Orkestdirecteur: een baan als een veelkleurige rok" VOORUIT OF ACHTERUIT DIT JAAR DE DERDE DINSDAG VAN SEPTEMBER STOND HET IN DE KRANT Gevoel ontbreekt aan Torquato Tassov A Freek de Jonge moet optreden i Keulen staken Meer befaamde dirigenten bij Concertgebouworkest r>r> Foto's als omlijsting van verwondering Guus Rijven KUNST CcidócSomfuit WOENSDAG 23 OKTOBER 1985PAG )QR Totale boekenbezit Nederland dreigt te verpulveren HILVERSUM Negenennegentig procent van al onze boeken dreigt verloren te gaan door zuren die het houthoudend papier opvreten. Boeken uit de ne gentiende eeuw blijken te verbrokkelen en te ver pulveren en zijn niet meer te bewaren. Dit zei prof. dr. Ernst Braches, bibliothecaris van de universiteit van Amsterdam, in het kunstprogramma Buch van middag op VARA-tv. In een gesprek met Boudewijn Buch noemde prof. Braches deze situatie een natio nale ramp. Met name boeken uit het eind van de vo rige eeuw kunnen niet meer worden uitgeleend en kunnen ook niet meer bewaard worden. Alleen al bij de Amsterdamse universiteitsbibliotheek gaat het om honderdduizenden boeken. In Amerika heeft men intussen een scheikundige stof ontwikkeld, diethyl- gas, waarmee aantasting door zuur kan worden te gen gegaan. „WITTE PRIJS" GAAT NAAR RICO BULTHUIS DEN HAAG De literaire „Witte Prijs", acht jaar gelden ingesteld ter gelegenheid van het 175-jarig bestaan van,de Nieuwe of Literraire Sociëteit de Witte, is dit jaar toegekend aan Rico Bulthuis voor zijn boek „De koorddan sers". De prijs bestaat uit een bedrag van 2000 gulden en een penning, ontworpen door de Haagse beeldhouwster Thea IJdens-Schipper- heijn. De jury bestond uit dr. G.W. Huygens, Anton Korteweg, dr. A. Sivirsky en Adriaan van der Veen. Het te bekronen werk moet van een Haagse auteur zijn of Den Haag moet er een rol in spelen. Rico Bulthuis werd in 1911 in Den haag geboren. In 1933 debuteerde hij met het filmscenario „Illusie", dat door de Neder landse Filmliga werd bekroond. Daarna schreef hij vele romans. De prijs wordt op 27 november aan hem uitgereikt door dr. A. Sivirsky. AMSTERDAM Het Concertgebouworkest heeft naast Leo nard Bernstein, Eugen Jochum en Riccardo Chailly afspraken gemaakt met nog een aantal dirigenten van naam voor de ver vanging van de volgend seizoen vertrekkende Bernard Haitink. Het gaat om Wladimir Ashkenazy, Nikolaus Harnoncourt, Antal Dorati en Coplin Davis, ischeidende r met een aantal bekende dirigenten afspraken weten te maken om het voortijdig vertrek van chef-dirigent Bernard Haitink na het seizoen 1985/86 zo goed mogelijk op te vangen. Het orkest probeert ook nog met Haitink afspraken te maken voor het dirigeren van het orkest ook na zijn vertrek. De orkestdirectie wil de huidige chef-diri gent zowel voor als na 1988 nog vaak voor het Concertgebou workest zien staan. Schouwburg Arnhem te onveilig voor toneelspelers ARNHEM De directie van de schouwburg in Arnhem heeft een voor donderdag geplande voorstelling van Pu- bliekstheater moeten annuleren wrgens te grote risico's voor de spelers. Publiekstheater wijk met zijn stuk „West- kaai" nu uit naar Nijmegen. Enkeleweken geleden moest de schouwburg in Arnhem al een :aal vol mensen naar huis sturen omdat het brandscherm 'an het toneel aan het begin van een voorstelling muurvastbleek te zitten en met geen mogelijkheid meer omhoog Ion. Volgens schouw burg-directeur K. Boon moet onmidlellijk begonnen wor den met een 2,5 miljoen gulden kostmde opknapbeurt. Om het gebouw nog jaren mee te laten gian is echter 8 miljoen gulden nodig, „westkaai" van Publiekstheater is een tech nisch zeer gecompliceerd stuk, waarbij onder meer een deel van de toneelvloer schuin moet worden opgelicht met behulp van gewichten van 400 tot 610 kilo. „De vloer zou kunnen instorten, zo simpel ligt h£", aldus een woord voerster. DIRECTEUR VAN HET ROTTERDAMS PHILHARMONISCH MET VUT ROTTERDAM „Op zich lijkt het mij een nau welijks interessant bericht dat de directeur van een orkestbedrijf na dertig dienstjaren in 1987 ge bruik gaat maken van de VUT-regeling. Het is ech ter als opgeklopt nieuws voortijdig in de publiciteit gekomen en dat vind ik jammer". Aan het woord is drs. J. Oos- terlee (59), directeur van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, die liever via de „nor male" weg zijn besluit had aangekondigd. „Ik zou volgens de berichten weggaan vanwe ge problemen en spanningen. Noem mij één bedrijf waar geen problemen en spannin gen vóórkomen, zeker in een tijd waar opgelegde bezuini gingen het noodzakelijk ma ken in te krimpen. Dat kan voor een orkest funest zijn. De enige reden van mijn vertrek is bepaald niet overhaast, ik blijf tot 1 september 1987 dat ik meen dat straks de tijd gekomen is dat een jonge vent mijn zware en tijdrovende taak gaat overnemen. Het di recteurschap van een orkest is een slopend beroep, ik kan daarover zo langzamerhand wel meepraten." Grandeur Hans Oosterlee is een man met grandeur, een aristocratisch regent in driedelig kostuum, die zijn toehoorder de indruk geeft het hart op de tong te hebben. Maar hoe beminnelijk en charmant ook, Oosterlee bezit in royale mate ook nog diplomatieke gaven en hij zal zich nooit laten verleiden tot ongecontroleerde uitspraken. Als we in zijn werkkamer plaatsnemen zegt hij: „Eén ding spreken we af, ik weiger verband te leggen tussen mijn vertrek en de geruchtmaken de speculatie dat dirigent Ja mes Conlon in 1988 zijn con tract niet verlengt of dat wij zijn contract niet zouden ver lengen. Je moet me echt gelo ven als ik zeg dat daar op dit moment geen sprake van is. Het spéélt helemaal niet. Na tuurlijk is Conlon een artistiek leider die hoge eisen stelt zo wel aan de leden als aan de di recteur van het orkest, hij staat op zijn rechten, is niet kwetsbaarder dan de door snee-dirigent, maar heeft in middels in Rotterdam wel prestaties van belang gele verd." Wie als vast bezoeker van de concerten door het Rotterdams Philharmonisch Orkest de programma's van de laatste ja ren beziet kan met weinig moeite vaststellen, dat James Conlon een ambitieus dirigent is die een voorkeur heeft voor grote, niet-alledaagse werken als de Faust- en de Dante- symfonie en het Christus-ora torium, drie kolossale schep pingen van Liszt. Conlon heeft de neiging dit soort composi ties meerdere malen in een seizoen te herhalen en hij lijkt zich weinig aan te trekken van de teruglopende publieks- cijfers. Ook de programma's voor de buitenlandse concert reizen zijn niet altijd even ver standig gekozen. „Je mag Con lon dus een eigenzinnig en ei genwijs baasje noemen", pro beer ik nog eens bij Oosterlee. Hij lacht fijntjes en vraagt of ik nog koffie wil. Ondernemingsraad „De Ondernemingsraad heeft binnen dit orkestbedrijf een lange tijd buiten spel gestaan, hoe is nu de stand van za ken?". Terug op eigen terrein antwoordt Oosterlee: „Denk nu niet dat de O.R. en ik niet vergaderd hebben. Soms wel 32 keer in één jaar. Maar we hebben moeten vaststellen dat een nieuwe formule nodig was met aanpassing van de statu ten en vergaderingen geleid door een onafhankelijk voor zitter. Maar iedere manager zal het met mij eens zijn, com municatie is in een bedrijf een echt wezenlijk probleem. Al leen al vanuit dat probleem vind ik de O.R een nuttig in strument binnen het orkestge- beuren. Ik ben een man van overleg en dat zal m'n opvol ger ook moeten zijn." Hoewel schoten voor de boeg bij de nuidige directeur geen doel treffen vraag ik tegen be ter weten in: „Geef mij eens een primeur, wie is Uw opvol ger?" Oosterlee, de geboren dir plomaat, draait de vraag om: „Weet jij iemand met finan cieel en economisch inzicht, met managerskwaliteiten, met gevoel om met musici om te gaan, met liefde voor de mu ziek en de bereidheid om niet 38 uren per week te werken, maar soms het dubbele aantal in touw te zijn. Nee, echt, ik weet 't niet, maar ik hoop dat hij bij het begin van het sei zoen 1986/87 gestart is. Ik zou per 1 april 1987 met de VUT kunnen gaan, maar ik blijf nog enkele maanden om een we reldreis van het orkest in ok tober/november 1987 voor te bereiden. Als alle plannen doorgaan willen we weer naar Amerika, maar ook naar Ja pan en China. Ik hoop voor al die plannen een goede sponsor te kunnen vinden. Ja, sommi gen zijn van mening dat ik te weinig aan sponsoring gedaan heb, maar ik weet geen orkest waar aan structurele lange- termijn sponsoring wordt ge daan. Het is altijd gekoppeld aan een project, een buiten landse reis of, zoals in Den Haag, aan de bouw van de mu ziekzaal. Enfin, ook dat is een taak voor m'n opvolger. Het directeur schap is een baan als een veel kleurige rok, je moet op dui zend en één terreinen thuis zijn en soms ook fungeren als een soort vaderfiguur. Niet ge makkelijk overigens." In de afgelopen dertig jaar heeft Hans Oosterlee vijf diri genten „versleten": Eduard Flipse, Franz-Paul Decker, Jean Fournet, Edo de Waart en David Zinman. „Geef eens een beeld van deze dirigenten en hun perioden, wat heeft U met ze meegemaakt?", vraag ik de directeur, maar hij zegt: „Geen sprake van, ik wil wel kwijt dat Flipse me bijzonder dierbaar was, maar als je over de afgelopen jaren verhalen wil horen moet je maar terug komen tegen de tijd dat ik met de VUT ga". ADRIAAN HAGER Marjon Brandsma als Leonore in een scène uit „Torquato Tassc" van het Publieks theater. Publiekstheater speelt „Torquato Tasso" van Johann Wolfgang Goe the. Bewerking: Joost de Wolf en Karst Woudstra. Regie: Karst Woud stra. Dekor: Paul Gallis. Kostuums: Rien Bekkers. Met Evert de Jager, Marjon Brandsma, Kees Coolen, Terra Korterink en Rudolf Lucieer. Koninklijke Schouwburg, dinsdag 22 oktober, herhalingen op 14 en 15 de- In „Torquato Tasso" van het Publiekstheater zou de dichter in dit stuk van Goethe de re gisseur, Karst Woudstra, kun nen voorstellen. Goethe ge bruikte Tasso om zijn eigen positie te analyseren. De regis seurs Peyrmann, Decorte en Strijards legden hun visie op het theaterklimaat in hun „Tasso's". Woudstra was artistiek leider van het Publiekstheater en verdween daar weer. Zijn roem als regisseur kreeg een klap door „Bérénice" en „Mas kerade", om van „De Opera van Smyrna" maar niet te spreken. Hij moet zich maar bij zijn Skandinaviërs houden, zeg ik wel eens. Zou deze „Torquato Tasso" een sleutel stuk zijn De dichter Tasso (Evert de Ja ger) bevindt zich aan het hof van de vorst Alphonso II (Kees Coolen). Die heeft ook zijn zieke zuster (Terra Korte rink) en Leonore (Marjon Brandsma), haar vriendin, in .huis. Zij bewonderen Tasso, maar achten hem noch gelijk aan hen, noch hun genegen heid waard. Het verschil tus sen de dichter en de anderen wordt door de prinses het meest duidelijk verwoord. Als Tasso stelt dat „al wat be haagt" geoorloofd is, verbetert zij hem: al wat betaamt, is ge oorloofd. Toch wordt de lieve vrede pas verstoord als de zich als een verwilderde puber ge dragende Tasso zakenman en huisvriend Antonio ontmoet. Hij vormt de tegenpool van de dichter. Na een ruzie zou het het beste zijn als Tasso zijn ge negenheid elders zoekt. De licht paranoïde kunstenaar kan deze verbanning om best wil niet hebben, vergrijpt zich aan de prinses en wordt in een - dwangbuis gezet. Een woord loze schreeuw rest hem. 'Ondanks Woudstra's bekende woordgerichtheid is de aankle ding van het stuk fraai. Het NIEUW WERK TOM AS RAJLICH BIJ ARTLINE DEN HAAG Het gebeurt zelden dat er in een galerie een tentoonstelling van foto's te zien is. Jurriaan van Kra nendonk betreurt het dat fo tografen hun produkten meestal in gespecialiseerde foto-galeries laten zien. Wanneer er naast schilder en beeldhouwkunst ook aan dacht voor de fotografie is ontstaat er een ruimer beeld van hedendaagse kunst, want fotografie wordt zeker de af gelopen decennia tot het ter rein der beeldende kunsten gerekend. In musea worden regelmatig foto-tentoonstellingen ge maakt, zoals momenteel het geval is in het Stedelijk Mu seum te Amsterdam. Een op vallend verschijnsel is dat het juist de kunstenaars/foto grafen zelf zijn die hun werk op een zo kunstzinnig moge lijke manier willen presente ren. Foto's moeten minstens het formaat van forse schil derijen hebben en worden niet zelden gevat in houten lijsten. De aandacht wordt meer gericht op de context dan op de foto zelf. Het is een verademing dat Guus Rijven (1947) zich niet aan deze modieuze tendens stoort en zijn zwart-wit foto's op een eenvoudige manier bij Galerie Van Kranendonk, Westein de 29, „Guus Rijven" tot 8 novem ber. Op de eerste etage hangt nieuw werk van Koos van de We- ter. dinsdag t/m zaterdag 11.00-17.00 uur. Artline, Toussaintkade 67/68, „To- mas Rajlich, recent werk op pa pier". tot half november, dinsdag t/m zaterdag 11.00-17.00 galerie Van Kranendonk ex poseert. Rijven heeft zich slechts bij twee foto's laten verleiden tot een groter formaat en een houten lijst. Eén daarvan is een wonderlijk beeld van een vrouw in het gras, twee man- nenbenen en drie pannen. Het gras waarop deze men sen zich gevlijd hebben is deel van een glooiend land schap. Op nadrukkelijke wij ze is een tafereel uitgesne den, de vrouw staat er half op en de persoon van de be nen blijft buiten beeld. Dit soort uitsnijdingen, die vaak in zijn foto s voorkomen, be nadrukken het feit dat foto grafie niets anders dan een momentopname is, een keu ze, één facet uit het geheel. Rijven hanteert de camera om zijn verwondering te om lijsten, want door een druk op de knop kan hij zijn ver bazing mummificeren. Som- Guus Rijven, „Go-no-point", 127 x 190 cm., 1985. mige situaties zien er geëns ceneerd uit, maar het is ook mogelijk dat hij een lange tijd op dezelfde plaats doorbrengt om te wachten op het juiste moment, het intrigerende beeld. Daar hangen verschil lende voorbeelden van op de tentoonstelling. Tomas Rajlich Wie het werk van Tomas Rajlich (1940) kent, zal enigs zins bevreemd rondlopen tus sen het recente werk op pa pier bij Artline. Het raster dat, ook als het vrijwel hele maal onder de verf verdwe- als grond- uit enkele is, jarenlang a diende, is u werken verdwenen. Eigei. lijk is het beter om over het loskoppelen van onder- en bovenlaag te spreken, want in een aantal gevallen hangt een vel papier met het ras- terpatroon er gewoon naast. Op het tweede vel wordt de intuïtieve, beweeglijke pen seelstreek vrij spel gegeven, dat wil zeggen zonder de strenge ordening van de on derlaag. Zo bestaat de serie „Roma I" uit zes afzonderlij ke vellen papier: vier expres sieve schilderingen en twee rasters. De kleuren zijn be perkt tot groen, rood, blauw en goud en daarmee schijnt een einde gekomen te zijn aan zijn „gouden periode". Of Rajlich werkelijk een re latie heeft gelegd met de Ita liaanse hoofdstad, zoals de ti tel suggereert, is de vraag, gezien de uitspraak van gale riehouder Barends dat de ti tels op zijn verzoek gegeven zijn. Is het pure schilderen nog steeds de drijfveer van Rajlich of zijn er wel degelijk relaties met stad en land schap; moeten kleuren en penseelstreken van nu af aan meer op hun symbolische waarde geschat worden? Es thetische waarden lijken een steeds grotere rol in zijn werk te krijgen. De kleur en het licht zijn niet langer on derwerp van onderzoek, maar worden ingezet om hun effekt. Hoe lang is licht ge reflecteerd in het goud van zijn doeken nog spannend om naar te kijken en niet alleen maar mooi? Aarzelend wordt het goud verlaten en gaat hij op zoek naar nieuwe wegen. Rajlich, die al zolang als kunstenaar bezig is en al zoveel tentoon stellingen in diverse musea op zijn naam heeft staan, weet waarschijnlijk maar al te goed wat de verleiding van het effekt en de esthetiek is en daarom zou juist hij in staat kunnen zijn deze niet in zijn werk toe te laten. INGRID VAN SANTEN lijkt zio in de jaren dertig af te speln. Paul Gallis' decor toont gen hof,maar een to neel. Em rij spots verlicht het toneel Jsof de zon van hoog aan denemei onder gaat. Een kartomen galerijboog sugge reert muur van een fors buiten. De jurken van Korte rink er Brandsma zijn prach tig, mar daar gaat het dus niet on. Wat er wordt gezegd, krijgt de nadruk en hoe. Korterink spreekthaar versregels uit als of ze <e troonrede voorleest. Dat is «ven wennen. De ande ren doei daar niet voor onder, De Jager als Tasso uitgezon derd, hj contrasteert met een Hilversirns accent. De 60 van Gethe's stuk die niet zijn geschroot, zouden een kijkje bieden op zakelijke leiding en acteursin het theaterwereldje, maar ffg veel verder dan dat kom jeniet. Het kvintet acteurs kwijt zich goed 'an zijn taak. Er zijn mooie nomenten, bijvoorbeeld als Abhonso Tasso's vertrek een fet weet. Even grijpt hij het jaje van de dichter en snikt erin om vervolgens weerzh te voelen vanwege diens manische reactie. De vraag wie nu worden uitge beeld" net de vorst, zijn zuster en Lonore, als de gevoelige Tasso Woudstra zou moeten voorsfellen, houdt mij eigen lijk riet zo erg bezig. Deze Tasso biedt slechts visie en technek. Er ontbreekt hetzelf- lai als wat Tasso zijn om- gevinj kan verwijten: een hart, «evoel. PETER SNEL b»n Voor een uitgel agenda, ook voor dej«*f 1 mende dagen, raad|^11 1 men „UIT", de gratis kelijkse bijlage van krant. *el he' sernooi de ron bioscopen ALPHEN AAN OEN RIJN F ROCINEMA I (Van Bo« straat 6. tel. 01720-2080( Max in de donderkoi 18.30, 21.00. wo. ook I EUROCINEMA II: Dcapl seeking Susan (al); 18.30,1 aantn wo ook 14.00. e EUROCinO Oos III: Rambo (12); 19.00, T eervol EUROCINEMA IV: Vier ^n(jr ador. KINDERVOORSTELLING^ e EUROCINEMA II: t (al); wo. 14.15. LEIDEN e LUXOR (Statii 19. tel. 071-121239): Het ragdgroene oerwoud (al); 19.00, 21.30. e LIDO en (Steenstraat 39, tel. 1 Rambo (12), Mad Max donderkooi (12), Fletch[ Desperately seeking Sui 14.30. 19.00, 21.15. C» 19.00. 21.15. ma. dl. ook TRIANON (Breestraat 3 123875): The cotton club 14.30, 19.00, 21.15. (Haarlemmerstraat 52, tel. 125414): Meisfes voor wensen (16); 14.30, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEI e LIDO: Sneeuwwitje; wo 1 ROTT /oor r ran 1 Double (12): ma. 21.15 laê v 20.15. je m KATWIJK CITY THEAT JraPP' (Badstraat 30. tel. 01718-7r ;pitS 1 Flesh and Blood (12); wo. 19.00, 21.15. ma. dl. 21.15. e CITY THEATER II: Defense (al); tijden zie Ciman e CITY THEATER III: Reven the Nurd (12). tijden zie C alS ei e CITY THEATER IV: A Vi Kill (al). 19.00. 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN e CITY THEATER: De fluit de zes Smurfen; wo. 14.15 NOORDWIJK LIDO THE (Pr. Bernhardstraat 01719-12800): A View to. (a|): ma. 19.00. wo. 15.00. aar jpvati vu sang het met Gladl iste c maan bijzor omda zijn e LIDOTHEATER: Geen Ie voorstelling. VOORSCHOTEN GREEN) (tel. 01717-4354):A view to. (12); 20.15. The killing ft (16); do. vr. za. 21.15. WASSENAAR e ASTRA 01751-13269): The Glenn ft story (al); 20.00. OEN HAAG* ASTA 1 (Spul tel. 463500): Year of the drq (16). 13.45. 18.45, ASTA 2 (Spui 27. tel. 463| Fletch (al); 14.00, 19.00. 2 ASTA 3: The purple ros Caïro (al); 14.00, 19.15, BABYLON 1 (naast Cen Station, tel. 471656): Mad in de donderkooi (12); 19.00. 21.15. BABYLON The breakfast club (al); 19.00, 21.30. BABYLOI Desperately seeking Susar 14.00. 19.00. 21.15. CINE (Buitenhof 20. tel. 630637): force (16); 14.00. 18.45. 2 CINEAC 2: De wondert moes wereld van OZ (al); 14.00, 11 Hot bobblegum de boot tnt 21.30. CINEAC 3: Police demy 2 (al); 14.00. 18.45. 2 EUROCINEMA (Leyweg tel 667066): Mad Max i donderkooi (12); 14.00, 11 21.30. METROPOLE 1 (Ca gielaan, tel. 456756): Coc (al); 14.00. 18.45. 21.30. TROPOLE 2: De droom De zei nog iLeen Robin UEF/ echte, se spi acht tie v< man ta. A plaat: een s de pl gine „Het der 1 om veel tegei 14.00, 18.45. 21.30. e MET je POLE 3: ma. t/m wo. geslo METROPOLE 4: The Ai underground (al); 14.00, 18 21.30. METROPOLE f wonderlijke wereld van 0 14.00. Pervola, sporen in sneeuw (al); 18.45, 21) ODEON 1 (Herengracht! tel. 462400): Wild geese II 13.45, 18.45, 21.30. ODEO Flesh Blood (16); 13.45, 1flL 21.30. ODEON 3: school (al); 13.45, 18.45, 21! ODEON 4: Pale rider 18.45, 21.30. 18.45, 21.30. LE PARIS 1 tingstraat 12b, tel. 656402): f gie in New York (18); 12.00 22.30. LE PARIS 2: Satis tions (18); 12.15 tot 22.45. PARIS 3: Adverteren doe t ren (18); 12.30 tot 23.00. SAGE (Passage 63. tel. 4609 First blood, part II (12); 14 18.45, 21.30. e HAAGS Fl LPH HUIS (Denneweg 56, v„ 459900): Zaal 1: Videodro 14.00, 19.30, 21.30. Zaal 2:1 lana mette? 14.00, 19.30. Pasing tc d'amore; 16.15, 21.00. Zaajet Das liebeskonzil; 19.15, 21.30. Die general Pre di. 16.15, 19.15. 21.30. Tag idioten; wo. 16.15. 19.15, 21 SOEFI CENTRUM (Anna Pm be lownastraat 78, tel. 461594): vie devant soi (al); wo. 20.0( sic* de g< rug naas bevc vert ging tivet wel 211 2.00 oe b« V P f r jaar ïen 3 ïenst j< Igt Ie E ok d ie V en ilks Pe 1 pzicl end, x-Al n Ec ïen KEULEN Een besloten optreden van Freek de Jonge in len noest deze week worden gestaakt, toen het Duitse pul zich nassaal tegen de cabaretier keerde. De Jonge, die tij trjjd zijn qotreden regelmatig problemen had met de taal, maakt net een gegeven moment de opmerking dat „het geen wonder i et t je mtt die taal een oorlog verliest". Toen het publiek da hen nauwelijks meer reageerde op de verdere grappen van De ge, ri?p deze geagiteerd „Schiet me neer, schiet me neer" verhouding tussen de cabaretier en het publiek verslechl daarna zo, dat De Jonge zijn optreden staakte. Een radio-ui gu ding van dt optreden in het kader van de culturele manife: k „Ontmoetingen met Nederland" kwam eveneens te vervall Freek liet Dij navraag om commentaar van zijn kant weten hij zien dese affaire niet aantrekt, omdat het slechts om een jknd malig optreden ging, een theatershow voor een klein besl g, publiek op uitnodiging, gekoppeld aan een radio-interview (Ned) Timrr Mi (1- Overigens nemen de plannen van Freek de Jonge om naar Zwi) buitenland te vertrekken steeds vastere vormen aan. Over (Fra) al te lange ïjd hoopt hij naar Canada en Amerika te vertrek! Hij verwacit niet binnen anderhalf a twee jaar terug te 'e' Hem staat laarbij voor ogen Hollands sprekend publiek te a seren, ao mogelijk ook in het Engels zijn programma te bren Stan Te zijner tjd hoop hij terug te keren om na deze opfrissin Tal, het buitenlind opnieuw hier zijn publiek tegemoet te trede! ^orti

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 8