Klad in prijsvorming „Nederlandse film voor doorbraak" NPO geeft eerste seizoen ruim tweehonderd concerten CeidaeSouocHtt SS kunstagenda Voor t eerst sinds weken terugval bloemenprijzen Klokdrukwedstrijd om „Gouden Berkelknop" binnen de nerkeig; Grondslag KUNST ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1985 R VOORZITTER CINEMATHEK KEULEN: (Door onze correspondent Ge rard Kessels) KEULEN In Nederland gebeurt iets moois. De Ne derlandse film staat voor een internationale door braak. Daar is Gert Berg- hoff, gezaghebbend film criticus en voorzitter van de Cinemathek in Keulen van overtuigd. Dit najaar organiseert hij in de Cine mathek de grootste mani festatie van Nederlandse films die ooit in het bui tenland is gehouden. Berghoff: „In de jaren vijftig was het de Italiaanse film die van zich deed spreken, in de jaren zestig de Franse. De Duitse film kwam vooral in de jaren zeventig opzetten. Van wat er de laatste jaren gebeurt zijn de ontwikkelingen in Ne derland het interessantste, naast die in Spanje." „Neem het festival van Vene tië. Het is naar mijn weten de eerste keer dat zo'n belangrijk festival drie Nederlandse films in het hoofdprogramma heeft. Nederland is dit jaar veel dui delijker van de partij dan bij voorbeeld West-Duitsland. En Venetië, dat is bekend, is zeer penibel in zijn keuze. In Can nes en Berlijn is Nederland ook goed vertegenwoordigd. Een Nederlandse film op zo'n festival, dat was vroeger net zo iets als een film van oe Philip- pijnen." Berghoff („Ik zie zo'n 400 a 500 films per jaar") heeft zich de afgelopen maanden zeer in tensief met de Nederlandse film bezig gehouden. Hij raak te zo enthousiast over de rol prenten die hij in Nederland te zien kreeg dat de omvang van de manifestatie in Keulen steeds verder uitdijde. In plaats van acht speelfilms wer den het er twintig. Met korte films en documentaires komt het totale programma, dat van 23 oktober tot 16 december in de Domstad wordt afgewerkt, veel politieke-thrillers ge maakt worden. Een beetje gek eigenlijk, want de politieke achtergrond in Nederland geeft daar nauwelijks aanlei ding toe." „Schatjes" Berghoff is ook bijzonder ge charmeerd van een aantal films, die in Nederland niet zo'n goede pers hebben gehad, zoals „Schatjes" van Ruud van Hemert. „Hoewel hier en daar een beetje smakeloos, was dat toch grote cinema. Een aantal andere Nederlandse films heeft vaak iets claustrofobisch, iets steriels. Er zit weinig lucht jn, ook als ze goed gemaakt zijn. Bij „Schatjes" was dat niet het geval. Het verbaasde me niet dat Warner Brothers de film onmiddellijk kocht." Wat Nederland nog mist is een internationaal succes, zoals Spanje gehad heeft met Carlos Saura's „Carmen". Maar, zo meent de Duitse criticus, de belangrijkste hinderpaal voor een doorbraak van de Neder landse film is wellicht Neder land zelf. Aarzelend zoekt hij naar woorden. „Ik geloof dat Nederland goed op weg is, maar ik hoop niet dat ze strui kelt over haar eigen beperkin gen. Ik weet niet wat het is. Het is niet eens bescheiden heid. Ik maak het mee dat mensen in Nederland die ac tief met film van doen hebben ders film kunnen maken?". Zelfs daar waar er een enthou siaste ontvangst is bij het pu bliek en de pers blijft een kiem van twijfel of er toch niet wat klein broddelwerk gemaakt wordt. Het is geen minderwaardigheidscomplex, eerder een verkeerde inschat ting. Meer iets van: schoenma ker blijf bij je leest. De schroom om Verhoeven en Seunke in een adem met Her zog of Truffaut te noemen". Filosoferend over mogelijke oorzaken noemt Berghoff de filmtraditie in ons land en wellicht ook de taal. Frank rijk, Engeland, Duitsland, Spanje en Italië bestrijken met hun taal meer dan het eigen territorium. Dat heeft in die landen de blik ook wat ver wijd. Wat voor een beeld van Ne derland komt uit onze films naar voren? „Het grootste deel van de films is onmiskenbaar Nederlands", meent Berghoff, „maar meer in de manier waarop ze gemaakt zijn, de at mosfeer. Over de problemen, het leven van alledag hoor ik weinig. Mij valt ook op dat er een soort erotomanie heerst. Sex hoort er altijd bij te zijn." Reservoir Duitsland zou Duitsland niet Berghoff: „Nederlan ders zijn bang om Verhoeven of Seunke In een adem met Herzog of Truffaut te noemen". zijn als de serie films niet be geleid werd met een aantal discussies. Tijdens die gesprek ken met mensen uit de Neder landse filmwereld wil Berg hoff ook een kwestie aansnij den die hem na aan het hart ligt. Waarom werkt de rijke Duitse televisie zoveel samen met Frankrijk en Italië als het gaat om het maken van co- -producties en waarom komt Nederland in het geheel niet aan de bak? Berghoff: „Het is onbegrijpelijk dat het reser voir aan talent in Nederland niet sterker benut wordt. De Westduitse film zit in een zeer, zeer, diepe crisis. Het is vooral een creatieve crisis. Inbreng vanuit Nederland zou zeer welkom zijn. De Fransen en de Italianen lopen hier bij de televisie de deur plat omdat ze weten dat er geld zit. Ook Ing- mar Bergman heeft hier een film gemaakt. Het ontbreekt wat aan pressie vanuit Neder land. Ik vind dat Nederland moet proberen zich wat beter te verkopen." International Art Club in Provinciehuis DEN HAAG In het Provin ciehuis aan de Koningskade in Den Hag wordt van 2 tot en met 27 september een tentoon stelling gehouden van werk van leden van de Internatio nal Art Club The Hague. De expositie is vrij toegankelijk op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur. Onder de in Den Haag wonen de buitenlanders zijn er velen die zich beroepsmatig of als amateur bezig houden met beeldende kunst. Samen met een aantal Hagenaars hebben zij zich verenigd in de Interna tional Art Club The Hague. De ruim 120 leden van deze club, waaronder zich Amerikanen, Duitsers, Engelsen, Fransen en Japanners bevinden, zijn alle maal zeer actief op het gebied van de beeldende kunst. Ze or ganiseren maandelijks work shops en geven daarnaast te ken- en schilderlessen. Ach terliggende gedachte is de kunst te bevorderen door de internationale contacten die zo gelegd worden. De selectie op het Provinciehuis, bestaande uit 85 werken van 44 leden, geeft een beeld van wat die in- ternationele inspiratie heeft opgeleverd. Orkestvereniging zoekt amateur-musici DEN HAAG De Haagse Or- kestvereniging Euterpe zoekt, met het komende concertsei zoen voor de deur, een aantal gevorderde amateur-musici uit Den Haag en omgeving ter versterking van het orkest. Het ruim 90 jaar oude muziek gezelschap, dat zich voorname lijk toelegt op het klassieke re pertoire, repeteert elke maan dag van 20.00 tot 22.30 uur in het Edith Stein-college aan het Couperusplein. Belangstellen de amateur-musici kunnen zich tijdens de repetities aan melden. AMSTERDAM Het Neder lands Philharmonisch Orkest, met 170 musici het grootste van ons land, heeft voor zijn eerste seizoen 205 uitvoeringen op het programma: 94 als sym fonie-orkest, 64 als begelei dingsorkest bij opera-uitvoe ringen en de overige 47 als ka mer-orkest. De benoeming van de Oost-: duitser Hartmut Haenchen (42) tot chef-dirigent per 1 sep tember 1986 behoeft nog be krachtiging van hoger hand. Wel staat Haenchen het ko mende seizoen al op de bok als dirigent bij de uitvoeringen van Le Nozze di Figaro van Mozart. Tekent hij voor één programma, er staan nog twaalf andere dirigenten voor het orkest. Van alle uitvoeringen worden er het komende seizoen 121 gegeven in Amsterdam en 36 in Utrecht. Dit laat zich ver klaren uit de voorgeschiedenis van het orkest. Het is ontstaan uit het samengaan van het Amsterdamse Philharmonisch Orkest, het Utrechts Symfonie Orkest en het Nederlands Ka merorkest. Het USO was met ruim 180 jaar de oudste orkes tinstelling in ons land. De bei de andere werden in de jaren vijftig van deze eeuw opge richt. Alle vaste musici van de drie orkesten konden per 1 septem ber 1985 in vaste dienst treden bij het nieuwe orkest. Hun aantal moet over vijf jaar zijn teruggebracht tot ongeveer 150. Het voorbereidingsbestuur hoopt dit zoveel mogelijk te bereiken door natuurlijk ver loop. Hoe het bestuur van de stichting Nederlands Philhar monisch Orkest er definitief uitziet, is nog niet bekend. Aangekondigd is dat het per 1 september aanstaande zal wor den benoemd. Behalve in Amsterdam en Utrecht treedt het Nederlands Philharmonisch Orkest het komende seizoen ook vaker op in Den Haag, Scheveningen, Rotterdam en Haarlem. Negen voorstellingen worden over de grens gegeven: vijf in Zwitser land, drie in West-Duitsland, één in België. Twee voorstel lingen worden nog gegeven in de steden Breda, Tilburg, en Eindhoven. Overigens worden de uitvoeringen gegeven in Amersfoort, Den Bosch, Del den, Heerlen, Leiden, Nijme gen en Noord wijk. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Rambo (12); 18.45, 21.00. za. zo. wo. ook 14.15. EUROCINEMA II: Rambo (12); 18.45, 21.00. EUROCINEMA III: Police Academy II (al); 19.00, 21.30. za. zo. wo. ook 14.30. EU ROCINEMA IV: A view to a kill (12); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 14.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Rambo (16); za. 24.00. EUROCINEMA II: Rambo (16); za. 24.00. EUROCINEMA III: Forbidden fantaaiea (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: De al- les-la-aex-ahow (18); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA II: Robin Hood; za. zo. wo. 14.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Police academy II (al); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.00, 16.30, 19.00, 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel.124130): A view to a kill (12); Rambo (12) (In 2 zalen); Despera tely seeking Susan (al); 14.30, 19.00, 21.15. Porky'o wraak (16); 19.00, 21.15. do. vr. ma. dl. ook 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Het grote rock en roll schandaal (16); 14.30. 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414): Een zuidelijk slippertje (16); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Gouden schatjes (16); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): The Blues Brothers (al); za. ma. dl. 19.00. Amadeus (al); zo. 20.15. ma. di. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Beverly Hills Cop (al); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. dl. 19.00 en 21.15. CITY THEATER II: Raiders of the lost ark (al); tij den zie City I. CITY THEATER III: A Soldiers Story (12); tijden zie City I. CITY THEATER IV: A Pas sage to India (12); dag 20.00. do. vr. zo. ook 14.45. KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER: Herbie is de pi sang (al); za. wo. 14.45. LIDOTHEATER: The Blues Bro thers (al); za. zo. wo. 15.00. VOORSCHOTEN GREENWAY:A- madeus (al); do. t/m za. 20.00 en ma. t/m wo. 20.00. di. tevens 14.30. Die weissen Rose (16); zo. 19.00 en 21.15. Pipo de clown (al); zo. zo. wo. 14.00. KINDERVOORSTELLINi Popey's grote lachpsrsd zo. wo. 14.00. >eke DEN HAAG» ASTA 1 (Sp' 463500): A view to a 14.00, 18.45, 21.30. 16.00, 18.45, 21.30. (Spul 27, tel. 463500): D, seeking Susan (al); 14.0 21.30. zo. 13.30, 160^— 21.30. ASTA 3: One up in the west (12); 14.0 BABYLON 1 (naast Cettëgei tlon, tel. 471656): Police:o/j/r 2 (al); 14.00, 19.00, 2, d 13.30, 16.00, 19.00, 21.3 BYLON 2: The breakfaalp"^ 14.00, 19.00, 21.30. i(ert. 16.00. 19.00. 21.30. BAL^. Witness (12); 14.00. 18.7' zo. 13.15, 15.45, 18.4* CINEAC 1 (BuitenhoWVgeJ 630637): Code of silmh ee 14 00, 18.45. 21.30. SL® 16.00. 18.45, 21.30. Police academy 2 (a?S vè 18.45, 21.3. zo. 13.15, 16.| NOi 21.30. CINEAC 3: Bod (16); 18.45, 21.30. do. 14.00. EUROCINEMA*™ 910, tel. 667066): Amadsi wo. 20.00. zo. 16.00, 20.K>Uu! TROPOLE 1 (Carnegletpp, 456756): A view to s1 14.00. 18.45, 21.30. zfest. 16.00, 18.45, 21.30. M kei LE 2: Amadeus (al); 14.t METROPOLE 3: A pi*™ India (al); 14.00, 20.15. «ven POLE 4: Beverly Hillst j, 14.00, 18.45. 21.30. il Qt 16.00, 18.45, 21.30. Ken LE 5: Carmen (12); 18.«pn do. vr. ma. di. 14 00. '1C (Herengracht 13. tel. 462H mi blood, part 2 (12); 13.«p I 21.30. zo. 13.15. 16.05*' 21.30. ODEON 2: CraP^P (al); 13.45, 18.45, 21.30.fOO 1 16.00, 18.45, 21 Porky's wraakl 21.30. zo. 13.1 21.30. ODEON 4: The^n cording to Garp (12); 13. 21.30. zo. 13.15, 16.0g 21.30. LE PARIS 1 (KeSriis 12b, tel. 656402): Dear r i 12.00 tot 22.30. zo. v?en LE PARIS 2: Marily mfuit 12.15 tot 22.45. zo. LE PARIS 3: MeisjeP1Ub kookpunt (18); 12.30 toian 0 v.a. 14.00. vr. za. 23.00.» on GE (Passage 63. tel. 460' blood, part 2 (12); 14.(ant. 21.30. zo. 13.15, 16.0 21.30. HAAGS FILMIfcats neweg 56, tel 4599O0]n j, L'Empire de la passion Zaal 2: The servant (i»P aa The night porter (16); 2ial dste NACHTVOORSTELLING tUSS CINEAC 1: First blot en (16); za. 00.15. CINEA'than of silence (16); za. 00.1hark AC III: Cheech Chongterre king in Amsterdam (16),- EUROCINEMA: Sax za. 00.02. LE PARIS I* Vl •Uit, KINDERVOORSTELLINVerd CINEAC III: Donald Gkt; n Jaardagspartijtje; za. w0heet) 13.15, 16.00.» EUROCI nald Duck in 't wilden 0,6ra zo. wo. 14.00. METF Apj De laatste eenhoorn; were 13.15, 16.00. van ,-i o, io.<«o, j i.ou. :vu i 8.45, 21.30. <L wraakl (16); 13.P :o. 13.15, 16.0iend Vol LAND EN TUINBOUW Voor het eerst sinds weken kende men ditmaal bij bloemen veiling „Westland" te Honselersdijk een terugval van de prij zen. Het betere weer van vorige week en feestdagen in Italië en Frankrijk waren hiervoor, volgens directeur Herman de Boon, de voornaamste redenen. Ook was de aanvoer weer gro ter en jaarrond-troschrysanten en trosanjers waren de toppers. Daarachter kwamen kleinbloemige rozen, standaardanjers, grootbloemige rozen, lelie (tak), gerbera, fresia en gladiool (grootbloemig). Vrijwel alle prijzen daalden, zowel de gemid delde als hoogste prijs. Alleen voor wat betreft de hoogste prijs maakten standaardanjers (79 cent), gerbera (114 cent) en lelie- tak (11 gulden) hierop een uitzondering. Toch waren alle prij zen nog beduidend beter dan over dezelfde periode van 1984. Over het algemeen kunnen de tuinders zeker niet mopperen over deze zomer. Tuinplanten maakten ongeveer dezelfde prijzen als in dezelfde week van 1984, terwijl kamerplanten aanzienlijk betere prijzen boekten bij een iets hogere aanvoer. Toch herstelde het prijsniveau zich vrij snel. Directeur Her man de Boon kon enthousiast meedelen, dat over de eerste twee dagen van deze week voor vijf miljoen gulden omgezet werd en dat is twee miljoen meer dan over dezelfde periode van 1984. Waar vorig jaar tot en met week 33 een omzet van iets meer dan 629 miljoen behaald, is nu over dit jaar een omzet van 702'/2 miljoen bereikt. Herman de Boon schat, als alles een'nor maal verloop behoudt, een jaaromzet van 1,1 miljard binnen de mogelijkheden. Bij de bloemenveiling „Berkel en omstreken" te Bleiswijk kon men over het algemeen eveneens tevreden zijn. Het koude zo merweer veroorzaakte ontevreden vakantiegangers, maar te vreden en dankbare kwekers. De prijzen waren vrij goed en de handel had er zin in. Alle prijzen waren iets hoger en het was merkbaar, dat de vakantieperiode er grotendeels op zat. Koopliedenvereniging Vebero, een organisatie die de belan- fen behartigt van de kopers van Bloemenveiling Berkel in lleiswijk, organiseert voor het derde achtereenvolgende jaar een klokdrukwedstrijd met als inzet de „Gouden Berkelk- nop". De winnaar van deze trofee mag zich de beste veiling- klokdrukker ter wereld noemen. De wedstrijd is bedoeld voor mensen die beroepsmatig aan een Nederlandse veiling bloe men, groenten of fruit inkopen. Via voorronden wordt uitge maakt wie er mogen meedoen aan de uiteindelijke finale op 19-"-oktober. Deze voorrondewedstrijden vinden plaats op 12, 13, 19 en 20 september in het complex van Bloemenveiling Berkel. Deze voorronden zijn vrij toegankelijk voor het pu bliek en beginnen telkens om acht uur 's avonds. Voor de meeste glasgroenten zat er in de afgelopen week de klad in de prijsvorming. Voor sommige gewassen duurt dit alweer een aantal weken. In de meeste gevallen ligt de oorzaak in de hoek van een zeer ruim aanbod en een daardoor stroef verlopende afzet. Bij de vollegrondgroen- ten ligt de situatie duidelijk anders. Daar is er in veel ge vallen sprake van een gerin gere produktie met als gevolg, voor de tijd van het jaar, hoge prijzen. Op de paprika markt trokken de prijzen wel iets aan, maar niet in die mate dat er sprake was van een situatie die zoden aan de dijk zette. Voor rood liep de middenprijs op naar 1.70 per kilo. Vorig seizoen lag de middenprijs in dezelfde verslagweek op 2.09. Een te rugblik op eht seizoen laat zien dat de telers van rode pa prika's een behoorlijke veer hebben moeten laten. Over de periode van 1 maart tot half augustus komt de gemiddelde veilingprijs voor deze sorte ring op 4.24 per kilo uit. In het seizoen 1984 lag deze prijs op ƒ5.06 en in 1983 was dit 4.58. Het ziet ernaar uit dat het verzadigingspunt van de markt duidelijk bereikt is.' Een pas op de plaats bij de uitbreiding van deze teelt kan geen kwaad. Dat er inderdaad sprake is van grote aanvoeren blijkt uit de volgende cijfers. In de week van 12 t/m 17 au gustus was er een aanvoer van bijna 1.3 miljoen kilo. In 1984 was dit 1.1 miljoen kilo. Deze situatie duurt nu al we ken. Bij de groene paprika's is er sprake van veel gunstiger resultaten. In de afgelopen week lag de middenprijs op 2.40 per kilo (vorig jaar 2.04). Bij deze sortering is er geen sprake van grotere aan voeren. De aanvoer valt eer der kleiner uit als vorig jaar. De gemiddelde veilingprijs van de groene paprika's kwam dan ook hoger uit als in beide voorgaande seizoe nen. In de periode van 1 maart tot half augustus 1983 werd er ƒ4.02 per kilo be taald. In 1984 was dit 4.23 en in het afgelopen seizoen ƒ4.51. Van groen wordt er een vrij vast aanbod ver wacht, de prijzen zullen niet veel veranderen. Het aanbod van rode paprika's wordt kleiner, de prijs trekt verder aan. Het prijspeil van vorig seizoen is geen haalbare zaak (/"3.16). Gezellige marktdrukte. De komkommeraanvoer be weegt tussen de 12 a 13 mil joen stuks per week. De prij zen voor de meeste sorterin gen hielden in de afgelopen week redelijk stand. Allen voor de sortering 51/61 zakte de prijs weg naar 37 cent. Voor de sorteringen van 31 t/m 51 lagen de prijzen tussen 26 en 40 cent per stuk. De ex port naar alle buitenlandse af nemers verloopt op het ogen blik moeizaam. Er worden vooral minder komkommers op de West-Duitse m^fkt af gezet. Een terugblik in het seizoen laat zien dat de resul taten voor de komkommerte lers niet slecht zijn. Over de periode van 1 januari tot half augustus komt de gemiddelde veilingprijs op 74 cent per stuk uit. Ind e beide voor gaande seizoenen was dit 59 cent. De aanvoer lijkt niet veel verandering te onder gaan. Er wordt op gelijke of iets lagere prijzen gerekend. Tomaten Op de tomatenmarkt was het in de afgelopen week met de prijsvorming droevig gesteld. Bij de ronde tomaten moest er weer ingeleverd worden. Bij de vleestomaten lag de gemid delde prijs een stuiver per kilo hoger als in de voorgaan de week. De prijs beweegt zich echter nog op een zeer laag niveau, namelijk 65 cent per kilo. De ronde tomaten (A-export) kwamen niet ver der dan 57 cent per kilo. De zeer matige resultaten moeten vooral toegeschreven worden aan de ruime aanvoeren van zowel ronde als vleestomaten. Een vergelijking met vorig seizoen laat het volgende zien. Ind e periode van 1 januari tot 1 juni werd er 9 cent per kilo minder betaald als vorig jaar. De middenprijs kwam uit op ƒ2.99 per kilo. In de daarop volgende twee maan den moest er een dubbeltje in geleverd worden in vergelij king met vorig seizoen. De middenprijs lag in die maan den op 1.60. In de eerste twee weken van augustus werden er rake klappen uit gedeeld. De middenprijs zakte weg naar 89 cent, tegen 1.58 vorig seizoen. Er wordt een kleiner totaal aanbod van to maten verwacht, dat tegen ge lijke of hogere prijzlen zijn weg zal vinden. Overige glasgroenten Het groeiende aanbod van ra dijs trof een zwakke vraag. De middenprijs duikelde met 9 cent per bos en kwam op 26 cent uit. Er wordt een verdere groei van de aanvoer ver wacht, de prijzen zullen niet veel veranderen. De aubergi ne telers kregen ook weer een klap te incasseren. De gemid delde prijs daalde met 1 gul den per kilo en kwam op f 1.62 uit. Er wordt weinig Verandering in de aanvoer verwacht, de prijzen blijven gelijk of lopen wat op. Het aanbod van glassla kwam niet verder dan 16 cent per krop. Postelein daalde flink in prijs namelijk naar 69 cent per kilo. Voor courgettes kwam de middenprijs op 42 cent per stuk uit. Vollegrondsgroenten Door de vele regenval valt de oogst van veel gewassen klei ner uit, hogere prijzen liggen daarom voor de hand. Voor bloemkool werden er in de af gelopen week rekordprijzen betaald. Voor de „achten" lag de middenprijs op 3.26 per stuk. Vorig jaar werd er in dezelfde week 90 cent per stuk betaald. Voor andijvie veranderde er weinig, gemid deld bracht een kilo 55 cent op (vorig jaar 27 cent). Spina zie daalde licht in prijs, name lijk naar 1.39 per kilo (vorig jaar 30 cent). Er wordt ook minder spitskool aangevoerd als vorig jaar. De kilo-prijs be droeg 98 cent tegen 25 cent in 1984. De aanvoer van Chinese kool is ruim, een kilo bracht 70 cent op. Voor snijbonen worden er nog steeds goede prijzen betaald, namelijk ƒ3.32 per kilo. Aanvoer en vraag naar prei veranderden niet, de prijs bleef op ƒ1.12 per kilo hangen. Voor dit ge was wordt er een ruimer aan bod verwacht, de prijs zal da len. 'P d le dr Oud< op Als we onze tuin wieden of bezig zijn heesters teaarki staan we er meestal niet zo bij stil. Maar planten voft 19 grondslag van ons bestaan. Ze geven ons voedsel, m ht onze kwalen, verschaffen ons materiaal voor de indudschi verrijken ons leven. [oem Om maar een paar voorbeelden te noemen: de roze m de palm wordt gebruikt bij kankerbestrijding, wilde rijsj R<> tert onze oogsten, andere planten leveren alcohol en uindi ca. ig Planten geven ook vorm aan de wereld waarin we leverei een groene deken omhullen ze onze aarde, waarbij eerc grond tegen erosie beschermen, de atmosfeer reg de voorraden zoet water vasthouden. Zonder planten zoal nooit leven op aarde zijn ontstaan en zonder planten beur ook niet blijven bestaan. Dat laatste dringt zo langzanlaats door tot menigeen en overal ter wereld zijn dan ookar d, bezig het milieu te beschermen tegen de diersoortndoe meest misbruik maakt van de natuur. Die diersoo mens. Met elkaar zijn we al geruime tijd bezig het leven; systeem van de natuur in een enorm snel tempo te w gen. Elk jaar wordt bijvoorbeeld een tropisch woud. de 1 dat in omvang drie maal zo groot is als Zwitserland. met olietankers zorgen voor gigantische vervuiling wereldzeeën. Zure regen tast de bomen aan in de nog niet gekapt zijn. En we weten het pit het verledi wouden verdwijnen komen ze nooit meer terug. Anthony Huxley is een Engelse schrijver die geob: door de natuur en de vele vormen van samenhang di voorkomen. In Onze Groene Aarde schildert hij de pf verscheidenheid en de merkwaardige geschiedenis 1 erfenis van wilde en gecultiveerde planten en landsl De kracht van Huxley is dat hij daarbij aantoont hoel wilde planten met ons levèn verstrengeld zijn. Wie 1 leest merkt al snel dat het een alarmbel wil zijn vooi nieling die onze erfenis bedreigt. Ook wordt duid* onze voedingsgewassen rusten op een zeer smalle g< basis. De gebieden voor voedsel, brandstof en wetens lijk onderzoek worden steeds kleiner. Ondanks de ve gen onze natuur te beschermen tegen verder verva aftakeling door. J Onze Groene Aarde is het officiële boek voor de PI schermingscampagne van het Wereldnatuurfonds. j een van de bekendste autoriteiten op het vlak van MÉ tenleven in de gehele wereld. Zijn onverzadigbare ber||| ling voor wilde planten en ongerepte gebieden hebbe li naar alle uithoeken van de aardbol gebracht. Hij schr Wjk dan dertig boeken over uiteenlopende onderwerpen bloemen, de wilde orchideeën van Groot Brittannië bloemen uit Griekenland. Daarnaast is hij de auteui standaardwerk de Penguin Encyclopedie voor de tuifjg Macmillan's Wereldgids voor kamerplanten. Uit zijn nieuwste boek komt duidelijk naar voren d f heel laat is geworden als het er om gaat nog te redd^sF te redden is. Huxley wijdt zich de laatste jaren voll|- het schrijven over en het onderzoeken van die ove W. kansen. Hij is lid van de Raad van de Koninklijke Til t kundige Vereniging in Engeland die hem met haai onderscheiding bedacht: de Victoriaanse Eremedaille Je zou het boek dat bijna zestig gulden kost en is ui door Time-Life in handen van elke tuinliefhebber Daarvan hebben we er in Nederland miljoenen en mensen die regelmatig zelf bezig zijn met de natuur,! dat maar op een paar vierkante meter van een vi kunnen zien en beseffen dat het funest is wat er om gebeurt. Mensen die tot dat besef komen kunnem meehelpeii deren daarvan te overtuigen en pas als iedereen ziel is van de ernst van de situatie is er misschien nog ie doen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 14