in TAFEL ,Wat Bonders beweren over geforceerde eenheid is onzin Religieuze leerlingen zijn nooit de beste £cidócSoiwcm<^ iï R Paus waarschuwt Brazilië voor „valse bevrijding" EcidócSouicmt m SECRETARIS SAMEN OP WEG: kerk wereld beroepingen Joden vieren Loofhuttenfeest Direkteur Habets verlaat Instituut Evangelisatie EX-LERARES OVER ONDERWIJS IN TSJECHO-SLOWAKIJE: Hoopvol geluid uit Mexico weer E bei ACHTERGROND DINSDAG 1 OKTOBER 198S PAGINA 2 Russisch-Orthodoxe kerk in China heropend Na ruim 20 jaar is de Russisch-Orthodoxe kerk in de staat Xinjiang Uygur in het Noordwesten van China heropend. De heropening vond plaats in het kader van de herdenking van het feit dat 30 jaar geleden deze autonome staat bij de grens met de Sovjetunie werd gesticht Dit heeft het persbureau Nieuw-China bekend gemaakt. Ongeveer honderd Russisch-Orthodoxe gelovigen hebben in de hoofdstad Xinjiang Urumqi de heropening gevierd. In deze staat met 13 miljoen inwoners wonen in totaal 2600 Rus- sisch-Orthodoxen, aldus Nieuw China. PCR-giften voor bestrijding apartheid Organisaties die de de apartheid in Zuid-Afrika bestrijden of vechten voor de onafhankelijkheid van het door Zuid-Afrika bezette Namibië, ontvangen ruim de helft van de 396.000 dol lars (ruim 1.2 miljoen gulden) aan giften voor 1985 van het Speciaal Fonds van het Wereldraad van Kerken-programma tot bestrijding van het racisme (PCR). De Namibische bevrij dingsbeweging SWAPO ontvangt 110.000 dollar (ruim 330.000 gulden) voor juridische bijstand, informatie en onderwijs ten behoeve van familieleden van gedode of gevangen Namibiërs. De Zuidafrikaanse bevrijdingsbeweging ANC ontvangt 77.000 dollar (ruim 230.000 gulden) voor vluchtelingenwerk. Geluk is een wonderlijke zaak: hoe meer je ervan weggeeft, hoe meer je ervan bezit Het is „gewoon onzin" te beweren dat het Samen op Weg-proces van bo venaf gedreven wordt en dat de plaatselijke ge meenten derhalve onder druk komen te staan om toch maar mee te doen. Zo reageert de secretaris van de Raad van Deputa- ten van Samen op Weg, de gereformeerde predi kant B. J. Aalbers, op on der meer het artikel in „de Waarheidsvriend" van dr. S. Meijers en ir. J. van der Graaf, twee vooraanstaande leden van de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk. Daar in waarschuwden zij voor „geforceerde een heid". Voordat het Samen op Weg- -proces begon was het beleid van beide synoden erop ge richt plaatselijke samenwer king mogelijk te maken. Zo wel de Hervormde als de Ge reformeerde Kerken stelden daartoe in 1972 een hele reeks maatregelen op. In 1979 werden de Regels voor plaatselijke samenwerking vastgesteld, die in de zoge naamde Tussenorde zijn op genomen. De plaatselijke samenwer king leidde tot veel vragen: over gezamenlijke verkiezing van ambtsdragers, ongelijk heid in beheerszaken enz. Het grondvlak vroeg „bo ven" om die vragen op te los sen en niet andersom, aldus Aalbers. Hetzelfde geldt min of meer voor samenwerking op het niveau van de classis, de provincie en de organen van bijstand/deputaatschap- pen. De pijn zit echter anders, zo schrijft Aalbers. Pas na 1982, toen beide synoden verklaar den dat de kerken mogelij kerwijs in 1986 in staat van hereniging zijn, klinken de roepstemmen over gefor ceerd worden. „Men is aller- fisch voor het woord en het egrip hereniging. Bijvoor beeld omdat sommige (nogal aardig wat!) hervormden de .vaderlandse kerk' verabso luteren en in feite ten op zichte van de gereformeer den (bij voorkeur wel de af- fescheidenen genoemd) maar én formule kennen, name lijk terugkeer naar de her vormde moederkerk." „Veel gereformeerden den ken nog dat we in een situa tie als ae jaren dertig verke ren, waarin niets veranderd is, en vragen heimelijk van de hervormden om te wor den als de gereformeerden van toen. Hereniging is er in beide gevallen niet bij," aldus Aalbers. Dat moet men niet verhullen door te roepen over „force ren", „drijven van bovenaf" en zo. Want „boven" is zo be daard als het maar kan en heeft op het gebied van here niging nog nooit veel verzon nen. Dat doet men van on derop. Niet overal, maar ook niet nergens, aldus Aalbers. Priester in gevangenis Shanghai overleden Priester Stanislaw Shen is kortgele den in een gevan genis te Shanghai, waar hij al jaren gevangen werd ge houden, overleden. Dat heeft de men senrechtenorgani satie IGFM verno men. Waarom de priester was gear resteerd en of er ooit een officiële beschuldiging te gen hem is inge bracht is niet be kend. Wel is open baar geworden dat Shen maanden achtereen met handboeien geke tend in zijn cel heeft gezeten en dat hij ook op an dere wijze is mis handeld. Boekverbranding in Amsterdam t In de tuin van de Amster damse Bhagwan-commune hebben Nederlandse sany- assins „het rode boekje" van het rajneeshisme ver brand. De leider van de beweging had opdracht gegeven het boek te ver branden, omdat deze door de uitgeweken privé-secre- taresse Ma Anand Sheela is samengesteld. Met de ceremoniële boekverbran ding wil de Bhagwan „afre kenen met de religie van het rajneeshisme, die is opgericht door een bende fascisten". Zoals bekend beschuldigt de goeroe Sheela en haar medestan ders van talrijke misdaden. In Rasjneeshpoeram, in de Amerikaanse staat Ore gon, zijn de boeken in aan wezigheid van de Bhagwan verbrand. Tevens zijn ach tergebleven kleren van Sheela op de brandstapel gegaan. Paus Johannes Paulus II heeft de Brazilianen ge waarschuwd om te wa ken tegen bepaalde one nigheden in de kerk die vrijdenkerij en verrader lijke bekeringsdrift be vorderen. De paus maakte deze opmer king tegen Braziliaanse pries ter die op bezoek waren bij de paus. Brazilië is het land met de meeste katholieken, maar tevens ook het thuis land van de bevrijdingstheo logie, een leer die wordt be streden door het Vaticaan. Hij roemde de Braziliaanse kerk in de bestrijding van honger, kindersterfte en an alfabetisme. Hij voegde daar aan toe: We moeten de mens heid uit de onwetenheid ha len, maar daarbij moeten we haar wel een integrale ont wikkeling geven, want een opvoeding die leidt tot onder werping aan een ideologie geeft geen echte bevrijding maar veroorzaakt een nieu we vorm van slavernij. Johannes Paulus II noemde de bevrijdingstheologie niet met name. Eerder dit jaar heeft het Vaticaan pater Leo nardo Boff - een van de meest vooraanstaande figu ren in de bevrijdingstheolo gie - verboden om in het openbaar verklaringen af te leggen. Volgens het Vaticaan is de bevrijdingstheologie, die overeenkomsten zoekt met sommige marxistische leer stellingen, gevaarlijk. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Maassluis, P. Vermaat te Veenendaal. Aangenomen naar Geervliet en Heenvliet, mevr. M. Geense kandidaat te Utrecht. Bedankt voor Emmeloord (NOP), L. A. Nell te Middel burg. Gereformeerde Kerken Aangenomen: naar Winsum (Friesland), drs. W. Veenstra kandidaat te Kampen; naar Drachten (Zuiderwijk), drs. M. J. Koppe te Ter Apel. Christelijke Gereformeer de Kerken Beroepen te Alphen ad Rijn, L. W. van der Meij te Zaam- Een orthodoxe jood kijkt een Loelav nauwkeurig na op scheurtjes of vlekken. Wanneer de tak niet helemaal gaaf is, moet hij worden weggegooid Joden over de hele we reld vieren dezer dagen „Loofhuttenfeest" (Soek kot). Volgens de inzettin gen uit Leviticus 23 39- 43 gedenken zij de woes- tijntocht, vanuit Egypte naar het beloofde land. Soekkot doet mensen besef fen dat er een God is die be schermt en de geschiedenis door Zijn volk leidt. Dat is niet alleen een ervaring uit het verleden, maar kan steeds opnieuw worden be leefd. Het feest speelt zich af rond een speciaal gebouwde hut, met een min of meer open dak, ter herinnering aan de schamele onderkomens om de woestijn. De hutten verbeelden ook dat het wezen van het mens zijn niet samenvalt met wel varend leven, in huizen van steen. Dat leven kan er toe leiden de welvaart te stellen bóven de mens. Het Loofhuttenfeest is ook een oogstfeest. De „loelav" is daarvan het symbool: een feestbundel samengesteld uit vier vruchten van de oogst. Die vruchten zijn de etrog, een citrusachtige vrucht; de loelav, een tak van de dadel palm; de hadas, de mirtetak en de arawa, een twijg van de beekwilg. De naam van de palmtak is overgegaan op de hele bundel, die in tweeën is gedeeld. De citrusvrucht wordt in de linkerhand ge houden, de overige vruchten worden uiterst nauwkeurig gerangschikt bijelkaar ge houden door een palmblad. Met de bundel in de handen wordt o.a. een rondgang door de synagoge gemaakt. Soekkot is een uitermate vro lijk en gastvrij feest. Hoogte punt is het slotfeest op de achtste dag: vreugde van de leer (Simchat Tora) Directeur Leo Habets ver laat per 31 december het Instituut voor Evangelisa tie te Doorn om regionaal directeur te worden van Campus Crusade for Christ in Noord-West-Eu ropa. Habets, die vijftien jaar in Doorn heeft gewerkt, wordt opgevolgd door Hans Pruis, die sinds vijf jaar bij het In stituut werkt, momenteel on der meer als hoofdredacteur van „Uitdaging". Habets krijgt per 1 februari 1986 de leiding van het werk van Campus Crusade for Christ in dertien Westeuropese lan den, van Finland tot Oosten rijk. De bedoeling is dat hij, daarbij gesteund door 320 medewerkers, de „Er is hoop"-activiteiten in Europa zal organiseren. Hij blijft betrokken bij het Instituut voor Evangelisatie, waarvan hij per 1 januari voorzitter van het bestuur wordt als opvolger van Jan Kits jr. Het behoort tot de doel stellingen van een school in Tsjecho Slowakijke het godsdienstonderricht zoveel mogelijk te sabo teren. Voor elke leerling die kan worden overreed het verder te laten afwe ten'bij het godsdienston derricht krijgt de klasse- leraar een beloning van 200 Kronen. Elke leraar en lerares beschikt over een lijst met namen van kinderen die voor dat onderricht staan inge schreven, zodat zij ook de kans krijgen die leer lingen slechte cijfers te geven. Dat onthult Jana Micianova, ex-lerares in de CSSR. Gods dienstonderwijs wordt stee vast als laatste schooluur ge geven, waardóór die leerlin gen zich niet zo goed als an deren kunnen voorbereiden op de lessen van de volgende dag en dan juist een -beurt krijgen bij overhoren. Het behoort volgens me vrouw Micianova, diecwerd ontslagen toen ze rooms-ka- tholiek werd, tot de plichten van eén „socialistische le raar", religieuze leerlingen nimmer het predikaat „beste van de klas" te geven. Op de school waar zij les heeft gegeven voer de direc teur op een lerarenvergade ring uit tegen een lerares, omdat in haar klas zo'n scho lier primus was geworden. zoekt de godsdienstlessen: hoe kan die nu ooit een voor beeld zijn voor de klas. Dat moet aan het eind van het jaar veranderd zijn", beet de directeur haar toe. Voor het volgen van gods dienstonderricht zijn speciale formulieren nodig, die in het bijzijn van beide ouders die daarom hebben gevraagd, moeten worden ingevuld. Dat kan uitsluitend 's och tends, als die gewoonlijk moeten werken, verklaart mevrouw Micianova. Natuurlijk wordt de aanmel ding ook gemeld aan de werkgever van de ouders. Bovendien bezoeken leraren die ouders thuis om op ze in te praten, waarbij de ouders soms door de knieën gaan en beloven, dat hun kind na de eerste communie de lessen in godsdienst niet meer zal vol-, gen. De cijfers op school wor den dan eerst veel beter, maar daarna zakken ze weer in omdat het kind door die manipulaties uiterst onzeker is geworden en zijn plaats in geestelijke zin niet meer kan vinden, vertelt mevrouw Mi cianova. Spanningen Naar de mening van de ex- -lerares ondervinden de be trokken kinderen die druk als onrechtvaardig en zijn zij zich ook bewust van hun hulpeloosheid tegenover die overmacht. Niet zelden leidt de druk tot grote spanningen in de gezinnen, waardoor mede de opzet van de Staat wordt bereikt, religieuze ge zinnen zoveel mogelijk te verzwakken. Maar aan de andere kant bereikt de Staat ook met zijn atheïstische dressuur, dat er mensen op groeien die serviliteit en leu genachtigheid als overtuiging met zich dragen „als een soort morele verworvenhe den van de zogenaamde soci alistische mens", aldus me vrouw Micianova, wier uitla tingen het Westen kortgele den hebben bereikt. Naar haar mening zijn de strijdlustige en overtuigde at heïsten allang uitgestorven en is atheïstische opvoeding meer en meer een formele aangelegenheid aan-het wor den. Zij voelde zich gedrongen be kendheid te geven aan deze omstandigheden in het Tsje- choslowaakse onderwijs, om dat die niet algemeen bekend zijn. Alles wat in een leraren vergadering wordt besproken moet als dienstgeheim wor den beschouwd, daar Tsje- rechten van de mens heeft ondertekend. Zou de druk op het godsdienstonderwijs aan de grote klok worden gehan gen dan moeten onaangena me gevolgen worden ge vreesd. Daarom zou mevrouw Micia nova het toejuichen als ou ders die hun kinderen reli gieus willen opvoeden, zich aaneensluiten om het de au toriteiten in het openbaar knap lastig te maken, des noods tot en met openbare demonstraties toe. - ters 1 ^collet tuigii .mistei Hoewel zondag, tien dagen na de aardbevingsramp, of#°er nieuw twee baby's levend uit de puinhopen in Mexico-StaPkt0^ zijn gehaald, moet nu wel worden aangenomen dat er meer overlevenden zullen worden geborgen. Gaandewe^ad zullen de vele Mexicanen, die nog vertwijfeld hoopten op cjproce redding van vermisten, in het verlies van hun dierbaren bede V rusten. Voor het merendeel zullen die hoogst waarschijnlijk?0* nooit gevonden, laat staan geïdentificeerd kunnen wordeif Een afschuwelijk menselijk drama, want vermissing is voOg"s" nabestaanden altijd uiterst moeilijk te verwerken. De werelcj^ar die enige tijd de adem heeft ingehouden, staat ondertusset nauwelijks nog stil bij de tragedie in Mexico. Inmiddels wordt in dat land getracht orde op zaken stellen. Verwijten over de woonomstandigheden in Mexico'V»- Stad een mensenpakhuis met achttien miljoen inwonen waar de omvang van het aantal slachtoffers voor een be-* langrijk deel aan geweten moet worden, zijn nog lang niebj verstomd. Het ziet er echter naar uit dat de Mexicaanse over") heid vooral de blik op de toekomst zal richten. De samenklontering van achttien miljoen mensen in Mexk, co-Stad wordt vooral veroorzaakt doordat het overheidsap-W T paraat, de helft van de industrie en nog tal van andere acti- viteiten en diensten in de hoofdstad zijn samengebracht. Nu- veel ministeries, kantoren en bedrijven zijn verwoest, wordf" er echter gewerkt aan een plan een aantal ministeries weel op te bouwen in het Mexicaanse binnenland, zodat voor on-DEft geveer een miljoen ambtenaren en hun vier miljoen gezinsl^-pvdj den ver van Mexico-Stad een nieuwe woonstee zal moetentiek verrijzen. minj land DAT zelfde wil men doen met ongeveer duizend grote kan-wil I toorgebouwen en het daarin werkzame personeel, terwijl te-wikl vens gedacht wordt aan subsidies voor particuliere bedrijfjeskan) die de verwoeste stad willen verlaten. Hoewel er uiteraard'Wikl nog veel meer zal moeten gebeuren om de materiële gevol- hebl gen van de aardbevingsramp te boven te komen, vórmen-wcK deze plannen temidden van alle triestheid toch een hoopvól#ls geluid. :~I Herl i gele IN schrille tegenstelling daarmee waren in een van de eerste-J^e. dagen na de ramp medelingen over het wereldkampioeri- schap voetbal. Terwijl er nog grote onzekerheid bestond over - het aantal slachtoffers dat onder het puin lag bedolven eWPen redders dag en nacht in de weer waren met het zoeken naari^ overlevenden, meende de internationale voetbalorganisatie^rui> in grote ijver al te moeten melden, dat de wereldkampioert- -^ru^ schappen in Mexico volgend jaar gewoon zullen doorgaan. Dieii Met die „verlossende mededeling" had men wat ons betreft e{ beter nog wat kunnen wachten. Nog vrij warm DE BILT (KNMI) De perio de met zonnig en vrij warm weer lijkt op zijn eind te lopen. Morgen zijn er nog perioden met zon, en de temperatuur Gehaktsaus met sperziebonen en aardappelen vla met gebakken appel Nodig voor twee personen: 1 ui, 20 g margarine, 200 g gehakt, 2 dl water, 1 bouil lonblokje, halve paprika, tomatenpuree, paprikapoe der, 8 g maizena, peterse lie, basilicum, zout; 400 g sperziebonen, zout, nootmuskaat; Vi tot 1 kg aardappelen; Vi liter melk, 25 g custard, 30 g suiker, 1 appel, 20 g margarine, 1 lepel suiker, kaneel. Fruit de kleingesneden uit lichtbruin in de margarine. Bak vervolgens al roerende het gehakt mee tot het licht bruin begint te worden. Voeg het water toe met het bouil lonblokje, stukjes paprika, to matenpuree en paprikapoe der en laat het mengsel tien minuten stoven. Bind de saus met de met weinig koud wa- maizena en knipte peterselie, basilicum en zout. Kook de sperziebonen gaar in weinig water met zout. Reken voor dunne bonen een kooktijd van een kwar tier en voor dikke exempla ren (zo langzamerhand de laatste uit de tuin) vijfen twintig minuten. Strooi als afwerking alleen, nootmus kaat over de bonen, de ge haktsaus voegt voldoende smaak toe aan de maaltijd. Zet de helft van de melk op. Meng custard, de eerste por tie suiker en weinig koude melk tot een glad papje. Schenk er al roerende hete melk bij en doe het mengsel in de pan. Laat de vla onder voortdurend roeren kort ko ken en voeg er van het vuur de rest koude melk aan toe. Snijd de geschilde en geboor de appel in schijven. Bak de appelschijven in de margari ne langzaam lichtbruin en gaar en leg ze op dessert- bordjes. Strooi suiker met kanaal op de appel en giet er .de vla over. JEANNE Lgi ;èe& kan opnieuw oplopen tot mid-f4^?fr dagwaarden tussen 18 gradenr1- 1 in het Waddengebied en 24^ graden plaatselijk in het zui-'«"lT den van het land. Vannacht is7 er weer hier en daar mist, bij'' een minimumtemperatuur van* ongeveer 13 graden. De wind1? waait uit richtingen tussen zuid en zuidwest, morgen aanp- de kust nu en dan krachtig.]^, Het hogedrukgebied dat ons^'V het mooie weer heeft gebracht, verliest langzaam terrein. Donderdag is er al meer be wolking, en ook kans op regen- of onweersbui. Het;! wordt dan nog wel vrij warm.Lm Vanaf vrijdag komen we4n de-avQg invloedsfeer van oceaande--^- pressies terecht. De regenkanscfc^ k neemt toe, en de temperatuur.SCna] gaat terug naar ongeveer ITïStuui graden. o univ 3f.' 'T rnini Vooruitzichten voor divers,è^v Europese landen, geldig voor .-, donderdag en vrijdag: Zuid-Scandinavië: Half tot zwaar be- De a1 wolkt, vooral vrijdag kans op regen, scholi Middagtemperatuur tussen 15 en lS^erk graden. lange Britse eilanden: Veel bewolking en: c van tijd tot tijd regen. Middagtempe- oö Uti ratuur van 13 graden in noord-Schot—een a land tot 19 graden in zuidoost-Enge-'öpger land- In ee Benelux, noord-Frankrijk, noord- n3an 1 -Duitsland: Donderdag nog aten toe^'tS ges zon, vrijdag veel bewolking en katpsccmive op regen, mogelijk met onweer. MÖ- ^turei dagtemperatuur donderdag rond. 21'. graden, vrijdag enkele graderr lager. j^ad Midden- en zuid-Duitsland: Perioden rschok met zon en vrijwel overal droog. Middagtemperatuur tussen 17 en 23": Midden-en zuid-Frankrijk: Donder-- Geert dag zonnig, vrijdag vanuit het westen 14.00 bewolking en kans op een re- avond 29 graden aan de Rivièra. Spanje, Portugal: Donderdag zonnig,,^. m vrijdag vanuit het westen bewolking' I K en kans op een regen- of onweersbui. L/ü an 22 graden inn. 31 in het mid- 1 regen- of onweersbui. uil Middagtemperatur van 22 graden inn. het noordwesten t fjjÉ' - den, zuiden en oosten. Italië, Joegoslavische kust, Grieken--"= land: Droog en zonnig. Middagtempe--£)]£]\j- fwWettè1! b! Huis, Alpengebied: Droog en overwegend i-interv zonnig. Middagtemperatuur tussen löivóor- en 24 graden. het w Weer Max Min Ne# delijk' temp temp slag sproki Amsterdam' onbew. 22 13 0 n, De Bilt mist 23 12 O j3" f Deelen mist 22 12 dat k l Diepe rond 1 land 1 atjhttii den. I 21 12- 23 11 23 1L Olï.! onbew. 21 9 Brussel Dublin Frankfort Genève Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen FRI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2