51 Multinationals zijn een zegen (Her)ontdekking van Calvijn als oecumenisch inspirator TAF Vloeken valt onder grondrecht „vrijheid van meningsuiting" Stichting benadert kerken voor actie tegen euthanasie kerk en wereld MR. CHORUS VAN NEDERLANDS CHR. WERKGEVERSVERBOND: •n beroepingen •M ACHTERGROND ftzxdóc Souoant VRIJDAG 6 SEPTEMBER 198S PAGljj De interkerkelijke hulporga nisatie Stichting Schuilplaats heeft de hulp van de kerken ingeroepen bij een actie tegen legalisering van euthanasie In een brief die deze week aan ruim 2500 kerkeraden wordt gestuurd, vraagt de stichting de kerken om steun voor haar opvatting dat eut hanasie, omschreven als „op zettelijk levensbeëindigend handelen door een ander dan de betrokkene op diens ver zoek". en het opzettelijk beëindigen van het leven van iemand die niet in staat is zijn of haar wil te uiten, onder alle omstandigheden strafbaar moet blijven. De actie is bedoeld om rege ring en parlement duidelijk te maken dat veel mensen zich niet kunnen vinden in het ad vies van de staatscommissie euthanasie, dat 19 augustus werd gepubliceerd. De staats commissie wil euthanasie on der bepaalde voorwaarden toelaten. Volgens de Stichting Schuilplaats is het leven van de mens niet langer be schermd, als het advies van de staatscommissie door rege ring en parlement worden overgenomen. De stichting steunt de mening van de min derheid van twee leden van de staatscommissie die eutha nasie onder alle omstandighe den afwijzen. De Stichting liet eerder weten dat mensen in toenemende mate uit angst voor euthana sie weigeren naar een dokter te gaan of zich in een zieken huis of verpleeginrichting te laten opnemen. lllllllllllllllllllll DS. H.VISSER UIT ROTTERDAM: BVD zegt geen interesse in KSA te hebben De Binnenlandse Veilig heidsdienst (BVD) is niet ge ïnteresseerd in de Rotter damse Stichting voor Kerke lijke en Sociale Arbeid (KSA) en haar projecten. Dat heeft KSA-directeur dominee drs. H. Visser donderdag telefo nisch vernomen van een BVD-ambtenaar. Dominee Visser had de direc teur van de BVD een brief geschreven waarin hij zijn beklag deed over een geval waarbij een medewerker aan een van de KSA-projecten zou zijn benaderd door een agent van de BVD met het verzoek aan de de dienst in formatie door te spelen over de activiteiten van de stich ting met betrekking tot hulp verlening aan drugsverslaaf den en vreemdelingen. Volgens de BVD-ambtenaar. met wie Visser telefonisch heeft gesproken, legimiteert een BVD-medewerker zich altijd als hij personen bena dert, hetgeen in dit geval niet was gebeurd. „Uit de verkla ring van de BVD-ambtenaar moet ik opmaken dat hier sprake was van een nep-BV- D'er". aldus Visser, die de BVD-ambtenaar te verstaan heeft gegeven geen zin te hebben in een welles-nietes- -spel. „Voor wat ons betreft is thans de zaak gesloten. Intri gerend blijft de vraag wie de onbekende X was, die zich wel bekend maakte (maar niet legimiteerde - red.) en beloofde terug te keren. Wij wachten af", aldus Visser. Op zoek naar de waarheid ontmoet men geen tegenstanders maar bondgenoten Multinationale onderne mingen zijn niet bereid een nieuwe verantwoor delijkheid op zich te ne men wat betreft de be strijding van de armoede in de landen waar zij zijn gevestigd. Deze bedrijven houden zich aan de ge dragsregels die een over heid van een bepaald land stelt, maar willen geen verdere stappen doen om de armoede in het land van vestiging te bestrijden. Bedrijven zeggen al een bij drage in de armoedebestrij ding te leveren door het ver sterken van de economie en zien die bijdrage als een zegen voor de betreffende landen. Dit concludeerde prof. dr. H. M. de Lange gisteren in Den Haag bij de presentatie van het rapport „Over de grenzen", samengesteld door een werkgroep van de Raad van Kerken, over de maat schappelijke verantwoorde- Mr. R. C. M. Chorus: „TNO's een zegen" lijkheid van transnationale ondernemingen (TNO). Uit gesprekken met Unilever, Shell. Philips, DSM en de Unie van Kunstmestfabrieken (UKF) is volgens hem geble ken dat de TNO's zich uitslui tend baseren op het marktme chanisme. Van de vroeger weieens geuite suggestie als zouden TNO's een bijdrage le veren tot ontwikkelingssa menwerking, is niets geble ken, eerder het tegendeel, al dus prof. De Lange. De gesprekken die namens de Raad van Kerken met de be drijven werden gevoerd, ko men voort uit een verzoek van de Wereldraad van Ker ken. Volgens de Wereldraad zijn TNO's krachten die zich bij elkaar aansluiten om de armen te onderdrukken en hen in hun macht te houden. Namens het Nederlands Chorus aanwezig bij de pre sentatie van het rapport. Hij bleek teleurgesteld in de con clusies en aanbevelingen van de werkgroep. Hij zei dat het niet aangaat om de armen als doelgroep van de TNO's te zien. ..De taak van de bedrijven is ren dement te maken om de con tinuïteit te waarborgen. Lan den waar TNO's worden bin nengehaald, laten een betere economie zien dan de landen waar ze niet werken. Ik kan dan ook verklaren dat de on dernemingen een zegen zijn voor het economisch ontwik kelingsproces van de landen waar ze werken". Hij verklaarde voorts dat naar zijn mening bedrijven niet zelf hoeft te zorgen voor waarborgen en controle wat betreft het (ethisch) handelen. Anderzijs zijn er bedrijven te noemen die zelf aansturen op bijvoorbeeld een goed georga niseerde vakbond. Prof. De Lange en prof. dr. B. Goudzwaard, beiden deel uit makend van de delegatie die de gesprekken voerde, wezen er op dat het principe van het marktmechanisme zoals de bedrijven deze belijden, de ar men buiten sluit. „Het mark- tmechisme spreekt uitsluitend de bezitters aan en niet de ar men. De TNO's doen daarom in hun visie tekort aan hun maatschappelijke verantwoor delijkheid". Mr. Chorus meende dat TNO's zich willen laten aanspreken op hun pu blieke verantwoordelijkheid, maar niet op een politieke. Hij deed de werkgroep, van wie de aanbevelingen zijn overgenomen door de voltalli ge Raad van Kerken, de sug gestie vooral met de TNO's zelf, de werknemers daarvan, in gesprek te komen, en niet via de publieke opinie de kwestie van de verantwoor delijkheid aan de orde te stel len. De bedoeling van de werk groep is, via DISK (Dienst in de industriële samenleving vanwege de kerken) op be drijfsniveau met werknemers van TNO's te gaan spreken. Een van de conclusies uit het rapport is dat veel werkne mers door de gesprekken van de werkgroep met hun cen trale ondernemingsraad voor het eerst over de problema tiek spraken. Een aanbeveling is dan ook dat de wetgeving op dit punt wordt aange scherpt, zodat werknemers meer zicht hebben op wat het bedrijf doet in derde wereld landen. „Werknemers hebben te ma ken met een dubbele loyali teit", aldus prof. De Lange. „Enerzijds is er de binding met het bedrijf, anderzijds is er het lid zijn van een christe lijke gemeente. Tussen deze twee kan een tegenstrijdig heid ontstaan". TIME verboden wegens „belasteren" van de Islam De Verenigde Arabische Emiraten (VAE) hebben de import van het Amerikaanse weekblad TIME voor onbepaalde tijd verboden wegens het belasteren van de Islam en de profeet Mohammad. Het secretariaat van de Samenwerkingsraad van de Golf (GCC) in Riyad had brieven gestuurd naar alle minis ters van informatie van de GCC-lidstaten (Kuweit. Bahrein. Verenigde Arabische Emiraten. Saudi-Arabië, Qatar en Oman) waarin werd aangedrongen op een gecoördineerd op treden tegen „ongunstige berichtgeving over de Islam in de westelijke media", aldus de krant. Gereformeerde Kerken Beroepen: te Leidschendam als geestelijk verzorger van het psychiatrisch centrum Scha- kenbosch, C. J.Honig te Rot- terdam-Delfshaven die dit be roep heeft aangenomen. Aan genomen: naar Dirkshorn, J. P. Strietman kandidaat te Amstelveen; naar Maarssen, A. C. Poley voorheen predi kant te Vrouwenpolder, wo nende te Wassenaar Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen: te Capelle a/d IJssel A. W. v.d. Plas te Bergam bacht. GEMEENTELIJKE VLOEKVERBOD VAN DE BAAN Het vloeken valt onder het grondrecht „vrijheid van me ningsuiting". zoals vastgelegd in de grondwet (artikel 7). Het vloekverbod dat de ge meenten Harderwijk, Putten, Oldebroek en Elburg in hun algemene politie verordening hebben opgenomen, moet dan ook worden vernietigd. MiniV- ter Rietkerk van Binnenland se Zaken schrijft in antwoord op vragen van het GPV-ka- merlid Schutte inmiddels „be vorderd te hebben dat de ver boden worden geschorst". Schutte had zich eraan ge stoord dat gedeputeerde sta ten van Gelderland aan het ministerie van Binnenlandse Zaken advies hadden ge vraagd over de rechtmatig heid van de vloekverboden, terwijl daar volgens hem geen enkele twijfel over mogelijk is. In dat advies werd al opge- mérkt dat het vloeken alleen door het parlement ingedamd kan worden voorzover het aan te merken was als „het openbaren van een gedachte of e?n gevoelen". In een uitvoerige juridische beschouwing legt Rietkerk uit waarom het vloeken onder artikel zeven van de grond wet valt. Vloeken is een vorm van spreken in het openbaar dat ook onder de algemene bescherming van dit wetsarti kel valt, „behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet". Alleen de formele wet gever - dat is het parlement - kan daarin verandering bren gen en dus niet een gemeente bestuur. „Ik ben van me ning", aldus Rietkerk, „dat in een verdraagzame samenle ving in woord en geschrift re kening dient te worden ge- Hij wijst er in dit verband op dat „smalende godslastering" wel degelijk onder het wet boek van strafrecht valt en daarom ter beoordeling aan de rechter kan zijn. „Het te rugdringen van het vloeken acht ik verder een zaak waar toe in het bijzonder kerkge nootschappen en maatschap pelijke instellingen die zich dit belang aantrekken, zijn geroepen", besluit de minis ter. ,,Het is opvallend hoeveel belangstelling er van rooms-katholieke zijde is voor Calvijn. Je kunt rus tig spreken van een haus se. De leiding van het in ternationaal Calvijnon- der?oek is niet meer in handen van protestanten, maar in die van katholie ken". Dr. W. Balke uit Den Ham (Ov), hervormd kerkhistori cus, meent dat die grote inte resse voor de Geneefse theo loog vooral voortkomt uit diens opvattingen over oecu mene. „Men komt tot de ont dekking dat Calvijn niet „cal- vinistisch" is in de zin van Geen ketter betweterig of versplinterend, maar dat hij een theoloog, hu manist en denker is bij wie hartstocht leeft voor de een heid van de kerk. In die zin is Calvijn uiterst actueel". In rooms-katholieke kring heeft eeuwenlang een verte kend Calvijn-beeld over heerst. Begrijpelijk, Calvijn was een van de hoofdrolspe lers in het conflict met die kerk. Maar ook in de protes tantse traditie is het zicht op Calvijn niet altijd zo zuiver geweest. Dr. Balke spreekt in dit verband van een neo-cal- •vinistisch Calvijnbeeld, bij voorbeeld bij Abraham Kuy- per die Calvijn „gebruikt" voor eigen opvattingen; van een Barthiaans Calvijnbeeld. waarin Calvijn een „voorlo per" is van de Zwitserse twin- tigste-eeuwse theoloog Karl Barth of van het oud-liberale beeld dat Calvijn afschildert als de tyran uit Genève. Dr. Balke: „De betekenis van Calvijn is veel breder en die per dan al die Calvijnbeelden ons willen doen geloven. Hij is bijvoorbeeld een uiterst be gaafd humanistisch denker, die ruimte voor wetenschap en cultuur geeft. Zo is het niet toevallig dat juist in calvinisti sche landen wetenschap en cultuur konden gedijen". Het theologisch denken van Calvijn kenmerkt zich ook door het „moderne" humanis tisch denken. Zijn radicale te rugkeer naar de eenvoud van het Evangelie mondt o.a. uit in een „democratische" visie op de kerk. Calvijn geeft de leek een volwaardige plaats in de kerk, ook niet-theologisch gevormden zijn medebestuur ders van de kerk. Calvijn is hierin radicaler dan Luther. Bij de Duitse kerkhervormer is sprake van een „tussery vorm": Luther spreekt nog van bisschoppen; Calvijn doorbreekt het katholieke hiërarchisch denken, met „de stoel" als menselijke (macht sfactor. radicaal. Met deze democratische visie is hij zeer modern. Balke legt uit waarom Calvijn naar zijn overtuiging nooit die „ketterjager" is ge weest zoals geschiedenisboek jes het willen doen geloven. In de eerste plaats zegt hij dat een humanist op het niveau van Calvijn zich daartoe niet zou willen verlagen. Uit de geschriften, met name brie ven, wordt duidelijk dat Cal vijn een hartstochtelijke lief de heeft voor de ene kerk van Christus. Vanuit die liefde spreekt hij over o.a. de rooms- katholieke kerk en over de lutheranen. „De tijden waren niet gemakkelijk voor de mensen van de nieuwe leer; denk maar aan de brandsta pels die overal rookten. Maar Calvijn is nooit vervallen in polarisatie. Altijd blijft bij hem het Evangelie uitgangs punt. Calvijn heeft daarom enorm geleden onder de breuk met de katholieke kerk. Meermalen legt hij daarvan getuigenis af. Net zo lijdt hij aan geschillen met bij voorbeeld lutheranen. Dr. Balke wijst op een uit spraak van Calvijn waarin deze houding wordt bevestigd: „Ik ben bereid tien oceanen over te zwemmen als ik daar mee ook maar iets zou berei ken over de eenheid van de kerk". menvoeging zonder organi sche verbondenheid. Die een heid moet worden beleefd in het recht doen aan het Evan gelie en in de bediening van de sacramenten. Calvijn geeft ruimte voor de vormgeving daarvan. Tijds omstandigheden of culturele invloeden kunnen, vindt Cal vijn, die vorm best mee bepa len. Zelfs gaat hij zo ver dat, als het dan vanwege omstan digheden niet anders kan, de gereformeerden in Polen een bisschopsambt mogen hebben. Wel waarschuwt hij nadruk kelijk dat het herdersambt ge makkelijk kan vervallen tot heersersambt. Het gezag blijft bij Calvijn liggen in het ambt zelf en niet in de drager van dat ambt. De wijze waarop Calvijn de eenheid van de kerk zoekt, vanuit het Evangelie zelf, is naar het oordeel van dr. Bal ke de bron waaruit veel he dendaagse theologen inspira tie putten voor de oecumene. De visie van Calvijn biedt mogelijkheden om boven het niveau van traditie, dogmati sche vooringenomenheid en machtsverhoudingen uit te komen. „Calvijns oecumeni sche bemoeienis is niet een oppervlakkige in de zin van aleen punten van opvereen- komsten opsporen en daarbij over wezenlijke verschilpun ten heenstappen, zoals bij veel oecumenische bewegingen het geval is; het Lima-rapport, van de Wereldraad van Ker ken is daar een voorbeeld van. Calvijn gaat direkt uit van het hart van het Evange lie. Hij gaat daarbij de kriti sche vraag naar binnen, waar de eigen kerk het Evangelie in de weg staat en daarmee de oecumene blokkeert, niet uit de weg. Als die bereidheid er is, die gezamenlijkheid in het zoe ken naar de wil van Christus, dan ontstaat de echte eenheid. Europ it dat h ijn rerend werkt. Voortdurend Wellicht dat het Europees Als Calvijn over die eenheid denken van Calvijn ook inspi- spreekt, doelt hij op een we- rerend werkt. Voortdurenc zenlijke eenheid. Geen sa- betrekt Calvijn zijn gemeente in Genève op de noden en problemen van christenen in heel Europa Hij pleit zelfs voor een diakonaal program ma op Europees niveau. Dr. Balke wijst er op dat Calvijn in zijn prediking over de no den van christenen veraf en dichtbij, heel concreet is. Daarbij schuwt hij geen poli tieke uitspraken. Behalve een groeiende be langstelling voor Calvijn in het westen, valt ook in Japan een opmerkelijke waardering voor zijn werk te constateren. Dr. Balke memoreert hoe veel van Calvijns boeken in het Japans worden vertaald. „Het schijnt dat de heldere, radica le betoogtrant van Calvijn de Japanse christenen erg aan spreekt". Om Calvijn een fanaticus te noemen is niet eerlijk, conclu deert dr. Balke. En als zijn volgelingen, de calvinisten, dat wel zijn, kan Calvijn niet de inspirator worden ge noemd. Het fanatisme van calvinisten dat geleid heeft tot vele kerkscheuringen is vol gens dr. Balke veel meer een vrucht van het negentiende eeuwse liberalisme. „Vóór de negentiende eeuw was er he lemaal geen sprake van een geweldige splintermentaliteit. Ik denk dat het liberalisme van de negentiende eeuw méér te maken heeft met de kerkelijke verscheidenheid op het protestantse erf dan Cal vijn". Belijdenissen Eerlijke studie van Calvijn le vert ook resultaten voor de kerken binnen de calvinisti sche traditie. Bijvoorbeeld het functioneren van de belijde nisgeschriften. Bij Calvijn is het ondertekenen, het eens verklaren met, van een belij denisgeschrift, altijd een oecu menische daad. Een blijk van overeenstemming. In de gere formeerde traditie functio neert het ondertekenen van belijdenisgeschriften veeleer als teken van betrouwbaar heid, iets waaraan men moet voldoen. „Dat is tegen de geest van Calvijn. De praktijk in de reformatorische kerken om van ambtsdragers te vra gen de belijdenisgeschrifterr te ondertekenen, is dan ook niet in de lijn van Calvijn. Omdat zodoende die geschriften als „wet" gaan functioneren. De kerkhistoricus Balke ver heugt zich in de toegenomen interesse voor de historische figuur Calvijn. Naar zijn oor deel zijn er nog meer figuren uit de eerste tijd van de Re formatie die volop de aan dacht verdienen. Hij noemt Marnix van St. Aldegonde en Guido de Bres, Junuis en Taf fin. Een probleem bij bestudering van deze „kleurrijke en origi nele figuren" is de bereik baarheid van hun werk. Dr. Balke stimuleert, samen met de christelijke gereformeerde dr. W. van 't Spijker de her uitgave van bronnen en ar chieven, met name op micro film. Enkele maanden gele den werd als vrucht van deze inspanning het oud hervormd archief op micro-fiche aange boden aan het moderamen van de hervormde synode. „Ik ben ervan overtuigd dat een grotere toegankelijkheid van dergelijke bronnen van groot belang is. We leren daardoor onze geschiedenis beter kennen; beseffen meer waar we vandaan komen en dat helpt om de goede rich ting te bepalen voor het nu en de toekomst". Het copiëren op micro-fiche maakt geschriften en archie ven beter bereikbaar, maar de toegankelijkheid is daarmee nog niet gemakkelijker ge worden. „Bij het oud her vormd archief zou een nieu we index moeten worden ge schreven. Dan pas is het echt ontsloten. Maar ja, zo'n klus vraagt heel wat tijd. En dan hebben we het nog niet eens over een moderne tekstuitga ve van de Acta (notulen) van de eerste jaren van de vader landse kerk. Ik ben ervan overtuigd dat zo' n uitgave studies mogelijk maakt waar uit talloze verrassende dingen tevoorschijn komen". LÜTSEN KOOISTRA Dr. W. Balke: „Calvijn als oecumenische figuur" X IT Gemengde saladtf-* custardpudding met vruchten E vegetarisch M Nodig voor twee perst '/t kg aardappelen, hah Va kertje zure room, 2 1§°V azijn, zout, peper, mosi® 50 g champignons, 1 ain 2 schijven ananas, 1 tomaat, stukje kaas 100 g, 50 g walnoten, s> of bieslook, yoghurt, sla of andijvie of kool, 1 hardgekookt brood of toast met ma rine naar behoefte; 4 dl melk, 35 g custard, suiker, 2 perziken, 1 citroensap, basterdsi naar smaak, 1 rode of we pruim. Kook de aardapplen, d( wenst in de schil, op tijd i zodat ze koud verwerkt I nen worden. Meng room, azijn, zout, pep&J mosterd tot een saus. Wm champignons, doe een plakje van de onderki weg en snijd de paddesto 'urh n i champignons direct dot saus. dan blijven ze bjtsse Snijd de aardappelen e/Sdei pel in blokjes en meng p€ eveneens door de saus. ^rn. vervolgens stukjes anL-.A tomaat, kaas, walnotenf? uïger met yoghurt en di col naar smaak ananassap, bet zout, peper of mosterd,erei cl Leg de salade op een sci die bedekt is met slablar dan wel met fijngesnk* andijvie of spitskool. J neer met ei, achtergehomm plakjes tomaat of met azijn gehaalde plakjes cl pignon. Geef er broot toast met margarine bij. Maak de pudding vanó dan kan hij rustig afko 1 en opstijven. Zet bijna melk op. Meng custard, ker en de rest koude a- Schenk wat hete melk bij mengsel, doe het in c/ej en laat de massa aan de i komen. Doe de puddin een natgemaakte vorm zet die koel weg. Zet mcp^ de in stukjes gesneden a 9 ken een half uur weg troensap en basterdsiLJ Keer de pudding um op bord en leg er de pen met de in puntjes gesr?EL pruim omheen. i ai JEAl m ;lhe "■7- 'iX Koel d ider >rdt, tarn dde rd e DE BILT In het weekeihte blijft het nog koel, terwij^ kans op buien maar langzi kleiner wordt. Een depre, van de oceaan kan boven zror -Scandinavië namelijk nog' lang actief blijven. De dep— sie nam gistermiddag bover j- Noordzee vrij plotseling in"ia tekenis toe. Aan de Wad<jar kust kwam daardoor vanna korte tijd een windkracht |N I staan. Aan de Deense ljmiei kwam het zelfs tot een zvarscl noordwesterstorm. Zo als [r e er nu naar uitziet blijftlr N noordwestelijke stroming ksvo hele weekend boven me Noordzee aanwezig. Daair vt draait de wind naar wesïfen. zuidwest en kan de tempffd a tuur weer wat oplopen. igin janu Weersvooruitzichten voor ssidei verse Europese landen, gebtsbe voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië: koel en ll ig weer. Middagtemperatl van 12 graden aan de westlj tot 16 graden in DenemarT en zuid-Zweden. bnin Britse Eilanden: in het no^ep den wolkenvelden en mogeltinse wat regen of motregen. In P he zuiden enkele zonnige pelden den en overwegend dr<T9 1 Middagtemperatuur van Par graden in Schotland tot 19 d den in zuid-Engeland. leatri Det Beneluxlanden, noord- midden-Duitsland: wisselt!' bewolkt en geleidelijk minf. Tv buien. Middagtemperatl] rond 17 graden. Zuid-Duitsland en Alpenlf den: zonnige perioden slechts een enkele bui. dagtemperatuur rond 18 den. Frankrijk: zonnige perioölC en vrijwel overal droog. M' dagtemperatuur van 20 gratj in het noorden tot 26 gratyj^ we Spanje en Portugal: droog |V zonnig. Middagtemperatl/ van 24 graden in het nool westen tot 30 graden elders. Italië en Joegoslavische kii zonnige perioden en slecl een enkele lokale bui. Middi temperatuur van 24 graden' het noorden tot 30 graden 1 het zuiden. in het zuiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2