Bollenkwekers lonken naar Markerwaard Grootse weergave van „War Requiem gjESSSI F'- 1 Poppenspel: gaaf als een goudets Bolbloemenseizoen bij Flora begonnen .KUNST SaidócOowuwt MAANDAG 21 OKTOBER 198S PAGINA 8 IDI' An ja van Wijk in verfijnd recital Licderenrecital door de mezzoso praan Anja van Wijk met begelei ding door Frans van Ruth. Diligen- tia, Den Haag. Het vereist artistieke moed om in een liederen recital composi ties op te nemen van Lilien, Britten en Rachmaninof, op het liedpodium geen publiek strekkers bij uitstek. De Ne derlandse mezzo-sopraan Anja van Wijk heeft in haar met zorg opgebouwde carrière die moed menigmaal opgebracht, een instelling die haar in het buitenland met meer dank is afgenomen dan in eigen land. Daarin moet ook de oorzaak gezocht worden dat zij in de Vocalistenserie van Kunst kring Diligentia met Elly Ameling, Robert Holl, Ruud van der Meer, Sarah Walker en John Shirley Quirk de minst bekende is. Gelukkig dat de leiding van de Kunst kring ook oog en oor heeft voor talent van eigen bodem en wie Anja van Wijk gister middag beluisterde zal over tuigd geraakt zijn door een ta lentvol zangeres die ook bin nen de landsgrenzen een plaats op de podia toekomt. Niet uitsluitend als liedzange reshoewel zij in dat genre hoge troeven uitspeelt maar ongetwijfeld ook in het orato rium-repertoire. Met haar voortreffelijke bege leider Frans van. Ruth opende Anja van Wijk het Diligentia- recital met liederen van Schu mann en Wolf, composities waarin zij haar verfijnde en intieme muzikaliteit met totale inzet van haar persoonlijkheid voordroeg. In die benadering durft zij zo ver te gaan, dat zij uitgaande van de poëzie haar publiek binnenvoert in een welhaast verstilde droomwe reld, een ijle atmosfeer van halftinten waarin plaats is voor melancholie, romantiek en tederheid. Ignace Lilien (1897-1964), Ne derlands componist van Poolse afkomst, stelt aan de vertolk ster van zijn Galgenlieder hoge eisen, maar zij verschaf ten aan Anja van Wijk de mo gelijkheid haar veelzijdigheid te bewijzen. Verfijning in de presentatie van Britten's .Charm of Lullabies" met een maximum aan vocale beheer sing voorgedragen, charme en kleurrijkheid in Chansons de Bilitis van Debussy en glans- rijkheid in de in het Russisch gezongen liederen van Rach maninof, uitsluitend met een tedere Reger-toegift. ADR. HAGER „War Requiem" ten uitgevoerd workest en koor m.m.v. eoliaten o.l.v. Bernard Haitink in de P.W.A.- zaal. Radio-uitzending zondagmid dag 27 oktober. De één acht het een meester werk van belang, een verrij king van de 20e eeuw koorlite ratuur,. de ander is van me ning dat het werk wel zijn langste tijd op het repertoire heeft gehad. Onderwerp: het War Requiem van Benjamin Britten. Naar welke kant de weegschaal ook doorslaat, een ieder moet zaterdagavond in de P.W.A.-zaal onder de in druk zijn gekomen van de uit stralingskracht van dit compo sitorisch anti-oorlogsmonu ment, in volle pracht en verfij ning neergezet door Bernard Haitink, die als dirigent van het Concertgebouworkest het War Requiem enkele jaren na de première in 1962 in Neder land bracht en het ook in 1969 op het repertoire plaatste. Haitink heeft een onmisken bare affiniteit met het War Requiem. Een dirigent die een werk met zoveel intensiteit, met zoveel ingetogenheid en geladenheid over het voetlicht brengt, moet zich verbonden wetenmet de geest van de partituur. Want dat is de kracht van deze vertolking, Haitink blijkt in staat zijn bij na ademloze bewondering voor het werk over te brengen op het publiek. Hij neemt zijn lyrische momenten, op die me lodische welvingen, op die dikwijls geraffineerde klank kleur. Inderdaad, raffinement en effect kan het werk niet ontzegd worden, maar welke compositie zo'n 25 jaar geleden ontstaan weet een breed pu bliek - de P.W.A.-zaal was uit verkocht - zo te boeien en te ontroeren. Het beklemmende you killed, my friend" laat zich niet in een recensie van gen en zo is het in feite met het gehele War Requiem. Dankzij een perfect reagerend orkest en koor van het Con certgebouw, dankzij de sop raan Faye Robinson en een grandioos „Lacrimosa", de te nor Anthony Rolfe-Johnson en de bas Benjamin Luxon in een perfect samengaan met de welluidende klanken van het Noord hollands Jongenskoor. Dit alles gebundeld door Hai tink die zich niet liet hinderen "door de akoestiche problemen van de zaal. ADRIAAN HAGER Bernstein voor Concert gebouworkest AMSTERDAM De beroem- de Amerikaanse dirigent Leo nard Bernstein zal het komend concertseizoen '86-'87 twee concertreeksen van het Con certgebouw leiden. De Ameri kaan, die onlangs in het kader van het Holland Festival nog samenwerkte met het Amster damse orkest, neemt daarmee een deel van de werkzaamhe den over van Bernard Haitink, die zoals bekend aan het eind van dit seizoen als chef-diri gent van het Concertgebou workest vertrekt. Bernstein zal na het komend seizoen nog drie concertreeksen voor zijn rekening nemen. Naast Bern stein neemt verder ook de in middels 83-jarige dirigent Ei gen Jochum een deel van de werkzaamheden over. Hai- tinks opvolger Riccardo Chail- ly, die in het seizoen '88-'89 zal aantreden, heeft eveneens toe gezegd gedurende enkele pe rioden het orkest te zullen lei den. Het nieuwe poppenspel voor volwassenen van Felicia van Deth heeft in het afgelopen weekeinde zijn plastisch bestaansrecht en scènische levensvatbaarheid overtuigend bewezen. In haar tekst, waarin geduld als de kunst van het hopen doorklinkt, is zij er ditmaal in geslaagd de lijn van de ernst niet te ver naar het leer stuk door te trekken. In de ambiance van een bejaardenhuis weet zij zelfs haar levenslessen keer op keer een burleske draai te geven. Een waas van weemoed omhult dit spel Het late namiddaguur van rust en bezinning op de vergankelijkheid. Tegen de achtergrond van de ouderdomswijsheid van Mevrouw Esperanza, die haar 80e verjaardag op een bijzondere manier wil vieren, verbleken generatieconflicten en krijgt racisme de dokter van het huis is een kleurling evenmin een kans. Nu heeft Felicia van Deth, bij wie de scènische vaart meer voelbaar dan zichtbaar is omdat zij ook maar twee handen heeft, voor dit poppenspel uitzonderlijk begaafde medewerkers weten aan te trekken. Voor de regie de actrice Anne-Marie Heyligers, voor de prachtige koppen Léon Zeldenrust en voor het licht Mieke Smeulens. Het veelal ontroerende resultaat is mede daarom zo interessant omdat Mevrouw Esperanza op haar verjaardag geen geschenken ontvangt, maar uit haar bezit deze juist aan de geno digden geeft. Die gasten moeten echter wel feestelijk gekleed zijn en met enkele dichtregels poëtisch voor de dag komen. En na aanvankelijk tegensputteren onderwerpen de dochter Con stance, de administrateur, de begrafenisondernemer, de arts en de verpleger, de tuinman en de hulp in de huishouding, alsook enkele medebewoners zich even wijs als gewillig aan deze ou- derdomswens. Want wie zou aan Felicia's niet te stuiten drang naar „het goede, het schone en het ware" weerstand kunnen bieden? FRANK DELBOY Pianist Stefan Askenase overleden FRANKFORT De pianist Stefan Askenase is het afgelopen weekeinde op 90-jarige leeftijd gestorven. Hij was de oudste nog optredende pianist ter wereld. Op de avond voor zijn dood speel de hij nog werken van Chopin tijdens een concert in Keulen. Stefan Askenase kreeg de eerste pianolessen van zijn moeder, een leerling van Carl Mikuli. Deze had nog bij Chopin gestu deerd. Zijn piano-opleiding kreeg Askenase in wenen bij Theo- dor Pollaks en Emil von Sauers. Askenase werd op 10 juli 1896 geboren in het toen nog tot Oostenrijk-Hongarije behorende Lemberg (nu de stad Lvov in de Sovjetunie). In de Eerste We reldoorlog was hij officier van het Oostenrijkse leger aan het Italiaanse front. Daarna werd hem de terugkeer naar Lemberg en de Poolse nationaliteit geweigerd. Hij werd leraar aan het conservatorium in Caïro voor hij in 1927 de Belgische nationali teit aannam en docent werd aan een Belgisch conservatorium. Tijdens de Duitse bezetting van België moest Askenase zijn Pools-Joodse afkomst verbergen. In 1942 verliet hii België en verbleef gedurende de rest van de oorlog in een Zuidfrans dorp. Sinds 1961 leefde hij in Bad Godesbergh bij Bonn. Sagan ziek in Colombia BOGOTA De Franse schrijfster Fran^oise Sagan is gisteren vanuit Colombia te ruggekeerd naar Frankrijk na dat ze in de hoofdstad Bogota in coma was geraakt. delijk als gevolg van de grote hoogte waarop Bogota is gele gen. Zij is inmiddels weer her stellende. Sagan (50) reisde in het gevolg van de Franse pre sident Mitterrand, die een offi cieel bezoek brengt aan lombia. Frangoise Sagan (50) verwierf vooral faam met haar eerste boek „Bonjour Tristes- Russisch wonderkind wint Chopinfestival WARSCHAU Het Russische wonderkind Stanislav Bunin heeft zaterdag in Warschau het elfde Chopin-pianofestival gewonnen met een virtuose uitvoering van het eerste pia noconcert van de Poolse com ponist. Bunin, met 19 jaar de jongste deelnemer onder de zes finalisten, kreeg voor zijn optreden een staande ovatie. De competitie in Warschau wordt elke vijf jaar gehouden en geldt als springplank vooi jonge pianisten naar een inter nationale carrière. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen 6, tel. 01720-20800). Mad Max in de donderkool (12); 18.30, 21.00. wo. ook 14.00. EUROCINEMA II: Deaperately •tory (al); 20.00. 4.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27. tel. 463500): Year of the dragon (16); 13.45, 18.45, 21.30. ASTA 2 (Spul 27, tel. 463500): Fletch (al); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: The purple roae of Caïro (al); 14.00, 19.15, 21.15. {UB IL.VE1 ider" EUROCINEMA II: Desperately Cairo (ai); 14.00, 19.15, 21.15. pj-> seeking Susan (al); 18.30, 21.00. «BABYLON 1 (naast Centraal EUROCINEMA IV: Vier vuis ten in het kwadraat (al); 18.45, 21.15. wo. ook 14.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA II: Assepoester (al), wo. 14.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Het sma ragdgroene oerwoud (al); 14.30, 19.00, 21.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel.124130): Rambo (12). Mad Max In de donderkool (12), Fletch (al). Desperately seeking Susan (al); 14.30, 19.00, 21.15. Cocoon (al); 19.00; 21.15. ma. dl. ook 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): The cotton club (16); 125414): Meisjes 19.00, 21.15. BABYLON The breakfast club (al); 14.00, 19.00, 21.30. BABYLON 3: en? N ïimatii „Al ld", h (16); 14.30, 19.00, 1719-12800): A View to Kill (al): ma. 19.00. wo. 15.00. Body Double (12): ma. 21.15. dl. Flesh and Blood (12); v 2L151 CITY THEATER II: Best Defense (al); tijden zie City I. CITY THEATER III: Revenge of the Nurd (12); tijden zie City I. KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER: De fluit r de zes Smurfen; wo. 14.15. (12); 20.15. The killing fielde Desperately seeking Susan (al); EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Mad Max in de 456756): Cocoon 4.00. 18.45, 21.30. POLE 3: ma. t/m wo. gesloten. METROPOLE 4: The Assisi underground (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: De wonderlijke wereld van OZ (al); 14.00. Pervola, sporen in de sneeuw (al); 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13. 462400): Wild geese II (16); ODEON 3: Traffic school (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Pale rider (al); tingstraat 12b, tel. 656402): Or- f York (18); 12.00 tot PARIS 3: Adverteren doe bege ren (18); 12.30 tot 23.00. PAS SAGE (Passage 63. tel. 460977): First blood, part II (12); 14.00, 18.45, 21.30. HAAGS FILM HUIS (Denneweg 56. tel. d'amore; 16.15. 21.00. Zaal 3: Das liebeskonzil; ma. 16.15, 19.15, 21.30. Die general Probe; di. 16.15, 19.15, 21.30. Tag der idioten; wo. 16.15, 19.15, 21.30. SOEFI CENTRUM (Anna Pau- lownastraat 78, tel. 461594): La vie devant soi (al); wo. 20.00. 83; pronkbonen: 210; snijbonen: 590- emme et die ogei eke v Jap urny Deken an de •ograr PRO, jk nai jn wc ielzeg ngen en, n eus. I ;n be echte ïrny E iring g ikele j siepro nt het irny i /al v; ■eeg. I ;lijk v ,ange illend: Veide lepele du 410-420; kroten: 31- 'roorl 35; boerenkool: 100-120; 87-93, b: 84-93, c: 61-65, d: 55-125; uien: 19-36; winterpeen: 29-33; witlof: Ï540 185-290; bloemkool 6 per bak: 240, 8 per bak: 180-210. 10 per bak: IOC 115; knolselderij: 19-53; sla: l4-4(|ag di bleekselderij: 26-74; bospeen: 70-95and peterselie: 35-46; selderij: 10-33; parenet" prika kg.: 105; komkommmer 90/I 142. 76/I: 142, 60/I: 130, 60/II: 130,, 50/I: 112-113, 50/11: 113, 40/1: 82-! 40/11: 82. 35/1: 70. 35/11: 70. 30/11: L. 25/11: 36. kromll: 122-141; tomaten a 930-950. all: 940-950, bil: 930-91 ell: 410. bril: 920-990. 40, ccrll: 410, bvll: 840, t 1120, bbbvll: 1540. bbt_._ bvlrl: 900, bbvlrl: 1080-1160, bbbvlrwerkt leed h naar d LAND EN TUINBOUW De in juli begonnen bouw van een hal van 10.000 vierkante meter ten behoeve van de èxporthandel is reeds nu gedeelte lijk in gebruik genomen. De bouwers hebben een enorm tem po ontwikkeld, lange dagen gemaakt en zelfs op de zaterda gen gewerkt. Een grote Rijnsburgse exportfirma is vorige week maandag 14 oktober in deze nieuwe hal begonnen. De bouw van negen aansluitende dockshelters vordert. Het Flora Bemiddelings bureau krijgt 2000 vierkante meter nieuwbouw ter beschik king. De enorme aanvoeren van de laatste weken in Rijnsburg be ginnen te slinken. Daardoor trekken de prijzen iets aan en dit zal zich in versneld tempo doorzetten, neemt men aan. Er is momenteel een goede handel in potchrysanten. De bloemen en plantenkwekers richten zich op de toenemende vraag die elk jaar in grote delen van Europa ontstaat rond 1 november (Allerheiligen). De export wordt in de tweede helft van oktober geconfron teerd met een sterk toenemende kooplust, waardoor de marktprijzen omhoog gaan. Smaakmakers De eerste hyacinten werden maandag 14 oktober bij Flora aangevoerd. Jaarlijks is er een wedstrijd voor de broeiers om deze eerste geurige bloemen voor de Floraklok te brengen. Dit jaar was het de kweker J. Zandbergen die het hyacinten- soort Anne Marie als eerste bracht. De koper was de expor teur Leeuwenburg en de prijs was 1,70 per stuk. De IJstul- pen die nu in Rijnsburg al volop worden geveild zijn van bes te kwaliteit. Rosario, Angelique en Prominence liepen van 60 tot 80 cent per stuk. Deze zeer vroege tulpen worden vooral in Amerika zeer gewaardeerd. Het zijn de smaakmakers voor het nieuwe bolbloemenseizoen. Behalve tulpen en hyacinten zijn ook de blauwe druifjes (Muscari) voor de klok versche nen. Ook deze kleine, maar fijne bloemen zijn een welkome bode van het nieuwe seizoen. Ze brengen een goede prijs op. Het nieuwe bloemenbeeld van het komende seizoen begint in Flora met kracht door te zetten. plantenkwekers richten zich op de toenemende vraag die elk jaar ontstaat rond Allerheiligen (1 november). De bloembollenexport zit fors in de lift. Vermoedelijk zul len dit jaar 500 miljoen bloembollen méér naar het buitenland worden gestuurd dan vorig jaar. Het is dan ook zeker niet uitgesloten dat de bollenexport dit jaar de magi sche grens van één miljard gulden zal benaderen, zo niet passeren. Als de groei niet alleen in guldens maar ook in kilo's in het ^idige tempo doorzet, dan mag men zich de vraag gaan stellen waar straks al de benodigde bollen geteeld moeten wor den. Op de zandgronden zowel in de bollenstreek als in Ken- nemerland en het Noordelijk Zandgebied rond Breezand zit men al tegen het pla fond. Daar zijn de mogelijk heden voor honderd procent benut. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat het areaal bloembollengronden in de streek tussen Haarlem en Leiden steeds opnieuw aan getast zal worden. Er is nu eenmaal grond nodig voor wegenaanleg, woningbouw, etc. Met andere woorden: in dit oude produktiegebied zal er steeds meer grond afge knabbeld worden, terwijl er niets bij komt. En dat laatste Onder water Geen wonder dat het bloem bollenvak naar de Marker waard lonkt. Het is namelijk gebleken dat daar vlak voor Enkhuizen een groot gebied goede zandgronden onder water zit. Dat is het zoge noemde Enkhuizerzand dat 3000 hectare groot is en al die grond is heel geschikt voor de bollenteelt. Er is zelfs een kleine 1000 hectare bij die als zeer hoogwaardige grofkor relige zandgrond aangemerkt kunnen worden en geschikt voor de teelt van het bolge was dat de hoogste eisen stelt aan de kwaliteit van de grond: de hyacint. Niet kinderachtig Stelt u zich de arealen die de bollenkwekers betelen niet te kinderachtig voor: in totaal bijna 15.000 hectare. Bijna 5000 kwekers verdienen daar hun brood en ze hebben ette lijke duizenden werknemers in dienst. In totaal worden 7.500.000.000 stuks bloembol len geproduceerd en die leve ren heel wat deviezen op. Vorig jaar ruim 900 mil joen. Daar komen de cijfers van het binnenlands gebruik nog boven op, want hoe raar het ook mag klinken, die le veren ook deviezen op. Zo'n 90 procent van de bollen die hier blijven worden in bloei getrokken en gaan als bol- bloemen de grenzen over. In hoofdzaak naar West-Duits- land en Frankrijk, maar de laatste jaren in steeds toene mende mate ook naar Ameri ka. Er komt dus duidelijk be hoefte aan meer bollen. Van tulpen worden nu 6600 ha ge teeld, van narcissen 1600 ha, van hyacinten ruim 900 ha, van gladiolen 1600 bunder, van lelies idem en van iris sen 1000 ha. Daar komen nog de arealen bij van een reeks zogenoemde bijgoedgewassen zoals de krokussen, de dahli a's etc. Zandgronden Wanneer de vraag naar bol gewassen blijft toenemen, dan moeten er dus ook meer gronden beschikbaar komen. Het liefst zandgronden, om dat die voor de bollenteelt Hyacinten willen alleen op zandgronden van allerbeste kwaliteit groeien. veel meer mogelijkheden bieden. Om te beginnen zijn ze geschikt voor alle bol- en knolgewassen. Op zandgron den kan de structuur van de bloembollenbedrijven een veel bredere basis krijgen, terwijl de vruchtswisselings- mogelijkheden sterk toene men. Veel minder kans dus op „oudbakken" grond. Zandgronden bieden ook voor de mechanisatie veel meer mogelijkheden. Op klei- en zavelgronden is men wat dit betreft nog steeds aan beperkingen gebonden. Op zandgronden zal men ook veel meer werkbare dagen kennen. De afgelopen zomer moest men bijvoorbeeld op de kleigronden soms dagen lang van het veld blijven, omdat als gevolg van de vele regenbuien de rooimachines tot hun assen in de blubber zakten. Op het zand kon men werken zodra de regen op hield. Daar komt nog bij dat de bollen op zandgronden over het algemeen veel beter in de huid blijven zitten. Nieuw centrum Allemaal argumenten om bij de overheid om een snelle drooglegging van in elk ge val een deel van de Marker waard te gaan pleiten. De bollenkwekers in West- Friesland zouden dat ook toe juichen. Zij zouden een nieuw produktiegebied vlak voor de deur krijgen. Omdat hier al tuinbouwscholen zijn en men over voorlichting en proeftuinen kan beschikken, zou dat nieuwe centrum zon der aanloopproblemen zo in het reeds bestaande Westfrie- se centrum kunnen worden ingepast. Als de groei van de bloem bollenexport doorzet en er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit niet het ge val zal zijn dan zal er op korte termijn goede grond beschikbaar moeten komen. Want anders zal men aan de vraag niet kunnen voldoen en zal men de buitenlandse bollenkwekers de narcis- seqtelers in Engeland in de kaart gaan spelen. En dat laatste zal toch nimn bedoeling kunnen zijn. 05 Vo tclu 10 Uil K Al begint het weer zo zach tjes aan wat ruwer te wor den, de echte winterkost- klanten ziet de groenteman toch nog niet aan zijn toon bank verschijnen. Voor kool (rond de1,50 per kilo) staat men bijvoorbeeld nog niet in rotten van vier in de rij. Maar toch: de minder zomer se produkten beginnen weer aardig te lopen. Wie achter een pracht van een bloem kool wil plaatsnemen, moet Hollandse jongen zo'n 2,30 neertellen. Maar dat is dan ook echt een su perbloemkool. waarbij het sausje bepaald niet dient om ongerechtigheden aan het oog te onttrekken. Witlof gaat er momenteel ook weer in als koek. Een kilo snijlof wordt momenteel afgestaan tegen betaling van pakweg een rijksdaalder, terwijl de extra kwaliteit een lof je dat je in het kratje al toelacht 4 gulden doet. Duur? Het is maar hoe je het bekijkt. Wie met zijn lof lof wil oog sten moet op dit ogenblik niet op een dubbeltje kijken. ■U weet toch dat een lapje ham om zo'n stronkje en een beetje paneermeer erop leuke mogelijkheden biedt voor wie een oven heeft? Met prei kan dat trouwens ook. De prijs van dat neefje van de ui: 1,50 per kilo. Wie het goedkoop, maar toch bepaald smakelijk wil hou den, kan bijvoorbeeld eens een lekker bosje peen kopen. Doet het goed bij een gebak ken visje trouwens. Voor een daalder tot twee gulden bent u de bezitter van zo'n bos ge zondheid. Met het groen kunt u konijn of cavia verwennen. Liefhebbers van spruiten hoeven ook niet met een che queboek bij de groenteman te verschijnen. De prijs is mo menteel tussen de 1,50 en 1,75. Een tip: kinderen die spruitjes haten willen nog wel eens toetasten wanneer ze geen spruitjes, maar jonge groene kooltjes krijgen voor gezet. Hetzelfde geldt voor andijvie (f 1,— a 1,25 per kilo). Draai de naam om Ivijdna en het klinkt zo exotisch dat de rakkers er niet van af kunnen blijven. Voor de frisminnaars moet vermeld, dat een goeie krop sla nog zeer betaalbaar is: zo'n 65 cent. Soms mag men er twee voor een gulden meenemen. Bleekselderij, een verantwoorde rauwe knabbel ter vervanging van Het Eeuwige Zoutje, kost zo'n daalder tot zeven kwartjes voor een grote en een gulden voor een kleintje. Ook het welbekende radijsje is zo'n soort lekker knaagding voor bij de t.v. Een bos kost 65 cent tot drie kwartjes. Kom kommers zijn een aflopende zaak, momenteel. Er zijn nog fraaie exemplaren te koop, maar daarvóór moet dan wel zo'n daalder op de toonbank komen. Het doppen van de eigen boontjes kan ook nog volop. Voor vier tot vijf gulden is men de gelukkige bezitter van een heel kilo. Hollandse wel te verstaan. Op de Egyp- tenaren moet nog even wor den gewacht. En wat te den ken van een lekker snijboon tje? Wat duurder: zo'n 6,50 tot 7 gulden per kilo, maar dan heeft men dan ook een snijboon. En geen plank of scheermesje. Wie een appeltje toe appre cieert, moet bedenken, dat dit begin van alle kwaad niet goedkoop is. De goeie appe len, zoals Cox, doen zo'n 3,50 per kilo. Goudreinetten heeft men voor 2,50 a 3 gulden per kilo, maar let wel: dan heeft men ook een blozend stuk ooft zonder weerga. Een peer is ook nooit weg. Een goeie Doyenne du Cornice kost per kilo ongeveer even veel als de goudreinet. Drui ven? Ze zijn er nog volop, die heerlijke Grieken die naar de naam Rosaki luisteren. Voor 2,95 per kilo kan men als een Romein tekeer gaan. RT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 8