TAFEL Wereldraad doet beroep op Reagan en Gorbatsjov KTïïTi Wanneer houdt eenheid in het geloof op? kerk wereld Confessioneel gereformeerden tegen verklaring Samen op Weg Abortus vernietigt vrede CcidócSomat" S1 ACHTERGROND £etdóc6ou/uMit MAANDAG28OKTOBER 1985PAGIN IN] Pastoraal café in Leiden Predikanten, pastores en andere kerkelijke werkers in en rond Leiden krijgen, net als hun Amsterdamse collega's, een pasto raal café. Onder auspiciën van de Leidse Raad van Kerken wordt op 1 november de eerste ontmoeting gehouden. De agen da vermeldt een korte inleiding door prof. dr. H. Berkhof, over de positie van de kerk(en) in een gesculariseerde wereld, ge volgd door een bondige discussie. Daarna is er ruimschoots ge legenheid voor persoonlijke kontakten. Want, zo zeggen de ini tiatiefnemers ds. M. v.d. Velden, geref., dr. H. Groenen, r.k. en ds. A. Dronkers, hervormd) die contacten kunnen van veel betekenis zijn in en rond een stad waar je zo dicht bijelkaar zit, maar je vaak zo weinig contact met elkaar hebt. Voortaan avondmaal met kleine bekertjes In de Lutherse kerken van de Verenigde Staten is opschud ding ontstaan rond het gebruik van de gemeenschappelijke avondmaalsbeker. Avondmaalsgangers krijgen de wijn voort aan in kleine afzonderlijke bekertjes aangereikt in plaats van de traditionele grote beker. Een en ander is besooten kort na dat bekend was gemaakt dat het gemeenschappelijk drinken uit de avondmaalsbeker een bron van besmetting met bacte riën en virussen kan zijn. De alchohol in de wijn is geen ont smettingsmiddel, aldus prof. Michaelsen. Hoogstens wordt ver dere bacteriegroei door de alcohol niet bevorderd. In Lutherse kringen is ontkend dat het gebruik van kleine bekertjes uit voorzorg, iets te maken heeft met de angst voor het Aids-virus. Geluk is een wonderlijke zaak: hoe meer je ervan weggeeft, hoe meer je ervan bezit. De Wereldraad van Ker ken heeft de Amerikaan se president Reagan en Sovjet-leider partijchef Gorbatsjov van de Sovje t-Unie gevraagd hun „ge weldige macht en verant woordelijkheid" te ge bruiken om tijdens hun komende gesprek in Ge- nève de vrede te bevor deren. Daarbij is een ver drag waarbij alle kernwa penproeven worden ver bóden, in dit stadium „van doorslaggevend be lang". Dat schrijft de secretaris-ge neraal van de Wereldraad van Kerken, dr. Emilio Ca stro, in een open brief aan Reagan en Gorbatsjov. Daarin begroet de Wereld raad het eenzijdige besluit van de Sovjetunie tot het ein de van het jaar geen kernwa penproeven te houden. Hope lijk zullen de Verenigde Sta ten zich hierbij aansluiten, al dus Castro. Verder spreekt de Wereldraad met waardering over de bereidheid van de Verenigde Staten over kern wapens te willen onderhande len. De Wereldraad is verder diep bezorgd over het toenemende fevaar van militarisering van e ruimte. De geschiedenis leert dat de enige manier om zo'n nieuwe wapenwedloop te voorkomen, is er niet aan te beginnen, aldus Castro. Hij spreekt de hoop dat de to pontmoeting tot een verbod van ruimtewapens zal leiden. Bij de Wereldraad van Ker ken zijn 310 protestantse, or thodoxe en anglicaanse Ker ken aangesloten, die samen ruim 400 miljoen leden tellen. Emilio Castro heeft de lidker ken van de Wereldraad ge vraagd in de kerkdiensten van zondag 17 november spe ciale aandacht te schenken aan de topontmoeting. In Ge- nève zal de Wereldraad sa men met christenen uit die plaats dinsdagavond 19 no vember een gebedsdienst hou den. De Samen op Weg-verkla- ring van overeenstemming ten aanzien van het s kerk-zijn, heeft voor een toe komstige reformatorische kerk een te smalle basis om vruchtbaar te kunnen wer ken aan verdergaande here niging van de Hervormde en Gereformeerde Kerken. Dit heeft het hoofdbestuur van de Vereniging Confessioneel Gereformeerd Beraad, een groep midden-orthodoxen binnen de Gereformeerde Kerken, zaterdag verklaard op de jaarlijkse appèldag van deze vereniging in Zwolle. In beide kerken is in feite sprake van leervrijheid door dat leringen in strijd met het belijden van de beide kerken worden geduld en niet wor den geweerd. Volgens het hoofdbestuur, is er in de verklaring van over eenstemming ook sprake van een onbijbelse pluraliteit. Dat is een verscheidenheid ten aanzien van kernpunten van de inhoud van het geloof, een verscheidenheid die in strijd is met het wezen van de kerk. „Op deze basis kunnen wij niet instemmen met de voortgang van het op gang gekomen proces van hereni ging van beide kerken," al dus het hoofdbestuur van het Confessioneel Gereformeerd Beraad. DDR probeert synodeleden te beïnvloeden Overheidsfunctionarissen in de DDR proberen steeds va ker in gesprekken met syno deleden het verloop van een synodezitting te beïnvloeden. Dit heeft de evangelische bis schop van Maagdenburg, Christoph Demke. dit week einde op een regionale syno dezitting te Maagdenburg ge zegd. Talrijke synodeleden moesten zich voor de synode bij overheidsfunctionarissen melden, aldus bisschop Dem ke. Dit gebeurt vaker en niet alleen in Saksen. Wel veront rustende was het grote aantal gesprekken. Hierdoor werd de indruk gewekt dat het hier om een gerichte actie, zo zei Demke. Hij noemde dit optreden van overheidsfunc tionarissen in strijd met de scheiding van kerk en staat, die in de grondwet is vastge legd. Willebrands: Secretariaat Eenheid Christenen blijft VATICAANSTAD Kardinaal Willebrands, voorzitter van het Vaticaanse Secretariaat voor de Eenheid van de Christe nen, ontkent dat zijn 'departement' binnenkort wordt opgehe ven. Berichten van deze strekking circuleerden de laatste tijd, met name in de Engelstalige katholieke pers. „Ik hoop niet dat het Secretariaat wordt opgeheven", zo luidde het (ietwat spottende) commentaar van kardinaal Willebrands gevraagd naar de waarheid van de berichten over de verdwijning van zijn 'departement'. „Ik heb daar helemaal niets over ge hoord", zei hij. En: „Dit is bepaald niet waar". Het Secretari aat voor de Eenheid van de Christenen is opgericht in 1960 door paus Johannes XXIII, ter voorbereiding van het (oecu menische) Concilie Vaticanum II dat twee jaar later zou be ginnen. Het Secretariaat is na het Concilie blijven bestaan juist om ernst te maken met de uitvoering van de ecomeni- sche richtlijnen van het Concilie. De ene helft van dit Secre tariaat houdt zich bezig met de westerse kerken, de andere met die van het oosten. Volgens de Vaticaankenner Hebblethwaith, eerder deze week in de National Catholic Reporter, zou de paus dit Secretariaat voor de Christelijke Eenheid en die voor de voor de 'niet ge lovigen' en 'niet Christenen' willen reduceren tot simpele stu diecommissies van de Congregatie voor de Geloofsleer. Deze beslissing zou de paus volgende maand tijdens het Kardina lencollege in Rome aan de kardinalen willen voorleggen. Kerkelijke actie tegen steun aan apartheid In het voorjaar van 1986 hou den tien kerkelijke organisa ties onder het motto: Steunt uw geld apartheid? een cam pagne tegen economische steun aan de apartheid in Zuid-Afrika. De actie richt zich zowel tegen het sociaal- -economische beleid van de Zuidafrikaanse regering als tegen de economische steun uit het buitenland aan het apartheidssysteem. Onderdeel van de actie zijn onder meer een boycot van het toerisme naar Zuid-Afri- ka. Aan reisorganisaties zal worden gevraagd geen reizen naar Zuid-Afrika meer te or ganiseren en op kranten en tijdschriften zal druk worden uitgeoefend om geen adver tenties voor toerisme naar Zuid-Afrika te plaatsen. Ver der zullen politici en politie ke partijen, die dan campag ne voeren in verband met de verkiezingen voor de Tweede Kamer, worden benaderd in zake hun houding tegenover economische steun aan Zuid- -Afrika. Tot de tien deelnemende or ganisaties behoren de Bis schoppelijke Vastenactie, het Centraal Missiecommïssari- aat, de hervormde en gere formeerde zending en we- relddiaconaat, de werkgroep Kairos en Pax Christi Neder land. De meeste van deze or ganisaties hebben in 1981 meegewerkt aan de „Depor tatie-actie". Deze was gericht tegen de gedwongen verhui zingen van zwarten naar de thuislanden. Nederlandse Hervormde Kerk Bedankt: voor Lelystad (Her vormd Gereformeerd Samen op Weg) L. A. Nell te Middel burg; voor Lekkerkerk A. J. Schalkoort te Streefkerk. Kardinaal John O'Connor van New York begroet Moeder Teresa voor de aanvang van de film over haar leven. MOEDER TERESA: Abortus is „de grootste vredesverstoorder" in de wereld. Daarom dient wetgeving die het afbreken van een zwanger schap mogelijk maakt, te worden bijgesteld. Dit heeft Moeder Teresa zaterdag in een goed gevulde vergaderzaal van de Verenigde Naties in New York verklaard. De 75-jarige religieuze, die zich het lot van de allerarmsten in de wereld aantrekt en al jaren in Calcutta (India) werkt, werd door secretaris-generaal Perez de Cuellar van de Vere nigde Naties aangekondigd als „de machtigste vrouw ter we reld". Moeder Teresa wees er op dat de wereld „doodsbang is voor nucleaire vernietiging", maar er niet voor terugschrikt „een kind te vernietigen". „Als we echt vrede willen, moeten we met elkaar afspreken dat niemand nog langer ongewenst of niet bemind zal zijn. De vreselijke wet die het doden van kin deren toestaat, moet afgeschaft worden". Perez de Cuellar had Moeder Teresa ingeleid met te zeggen dat in de afgelopen dagen (waarin de VN haar veertigste ver jaardag vierde) ettelijke van de machtigste mannen op het spreekgestoelte hadden gestaan. „Nu valt ons het voorrecht ten deel dat wé de machtigste vrouw in de wereld onder ons weten. Ze is meer dan ik ben, meer dan u bent, ze is de Vere nigde Naties. Zij staat voor vrede in deze wereld". Met Perez de Cuellar, de aartsbisschop van New York en nog ongeveer 1.000 mensen keek Moeder Teresa vervolgens in de vergaderzaal naar de première van de anderhalf uur durende film „Moeder Teresa". In de film ziet men de religieuze aan het werk in Calcutta en ook op rondreis door de wereld, waarbij ze soortgelijke onderkomens probeert te stichten voor de armen, in haar woorden „de armsten van de armen". De film is op locatie opgenomen in tien landen waaronder de South Bronx in New York. De producenten ervan, Ann Pe- trie en Jeanette Petrie, zijn eerder met een Emmy onder scheiden terwijl de regisseur van de alom geroemde film „Gandhi", Sir Richard Attenborough, een deel van het com- Kortgeleden ontving ik een brief van een lezer, die daarin een zaak raakt die ons allemaal tegen woordig vaak bezighoudt. Hieronder het grootste ge deelte van de brief. „U schreef eens: „Het zou al heel wat zijn als we bereid zouden zijn elkaar serieus te nemen en van elkaar aan te nemen dat ieder zoekt de wil van God te doen." Op een gegeven moment zal dan ook tijdens een gesprek moeten blijken dat de wil van God wordt gezocht. Wat is het fijn om met zulke mensen te spreken, ook al ben je het over alles nooit helemaal eens. Ik geloof dat dat ook niet van belang is. Plurifor miteit is de veelkleurigheid van het geloven. Toch voel je samen dat de Heilige Geest je bindt: je bent één van Geest. Maar helaas kom ik, ook bin nen onze Kerk mensen tegen die als volgt redeneren: De schepping kan even goed langs de weg der evolutie tot stand zijn gekomen. Het is niet belangrijk dat de ezel van Bileam (het stomme lastdier) sprak; Jona was niet in de walvis; Job heeft nooit geleefd; Jezus kan ook ver wekt zijn door een Romeins soldaat; maagdelijke geboorte is onmogelijk. Jezus' opstan ding was symbolisch bedoeld. Er is geen hel; de duivel be staat niet; engelen evenmin. Abortus mag best. Jezus als voorbeeld, inspira tor, bevrijder. De Bijbel is mensenwerk: geen goddelijke inspiratie. Evangelisatie onder Joden is absurd. De lijst zou kunnen worden aangevuld Prof. K. Runia met nog veel meer voorbeel den. Meningsconflicten als deze lij ken mij onoplosbaar, als we de Bijbel niet als gezagheb bend willen aanvaarden. Om met de Prediker te spreken: alle dingen zijn zo vermoei end. Ja, hierover praten/dis cussiëren is dodelijk vermoei end en zinloos. Maar waar mensen hun ratio (de mense lijke rede) inleveren tegen kinderlijk geloven, daar wor den zielen verbonden door die Ene Geest". Wezenlijk probleem Het is duidelijk dat de brief schrijver een zeer wezenlijk probleem aanroert. Hij heeft er geen moeite mee dat er een zekere pluriformiteit of, zoals we vandaag vaak zeggen, een zekere pluraliteit is. Maar heeft deze ook grenzen? Hoe ver kun je gaan in de ver schillen in geloofsopvatting en elkaar toch als kinderen van de ene Vader herkennen? Ik denk dat de ervaring (ook de briefschrijver wijst daarop) leert dat er een diepe band kan zijn, ook bij soms vrij diepgaande verschillen, heb dat zelf vaak ervaren in onze Australische jaren. We hadden toen veel contact met allerlei evangelische stromin gen en merkten dan dat we soms zeer concrete punten van verschil hadden. Bijv. ten aanzien van de kinderdoop. Toch voelde ik me altijd één met onze Baptistische broe ders en zusters. Bij anderen lagen de verschillen vooral op het terrein van de toekomst verwachting. Soms ontdekte je bij evangelische mensen vi sies op de toekomst (met name op het zgn. duizendjarig rijk) waar ik het helemaal niet mee eens kon zijn. En toch voelde ik me bijna altijd met deze mensen één in het geloof. Waarom? Omdat we het eens waren op de centrale punten van het geloof. Allen erken den we Jezus Christus als onze Heiland en Heer. We waren geheel één in het ge loof dat Hij voor ons aan het kruis gestorven was en in zijn opstanding de dood overwon nen had. We geloofden ook allen in de noodzaak van het werk van de Heilige Geest. Als een mens niet wedergebo ren wordt door de Geest, kan hij niet geloven. We waren het ook allemaal er over eens dat de bijbel het Woord van God voor ons is. Het probleem vandaag Vandaag stoten we echter op het probleem dat we het juist op de punten die ik net noem de lang niet altijd meer eens zijn. Kijkt u nog maar eens naar de lijst uit de brief. Juist vandaag kwam ik in een ver slag van een kerkelijke verga dering ook een opsomming te gen van geloofsaspecten waarover men het niet meer met elkaar eens was. Het wa ren de volgende: de maagde lijke geboorte, de lichamelijke opstanding van Christus, het plaatsvervangend lijden, de zichtbare hemelvaart, de Schriften, de voorzienigheid, wonderen, het handelen Gods. Kun je dan ook nog van „een heid in de Geest" spreken? Ik denk dat we heel eerlijk moe ten erkennen dat we hier op de grenzen van de pluraliteit en daarmee op de grenzen van de geestelijke eenheid stoten. Als het over Jezus Christus gaat (over wie Hij is, over wat Hij voor ons gedaan heeft, over zijn plaatsvervan gend lijden en zijn lichamelij ke opstanding) en we ontdek ken dat de een ontkent wat de ander gelooft, dan zullen we moeten erkennen: hier scheiden onze wegen. Geen simplificatie Uiteraard moeten we altijd oppassen voor simplificatie. Soms liggen de dingen in de conclusie bijna altijd wel trek ken. De vrijzinnige theologie van die dagen, die de maagde lijke geboorte ontkende, ont kende in feite veel meer. De maagdelijke geboorte was bij wijze van spreken maar het topje van de ijsberg. Ze ont kende ook dat Jezus de mens- geworden Zoon van God was, ze ontkende dat Hij de ver zoening met God tot stand ge bracht had, enz. In onze eeuw ligt dat toch weer anders. Ik denk hier aan de bekende Zwitserse theo loog Emil Brunner. Hij ont kende dat Jezus uit de maagd Maria geboren was. Hij ge loofde dat Jezus het kind van Maria èn Jozef was. Op de re denen die hij daarvoor had, ga ik nu niet in. Maar Brun ner geloofde van ganser harte dat Jezus de eniggeboren Zoon van God was en dat Hij voor ons aan het kruis gestor ven is. Was Brunner (hij leeft niet meer) nu niet meer mijn broe der? Ik zou dat niet graag wil len zeggen. Natuurlijk wil ik hiermee niet zeggen dat het er dus niet toe doet of je ge looft dat Jezus uit de maagd werkelijkheid veel ingewik- geboren is. Ik ben van me- kelder dan we op papier stel- ning dat de kerk een dergelij len. Ik wil er een voorbeeld van geven. Zelf geloof ik dat Jezus Chris tus geboren is uit de maagd Maria. Ik geloof ook dat de kerk dit in haar prediking moet vasthouden en dat ze haar predikanten niet mag toestaan dit in de prediking De Schrift vanaf de kansel te ontkennen. Maar betekent dit nu ook dat ieder die dit ontkent een on ke ontkenning niet mag tole reren in de prediking. Maar in het geval van Brunner ben ik ook van mening dat hij toch mijn broeder was en bleef. De briefschrijver noemt ook verschillende puhten die de Schrift raken. Ik begrijp gelovige is en dus niet meer deel zijn grote zorg. Maar ook mijn broeder? hier liggen de dingen in feite In de 19e eeuw kon je die natuurlijk niet altijd even eenvoudig. Ik geef toë'dat er door sommi gen vandaag heel vreemd met de bijbel wordt omgespron gen. Soms ontkent men dat de bijbel het geïnspireerde Woord van God is. Hij is dan alleen nog maar een boek vol verhalen van ervaringen die mensen vroeger met God hadden (of zelfs: méénden te hebben). In zo'n geval is het nauwelijks meer mogelijk de geestelijke eenheid te herken nen. Ik denk ook dat de kerk een dergelijke visie onder haar ambtsdragers niet mag tolereren. De kerk zou dan de tak doorzagen waarop ze zelf zit. Aan de andere kant moeten we ook hier oppassen voor simplificatie. We moeten niet uit het oog verliezen dat we de bijbel op verschillende ma nieren (kunnen) uitleggen. Er zijn nu eenmaal verschillende interpretaties over het boek Job en het boek Jona. We zul len in zulke gevallen wel voorzichtig moeten zijn met te snelle oordeelvellingen. Pluraliteit heeft zeer zeker haar grenzen. Maar het is niet altijd eenvoudig die grenzen aan te geven. Tegelijk geloof ik ook dat je je medebroeder en medezuster in het geloof bijna altijd herkent, als je in een gesprek met hem en haar niet op bepaalde controversië le punten blijft hangen, maar werkelijk naar de diepte van het geloven zelf en van het beleven afsteekt. K. RUNIA Prof. dr. K. Runia is theoloog en hoogleraar aan de Theolo gische Hogeschool van de Ge reformeerde Kerken in Kam pen. wol Argumenten overschreeuv jt het inen c ndse latsir tem en a *TO-' in biji eAijk. irste ek op ïg S. 'a' jn op PREMIER Lubbers heeft ongetwijfeld bij het Nederlj 'a; publiek vrij veel waardering geoogst door zijn optreden Haagse Houtrusthallen bij de bekendmaking van het verzamelde handtekeningen voor het volkspetitionner Lubbers deed er immers wijs aan zich niets aan te tr< van de onheuse bejegening die hem ten deel viel. ken met „leugenaar" en „zwendelaar" waren natuurlij] beneden peil, net zoals het vrij massaal de spreker toekeren, toen de premier nota bene op uitnodiging vj Komitee het woord voerde. BlJ het rustig trotseren van die onheuse bejegeningei hij verder opnieuw duidelijk blijken in de gepolariseerd! cussie over de plaatsing van kruisraketten in ons land d« loog tussen voor- en tegenstanders onder alle omstani den gaande te willen houden. Ook daarvoor verdient bers alle lof. HeT Komitee Kruisraketten Nee verwijt het kabinet! het vrijwel zeker doorzetten van de plaatsingsbeslissing riserend bezig te zijn. Lubbers ontzenuwde die bewerinj plekke door in de rumoerige sfeer van de Houtrusthj rustig en kalm uiteen te zetten, welke argumenten enige vreugde hem er waarschijnlijk toe zullen brei over enkele dagen tot plaatsing van kruisraketten in] land te besluiten. De menigte in de Houtrusthallen, waarvan een groot I kennelijk geen open discussie meer wenst, hebben de menten van Lubbers door hun eigen geschreeuw overl niet kunnen horen. Gelukkig waren via radio en televisl woorden van Lubbers duidelijk verstaanbaar, terwijl ze daag nog eens rustig in de krant kunnen worden nagelJ De schreeuwers en herrieschoppers in de Houtrustl hebben met hun houding hun eigen vredesbeweging geval geen dienst bewezen. En Lubbers heeft al diegeni vinden, dat wij in Nederland ondanks tegenstellingen ten blijven proberen naar eikaars argumenten te luisl een hart onder de riem gestoken. Strijd tussen kandidaatpremie: K Premier Lubbers, die dit weekeinde tot kandidaatKTT trekker van het CDA is gekozen, heeft verklaard dat de kiezingsstrijd in het komende voorjaar zal gaan tussen en oppositieleider Den Uyl. We kunnen zijn conclusie r lijk tegenspreken, want twee weken geleden zijn we in rubriek tot dezelfde slotsom gekomen. Iets anders is o wel zo verstandig was van Lubbers zijn uitspraak zei reeds en in deze vorm te doen. De VVD, de partij waarmee hij nog ten minste een ha] in zijn kabinet in goede harmonie wil samenwerken, zal die weinig loyaal overkomende uitspraak niet in dank men. Een verkiezingsstrijd waarin Lubbers en Den VVD-lijsttrekker Nijpels geen enkele ruimte geven zie te profileren, kan voor de liberalen immers nauwelijks cesvol worden. Zeker niet in de politieke situatie waai'" VVD zich op dit moment bevindt. NOGMAALS, Lubbers heeft met zijn constatering lijk. Zeker als de politieke partijen zoals Lubbers nu gedaan aan die beeldvorming meewerken, zal menige zer de overtuiging krijgen dat zijn keuzemogelijkheid in beperkt is tot de twee kandidaat-premiers, Den Uyl en bers. Daarmee mag de politieke tweedeling van ons lan middels wel compleet worden geacht, een situatie dn zoals we in deze rubriek al eerder hebben uiteengezir geen goede zaak vinden, DÏN StriV 'abe ren i ich en t jerir ;eho )etit aal 1 Wan ;end ïen Ie r; OVERIGENS heeft Lubbers op het CDA-partijcongres J< enige afstand genomen van partijvoorzitter Bukman en yaai tievoorzitter De Vries, die het CDA/VVD-kabinet bijna der meer inzet van de verkiezingen willen maken. Lub zegt liever de verkiezingsprogramma's van de diverse pi Je en naast elkaar te willen leggen, om vervolgens aan de 1 iucl van de verkiezingsuitslag te bekijken wie met wie zal 1 )f nen samenwerken. <j ling if". DaT standpunt van Lubbers is wat onlogisch vergeli met zijn eerdere uitspraak, dat de verkiezingsstrijd tu hem en Den Uyl zal gaan. Want die laatste constatering Lubbers impliceert immers, dat de keuze gaat tu CDA/VVD enerzijds en PvdA als oppositie anderzijds, w bij kennelijk al rekening is gehouden met de verkiezing' gramma's van die twee partijen. We zullen het er maar op houden, dat de wens van Lublï^l de verkiezingsprogramma's voorop te stellen, een pogin zich al vast een^libi te verschaffen voor het geval CDAr^gj VVD niet opnieuw de meerderheid veroveren. De harde liteit van de politieke tweedeling althans voor de kon^re{ de verkiezingen ziet Lubbers kennelijk wel degelijk or ^ej °een- het in c "A ;sr\ Hamlapje met bietjes a rorange en aardappelen vanille rijstevla Wie met tweeën is heeft nodig: 200 g hamlap, 30 g margarine, zout, peper, tijm; 500 g bieten, 1 ui, 10 g mar garine, kerrie, zout, 1 grote sinaasappel, peterselie; Vi tot 1 kg aardappelen; Vt liter melk, 25 g rijst, 15 g custard, 30 g suiker (of 2,5 dl gele vla met 2,5 dl rijstepap). Schroei het hamlapje dicht in hete margarine. Temper het vuur en bak het vlees in een kalm tempo in een kwartier gaar en lichtbruin. Strooi tijdens het bakken zout en peper over het lapje ?jbPe° en leg er thijm naast. Le{ i hamlapje op een warm en maak de jus met water af. Schil of ontvel de bietè ^en rasp ze. Kook rauwe bi^ in een half uur gaar in ke nig water. Fruit de klei sneden ui met kerrie bruin in de margarine, de bietjes met zout en w* water toe en stoof de gr* nog vijf minuten. Halveer de sinaasappel, er twee plakken af en wat overblijft uit. Doe sap bij de bietjes. Garneè king groente met van de schil h dane plakken sinaasaj die met fijngeknipte peU I lie bestrooid zijn. (Opi king: sinaasappels zijn l altijd behandeld met een afwasbaar vergif tegen schimmelen). Kook de met koud watel gespoelde rijst in een uur gaar in ruim de van de melk. Maak een p van custard, suiker en van de koude melk. schenk dat al roerende b gare rijstepap. Laat de nog een minuut koken; er van het vuur de ove koude melk bij en laat koud worden. JEAl verz Bot rake deso ever VoI| (JTI land heel FF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2