TAFEL
Kerkgebouwen kerk en staat tot last
DUITSE ANTIPAPISTEN VOOR HET GERECHT
Paus is geen
journalist
ABC
f
lïïïïTl
ficidae Somq-nf
beroepingen
kerk
wereld
RAPPORT HERVORMDE COMMISSIE:
Kerkelijke conferentie in
november over Z.-Afrika
CDA acht gesprekken met
kerken „zinvol en nuttig"
Ei.'
weer
P
ACHTERGROND
WOENSDAG 11 SEPTEMBER 1985 PAfi^j
Grote gezamenlijke actie Britse kerken
Meer dan dertig kerken in Groot-Brittannië nemen deel aan
het project „Geen vreemden zonder pelgrims" dat moet lei
den tot meer inzicht in de opvattingen van de Britten over
het christendom. Het gaat om de grootste oecumenische actie
die ooit in Groot-Brittannië is gehouden.
In het kader hiervan hebben de Britse Raad van Kerken en
de Katholieke Waarheidsvereniging het boek „Waartoe is de
kerk op aarde?" gepubliceerd. Het dient ter begeleiding van
een oecumenische cursus in de vijf weken voor Pasen 1986.
Meer dan 50 locale radiozenders in Engeland. Wales en
Schotland hebben al toegezegd in die tijd regelmatig pro
gramma's uit te zenden waarin aandacht wordt besteed aan
de vragen die bij de christenen van nu leven.
Leerlingen klagen Maharashi Yogi aan
Zeven teleurgestelde Amerikaanse leerlingen van Maharishi
Yogi hebben hun goeroe aangeklaagd omdat hij hen geestelij
ke en lichamelijke schade zou hebben berokkend bij de tran-
cendente meditatie en de mislukte pogingen om de zwaartek
racht te overwinnen. De eisers besloten een rechtzaak tegen
hun leermeester aan te spannen nadat zij erachter kwamen
dat het beloofde vliegen uit niets anders bestond dan „op en
neer huppelen met de benen in de lotus-houding". De ex-
-leerlingen eisen ieder een schadevergoeding van 9 miljoen
dollar (ongeveer 29 miljoen gulden) van de Maharashi wegens
fraude, het niet nakomen van beloften, nalatigheid en het
veroorzaken van emotionele nood.
Duitse Kerken
willen rem op
wapenexport
„Kerk en Ontwikkeling"
(GKKE), de gemeen
schappelijke studieconfe
rentie van de Evangeli
sche Kerk van Duitsland
EKD en de Rooms-Ka-
tholieke Kerk van de
Bondsrepubliek, heeft in
een rapport „Ontwikke
ling en Bewapening" een
rem geëist op de wapen
export van de Bondsre
publiek Duitsland.
Dat zou het best kunnen ge
beuren door een gemeen
schappelijke verklaring van
de in de Bondsdag vertegen
woordigde politieke partijen,
vindt de conferentie. Daarin
zou moeten komen te staan
dat er helemaal geen wapens
meer zullen gaan naar ont
wikkelingslanden en dat in
principe de Duitse wapenex
port naar landen buiten de
NAVO zal worden beëindigd.
Het rapport wijst op de grote
gevaren voor de vrede die
uitgaan van een toenemende
militarisering van landen
van de Derde Wereld. Het is
veel beter de politiek wat be
treft ontwikkelingshulp in
dienst te stellen van bevorde
ring van de vrede en veel
meer dan tot dusver gebeurt
zich op de allerarmsten te
richten, aldus de GKKE.
Nederlandse Hervormde
Kerk
Benoemd tot bijstand in het
pastoraat te Moerdijk. F.Bie-
mond. a.s. emeritus predikant
te West-Graftdijk. Beroepen:
te Berkel en Rodenrijs,
drs.M.Zoeteweij kandidaat te
Waddinsxveen; te Geervliet-
Heenvliet, mevrouw M. Geen-
se kandidate te Utrecht.
Gereformeerde kerken vrij
gemaakt
Beroepen te Hasselt H. Folkers
te Eindhoven.
Als je de waarheid ver
telt, hoef je niets te ont
houden
Mark Twain
De (monumentale) kerk
gebouwen zijn de „kin
deren" van het huwelijk
tussen kerk en staat. De
scheiding tussen die twee
tekent zich bitser af dan
ooit. De grote vraag
wordt, of wij bereid zijn
ons dat te realiseren, met
als consequentie dat de
staat (en de stad of het
dorp) weer voor de kin
deren (kerken) gaat be
talen".
Dat staat in het rapport„om-
gaan met kerkgebouwen" dat
vandaag in Utrecht is aange
boden aan de synode van de
Nederlandse Hervormde
Kerk en de Vereniging van
Kerkvoogdijen in die kerk.
Het werd samengesteld ter
gelegenheid van het veertig
jarig bestaan van de Bouw
en Restauratiecommise en de
Orgelcommissie van de Her
vormde Kerk.
In de nota wordt uiteengezet
hoe binnen één generatie de
visie op de toekomst van de
kerkbouw volledig werd om
gebogen: Na de tweede we
reldoorlog geloofde vrijwel
iedereen in de herkerstening
van de Nederlandse samenle
ving. In iedere nieuwbouw
wijk diende daartoe een
(wijk)kerk te komen. Na 1945
werden in ons land een klei
ne tweeduizend kerken ge
bouwd 6 waarvan bijna veer
tig procent voor rooms-ka-
tholieke parochies).
Na dertig jaar weten we in
Nederland beter. Sociologen
zijn tot de conclusie gekomen
dat geloof en gelovigen als
randverschijnsel van de
maatschappij beschouwd
moeten worden. Hele „volks
stammen" zijn resistent ge
worden tegen het Evangelie
en de beslissing om bij de ge
meente van Christus te horen
wordt door steeds minder
mensen genomen. De kerk is
definitief „uit het midden"
van de samenleving verdwe
nen.
Eeuwenlang is dat wel zo ge
weest. Het silhouet van een
stad als Constantinopel met
de Hagia Sofia als middel
punt is het bewijs, maar ook
dat van Haarlem: het beeld
van de stad wordt geken
merkt door de contouren van
de kerk; wordt daarin als het
ware „samengevat".
Die kerken waren de „kinde
ren" van de christelijke be
schaving, waarvan kerk en
overheid de huwelijkspart
ners waren.
Dit beeld wijzigt pas bij de
Franse revolutie. De over
heid trok zich terug van zo
iets „partieuliers" als een ge
loofsgemeenschap en wilde
dan ook niet meer meebeta
len aan het onderhoud van
de kerkgebouwen.
Inmiddels zijn kerk en over
heid beiden verlegen met
hun „kinderen": steden en
dorpen zijn onvoorstelbaar
zonder hun kerktorens; de
kerkgebouwen aan hun voet
zullen zij tegen wil en dank
in stand moeten houden, ten
zij het plan is een gapend gat
te laten ontstaan.
De overheid heeft een taak
in het onderhouden van de
kerken: de gemeente op haar
beurt kan niet doen alsof de
kerk niet in het midden
heeft gestaan; kan haar ver
antwoordelijkheid jegens de
samenleving nu niet loo
chenen.
Toekomst
In de nota worden twee lij
nen uitgezet voor de toe
komst van de kerkgebou
wen). In de eerste plaats hoe
de gemeente zichzelf kan zijn
in het gebouw; in de tweede
plaats hoe het kerkgebouw
een passende functie kan
krijgen in de gesaeculariseer-
de en verbrokkelde samenle-
Ook in Kampen „de kerk in het midden"
ving („want er zijn ook
werkdagen; het Evangelie
moet dóórwerken").
De samenstellers van de
nota. waarvan ds. IV. G. O-
verbosch uit Amsterdam de
eindredaktie had. stellen hele
praktische eisen aan het
kerkgebouw: de predikant
moet verstaanbaar zijn; er
moet ruimte zijn voor veel
kleurige liturgische vormen,
de kerk moet „zingbaar" zijn
en het orgel moet op een juis
te plaats worden geplaatst.
De nota waarschuwt ervoor
de kerk te beoordelen in ter
men van „nuttigheid" de
ruimte moet geëigend zijn
voor de eredienst. En daarbij
gelden andere normen dan
voor een verenigingsgebouw.
Bovendien waarschuwt de
commissie ervoor de kerk als
zakelijk object van exploita
tie te zien. „Een kerk die
deze naam verdient, is niet in
de moderne zin „exploita
bel".
Wat betreft de maatschappe-
lijke functie van de kerkge
bouwen herinnert de nota
aan de middeleeuwen, toen
„het bonte bestaan" in al zijn
veelvormigheid de kerk
werd binnengehaald. om
daar te worden „geheiligd"
en de „onmisbsare zegen" te
ontvangen. De vele altaren
door de gilden geplaatst, zijn
daarvan een teken. „In de
grond van de zaak is er aan
die verhouding ook niets ver
anderd: wat „voor Gods aan
gezicht niet kan bestaan" zou
ook buityen de kerk niet mo
gen gebeuren".
Als selectiecriterium voor
wat wel en wat niet in de
kerkruimte „mag", suggere
ren de samenstellers de voor
bede. Alles wat niet onderge-
breacht kan worden in de
voorbede, hoort niet in de
kerk thuis. „Tegen al het an
dere (en dat is veel) kan als
het er op aan komt, „princi
pieel" geen bezwaar worden
gemaakt". Overigens worden
in de nota allerlei beperkin
gen voor het „alternatieve"
gebruik opgenoemd: veel
oude kerken missen goede
sanitaire voorzieningen; orgel
en meubilair maken een
voorzichtig stookbeleid nood
zakelijk, bijvoorbeeld. „Ei
genlijk zou de kerk alleen
bepaalde representatieve
functies op een min of meer
vanzelfsprekende wijze terug
kunnen krijgen", menen de
samenstellers. Ook wordt de
toeristische functie van (ar
chitectonisch) belangrijke
kerken genoemd. Opvang
toeristen dient feitelijk tot
het pastotaat van de kerk
worden gerekend.
Aparte aandacht wordt gege
ven aan het proces van een
wording van hervormden en
gereformeerden: Samen op
weg. In een open en eerlijk
gesprek moeten keuzen wor
den gemaakt, menen de sa
menstellers. ..Met de grootst
mogelijke eerlijkheid en wer
kelijkheidszin zullen wij
moeten vaststellen of het
functioneren van elke afzon
derlijke kerk nog wel in een
meer omvattend beleidsplan
past". Met spijt wordt gecon
stateerd dat in veel gevallen
van een dergelijk plan nog
geen sprake is.
Sluiting van een kerk kan
pijnlijk zijn. wordt geconsta
teerd. „Een zorgvuldige en
weloverwogen pastorale be-
leiding is dan onmisbaar. Zijn
er nostaligsche gevoelens in
het geding en betekent het
eigenlijk zoveel als zelfkoes-
tering, als we proberen een
gebouwhandhaven, waaraan
wij gehecht zijn geraakt? Of
kunnen, juist omgekeerd, de
omwonenden (die helemaal
geen christen hoeven te zijn)
ons het verwijt maken dat
we hen in de steek laten door
het veld te ruimen en de vrij
komende grond wellicht te
verkopen aan een project
ontwikkelaar".
LÜTSEN KOOISTRA
Antipapistische uitingen
staan momenteel cen
traal in enkele rechtsza
ken in West-Duitsland.
In Göttingen is het al tot
een veroordeling geko
men, terwijl in Bochum
en Freiburg de processen
nog gaande zijn. De pu
blieke discussie concen
treert zich op de vraag is
of strafrechtelijke ver
volging van antipapisti
sche uitingen niet in
strijd is met het recht op
meningsvrijheid.
De verdachten worden ver
volgd op grond van artikel
166 van het Westduitse wet
boek van strafrecht, het zo
genaamde blasfemieartikel.
Diegenen die in woord of ge
schrift de inhoud van gods
dienstige of levensbeschou
welijke overtuigingen be
schimpt. zodat de openbare
orde in gevaar komt. kan tot
maximaal drie jaar gevange
nisstraf worden veroordeeld.
Deze wet dateert nog uit de
vorige eeuw. waarin er veel
vuldig een beroep op werd
gedaan.
Birgit Roemermann uit Göt
tingen werd in eerste instan
tie veroordeeld tot 400 mark
of 20 dagen hechtenis ondat
ze stickers had ontworpen en
verspreid waarin de onbe
vlekte ontvangenis belache
lijk werd gemaakt („Besser
een beflecktes Praservativ
als eine unbefleckte Emp-
fangnis"). Ze heeft hoger be
roep aangetekend. Daarin
wordt ze bijgestaan door de
advocaat Gottfried Niemitz
uit, Freiburg.
Niemitz zelf moet deze
maand in zijn woonplaats te
recht staan omdat hij verant
woordelijk wordt gehouden
voor een poster, die „Die
Bunte Liste" (de plaatselijke
afdeling van de Groenen)
voor de antiklerikale week
had ontworpen. Daarop is
een r.-k. priester afgebeeld
die een marionet in zijn hand
houdt die God moet voorstel
len. In zijn linkerhand heeft
de priester het wetboek van
strafrecht, terwijl uit zijn
broekzak het concordaat uit
1933 tussen Hitier en het Va-
ticaan steekt.
De derde zaak betreft de
23-jarige student Ulrich Karn
uit Bochum. die een pamflet
over de zaak-Birgitt Roemer
mann had uitgegeven. Daar
in zegt hij onder meer dat
enerzijds „de kerk het recht
heeft te geloven dat wijn in
bloed en brood en vlees kan
veranderen, een truc die wij
graag onderzocht zouden zien
door een biochemicus". An
derzijds moeten ook degenen
getolereerd worden die kri
tiek op zulke absurditeiten
leveren. Ook hij werd aange
pakt in het kader van de het
blasfemieartikel.
Het maandblad „De vrije ge
dachte", een uitgave van de
gelijknamige vrijdenkersver
eniging, meldt in het jongste
nummer dat „steeds meer
Amerikanen, vooral rooms-
-katholieken, rondrijden met
op hun bumper de sticker
„Doodt een communist voor
Christus" („Kill a commie for
Christ").
S08RE EL «APARTHEI0»
De paus is kwaad op Ru
pert Murdoch, de Austra-
ltèch-Amerikaanse kran
tenmagnaat. Murdoch
heeft het woord van de
paus verkocht, gecom
mercialiseerd. En dit kan
niet, want wat de paus
zegt is vrij voor iedereen
en kan in zijn versprei
ding niet beperkt wor
den door copyright.
De Spaanse krant ABC pu
bliceerde op 7 september een
artikel over de apartheid.
Het verhaal is getekend
'Juan Pablo II', zodat de lezer
de indruk krijgt dat de paus
zelf achter zijn schrijfmachi
ne is gaan zitten om voor de
ABC even een artikel te
schrijven. Maar die indruk is
onjuist.
Het artikel in ABC is een
deskundig aan elkaar ge
schreven collage van pause
lijke uitspraken over de
apartheid, uitspraken die het
Vaticaan altijd gratis (zonder
copyrights) aan iedereen ter
beschikking heeft gesteld.
Onder het bewuste artikel
staat ook vermeld: „Copy
right 'The Times of London y
News America Syndicate'",
een verwijzing naar Mur
dochs uitgeverijen.
Mgr Nicolini, vice-directeur
van de Vaticaanse perszaal,
heeft daar dinsdag namens
de paus zijn „verwondering
en afkeuring" over uitge
sproken. „Het is ontoelaat
baar dat de naam van de Hei
lige Vader wordt aangewend
voor journalistieke doelein
den en betrokken wordt in
commercieele operaties".
Volgens Nicolini mag ieder
een de pauselijke opmerkin
gen gebruiken. Enige voor
waarde is dat de paus correct
wordt geciteerd om te voor
komen dat zijn woorden ver
keerd kunnen worden uitge
legd. „Het is reden tot verbij
stering", zo gaat Nicolini ver
der. „dat aan dit elementaire
principe van de professionele
ethiek is voorbijgegaan.
Nicolini ontkent dat er tussen
het Vaticaan en de Ameri
kaanse krantenuitgever con^
tracten zijn gesloten over een
journalistieke medewerking
van de paus, „schriftelijk
noch mondeling". Hij ont
kent evenwel niet dat er con
tacten zijn geweest.
Dinsdag trad Mgr Nicolini als
woordvoerder van de paus
Het gewraakte artikel in de Spaanse krant
op. Normaal doet dat de Opus
Dei-journalist Navarro, tot
voor kort de Vaticaanse cor
respondent voor ABC. Hij
was dinsdag uit de stad.
Overigens wordt er in Rome
niet vanuit gegaan dat Mur
doch de paus ook na zijn
scherpe veroordeling zomaar
zal schrappen als journalis
tiek medewerker' aan zijn
bladen. Naar het schijnt heb
ben maar heel weinig lezers
van ABC begrepen wat er
aan de hand was, dat niet de
paus het artikel geschreven
had, maar anderen in zijn
naam.
De Raad van Kerken in Nederland houdt eind november in
Amersfoort een conferentie over Zuid-Afrika. De bedoeling
ervan is dat de Nederlandse kerken een duidelijker standpunt
innemen, onder meer inzake sancties. „Als het er op aan
komt, geven de kerken vaak alleen mrt woorden steun," al
dus mevrouw V. Berkhof-de Lange, die samen met dr. A. H.
van den Heuvel, aftredend voorzitter van de sectie Interna
tionale zaken van de Raad. deze bijeenkomst organiseert.
Deze conferentie vindt plaats op verzoek van de Zuidafri-
kaanse Raad van Kerken (SACC). die de indruk heeft dat de
Nederlandse kerken achterop beginnen te raken. Dat is zowel
voor de SACC als voor de Nederlandse kerken een pijnlijke
zaak, aldus mevrouw Berkhof. De conferentie heeft vooral
ten doel de kerken hier een injectie te geven opdat ze weer
weten wat ze moeten doen.
Het is op dit moment nog niet duidelijk welke Zuidafrikanen
aanwezig kunnen zijn. Ds. C.F. Beyers Naudé, secretaris-ge
neraal van de Zuidafrikaanse Raad van Kerken, is gevraagd
hiervoor mensen te polsen.
Het CDA acht de gesprekken met de Raad van Kerken in
Nederland „zeer zinvol en nuttig". De grootste regeringspartij
stelt het „zeer op prijs" als deze in het komende seizoen wor
den voortgezet. Dit heeft het CDA de Raad van Kerken per
brief d.d. 29 juli 1985 laten weten.
De Raad neemt vandaag een besluit over de onderwerpen die
in het volgende gesprek aan de orde zullen komen. Naar alle
waarschijnlijkheid worden dit Zuid-Afrika en de werkloos
heid.
Maandag verklaarde A. M. Oostlander, directeur van het we
tenschappelijk bureau van het CDA, voor de NCRV-radio dat
in gesprekken tussen politici en kerkleiders er geen echte
communicatie tot stand komt, „zodat je nooit kunt weten of je
gehoord bent". Zijn grote bezwaar is dat de kerken net doen
of politici „zich niet te pletter studeren op politieke onder
werpen". Volgens Oostlander hebben de kerkelijke leiders
niet echt oog voor wat er gebeurt. Zii hebben een enorm in
formatietekort over wat politiek feitelijk is, aldus Oostlander,
die voorstelde dat de kerkelijke leiders maar eens stage op
het Binnenhof moeten lopen.
Voorbarige reactie
IRDJ
»e p
*erki
lisch
W eJ
Na kennelijk moeizame interne discussies heeft ve
fractie in de Tweede Kamer gisteren via een art$, ta
fractievoorzitter De Vries een gezamenlijk standpunt'0 b
men over het volkspetitionnement van de vredesb^
Vele bedenkingen tegen het petitionnement zijn al ee mg
uit. zoals die tegen de te suggestieve vraagstelling ei^ d
gelijkheid tot malversaties doordat dezelfde persoifemr
dan een keer zijn handtekening kan plaatsen. e 60
de e-
Het artikel beperkt zich tot die bezwaren. Het j
voorbeeld geen advies van de CDA-fractie het volksjeelc
nement niet te tekenen. Het bevat evenmin de concl
de CDA-fractie zich niets van het petitionnement f
trekken bij de standpuntbepaling over de plaatsi
kruisraketten. De PvdA heeft dit wel gedaan: ded/\
heeft laten weten haar afwijzend standpunt niet t«
wijzigen indien het petitionnement een door de so<
ongewenst resultaat zal hebben. k
Een vrij inconsequent betoog van het CDA derhal
dien Bert de Vries een zelfde uiteenzetting zou geven
e
To
dien Bert de Vries een zelfde uiteenzetting zou geven
kwaliteit van een worst, dan zou zijn verhaal er onge
neer zijn gekomen dat die worst helemaal niet lekker
schien zelfs wel een beetje giftig. Maar het voor de hil
gende advies om die worst gewoon te laten staan zoui|
ken.
De onvolledigheid van het betoog is duidelijk het
van een compromis, dat binnen de CDA-fractie moe
den bereikt om op een ogenschijnlijk eensgezind sta r
uit te komen. De vraag rijst dan waarom het CDA (jem{
standpunt op dit moment zonodig naar buiten moef^^
gen. Nu een duidelijker stellingname kennelijk niet i^nn
bleek hadden Bert de Vries en zijn fractie wellieve
kunnen afwachten hoe het volkspetionnement uitefcs
uitpakt, hoeveel Nederlanders straks een handtekenian
ben geplaatst en op welke manier die ondertekenir^n
stand zijn gekomen. Het was helemaal niet nodig niaï1
zwak betoog op de zaken vooruit te lopen. Een partVOc
dan al gauw de indruk, nu al een beetje met een no^her
kende uitslag in haar maag te zitten. j
Na morgen
wisselvallig
DE BILT (KNMI) Het is
morgen waarschijnlijk de laat
ste dag in een serie dagen met
mooi nazomerweer. Net als de
afgelopen dagen begint mor-
fen de dag met mist. Daarna
omt de zon door en kan de
temperatuur tot iets boven de
20 graden oplopen. Dat is dan
voorlopig voor de laatste keer,
want oceaandepressies nemen
het regiem over van een conti-
Runderlapje met
postelein en
aardappelen vla
met abrikozen
Voor twee personen hebt u
nodig:
200 g runderlappen (suca-
de, rib of borst), 25 g boter,
zout, peper, laurierblad,
kruidnagel, 1 tomaat of 1
theelepel azijn;
750 g postelein, zout, 10 g
boter (azijn);
Vs tot 1 kg aardappelen;
halve liter gele vla, klein
blikje abrikozen of circa 10
verse abrikozen, 1 dl wa
ter, 30 g suiker.
Runderstooflappen zijn in
verschillende kwaliteiten en
prijzen te.koop; de magerste
zijn de sucadelappen, de vet
ste de borstlappen. Schroei
het vlees dicht (het ziet dan
grijzig) in hete boter en bak
het vlot bruin. Temper het
vuur, leg het deksel schuin
op de pan en schenk daar zo
veel lauw water op dat het
erge bruisen minder wordt.
Doe zout, peper, stukje lau
rierblad, kruidnagel, stukjes
tomaat of azijn bij het vlees
en stoof dat op een kleine pit
mals. Sucadelappen moeten
twee uren stoven, borstlap
pen drie tot vier uren.
Kijk de postelein na op on
kruid en lelijke blaadjes en
was ze. Zet de groente op
met een bodem kokend wa
ter, laat haar op een groot
vuur slinken en vervolgens
op een getemperde pit in vijf
minuten gaar koken. Laat de
postelein even op een vergiet
uitlekken, snijd haar wat
kleiner en warm haar nog
even op met zout, boter en
(voor de liefhebbers van
zuur) weinig azijn.
Was de verse abrikozen,
snijd ze door en verwijder de
pitten. Laat de suiker oplos
sen in kokend water, leg er
de abrikozen in en kook ze
in een paar minuten zacht.
Laat de vruchten koud wor
den en leg de helft ervan (of
uit het blikje) op de vla. Be
waar de rest van de abriko
zen tot zaterdag voor een
vla-flip.
JEANNE
nentaal hogedrukgebi
vandaag zijn hoogste
drukwaarde in het u
bereikte: bijna 1030 il
De overgang naar een*
valliger en koel weertj
loopt voor wat betreft
slag geleidelijk. Voor
en zaterdag wordt n
veel regen verwacht. 1*10
kan een westelijke li/XJ
ming vrij veel buien
Vooruitzichten voor
Europese lamlon, geldTjA
vrijdag en zaterdag: n
e V
Zuid-Scandinavië: Wisi elie
weer met vooral aan <gtala
kusten enige tijd regeercf
dagtemperatuur van l'Qgg
aan de Noorse westku
graden in Denemarker
moe
Britse eilanden: Half to
bewolkt met in het left
wat regen of motregeröe J
zuiden overwegend dDpar:
kans op mistbanken, kgra;
temperatuur van 14 grtledc
Schotland tot 19 graden
d-Engeland. jioci
Beneluxlanden, noorq°^a
land: Wolkenvelden mi,orr.
wel geen regen. Midda$je
ratuur rond 18 graden.,jzer
:t be
Noord-Frankijk, itf st
-Duitsland: Droog, woljaJ. c
den, mistbanken, maatjV0ll
ge perioden. Middagt^en
tuur rond 21 graden. ens'
Midden- en zuid-Fr;
zuid-Duitsland en Al;
den: Droog en zonnige»
den. Middagtemperatui
23 graden, aan de Riviè)
26 graden.
Spanje en Portugal: Di
zonnig. Middagtempera!
tot 30 graden. )0
Italië en de Joegosl
kust: Zonnig, maar in 1
den een kleine kans oplGI
kale bui. Middagtempden
25 tot 30 graden. e^ei
J.O
idb
ond<
Max Miiddl
umpu«vri:
20 ii dik
ii tevi
li Ider
I! ^rtii'
„XI
Luxemburg onbew.
Malta
Munchen
Casablanca
Istanbul
Las Palmas
f m
fkdii
öorl
j, h«