9 Het meest sublieme gebaar dat een kunstenaar kan makeri /kunstagenda O DE WAART VERLAAT —ERASTICHTING NU AL ISTOPAKT iR 1IUOEN LARDE T-NEUFIN Alle goede dingen bestaan in drieën. if Ceidóe (Bouto/nt Berend Boudewijn weg bij Amsterdamse Stadsschouwburg bioscopen Orgelmis van Bach stijlvol vertolkt BSPAfST Ccidóc6oivumt ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1985 PAGINA 9 ;DAM Dirigent Edo de Waart e Nederlandse Operastichting al 1986. Hi' heeft zelf om dit ver- intslag gevraagd. 'aart werd op 1 augustus van dit ikaal directeur van de Neder- Iperastichting. Hij had een con- jr drie jaar. Het bestuur en de di jn de Operastichting zeggen ver pijn door het verzoek van De lij „betreuren" diens stap „in hoge jaar willigen het verzoek toch in, j de „nu ontstane moeilijke situa- js hun verklaring, ft geeft als reTlen voor zijn vertrek |j twee maanden geleden ook diri- fd van het orkest in de Ameri kaanse staat Minnesota. De Nederlander dacht beide functies te kunnen combine ren, een constructie, die volgens de Ope rastichting wel vaker voorkomt in de mu ziekwereld. De Waart is bij nader inzien tot de conclusie gekomen dat de twee functies toch niet verenigbaar zijn, aldus de Operastichting. De Opera wil zo spoedig mogelijk een op volger voor De Waart vinden. Ér worden ook plaatsvervangende dirigenten ge zocht, met name voor de openingsproduk- ties volgend jaar in het nieuwe muziek theater in de hoofdstad. Edo de Waart werkt al veel in de Vere nigde Staten. Hij woont er ook. Dit sei zoen is hij in elk geval nog in Nederland te zien als een van de gastdirigenten van het deze maand gestarte Nederlands Phil- harmonisch Orkest, de fusie tussen het Amsterdams Philharmonisch Orkest, het Utrechts Symphonie Orkest en het Neder lands Kamerorkest. Eerste interview met Garbo sinds 1927 STOCKHOLM Greta Garbo, de Zweedse filmactrice die woensdag haar 80e verjaardag vierde, heeft zich voor het eerst sinds 1927 laten interviewen. Het interview werd afge nomen door Sven Broman, journalist van de Zweedse tele visie, in het Zwitserse Klosters, het vakantie-oord van de in New York wonende ster. Volgens Broman maakte Garbo een vriendelijke, natuurlij ke en vooral zeer humoristische indruk. „La Divina" ver trouwde hem toe dat zij graag haar geboorteland Zweden weer eens wil zien. Zij verliet het op 19-jarige leeftijd, voor een filmcarrière in Hollywood, waar in 1926 haar eerste film „The Torrent" werd gemaakt. Ze is alleen beducht voor de belangstelling na een zo lange afwezigheid en half- -verborgen leven. In 1941 gaf zij haar loopbaan na 24 films op. Een Amerikaanse vriend van Garbo vertelde de Zweed se krant "Aftonbladet" dat Greta Garbo hem enige tijd voor haar 80e verjaardag had gezegd: „Over een paar dagen ver jaart de pijn die mij nooit verlaten heeft en die mij voor de rest van mijn leven niet verlaten zal". ize correspondent Bob I van Huet) l De bedrijvig- j het uit duwbak- aken bestaande land in de Seine 2 opbouw van een vprmnpHpn Am- jeden van de tim- e „Charpentiers de x>ort ^emen niaten van ers var en schaven aan egen flanken, die straks tag viastrades moeten af- irtijspe,. Al vergaderend :ialismien groepje inge- eeT$°ver het clelc. Ze goede een witte stofjas een pet het geheel een de othappelijke dimen- uitsluf^ ning een n%t ijcht wiegende ate- »n de Pont-des-Arts en du-Carroussel stappen in 1 "Avorsmannen in een 14» Epbberboot. Ze hebben aq q11 bij zich en varen met pruttelende motor stroom opwaarts naar die andere brug waar het over enkele dagen allemaal gaat gebeuren: de Pont-Neuf. Dit weekeinde wordt onder leiding van de in Bulgarije ge boren kunstenaar Christo de oudste brug van Parijs inge pakt in 40.000 m2 polyamide- -doek. Peilers, bogen, brugleu ningen en al het op de Pont- -Neuf aanwezige straatmeubi- lair (inclusief de lantaarnpa len) zullen bij wijze van he dendaagse kunstmanifestatie gedurende twee weken letter lijk onder zeil gaan. Alleen het standbeeld van Hendrik IV - tijdens wiens regeerperiode de Pont-Neuf in 1606 werd vol tooid - ontsnapt aan de monu mentale verkleedpartij. Na twee weken als kunstobject te hebben gepronkt zal de brug in het weekeinde van 6 en 7 oktober weer worden uitge pakt. Negen jaar In het drijvend hoofdkwartier van de Grote Inpakker aan de Quay des Saintes Peres is het een drukte van jewelste. Vol gens een strak schema staat Christo journalisten uit alle hoeken van de aarde te woord. De door zijn spectaculaire pro jecten en de aandacht daar voor van de internationale media grootgeworden illusio nist vertelt dat het hem negen jaar heeft gekost de vroede va deren van Parijs van het be lang van zijn kunst te overtui gen. Vroegere plannen voor het inpakken van de fraaie Pont-Alexandre III en de bo men van de Champs-Elysees haalden het niet. „Achteraf zou het verkeerd zijn geweest de Pont-Alexandre III in te pakken", zegt de kunstenaar. „Dat is maar een gewone brug met slechts een boog. Boven dien ligt die brug te ver van de Notre Dame, het hart van Parijs. Alleen de Pont-Neuf komt in aanmerking voor een sculpturale metamorfose. Tal van artiesten hebben de brug vereeuwigd. Ik doe in feite uni pc om aanwijzingen gevend bij het inpakken van de Pont Neuf: „Mijn kunst symboliseert de com- ïtestativrijheid van de kunstenaar", zonden niets anders dan wat Monet heeft gedaan. Ik wil de prach tige vormen van de Pont-Neuf benadrukken voor mensen, die daar nu nog als vanzelf sprekend tegen aan kijken." Voor het inpakken van de Pont-Neuf wordt een kabel van 2,5 centimeter dikte ge bruikt. Hiervan denkt Christo zo'n 12 kilometer nodig te héb ben. Omdat die kabel niet mag schuren tegen de kwetsbare brug, zal deze op zijn beurt worden ingepakt in bescher mende kokers. De hele grap is begroot op 2,3 miljoen dollar. Christo betaalt iedere cent daarvan uit eigen zak. Hij zegt dat het hem geen pijn doet dat dit enorme slechts twee weken slaan. „Integendeel, zoveel geld uitgeven voor een tijdelij ke kunstuiting is het meest su blieme gebaar dat een kunste naar kan maken. De kunst zit hem voor een groot deel in het irrationele. Geld speelt abso luut geen rol. Alleen de creati viteit, de vrijheid van de kun stenaar telt". Christo noemt zichzelf een kunstenaar van de j uitstek. Hij legt Vroeger werden kunstwerken uitsluitend in opdracht gemaakt. Voor de staat, voor de kerk, voor de notabelen van de stad. Mijn kunst, en de 20e eeuwse kunst in het algemeen is daarente gen bedoeld voor iedereen. Het symboliseert ook de com merciële vrijheid van de ar tiest. Niemand kan zich bij mii door geld te geven invloed verschaffen. Alles betalen we zelf en dus kunnen we zelf be palen of en hoe we het willen doen. Mijn kunst is altijd tijde lijk en daarom anti-monumen- talistisch. Blijvende monumen ten horen bij het establish ment Het gezag maakt die monumenten om de mensen, daarmee te imponeren. Mijn kunst is weliswaar groot van omvang, maar altijd tijdelijk. Ik maak poëzie. In wezen heel simpele dingen waar mensen niet bang voor hoeven zijn, maar waarover ze kunnen na denken. Creativiteit schenkt mij een grote innerlijke vrede. Er zijn zoveel problemen in de wereld omdat mensen niet meer in staat ziin innerlijke vrede te hebben.' Financiering Een bijzonder aspect van Christo's kunst is de financie ring van zijn project, waarvoor zijn vrouw Jean-Claude ver antwoordelijk is. Via leningen worden fondsen verkregen voor elk nieuw project. Finan ciers worden betaald met schilderijen en tekeningen van Christo. Interessante zaken zijn te doen wanneer vlak voor de uitvoering van een groot plan - als er geld nodig is dus - Christo zijn kunst „in de opruiming" doet. Studieteke ningen van een project kun nen dan worden gekocht met 30 procent korting. Als het project eenmaal is afgerond en in heel de wereld de kranten heeft gehaald is de priis van die tekeningen uiteraard flink gestegen. Investeren in Chris to's kunst blijkt dan ook heel lucratief. Persoonlijk zegt Christo niets om rijkdom te geven. Al het geld gaat op aan telkens nieu we projecten als bijvoorbeeld een tien kilometer lang lint van kleurige parasollen in Ca- lifornië en Japan en - de droom van Christo - het in pakken van het Rijksdagge bouw in Berlijn. Het eerste project is vrijwel rond, het tweede bestaat slechts op pa pier. „Behalve onze zoon zul len we alles verkopen om het werk van Christo te kunnen realiseren", heeft Jeanne- -Claude eens uitgeroepen. Christo zelf zegt dat een kun stenaar niet zal bestaan zonder fanatisme en gedrevenheid. Critici menen echter dat het allemaal meer te maken heeft met een vorm van grootheids waanzin. gecombineerd met pure geldklopperij. Op de vraag of we in Neder land ooit nog eens een belang rijke staaltje inpakken zullen beleven antwoordt Christo: „Ik denk het wel. Ik vind Ne derland een fijn land en heb er vele vrienden. Maar of het een project zal worden zoals nu met de Pont-Neuf, weet ik niet. Er zijn nog zoveel andere mogelijkheden". Aan fantasie zal het hem zeker niet ontbre ken. Drie prima tennisballen verpakt in een handige koker, krijgt u cadeau voor bet aanbrengen van een nieuwe abonnee voor deze krant. ilde vl n ervf isiekijj imen ending kledij i in de smon?'ALS NIEÜWE ABONNEE in de r aan d DN: rangt de eerste twee weken de krant gratis. 'ordt het abonnement betaald per: golfsly kken. per maand aam j van keiz<t EEN KOKER MET TENNISBALLEN AAN: grote :t ont' in Gal IDE/PLAATS: ook j f veron ingevuld aan de Leidse Courant, Antwoordnummer 998, 33 q)en Haag (postzegel niet nodig). CodelNzjj rat oi :en zijj a bij AMSTERDAM Direc teur Berend Boudewijn van de Amsterdamse Stadsschouwburg neemt ontslag. Hij heeft de wet houder van kunstzaken in een brief gevraagd hem per 1 september 1986 ont slag te verlenen uit zijn functie. Hij was directeur van de Stadsschouwburg sinds 1 mei 1978. Boudewijn zegt dat hij zijn „vleugels weer eens artistiek wil uitslaan. In het verleden was ik regisseur en ik wil weer dichter bij het artistiek proces komen, een proces waar ik in mijn huidige werk wel erg ver vanaf ben komen te staan". Daarnaast ergert Boudewijn zich aan de trage besluitvorming van de ge meente over ae toekomst van de Stadsschouwburg. Zoals be kend zullen de Operastichting en Het Nationale Ballet na de opening van het Muziekthea ter (Stopera) aan het Water- looplein de Stadsschouwburg verlaten. Boudewijn zegt dat hij inmiddels al drie rapporten - in 1983 in 1984 en in april 1985 - voor de gemeente over de toekomst van de schouw burg aan het Leidseplein heeft opgesteld. Dit heeft evenwel tot nog geen enkel besluit ge leid, betoogt Boudewijn. In het licht van de trage besluitvor ming denkt hij na het vertrek van opera en ballet niet een goede en adequate program mering voor de Stadsschouw burg van opera en ballet voor zijn rekening te kunnen ne men. Overigens is hij van oordeel dat hij niet vertrekt zonder zijn sporen te hebben achter gelaten. Hij wijst daarbij op de verbouwing van de theaters Frascati en de Engelenbak in de Nes, de verbouwing van het openluchttheater in het Von delpark en de opening van de bovenzaal in de Stadsschouw burg. Boudewijn heeft nog geen concrete plannen voor de toekomst: „Ik zie wel wat er op mij afkomt", voegt hij er aan toe. Berend Boudewijn Verdwenen werk Liszt teruggevonden WEST-BERLIJN Een sinds ongeveer 100 jaar verdwenen orgelwerk van Franz Liszt is door de organist en musicoloog Michael von Hintzenstern uit Weimar herontdekt en aan het publiek voorgesteld op het Pe- ternell-orgel van Denstedt in het district Erfurt. Volgens het Oostduitse persbureau ADN gaat het om een vrije bewer king van de "Consulation" no. 6 in E-dur. Franz Liszt had de organist van het orgel in Den stedt, Alexander Wilhelm Gottschalg (1827-1908) leren kennen tijdens een wandeling en onderwees hem in het or gelspel. Er ontstond een vriendschap die vele tientallen jaren duurde. Gottschalg maakte voor Liszt verscheide ne orgeltranscripties en gaf or gelwerk van zijn hand uit. Zaterdag 21 september DEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.15: 'Jan Rap en z'n maat' van Yvonne Keuls; regie Jo Dua; met o.a. Dorijn Curvers. Liesbeth List, Johnny Kraaljkamp jr.. Jasper de Moor en Huub Scholten. Circustheater (Gevers Deynootplein 50 tel. 558800) 20.15: Paul van Vliet: 'Wat gaan we doen'. Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 20.15: Henk Eisink mmv Bart- Jan van Ettekoven (piano). Vrij Theater (Noordwal 74) Den Haag. 20.15: Hans Liberg: 'Berg-Berg'. Congresgebouw (Churchillplein 10 tel. 548000) 20.15: Residentie-Ork. olv Hans Vonk mmv Wout Oosterkamp (bas/bariton); werken van Beet hoven, Mozart en Verdi. Nieuwe Kerk (Spui 175, tel. 634916) 20.15: Musica Antiqua Köln; wer ken van Bach en Hëndel. Fonteinkerk (Fonteynenburgl. 1, Voorburg) 20.00: Voorburgs Operakoor en Jeugdork. uit Fijnaart. Museon 14.30: Scapino Ballet met drie balletten op muziek van Bach en Handel. Theater Pepijn, (Nieuwe Schoolstraat 23, tel.460354) 20.30: Cabaret Dubbel Dwars: 'Levend verbrand' Hotel de Schuur Badhuiskade 2, Schev., 20.30: Maarten van Duijn: 'Er was...'. Reserv. 070 - 463.960. Poppentheater Frank Kooman (Frankenstraat 66 tel. 559305) 14.30: poppenspel voor de jeugd: 'De klokkemuis'. Poppentheater Guido van Deth (Nassau Dillenburgstraat 6 tel.280208) 14.30: poppenspel voor de jeugd: 'De gouden hand'. Malieveld 13.00-24.00: Rekreade nesls, het ontstaan der aarde; 12.00 t/m 20.00 beh. 18.00 op even uren Het Grote Barrière Rif. Congresgebouw (Churchillplein 10 tel. 5480Q0) 10.00-17.00: stenen- Zondag 22 september DEN HA/CO Koninklijke Schou Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.15: 'Jan Rap en z'n maat' van Yvonne Keuls; regie Jo Dua; met o.a. Dorijn Curvers, Liesbeth List, Johnny Kraaijkamp jr., Jasper de Moor en Huub Scholten. Circustheater (Gevers Deynootplein 50 tel. 558800) 12.15: Marijn Mijn- ders (viool) mmv Andrew Wise (piano); Jeroen de Groot (viool) mmv Han-Louis Meyer (piano). Presentatie Careiine Kaart. Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 14.30: Musica Antiqua Köln; werken van Handel en Bach, Gothische Zaal (Paleisstr. 3) 11.30: Philippe Huttenlocher (bariton) en Jos van Immerseel (clavecimbel): werken van Handel en Bach. Theater Pepijn, (Nieuwe Schoolstraat 23. tel.460354) 14.00: Operette Entusiastico. Hof van Brederode (Groenmarkt 3) 14.00: Ned. Gitaartrio. Abtswoude 15.00: Abbie de Quant (dwarsfluit) en Rudoll Jansen (piano). Congresgebouw (Churchillplein 10 tel. 548000) 10.00-17.00: stenen- en muntenbeurs; 20.15: Russisch Folkl. Staatsensemble Berjozka. Poppentheater Guido van Deth (Nassau Dillenburgstraat 6 tel.280208) 14.30: poppenspel voor de jeugd: 'De gouden hand'. Museon 14.00: Theater Pssstt: 'Meester Manipul* Malieveld 13.00-23.00: Rekreade. Omniversum (Pres. Kennedyl. 5) Dag. 11.00 t/m 21.00 oneven uren Ge nesis. het ontstaan der aarde; 12.00 t/m 20.00 beh. 18.00 op even uren Het Grote Barrière Rit. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Pale rider (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2 (Spui 27, tel. 463500): Desperatly seeking Susan (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: The purple rose ot Cairo (al); 14.00, 19.15. 21.15. zo. 13.45, 15.45, 19.15, 21.15. BABYLON 1 (naast Centraal Sta tion, tel. 471656): The breakfast club (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2: The emerald fórest (12); 14.00. 18.45, 21.15. ZO. 13.15, 15.45, 18.45, 21.15. BABYLON 3: Mask (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buiten hof 20. tel. 630637): Flesh 6 blood (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2: Police Academy 2 (al); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Code of silence (16); 18.45. 21.30. do. vr. ma. di. 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Amadeus (al); za. wo. 20.00. zo. 16.00, 20.00. di. alleen 21.00. overige dagen 14.00, 20.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Carmen (al); 14.00, 20.30. METROPOLE 2: A view to a kill (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: The purple ros* of Cairo (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 4: A passage to India (al); 14.00. 20.15. METROPOLE 5: The world according to Garp (12); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): First blood, part II (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE- 12b. tel. 656402): Pussycat galore (18); 12.00 tot 22.30. zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2: Privé club Tangérine (18); 12.15 tot 22.45. zo. v.a. 13.45. LE PARIS 3: California girls (18); 12.30 tot 23.00. zo. v.a. 14.00. vr. za. 23.00. PASSAGE (Passage 63. tel. 460977): First blood, part II (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. HAAGS FILM HUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Sonatine (16); 14.00, 16.15, 19.30. 21.30. Zaal 2: Giulietta degli spirit! (16); 16.15. 20.30. Zaal 3: 14.00, 19.30, 21.30: Johnny Guitar Emma Zunz (16); do. Desiree (16); vr. Voronova (16); za. Soldaten zonder geweren (16); zo. Ornithopter (16); ma. Stranger at hom* (16); di. Naughty boys (16); wo. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Traffic school (16); za. 00.15. CINEAC II: Flesh blood (16); za. 00.15. CINEAC III: Cheech Chong still smoking in Amster dam (16); za. 00.15. EUROCINEMA: Verlangens van een tiener (18); vr. za. 00.02. LE PARIS III: California girls (18); vr. za. 23.00. KINDERVOORSTELLINGEN: CINEAC III: Donald Duck's verjaardagspartijtje; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. EUROCINEMA: Als je begrijpt wat ik bedoel; za. zo. wo. 14.00. ODEON 4: De laatst* eenhoorn; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): The last dragon (12); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30. 19.00, 21.15. LIDO en STU DIO (Steenstraat 39. tel.124130): A view to a kill (12); Rambo (12); Pal* rider (12); Desperately seeking Susan (al); 14.30. 19.00, 21.15. Flesh blood (16); 19.00. 21.15. do. vr. ma. di. ook 14.30. TRIANON (Bree- straat 31. tel. 123875): The cotton club (16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414): Meisje* in extaae (16); 14.30, 19.00, 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY:A passage to India (al); do. 20.00. vr. za. 21.00. di. 14.30, 20.00. wo. 20.00. Police academy 2 (al); vr. 19.00. za. 15.45, 19.00. wo. 15.45. Where the green ants dreams (al); zo. 21.15. ma. 20.00. VPRO brengt oudejaarsconference Freek de Jonge HILVERSUM De VPRO zal op oudejaarsavond (Nederland 2 - 21.30 tot 22.20 uur) de conférence van Freek de Jonge in de Stadsschouwburg in Eindhoven rechtstreeks uitzenden. Het wordt de tweede keer dat deze omroep Freek de Jonge op oude jaarsavond op het scherm brengt. Het programma van De Jonge werd daarnaast een keer door de IKON uitgezonden. Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur. zaterdags tussen 14.00 en 15.00, telefoonnummer 071- 122248 en uw krant wordt nog dezelf de avond nabezorgd. In het Haags Bach Festival werd terecht een avond gere serveerd voor de uitvoering van de Grote Orgelmis, een gedeelte uit het „Dritter Teil der Clavierübung bestehend in verschiedenen Vorspielen (lber die Catechismus und an dere Gesenge vor die Orgel". Het in 1739 uitgegeven werk weerklonk gisteravond in een goed bezette Grote Kerk in een stijlvolle uitvoering door organist Gerard Akkerhuis en het Amsterdamse Westerkerk koor o.l.v. Jan Pasveer. Het dogma van de Drie-een heid nam in de Lutherse dog matiek een voorname plaats in. Bach heeft in zijn bewer kingen van liederen die het verlengstqk vormen van de Uitvoering van de Grote Or- Ïelmis van J.S. Bach in het ader van het Haags Bach Festival en onder auspiciën van het Haags Orgel Kon- takt door organist Gerard Akkerhuis rn het Amster damse Westkerkkoor o.l.v. Jan Pasveer. Grot* kerk. Den Haag. Vanuit akoestisch oogpunt zes delen in Luthers Grote en Kleine Catechismus op dat dogma het accent gelegd. Na het preludium volgen bijv. ko raalbewerkingen waarin Bach gebruik heeft gemaakt van Gregoriaanse motieven die de drie personen van de Drie eenheid symboliseren. Ook in de slotfuga treft de uitbeelding van deze Drie-eenheid, hier is sprake van een tripel-fuga. rectie aan het Sweelinck-con- 1 servatorium en directeur van de Muziekschool Zaanstreek, heeft zijn ensemble met over tuigingskracht en ingetogen glansrijkheid geïnspireerd. Jammer dat het koororgel niet in de juiste stemming was. Gerard Akkerhuis bespeelde het Metzler-orgel van de Grote kerk met groot élan en muzi kale overtuigingskracht, tech- Orgelmis in de Grote Kerk te realiseren, de nagalm kan een negatieve uitwerking hebben. Jan Pasveer heeft dit bezwaar onderkend en uitstekend op gevangen. Zijn in 1952 opge richt koor, getraind in een breed repertoire, heeft een veeljarige ervaring in het zin- gen van Bachwerken en dank nisch zeker van"ziin zaak. Een zij die ervaring bleek het en- imponerend aandeel. Helaas semble prima opgewassen te- was, door de grote afstand tus- gen de eisen die Bach in zijn sen koor en orgel, in feite Orgelmis stelt. Het zingen in sprake van twee soorten uit- afwisseling met het orgelspel voeringen, het samenspel tus- vraagt steeds opnieuw om con- sen beide elementen kon niet centratie en daarin is het koor leiden tot een muzikale een- voortreffelijk geslaagd. Jan heid. Pasveer, hoofdleraar koordi- ADR. HAGER Werkmanprijs voor Gera Arntz AMSTERDAM De H.N. Werkmanprijs 1985, een die wordt uitgereikt dooi Stichting Fonds voor de Kunst in Amsterdam, is toegekend aan de graficus Gerd Arntz. De Stichting wil met de prijs het gehele oeuvre van de gra ficus bekronen. Dat oeuvre omvat niet alleen het gebon den, in opdracht vervaardigde werk, zoals de beeldstatistiek en haar symbolen, maar ook vrije grafiek. Tussen beide genres bestaat volgens de ad viescommissie een onlosmake lijk verband in mentaliteit en intensie. „Dat is een zeldzaam verschijnsel". Volgens de com missie die de aanbeveling deed de prijs aan Arntz te geven heeft Arntz een halve eeuw lang een consequente en hel dere lijn doorgetrokken, los van modeverschijnselen. Zijn kritisch en politiek engage ment ontplooiden zich in zijn houtsneden voor het eerst in de jaren van de „Keulse pro gressieven".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 9