Tutu dicht bij steun voor geweld in bevrijdingsstrijd fieidóeSou/ta/nj; HTTITTl TAFEL fSSSij" Origenes: „Bidt dat ik de juiste uitleg geef' kerk wereld „Alleen nieuwe belijdenis kan gereformeerden uit crisis halen Doopsgezinden willen neergaande lijn doorbreken >weer ir Beurs van Amsterdam ACHTERGROND fteidó&Qowant MAANDAG 7 OKTOBER 1985 PAGINA iINN Glemp: Paus in '87 naar Polen Paus Johannes Paulus II zal in 1987 voor de derde maal in zijn pontificaat een bezoek brengen aan zijn geboorteland Polen. Glemp verklaarde dat de paus waarschijnlijk Warschau en Gdansk zal bezoeken en vermoedelijk ook andere plaatsen aan de Poolse Oostzeekust zal aandoen. Het Vaticaan heeft nog niets over de reis meegedeeld. Johannes Paulus heeft zijn geboorteland twee keer bezocht sinds hij in 1978 paus werd: in 1979 en in juni 1983. De betrek kingen tussen de communistische regering en de invloedrijke roomskatholieke kerk in Polen zijn gespannen door de steun van de kerk voor het verboden vakverbond Solidariteit. Drie Spaanse Jezuïeten zalig verklaard Paus Johannes Paulus II heeft zondag drie Spaanse Jezuïeten zalig verklaard. De missionaris Diego Luis de San Vitores (1627-1672), die ook tot martelaar van de katholieke Kerk werd verklaard, werd tijdens missiewerk op het strand van Tumon, op de Filipijnen. met een speer vermoord. Giuseppe Maria Ru- bio y Peralta (1864-1929) werd om zijn werk onder de armen „de apostel van Madrid" genoemd. Francesco Garate (1857-1929) werkte 41 jaar als portier van de Universiteit van Bilbao. Hij was een vertrouweling van de stu denten en van het universiteitspersoneel. De studenten zeiden over hem: „Broeder Francesco is een groot heilige, maar hij is ook zo slim als een vos." Het moeilijkste in deze wereld is zichzelf te blijven Desmond Tutu, de angli- van de vrede die geen pacifist caanse bisschop van Jo- kunnae'n ekUeö. ef daar zou" hannesburg, heeft giste- ^en we wei eens heel dicht bij ren gezegd dat hij dicht kunnen zijn, dat we moeten staat bij het ondersteunen zeggen dat het minste van van geweld als middel twee kwaden de omverwer- om de blanke minder- Pin& van.djt onrechtvaardige ^reSer*n6 yan Zuid- k"Unnen zeggen hoe lang zijn -Afrika omver te werpen, niet-gewelddadige strijd jonge In een televisie-interview zwarten zou blijven aanspre- op het einde van een be- ken. „De vreedzame optie is zoek aan Groot-Brittan- onzin als zij in de praktijk nië veroordeelde Tutu E£chop het geweld van de rege- .Èen d£, van het probieem .s ring in Pretoria en van dat degenen onder ons die haar tegenstanders. vreedzame, niet-gewelddadige verandering in Zuid-Afrika Tutu zei: "Ik besef als man hebben bepleit, het zeer grote i lopen van zeer ernstige erosie en ondermijning van onze geloofwaardigheid", zei hij. Dit zou volgens hem ge beuren wanneer het westen geen economische stappen on dernam om de Zuidafrikaanse regering te dwingen tot her vorming. Hij zei om interna tionale economische druk te hebben gevraagd in bespre kingen die hij vorige week voerde met premier Margaret Thatcher. Boesak Alan Boesak, de oprichter van het Verenigde Democratische Front die op borgtocht vrij is hangende berechting wegens staatsondermijnende ten, heeft gisteren de blanke minderheidsregering de schuld gegeven van dertien maanden gewelddadigheid en bloedvergieten. Hij vroeg om meer offers. Boesak, die krachtens de borgtochtvoorwaarden alleen het woord mag voeren vanaf de kansel in zijn kerk in Kaapstad, zei tegen 3.000 ge meenteleden. dat bevrijding dichterbij komt, de prijs die ervoor betaald moest worden, steeds hoger wordt. „Wij hebben niet te maken met een goedgunstige rege ring die weet wat rechtvaar digheid, vrijheid en erbarmen betekent", aldus Boesak. „Wij hebben te maken met mensen die hun hart en geest hebben afgesloten... Wij hebben te maken met het beest. Wij zijn getuigen van de laatste stuip trekkingen van het beest. Het einde is nabij". Hij zei dat God aan de kant van de bevrijdingsstrijd stond. „Zolang het bloed dat op straat vloeit uit de lijken van onze kinderen niet is opge droogd. vloeit het naar God in de hemel. Pagina 5: Zuidafrikaanse kranten uiten kritiek op Botha. De Zuidafrikaanse dominee Allan Boesak kon gisteren weer prediken in zijn eigen kerk in Kaapstad. Kardinaal Simonis nam titelkerk in Rome in bezit Kardinaal Simonis. aartsbisschop van Utrecht en voorzitter van de Nederlandse bisschoppenconferentie, heeft zaterdag de hem toegewezen titelkerk in Rome in bezit genomen. Het is de San Clemente, een eeuwenoude kerk die op 10 oktober 1946 door de toenmalige aartsbisschop van Utrecht, kardinaal De Jong, in bezit werd genomen. In de jonge kerk werden kardinalen gekozen uit de bisschop pen van de bisdommen die om Rome liggen, en uit de pries ters die aan het hoofd stonden van de oude parochie- of titel kerken in Rome. Ze werden gekozen als persoonlijke raadge vers van de paus, mede op grond van hun verbondenheid met Rome als centrum van de universele katholieke kerk. Door de inbezitneming raakt mgr. Simonis, die eerder dit jaar kar dinaal werd, ook plaatselijk verbonden met Rome. De Gereformeerde Kerken hebben een nieuwe glashelde re belijdenis nodig, willen ze uit de crisis komen. Daarin moeten de relatie tussen God en mens en de maatschappe lijke consequenties van het evangelie kort worden ver woord. Dan weten de kerkle den waar ze aan toe zijn en wordt voorkomen dat ieder een volstrekt willekeurig met kernbegrippen uit het evan gelie gaat manipuleren. Dat zei drs. K. A. Schippers, hoogleraar praktische theolo gie aan de Gereformeerde Theologische Hogeschool in Kampen, zaterdag in Lunte- ren op het jaarlijks congres van de organisatie van reunis- ten van de gereformeerde stu dentenvereniging SSR. Schippers stelde vast dat de belijdenis niet meer functio neert in de Gereformeerde Kerken: „Daardoor wordt er soms een ongelooflijk simplis tisch beroep op de bijbel ge daan. Iedere ketter heeft zijn letter", aldus de hoogleraar. Hij noemde de Gereformeer de Kerken een „conflictge meenschap": „het conflict wordt geïnstitutionaliseerd, we hebben geen boodschap meer aan elkaar, kruipen weg in ons eigen hoekje en gaan niet meer creatief met con flicten om". Schippers wees deze vorm van pluraliteit van de hand. Er is wel verscheidenheid van gaven, maar niet van funda mentele uitgangspunten. Deze vorm van pluraliteit gaat vol gens hem ten koste van de kwaliteit van de kerk. Schippers sprak van een ..ge loofwaardigheidscrisis". Ter illustratie voegde hij eraan toe dat de kerk wel verkondigt dat God een voorkeur heeft de dat tegelijk geen afstand doet haar eigen welvaart. Schippers vindt dat de kerk de werkelijkheid moet leren zien door het oog van de mar ginalen. Ze moet daarvoor les nemen bij de basisbeweging. Die biedt met haar grote aan dacht voor de liturgie en de gemeenschap en met haar open vizier op de samenleving volgens Schippers een veelbe lovende kerk-zijn. „Een poging de neergaande beweging te doorbreken." Zo omschreef ds. AG. Hoekema (Alkmaar) de landelijke ge meentedag van de Doopsge zinden, die zondag onder het motto „Een nieuw lied" in de Pieterskerk te Leiden is ge houden. Hieraan hebben 1.000 Doopsgezinden (5 procent van het totaal) deelgenomen. „Je hebt bij ons vaak het ge voel dat alles zo neergaat," al dus Hoekema, organisator van deze bijeenkomst. „We wilden nu laten zien dat er wel iets kan. In het thema kwam dat tot uiting. Het gaat om nieuwe inspiratie, een nieuw elan. We moeten ons verzetten tegen verstarring en het zingen van het oude liedje." In twaalf verschillende groe pen konden de deelnemers spreken over uiteenlopende onderwerpen als een plurifor me samenleving, euthanasie en geloof, gemeente-zijn, de actualiteit van de „Martelaersspiegel" en een eventuele doperse vredes wacht. Het laatstgenoemde slaat op een voorstel van fle Amerikaanse theoloog en pa cifist Ron Sider, die vorig jaar op het Doopsgezind Wereld congres te Straatsburg zijn ge loofsgenoten opriep een inter nationale vredeswacht te for meren, dat in conflictsituaties zou kunnen bemiddelen. zaamheden (ziekenhuispastoraat i Centrum Am- •s. E. M.PIantier kandidate te Amsterdam. Aangeno men de benoeming tot bijstand in het pastoraat te Spijk, r Plas te Bergambacht. Gereformeerde Gemeenten Beroepen te Vlaardingen. P. Blok te Capelle a.d IJsel. Het is moeilijk voor te stellen, de kerkdiensten zoals die in Caesarea om streeks het jaar 230 wor den gehouden met Orige nes als voorganger: De belangstelling van de volwassenen is maar heel matig. Velen van hen verlaten de kerk halver wege de preek, of zelfs al voordien, tijdens de Evangelielezingen. De uitlegger spreekt niet vrij moedig over alle geloofsza ken: kinderen en studenten van de catechetenschool mo gen niet alles horen over bij voorbeeld de eucharistie; die is alleen voor ingewijden. Maar ook de betekenis van bepaalde liturgische gebrui ken, zoals het knielen, de ge bedsrichting en de doop houdt hij verborgen. Soms, midden in de preek, als hij een moeilijke tekst moet uitleggen, stopt Origenes en vraagt de toehoorders voor hem te bidden dat de Heilige Geest hem zal helpen om de juiste uitleg te geven. Het verhaal van Origenes, theoloog uit de derde eeuw, staat in „Kerkvaders", een uitgave van Het Boekencen trum in Den Haag en uitgeve rij Tabor in Brugge. In het losbladige boek worden tek sten van kerkvaders uit de vroege kerk toegelicht. De bijdrage over Origenes werd geschreven door drs. F. Lede gang, gereformeerd predikant in Heerenveen. voormalig medewerker aan de Katholie ke Universiteit in Nijmegen. Origenes is een van de be langrijkste theologen uit zijn eeuw. Vooral op de theologie van het Oosten heeft hij zijn stempel gedrukt, maar ook had hij veel invloed in de kerk van het Westen. Hij werd geboren in Alexandriè, in een christelijk gezin in het jaar 185. Zijn vader was een van de slachtoffers van de christenvervolgingen door keizer Septimus Severus. Ori genes nam de financiële zorg van het gezin op zich en gaf lessen in de grammatica. Als achttienjarige werd hij leider van de catechetenschool. De jonge leraar had enorm suc ces: er kwam een stroom leer lingen. Waarschijnlijk had de fanatieke soberheid van Ori genes veel zeggingskracht. Dat geloof bracht hem er ook toe de tekst uit Mattheüs 19 letterlijk te nemen. Het gaat om het twaalfde vers, waarin o.a. wordt gezegd dat „er ge- snedenen zijn dié zichzelf ge sneden hebben, terwiile van het koninkrijk der hemelen. Die het vatten kan, die vatte het": Origenes castreerde zichzelf. Deze daad zou hem later in moeilijkheden brengen: door zijn onderwijs verwierf hij zich een naam als theoloog, maar hij was niet tot priester gewijd en mocht dus niet pre ken. Toen hij echter in 215 in Palestina was, vroegen de bis schoppen van Caesarea en Je ruzalem hem te preken. De eigen bisschop van Origenes, Demetrius, was het hiermee niet eens en beval hem terug te komen naar Alexandrië. om zijn werk als leraar te hervatten. Later, toen Orige nes weer in Caesarea was, wijdden <de al genoemde bis schoppen hem tot priester. Demetrius was furieus. Dit had nooit mogen gebeuren. Niet alleen omdat hij er niets wist, maar hoe konden bis schoppen een „geschondene" tot de hoge staat van priester verheffen? Een speciale syno de ontnam Origenes het ambt van leraar en verbande hem uit de kerk van Alexandrië. Korte tijd later verklaarde een tweede synode de pries terwijding van Origenes on geldig. Alleen de kerken die Origenes van diens reizen kenden, bijvoorbeeld die van Griekenland, Phoenicië en Arabië, trokken zich niets van de ontheffingen aan. Ori genes nam intrek bij een vriend in Caesarea en preekte daar veelvuldig, soms dage lijks. Van al die preken zijn er 204 bewaard gebleven Deze documenten vormen, afgezien van een enkele preek en frag menten van anderen, het oud ste monument van christelijke prediking. De diensten die Origenes leid de, konden uitlopen tot enke le uren. Soms preekte hij een kwartier, soms een veelvoud daarvan. De al genoemde onzekerheid over de juiste uitleg van be paalde teksten hangt hiermee samen dat Origenes zich niet, zoals theologen nu, kon beroe pen op een eeuwenoude theo logische traditie. Bovendien was hij ervan overtuigd dat het in de theologie gaat om een Mysterie. Menselijk spre ken daarover is ontoereikend. Dat is de grond van zijn be schroomdheid in het doen van uitspraken. Hij weet dat hij met vuur speelt. Hij be schouwt zijn opvattingen dik wijls dan ook niet als „laatste woord", maar als hypothesen. Leerlingen hebben dit niet al tijd begrepen, en trokken soms onjuiste conclusies, daar bij tot heel onorthodoxe con clusies komend. Ook in de kerkgeschiedenis is dit ken merk van Origenes' werk niet altijd herkend, waardoor het lang niet altijd tot een goede beoordeling van zijn werk is gekomen. In zijn theologie, uiteengezet in het dogmatisch werk „Principiis", gaat Origenes uit van de Openbaring, maar pro beert daaruit door middel van de logica conclusies te trek ken. Hij gaat daarbij in op de (Griekse) filosofische themata van zijn dagen en probeert daar een christelijk antwoord op geven. Een van de kenmerken van Origenes' theologie is te vin den in diens visie op het einde van alle dingen": De mogelijkheid om, uit vrije Wil, tot God terug te keren, is er niet alleen gedurende dit le ven, maar ook daarna in het komende leven. Er zijn zoveel achtereenvolgende werelden, dat de gehele redelijke wereld de kans krijgt vrij tot haar Schepper terug te keren. Daarmee redt Origenes Gods liefde en de menselijke vrije wil. Alleen blijft de vraag of vanwege die menselijke vrij heid niet de mogelijkheid be staat dat mensen voortdurend terugvallen. Origenes lost dit probleem op door de filosofi sche stelling dat het kwade eindig is. Tenslotte zal de Zoon. die niet de vrije wil had om ook het kwade te kiezen, maar uitsluitend het goede kon doen, alles aan de Vader teruggeven en zal God alles in allen zijn. De uitgave „Kerkvaders" is bedoeld voor mensen of groe pen die zich willen verdiepen in leven en betekenis van de geestelijke leiders in de eerste eeuwen van de kerkgeschie denis. In het godsdienstonder wijs, catechese is de stof goed bruikbaar, maar ook in ge spreksgroepen, liturgiekrin gen en dergelijke. Behalve informatie over de betreffende persoon, diens le ven en werk, geven de bijdra gen ook inzicht in het (geeste lijk) klimaat van die tijd. Cen traal staat in iedere bijdrage een kortere of langere tekst van de hoofdfiguur. De uitgave is losbladig; de zes afzonderlijke deeltjes kunnen ook los worden besteld. De re- daktieleden zijn voor het me rendeel van protestantse hui ze. Van katholieke zijde doen onder andere mee de Zusters Benedictinessen van de Belgi sche abdij Behtlehem in Bon heiden, evenals dr. M. F. G. Parmentier van de KTH Am sterdam. Tot nu toe verschenen bijdra gen over de Didachè, een werkje uit de joods-christelij ke gemeenschap van de eerste eeuw; over Irenaeus, bisschop van Lyon aan het einde van de tweede eeuw; Origenes; Cyrillys van Jerusalem in de vierde eeuw; de eveneens vierde-eeuwse Gregorius van Nyssa en Augustinus (diens „De catechizandis rudibus", een handleiding voor de cate cheet). Het is de bedoeling dat in ie der geval nog eens zes afleve ringen verschijnen. LÜTSEN KOOISTRA „Kerkvaders", teksten met toelichting uit de vroege kerk is een uitgave van Het Boekencentrum en uitgeve rij Tabor. De prijs is 55,-. Ambtelijke molens 'lij it yiNSCi- ek en e Ïtter Y. ndse iNDO). AMBTELIJKE molens blijken nog steeds langzaam te dijersorgai en. De vereniging Eigen Huis, een organisatie die de betuCohol gen behartigt van de (kleine) huiseigenaar, heeft mot Van constateren, dat bij de koop van nieuwbouwwoningeityrecteu maar liefst twaalfduizend gevallen de kopers hun subsidfcclame laat ontvangen. ver het |ame op een aar IN deze groep gaat het om mensen, die slechts tot de kirankgel van een huis over kunnen gaan, wanneer zij kunnen r^iderste nen op een premie of een subsidie. Financiële tegenvalp ..stati kunnen nauwelijks worden opgevangen. Volgens Eigen 1 kan de boeterente bij de bank als gevolg van het uitbliji van de subsidie oplopen tot meer dan 400 gulden. Dat is de meeste betrokkenen bepaald geen gering bedrag. HiET ministerie heeft toegegeven, dat er inderdaad ver, ging is opgetreden. In de loop van deze maand zal de ach stand worden ingelopen, zo is toegezegd. Van een schadel| stelling kan echter geen sprake zijn, „omdat de beschiklj betreffende de premiebetaling daarin niet voorziet", ondertussen komt door deze formele benadering een kleine huiseigenaren flink in de kou te staan. Normale temperaturen DE BILT (KNMI) Met het mooie nazomerweer is het af gelopen. Gisteren kon het nog op diverse plaatsen 20 graden worden bij redelijk zonnig weer. De regen, die vanmor gen vroeg het westen van ons land bereikte, is de voorbode van koeler en wisselvalliger weer. De komende dagen komt de temperatuur niet veel hoger meer dan een graad of 16, de normale middagtempe- ratuur voor begin oktober. De eerstkomende dagen kunnen er bovendien enkele buien vallen. Later in de week zal het met de neerslag meeval len. Maar de aanvoer van oce- aanlucht gaat wel door. Veel zon mogen we deze week dan ook niet verwachten. Vooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig voor woensdag en donderdag: Zuid-Scandinavië: Wisselvallig weer met buien. Middagtem- peratuur van 14 graden. Britse Eilanden: Wisselvallig met af en toe regen. In het zuiden ook zonnige perioden. Middagtemperatuur van 13 graden in het noorden tot 17 graden in het zuiden. Italië, Joegoslavische 1<)EN H Zonnige perioden, maar Uom*»r enkele lokale regen- of weersbuien. Middagtemp^0^P0 tuur van 20 graden in noorjit vo< talië tot 25 graden meer m het l het zuiden toe. |trechl lestaat M"Mi",5an k jen he nmidd Brussel Gepv'e" Kopenhagen Zui on ran ulti taal Middagtemperatuur rond 16 graden. Midden- en zuid-Frankrijk: Overwegend droog en zonnige perioden. Middagtemperatuur van 17 graden aan de westkust tot 24 graden aan de zuidkust. Zuid-Duitsland, Alpenlanden: Droog en zonnige perioden. Een middagtemperatuur in de dalen rond 16 graden. Nul- graad-celsiusniveau rond 2000 meter. Spanje, Portugal: Droog en zonnig. Middagtemperatuur van 22 graden in het noord- on •RETC rikaar erdag iaar d natiek leid o >ude «de, i ~}Iederl Spekschnitzel met pompoen-ratjetoe en aardappelen yoghurt met geraspte peer Nodig voor twee personen: 250 g speklappen, ei, pa neermeel, zout, 30 g marga rine, peper, mespunt bloem, paprikapoeder, aro ma; 1 ui, knoflook, 1 lepel olie, 1 paprika, stuk pompoen (courgette of komkom mer), 1 tomaat, zout, ket jap, peterselie, selderij; Vt tot 1 kg aardappelen; 2 handperen, 1 lepel ci troensap, 0,5 liter yoghurt, basterdsuiker naar smaak, jam. Snijd of knip de speklappen in hanteerbare stukken. Klop het ei los met een lepel >leek jespre gratis ake woensdag de vlederl >Jer le: leur i Wijnae rikaai puiten bijlage bil uw krant met of „Pi informatie over films.muzie theater, recreatie,expositie, en een complete agenda ?retori« •en Ne iracht. lot ha koud water. Haal het door het ei en vervolgbederh door paneermeel met ^Mjnsda Bak de speklappen in fiüniste margarine lichtbruin, /i<lultaat daarbij het deksel zo Mprekin mogelijk schuin op de Iver de om de spatten op te vangteide Temper vervolgens het vwen. en bak het vlees na tot 1 gaar is. De totale baktijiHet hot twintig minuten. Leg ifvaard speklappen op een bordilgemei houd dat warm. Strooi pexaendu over het vlees. Bak in Icher t overblijvende vet de bld*n wc lichtbruin, voeg weinig t ter toe en maak de jus smaak met zout, paprikap der en aroma. Fruit de klNtMT gesneden ui en gepe|M J knoflook lichtbruin in Kj olie. Voeg stukjes paprikJBM blokjes geschilde pomp toe en smoor de gr oer tien minuten. Laat de laa 7 okt twee minuten stukjes toni Prins meesmoren. Maak het Haag recht op smaak af met z ter ketjap, fijngeknipte pete tienja lie en selderij. b"re< Rasp de geschilde peren a°°P meng ze direct met citrc werel sap. roer de yoghurt dooi vruchten en breng het me sel op smaak met basten ker. Garneer het toetje een paar schepjes jam. JE Ah 8 oki Prins Euro| 120,00« Wessanen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2