P Fransen krijgen onder druk Vaticaan weer catechismus TAFEL Waalse Kerken herdenken herroepen Edict van Nantes Zaligverklaring Titus Brandsma duurde dertig jaar liTiül kerk wereld Bhagwan wil terug naar India ficidóc Qowia/nSt ACHTERGROND £4tdóC@0U4£Mlt DONDERDAG 31 OKTOBER 1985 PAGINA- INN Drie jaar voor predikant in Estland Een predikant van de Lutherse Kerk in Estland, Harri Moets- nik (57). is door een rechtbank in Tallinn tot drie jaar werk kamp veroordeeld wegens anti-sovjetagitatie en -propaganda. Als reden voor zijn veroordeling z gelikale" preken, waarvan er twaalf in Zweden zijn gepubli ceerd. en zijn politieke activiteiten. In tijdschriftartikelen had hij openlijk kritiek geleverd op de „oorlog tegen de burgers van Afghanistan, de onderdrukkking van de volksopstand in Polen en het neerschieten van een Koreaans vliegtuig". Van den Boom: geestelijke stromingen verkwanseld De onderwijskoepels hebben het kennisgebied geestelijke stromingei: in het voortgezet basisonderwijs verkwanseld ten gunste van o.a. informatica en „vrije ruimte" in het lesroos ter. In de ontwikkelingswet komt het kennisgebied in ieder geval niet meer voor. Dat zegt dr. M. van den Boom. docent aan de Vrije Leergangen in Amsterdam. Hij meent dat de koepels kleurenblind zijn voor de pluriformiteit van de Ne derlandse cultuur. Van den Boom spuit zijn kritiek in het blad „Begrip" voor de verhouding moslims en christenen. Hij wijst op het grote belang van degelijke kennis van en goed begrip voor de levensbeschouwing van anderen, ongeacht de denominatie van de school of de schoolbevolking. Een van de kwalijke dingen van onze samenleving is dat absolute gemis aan immateriële criteria. Juist in die botte opppervlakkigheid raakt de mens vervreemd van zichzelf. Wij hebben behoefte aan religie. Die moet je niet enten op filmsterren, zangeressen of voetballers. Frans Kusters Chinese bisschoppen naar Europa Voor het eerst sinds de machtsovername door de communisten in China zullen drie katholieke bisschoppen Europa bezoeken. De tot de Patriottische Kerk behoren de prelaten, die officieel geen band met Rome onderhou den. reizen naar België, waar zij van 1 tot 13 november hun intrek nemen in de Ka tholieke Universiteit van Leuven. Het zijn de bisschop pen Fu Tie Shan uit Peking, Franciscus Wang Xue Ming, aartsbisschop van Suiyuean en thans rector van het groot-seminarie van Peking, en Antonius Tu Shih-Hua van Hangang. Ze zullen on der meer bezoeken brengen aan Belgische LOURDES Onder druk van het Vaticaan hebben de Franse bis schoppen met 80 tegen 12 stemmen besloten een „volledige en organi sche" catechismus voor volwassenen te laten schrijven. De auteurs, die nog door de bisschoppen moeten worden aange wezen, moeten rekening houden met „de inhoud van de rooms-katholieke leer". De Franse bisschoppen ko men daarmee vergaand tege moet aan de eisen van kardi naal Ratzinger, het hoofd van de Vaticaanse Congregatie voor de geloofsleer. Na een uitgebreide brievencampagne van behoudende rooms-ka- tholieken noemde Ratzinger begin 1983 het een „ernstige fout", dat de Franse bis schoppen aan het eind van de jaren '60 de traditionele kate- chismus, die voor heel Frankrijk gold, hadden afge schaft. „Men moet een cate chismus als een catechismus durven presenteren," had hij tijdens spreekbeurten in Pa rijs en Lyon eraan toege voegd. De Franse bisschoppen had den in 1970 gekozen voor een benadering die meer is afge stemd op de belevingswereld van volwassenen en kinde ren. In het kader daarvan was besloten tot de uitgave van "Pierres Vivantes" (Le vende stenen), te vergelijken met de Nieuwe Katechismus in Nederland. De bisschoppen hebben wel afgezien van techismus voor kinderen en jongeren. Daarmee geven ze gehoor aan het verzoek van de 220.000 catecheten die een ouderwetse catechismus voor de jeugd met vraag en ant woord weinig zinvol achten. Van de kinderen op de cate chisatielessen heeft acht van de tien thuis nojg nooit van Jezus Christus gehoord. Franciscaanse vredeswake op Binnenhof Vanaf vandaag tot morgen middag 1 november houdt de Franciscaanse vredeswacht een wake op het Binnenhof te Den Haag. De wake heeft plaats in verband met de be slissing van de Nederlandse regering over de plaatsing van kruisraketten in Neder land. De wake begint met een gebedsdienst in de Kloos terkerk. Daarna trekt een stille tocht naar het Binnen hof waar aansluitend de wake begint die zal duren tot 1 november, vijf minuten voor twaalf. Het is niet de eerste keer dat de Francisca nen een wake op het Binnen hof houden. Zij waren er vo rig jaar ook tijdens het debat in de Tweede Kamer over het 1-juni besluit. Een vertegenwoordiging van het Haags Interkerkelijk Vredeswerk heeft deze week elke dag tijdens het middaguur een vredeswacht gehouden op het Binnenhof. Vanmiddag hebben zich Franciscanen bij hen gevoegd om te protesteren tegen de beslissing tot plaatsing van kruisra- De Waalse Kerken in Neder land herdenken deze weken dat 300 jaar geleden in Frankrijk het Edict van Nan tes werd herroepen. Dit edict, dat in 1589 door de Franse koning was uitge vaardigd, verleende de pro testanten in Frankrijk een zekere mate van vrijheid om hun geloof naar eigen gewe ten en overtuiging te belij den. Die vrijheid werd echter steeds verder ingeperkt en tenslotte in oktober 1685 door Lodewijk XIV, de zonneko ning. geheel afgeschaft. Alle protestanten in Frankrijk moesten toen rooms-katho- liek worden. Predikanten die dit weigerden, moesten bin nen twee weken het land verlaten. Zeker 200.000 Franse protes tanten, hugenoten genaamd, ontvluchtten de terreur en weken uit naar andere lan den. Ongeveer 75.000 van hen kwamen naar de Noor delijke Nederlanden. Zij voegden zich hier in groten getale bij de reeds bestaande Waalse kerken of ze stichtten nieuwe gemeenten. Op 16 en 17 november hou den de Waalse Kerken in Nederland gezamenlijk te Delft een herdenking van de Herroeping van het Edict van Nantes. Zaterdagmiddag spreekt in de Waalse kerk de hoogleraar rechten Jean Car- bonnier (Parijs) over de Her roeping en zijn collega André Gounelle (theologische facul teit Montpellier) over het huidige Protestantisme, 's Avonds vindt in de Oude plaats. i Musicum Gustave Zondag- i de Oude Kerk et waar het Collegiun onder leiding vai Leonhardt speelt, middag vindt er ii Kerk een herdenkingsdienst plaats. Voorganger is ds. R. Gigandet, Waals predikant te Delft. De zestien Waalse gemeenten in Nederland, als ring bij de Nederlandse Hervormde Kerk aangesloten, tellen on geveer 1.500 leden. RAJNEESHPURAM De plaats uitgezocht en stonden Indiase goeroe Bhagwan garant, dat hij binnen Shree Rajneesh die afgelopen drie dagen terug zou zijn als maandag in de VS is gearres teerd op beschuldiging overtreding van de immigra- autoriteiten tiewetten, heeft in een inter- het tot een rechtszaak tegen hem zou komen. Volgens de twee gecharterde particuliere de Amerikaanse straalvliegtuigen. Lear Jets, CBS-TV gezegd dat hij de VS reizende gezelschap op weg wil verlaten en van plan is naar de Bermuda-eilanden, zijn commune in Oregon mee Bhagwan toonde zich tevre- terug te nemen naar India. den over de behandeling die Bhagwan werd geïnterviewd sheriff C.W. Kidd en de aan de gevangenis verbonden verpleegsters hem hebben gegeven, maar is verder he- gevangenis in Charlot- e, North Carolina. Hij zei te kens dat hij bereid de moeite hebben gege- rekening te houden met achter de rug heb. vertrek ik zijn teer gestel. „Er ligt uit Amerika, aldus Bhagwan programma Nigh- mijn cel, alleen een stalen daar moest ik op sla- vraaggesprek met het pen", aldus „De Verlichte", Amerikaanse persbureau die ook al geen buiten de ge- UPI zei Bhagwan: maar dat ik lijd hier vangenis ieder rookt tig op los en daarvoor ben ik nu eenmaal allergisch, zodat „Toch verlies ik mijn goede het elke dag slechter met „Reken vangenis klaar gemaakte t de ge- getarische maaltijden mag r lus- gebruiken. De leider beweging zit daar met nog vijf andere gevange- draagt als ieder ander humeur niet zelfs al kost mij dit het leven, dan nog de Bhagwan- zullen zij mij met een glim- cej vinden als ik dood ben", verklaarde Bhagwan. Hij is overtuigd dat de tegen gewoon gevangeniskleding, hem uitgebrachte beschuldi bestaande uit een blauwe gingen van overtreding nigratiebepalingen broek hemd. Hij is er zeer verstoord het arrangeren van schijnhu- dat zijn speciale zetel welijken vals zijn „Het gaat om godsdienstvervolging en dat terwijl ik in de Oregon- niet in de cel want die zegt hij nodig hebben wegens zijn zwakke Volgens Bhagwan vertrokken omdat communisme zonder armoe- hij uit de op een kapitalistische ma- Oregon mer tot stand heb gebracht". Volgens de volgelingen durend dreigementen binnen Bhagwan lijdt de 53-jarige kwamen dat hij om het leven meesti zou worden gebracht. Hij astma verklaarde er geen idee suikerziekte kan hij wegens zijn zwakke rug zich alleen per te hebben gehad waarheen Rolls-Royce voortbewegen. de maandag begonnen vlucht -per vliegtuig ging. Zijn volge lingen hadden een veilige Donderdag zal hij de punten bestaande aanklacht horen. ROME Titus Brandsma wordt zondag zalig. Maar hoe staat het met zijn hei ligheid? Adriaan Staring O.Carm. (66) heeft nage noeg zijn hele religieuze leven besteed aan de za ligverklaring van zijn be roemde ordegenoot. Hij in elk geval ziet een hei ligverklaring niet zo zit ten. Staring legt het verschil uit tussen zalig en heilig. Een za lige heeft slechts een plaatse lijke 'cultus' of verering; een heilige heeft een uitstraling in de gehele wereldkerk. Het grootste verschil tussen heilig en zalig zit 'm volgens de kerkrechtgeleerde Staring in het wonder, dat de heilige geacht heeft te veroorzaken en de zalige niet. Die wonde ren zijn tegenwoordig de we reld uit, want de geleerden worden steeds 'knapper'. De kans dat Titus Brandsma ooit nog eens een wonder zal ver richten is dan ook geringer geworden. Voor hem niet al leen trouwens. Er zijn meer kandidaten voor de heilig heid. De meesten zullen altijd kandidaat blijven. „Maar een wonder helemaal uitsluiten kun je niet", zegt Staring. „We hebben massa's reacties gehad van mensen die schrijven dat er een won der is gebeurd, op voorspraak Titus. Ach, we gaan dat een zeeman, die veel dronk en haar dan sloeg. Ze had vu rig tot Titus Brandsma gebe den om hulp. En wat gebeur de: haar echtgenoot monster de aan op een boot die voor meer dan een jaar weg zou blijven. Een wonder, zei ze, door Titus. Kijk als je dat een wonder noemt, dan ben je zo klaar." De zeg gen zo gauw dat er et is gebeurd. Neem nou die ïw in Ierland. Ze schreef dat Titus in haar leven wonder had volbracht. Ze getrouwd met iemand. Genezing „Hoe vaak praten ze nu niet over een 'wonderbaarlijke ge nezing', een genezing op aan roeping van de een of. andere heilige? En die blijkt dan ach teraf te zijn veroorzaakt door de penicilline. De medische wetenschap is zo ver gevor derd dat er praktisch geen ruimte meer is voor die won derbaarlijke genezingen. Het wordt steeds moeilijker de be wijzen te leveren waarmee het Vaticaan overtuigd moet worden. Ik persoonlijk kijk heel kritisch tegen die wonde ren aan." Pater Staring is on danks zijn dertigjarige verblijf in Rome dus nog steeds een nuchtere Nederlander geble- „Na de oorlog", zo gaat Sta ring verder, „werd Titus de patroonheilige van zo wat al les en iedereen. En als een be paalde wens dan werd ver vuld, schreven ze naar ons met de mededeling dat Titus een wonder had verricht. Al die brieven moeten we nog in ons archief in Nijmegen heb ben. Natuurlijk willen wij ons inspannen voor een eventuele heiligverklaring van Titus. Maar dan moet er wel eerst een wonder gebeuren, een echt wonder." De Karmelieten zijn voorlopig al heel blij met de zaligver klaring van Titus. Zaligver klaringen gaan overigens nie mand in de kouwe kleren zit ten. Pater Staring rekent voor dat de zaligverklaring zo'n dertig jaar heeft gekost, drie jaar in de kerkprovincie en ruim 27 jaar in Rome. Rede lijk snel als je Titus vergelijkt met al die andere zaligen die jaarlijks, maandelijks uit de Vaticaanse Congregatie voor de Heiligen (spottend 'fabbri- ca dei santi', heiligenfabriek, genoemd) komen 'rollen'. Ei genlijk staat voor zo'n proces vijftig jaar. „Maar Titus was een bijzonder geval, een moei lijk geval. Hij betekende iets nieuws. En iets nieuws is hier in het Vaticaan altijd ver dacht." Martelaar Titus heeft geschiedenis ge maakt in de al eeuwenoude heiligencultus. Het ging om de betekenis van het begrip 'martelaar'. Zalig kun je wor den ofwel op grond van je 'heroische deugdzaamheid' of als martelaar. „De weg van het martelaarschap geeft meer glans aan de figuur in kwestie", meenden de Kar melieten. En zij gooiden het bij Titus over de boeg van dit martelaarschap. Vroeger, in de tijd van de leeuwekuilen, werd je marte laar als je voor je geloof be taalde met je leven. Je moest kiezen tussen het geloof of de lëeuwen. Iemand die het ge loof koos en dus omkwam werd op staande voet heilig verklaard (of zalig, in die tijd was daartussen geen verschil). Het heiligverklaringsproces erna was slechts een formali teit. Titus werd gemarteld noch gedood voor het geloof in de klassieke betekenis. Zijn ge loofsopvatting bracht hem in Dachau waar iemand met zijn zwakke fysiek niet levend uit kon komen. Is hij dan marte laar, heeft hij dan voor zijn geloof betaald met zijn leven De Vaticaanse rechters heb ben lang geaarzeld, maar uit eindelijk 'ja' gezegd. Daarmee werd het 'moderne' marte laarschap erkend. In de stuk ken staat overigens dat het geloof Titus' (noodlottige) houding tegenover de bezetter bepaalde, en niet zozeer zijn vaderlandsliefde of zijn demo cratische gezindheid. De 'periti', de experts van de Vaticaanse Congregatie voor de Heiligen', bleken bijzonder onder de indruk van de fi guur van Titus, terwijl zij toch dagelijks met kandidaat-zali gen werken. De paus zelf roemde Titus Brandsma ook herhaaldelijk. Dit alles droeg ertoe bij dat de promotor fidei (de 'tegenpartij' in het proces), die vast wilde houden aan de oude betekenis van marte laarschap, 'verloor'. Om in kerkrechtstaai te spreken: dat van Titus werd erkend als een martelaarschap 'ex ae- rumnis carceris' (door de ont beringen in gevangenschap); zijn beulen handelden 'ex odio fidei' (uit geloofshaat) en Brandsma leverde een 'testi monium fidei' (geloofsgetuige nis). De Vaticaanse 'fabbrica dei santi' brengt enorm veel zali gen en heiligen voort. De ka tholieke kerk heeft die nodig, als symbool, als voorbeeld. Vooral de huidige paus Woi- tyla 'gelooft' daar sterk in. Onder zijn pontificaat gaat er geen maand voorbij of de kerk wordt een zalige of hei lige rijker. Betrouwbare schattingen wijzen op ruim 1000 processen die op dit ogenblik door de Congregatie voor de Heiligen worden ver werkt, terwijl 150 kandidaat- -zaligen daar nog niet eens aan toe zijn en op de wacht lijst staan. In de bisdommen (die in de hele procedure be langrijker zijn geworden sinds de hervormingen van januari 1983) liggen bovendien hon derden verzoeken tot heilig- of zaligverklaring. Volgens pater Staring heeft het hele zaligverklaringspro ces van Titus f 300.000,- ge kost, niet meer en niet min der dan de meeste andere processen. Zalig worden is nu eenmaal niet goedkoop. Er zijn bergen documenten te drukken. Het verhoor van de getuigen (50 in het proces rond Titus Brandsma) kost geld. De advocaten en experts die buiten het Vaticaan moe ten worden gehuurd doen ook niets voor niets. En zelfs de huur van kerkruimte in de Sint Pieter, aanstaande zon dag, is niet gratis.. De Orde der Karmelieten heeft er nooit voor hoeven lenen. Het hele bedrag is bijeengebracht door de vele bewonderaars en aanbidders van Titus Brands ma, voornamelijk in Neder land. lodei oste irnsti Wat zijn sterke schouders? Is dit wel het land van de hoge werkloosheid t de? Wie de belangstelling ziet voor dure artikelen i im. Tijc gebleki i am? westk, n gd. Ve i leest dat de verkoop van auto's tot recordhoogte is ge in8 andc iwerkei ilden. I het j gen, zal zich dat afvragen. Kloppen alle treurige verha als je hoort dat de verkopers van vakantiereizen nauwel aan de vraag kunnen voldoen? De verhalen kloppen: dui: jng gei; den Nederlanders zijn op uitkeringen aangewezen en mot ng hun bestedingspatroon dramatisch herzien. Er zijn en echte minima, er zijn bijstandsmoeders en langdi werklozen voor wie nauwelijks nog uitzicht is. Maar ook gezinnen die zich heel wat kunnen veroorloven. ALLEMAAL dank zij het grijze circuit? Ongetwijfeld veel zwart geld in omloop. Een slechte zaak, want w« zonder premies en belasting te betalen over het inkomei weinig solidair. Men laat anderen, die wel ordentelijk verplichtingen jegens de gemeenschap nakomen, voor kosten opdraaien. rende 30 procent vormen de gezinnen met één ouder en f leenstaanden de belangrijkste groep. MAAR alle luxe wordt niet zwart betaald. Van alle „twjl delingen" die de moderne samenleving kent, is de bela|l<^k rijkste die tussen de gezinnen met één inkomen en de hul B houdëns waarvan meer leden aan het eind van de maaB^^F een bedrag op hun giro overgemaakt krijgen. Dat aantaj groeiende, terwijl de alleenverdiener een uitstervend ras li te zijn, dat veelal wel het gelag moet betalen. [Vervol DEN I Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft wat cijff11^^?? vergaard. Aangezien het bureau wat de inkomens betreft reQ, tijd wat achter de feiten aanloopt, zijn die cijfers van lflK Sindsdien zal het beeld voor de alleenverdieners alleen |||Kaar maar slechter zijn geworden. Van de huishoudens met tw!en' volwassenen, aldus het CBS, heeft 42 procent een dubbel r,e,uw komen. Bij de ongehuwden met een vaste partner is 85 pl0?^ Vl cent tweeverdiener. De huishoudens met twee volwassenf 1 maken ongeveer 70 procent uit van het totaal; van de res[^ette krij Ru tt jjorbat rlET gemiddelde netto-huishoudinkomen bij tweeverdfjen u ners was 48.000 gulden en bij alleenverdieners 36.000. TwAj: ove verdieners hebben meer auto's en video-apparatuur, etL zou meer buitenshuis, gaan vaker met vakantie en bested|anrrn( meer geld aan ontspanning. Wat vaste onkosten betreft, zo^unne de uitgaven voor gas en licht, zijn de tweeverdieners goedb per uit, want ze zijn allebei nogal eens het huis uit. N Pv' jn eis De conclusie is duidelijk: de huishoudens met één inhf mensbron hebben in het algemeen minder te besteden dj het groeiende aantal gezinnen met meer „inbrengers". Vo^ de fiscus gelden evenwel nog altijd de individuele salarissi. als maatstaf voor wie de sterkste schouders heeft. Met ander woorden, een salaris van bijvoorbeeld 60.000 gulden door éj~ K man verdiend, wordt in het algemeen veel zwaarder beli dan een huishoudinkomen van dezelfde grootte waarvo|| q n i twee partners zorgen. n PEN H DE cultuur van de meerverdieners heeft nog een ander »s Kon peet. Tegenover gezinnen met twee banen staan huishoudAiet de die op de bijstand zijn aangewezen. Er zijn mensen die <|pWe" niet eerlijk vinden. In de bouwbond CNV zijn stemmen gegaan om slechts één inkomen per gezin toe te staan. Ge|^ de pj k.e rechten prima, maar dan op basis van parttime banen,Verz is de redenering. Twee halven vormen dan één hele. -an in: De alleenverdieners zouden er waarschijnlijk best mee w|erZ°e len instemmen dat de sterkste schouders de zwaarste last|)e Ha» dragen, dus de best betaalde banen het zwaarst belast wo|es6evi den. maar dan wel als gezinsinkomen. En de werkzoekend^^ zouden het zeker waarderen als een toenemend aantal twetapp0rl verdieners de solidariteit zou kunnen opbrengen een de^og m< tijdbaan te accepteren, om zo plaats te maken voor een andian s re parttimer. Dat zou ongetwijfeld meer zoden aan de dijan fir zetten dan atv-met-behoud-van-koopkracht. Maar afgezitjP^f61- van de vraag of een regeling als voorgesteld wettelijk af f dwingen zou zijn, zou ze ook te diep ingrijpen in de persoo^ ve lijke verantwoordelijkheid van het individu. {erezei Visragoüt met andijviesla en rijst vla met jambiscuits Nodig voor twee personen: 300 g verse of diepvries fi let van kabeljauw of schel vis of kool vis, 3 dl water, zout, ui, worteltjes, peterse lie, tijm, foelie, peperkor rels, 20 g margarine, 20 g bloem, 2,5 dl visbouillon, peper, paar lepels room (of melk of koffiemelk); 250 g andijvie, 2 lepels azijn, 1 lepel yoghurt, zout, peper, suiker, 1 lepel olie, uitje of stukje prei, 1 hard gekookt ei; 250 g droogkokende rijst, 4,5 dl water, zout; V» liter gele vla (o,5 liter melk, 25 g custard, 30 g sui ker), 4 biscuits, jam. Laat water, zout, stukjes ui en wortel, takjes petersellersP" tijm, foelie en een paar p|at perkorrels tien minute? in' zacht koken. Leg er de spoelde verse of de bevror^ji^ filets in en laat ze ongeve^Q^Q tien minuten zacht koken gaar worden. Zeef de mass^taatss Laat de margarine smeltetich o roer er de bloem door $et rei verdun het mengsel ondiuele voortdurend roeren en do&en laten koken met scheutjfweed bouillon (dat is het gezeefd^1'jk- kooknat van de vis). Laat d saus een paar minuten zach^ koken en warm er gens de in stukjes geduwcA vis in op. Maak de ragout i met zout en peper en i voor de smaak en room en fijngeknipte peteSr selie door. Maak de salade kort voor M (Vai gebruik klaar, zij smaakt da fris en behoudt haar vitaniEN nen. Meng de zeer fijngesntdeid den andijvie met een saudp°r C van azijn, yoghurt, zout, pP de per, suiker en olie en /nfnc* j stukjes ui of prei. Garne^rhei met ei. J800^ Besmeer gewone biscuits aéPn twee kanten dun met ya/fP1^ duw ze met het mes in tfj ec schaal( tjes) in stukken en i^gg e( er de a fgekoelde vla op. G»yq bruik weinig jam als ^arn&w ring. Jan JEANN\id g; Bewolkt DE BILT (KNMI) Het weer in ons land verandert lang zaam. Het rustige, bewolkte herfstweer met af en toe wat motregen of lichte regen hou den we nog een dag. Zaterdag staat het weer in het teken van een depressie. Deze de pressie kwam de afgelopen nacht tot ontwikkeling in het zeegebied ten noorden van IJsland. De depressiekern wordt zaterdag boven mid- den-Scandinavie verwacht. Boven de Noordzee komt dinger een stevige noordwestelijljen v stroming te staan die waaterkg schijnlijk vrij veel buien na» ons land zal brengen. Na eer- korte adempauze op zondCQl zullen volgende oceaandepej sies opnieuw voor nat en wiii derig herfstweer zorgen. Weersvooruitzichten voor diveit Europese landen, medegedeeld do» het KNMI, geldig voor zaterdag I zondag: Zuid-Scandinavië: buien, in het bit nenland ook met sneeuw, s Nacht lichte vorst, middagtemperatuur val 6 graden ir vriespunt r mddagtemperatuur v •enemarken tot om b :r naar het noorden. Britse Eilanden: zaterdag langs - oostkust buien, zondag in Schotlait wat regen, overigens opklaringen e

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2