Iyf TAFEL Secretariaat voor de eenheid zou zelfstandigheid verliezen Bernard Delfgaauw: de moed om katholiek te blijven CeicLeSotwa/tt •ip m lil iiüül FRIESE ZONDAG IN 44 KERKEN VAN FRIESLAND kerk wereld Pauselijke Academie doet uitspraken over euthanasie Stuurgroep begeleidt scholen in ontmoeting met andersgelovigen te F ft/ ACHTERGROND CcidócSomottt VRIJDAG 25 OKTOBER 1985 PAGIN NN Voor de eerste maal wordt komende zondag (27 oktober) in Friesland „Fryske snein" (Friese zondag) gehouden. Niet min der dan 44 hervormde, gereformeerde, rooms-katholieke en doopsgezinde voorgangers hebben gehoor gegeven aan de op- roèp van het Kristlik Frysk Selskip (KFS) en het Rooms Frysk Boun (RFB) een Friestalige dienst te houden. Dit heeft KFS-voorzitter K: Zondag te Franeker medegedeeld. Het initiatief is ontstaan naar aanleiding van het feit dat ze ventig jaar geleden de eerste Friese kerkdienst is gehouden. Dat geschiedde in de Hervormde Kerk te Tzum onder leiding van dr. G. A. Wumkes. Verder willen KFS en RFB aantonen dat Friese diensten geen hobbyisme van een handjevol fanate Friezen is, maar dat dit in brede lagen van de bevolking leeft. De organisatoren beschikken over een lijst van meer dan 100 voorgangers die veelvuldig in het Fries preken. Het is in de traditierijke provincie de bedoeling elk jaar op de laatste zon dag van oktober een „Fryske snein" te houden. Binnenkort (dinsdag 5 november) is er ook een Friese dienst in Rome. In het kader van de zaligverklaring van Titus Brands- ma, die in Friesland werd geboren, wordt er in de Sint Michael en Sint Magnus-kerk, sinds de 9e eeuw de kerk van de Friezen in Rome. een Friestalige dienst gehouden. Pastoor J. R. van der Wal uit Balk hoéft niet bang te zijn dat hij voor lege banken zal preken. Ter gelegenheid van de zaligverklaring van Titus Brandsma reist hij met 110 Friezen naar de Italiaanse hoofd- Bij de komende reorga nisatie van de Curie (het centrale bestuursorgaan van de Rooms-Katholie- ke Kerk) zal het Secreta riaat voor de eenheid der christenen teruggebracht worden tot een studie commissie van de Con gregatie voor de geloofs leer. Dit voorstel zal voor de oecu menische partners moeilijk te begrijpen zijn in het licht van de uitspraak van paus Johan nes Paulus II tijdens zijn re cente bezoek aan Nederland dat „de inzet van de Rooms- -Katholieke Kerk in de oecu menische roeping onherroe- Dit schrijft de meestentijds zeer goed geïnformeerde jour nalist Peter Hebblethwaite in het Amerikaanse weekblad „The National Catholic Re porter" van deze week. De re organisatie zal ertoe leiden dat de Congregatie van de ge loofsleer onder leiding van de conservatieve kardinaal Rat- zinger bijna alle macht in handen krijgt. Behalve het Secretariaat voor de eenheid, dat geleid wordt door kardi naal Willebrands, zullen ook het Secretariaat voor de niet- -gelovenden en dat voor niet-christenen als studiecom missie bij Ratzingers Congre gatie worden ondergebracht. Deze drie Secretariaten zijn pas na het Tweede Vaticaanse Concilie opgericht. De paus heeft onlangs kardinaal Simo- nis benoemd als lid van het secretariaat van de Eenheid. De veranderingen binnen de Curie zullen volgens Hebblet- waite worden besloten op de vergadering van kardinalen. die volgende maand direkt voor de wereldbisschoppensy node wordt gehouden. „Ieder een kijkt de verkeerde kant uit en denkt dat de bisschop pensynode beslissend zal zijn. In feite zal het college van kardinalen de werkelijke be slissingen nemen." Dit plan kan de „grootste verandering van de curie worden sinds deze in 1588 door paus Sixtus V werd opgericht," aldus Hebblethwaite. Naar verluidt is de Wereld raad van Kerken in Genève niet op de hoogte van de aan staande beleidswijziging. Kardinaal Ratzinger: bijna alle macht? De mens is pas dood als verschillende electrokep- halogrammen, die met tussenpozen zijn ge maakt, een staking van de activiteit van de her senen hebben geconsta teerd. Is dit niet het ge val, dan is de mens nog in leven. En dit leven moet met alle middelen in stand worden gehou den. Dit is een van de adviezen die de Pauselijke Academie van Wetenschappen aan de paus zal geven. Deze week hebben op verzoek van de paus spe ciale werkgroepen van de Academie, het hoogste weten schappelijke orgaan van het Vaticaan. zich beziggehouden met kwesties als euthanasie, tijdsbepaling van de dood en orgaantransplantatie. Het re sultaat van hun bevindingen wijkt niet af van de bestaande leer van de kerk. Ook de werkgroepen van de Pauselijke Academie hebben zich nu uitgesproken tegen euthanasie zowel actieve (door bijvoorbeeld injectie) als passieve (stopzetting van be handeling). Alleen bij termi nale ziektes (die slechts in de dood kunnen eindigen) mag de 'therapeutische behande ling' worden gestaakt indien deze van geen enkel nut is ge bleken. Maar in dit geval - zo concludeert de Pauselijke Academie - moet wel de ge wone kuur (voeding, hygiene, fysieke en geestelijke bij stand) worden voortgezet. De voorzitter van het pause lijk adviescollege, prof. Cha- gas uit Brazilië, wijst er hier bij op dat euthanasie niet al leen een wetenschappelijk probleem is maar ook sociaa l-ethisch en niet in het minst financieel. De behandeling om een patient in leven te houden wordt steeds duurder en wordt wellicht in de toe komst te duur. Hiervoor is volgens hem maar een oplos sing: „Een deel van de militai re uitgaven besteden aan de medische behandeling." De aanwezigheid van an dersgelovigen in de christelijke scholen dwingt die scholen tot een heel bewuste positie bepaling. Hoe gaan die scholen om met dat an dere geloof, b.v. de Islam of het Hindoeïsme? Hoe verhoudt het christelijk geloof zich tot die andere godsdiensten? Maar ook: kunnen de ouders van de kinderen uit de culturele minderheden ook deel uit gaan maken van het bestuur? Dit zei E.de Jong, PCO-be- stuurder, gisteren in Utrecht tijdens een perspresentatie van de Stuurgroep Protes tants Christelijk Onderwijs eri Culturele Minderheden. DeStuurgroep is een initia tief van diverse organisaties in het protestants-christelijk onderwijs en wil dienstbaar zijn aan de christelijke scho len in hun confrontatie met andersgelovigen. De Stuurgroep, met als secre taris Joop Gerritsen uit Den Haag, is ontstaan na een stu diedag over culturele min derheden in het PC-onder- wijs. Er bleek behoefte aan coördinatie van informatie en ervaringen van de talrijke christelijke scholen die meer of minder leerlingen uit cul turele minderheden hebben. groep heeft deze taak op zich genomen, even als het oprichten van (plaat selijke) platforms en werk verbanden voor de verschil lende soorten onderwijs. Te vens wordt (studie)materiaal uitgegeven. Voor het jaar 1987 staan publicaties gepland voor basis- en voortgezet on derwijs. In het katholiek onderwijs functioneert een werkgroep met dezelfde doelstelling als de protestants-christelijke stuurgroep. Er wordt ge werkt aan een soortgelijke structuur voor een organisa tie ten dienste van het katho liek onderwijs in ontmoeting met andersgelovigen als in het PC-onderwijs. De landelijke Stuurgroep werkt nauw samen met het Haagse Bureau Intercultureel Onderwijs, onder auspiciën van de Bond van Verenigin gen en Stichtingen voor PC- basis- en speciaal onderwijs in Den Haag. Vier vrijgestel de leerkrachten uit het basis onderwijs en een vrijwillig ster werken hierin samen met de adviseur identiteit PC-onderwijs, Joop Gerrit sen, van de Haagse Bond. In Utrecht vond tevens de presentatie plaats van een verslagboek van een project Intercultureel Onderwijs van het ministerie aan de Juliana v. Stolbergschool in Ede. Staatssecretaris Van Leijen- horst ontving het eerste exemplaar uit handen van E. de Jong. De bewindsman zei bij deze gelegenheid, dat he laas is gebleken dat slechts de helft van het aantal scholen iets doet aan intercultureel onderwijs. Hij merkte op dat wat betreft het basisonder wijs er sinds de nieuwe wet de verplichting geldt voor het geven van dit onderwijs. Voor het voortgezet onder wijs is een beleidsnotitie over intercultureel onderwijs in voorbereiding. Van Leijenhorst meende dat iedere school, of er nu wel of niet kinderen uit culturele minderheden op zitten, inter cultureel onderwijs moet ge ven. De taak van de school is onder meer de leerlingen voor te bereiden op een plu riforme en multiculturele sa menleving, aldus de s cretaris. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen: te Boven Hardinx- veld. H. Roseboom te Oene; te Capelle a/d IJssel R. van Kooten te Zeist. Bedankt voor Vinkeveen en Demme- rik J. Maasland te Waddinx- veen. Beroepbaar drs. J. W. Arendshorst, Wierdense- straat 27 in Rijssen (thans zendingspredikant GZB). Toegelaten tot evangeliebe diening: M. Treuren, Pauw- straat 2 in Utrecht. A. van Vuuren, Zandpad 24 in Nieu- Zoek naar het voorbeeld van bloemen en planten steeds de zonzijde CDA-top en bisschoppen spreken over emancipatie en bijzonder onderwijs Een zware delegatie van het CDA zal maandag met leden van de Rooms-Katholieke bisschoppenconferentie spre ken over het emancipatiebe leid en het onderwijs. Dit ge sprek vindt plaats in het ka der van het periodiek over leg tussen CDA en de R.K. Kerk in Nederland. Leden van de CDA-delegatie zijn onder anderen voorzitter Bukman en fractievoorzitter De Vries, terwijl van rk zijde onder anderen kardinaal Si- monis, de bisschoppen Bom ers en Möller en hulpbis schop De Kok deelnemen. Het gesprek vindt plaats in het aartsbisschoppelijk paleis te Utrecht. Aan de orde komen de gevol gen van het emancipatiebe leid voor huwelijk en gezin; alternatieve vormen van sa menleving; en de wet gelijke behandeling. Verder zal ge sproken worden over het op fusie gericht beleid in de af zonderlijke provincies terza ke van welzijn, gezondheid, cultuur en onderwijs en de mogelijke gevolgen van be paalde maatregelen voor het bijzonder confessioneel on derwijs. wersluis. Toegelaten tot evangeliebediening en be roepbaar: A. Sterrenburg, Gerard v.d. Lindestraat 83a in Rotterdam. P. Zeedijk, Hendrik Koningsbergerstraat 240 in Amsterdam. Gereformeerde Kerken Aangenomen naar. Zwarts luis, O.Doorn te Diever. Be roepen te Oudewater drs. R A. van Kooij, directeur In stituut Kerk en Samenleving te 's-Gravenhage. Christelijke Gereformeer de Kerken Bedankt voor Huizen L. W. Bilkes te Ermelo. ICTO-voorzitter T. L. Janssen van Raay (tweede van rechts) temidden van ICTO-vertegenwoordigers uit binnen- en buitenland ICTO stapt van kruisraketten af „Wij sluiten het kruisraketten-dossier thans af". Dit heeft dé voorzitter van het ICTO (Interkerkelijk Comité voor Tweezijdige Ontwapening) donderdagmiddag in Den Haag op een persconferentie meegedeeld. Het ICTO gaat zich nu bezig houden met vredesonder- wijs, vluchtelingen, ethische aspecten van vredes- en vei ligheidsbeleid, het „verduidelijken" van de vredestaak van de NAVO en samenwerking met vredesbewegingen in andere landen. Verantwoord en evenwichtig vredes- onderwijs krijgt in de komende jaren de hoogste priori teit van het ICTO. De „onderwijspoot" in het bestuur is versterkt door de nieuwe secretaris, voorheen rector van een scholengemeenschap. "Op de onontkoombare vraag: "Waarofri blijf je in deze kerk, die zo onmenselijk en on christelijk met mensen om springt?" heb ik maar een antwoord: Ik zie in deze kerk onuitputtelijke mogelijkheden voor de opbouw van een bete re maatschappij, voor een zin vol perspectief in het leven van ieder mens". Kortom: ik ben katholiek, omdat katho liek-zijn voor mij menselijk heid en vreugde is. De kerk heeft in beginsel alles wat le ven en wereld zinvol maakt., maar zij houdt haar zinge ving. zeker in Rome. overdekt met dikke lagen bureaucra tisch stof. Het gaat erom daar doorheen te zien. Heeft men dit eenmaal gedaan, dan ver liest men het kostbaarste in dit leven, als men dit zich weer zou verliezen". Maar wat met de tegenstelling tussen optimale mogelijkheid en" trieste werkelijkheid? Wij leven op tekenen van hoop: het plotseling opduiken van een Johannes XXIII, de be vrijdende inzichten van Vati- canum II. het optreden van een episcopaat, zoals dat was voordat Rome verstorend ing reep, de.herstelde band tussen geloven en maatschappelijk handelen in de bevrijdings theologie. Toch is dit alles niet genoeg zolang wij er van een afstand tegenaan kijken. De De paus bestuurt de Wereldkerk op een ma nier die in strijd is met de vruchtbare idee ën die hij had ontwikkeld voordat hij paus werd. Dat concludeert Bernard Delfgaauw. emeritus-hoogleraar in de filosofie in Gro ningen. in een brochure van de Mariën- burggroep (postbus 261, 4870 AC Etten- Leur). Delfgaauw beroept zich daarvoor op het boek van kardinaal Woytila, The Acting Person. Daarin betoogt de huidige paus dat een gemeenschap alleen goed kan functio neren wanneer er een doeltreffende, maar loyale oppositie is. Het uitblijven van oppo sitie leidt tot conformisme. Zij leidt veeleer tot uniformiteit dan eenheid. Daarom, aldus kardinaal Woytila. is conformisme een ramp voor de gemeenschap. Delfgaauw schrijft dat loyale oppositie geen polarisatie inhoudt. Als dat laatste het geval is. wordt ze deloyaal. Loyale oppositie streeft juist naar een dialoog die kloven overbrugt. Het beleid van de paus plaatst prof. Delfgaauw daarom voor een dilemma: "Wie moeten wïj volgen, de schrijvende of de voorschrijvende paus?" Wij publiceren hieronder de slotpassage uit zijn stuk. verantwoordelijkheid van kerk en christendom ligt niet alleen bij paus en bisschop pen, maar bij alle chtistenen, die zoals Johannes zegt, me dewerkers moeten zijn van de waarheid (3 Joh.8). Dan kan ook het woord vervuld wor den: "De waarheid zal U vrij maken (Joh. 8,32). Waarheid betekent niet alleen de waar heid in het geloof, maar alle waarheid (en waarachtigheid) die wij ons eigen kunnen ma ken. De moed om katholiek te zijn is geworteld in de bevrijdende waarheid. Dit betekent het zoeken van een door Christus en de vroege christenheid geïnspireerde houding, die zich laat gelden voor iedere christen binnen zijn eigen plaatselijke kerk en tegelijk binnen het verbond van christelijke kerken, waarvan het centrum in Rome ligt. Dit vereist de moed van een Jo hannes XXIII de vormen van de huidige kerk te onderwer pen aan de kritiek van de oorspronkelijke kerk. Dit hebben ook de hervormers geprobeerd, maar hun uitsto ting uit het verband van de Ecclesia Romana heeft een werkelijke kerkhervorming verhinderd. Wat is noodzakelijk Erkenning van het gezag van de paus, maar niet van een solitaire paus of een in de curie opgesloten paus (on danks alle reizen), maar van een paus in vereniging met het college van bisschoppen uit Oost en West. Erkenning van de eigen standigheid der loyale kerken in hun verbondenheid met Rome. Afwijzing van het pausdom als absolute monar chie, vaststelling van zijn grenzen. Bevordering van bisschops benoemingen vanuit voor drachten van de lokale ker ken in vereniging met Rome. De bisschop is op de eerste plaats hewrder van zijn eigen kerk, op de tweede plaats en krachtens het eerste bestuur der van de universele Kerk. Herstel van het contact met de bisschoppen in eigen land, dat verloren gegaan is, maar dat voorwaarde is voor een werkelijke gezagvolle leiding. Veel inzichten, ervaring en kennis behoren primair tot het terrein van de priesters (de praktische zielzorg) en tot het terrein van de leken (we tenschap en maatschappelijke kennis). Zonder contact tus sen bisschop, priesters en le ken sterft de kerk langzaam maar zeker of misschien zelfs snel en zeker. Inschakeling van de prakti sche zielzorgers en deskundi ge leken bij de formulering van de kerkelijke leer en het kerkelijk recht. In een chris telijke gemeenschap mag niet gelden het "over ons maar zonder ons". Daarbij moet men denken aan de herzie ning van de huidige kerkelij ke sexuele moraal, die in strijd is met het dubbele lief desgebod. Daarnaast en dit is het allerbelangrijkste aan een herleving van het es sentieel christelijke als de hulp aan armen en verdruk ten volgens het evangelie van Mattheüs. Erkenning van het voortdu rend falen van de kerk in de loop der eeuwen: de schuld aan het antisemitisme, de af wijzing van de hervorming, het nog steeds niet geheel verlaten fundamentalisme, de verwaarlozing van de christe lijke naastenliefde. Opheffing van de tegen spraak tussen leer en leven. De vereisten daarvoor liggen in het boek van deze paus: de paus aan zijn woord houden en hem op de tegenspraak wijzen tussen zijn gedachten en zijn beleidslijnen. Bevordering van de levende theologie in onze tijd, in het bijzonder van de theologie van de bevrijding. In verband daarmee: bevorderen in woord en daad van een recht vaardige en menselijke maat schappij. Afwijzen van de to talitaire dictaturen van het Oostblok, maar evenzeer van de dikwijls nog wredere dicta turen elders ter wereld, in het bijzonder in Latijns-Amerika. Erkenning van de gelijk heid van man en vrouw, niet in verheven vage termen, maar in de praktijk van de kerk. Wijding en beleidsauto- riteit, zowel voor vrouwen als Dit programma is op tal van punten aan te.vullen en uit te werken, maar alleen in een hervormingsactiviteit is het mogelijk de moed op te bren gen katholiek te blijven. Want al heeft men de vreug de van het christen zijn in de Catholica ervaren, weet men zeker dat men in die vreugde kan volharden, als overal de lichtende tekenen van de hoop gedoofd worden? an Geschil rond kernwapentake Het is de VVD geweest die er geruime tijd geleden al^ heeft aangedrongen een beslissing over het afstoten van derlandse kerwapentaken binnen de NAVO slechts te nen in politieke samenhang met de plaatsing van de 48 krui; ketten. De VVD moet daarom nu niet verbaasd zijn als kabinet gelijktijdig met de regeling van de plaatsing g voorbereidingen treft voor het eenzijdig afstoten van wapentaken. FEITELIJK is er tussen die twee zaken geen directe s hang. Er is in ons land immers reeds vele jaren lang een cussie gaande over de vraag of Nederland binnen de NA wel de zes bestaande kernwapentaken moet voortzei Daarbij maken velen zich terecht zorgen over de mogeli heid van het gebruik van zogenaamde slagveld-kernwapt Dat zijn bijvoorbeeld de atoomlandmijnen, die door een pe tonscommandant te velde zouden kunnen worden ing« Het spreekt vanzelf dat het gevaar voor uitbreiding beperkt conflict tot een kernwapenoorlog zeer groot een zo laag niveau in de commandovoering een besluit het gebruik van deze wapens kan worden genomen. De discussie in ons land over het afstoten van NederlanJ kernwapentaken was eigenlijk zo'n jaar of twee, drie gelee al voltooid. De NAVO werd er al in 1983 over geraadplee Daarbij werd duidelijk dat de NAVO het liefst zag dat derland zijn kernwapentaken met nog een zevende zou breiden, maar toch geen overwegende bezwaren had tej11 het afstoten van enkele van die zes taken. Mede door verband dat de VVD heeft gelegd tussen een beslissing deze zaak en een besluit tot plaatsen van de kruisraketten de afstoting van kernwapentaken ook met enkele jaren traagd. De VVD moet daarom niet verbaasd zijn, dat wat genlijk al een paar jaar geleden had moeten gebeuren, alsnog wordt afgehandeld. Dat de kernwapentaken van het Nike-luchtafweersysteè en de atoomlandmijnen zouden verdwijnen stond reeds Dat die van de Lance-raketten en onze nucleaire artillerie West-Duitsland als tactische atoomtaken moeten worden handhaafd, is ook niet omstreden. Dat zijn taken die bij stoting niet direct door andere NAVO-landen zouden wor< overgenomen. De discussie gaat nu over dieptebommen i een kernlading, bedoeld om door de op het vliegkamp V kenburg gestationeerde Orions van de Marineluchtva; dienst te worden gebruikt tegen op grote diepte opererei onderzeeërs en over de kernwapens van de F-16-straaljage dsverz meen Pvd |*rerpe vrijwi ling t< besu en b lat de erzoel ide-af BlNNEN de Europese verhoudingen vervult Nederland het moment vrij veel kernwapentaken. Natuurlijk zal NAVO, als Nederland straks zijn plannen bekend maakt, nodige bezwaren naar voren brengen. Aan dè bereidheid plaatsing van de kruisraketten wordt echter een veel grot ds (A vooral politiek belang gehecht. De Nederlandse politie partijen zouden er goed aan doen zich in dat opzicht NAVO te spiegelen. Duitsland wordt lucht voerd waarin wolkenveli 'rover voorkomen. Ook vormt zich deze lucht 's nachts hier daar mist. Deze kondities den de komende 24 i ons land »verwacht: t weertype mét vooral Luxemburg Malaga ~ok i»Jleys i dr »gdeI'J antage noordoosten van het land tfheuze i kenvelden. In de nacht ochtend komt hier en mist voor. De meeste wordt ten zuiden van de gi verwacht. De mini liggen rond de 2 graden. Vo al daar waar het 's nachts bewolkt is komt aan de gro wat lichte vorst voor. 's M dags loopt het kwik tot ro 11 graden op. Ook op langi termijn blijft de wind oosteli weliswaar neemt het hoj drukgebied verder in betel nis af, maar een depressie, via Frankrijk oostwaarts g trekken, houdt bij voer van lucht uit Duitsland stand. I OLL t ikspe W adevt mi] bui var jdels waa zaak de vooi echt jer gei n ta' (AL g uniek inlast Meer" naar heMmten e*h ,rePt€ kele regenbui, later ook met sneejximak Middagtemjjeratuur van iandag v±en en koudei achtend. Plaatselijk mist DE BILT (KNMI) Een ho- gedrukgebied boven Duitsland en zuid-Scandinavie neemt ge leidelijk in betekenis af maar bepaalt ook het komende ef- maal ons weer. De wind blijft oostelijk maar neemt geleide lijk wat in kracht af. Vanuit Den< Wolkenveli iwfon Haac Vooral op maandag ook zon. Midd Saupli '1 graden, 0)65 fiade< ritse eilanden: Wolkenvelden, - ier en daar zon. In het zuic nige regen. Middagtemper; t 12 graden. ru>rmi IJaar >1, pothe t 12 graden. Witte bonen met groentenschotel rozijnenkwark vegetarisch Nodig voor twee personen: 250 g gedroogde witte bo nen, zout, 1 ui, 10 g marga rine, 10 g bloem, 2,5 dl bo- nenkooknat, tomatenpuree naar smaak, zout, ketjap, peper, basilicum; 150 g winterwortel, 250 g witte kool of spitskool, 100 g knol- of bleekselderij, 10 g margarine, zout, peper, 100 g geraspte kaas; (brood); 2 lepels rozijnen, 225 g kwark, melk en basterd suiker naar smaak, 1 lepel amandelsnippers. Was vanavond de witte bo nen een keer zet ze ruim on der koud water met iets zout weg. Kook de bonen morgen in het weekwater in een uur gaar, laat ze op een vergiet itcoc lats: ér oor m >ui nderi luwfc (st >00 groente D, bon r c D1 uitlekken en vang het koo |r( nat op. Fruit de kleingesn den ui lichtbruin in de mi garine, roer er de bloem c/of>s1 en verdun het mengsel roerende met het kookn (eventueel met water aang vuld). Breng de saus op smaak tomatenpuree, zout, ketja peper en basilicum en sch er de bonen door. Snijd de schoongemaak nt> wortel en eventueel knok derij in blokjes, de kool desgewenst de bleekseldei in reepjes. Zet de op met gesmolten boter twee lepels water en smoèder ze onder af en toe omsche\ pen tien a vijftien minute Breng hel mengsel op smaa met zout en peper en leg in een ingevette ovenschaa DIE Bedek de massa met de bc nen met saus en strooi daa de kaas over. Zet een wan gevulde schaal even ondtf' de grill of in een hete ovt voor een korstje. Reken geheel opwarmen veert minuten in een ovei of 175 staat. Geef er voo grote eters brqpd bij. Meng zacht gekookte rozij nen met kwark melk en basterdsuiker da het een smakelijk geheel k Garneer met lichtgeroosterói amandelsnippers. JEA NI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2