Meevliegen met space-shuttle in Omniversum u Niet de wind in het maar de werkelijkheid telt M Sprankelend damesconcert a la Ferrarese Wi RESIDENTIEKOOR IN BEETHOVEN 'T BEST Cynisme en diepgang tekenen Firma List Bedrog" bioscopen KUNST Ceidóc Sommxt WOENSDAG 30 OKTOBER 198SPAGI1 3QR Demonstratie bij première stuk R.W. Fassbinder FRANKFURT Rainer Werner Fassbinders toneelstuk over een rijke joodse speculant, dat morgen in Frankfurt in première gaat. blijft de gemoederen in de Bondsrepubliek bezig houden. Het werk portretteert een baatzuchtige jood se projectontwikkelaar in Frankfurt gedurende de jaren '70. In een vier minuten durende monoloog spreekt een huurder die getroffen is door de verkoop van zijn huis, over hem de volgende zinsnede uit: „Hij zuigt ons uit, de jood. Hij drinkt ons bloed en hij mangelt ons omdat hij een jood is en wij ons moeten schamen. Als hij gebleven was waar hij vandaan kwam, of als we hem vergast hadden, zou ik vandaag beter hebben geslapen". Een groot aantal instanties heeft inmiddels aangekondigd morgen bij de premiere van het stuk, getiteld „Der Müll, die Stadt und der Tod" („Het vuilnis, de stad en de dood") te demonstre ren tegen de opvoering van het stuk. Een rechtbank in de stad heeft een poging van joodse organisaties om de pre mière te verbieden afgewezen. Onderscheiding voor Horowitz en Estrella PARIJS De Amerikaanse pianist Wladimir Horowitz en zijn Argen tijnse, Fransman geworden, collega Miguel Angel Estrella, zijn gister avond in het Elysée in Parijs onder scheiden door president Francois Mitterrand. Horowitz, die deze week naar de Franse hoofdstad is gekomen voor twee buitengewone recitals, werd commandeur in het Legioen van Eer en Estrella ridder in dezelfde orde. Mitterrand eerde Horowitz als "een van de grootste pianisten van onze eeuw" en Estrel la voor zijn verzet tegen de inmid dels verdreven dictatuur in Argen tinië. Concert door het Residentiekoor o.l.v. Jo Ivens in werken van Brahma, Poulenc en Beethoven m.m.v. het Randstedelijk Begeloi- Het meest overtuigende onder deel van het goedbezochte concert van het Residentie- koor in het Circustheater was zonder twijfel de Mis in C van Beethoven. De leden van het bijna vijftigjarige koor voelden zich hoorbaar met de geestelij ke en compositorische inhoud van het werk verwant en diri gent Jo Ivens wist met deze Mis de akoestische moeilijkhe- Toch werd ook in deze weer gave duidelijk, dat het Resi dentiekoor aan kracht en glans zou winnen als een stern- selectie zou plaatsvinden. In sommige koren verloopt dat als een pijnlijke en moeizame operatie, maar als „de patiënt weer op de been is" blijkt dat een dergelijke ingreep pure noodzaak is geweest. Ik heb het in deze kolommen reeds eerder gezegd: kwantiteit is geen garantie voor kwaliteit. Misschien dat de oudere leden die inmiddels aan zangkwali teit hebben ingeboet het jubi leum nog graag willen meema ken, anderzijds zou het jubile um de gelegenheid bij uitstek zijn om herboren aan de twee de eeuwhelft te beginnen. De hedendaagse componist György Ligeti wist zich geïn spireerd door Hölderlin's ro man „Hyperion" waarin het beroemde Schicksallied voor komt. Honderd jaar voor Lige ti zette Brahms dat Schicksal lied op papier als compositie voor gemengd koor en terecht meende Jo Ivens dat dit werk weer eens moest klinken. De vertolking wekte de indruk dat koor en het Randstedelijk Begeleidingsorkest moeite hadden elkaar goed te horen en dat werd merkbaar in tal van inzetten die zwak over het voetlicht kwamen. Brahms vraagt in deze compositie een ingetogen benadering, maar in deze akoestiek verliest het werk door die houding spanningskracht. De Franse componist Poulenc liet met zijn Gloria een schitterend werk na, maar de uitvoeren den worden wel geconfron teerd met tal van voetangel' en klemmen. Zo'n driedelig programma is voor een ama teurkoor een veeleisende op gave en de compositorische taal die Poulenc spreekt vraagt om grote affiniteit. Jammer overigens dat dit geestelijke programma niet een kerk werd uitgevoerd. ADRIAAN HAGER 9? AMSTERDAM De Der de Spreker-serie bestaat tien jaar. In één decen nium hebben NOVIB en uitgeverij Het Wereldven ster zo'n zestig boeken van uiteen lopende schrij vers uit de Derde Wereld het licht doen zien. Reden voor een feestje: het poli tiek theatercafé De Balie in Amsterdam werd giste ren afgehuurd, een aantal buiten- en binnenlandse schrijvers uitgenodigd plus een duo voor de Zuidamerikaanse muziek en daar was weer die re belse begin-jaren-zeven- tig-sfeer, die zich onder meer kenmerkte door een vurige solidariteit met ontwikkelingslanden. De doelstelling van de Derde Spreker-serie is onveranderd en is nog steeds geen overbodi ge luxe in het literaire wereld je. Een van de gast-schrijvers, Anna Valdes uit Uruguay legt het nog eens uit: „Via televi sie-documentaires en krante- berichten worden mensen in Nederland op de hoogte ge steld van bepaalde ontwikke lingen in landen van de Derde Wereld. Dan gaat het om in formatie-overdracht. Wanneer iemand een boek leest, een ro man, wordt de kans geboden werkelijk in de huid te krui pen van een inwoner van een vreemd en onbekend land. Pas dan wordt een situatie echt duidelijk; dan wordt een brug geslagen met de andere cul tuur". Boeken van de Derde Spre ker-serie dienen derhalve als aanvulling op de stroom van informatie die via de gebrui kelijke media-kanalen bij de consument op het bordje wordt gedeponeerd. Laurette Ngcobo is een Zuidafrikaanse, die noodgedwongen naar Lon den emigreerde. Zij schreef onder meer het bewogen „Kruis van Goud" voor de Spreker-serie en ook zij zegt „blij en trots" te zijn dat haar werk in het Nederlands is ver taald. Volgens haar „opent de NOVIB ramen, die anderen niet durven te openen. De zwijgende meerderheid wordt aan het woord gelaten". Laurette Ngcobo spreekt juist over „durven", omdat een aanzienlijk deel van de wer ken die in de Spreker-serie zijn ondergebracht, in het land van herkomst verboden zijn. Bovendien moeten veel schrij vers in ballingschap leven, omdat regeringen in bepaalde Derde Wereldlanden het hele maal niet op prijs stellen dat hun maatschappij onder de dat dat binnen enkele jaren loep wordt genomen. het geval zal zijn. Wereldniveau Ter gelegenheid van het jubi leum is gisteren „Korte Verha len, deel 2" uitgebracht. Een bundel met werken van schrij vers uit Afrika, Azië en La- tijns-Amerika. Het kost tien gulden en is, zoals de gehele serie, in paperback. Het jubile- betekent overigens nog algemeen secretaris van de NOVIB meent dat „er nog on eindig veel boeken zijn uit te geven". Wanneer de vraag naar boeken van Derde We reldschrijvers zo groot wordt dat commerciële uitgeverijen erop inspringen, hebben NO VIB en Het Wereldvenster het doel bereikt. Dan hebben ze zichzelf overbodig gemaakt, maar Theunis verwacht niet Sjef Theunis: „De literaire ei sen, die aan het werk worden gesteld, zijn in die tien jaar wel verhoogd of liever gezegd, verbreed. Er zit nu ook poë tisch werk tussen en een enkel surrealistisch verhaal. Een li terair peil wat niet zozeer is gevraagd door de lezers, maar wat ons is aangeboden door de schrijvers. Een man als Pra- moedya Ananta Toer (Aarde der Mensen en Kind van alle volken) is van wereldniveau; een dergelijke literaire verbre ding verrijkt de serie". De redactie van de Derde Spreker-serie beoordeelt of een boek beschrijft wat onder de bevolking van een bepaald land leeft: de bitterheid en ar moede, maar ook de vreugde van het proletariaat. Volgens Pramoedya Ananta Toer „van wereldniveau" Theunis kunnen schrijvers im mers een grote rol spelen in een maatschappelijke ontwik keling. Zelfcensuur „Salonschrijvers met verhalen over de wind in het riet en de zon die op- of ondergaat kun nen we niet gebruiken. Het verhaal moet wel uit de wer kelijkheid voortkomen. Voor mensen die bijvoorbeeld uit veiligheidsoverwegingen aan zelfcensuur doen en het alle maal wat mooier maken dan het is, hebben wij geen plaats in de serie". Naar schatting zijn zo'n 2600 mensen geabonneerd op de Derde Spreker-serie, die allen de zes tot acht uitgaven per jaar, automatisch toegestuurd krijgen. Volgens Sjef Theunis blijft er nog een groot publiek over dat een bewuste keuze maakt voor een bepaalde titel, al naar gelang het werelddeel of onderwerp. De redactie van de Derde Spreker-serie pro beert het aanbod te spreiden over zoveel mogelijk landen. Toch blijkt uit de verkoopcij fers dat in Nederland de be langstelling voor bijvoorbeeld Nicaragua, El Salvador, Zuio Afrika en Indonesië het grootst is. Omdat de Spreker-serie voor volwassenen goed blijkt te zijn aangeslagen, begint NOVIB met de uitgave van een serie kinderboeken. Boeken, ge schreven door mensen uit Derde Wereldlanden en al wel in het land van herkomst uit gebracht, maar nog niet ver taald in het Nederlands. Begin volgend jaar is het eerst werk te verwachten voor kinderen rond de twaalf jaar. De prijs moet rond de twintig gulden komen te liggen. JOOS PERSOON De Stichting Oude Muziek en Theater heeft ditmaal de da mesconcerten die aan het eind van de zestiende eeuw aan het hof van de hertogen van Fer- rara grote populariteit genoten aangegrepen om daar een pro ject voor een aantal concerten van te maken. Centraal daar bij staat de hofcomponist, or gel-en clavecimbelvirtuoos Luzzasco Luzzaschi, die in zijn tijd zeer bewonderd werd door de veel bekendere Gesualdo da Venosa. Dat er voor die bewondering veel aanleiding is bewees het concert gisteravond in Theater Pepijn. Juist in die jaren vlak voor het ontstaan van de Itali aanse opera begon men zich van de middeleeuwse polyfo nie los te maken en kreeg de begeleide solostem als uitdruk kingsmiddel bij uitstek van de taal alle aandacht. De drie hof dames die de hertog d'Este da gelijks zingend en spelend mu zikaal bezig moesten houden waren hoog gespecialiseerde diva's in het zogenaamde vroe- gitaliaanse bel canto. Van hen werd verwacht dat zij heel ontspannen, uiterst gracieus de meest adembenemend moeilij ke versieringskunsten met lange coloraturen trillers en wat dies meer zij ten gehore brachten. Dat zij daarbij stee vast elkaar probeerden te overtroeven maakte het nog wat spannender. De drie sopranen in Pepijn, Phyllis Clark, Marianne Hund en Matthy Soethoudt werden instrumentaal ondersteund door barokcelliste Henrike Ter Brugge, clavecinist Siebe Hen stra en de chitarronespeler Fred Jacobs. Voor allen geldt dat zij zich met huid en haar aan Luzzaschi's muziek heb ben overgeleverd en daar in hun zang en spel ook blijk van gaven. Uiteraard valt bij de dames het wedijver element weg en is er veeleer sprake van een zoeken naar een zo veel mogelijk verantwoorde onderlinge klankbalans. Ook zal in die tijd een groot deel van de gezongen muziek snel ler en vloeiender zijn ge bracht, gewoon omdat die hof dames trillervirtuozen waren en daar deze avond nu niet di rect sprake van was, ook al komt vooral Marianne Hund een heel eind in die richting. Ook de instrumentale ricerca- re's en een toccata lieten Luz zaschi kennen als een kundig componist die kleur, ritme en beweging op een heel persoon lijke manier mengde. Virtuosi teit is met de vingers altijd nog wat makkelijker te bereiken dan met de stem, zodat juist deze stukken het zuiverste in zicht gaven in de stijl van de muziekvernieuwer Luzzaschi. BESIER Kennedylaan 5): e „Genenls" (Omnimax-film over de wordingsgeschiedenis van de aarde, voorafgegaan door het Digistar-programma „De zon onze ster") is te zien: ma. t/m vr. 15 en 20 uur. sa. en zo. 12. 14. 16 en 20 uur. Mede door het samenvallen van de ruimtereis van Wubbo Ockels verwacht men voor „The dream is alive" een cnor- toeloop. Tijdens werkda- OP 2 NOVEMBER IN DILIGENTIA DEN HAAG Joost Prinsen en de huidige directeur van de Leidse schouwburg Frans Boelen hebben jarenlang samenge werkt aan een van de leukste series jeugdprogramma's die op de Nederlandse televisie te zien was: de Stratenmaker-op- zee-show. Boelen werkte toen als regisseur. Prinsen was bij een groot publiek bekend als Erik Engerd. Die samenwer king werd gisteravond even hervat, toen het programma „De firma List Bedrog" van Joost Prinsen en pianist Dick van der Stoep in Leiden in première ging. De humoristische ontmaske ring van de manier waarop de mensen elkaar en vooral zich zelf belazeren is vooral in het eerste deel het thema van „De firma List Bedrog". Prinsen beantwoordt dan volkomen aan zijn image van de vleesge worden cynische zwartgallig heid. Hij belicht de menselijke nep-emotie zoals die wordt vastgelegd in de smartlap en als een tweede Batavus Droog stoppel het bedrog van de kunst. Daarbij relativeert hij zijn eigen optreden als cabare tier regelmatig, bijvoorbeeld als hij „Les feuilles mortes" wil zingen, en de rebellerende pianist hem met alle ever greens behalve de gewenste begeleidt. Tegen het einde van het pro gramma zegt Prinsen wat hij verstaat onder list en bedrog: dat is wat mensen met wat meer hersens mensen met wat minder hersens aandoen. Dat begint vaak leuk, maar er is e, Leidse schouwburg, gister avond. Herhaling: 2 november in Di- ligentia Den Haag. Joost Prinsen en Dick van der Stoep een grens. Die grens valt in het programma ongeveer sa men met de pauze; daarna is de toon veel serieuzer, ver dwijnen de typetjes op een en kele na, en wordt het thema algemener. Prinsen waar schuwt de mens tegen de ge volgen van zijn zwakheid, zijn neiging om zichzelf het leven makkelijk te maken met list en bedrog en de slachtoffers te vergeten. Met de opbouw van „De firma List Bedrog", eerst een lang komisch stuk, om daarna de toeschouwer steeds meer per soonlijk in het betoog te be trekken en bijna in mineur te eindigen met een prachtige tekst van Brecht, hebben de firmanten de weg van de meeste weerstand gekozen. Maar dankzij hun beider vak manschap wordt de band met het publiek naar het einde toe sterker. Als Prinsen het ont roerende begin van Elsschots novelle „Kaas" voordraagt, voel je dat de zaal aan zijn lip pen hangt. Voor het programma leverden behalve de al genoemde tekst schrijvers ook Prinsen zelf, Drs. P., Piet Grijs, Jan Kal, Willem Wilmink, Hans Dor- restijn, Jacques Heyer en Ger Beukenkamp bijdragen. „De firma List Bedrog" is op 2 november in het Haagse Dili- gentia te zien en gaat daarna verder het land door. DICK VAN TEYLINGEN DEN HAAG Nadat de space-shuttle op een toren van vuur en met donde rend gedaver de zwaar tekracht heeft overwon nen zweeft hij met tot zwijgen gebrachte moto ren door de zwarte, lege wereldruimte. Als „inzit tende" van de ruimtepen del stroomt er een soort collectief gevoel van trots „dat hebben wij men sen toch maar voor elkaar gekregen" door je heen wanneer je vanuit de ra men de prachtige hemels blauwe aarde beneden je ziet. Of eigenlijk: boven je, want het ruimteschip „vliegt" op zijn kop. Je bent natuurlijk niet echt in zittende van het ruimteschip, als je in het Haagse ruimtethe ater Omniversum de Omni max-film „The dream is ali ve", die daar gistermiddag in première ging, ondergaat. Maar toch: door de zo goed als volmaakte suggestie voel je je hierbij toch tenminste een hal ve astronaut. Je voelt je be voorrecht dit te mogen mee maken. En je hebt er niet meer voor hoeven doen dan aan de kassa een kaartje (a f 12,50) kopen. Wubbo Ockels, die vanavond om zes uur de ruimte ingaat (direct op tv), heeft er heel wat meer voor over moeten hebben... „The dream is alive" is de meest succesvolle film, die de Canadese Imax Corporation ooit heeft gemaakt. In Ameri ka was het succes werkelijk fenomenaal te noemen. Van zelfsprekend kon bij het ma ken van deze bijzondere film de medewerking van de NASA (National Aeronautics and Space Administration) niet worden gemist. De monu mentale rolprent, die 3,5 mil joen dollar heeft gekost, is voor zover het opnamen in de ruimte betreft door de as tronauten zelf tijdens drie or- biter-missies in 1984 gescho ten: twee Challenger-vluchten (vlucht 41 C en 41 G resp. 6-13 april en 5-13 okt. 1984) en een vlucht met de Discovery (vlucht 41-D, 30 sept.-5 okt. 1984). De astronauten hebben de film zelf gezien en moesten erkennen, dat de werkelijk- Duizelingwekkend t)e toeschouwer krijgt met Het laadruim van de Shuttle met rechts de „Canada-arm", zogenoemd omdat deze installatie een Canadees produkt is. Op de achtergrond de Afrikaanse kust. (vlucht 41-C, Challenger, 6- 13 april deze film (die van prachtige muziek en verbazingwekken de geluiden is voorzien) een zeer goed beeld van het Ame rikaanse ruimtevaartgebeuren. Vooral de dimensies, die hier bij komen kijken, worden nu duidelijk. Nu pas zie je echt hoe groot bijvoorbeeld het Ve hicle Assembly Building is. In dit grootste gebouw ter wereld, waarin vroeger de Saturnus-V. maanraketten werden geas sembleerd, wordt tegenwoor dig de shuttle lanceer-klaarge- maakt. Het ruimteveer, zelf een kolossaal gevaarte waar van velen een te „iele" voor stelling hebben, verdrinkt in dit VAB. Men ziet ook wat er allemaal aan voorbereidingen bij zo'n vlucht komt kijken. De film laat bijvoorbeeld zien, hoe de astronauten in een enorme watertank onder bijna gewichtloze omstandigheden oefenen in een nagebouwd vrachtruim van de shuttle. De toeschouwer suist met de as tronaut mee omlaag wanneer deze zich aan een kabelbaantje vanaf de lanceertoren voor een oefening op deze manier in veiligheid brengt. De sug gestie hierbij is zo enorm, dat men het net, waarin de astro naut wordt opgevangen en waar men met een duizeling wekkende vaart op af vliegt, werkelijk meent te voelen. La ter zie je de astronauten in ac tie. Men ziet ze doende met het uitzetten en oppikken van satellieten met de zogenaamde Canada-arm, men is getuige van hun ruimtewandelingen en men zit er ook bij wanneer ze aan boord hun maaltijd ge bruiken, waarbij garnalen als mini-satellietjes door de cabine wentelen en simpelweg uit de lucht worden gehapt. Prachtig zijn de beelden van de aarde, die men in „The dre am is alive" te zien krijgt. Men ziet, vanaf zo'n 400 kilometer hoogte, de Alpen, Italië, delen van Afrika, de Galapagos-ei- landen met hun kraters, de Hawaiiaanse archipel en ga zo maar door. Beelden, die duide lijk maken, dat de aarde niet zo maar „mooi" is, maar niet minder is dan een juweel. De meest indrukwekkende op namen in deze bijna veertig minuten durende film zijn die van de lanceringen, waarbij de geluiden die van de werkelijk heid wel zeer dicht moeten be naderen. Je voelt de hitte ter wijl je middenrif dreunt en je oren suizen en je krijgt de nei ging een zakdoek voor je ge zicht te houden wanneer de rook je omgeeft. In die rook wolk omhoog kijkend zie je de shuttle dan op de top van een geweldige vlam omhoog razen. Je ziet het loskoppelen van de vaste brandstofraketten. Je ziet de shuttle als een vuurbal verdwijnen terwijl een tiental len kilometers hoge rookzuil achterblijft en de asmosfeer nog narommelt. „The dream is alive" beleefde gisteren zijn première in het Haagse ruimtetheater. Onder de genodigden waren be halve verslaggevers ook mensen van de ambassades van de Verenigde Staten, Ca nada en de Sovjet-Unie, van de Europese ruimtevaartorga nisatie ESA en vele anderen. De heer Graham Ferguson, één van de oprichters van de Imax Corporation, leidde de film in. Na afloop werd er ge- applaudiseerd. Menigeen gaf te kennen door deze film te zijn „aangedaan". De eerste voor stelling voor het „gewone" pu bliek was gistermiddag al met een nagenoeg uitverkocht en het publiek, zo meldt Omni- versum-directeur G. Geerts- ma, was zeer enthousiast. Halley „The dream is alive" (die in de plaats komt van de succesvolle film over het grote Barrière rif), wordt voorafgegaandoor een kort Digistar-programma over de komeet van Halley, die elke 76 jaar opnieuw de aarde bezoekt en volgend jaar aan de hemel te zien is. Digis tar is de gecomputeriseerde planetariumprojector van Om niversum. In het programma over de komeet maakt de be zoeker een versnelde „reis" van de komeet mee. Zeker de moeite waard, maar toch wei nig imponerend vergeleken met de film die erop volgt. LEO HEN,NY idd oot\ Voor een uitgebr agenda, ook voor de mende dagen, raadp men „UIT", de gratis' kelijkse bijlage van krant. giganti ikte Mi 1< ALFMfcN AAN DEN HUN jf .1 EUROCINEMA I (Van B< >rllse au ;traat 6. tel. 01720-21 ikeinde Max in de donderkoo Europese 18.30, 21 00. wo. ook Volg EUROCINEMA II: Deepei Hpr leking Susan (al); 18.30. Jn 3. ook 14.00. EUROCI1 *ield Ue Rambo (12); 19.00. -- - - toe Ja! erikaam ;ker bra ld werd wo. ook 14.15. KINDER1 STELLINGEN: EUROCINR1 II: Assepoester (al); Max in de donderkooi (12); 21.15. ANON 123875): The cotton club 4.30, 19.00, 21.15. 4.30, 19.00. 21.15. Kil NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernh) 56. tel. 017l9-12800hjT\ty|r;] §F View to kill (al); ma. 21.15.f' 15.00. Best defense (12); i magie 19.00. di. 20.15. jn soorl KATWIJK guur v; e CITY THEATER I (BadSÉngt, h< 30. lel. 01718-74075): Flesh l-J? qp| blood (12); wo 14.45. 1#iei, ocl 21.15. ma. dl. 19.00. 2tholper dragon (12); tijden e CITY THEATER nurds (12); tijden Ned CITY THEATER IV: Cod^"1?'08 silence (12); lijden zie Clip &oet iuit zi KINDER VOORST)) 1.15. VOORSCHOTEN e GREENWAY (t 4354):A view to gische (haft, z otaer snei istoerrn WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): fetste l lice academy II (al); 20.00. fJ DERVOORSTELLINGEN: Kdn rpktf de Zonnetempel; Vs e DEN HAAG* ASTA 1 (Spui fi^no -Tl, tel 4635001- «I IK* atml 13 xeden. beste tel. 463500): Year of the dn (16); 13.45. 18.45. 2 ASTA 2 (Spui 27. tel. 463! Fletch (al); 14.00. 19.00. 21J ASTA 3: The purple rosen Cairo (al); 14.00. 19.15. 2Uvartlpr BABYLON 1 (naast CentrT Station, tel. 471656): Mad I In de donderkooi (12); 14 19.00, 21.15. BABYLONl The breakfast club (al); 1< 19.00. 21.30. e BABYLOK Desperately seeking Susan teg dat d ■HP.».». OoTlS-OO, 21.15.'# ciNEAtWaatbij 1 (Buitenhof 20. tet. 630637): Lfj/h zovet torce (16); 14.00. 18.45, 21| CINEAC 2: Hot Bubble de boot i CINEAC 3: Police ecadem (al); 14.00. 18.45, 21.30. ROCINEMA (Leyweg 910, 667066): Mad Max in de t derkooi (12); 14.00, 19.00, 21.Ï METROPOLE 1 (Carnegielal tel. 456756): Cocoon (al); 14.Q Gotchal (al); 13.45, 18.45, 21.3 ODEON 2: Flesh Blood (1( 13.45, 18.45. 21.30. e ODEON Traflic school (al); 13.45. 18.4 21.30. e ODEON 4: Wild c (16); 18.45, 21.30. 14.00. LE PARIS 1 (Kettini 12b, tel. 656402): Pleat innocence (18); 12.00 1 22.30. LE PARIS 2: Sena it terdits (18); 12.15 tot 22.41 LE PARIS 3: Satisfaction (18); 12.30 tot 23.00. e PASSU GE (Passage 63. tel. 46097J First blood, part II (12); 14.01 18.45, 21.30. HAAGS FILM HUIS (Denneweg 56. ttf Ambersons; 21.30. Zaal 2:1 battan; 14.00. 19.30. Broadwi Danny Rose; 16.15, 21.45. Zal keer Simone Signorr 16.15. 19.15, 21.30. Theresa R* quin; ma. Casque d'or; di. Ds dee d'Anvers; wo. KRUISWOORDRAADSË actie k\ dat het einde vormt; 17 afbeel ting do« van de oppervlakte der aarde; 21 iionist boorteplaats van Abraham; 22 1-)arp tri rens; 23 wiskundig getal; 26 tijd; 29 Italiaans eiland; 31 dwang. Verticaal: 1 walkant; 2 lichaamsi de com 3 godsdienst (alk.); 4 vizierlijn daardoi verrekijker; 5 bepaald geldbedra Behroki symbool van selenium; 7 blaasim ment; 9 gebied In het Midden-( aivlsiet ten; 10 muurholte; 12 hoewel; 13 kerhou zikale oefeningscompositie; 14 het vis; 15 voegwoord; 18 paardeslee 20 telegramafkorting 1 Europeaan; 25 bijbelse naam; voorzetsel; 28 symbool boom; 30 dieregeluid. GRON thuiswi spelen ken. D: tiebesti Tijdens £van de 01 :euuse|Bd 6 Uinijsued l :®S 9 uitzenc "X-y g :wjb z i :|eeofl d eissaid te :eqia 62 :u®<« :id ez zz iz uBBxpuBi zi -oosjois 9i i|a si !sieci :bu u 8 :>|JBd i :siBMJB>t i :|e«)u< OPLOSSING aq 0G !sa 62 »N 92 '<to !I3 SZ !J0| vz d'd 02 61 gi Memos h :epnie ei !|B z\ FC< cles t onti

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 10