TAFEL
Kerkelijk respect voor burgerlijke
ongehoorzaamheid zonder geweld
Knock wil Lourdes
van Ierland worden
Duizenden bij zaligverklaring Titus Brandsma
foidéc1
KTïïTl
kerk
wereld
Generaal Jezuïten
bepleit nieuwe sociale
theorie voor de kerk
beroepingen
>weer
brieven
ACHTERGROND
Eeidaeöomant
DINSDAG 29 OKTOBER 1985 PAGINA!
Synode van Saksen vóór demilitarisering
beide Duitslanden
De synode van de regionale Evangelische Kerk van Saksen in
de DDR heeft zich uitgesproken vóór totale demilitarisering
van zowel de Bondsrepubliek Duitsland als de Duitse Demo
cratische Republiek. De synode herinnert aan het feit, dat dit
al staat in de overeenkomst van Potsdam van 1945 en is van
mening, dat het toen al nastrevenswaardig geachte doel geen
utopie mag blijven.
De synode zegt sterker gekant te zijn geraakt tegen gewapende
militaire dienst, gezien de stationering en tegenstationering
van steeds maar nieuwe raketten in Europa.
Steeds minder vrijzinnig hervormden
grijzing. Enkele jaren geleden waren er nog tussen de 9.000 en
10.000 leden, nu zijn dat er nog maar 6.100, verdeeld over 62
afdelingen. Slechts twee daarvan tellen meer dan 300 leden, 19
hebben er minder dan 50, en 25 tussen de 50 en 100. Samen
met de Remonstrantse Broederschap heeft de WH een werk
groep gevormd waarin zal worden getracht ondernemers en
managers in gesprek te krijgen over hun functioneren in de
wereld, aldus het jaarverslag. De dienstverlening aan de leden
spitst zich toe op toerustingswerk in de vorm van brochures,
videobanden, cursussen en werkgroepen.
Wie enkel op zoek gaat
naar een roos, ziet nooit
de prachtig van de
andere bloemen
PROF. DR. D. C. MULDER:
Als mensen op grond van
de uitspraken van de ker
ken tegen de plaatsing
van kruisraketten in Ne
derland tot daden van
burgerlijke ongehoor
zaamheid overgaan, dan
zouden de kerken daar
voor niet anders dan res
pect moeten hebben. De
kerken kunnen een mati
gende invloed uitoefenen
door erop te wijzen dat zij
geweld nooit goedkeuren.
Dat verklaarde de voorzitter
van de Raad van Kerken in
Nederland, prof. dr. D. C.
Mulder, maandag.
Prof. Mulder meende dat de
kerken deelnemers aan acties
van burgerlijke ongehoor
zaamheid erop moeten wijzen
dat ze binnen de orde van de
democratie moeten blijven en
geen tegengeweld moeten ge
bruiken, „want dan kom je in
de vicieuze cirkel van geweld
dat altijd maar weer nieuw
geweld oproept".
Hij noemde het weigeren van
defensiebelasting een voor
beeld van een geweldloze ac
tie van burgerlijke ongehoor
zaamheid. De Raad van Ker
ken heeft eerder dit jaar „res
pect en begrip" getoond voor
hen die wegens gewetensbe
zwaren niet willen meebeta
len aan de defensie. Maar de
Raad achtte het onmogelijk te
pleiten voor een wettelijke re
geling, omdat de standpunten
binnen en tussen de kerken
hierover sterk uiteenlopen.
Prof. Mulder noemde het
„een heel ellendige zaak" dat
het CDA, „dat in zijn statuten
heeft staan dat het naar de
kerken wil luisteren", juist op
het punt van de plaatsing van
Prof. Donner: „moeten
kerken politiek middel
aanwenden?"
kruisraketten niet naar de
kerken heeft willen luisteren.
Hij wees erop dat de activiteit
van de kerken op het gebied
van de kruisraketten toch re
sultaat heeft gehad. „Er is een
veel sterkere bewustwording
ontstaan van de gevaren van
de kernbewapening", aldus
prof. Mulder.
Machtsmiddel
„Het gaat bij burgerlijke on
gehoorzaamheid over een po
litiek machtsmiddel, evenals
bij verzet, opstand of revolu
tie. Als burger mag de chris
ten ook van zulke machtsmid
delen gebruik maken, al zal
hij zich uit hoofde van zijn
besef der voorlopigheid en ge
brokenheid van deze bede
ling, van utopistische actie en
lichtvaardige verbreking van
de rechtsorde onthouden".
Dat schrijft prof. mr. A. M.
Donner, hoogleraar in het
staatsrecht aan de RU Gro
ningen, in de als CIO-publi-
katie verschenen brochure
Het CIO staat voor Interker
kelijk Contact in Overheids
zaken. Daarin beraden acht
tien kerkgenootschappen zich
over tal van aangelegenhe
den, voornamelijk de relatie
tussen Kerken en overheid
betreffende.
Het is voor prof. Donner zeer
de vraag, of de kerk zich over
dat soort acties moet uitspre
ken of daartoe zou moeten op
wekken. Het gaat immers om
een politiek middel en over
de vraag of dat, alle omstan
digheden overwegende, moet
worden aangewend. Dat af
wegen kunnen kerkelijke au
toriteiten, zoals synodes en
bisschoppen, niet van de ker
kleden overnemen: dat be
hoort nu eenmaal bij de poli
tiek, aldus prof. Donner. Die
kerkelijke autoriteiten zullen
zijns inziens hoogstens kun-
ik.
Prof. Mulder: „respect"
nen vermanen en alleen ver
dergaan, als ieder het spreken
onmogelijk wordt gemaakt.
„In andere landen is dat zeer
actueel, bij ons gelukkig niet",
aldus de hoogleraar.
Paus pleit voor
betere relatie
met „joodse
volk"
Paus Johannes Paulus II
heeft maandag een krachtig
„neen" laten horen tegen
elke vorm van antisemitisme,
en joden en christenen opge
roepen samen te werken en
te komen tot een theologi
sche uitwisseling.
Ten overstaan van het inter
nationale liaisoncomité tus
sen katholieken en joden
herhaalde hij bovendien de
uitspraak, dat het Vaticaan
positief staat tegenover ver
beterde „betrekkingen tussen
de Rooms-Katholieke Kerk
en het Joodse volk, inclusief
alle praktische consequenties
vandien".
Naar de paus in herinnering
bracht heeft het Tweede Va
ticaans Concilie twintig jaar
geleden verbetering van de
betrekkingen tussen beide
religies ingeluid met het uit
brengen van de verklaring
„Nostra Aetate". Niettemin
behoort er volgens de paus
begrip te bestaan voor het
feit, dat na de moord op vele
miljoenen joden tijdens de
Tweede Wereldoorlog in ze
kere joodse kringen nog
voorbehoud wordt gemaakt
tegenover theologische con
tacten met katholieken.
Wederzijds behoort er, be
toogde Johannes Paulus II,
achting te bestaan voor ie
ders geloofsovertuiging. Dat
moet ook vast onderdeel zijn
van het godsdienstonderwijs,
waarbij de eigen identiteit
dient te worden geëerbie
digd.
Pater Kolvenbach: taak voor Jezuïten
De generaal van de Jezuïten, de Nederlander pater Hans-Pe
ter Kolvenbach, vindt dat er een nieuwe sociale theorie voor
de kerk zou moeten worden ontworpen. Hij ziet hierbij een
taak weggelegd voor de Jezuïten.
Voor de KRO-radio zei hij vandaag dat door het ontbreken
van een sociale theorie degenen die iets willen doen voor de
armen voor het alternatief staan om ofwel een kapitalistische
ofwel een marxistische oplossing te moeten kiezen, de theolo
gie van de bevrijding, waar hij positief tegenover staat, biedt
geen oplossing voor het vraagstuk van de sociologie of de eco
nomie. Wanneer sociologen en economen en mensen van de
bankwereld hun beslissingen op basis van het evangelie zou
den nemen is dat volgens Kolvenbach belangrijker dan wan
neer theologen over de bevrijdingstheologie nadenken, aldus
Kolvenbach.
Meer dan tienduizend Ie
ren trotseerden vorige
week het mistige weer en
de moerassige grond om
de opening bij te wonen
van Ierlands vierde inter
nationale luchthaven én
om de rooms-katholieke
priester te huldigen, aan
wiens brein dit vliegveld
is ontsproten.
De 72-jarige monseigneur Ja-
Priester
Guatemala mag
niet meedoen
aan verkiezingen
Het Vaticaan heeft de pries
ter José Maria Ruiz Furlan
verboden zich kandidaat te
stellen bij de komende ver
kiezingen voor een nieuwe
burgemeester van de hoofd
stad van Guatemala. De
aartsbisschop van Guatema-
la-stad, mgr. Prospero Pena-
dos del Barrio, heeft hem
deze week de desbetreffende
„notificatio" (verklaring)
persoonlijk overhandigd. Pa
ter Furlan, die als jonge
priester al eerder problemen
had met het kerkelijk gezag,
heeft laten weten zich niets
te zullen aantrekken van het
verbod van het Vaticaan. Hij
verwees daarbij naar andere
priesters die zich eveneens
bij de lokale verkiezingen
kandidaat hebben gesteld.
mes Horan arriveerde eenen
twintig jaar geleden in
Knock, een geïsoleerd dorpje
in een uithoek van de West-
Ierse provincie Mayo, waar in
1879 de Maagd Maria, de hei
lige Jozef en de heilige Jo
hannes aan een aantal inwo
ners waren verschenen.
Dank zij het organisatorische
talent en gevoel voor publici
teit van de priester staat er op
de plaats van de verschijnin
gen inmiddels een basiliek,
beschikt Knock tegenwoordig
over een museum, vijf souve-
trum" en trekt het plaatsje
jaarlijks tienduizenden gelovi
gen. En nu is er dan dus ook
een internationale luchtha
ven.
De onverwoestbare Monseig
neur Horan wil namelijk niets
liever dan dat Knock hel
Lourdes van Ierland wordt
en om dat te bereiken heb
je allereerst een vliegveld no
dig, zo bedacht hij eenentwin
tig jaar geleden. Horan slaag
de erin politici, die West-Ierse
kiezers nodig hadden, voor
zijn karretje te spannen en
veertig miljoen gulden van de
regering los te peuteren. Ee»i
door hem opgezette actie
zorgde voor de ontbrekende
vijf miljoen en ondanks alle
bezwaren, ambtenarij en ne
gatieve reacties is zijn ambi
tieuze plan toch werkelijkheid
geworden. „Hoe kan het ook
anders", zegt hij zelf, „ik heb
God als ruggesteun".
Copyright The Guardian
Nederlandse
Kerk
Beroepen: te Westkapelle
toezegging, J.E.W.Nicolai te
Nieuwendijk; te Rijsoord en
Strevelshoek, A. Sterren
burg kandidaat te Rotter
dam.
Gereformeerde Kerken
Benoemd tot geestelijk ver
zorger van het verzorgings
huis Heerema State te
Heerenveen (parttime),
J.A.van Netten te streekge-
meente Midden-Betuwe,
wonende te Zetten, die deze
benoeming heeft aangeno
men. Aangenomen naar
Waddinxveen, P. A. C.Bon-
gers te Hendrik Ido Am-
Hervormde bacht.
Gereformeerde Kerken
vrijgemaakt
Beroepen te Zuidwolde in
combinatie met Ruiner-
wold-Koekange, J.C.V.Krij-
tenburg te Sliedrecht.
Beroepbaar: drs.S.Schaaij,
Nieuwendijk 224, 7311 RP
Apeldoorn.
Nederlands Gereformeer
de Kerken
Beroepen te Groningen,
drs. J. B. M. Storms, kandi
daat te Rottredam.
De zaligverklaring van de
Nederlandse karmeliet en Nij
meegse hoogleraar Titus
Brandsma (Bolsward 1881
1942 Dachau) op zondag 3 no
vember zal door enige duizen
den mensen worden bijge
woond. Uit Nederland ver
trekken enige tientallen bus
sen naar Rome. Verder ko
men er bezoekers uit West-
Duitsland, Spanje en Frank
rijk.
De zaligverklaring van Titus
Brandsma door paus Johan
nes Paulus II zal plaats heb
ben tijdens een plechtige eu
charistieviering om half tien
in de St.- Pieterbasiliek en
worden bijgewoond door een
aantal Nederlandse bisschop
pen. De viering zal rechts-
streeks door de KRO-televisie
worden uitgezonden. Aan de
vooravond van de zaligver
klaring heeft in de St-Pieters-
basiliek een lichtprocessie
plaats. De Nederlandse pel
grims zullen maandag 4 no-
venjber in speciale audiëntie
door de paus worden ontvan
gen.
De drie daarop volgende da
gen heeft in Rome een tri
duüm plaats ter ere van Titus
Brandsma. Het triduüm zal
geopend worden door kardi
naal Willebrands. Tijdens het
triduüm zal er in de Sint-Mi-
chael en Sint Magnus-kerk,
sinds de negende eeuw kerk
van de Friezen, een Friestali
ge H. Mis gehouden door pas
toor J. R. van der Wal uit
Balk.
Precies een week later, op
zondag 10 november, heeft in
de Bossche St.-Janskathedraal
de nationale viering plaats.
Tijdens een pontificale hoog
mis met kardinaal A. Simonis
als hoofdcelebrant en de apo
stolische pro-nuntius mgr. E.
Cassidy, de Bossche bisschop
J. ter Schure, de generaal-
overste van de Karmelieten J.
Malley en de Nederlandse
provinciaal overste J. Stene-
ker als concelebranten zal de
persoon van Titus Brandsma
in het middelpunt staan. Ook
deze plechtigheid wordt via
radio en televisie uitgezonden.
In de midddag vindt er in de
St.-Janskathearaal een her
denkingsplechtigheid plaats
waaraan onder meer zal wor
den deelgenomen door men
sen die Brandsma als hoogle
raar en man van het verzet
hebben gekend.
Op de bijeenkomst, die vrij
toegankelijk is, komen vier
sprekers aan het woord:- pater
E. Gemmeke, karmeliet,
spreekt over het geestesken-
merk van Titus Brandsma, de
spiritualiteit. De rector mag
nificus van de Nijmeegse Ka
tholieke Universiteit, prof. dr.
J. Giesbers, zal spreken over
Titus Brandsma als hoogle
raar aan de Katholieke Uni
versiteit. De pershistoricus
Joan Hemels zal ingaan op de
rol die Brandsma heeft ge
speeld in de katholieke jour
nalistiek. Brandsma was na
mens het episcopaat belast
met de zorg voor de katholie
ke pers.
Als laatste spreker is uitgeno
digd de Eindhovense verzets
man W. van Lanschot, die pa
ter Titus Brandsma nog ge
kend heeft in het concentra
tiekamp Dachau.
De zitting wordt besloten met
het zesde couplet van het Wil
helmus, Mijn Schild ende Be-
trouwe.
Nijmege:
Dm wille 1
Dm wille van de speciale rela
tie tussen de Nijmeegse uni
versiteit en Titus Brandsma
(deze was hoogleraar in de
wijsbegeerte en de geschiede
nis van de Nederlandse
vroomheid) is er op 8 novem
ber in Nijmegen een aparte
herdenkingsplechtigheid. Na
de opening om 10.30 door rec
tor magnificus prof. dr. J.
Giesbers spreekt de Nijmeeg
se hoogleraar C. Struyker
Boudier over 'God nu. Vijf
tig jaar na het Godsbegrip van
Titus Brandsma', een verwij
zing naar de inaugurale rede
van Brandsma bij gelegenheid
van diens benoeming in Nij
megen. Prof. A. Peperzak
blikt terug op 'Macht en Vre
de bij Titus Brandsma'. Ver
volgens heeft in het collegeza
lencomplex aan het Mercator-
pad een eucharistieviering
plaats waarin voorgaan de
provinciaal van de Karmelie
ten, J. Steneker, dr. J. Tigche-
ler, adjunct-directeur en prof.
dr. O. Stegging, directeur van
het Titus Brandsma instituut
en ordegenoot van Titus
Brandsma. Na afloop heeft op
het universiteitsterrein aan de
Thomas van Aquinostraat de
onthulling van een beeld van
Titus Brandsma plaats. Het
beeld is gemaakt door pater
Mathot CSSR.
De herdenkingsdag zal wor
den afgesloten met een lezing
van pater dr. O. Steggink.
Los van deze herdenkings
dienst heeft op zondag 17 no
vember om tien uur in de Pe
trus Canisiuskerk aan de Mo
lenstraat in Nijmegen de jaar
lijkse Titus Brandsmaherden-
king plaats. Deze zal dit jaar
extra groot van opzet zijn.
Vanwege het feit dat pater Ti
tus Brandsma in het Friese
gehucht Oegeklooster bij
Bols ward werd geboren zal-er
in dit Friese stadje in de Sint-
Franciscuskerk om half elf
een plechtige eucharistievie
ring plaats hebben waarin
voorgaat de bisschop van
Groningen, mgr. B. Möller. s'-
Middags heeft er in Bolsward
een herdenkingsplechtigheid
plaats waarin de journalist
Joop Reinboud en pater Ste
neker het een en ander zullen
vertellen over Titus Brands-
KRO
Behalve de directe uitzendin
gen via radio en televisie van
de eucharistievieringen in
Rome en 's-Hertogenbosch
verzorgt de KRO een aantal
uitzendingen over Titus
Titus Brandsma
NBrandsma. In de serie Kop
stukken praat presentator Bob
Jongbloed op 31 oktober (Hil
versum I, 16.03) met de Kar
meliet Sixtus Scholtens over
Titus Brandsma. Enkele da
gen na de zaligverklaring
komt de KRO in het weke
lijkse programma Sporen in
het achterland (dinsdag 5 no
vember; Hilversum 2, 14.33
uur) met een aflevering over
de mens Titus Brandsma:
Deze zal gereconstrueerd wor
den aan de hand van gesprek
ken met onder andere een
oud-leerling, een bewonde
raar en een familielid.
Tenslotte zendt de KRO op 14
november op Nederland 2,
21.20 uur, een documentaire
van Joop Reinboud uit over
Titus Brandsma. De samen
steller heeft dit gedaan aan de
hand van diens stemgeluid,
filmbeelden uit de tijd waarin
Titus Brandsma leefde, alsme
de met persoonlijke getuige
nissen van diens leerlingen,
ordegenoten en medewerkers.
Zo ontstaat er een achter
grondverhaal van deze mens,
die naast hoogleraaar en
priester ook journalist en
martelaar zou worden.
Literatuur
Ter gelegenheid van de zalig
verklaring wordt de biografie
van H.W.F. Aukes, Het leven
van Titus Brandsma, opnieuw
uitgegeven door het Spec
trum. Het 347 pagina's tellen
de werk verscheen voor het
eerst in 1961. Deze druk is
aangevuld met een voorwoord
van Kardinaal Alfrink.
Een andere populaire biogra
fie dateert van dit jaar: Titus
Brandsma - Karmeliet. Au
teur is de karmeliet Constant
Dölle. Het boek is uitgegeven
bij de Amstelveense uitgever
Luyten en telt 84 pagina's. Bij
Gottmer is uitgegeven onder
redactie van Bruno Borchert
een boek met teksten van Ti
tus Brandsma onder de titel
'Titus Brandsma, Mystiek le
ven. Een bloemlezing. Het
boek telt 223 pagina's.
Bij het Titus Brandsma Fonds
in Boxmeer (Steenstraat 39,
5831 JA Boxmeer, tel. 08855-
72142) kunnen inlichtingen
verkregen worden over klei
nere uitgaven rond de her
denking van Titus Brandsma.
Onredelijk geweld
In Amsterdam, die lastige stad, heeft burgemeester
Thijn er geen misverstand over laten bestaan, dat de hoj
stad geen duimbreed zal wijken voor de onredelijke i
van de krakers. Hij spreekt daarbij ontegenzeggelijk ni<
leen namens het gemeentebestuur, maar ook namens f
overgrote deel van de Amsterdamse burgerij.
De krakersbeweging in de hoofdstad, die zich al in een E
lement bevond, heeft door de zinloze gewelddadigheden i
de afgelopen dagen bij velen het laatste restje sympathie
loren. Ook in de verpauperde Staatsliedenbuurt klinken
ontwaardigde protesten op uit de groep legale bewoners.pl
Die vraagt zich af waar de krakers het lef vandaan I
nog meer eisen te stellen, terwijl zij al lange tijd geen <jk \i
betalen voor huur, gas en licht, zaken waar omwonend%
normaal de rekening voor gepresenteerd krijgen. En td
krakers „uit protest" een wijkcentrum voor bejaarden n
molotov-cocktails in brand staken, waren het verontwaanj
de buurtbewoners die het vuur gingen blussen. Verve
'MST
ONDER de huidige omstandigheden dienen de media ijenlar
nog meer zorg dan anders te werk te gaan. Zij dienen #keni
eerlijk beeld te geven van de situatie, zonder zich voor por
mands karretje te laten spannen, maar ook zonder de voortiurlij
democratie broodnodige controle op de overheid uit het <jadig€
te verliezen. Een dikwijls moeilijke afweging. bpen
tingel
HET siert de hoofdredactie van Het Parool bijvoorbeeld
zij er eerlijk voor uitkomt een betreurenswaardige foutf11,
hebben begaan, door de publikatie van een foto van ^rake
agent met getrokken pistool, die naar het zich laat aanzien:11 ,aa
scene is gezet. In een situatie waarin het overlijden van eF1
kraker in een politiecel stof geeft tot allerlei speculatiesl011,
onbewezen beschuldigingen, is met de publikatie van zf
omstreden foto het kwaad echter al geschied.
6 tiet ei
Actualiteitenprogramma's van de omroepen zie da
den zich in dit verband ook eens moeten afvragen of het]en v
de gespannen situatie volgens journalistieke maatstaven vje -
oirbaar is zonder enige kritische begeleiding een kraker aLat
het woord te laten. Zo'n kraker, die zich volgens vaste jjjjn jj
woonte uitsluitend met zijn voornaam bekend had gemaa^msb
deed in Brandpunt in feite niets anders dan andere krak«en
(en de gebruikelijke relschoppers) op te roepen voort te gaf
met het vernielen van gemeenschapsgoederen in Amsterdi? 11
en andere steden. TV LI
De Amsterdamse politie heeft vandaag aangekondigd
een andere wijze tegen de krakersrellen in het geweer te zij
len komen, namelijk door zo veel mogelijk relschoppers pïll
arresteren. Het is te hopen dat het cellentekort de justij
daarbij geen parten speelt.
Plaatselijk mist
DE BILT (KNMI) Een
langgerekt hogedrukgebied
waarvan de as loopt van de
Britse eilanden via de Noord
zee naar Oost-Europa bepaalt
het komende etmaal ons weer.
De as van dit systeem trekt de
komende 24 uur langzaam van
Gehakt, witte kool
met een sausje en
aardappelen
bananenvla
De benodigdhedenvoor
twee personen zijn: 200 g
gehakt, 1 sneetje brood,
zout, peper, nootmuskaat,
selderij, 1 lepel kleingesne
den prei of ui, losgeklopt
ei, 35 g margarine;
500 g witte kool, zout, 5 g
margarine, 6 g maizena, 1
dl melk, nootmuskaat of
basilicum;
Vz tot 1 kg aardappelen;
Vz liter melk, 25 g custard,
30 g suiker, 1 banaan, paar
lepels limonadesiroop.
Week het brood in warm
water, druk het vocht er zo
veel mogelijk uit en maak
het sneetje fijn. Meng brood,
gehakt, zout, peper, nootmus
kaat, fijngeknipt selderijblad,
prei of ui met zo veel ei dat
de massa stevig smeuig is.
Kneed het gehaktmengsel
flink door, vorm er één ovale
bal van en leg die ten minste
een uur koel weg. Bak de ge
haktbal in een half uur bruin
en gaar in de margarine. Doe
tijdens dat bakken kleine
beetjes water bij het vet als
het vlees voor die tijd al
bruin mocht zijn. Maak de
jus met weinig water af. Zet
het gehakt in stevige plak
ken gesneden op tafel.
Kook de fijngesneden kool
niet te gaar in vijftien a
twintig minuten in weinig
water met zout. Giet de
groente af, doe er de marga
rine en een mengsel van
maizena en melk bij en laat
de kool al omscheppende
even koken. Bestrooi de
groente in de schaal met
nootmuskaat of basilicum.
Zet de helft van de melk op.
Meng custard, suiker en wei
nig koude melk tot een glad
papje, doe er wat hete melk
bij en schenk het mengsel in
de pan. Laat de vla onder
voortdurend roeren een mi
nuut koken en voeg van het
vuur de rest koude melk toe.
Meng plakjes banaan met li
monadesiroop en leg er de
afgekoelde vla op.
JEANNE
noord naar zuid over ons la
Dit betekent voor ons een JfQf"
tig weertype. In de nacht
zich op veel plaatsen mist
men. Deze kan zich ook
gen nog lang handhavman A
Overdag is op de meeste pl#c"aPI
sen een laaghangend wolk aalVd
dek aanwezig. Mogelijk
daarutt wat motregen: n»^"lk]
slaghoe veelheden van bete "e." 1
nis worden echter niet
wacht. De minimumtempe 'oor
tuur ligt rond de drie grad
In het noordoosten van ee
land waar mogelijk iets dro r*er.«
re lucht uit Denemarken t n"vl5
vloeit is een kans aanwezig net
wat vorst bij de grond. Morj e^en
n-overdag loopt de tempe
tuur tot ongeveer 8 graden hemi
Er is weinig wind eerst )Uter
uiteenlopende richtingi ^PotSl
Morgen na de passage van chem
genoemde as van hogedr Proce
draait de wind naar zuidw ns
of west. In de rest van -d<W* v
week breiden oceaandepress 8e^ri:
hun invloed vanuit het no(sc!}e,
den tot over ons land uit. ]wikk
neerslagkansen nemen
morgen daardoor toe.
brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Regeling (3)
g«
In een ingezonden brief
melding gemaakt van de
nozele, om niet te zegg
stompzinnige afstelling van
verkeerslichten op een belan
rijke uitvalsroute van di
Haag, t.w. Raamweg-Koning
kade-Zuid-Hollandlaan-
Utrechtsebaan". In het sleet
ste geval, aldus de brief, heb
maar liefst 13 stoplichten t
gen! Laat het briefschrijver t
troost zijn dat twee andere b
langrijke uitvalswegen die
„zijn traject" uitkomen, t.w.
v. Meerdervoort-Javastraat
Binnenstad-Mauritskade, dt
zelfde stompzinnige afstellii
hebben met ook daar de onn
dige filevorming, tijdverlid
luchtverontreiniging etc. H
moet voor de Haagse verkee
spolitiei toch mogelijk zijn o
tenminste op één traject ed
groene zóne in te stellen? Zo:
ik haaks op die zóne staan, w
ik best de ergernis van repeti
rende rode stoplichten accept FF
teren: immers de andere b<r
langrijke verkeersstroom ka
daardoor vlot verwerkt wo
den. Winstpunt is in ieder gfr
val dat ruwweg de helft va
de Hagenaars die de stad ve
laat, dat ook op snelle wij!
kan doen. De bestaande huid
ge ergernis kan daardo<
eveneens voor de helft afnt
men. Zeker, de camera's b
stoplichten zullen minder oj
brengst hebben.... maar d
stadgenoten die „naar buiter
moeten zoveel te meer voldof
ning (als het op hun weg ligt
J.W. Thoen,
DEN HAAG.
11