mijn wereldbeeld gevormd'^ „De oorlog heeft nnalë r REGISSEUR VAN FLESH AND BLOOE ZATERDAG 14 SEPTEM1 v< scène uit Resh and Blood met Rutger HauW niet erg, want dat gebeurtjd®'- gels. Bovendien: je kent d< niet en bij mij ken je ze w natuurlijk verschrikkelij) criet. Want stel dat het zc dat filmgeweld het publi^pe^ daad gewelddadig maakt,® invloed heeft op het gewa dan zou je kunnen conclui het neermaaien van een mensen die je niet kent j Uitmaakt. En neerschic mensen kijk maar nam-journaals is tochf misselijks. Als poppetjes vj ploep - om. Ik laat me( die geen heilige boontjes i die toch mensen zijn en dk 't wél iets uit dat ze dood™ is niet niks, want je kei hebben recht op hun eigej Vreselijke mensen „Dat Flesh and Blood geen Amerikaanse film ook uit de Amerikaanse r het ontbreken van een e en mijn gespletenheid w; raai aangaat. Het feit da zwart-wit is. Ik zocht ee nist voor de film en heb zien aan James Horner, di ook de muziek voor Stai Krull maakte. Die kwam iets van: „Wat moet ik hit Er zitten geen goeie kwaaie karakters in. 't maal vreselijke mensen, ik absoluut niet mee uit Basil Poledouris, een van Griekse dus Europe: had geen enkel probleei gespletenheid van die mi lukte 't wel. Ik heb nu voor die film Robocop, soort robot-politieman i: bije, nog grijpbare toekoi het script al niet zo zittei heb überhaupt m'n twijl grote voorliefde is toch Ei I Europese thema's. Ik ernstiger vraagtekens acl rika. Jawel, mijn andere gedraaid, hebben succei Maar dat was een „succd te", een succes bij de krill arthouses. Een intellect!» dering. De Vierde Man tweehonderdduizend do kocht en heeft zeven tot derdduizend opgebracht. 1 prachtig succes. Maar je d niet dat het Amerikaans in Texas of de Mid-West 1 Man wil zien? Of zelfs daat van Oranje? Dat w|N dat wil E.T.". nder Lilke (tope Moeilijk met Rutgej^ j Verhoeven zelf vindt datjen; niet meer moesten ingaThee wrijving tussen hem en z^hal rolspeler Rutger Hauer flcon Voor de goede orde tfe sj even. Verhoeven: „Achten W( blij zijn met het resultjoor leuk was het niet. Niet v^j r niet voor hem. Ten eers{Jais we niet het geld om Rut|unn Amerikaans te behand(en i konden geen dure hotels,; Bii tige caravans betalen. D^os^ joen is helemaal in de filr%en ten. Kijk naar Ladyhifcj w Rutger. Die film heeft gir twintig miljoen dollar ge^ijfti in beeld zie je niet meer c^de Minder zelfs. Dus die kofljng elders. Onder meer in d<& a vang van de sterren. D^nd. had het idee dat 'ie een |is 0 deed. Er waren bovendot b ke verschillen. Rutger h^e R die studie gekregen die itf^ d, van Leyden en de Wedei München in 1534 gemtacti< Daaruit heb ik elementeferst voor Flesh and Blood. 1 een drama, een tragedie.ln 1 over zo'n beetje de eerste^ Ve die in tirannie en dood &COn: eindigt. Rutger verwachfcest; diepte daarvan ook in fetoni Blood zou zitten. Maar <Vd. een avonturenfilm. Er fere'n sporen van Jan van Lejn(j wezig. Maar zo serieus k< den worden, anders kun je mfe <je meer uit schoorstenen 1<4 he gen, of andere Floris-a<£ien| menten gebruiken. Mijn-. 0f veel lichter. Ik denk dat jallei af een goede balans hebh de den en dat we allebei onian ben gekregen". (teit gen Tijdens het gesprek gaafebb foon: Of Paul Verhoevtr d voelt bij Adriaan van Dfcimr tv-programma te komefc ge Verhoeven weigert op dJverv pertinent. Hij licht het tcfec „v echt geen zin mezelf twi»toe ten te gaan zitten verdfeuw< genover een man die kleel tóch niet ziet zitten. Via-^alza al gehoord dat hij gezfteit „Eep vervelende film", lit. V( dat hij Spetters wèl leukere ja. Nee, ik ben er nu va) vaó ingetrapt. Rond een prefen, 1 je al heel kwetsbaar en zfebbc toch de baas in zijn progflijk bent altijd in een nadelh de dus laat die beker maa" voorbij gaan. Ik ben innfreon: noeg gepest". bcht BERT LEIDERDORP Precies een week geleden haalde regisseur Paul Verhoeven de stapel kritieken die hij op zijn eerdere films in Neder land had gekregen te voorschijn en is die aan zijn kinderen (10, 11 en 13 jaar) gaan voorlezen. Verhoeven: „Uit Venetië was al door Neder landse kranten bericht dat Flesh and Blood was uitgefloten, dat het een vuile film was, oppervlakkige rommel, dus ik dacht: M'n kinde ren zijn inmiddels in de leeftijd dat ze alles volgen, laat ik ze maar een beetje voorbereiden voor ze zich te pletter schrikken. Daarom heb ik die stapel gepakt en dan weet je echt niet wat je leest. Ik dénk niet alleen dat ik al tien jaar aangevallen word, het is zo. „Ranzig", „vuil", „smerig", „decadent". In grote lijnen zijn de reacties ontzettend nega tief geweest. Alleen bij De Vierde Man was er een wat positievere stemming. Maar ook voor films in mijn werk die ik zelf hoog aansla, zoals Soldaat van Oranje: „Karakters van niks, ongeïnteresseerde film". Het werd deze week dus tijd op de diverse kranten te letten. En jawel. De Volkskrant prijst de film tech nisch. maar vindt Paul Verhoeven „behalve een vakman, een warrige, moralistische, provocerende, discu tabele. pessimistische en weerstand oproepende maatschappijbeschou wer". De Telegraaf schrijft: „Para de van grofheden". Trouw: „Heden heden, wat een herrie" en de criti cus bekent „vaak te hebben zitten kokhalzen". Dat liegt er dus niet om. Vanuit het filmfestival in Ve netië waar de film in de categorie .Jong Venetië" te zien was, kwa men via de Nederlandse pers al de eerste negatieve reacties binnen. Verrassend is het dan ook dat bij de persinformatie die Flesh and L Blood begeleidt een stel letterlijk vertaalde Italiaanse recensies zit uit grote kranten als de Corriere della Sera, L'Unita, II Giorno, La Stam pa. En die zijn zeker niet negatief. Een paar zinnen: „Ik weet niet of dit Verhoevens beste film is: het is in elk geval een van de bloederig ste, granietharde en meest onder- houdende fresco's van een chaoti sche en fascinerende periode", „moet als een vitamine worden in genomen tegen de langdradigheid van verhalen waarin niets ge beurt", „fonkelende, stevige vulga riteit, waarin Verhoeven afstand neemt van zowel de hoofse ridder gedichten als de abstracties van Co- nan de Barbaar". Paul Verhoeven: „We hebben besloten de pers die kritieken te verstrekken, omdat we echt het idee hebben dat er uit Ita lië tendentieus is bericht. Natuur lijk was er ook kritiek en er is ge floten aan het slot van de film. Dat had vooral te maken met het feit dat de hoofdpersoon, toch min of meer de held al teken ik hem niet V zo, het meisje niet „krijgt". Maar 2 tijdens de film is er ook diverse 'r: malen geapplaudisseerd. Dus Visie - Ikzelf zag Flesh and Blood vorige week en ik wist zeker dat de kritie- j»; ken slecht zouden uitvallen, met een poging tot nuancering in de richting van het inmiddels ook bui ten Nederland erkende vakman- 4 schap van Paul Verhoeven. Mijn eigen reactie was er een van: „Mijn soort film is dit niet, maar hij is prima gemaakt". Je verveelt je geen moment, al worden de vond sten van Verhoeven je soms wel eens te veel. En ik heb geprobeerd de film te waarderen op wat hij wil zijn: Een avonturenfilm die nèt iets hoger mikt dan dat, die iets meer visie heeft op een tijd en op men sen. Die visie op de werkelijkheid (die net zoveel van scenarioschrij- v ver Gerard Soeteman is als van Paul Verhoeven) wordt ,de laatste n~ nu verweten: mensen zijn niet zo, de Middeleeuwen waren niet zo. Het merkwaardige is dat er ettelij- *7 ke buitenlandse regisseurs (van Fellini tot en met Marco Ferreri, zonder Verhoeven meteen naast die twee te zetten) zijn aan te wij zen die juist geprezen worden om zo'n eigen visie op de menselijke aard en de werkelijkheid waarin 1 we leven. Over die visie beginnen we het gesprek met Paul Verhoe- ven, om de tafel bij hem thuis in Leiderdorp, met in het midden de L Belgische bonbons die hij bij elke - nieuwe film krijgt van de Ant- n- werpse theaterexploitant Heylen. - Extravagantie Paul Verhoeven: „Ik heb laatst naar Turks Fruit zitten kijken op de televisie. Dan denk ik: goed dat dat maar een jeugdwerkje is. Bij di verse scènes had ik nu iets van: Dat had ook best wat tegengehouden kunnen worden. Soms is het zó overduidelijk aangezet. Al zit die extravagantie wel degelijk in mijn karakter. Mijn belangstelling voor historische onderwerpen heeft te maken met het feit dat ik graag contrasten aanbreng. Niet beslist de Middeleeuwen. Want tussen Floris en Flesh and Blood zit maar even vijftien jaar. Maar geschiedenis, ja. Ik vind het heel prettig een andere tijd binnen te gaan. Twee jaar gele den ben ik bezig geweest met de enige historische thriller van Agat ha Christie, Death comes at the End. Die zou toen door Columbia gemaakt worden. Dat speelt in Egypte in de tijd van de farao's. Ik zou ontzettend graag boeken als Couperus' Berg van Licht en Is- kander verfilmen. Of Flauberts Sa- lammbö. Ik vind het heerlijk met publiek en al in een andere wereld te duiken, die op te roepen. Met Soldaat van Oranje heb ik m'n best gedaan niet alleen maar mensen in situaties te filmen, maar ruimte in de film te brengen. De SS ook over het Binnenhof zien marcheren. Zo dat het publiek kan zeggen: dat was die tijd. Het allermeest ben ik geïnteresseerd in die Tweede We reldoorlog. Die tijd heb ik als klein jongetje, tussen m'n tweede en m'n zevende jaar, in Den Haag beleefd. En die tijd heeft mijn wereldbeeld gevormd. Zonder dat je er zwaar aan tilde, maakte je de vreemdste dingen mee. Op straat trap je bijna op een lijk, omdat de Duitsers net drie gijzelaars hadden neergeknald. Je zit te eten met je ouders, er klinkt een knal en alle ruiten lig gen op je bord omdat er buiten een bom ontploft is. Om de haverklap onder de trap gaan staan of op de grond gaan liggen omdat er een Duitse jager naar beneden komt. Ik denk dat je dat niet kwijt raakt. Dat je met de paplepel hebt inge kregen dat dat de werkelijkheid is. En dat je daar, ondanks latere cor recties op dat beeld, in je creatieve werk toch steeds weer bij uitkomt. Dat jouw wereldbeeld er in wezen een van chaos is, nog sterker: van acceptatie van chaos. Je ging 's morgens vroeg naar de neerge storte Duitse jager kijken waar de lijken uitgehaald werden. Dat is een ander uitje dan de kermis. Op straat zit je met vriendjes op een hek te praten en een auto met Duitsers stopt, geweren in de aan slag en ze roepen: we schieten jullie dood. Goed, dat was dan een niet zo geslaagd grapje, maar toch. Mijn beste vriendje z'n ouders waren Piet Rienks en Ceesje Speenhoff van het Zondagmiddagcabaret. NSB'ers. dus die aan het eind van de oorlog achter het behang zaten van angst. Die jongen werd geme den als de pest. Mijn eerste ver liefdheid later gold een meisje Zon dervan, dochter van het hoofd van de WA in Holland. Vader in de ge vangenis. En ik mocht niet met haar omgaan. Belachelijk natuur lijk. Wat hebben kinderen daar mee te maken? Zulke dingen heb ben mijn verhouding ten opzichte van goed en kwaad getekend, denk ik. Gerard Soeteman, met wie ik steeds samenwerk, is van dezelfde generatie. Die kent dat ook". Gruwel „Ik wil niet zeggen dat dat een ex cuus is voor bruutheid en geweld, maar als ik zoek naar een verkla ring, kom ik daar terecht. Ik kan er ook niet aan ontkomen dat ik beelden van brandende steden in Europa gegeven. In Italië hebben ze de film erin gepusht, in Neder land hebben we een groot budget (volgens het gezaghebbende blad Variety 125.000 dollar) en in Enge land zit er een hele staf aart de film te werken. Het is veel meer dan ik dacht tóch een Europese film. Het kon Orion ook verder geen bal schelen bij de onderhandelingen, als we maar een „R-rated version" zouden leveren. Dat stond in het contract (de Amerikaanse keuring kent de adviezen G voor general, voor iedereen dus; PG, parental guidance, alleen met begeleiding van ouders; R, restricted, zeg maar boven de zestien; en X-rated, een categorie waar ook porno ondervalt en waar niet voor geadverteerd mag worden. BJ). De Europese ver sie is in Amerika X-rated. Dat kon dus niet, ook al omdat de film aan de „cable" verkocht is en ik ben vier keer heen en weer geweest om met het keuringscomité te praten. Dat heeft twee maanden geduurd. Het was van af het begin duidelijk dat we problemen zouden krijgen, dus een aantal scènes had ik al met twee camera's gedraaid. De een gaf bijvoorbeeld een volledig beeld, de ander fotografeerde een naakt meisje alleen tot de borsten, op die manier. Een aantal sex-scènes moesten sowieso bekort worden, omdat er te veel in bewogen wordt en dat mag niet in Amerika. Ter wijl dit keer alles meer suggestie dan werkelijkheid is, eerder 10- mantisch dan wat anders. En dan natuurlijk de geweldscènes. Die doorboring met die speren en de bazooka die in een oog terecht komt. Dan weer tien beeldjes eruit, dan weer vijf beeldjes, dan nog eens twee. In totaal anderhalve mi nuut. Ik heb het wel eens eerder gezegd, maar die problematiek heeft te maken met de ongelooflij ke hypocrisie in Amerika wat ge weld aangaat. Ik heb Rambo ter verdediging aangevoerd, want daar worden de mensen bij twintig, der tig tegelijk neergemaaid. Nee, dat is „Niet dat ik voor oorlog ben of voor gewelddadigheid, absoluut niet. Maar als filmer kan ik niet van zulke dingen afblijven". Nederlands bekendste film regisseur voelt zich tien jaar lang „gepest" door de kritiek - Paul Verhoeven heeft zijn twijfels over Amerika bijvoorbeeld journaal opnames fas cinerend vind. Het trekt me op een rare manier, al zie ik ook de gru wel ervan in. Ik moet er niet aan denken dat zoiets gebeurt. Tenslot te heb ik ook kinderen. Maar toch. In de film Patton, geschreven door Coppola, zit een scène waarin Pat- ton te laat op het slagveld komt, en een gigantische vlammenzee van brandende tanks voor zich vindt. Hij zegt dan vanaf de heuvel waar hij staat: „May God forgive me, but I love this". Een heel interessante „statement", die misschien naar het fascistische neigt, maar ik begrijp die rare fascinatie. Niet dat ik voor oorlog ben of voor gewelddadig heid, absoluut niet. Maar ik kan me er niet van losmaken. Ik kan als filmer niet van zulke dingen afblij ven. Net of ik terugval in m'n ei gen jeugd. Ik heb toch een soort woede, of beter, verdriet, dat je dat niet echt kunt. Dat dat voorbij is, dat je die vierde dimensie niet kunt overbruggen. Ik zou ontzettend graag terugstappen en dat ver klaart misschier: dat ik graag histo rische films maak. Dat elke historie een soort surrogaat is voor die ene tijd in het verleden waar je niet meer bij kunt. Ik denk dat als ik tijd van leven heb, er nog aardig wat historische films van me ko men. Er zijn nog steeds de plannen voor de Scheepsramp van de Bata via en een van m'n favoriete on derwerpen blijft Het leven van Je zus Christus". Niet Amerikaans Flesh and Blood wordt Engels ge sproken, is met grotendeels Ameri kaans geld gemaakt." Met zijn bud get van 7,5 miljoen dollar is het de duurste film van een Nederlandse regisseur. In diverse reacties is op dat Amerikaanse in de film terug gekomen. Niettemin verbijt Paul Verhoeven zich over de manier waarop zijn film in Amerika gepre senteerd wordt. „Moet je die poster zien", zegt hij over een zoet affiche waarop het meisje Agnes centraal staat. „Te vreselijk voor woorden. Het Nederlandse affiche is al niet briljant, maar daar zit nog iets in. De film wordt in Amerika uitge bracht op een manier waar de hon den geen brood van lusten. Nauwe lijks enige publiciteit. Ik heb daar via m'n agent tegen geprotesteerd. Maar Orion (de produktiemaat- schappij. BJ) blijkt helemaal niet geïnteresseerd in Amerika. „We hebben Paul geld gegeven voor een film die in Europa uit z'n centen moet komen", zeiden ze. Het blijkt, dat ze mijn film al van tevoren overal verkocht hadden, tot en met Korea toe. Vandaar dat ze ook zo hamerden op het budget. Dat ik zo ontzettend heb moeten zaniken om honderdduizend dollar extra. „Wat die film doet in Amerika", zegt Orion „maakt niet zoveel uit. We hebben onze waardering voor Paul toch getoond door hem een nieuwe film (Robocop) van negen miljoen dollar aan te bieden? Dat moet een Amerikaanse film worden en daar moet Paul dan maar voor overko men". „Orion heeft zo'n 6,6 miljoen dollar geïnvesteerd. Die zijn al binnen. Uit Nederland komt vijfhonderd duizend dollar, uit Spanje (waar de film is opgenomen met vele Spaan se technici en figuranten) drie- tot vierhonderdduizend. Het hele ad vertentiebudget heeft Orion aan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 18