Aubergineprijs in de goot Pbtnnen de perken i Zakdoek geen overbodige luxe bij „Mask" Ieder zn eigen proeftuintje tentoonstelling over honderd jaar Prix de Rome Daniël Strijkkwartet nieuw hoogtepunt in Duiven voorde Nationale Ballet met zeven programma's SND EN TUINBOUW ËeidócSou/uuit VRIJDAG 6 SEPTEMBER 1985 PAGINA 9 - VB er bod oj 'voor Jeen explosieve aanvoer bloemen ico. Bij KNVB .iet da^a warme nazomerweer iet vef al ov« i de m; ber vaj warme weer van afgelo- gingen voor gemiddeld 40 week kon er gelukkig cent weg, waaronder fredigor :h niet voor zorgen, dat er ",J 1 ftn/,0,v explosieve aanvoer bij bloemenveiling 'estland' te Honselersdijk. de snijbloemen was de |f Jm 57(75), hildegard 90(121) en pascal 49(68). Troschrysanten zijn met gemiddeld 34 cent zeker niet meer duur te noe- men. Enkele rassen, die meer pvoer in stuks ongeveer gewild waren, zoals hoof lane in procent lager dan in de- 58(89), penny lane 45(66), ho- rim wit 56(105), regoltime 46(68) en topper 60(85). Ama ryllis wordt in vergelijking met vorig jaar goed betaald, namelijk 63 cent tegenover 27 cent. Een goede start dus van het nieuwe seizoen. Jaar- rond-troschrysanten en tro- sanjers zijn nog steeds de top pers en bij een lagere omzet werd een hoger bedrag ge haald. Vooral bij kamer- en tuinplanten zal dit de volgen- .„.jmelijk 38" cent met "uit- de weken nog wel het geval i «jieters tot één gulden 40: zijn als gevolg van de plan- le Hatrix 85(103), delphi 68(95). J"' as jQva 55(78), rosamunde ls de<79), video 46(87) en vero- het aPa 62(83). Dubbele gerbera's X val) Ifde week van 1984. De jjbloemenomzet was wel 10 ocent hoger. Bij de pot- tnten was er 15 procent per aanvoer en een meer- li zet van 30 procent. ■eesia's brachten gemiddeld cent op en dubbele freesi- >35 cent, waarbij bloemfon- |n 41(57); fantasy 47(80); Sutieira 32(60) en pallas 33(54). Onië.pbera's brachten een dub- i de Jlie meer °P dan v°"g jaar, tenbeurzen bij Honselersdijk en Bleiswijk, die meestal nog enige weken in een hoger prijsniveau doorwerken. Nadat de rode paprika's het lange tijd te verduren hebben gehad, waren nu de aubergi nes aan de beurt. Door het verder toenemen van de aan voer nam de prijsdruk steeds verder toe. De weekaanvoer kwam boven de 500 ton te liggen en dit was duidelijk teveel van het goede. Naast het grote aanbod is er tevens sprake van een sterkere Itali aanse concurrentie op de West-Duitse markt dan in 1984. In de loop van de afge lopen week daalde de prijs steeds verder.Op donderdag 5 september was de midden- prijs weggezakt naar 1 gul den 32 per kilo. Vorig jaar kwam de middenprijs bij een aanbod van 407 ton uit op 2 gulden 95. Voor de maand september is de referentie- prijs voor de aubergines vast gesteld op 130 gulden en 93 cent per honderd kilo. De aanvoer zal weer geleidelijk afnemen en er ontstaat weer wat ruimte voor prijsherstel. Tomaten Het zag er aanvankelijk naar uit dat de tomatenprijs in de afgelopen week zou aantrek ken. In het begin van de week liepen de prijzen op, maar naarmate de week vor derde zakten de prijzen weer weg. Dit geldt althans voor de ronde tomaten. Er gaan de laatste weken minder toma ten naar West-Duitsland, om dat er nog steeds concurren tie van de natuurtomaten on dervonden wordt Het con currerend aanbod van andere buitenlandse leveranciers is echter aanmerkelijk kleiner dan vorig jaar. De vraag van Engeland en Frankrijk werd eveneens kleiner. Door de zeer matige prijzen van de afgelopen weken bestaat er bij veel telers niet veel animo meer om nog lang met de oude teelten door te gaan. Veel gewassen worden zoge naamd gesmeerd, waardoor de tomaten in een versneld tempo afrijpen. Hierdoor kan er weer een piek in de aan voer ontstaan. Op donderdag 5 september was de middden- prijs voor de A-export weer gedaald naar 68 cent per kilo. Bij de vleestomaten daalde het aanbod sterk. In de laatse week van augustus nam het aanbod met een miloen kilo af. Hierdoor onstond er bij de vleestomaten wel enige ruimte voor prijsherstel. De middenprijs liep in de afgelo pen week op naar 93 cent per De binnenlandse tomaten. Overige glasgroenten Een füdiner aanbod van komkommers schiep geen ruimte voor oplopende prij zen. De vraag bleef zwak. De export naar de meeste bui tenlandse afnemers ligt op een lager niveau dan vorig jaar. Voor de sorteringen van 36 tot en met 61 lag de mid denprijs tussen 27 en 43 cent per stuk. Er wordt een groter aanbod verwacht en veel ruimte voor prijsherstel zit er niet in. In de laatste week van augustus was er sprake van een moordende concur rentie op de paprika-markt in West-Duitsland. In die week bedroeg het concurre rend aanbod maarliefst 3750 ton. Italië is verreweg de grootste concurrent. Dit land wist in die week maarliesft 2713 ton te exporteren. Voor de rode paprika's valt er nu eindelijk iets positiefs te mel den over de prijsvorming. De middenprijs liep op naar drie gilden en 15 cent per kilo. it prijsherstel komt wel erg laat Voor veel telers is het einde van de teelt alweer in zicht Veel gewassen zullen begin oktober weer opge- ruimt worden om op tijd met de voorbereidingen van de nieuwe teelt te kunnen star ten. Er wordt een kleiner aanbod van rood verwacht, de prijs loopt verder op. De groene paprika's moesten iets van de aantrekkelijke prijs inleveren. Dit wil niet zeggen dat het resultaat nu slecht was. De middenprijs daalde naar twee gulden en 30 cent per kilo. De aanvoer van groen zal niet veel verande ring ondergaan, hetzelfde wordt voor de prijzen ver wacht. In de sla-prijzen kwam er wat beweging. Bij de glassla kwam de midden prijs op 37 cent per stuk uit. Voor de natuursla werd er gemiddeld 33 cent per krop betaald. Waarschijnlijk neemt het totaal aanbod van sla wat af. Er wordt daarom op gelijke of hogere prijzen gerekend. Voor de radijste lers was er weinig nieuws onder de zon. De aanvoer is al weken constant en hetzelf de geldt voor de prijzen. Ook in de afgelopen week bleef de midden pijs op 26 cent per bosje hangen. Een kleiner aanbod blijf niet lang meer uit. Waarschijnlijk trekken de prijzen in de komende week weer aan. Paksoi wordt in ruime mate aangevoerd. De middenprijs zakte weg naar 35 cent per kio. Poste lein werd goedkoper en bracht 55 cent per kilo op. Voor courgettes veranderde er niets. De middenprijs bleef 41 cent per stuk. Vollegrondsgroenten De aanvoer van spruiten is ruim voor de tijd van het sei zoen. Toch bestaat er een goede vraag naar dit gewas. 'De middenprijs steekt gun stig af bij die van vorig jaar. Voor de A sortering werd er 1 gulden en 61 cent per kilo betaald, tegen 1 gulden 13 vorig jaar. De aanvoer groeit snel en de prijsdruk neemt toe. De aanvoer van andijvie wordt weer langzaam groter en de prijs daalde naar 63 cent per kilo. Voor dit gewas worden er lagere prijzen ver wacht. Spinazie moest in de afgelopen week ook inleve ren, de klok bleef op 88 cent per kilo staan. Voor sperzie- De belangstelling voor een eigen groentetuin neemt in Neder land nog steeds toe. Uit recente cijfers van het Produktschap voor Groenten en Fruit en uit gegevens van de Nederlandse Vereniging voor Ecologische Landbouw blijkt, dat er op dit mo ment in niet minder dan 1,7 miljoen Nederlandse huishoudens uit eigen tuin wordt gegeten. Sommige liefhebbers genieten het hele jaar door van eigen teelt, anderen alleen tijdens het zomer seizoen. Jaarlijks komen er 100.000 tuinders bij. De grootte van de eigen groentetuinen wisselt sterk. De één teelt op slechts een paar meter bij het woonhuis, terwijl de meer fer vente tuinder over honderden vierkante meter tuin op een spe ciaal volkstuinencomplex beschikt. De gemiddelde grootte van de moestuin bedraagt iets meer dan 100 vierkante meter (exclu sief aardappelen en fruit). De amateurs bebouwen bij elkaar zo'n 17.000 hectare tegenover 47.000 hectare, die door de beroepstuinders wordt benut Cijfers Die cijfers liegen er niet om. Voor de aardigheid heb ik enkele mensen gevraagd een schatting te geven van het aandeel, dat de amateurtuinder heeft in de nationale produktie van groente. De antwoorden variëerden van zo'n 5 tot in het stoutste geval 10 procent. De werkelijkheid van 30 procent ligt daar wel een heel eind vanaf. De sterk groeiende interesse voor het zelf moestuinieren blijft niet onopgemerkt. Als voorbeeld mag de uitgave van moestuin - boeken gelden. Op het voorlichtingscentrum De Kemphaan in Almere is één hele hoek van de expositiehal „bedekt" met boe ken, tijdschriften en andere publicaties over de moestuin. Alleen de vorige maand al verschenen er kort na elkaar 3 nieuwe boe ken. De markt ligt duidelijk open. Zoveel tuinders, zoveel zinnen. Leggen we enkele boeken naast elkaar, dan komen er heel wat verschillen naar boven. De com binatieteelt die door de ene schrijver wordt gepropageerd, wordt door de ander iuist afgeraden. Dat geldt tevens voor de teeltme thoden en de bestrijdingsmethodieken. Het lijkt erop of iedere schrijver persé een eigen theorie moet uitwerken. En de prak tijk? De amateurtuinder die zich strikt aan het handboek van zijn fa voriete schrijver houdt, zal in de praktijk toch heel wat teleur stellingen moeten verwerken. Immers, de omstandigheden kun nen zeer verschillend zijn. Een tuinder op zandgrond ontmoet geheel andere problemen, dan zijn collega op de zware klei. Waar de één zijn gewassen ziet opvreten door fazanten, heeft de ander zo'n dier nog nooit gezien. Maar zelfs op twee tuinen di- rekt naast elkaar kan de wereld verschillen. Cursus De cursus „Milieuvriendelijk tuinieren" op de Kemphaan brengt die verschillen aardig in beeld. Eén van de belangrijkste lessen die de cursist dan ook leert, is de wetenschap dat de allerbestè methode niet bestaat. „Onderzoek alles en behoud het goede", gaat ook op in het eigen proeftuintje. Dat desondanks veel van anderen geleerd kan worden, spreekt uiteraard voor zichzelf.* Zelf wil ik een bescheiden poging wagen een nieuwe combina- tieteelt te opperen. Een combinatie die geheel toevallig is ont staan en waarop, na één oogst, natuurlijk nog niet vertrouwd kan worden. Op het teeltbed waar de radijs had gestaan, heb ik begin juli een paar slaplantjes gezet. Tussen de sla kreeg vervol gens de boerekool een plek. De konijnen en andere dieren op De Kemphaan bleken lang niet vies te zijn van boerekool, en op alle cursustuinen werd de boerekool geheel weggevreten. Behalve inderdaad, behalve op mijn tuin. De andere cursisten waagden vervolgens een nieuwe poging, maar wederom stond een week later alleen de stengel nog maar overeind. Mijn boerekool is inmiddels zo gegroeid, dat ik nog maar weinig vreterij hoef te vrezen. Voor de sla is nu geen plek meer, maar ook al waren het kleine kroppen, de sla smaakte voortreffelijk. ÏÜJJNST ne» gestolen Rembrandt iVlijkt een kopie f-EN-PROVENCE De waarde van wee kunstwerken die uit het Granet- seum in Aix-en-Provence zijn gesto- is minder hoog dan aanvankelijk d aangenomen. Functionarissen van ►1 pmeente Aix verklaarden gisteren dat llTCgestolen zelfportret van Rembrandt van de meester zelf was, maar een Ie gemaakt door een van zijn leerlin- l-|Q Het tweede schilderij is De Maagd LlCcn Petrus en Augustinus van Robert tin. De waarde van de twee schilderij- ras aanvankelijk geschat op 30 miljoen p ie. De kopie van het zelfportret van y .ilbrandt blijkt nu niet meer dan 50.000 - mujc te 2jjn j|et schilderij van Cantin dt geraamd op 2,5 miljoen franc, aldus °1emeente-ambtenaren. itgetr oting. Ida Fink ontvangt Anne Frank-prijs Burgemeester Ed van ThIJn van Amsterdam heeft gistermiddag in het Amsterdams Historisch Museum de Anne Frank Literatuurprijs overhandigd aan de schrijfster Ida Fink. De in Polen geboren, maar In Israël wonende schrijfster kreeg de prijs voor haar werk „Een klein ogenblik - Verhalen uit de holocaust". Rechts op de foto de heer Vincent Frank-Steiner. voorzitter van het Anne Frank Fonds in Bazel, die de prijs heeft ingesteld. Glas-in-lood in kunstkar Gemeentemuseum DEN HAAG In de kunstkar van het Haags Gemeentemuseum kan morgenmiddag en verder in de maanden september en oktober elke donderdagmiddag op het Plein een kleine foto-expositie worden bezocht over het veelsoortige glas- in-lood-werk dat in Den Haag is te zien. Het oudste raam in de exposi tie is dat van de Sint Jacobskerk (1541) en het meest recente dat van een woonhuis (1977). Ook Haagse glas-in-lood ateliers zijn in de expo sitie opgenomen. De technische kant van het vak wordt met een videoband in beeld gebracht. WC istgeW -r tijd( De stT n. In! !in.T5TERDAM Onder u ^jiaam „100 Jaar Prix de CD/pe" wordt van 10 tot rstel.hiet 26 september een itraa^oonstelling gehouden 'etenjhet gebouw van de n tsakademie van Beel- •lid V^e Kunsten aan de ?t belhouderskade in Am- elen dam. De Prix de rheidje, een jaarlijks terug- Jk^^nde wedstrijd voor 0 gjdende kunstenaars, ansteh" georganiseerd door de Rijksakademie, bestaat dit jaar een eeuw. De wedstrijd werd in het'le ven geroepen door Lodewijk Napoleon in navolging van de Franse Prix de Rome. met de bedoeling kunstenaars in de gelegenheid te stellen zich in ternationaal te oriënteren, bij voorkeur door een reis naar Rome. De opening van de ten toonstelling maandag valt sa men met het bekend maken van de winnaars van de prijs voor dit jaar. De expositie be handelt de wedstrijd geduren de de afgelopen honderd jaar. Daarbij ligt de nadruk op twee periodes: de eerste twintig jaar en de laatste twintig jaar. Er wordt aandacht besteed aan het ontstaan en het verloop van de wedstrijd, de wijze van jurering alsmede aan de reis die na het winnen van de prijs werd gemaakt. Een keuze uit de met goud bekroonde wer ken zal worden gepresenteerd. De laatste jaren was er toene mende kritiek op de inhoud van de wedstrijd. Daarom werd de strijd om de Prix de Rome dit jaar in een geheel nieuw jasje gestoken. Met be hulp van foto's en dia's, ge maakt tijdens de hernieuwde wedstrijd, kan de bezoeker een indruk krijgen van de huidige en toekomstige gang van za ken rond deze kunstenaar- sprijs. ld*rl«lMofiz0n,aa,: in® 1 plotseling; 4 metaal; nafiro 6 sporttrofee; i'fFra' 7 heil,9e ,bls» 9 ZdT1 amakelljke zeevla; i\ on veelal beschermd gebied. 0 1^- rhni.'t 1 kerstboomversiersel; 2 afschrift: 3 muziekgezelschap; 105 4 biljartstok; o,_ 5 gewerenpiramide; 1 van nlet beves,'9d; 9 verdovingsmiddel; 10 vrijgevig. Zesde concert in de serie onder au spiciën van de Kunstkring Duiven voorde door het Daniel Strijkkwar tet. Daniel Morotzaal, Kasteel Dui venvoorde. Voorschoten. Na het concert dat gisteravond door het Daniël Strijkkwartet werd gegeven resten in de on der auspiciën van de stichting „Kunstkring Duivenvoorde te Voorschoten" nog twee con certen in de Daniel Marotzaal, maar reeds nu is duidelijk dat de zesdelige serie een succes geworden is. Niet alleen wa ren alle concerten uitverkocht maar ook het artistieke peil liet weinig te wensen over. Een concert met muziek uit het archief van het kasteel, het concert door Fania Chapi- ro, de Bach-avond, het waren de hoogtepunten van het sei zoen. Zo'n hoogtepunt werd gister avond opnieuw bereikt door de heren Shamir, Furman, Shimon en Maxchkowski, die vanuit hun respectievelijke vaderlanden Rusland, Roeme nië en Israël hun thuishaven hebben gevonden in het Rot terdams Philharmonisch Or kest. Meest opvallend ken merk in hun wijze van musi ceren is de emotionele betrok kenheid bij het notenbeeld. De intensiteit straalt van hun spel af en met name primarius Benzion Shamir legt in zijn ge- laats-expressie de geaardheid van de muziek. Hij is zo gela den, zo gespannen, dat hij niet dan met moeite op zijn stoel kan blijven zitten. Hij beheerst de muziek maar de muziek be heerst ook hem. De vier streven in hun spel naar de produktie van een volle toon, krachtig en uitbun dig, soms té. Maar de toehoor der verveelt zich bij dit musi ceren geen maat. Zo'n concert is duidelijk niet zo maar een schnabbel, er wordt keihard gewerkt. De kamermuziekliefhebber kent als zijn broekzak de kwartetten van Haydn (op. 64/6) en Dvorak (op.96), maar een strijkkwartet van Ambroi- se Thomas? „Nog nooit van ge hoord" zei de heer achter mij, maar hij vergat de Thomas die de opera Mignon en nog zo'n twintig andere volkomen ver geten opera's schreef. Een componist die strooide met de ene melodie na de andere en op dat notenbeeld van dat strijkkwartet zou een colora tuursopraan zich heerlijk kun nen uitleven. Soms wat senti menteel (het walsje uit het Menuetto balanceert op de rand van banaliteit), maar al les bijeen toch wel kostelijk. ADR. HAGER LIDO 1: „Mask" (aJ.). Met Eric Stoltz, Cher en Sam Elliott. Regie: Peter Bogdanovich. Op zich heeft het gegeven van „Mask" genoeg kenmerken voor een door-en-door senti mentele, huilerige film: Een door een zeldzame ziekte voor het leven verminkte, en in de ogen van velen daardoor „zie lige" jongen, wiens moeder ook nog eens aan de drugs is, het zou een prachtige patheti sche, van valse sentimenten doorspekte soap-opera kunnen opleveren. Dat is het niet geworden. Niet dat een zakdoek bij „Mask" een overbodige luxe is. Het verhaal is daarvoor te drama tisch, hoe optimistisch de 16- jarige Rocky Dennis ook door het leven stapt. Maar waar re gisseur Peter Bogdanovich de makkelijke weg had kunnen kiezen door de nadruk te leg gen op de „zielige" aspecten van zo'n leven als gedrocht, daar koos hij voor een wat af standelijker benadering, waar in de laatste jaren van de jon gen, met al zijn hoogte- en dieptepunten, worden weerge geven. Het resultaat is dat ook nu de tranen vloeien, maar ik in ieder geval niet het gevoel had te worden gemanipuleerd door goedkoop effectbejag. Misschien is het de weten- schap dat Rocky echt heeft be- STERKE EMOTIES IN FILM VAN BOGDANOVICH staan die die sterke emoties oproept. Het is niet zomaar een verhaaltje uit de duim van een talentvol scenarioschrij ver. Rocky Dennis leefde echt, had de idealen van elke zes tienjarige, wilde reizen maken, spaarde plaatjes van honkbal spelers, zocht een vriendinne tje. Hij had het door zijn uiter lijk moeilijker dan andere jon gens van zijn leeftijd, maar echt „zielig" kan je hem nau welijks noemen. De tragiek ligt meer in hoe de anderen te gen Rocky aankijken, hoe ze keer op keer schrikken van zijn „masker", hem daardoor beschouwen als een inferieur schepsel. Dat is hartverscheu rend, niet de jongen zelf. De emoties worden daarnaast nog aangescherpt door het aangrijpende acteerwerk van Cher (in Cannes tot beste ac trice gekozen), als de oncon ventioneel levende maar hard voor haar zoon strijdende moeder. Ondanks een gezicht waarvan normaal nauwelijks enige emotie valt af te lezen weet Cher keer op keer te ont roeren. Datzelfde geldt voor Eric Stoltz, die door een dik, loodzwaar schuimrubberen masker erg in zijn mogelijkhe den werd beperkt maar als Rocky zeer overtuigt KOOS VAN WEES EIERVEILING EIVEBA BV BARNE- VELD (5-9)voer 3.205.990 stuks, stemming traag. Prijzen in gulden per 100 stuks: eieren van 50-51 gram 8.35-8,95. van 55-56 gram 9,00-9,90. van 60-61 gram 10.15-13,20 en van 65-66 gram 11,20-15,45. FIERVEILING BARNEVELD - Aanvoer 1.127.700 stuks, stemming rustig. Prijzen in gulden per 100 stuks: eie ren van 51-52 gram 8,55-9,25. van 56-57 gram 9,25-10,60. van 61-62 gram 10,50-13,95 en van 66-67 graqm 11,45-16,00. EIERMARKT BARNEVELD - Aanvoer ca. 1.400.000 stuks. Stemming rede lijk. Prijzen in gulden: eieren van 48-54 gram 9,35-10,75 per 100 stuks, 1,95-1,99 per kg. van 57-61 gram 12,20-15,10 per 100 stuks. 2,14-2,48 per kg. van 64-67 gram 16,25-17.25 per 100 stuks. 2,54-2,57 per kg. Scharreleieren 1,50-2,00 per 100 ho ger. witte eieren 59 gram 10,75 en witte eieren 67 gram 12,50. KAASMARKT GOUDA (5-9) - Aanvoer 29 partijen, handel goed. Prijzen in gulden per kg: 1e en extra kwaliteit 7,90-8,30. 2e kwaliteit 7,65 en zware kwaliteit 8,20-8,85. VEEMARKT UTRECHT (5-9) - Prijzen: stieren (resp. 1e en 2e kw.) 7,35-8,35 6,50-7,35. vaarzen (resp. Ie en 2e kw.) 7,65-8.40 6,55-7,55. koeien (resp. 1e. 2e en 3e kw.) 7,25-8,00 6,10-7,15 5,20-6,10. worstkoeien 5,10-5,75 (voorgaande pfljzen per kg geslacht gewicht en ontvet), schapen 150-240, per kg 5,50-7,00. lammeren (rammen) 200-250, per kg 10,00-10,75. lammeren (ooien) 200-230. per kg 9,00-10,75. varkens 3,25-3,30. zeugen (resp. 1e en 2e kw.) 3,00-3,05 2,90-3,00. melk- en kalf- koeien (resp. 1e en 2e soort) 2125-2725 1750-2125. melk- en kalf- vaarzen (resp. 1e en 2e soort) 1900-2300 1650-1900. guste koeien 1100-2050. enterstieren 1500-2050. pinken 900-1225. graskalveren 600-975. nuka's voor de mest rood bont stieren 545-725. AMSTERDAM Het Na tionale Ballet komt dit seizoen met zeven pro gramma's, waarvan er vijf worden begeleid door het Nederlands Balletorkest (NBO), voor een groot deel onder leiding van Adam Gatehouse. In zijn zeven programma's pre senteert het balletgezel schap nieuwe creaties van Rudi van Dantzig, Hans van Manen en Tour van Schayk, reprises van dit trio en van Jan Linkens en John Wisman. Verder worden opgevoerd Frederick Ashtons Midzomer- nachtsdroom en The Sleeping Beauty, terwijl één program ma is gewijd aan de befaamde choreograaf George Balanchi- ne (met de première van zijn pas-de-deux uit 1960 op mu ziek van Tsjaikofski). Speciaal voor de piste van Carré staat voor 1986 op het programma Gerardjan Rijnders' bewer king van'Bacchanten van Eu ripides. Voor deze produktie bundelt het Nationale Ballet zijn krachten met toneelregis seur Rijnders, componist Bou- dewijn Tarenskeen en ontwer per Paul Gallis. Als gastdirigent voor het NBO zullen optreden Horia Anrees- cu, Terence Kern en Meir Minsky. Deze zomer verlieten acht dansers het Nationale Ballet, meestal naar andere ge zelschappen in binnen- of bui tenland: Barry Watt, John Wisman, Martin Meng, Moni que Rempt, Tiina Vëre, Peter Schetters, Gerrit Peiffer en Charles Flanagan, die met dansen is gestopt Ter versterking van de groep werden dertien nieuwe dan sers gecontracteerd. Robert Fisher keerde als balletmees- ter terug bij het Nationale Bal let. In het seizoen 1986/1987 zal het dan 25-jarige gezelschap het nu nog in aanbouw zijnde Muziektheater aan het Water- looplein in Amsterdam als vas te theater bespelen en als nieuwe behuizing betrekken. Het eerste programma in de reeks van openingsvoorstellin gen, samen met de Nederland se Operastichting.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 9