WARNECKE fvlODE MEDDENS VIONNET Mode „made in Germany"; de schaamte voorbij MENING OVER MERKEN Daar zit je prima in 't Leer Modieus en betaalbaar? ...kleding in stijl... S86i aaaw3j.d3s e ovasNia Schoenmode in Grote Maten De nieuwe najaars- en winterkollektie schoenen hebben wij ontvangen 55 IK VIND DAT JE GEWOON OP SOMMIGE MODEMERKEN KUNT VERTROUWEN. DIE HEBBEN IETS DAT MIJ ALTIJD BEVALT. EN TOEVALLIG ZIE IK DIE MERKEN IN DEZE WINKEL. NOU, TOEVALLIG IS DAT NIET: DIE WINKEL BEVALT MIJ OOK. 55 Kleiweg 12, Gouda. Tel.: 01820-11123. Breestraat 151-153, Leiden. Tel.: 071-124586.- Nu ook op maandagmiddag geopend. DAMESSCHOENEN v.a. maat 34 t/m maat 46 LiATHSÈ fic&IUm H:\-\RLKM\1KKSTK \T 170 23I2C.(; I.KIDKN TKI.KFOON 07I-I2(K)K9 HERENSCHOENEN v.a. maat 38 t/m maat 52 Onze merken zijn o.a. Greve, Timberland, Hush Pup pies, van Bommel, Clarks, Mephisto. Sioux, Ara, Rockport*, Napolina, Starlet*, Pollini* en veel Ita liaanse fabrikaten. Bovendien voor de kinderen de merken: Piedro, Bunnies, Renata, Elefanten, Petit Shoes en Sesamstraatschoentjes. Den Haag, Theresiastraat 95 Tel. 834370 Voorburg, Kon. Julianaplein 23 Tel. 864914 Geopend 9.00-17.30 uur, maandag 13.00-17.30 uur, donderdag ook 's avonds 19.00-21.00 uur. Zaterdag 9.00-17.00 uur. Alleen verkrijgbaar in filiaal Voorburg. mode //O-2/ó/n 07/-/S0//S U bezoekt toch ook onze modeshows op de Leidato van 6 t/m 15 sep. samen naar... Hofweg 11 - Den Haag AMSTERDAM - ROTTERDAM LEIDSCHENDAM - HIIVERSUM - ARNHEM JAN VOSSENSTEEG 56A - LEIDEN TEL. 071-132.485 De Franse en Italiaanse mode ontwerpers moeten maar vast aan het idee gaan wennen: ze krijgen er een niet te onder schatten concurrent bij. In West-Duitsland zijn steeds meer eigenzinnige couturiers op zoek naar specifiek „West- duitse" mode. Én op de mode beurzen in Düsseldorf en Ber lijn de grootste in Euro pa slaat de „German-de sign" in als een bom. Na jaren lang de Parijse en Romeinse trends op beschaafde afstand te hebben gevolgd hebben de Westduitse ontwerpers hun ei gen stijl opnieuw ontdekt. West-Duitsland is al zeker tien jaar Europa's grootste mode- en textielexporteur, overigens zonder daarmee al te veel aan dacht te trekken. In de mode wereld speelden Duitse ont werpers tot voor kort zelfs nauwelijks een rol, afgezien dan van Karl Lagerfeld die in Parijs bij Balmain in de leer is geweest. Maar echt Duitse mode? Daar had tot voor kort vrijwel niemand van gehoord. In 1981 besloot Manfred Kro nen, directeur van 's werelds grootste modebeurs „Igedo" in Düsseldorf, daar iets aan te doen. De Igedo-chef verzamelde veelbelovende en deels al ge vestigde Westduitse ontwer pers om zich heen en organi seerde in het Guggenheim-mu seum te New York een show onder de titel: „De nieuwe stijl van de Duitse mode". De show, met collecties van Wolf gang Joop, Jil Sander, Uta Raasch en Caren Pfleger, bleek van doorslaggevend be lang voor de emancipatie van de Duitse mode. „We hebben voor het eerst Duitse mode ge zien", schreven Amerikaanse journalisten. .En het is ver blindend mooi". Hoewel de Westduitse mode industrie in dat jaar al twee maal meer omzet maakte dan de Franse, moest het West duitse ontwerp nog doorbre ken. De uit Hamburg afkomsti ge ontwerper Wolfgang Joop, die naast kunst ook filosofie en psychologie studeerde, speel de daarbij de rol van zelfbe wuste en eigenzinnige ijsbre- ker. Het werd, veertig jaar na de ondergang van de Duitse mode-industrie, eens tijd dat op modegebied getoond. De beurs is inmiddels een begrip in kringen van buitenlandse designers; de modeverkopen in Berlijn zelf (dat met een om zet van jaarlijks 1,6 miljard mark Europa's eerste mode- stad is) zal daar niet vreemd aan zijn. In Igedo-Düsseldorf zijn de specifiek „Duitse" modeshows al niet meer weg te denken. En Duitse ontwerpers presenteren hun nieuwe collecties met steeds meer zelfvertrouwen. Il lustratief voor deze hervonden eigen identiteit is de bood schap die Kronen onlangs op een persconferentie de wereld instuurde: „Duits ontwerp is in binnen- en buitenland bekend om zijn originaliteit, avant-gar- de-ideeën en perfecte afwer king". Valse bescheidenheid kan Kronen in elk geval niet meer verweten worden. Aan ambitie ontbreekt het de Duitse modebaronnen even min. Want wat hen betreft is het „Wirtschaftswunder" voor de Duitse mode nog maar net begonnen. PAUL KOOPMAN (ADVERTENTIE) de Duitse ontwerper zijn eigen identiteit zou hervinden, zo re deneerde hij. In zijn woorden: „Ik heb me tot doel gesteld de internationale verwachtingen ten aanzien van de Duitse cul tuur in mode te vertalen. En die verwachtingen zijn kracht en intellect, maar ook gevoe ligheid en gemoedsrust zoals dat in films van Fassbinder naar voren komt". Afstand Na Wolfgang Joop volgen al snel meer ontwerpers die be wust afstand willen nemen van Franse en Italiaanse invloeden in de Duitse mode. Op de Ige- do-beurs in Düsseldorf, die vanaf 7 september op een ex- positie-oppervlakte van hon derdvijftigduizend vierkante meter ruim vijfentwintighon derd exposanten uit dertig ver schillende landen verwacht, profileren Westduitse ontwer pers zich meer en meer in hun specifiek „eigen" stijl. De volgens Manfred Kronen beslissende impuls voor de mode „made in Germany" was de première van de „Duitse designer modeshow Düssel dorf" die september vorig jaar in een witte leren tent op het expositieterrein van de igedo voor een select gezelschap ge organiseerd werd. „Dat was het ster-uur van de Duitse mode", juicht Kronen nog steeds als je naar die première informeert. En inderdaad: de modeshow Düsseldorf kan zijn succes niet ontzegd worden. De export van Duitse kleding nam na de „Westduitse" col lecties van Wolfgang Joop, Uta Raasch, Caren Pfleger, Beatri ce Hympendahl en Manfred Schneider liefst achttien pro cent toe. Ook West-Berlijn heeft zijn vooroorlogse rol van Europese modemetropool weer op zich willen nemen. Naast de geves tigde beurzen „Berliner durch- reize" (traditioneel) en „Inter- chic" (vooral avondkleding) heeft Berlijn in 1982 naam ge maakt met zijn „Berliner Mode-Tagen"; een beurs geor ganiseerd door de „Klub der Mode Avantgarde Berlin" (KAB). Hier werd zoals de naam al aangeeft een mix van nieuwe signalen en trends Geheel „eigen" Duitse mode, dat kan nu weer. Ontwerpen van Wolfgang Joop (links), Uta Raasch (rechts) en Caren Pfleger (onder).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 19