Ontdekkingsreis langs 46Spaanse schatten Sherlock Holmes ontvangt jaarlijks nog 700brieven Kunstroof heeft mogelijk politieke achtergrond Zilveren harpen voor j°ng talent dagpuzzel VELAZQUES ENZUN TUD IN RIJKSMUSEUM DE KRAN1 BRENC DEWERELI BIJU THUIS KUNST CeidóaQowuvnt DINSDAG 29 OKTOBER 1985 PAGljCOÏ Julya Loko, Gerard Joling en een zan geres van Mai Tai (vlnr) gisteren na ontvangst van de Zilveren Harp, de onderscheiding die de stichting Cona- mus jaarlijks uitreikt aan jong succesvol Nederlands talent. Pandora's Music Box ten onder aan te grote belangstelling ROTTERDAM Het Pandora's Music Box-festival in Rotterdam houdt op te bestaan wegens „de volledig uit de hand gelopen publieke belangstelling". Nu de kaar ten voor het festival dit jaar binnen een dag waren uit verkocht, ziet de organiserende stichting zich genood zaakt tot opheffing te besluiten, aldus bestuurslid B. Visser van Mojo Concerts gisteren. Het festival dat sinds 1983 jaarlijks in De Doelen werd gehouden, was oorspronkelijk bedoeld om onbekende popgroepen een kans te geven. Visser ziet de „nogal overdreven en ongenuanceerde manier" waarop VARA en VPRO de popgroepen onder de aandacht van de luisteraars bracht als belangrijkste oorzaak voor de enorme belangstelling. Bestuurslid W. Venema van WW-concerts in Nijmegen vindt dat de organisatie zelf ook schuld treft, door al min of meer gearriveerde groepen voor het festival te programmeren. Onderscheiding LOS ANGELES De Amerikaanse filmregis seur en scriptschrijver Bil ly Wilder is door het Ame rikaanse Filminstituut on derscheiden voor zijn ge hele oeuvre. Wilder (79), kreeg in het verleden Os cars voor de regie van „Lost Weekend" (1945), „Sunset Boulevard" (1950) en „The Apartment" (1960) en maakte verder kassuccessen als „Irma la Douce" en „Some like it Hot". Hij is de veertiende Amerikaanse filmpersoon lijkheid die de zogenaam de „life achievement"-on- derscheiding ontvangt. Cestodaprijs voor Claus Nederlandse taal in al haar genres" is toege kend aan de Vlaamse dichter-romancier-to- neelschrijver Hugo Claus, zo heeft het enige ju rylid Nico Scheepmaker gisteren meegedeeld. Het is de twaalfde keer dat de Cestodaprijs (de enige veelzijdigheidsprijs in Nederland) wordt toegekend. Eerder ging de Cestodaprijs naar Gerrit Komrij, Herman Pieter de Boer, Harry Mulisch, Hugo Brandt Corstius, Kees van Koo- ten, K. Schippers, Annie M.G. Schmidt, Cees Nooteboom. G. Buddingh' en (vorig jaar) Mies Bouhuijs. De prijs, bestaande uit een bedrag van 53,64 gulden en een gegraveerd bekertje, werd voor het eerst, maar toen bij wijze van grap, toegekend aan Nico Scheepmaker Hij heeft deze prijs voor veelzijdigheid en kwaliteit vervolgens geïnstitutionaliseerd en is sindsdien het enige jurylid. HILVERSUM In thea ter Gooiland in Hilversum zijn gisteravond de zil veren harpen 1985 uitge reikt, de aanmoedigings prijzen voor jonge aanko mende artiesten. Dit jaar vielen de onderscheidin gen ten deel aan Gerard Joling, Julya Loko, Mai Tai en het duo Frisse Jon gens. Tijdens een feestelijke bijeen komst overhandigde jury- -voorzitter Ad Visser de prij zen en bloemen aan de win naars. De jury bestond verder uit Jip Golsteyn, Hans van He- mert, Tineke de Nooy en Dick de Zeeuw. Het was de 25ste keer dat de zilveren harpen, onder auspiciën van Conamus, werden uitgereikt. De Zilveren Harp is bedoeld als aanmoedigingsprijs. De on derscheiding wordt toegekend op voordracht van onder an dere het bestuur van Cona mus, met een bindende uit spraak van een jury. De eerste Zilveren Harp werd in 1969 uitgereikt. Gerard Joling, die dit jaar in de prijzen viel, is volgens de jury als een echte Hollandse Nieuwe, waar elke Nederlan der steeds weer om vraagt. De man diebekend werd door een Don McLean-imitatie in het soundmix-programma van Hennie Huisman bij de KRO- -televisie, heeft inmiddels al enkele eigen platen gemaakt, die hits zijn geworden. Zangeres Julya Loko viel vol gens de jury vooral op in haar optredens met Billy Preston in het Feijenoord Stadion in Rot terdam en haar live-optreden in de Rotterdamse Doelen met Cesar Zuiderwijk en Jasper van 't Hof, ondersteund door het Rotterdams Filharmonisch Orkest. Het duo Frisse Jongens heeft met zijn eerste theatershow, aldus de jury, zeer verfrissend gewerkt, door onder meer de wijze waarop zij zoveel humor uit de grauwe werkelijkheid van alledag hebben gehaald. Tot slot ontving de inmiddels al nationaal en internationaal bekende formatie Mai Tai een Zilveren Harp. De drie meisjes werden door de jury vooral geprezen om hun vocale aan passingsmogelijkheden. Van popmuziek tot sessies met on der anderen de Frank Boeyen- -groep, die vorig jaar een Zil veren Harp ontving. t het hooggebergte; 33 onbezon nen; 34 niet veraf; 35 boom; 36 mu ziekgezelschap. Verticaal: 1 onbeweeglijk; 2 verfstof; 3 signaal; 4 titel (afk.); 5 kleurling; 6 voorzetsel; 8 zeevis; 10 hachelijk; 11 nauwgezet; 13 zelfkant van linnen; 14 lichaamsdeel; 15 gezelschapsspel; 19 niet-giftige slang; 21 vistuig; 24 toe gehaalde strik in een touw; 26 deel v.h. hoofd; 28 doortochtgeld; 29 koorhemd der R.K. priesters; 32 leng temaat; 33 lidwoord; 34 voorzetsel. OPLOSSING eu fE :ap EE :lf!«" ZZ '®qie 62 :l°» 82 :deeis 92 :doou>t pz t|0>< vz 'eoq 61. :eiuieg gi :iuje p\ :6au ei Udgs U :6i|aieu ot ;6oj q :ujo 9 Ueiniu g :-j| p :ua>tei e :js>Io z :ied 1 :|bbo!|j©a iade>) 9e :da! ge :fiqeu *8 ;lop ee ;wie ie :6oo oe teiMjueuj LZ :soi g2 :>|0| ez d'lN ZZ 02 "Q'B 81 Li 91 tieeöauej Zi !|OU oi :><öl 6 'woi 8 L Uouj g :6|iod i :|B8JU0ZU0H AMSTERDAM Spaanse schilderkunst. Dan ligt als eerste El Greco voor de hand, met Velazques en wellicht Murillo. En dan? Zelfs het werk van de drie zojuist genoemden is in Nederland nu niet zo héél bekend en een ten toonstelling van Spaanse meesters is in ons land tot dusver niet gehouden. Toch heeft ook Spanje een Gouden Eeuw gekend, de ze ventiende, met een aan- en uitloopperiode waarin ontstel lend veel gebeurde. De ten toonstelling „Velazques en zijn tijd", tot 26 januari volgend jaar in het Rijksmuseum in Amsterdam met de ondertitel „zeventiende-eeuwse Spaanse schilderkunst uit het Prado", geeft een boeiend overzicht, met 46 meesterwerken en een aantal niet minder indruk wekkende andere schilderijen, die buiten de catalogus zijn ge bleven. Mag Velazques dan een van de belangrijkste schilders van de Spaanse zeventiende eeuw zijn geweest, de tentoonstelling in het Rijksmuseum geeft niet precies die indruk, omdat Ve lazques maar een relatief klein onderdeel vormt van het to taal, waarin werk van anderen hem niet alleen evenaren, maar zelfs overvleugelen. Wie José de Ribera: „De heilige Paulus de kluizenaar" een ronde heeft gemaakt langs alle geëxposeerde werken en nog eens teruggaat om ten tweeden en mogelijk ten der den male van de topstukken te Ribalta Hoe kon een werk als „Sint Bernardus omarmt Christus" van Francisco Ribalta onbe kend blijven, of de drie gewel denaren van Jusepe de fiibera: „De blinde beeldhouwer", „Sint Christoffel" of „De heili ge Paulus de kluizenaar"? Voor dat ene werk van Ribal ta, voor ons topstuk van de hele expositie, is de tocht naar Het Rijksmuseum al de moeite waard; het werk omspant een heel verhaal over uiterste ge negenheid en begrip, berusting en verdriet: werk van een man die aan het begin van de zeventiende eeuw aan tech niek niets meer te leren had en zijn geloof en innerlijke be schaving feilloos op linnen wist over te brengen. Blijkt dit al uit de twee hoofdfiguren, het is knap hoe de meester de doorwerking van het thema terug liet keren in de twee en gelenfiguren op de achter grond. Licht en donker bij deze Spaanse meesters wisselen el kaar af; er heerst op de exposi tie een Spaans getint tempera ment dat weldadig aandoet bij alle werken waarin de emotie centraal staat. Alleen wanneer koningen worden geschilderd, treedt dat temperament wat terug, om veld te ruimen voor trefzekere karakterschilde ring. Magdalena Buiten de catalogus is naast alle overige moois een schitte rende Maria Magdalena te vin den, die een bezoek al meer dan waard maakt: ze is mooi, deze vrouw en ze weet het. Maar zij is ook een mooie be- Franclsco Ribalta: „Sint Bernardus omarmt Christus". rouwvolle vrouw die gezien haar handen en gezichtsuit drukking het allemaal ook niet helpen kon en mooi en berouwvol is en blijft en daar mee volmaakt zichzelf. In dezelfde hoek is bovendien nog een heel verhaal te vin den: „De opdracht van Maria in de tempel" van Juan de Se- villa. De aandacht kan gemak kelijk van de bijbelse voorstel ling worden afgeleid, wanneer men even kijkt naar een schit terende figuur op de voor grond: los van elke eerbied, een oprechte zigeunerin die, zo jong als ze nog is, in staat moet worden geacht de kostbare kan. die zij in haar hand heeft, brutaalweg te gappen. Wan neer ergens in de beeldende kunst sprake is van ironie, dan is het hier. Het is ondoenlijk, hoewel te verdedigen, alle geëxposeerde werken van deze Spaanse meesters afzonderlijk te be handelen. De expositie beslaat meer dan 46 werken die alle iets te zeggen hebben en in de meeste gevallen een heel ver haal. Nu de vrede met Spanje - na die Tachtigjarige oorlog - toch getekend is, kan men er rustig gaan genieten, ook van het werk van schilders van wie men in ons land nooit heeft gehoord. Waarbij meteen de vraag rijst: waarom eigen lijk niet. FRITS BROMBERG Rijksmuseum Amsterdam: Velazques en zijn tijd; ze ventiende-eeuwse Spaanse schilderkunst uit het Prado. Tot 26 januari 1986. IMPRESSIONISTISCHE WERKEN NIET VERZEKERD PARIJS De schilderij endiefstal van zondag in het Marmottanmuseum in Parijs heeft mogelijkerwijs een politieke achtergrond. Het speurwerk van de po litie zou zich moeten rich ten op extremistische mi lieus. Dit is althans de mening van Frankrijks befaamdste des kundige op het gebied van kunstwerken, Maurice Rheims, wie het niet zou ver bazen als de diefstal van de negen impressionistische en door hun roem onverkoopbare doeken van Monet (vijf), Renoir (twee), Berthe Morisot en Na ruse, het werk was van een beweging als de uiterst linkse „Action Directe". Rheims wijst erop dat zulke praktijken op zeker ogenblik veelvuldig voorkwamen in Italië en hij herinnert aan de diefstal in 1978 van een be roemd schilderij van Jeroen Bosch uit het museum van Saint Germain en Laye bij Pa rijs door militante leden van GARI ('Groupes Armés Revo- lutionnaires Internationalis- tes'). Het schilderij werd een half jaar later in Parijs terug gevonden, toen de dieven pro beerden te onderhandelen over de teruggave van het werk. Een van de extremisten, de 23-jarige Eric Moreau, werd gearresteerd. Een ander, Jean- -Marc Rouillan, die nu bekend staat als een van de oprichters van „Action Directe", wist te ontkomen. Rheims en commis saris van politie Jean-Claude Vincent wijzen beiden de the orie af van diefstal in opdracht van een rijke kunstmaniak. Minister van cultuur Jack Lang verklaarde dat Frank rijk nooit zal zwichten voor chantage om de schilderijen terug te krijgen. „Er zal geen sprake van zijn dat wij zwich ten voor enige chantage", zei Lang. „Ik weet dat de Franse politie al het mogelijke doet om het onmogelijke te berei ken en de schuldigen, en voor al de kunstwerken, te vinden". Inmiddels is duidelijk gewor den dat de negen impressionis tische werken niet waren ver zekerd. Volgens de Académie des Beaux Arts, die toezicht houdt op het Marmottanmu seum, is het niet gebruikelijk dat schilderijen in Franse mu sea worden verzekerd, tenzij ze worden uitgeleend aan een ander museum. De politie doorzocht het mu seum gisteren op vingeraf drukken en verhoorde de sup- Kosten. Zondag werden de 30 zoekers verhoord die tijdens de overval in het museum wa ren, onder wie veel buiten landse toeristen, maar volgens de politie waren hun verkla ringen tegenstrijdig. Volgens ooggetuigen kwamen de over vallers met getrokken pistool het museum in het elegante I6de-eeuwse district van Parijs binnen. Een van hen zette zijn pistool op het hoofd van de hoogste suppoost en beval alle andere suppoosten en de be zoekers op de grond te gaan liggen. Twee tot drie overval lers gingen meteen naar de Monetzaal in het souterain, terwijl een ander schilderijen van de muur haalde in enkele andere zalen. Om twee port retten van Monet te bemachti gen, die in kunstzinnig opzicht van mindere waarde zijn, bra ken ze het glas van een vitri- Politiecommissaris Vincent verklaarde gisteren voor de Franse televisie dat kunstdie- ven slechts zelden werken voor verzamelaars. Meestal vragen ze een losgeld voor het verzekeringsgeld of proberen ze de werken te verkopen na dat de herkomst is verdoezeld. Daarmee kan veel tijd ge moeid zijn. Vincent vertelde dat een pastel van Edouard Manet, Le Sommeil (De Slaap), dat in 1890 in Frank rijk werd gestolen, pas drie jaar geleden weer werd terug gevonden - in Argentinië Maar volgens Vincent zal het zeer moeilijk zijn de'zondag gestolen schilderijen van de hand te doen, omdat ze zo be kend zijn. VERZOEKEN OM HULP GEBUNDELD IN BOEK (Van onze correspondent Ro ger Simons) LONDEN Sherlock Holmes, de beroemdste prive-detective van de wereld, komt weer in het nieuws. Over hem ver schijnt volgende maand een nieuw boek, getiteld „Letters to Sherlock Hol mes", (Brieven aan Sher lock Holmes; Penguin, LB.4.95). Het is een keuze uit de honderden brieven, die ieder jaar besteld wor den op het Londense adres Baker Street 221B, dat eigenlijk niet bestaat. Elke brief wordt beantwoord door Sue Brown, de „secreta- van Sherlock Holmes". Op haar kantoor zit Suzanna Brown tussen de verzamelde verhalen van de grote detecti ve. Zij maakt ook gebruik van een groot aantal referentie werken. Sue is bedrijvig in „Abbey House", het Londense hoofdkwartier van de „Abbey National Building Society", een belangrijke hypotheek bank. Dit pand is genummerd 215 tot 237. Alle brieven voor Sherlock Holmes komen daar Toen Sir Conan Doyle in de jaren tachtig van de vorige eeuw zijn Sherlock Holmes- -verhalen begon te schrijven en voor zijn vernuftige held een ingebeelde woning vond in Londens Baker Street, was deze Bakkerstraat veel korter dan tegenwoordig. Doyle koos voorzichtig het huisnummer 221B uit, want in zijn tijd ston den in Baker Street maar 85 huizen. In 1930 werd de straat verlengd en kregen de gebou- Amerika Pas toen kwam er een No. 221. Nog later maakte dit pand plaats voor een nieuw gebouw, het huidige „Abbey House". De „Abbey National Building Society" ontvangt jaarlijks ge middeld 700 brieven voor Sherlock Holmes. Zij komen uit alle delen van de wereld, maar hoofdzakelijk uit Ameri ka. Deze vloedgolf is in 1951 begonnen. Toen was er in „Abbey House" een populaire tentoonstelling, gewijd aan Sherlock Holmes. Abbey National kiest geregeld een van haar vrouwelijke em ployees voor de taak van „Se cretaresse van Sherlock Hol mes". Sue Brown (31), gehuwd en moeder van een kind (met een tweede op komst) doet dit werk al een hele tijd. Ze be antwoordt wekelijks 20 tot 30 brieven en tekent netjes met haar eigen naam, gevolgd door „Secretaresse van Sherlock Holmes." Vroeger wist Sue weinig over de wereldberoem de detective, maar sedert ze zijn secretaresse werd, weet ze alles van de Sherlock Holmes- -mystiek. „Vooral de Ameri kanen schijnen vast te gelo ven, dat Sherlock Holmes nog leeft," zegt Sue Brown. „Als dat inderdaad het geval was, dan zou hij nu 131 jaar oud zijn. De Amerikanen dwepen geweldig met hem." De „Brieven aan Holmes" werden verzameld door Ri chard Lancelyn Green, die Sir Arthur Conan Doyle. Zijn geesteskind Sherlock Holmes, inmiddels 131 jaar oud, krijgt nog steeds uit alle hoeken van de wereld verzoeken om hulp. zelf een echte Sherlock Hol mes-expert is. Vele briefschrij vers bedelen souvenirs af, zo als deerstalker-hoeden, pijpen en zelfs keien uit Baker Street, waar al jaren asfalt ligt. De se cretaresse van Sherlock Hol mes wordt ook geregeld ten huwelijk gevraagd, maar haar antwoord is telkens afwijzend. Sue Brown heeft trouwens net zwangerschapsverlof geno men, maar ze blijft Holmes' se cretaresse. Na de geboorte van haar baby zal ze hele stapels correspondentie moeten ver werken. De meeste briefschrijvers rich ten zich tot Holmes om zijn hulp in te roepen of hun be wondering uit te spreken voor zijn vernuft. Sommige schrijven over hun persoonlij ke problemen. Briefschrijvers die weten dat zij een antwoord zullen krijgen, vragen inlich tingen. Sue Brown speelt meestal hun spelletje mee. Ze doet alsof Sherlock Holmes nog leeft, maar dat hij momen teel niet de tijd heeft om zich bezig te houden met hun pro bleem. Sue raadt hen dan ook aan, naar de politie te gaan of een advokaat te raadplegen. Voor zover bekend zijn de meeste correspondenten dolblij met het antwoord van de se cretaresse van Sherlock Hol mes. In de meeste gevallen krijgt het ingelijst een ere plaats in hun woning. ROGER SIMONS leidse Voor een uitgebrel agenda, ook voor de J-| mende dagen, raadplf men „UIT", de gratis «STERE kelijkse bijlage van djinei krant. afel het 11 Lerend Het ALPHEN AAN OEN RUN y ROCINEMA I (Van Boetzeljekblad straat 6. tel. 01720-20800); I Max in de donderkooi («tract 18.30. 21.00. wo. ook UvanBr EUROCINEMA II: Despera»v an Pr «eeking Suaan (al); 18.30. 2iPan de wo. ook 14.00. EUROCiNBTerpstr III: Rambo (12); 19.00, 21) Van E EUROCINEMA IV: Het lanciers van de draak (16); 18.30, 2ir' wo ook 14 15. ncuoner KINDERVOORSTELLINGEN l EUROCINEMA II: Assepoes-a- TTrr (al); wo. 14.15. ?U11 LEIOEN e LUXOR (StatlonsflYNT] 19. tel. 071-121239): Year of 1 V/1 dragon (16); 14.30. 19.00. 21, LIDO en STUDIO (Steenstra 39. tel.124130) Rambo 1 Mad Max in de donderkooi Oeaperately aeeking Suaan I Purple roae of Cairo; 14] V 19.00. 21.15. Fletch (al); 19*^ 21 15. ma. di. ook 14.30. 7 ANON (Breestraat 31. 123875): The cotton club (t 14.30. 1900. 21.15 R (Haarlemmerstraat 52. tel. Cl 125414): Gulzig naar liefde (I 14.30, 19.00. 21.15. J KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Sneeuwwitje (al); i 14'30" DNN - NOORDWIJK LIDO THEATUprinP (Pr Bernhardstraat 56. (P, 6 01719-12800): A View to kill fldrage ma 21.15. wo 15 00 Beat ngskoS fenae (12); ma. 19.00. di. 20.]*^ KATWIJK CITY THEATEffemenS (Badstraat 30. tel. 01718-740jLr!lrvr»« Flesh and blood (12); wo. uPVW1 19.00, 21.15 ma. di. 19.|nhube 21.15. CITY THEATER II: t Tpch laat dragon (12); tijden zie Citi T CITY THEATER III: Revengl J^PS the nurds (12); tijden zie Citpshiba CITY THEATER IV: Code „^Uf., silence (12); tijden zie City*3"1"64 beh wo 1 Phil KINDERVOORSTELLINGEN prnpn<- CITY THEATER: De fluit de zes Smurfen; wo. 14.15. dg van VOORSCHOTEN GREENwl6}'^ (tel. 01717-4354) A view to a 1< (12); 19.00,21.15 wo. ook 15 <erken Carmen (16); ma. wo. 20.15.1 14.30. e minis KINDERVOORSTELLINGEN Prlonp Circua op stelten, wo. 14.00. r 6 WASSENAAR ASTRA (l)AT 01751-13269); Police ecadetl/\l^. II (al); 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Kuifje en de Zonnetempel; wil 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui J I tel. 463500): Year of the drag-* (16); 13.45. 18.45, 21.) ASTA 2 (Spui 27. tel 46350 Fletch (al); 14 00. 19.00. 21 PETEF ASTA 3: The purple rose ranches Cairo (al); 14.00. 19.15. 21.L BABYLON 1 (naast Centrt ,,opi Station, tel. 471656): Mad Atf" ven in de donderkooi (12); I4fld no6 19.00. 2115. BABYLON dat OC The breakfast club (al); I4.|achine: 19.00, 21 30. BABYLON Desperately seeking Susan (I 14.00, 19 00. 21.15. CINEAd (Buitenhof 20. tel. 630637): Lij lorce (16); 14.00, 18.45. 21.1 CINEAC 2: Hot Bubblegfel keten de boot inl (al): ma. di. 14 CINEAC 3: Police acaden (al); 14.00. 18.45, 21.30 ROCINEMA (Leyweg 910. 667066): Mad Max in de d<* derkooi (12); 14.00. 19.00. 21.3 METROPOLE 1 (Carnegie tel. 456756): Cocoon (al); 1 18.45. 21.30. METROPOLE I De droom (al); 14.00. 18.4 21.30. METROPOLE 3: A vtf to a kill (12); 14 00. 18.45. 21.3_ METROPOLE 4 Een liefde! Duitsland (16); 14.00. 18.<f 21.30. METROPOLE 5: Pervl la, sporen in de sneeuw (J 14.00. 18.45, 21.30. ODEONf (Herengracht 13. tel. 46240! Gotchal (al); 13.45. 18.45. 21.3 ODEON 2: Flesh Blood (11 13.45. 18.45,21.30.* ODEONl Traffic school (al); 13.45, 18.4^ 21.30. ODEON 4: Wild II (16); 18.45. 21.30. 14.00. LE PARIS 1 (Kettinl straat 12b. tel. 656402): Pleas| res of innocènce (18): 12.00 I 22.30. LE PARIS 2: Sens i terdits (18); 12.15 LE PARIS 3 Satisfactioi (18); 12.30 tot 23.00. PASSf GE (Passage 63. fel. 460971 First blood, part II (12); 14.0| 18 45, 21.30 HAAGS FILl| HUIS (Denneweg 459900): Zaal 1: H 14.00, 19.30. The magnificel Ambersons; 21.30. Zaal 2: Mafi hattan; 14.00, 19.30. BroadwJ Danny Rose; 16.15, 21.45. ZaP 3: 7 keer Simone Signores-.- 16.15, 19.15, 21.30. Therese RJÜCV d'w di D)e pos KINDERVOORSTELLINGEN: 840 VI CINEAC II: De wonderlijhtgiir ei wereld van OZ; wo 14 oL____ EUROCINEMA: Sneeuwwit^»*" en de zeven dwergen; wr-k 14.00. ODEON 4 Robin HooQOCl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 6