Officiële kerkleer bevestigd ficidócSotLta' HïïïïTl TAFEL T kerk en wereld Bisschop Lourdes hekelt uitgaans leven beroepingen PAUS IN KENYA Onlusten Durban gevolg van politiek onrecht Godsdienstvrijheid in geding bij aanklacht tegen Goeree's Zeker vijf processen tegen organisaties Mager alternatief I weer 1 ACHTERGROND Qaidó&Qowumt MAANDAG 19 AUGUSTUS 198SPAI Naam gehuwde Argentijnse bissehop uitgelekt In Rome is de naam uitgelekt van de gehuwde bisschop die zal deelnemen aan de „wereldsynode" van gehuwde rooms- -katholieke priesters en celibataire priesters die het celibaat niet absoluut willen stellen, van 25 tot 31 augustus in het zui delijk van Rome gelegen Ariccia. Het betreft de gesuspen deerde bisschop van Avellaneda in Argentinië, de thans 65-ja- rige Jeronimo José Podesta. Mgr. Podesta werd in september 1962 door paus Johannes XXIII benoemd tot bisschop van het dichtstbevolkte diocees van Rio de Janeiro. Avellaneda. De bisschop werd echter verliefd op zijn medewerkster Clelia Luro en vervolgens door paus Paulus VI op 2 september 1967 „a divinis" gesuspendeerd, zodat hij zijn bisschopszetel moest opgeven. Restauratie Schweitzerhuis in verschiet De voorgenomen restauratie van het huis. waarin de theoloog Albert Schweitzer in het Afrikaanse Lambarene heeft ge woond toen hij daar het door hem gestichte oerwoudzieken huis leidde, is een grote stap dichterbij gekomen. De Albert Schweitzer Vriendenkring uit Berlijn heeft voor dit doel 220.000 gulden bijeen gebracht, terwijl de Franse regering eveneens 220.000 gulden ter beschikking heeft gesteld om in Gabon te worden geïnvesteerd. Zoals gemeld heeft het huis sterk te lijden gehad onder invloed van het vochtige, tropi sche klimaat en aantasting van het houtwerk voor ongedierte. Het is de bedoeling de woning van Schweitzer (1875-1965). die in 1953 de Nobelprijs voor de vrede ontving, geheel terug te brengen in de staat waarin de arts haar heeft bewoond. Het kwaad verontschuldigen wil zeggen het vermenigvuldigen Guetave la Bon Bisschop Henri Donze van Tarbes en Lourdes heeft felle kritiek geuit op de te schaars geklede pelgrims in Lourdes en vooral op de nachtclubs en het rumoerige uit gaansleven in dit bede vaartsoord. Ook burgemeester Francois Labadie van Lourdes vindt, dat die ontheiliging erg grote vormen is gaan aannemen in de stad waar in 1858 de Heili ge Maagd voor het eerst ver schenen is aan Bernadette Soubirous. Sinds 1858 zijn in elk geval ten minste zeven mensen op nog onverklaar bare wijze genezen van ern stige ziekten. Voor de plaatselijke hotel- en restauranthouders alsmede de „bedevaartindustrie" heb ben de bedevaarten jaren lang een bron van vaste in komsten betekend. Maar de laatste jaren geven de pelgrims minder uit. De horeca heeft gezocht naar attracties, die sommige pelgrims zouden kunnen be wegen hun beurzen wat gul ler te openen. Eén van de re sultaten is de ontwikkeling van het locale nachtleven. Priesters en nonnen klagen er nu over, soms 's nachts geen oog te kunnen dicht doen van de herrie van nachtclubs en „levende mu ziek". Maar ook overdag overstemt het uitgaansleven soms de gebedsdiensten. Bissschop Donze heeft zich ook gekeerd tegen de kleding van een aantal pelgrims. Hij eist tenminste enige bedek king van benen en schou ders. „Op het ogenblik ko men sommige bedevaartgan gers naar de grot met niet veel meer dan een slip", zei hij. Nederlandse Hervormde Kerk Bedankt voor Zetten en An- delst, G. Kamphuis te Stol wijk. Gereformeerde Kerken Beroepen te Schildwolde parttime, W. R. Barkema te Veenwoudsterwal. Ook bij zijn bezoek aan het land met het hoogste geboortecijfer ter wereld, Kenya, heeft paus Jo hannes Paulus II conse quent de officiële ker kleer verkondigd wat betreft het verbod op het gebruik van kunstmatige middelen ter regeling van het kindertal en de absolute afwijzing van abortus. In Togo was hij al begonnen aan de ver dediging van het pries tercelibaat en het mono game huwelijk. Gaandeweg is ook bij deze reis door Afrika duidelijk ge worden, dat Johannes Paulus II zich door niets en niemand laat afbrengen van wat hij ziet als zijn door God gege ven opdracht. Door de cul tuur geijkte gebruiken, zoals die in Afrika ingang hebben gevonden, vinden in zijn ogen geen genade als ze in strijd zijn met de kerkleer. Toch is het ook de paus niet onbekend, dat in heel wat Afrikaanse landen de gehuw de priester een gewone ver schijning is geworden, terwijl veel bisschoppen deze om standigheid maar liever met de mantel der liefde bedek ken. Ook staan de bisschop pen niet te dringen om ka tholieke mannen, die met meer dan één vrouw zijn ge trouwd. ernstig te vermanen en van de eucharistieviering af te houden. Tevens weet de paus. dat het in de Afrikaan se cultuur heel gewoon is pas tot huwelijkssluiting over te gaan, als samenleving van man en vrouw het gewenste gevolg in de vorm van een kind heeft gehad. Zo is van de vader van zuster Anuarite, zalig verklaard bij het bezoek van Johannes Paulus II aan Zaïrë, bekend dat hij zijn vrouw heeft ver stoten omdat uit deze huwe lijksverbintenis naast Anua rite nog drie meisjes maar geen zoon werden geboren. Het tweede huwelijk van de vader bleef echter kinder loos. waarna hij terugkeerde naar de moeder van zijn vier dochters. Niettemin nam nie mand er aanstoot aan, dat hij Vermenigvuldigt u In Kenya preekte de paus wederom over het Oudtesta mentische bijbelwoord :„Zijt vruchtbaar en vermenigvul digt u", daarbij aanstippend dat voorbehoedmiddelen en abortus tegen het leven ge richte handelingen zijn en derhalve verboden. De na tuurlijke vruchtbare en on vruchtbare dagen van de vrouw zijn, zo beklemtoonde de paus, door God gegeven om tot verantwoord ouder schap te komen. Daarom moeten echtparen zich van „onwaardige middelen" ont houden. Dat waren harde woorden in een land, waar de overheid, bevreesd voor de gevolgen van een explosief groeiende bevolking, het gebruik van voorbehoedmiddelen sterk propageert. Het komt op dit Pelgrims in Nairobi tijdens de misviering in het Uhuru-park. De linker man draagt als bescherming tegen de zon een plaatse lijke krant die opent met de afwijzing van het polygame huwe lijk door de paus Naar de paus in Kenya be toogde is net christelijke mo nogame huwelijk „de eerste opleidingsschool voor sociale deugden die elke samenle ving nodig heeft". Als voorbeeld nam hij de hei lige familie van Nazareth: de reine en liefdevolle tederheid van Maria, de trouw en eer lijkheid van Jozef, alsmede de deemoed en gehoorzaam heid van Jezus. Eucharistisch Congres Aan het Eucharistisch Con gres hebben in totaal tussen de 6.000 en 8.000 mensen uit rond 50 landen deelgenomen, terwijl de misvieringen onge telde duizenden gelovigen, ook uit andere Afrikaanse landen, hebben getrokken. Overigens klinken er geheel verschillende geluiden op over het al of niet geslaagd zijn van dit congres. Een pre laat uit Europa verklaarde dat het vijf tot tien jaar te vroeg is gehouden. Dat sloot aan bij het oordeel van de voorzitter van de Kenyaanse bisschoppenconferentiebis schop Raphael Ndingi, die vooral kritiek had op de keus van de inleiders. De voor drachten en studiebijeen komsten waren hem veel te theologisch van aard voorge komen, waarbij de werkelij ke problemen waarvoor de gelovigen staan onderbelicht zijp gebleven. Daar staat dan kardinaal Maurice Otunga, aartsbis schop van Nairobi, tegen over. Die vond het congres een „spiritueel succes" dat een boodschap inhoudt voor Tijdens zijn aanwezigheid op het Eucharitisch Congres, kreeg de paus veel geschenken aangeboden de wereld Volgens waarnemers echter, bleven de enorme problemen waarmee bisschoppen, mis sionarissen en priesters in Afrika worstelen, buiten de gezichtskring. Marokko Vandaag beëindigt de paus zijn 12-daags bezoek aan Afrika met een vijf uur du rend bezoek aan Marokko. Hij kwam daar op uitnodi ging van koning Hassan. Zelfs voor Marokkaanse be grippen is er een enorme po litiemacht opgetrommeld om voor de veiligheid te zorgen tijdens het bezoek van de paus. Auto's op de route van de paus worden aangehouden en grondig doorzocht. Het is de eerste keer dat een paus een officieel bezoek brengt aan een Arabisch land en tevens moslims zal toe spreken. Koning Hassan is behalve re gent ook religeus leider van Marrokko. In Marokko wo nen maar 65.000 katholieken. De meesten van hen zijn van Franse of Spaanse afkomst. Volgens de aartsbisschop van Rabat, monseigneur Hubert Michon, heeft de paus de uit nodiging van koning Hassan aangenomen om te laten zien dat hij graag een dialoog wil met alle mensen in de wereld en zijn waardering uit wil drukken voor de islam. Mos lims aanbidden de enige, ge nadige en almachtige God, de schepper van hemel en aar de, aldus de aartsbisschop. De paus zal met koning Has san voornamelijk over de vrede in het Midden-Oosten praten. ZUIDAFRIKAANSE RAAD VAN KERKEN: De onlusten vorige week tussen zwarten en In diërs in de Zuidafrikaan- se stad Durban zijn in de eerste plaats het gevolg van het politieke systeem van Apartheid, dat zwar ten alle politieke rechten ontzegt. Dit stelt de Zuidafrikaanse Raad van Kerken (SACC) in een rapport van acht pagina's over de gewelddadigheden in Durban waarbij doden zijn gevallen. Het rapport is opge steld door staflid ds. Sol Ja cob van de Raad en toegezon den aan staffunctionaris Ba- vinck van de afdeling we- relddiaconaat van de Gere formeerde Kerken in Neder land. Het rapport wijst de ge dachte van de hand dat het geweld van de zwarten tegen de Indiërs alleen het resul taat zou zijn van bruut bandi tisme en blinde woede. Wel heeft het de zwarten gefrus treerd dat de Indiërs zich sinds kort laten vertegen woordigen in het zogenaam de driekamerparlement, ter wijl de zwarten, de etnische meerderheid in Zuid-Afrika, geen enkele politieke invloed is toegemeten. Ook woede over de moord op advocate Victoria Mxenge, die veel bestrijders van de apartheid juridische bijstand verleende, heeft een rol ge speeld bij de rellen, aldus het rapport van de SACC. JOODSE ORGANISATIES EISEN STRAFVERVOLGING Enkele jaren geleden werden twee auteurs, pries ters, van het Rooms-Katholieke blad „De Bazuin" door de Hoge Raad vrijgesproken: Zij zouden niet met opzet publicaties tot haat tegen Joden hebben aangezet Bij een lagere rechter waren de twee eerder wèl veroordeeld wegens discriminatie. We zenlijk ging het in die kwestie over de vrijheid van godsdienst. Die is opnieuw is in geding bij drie strafklachten in Amsterdam, Zwolle en As sen tegen het evangelisten-echtpaar Lucas en Jen ny Goeree. Eind september buigt de rechter in Zwolle zich over een aantal getuigenverklaringen van deskundigen en een woordvoerder van net echtpaar Goeree. Lucas en Jenny Goeree bie den echter ook een uitweg: God ziet óók om naar de hei denen. „Deze mensen schij nen een soort hotlijn te heb ben met de Schepper en we ten precies wat er aan de hand is in deze wereld", al dus Stein. Directeur R. Naftaniël van het CIDI verwacht een ver oordeling op grond van „voorwaardelijke opzet". „De nieuwigheid van dit soort za ken maakt duidelijk, dat er een veroordeling moet ko men. Er is hier sprake van een organisatie die herhaal delijk op de vingers is getikt. Men wéét dat de uitspraken heftige emoties los maken en kunnen aanzetten tot haat te gen joden. Toch gaat het echtpaar gewoon door. Ik sluit daarom niet uit dat on danks het begrip „vrijheid van godsdienst" het echtpaar om genoemde redenen wordt veroordeeld", licht Stein toe. Wat zijn de grenzen aan vrij heid van godsdienst? Mag „de boodschap" onvoorwaardelijk worden gebracht, ook al wil het evangelisaten-echtpaar het Joodse volk niet beledi gen? Volgens Richard Stein, voorzitter van de Stichting Bestrijding Anti-semitisme in Rotterdam bestaat er ook „voorwaardelijke opzet": doorgaan met de versprei ding van de discriminerende lectuur ondanks herhaaldelij ke waarschuwingen. Hoewel nog geen enkele rechter een oordeel heeft geveld acht hij de kans tot strafvervolging niet uitgesloten. Belediging en aanzetting tot haat wegens rassengodsdienst of levensovertuiging mag volgens het Wetboek van Strafrecht niet in Nederland. In 1966 zette ons land een handtekening onder het ver drag van New York ter uit banning van élke vorm van discriminatie. Sindsdien zijn er nauwelijks personen of or ganisaties veroordeeld we gens discriminatie, evangelis ten-echtpaar Lucas en Jenny Goeree uit Zwolle moet zo goed als zeker verschijnen in de verdachtebankjes van de rechtbank in Assen, Zwolle en Amsterdam. Hun folders zouden mensen aanzetten tot joden-haat zo meent de Stich ting Bestrijding Anti-semitis- me (STIBA) in Rotterdam en het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (CIDI) in Den Haag. Op nieuw is de rechter de taak toebedeeld om „geestelijke zaken" op „wereldse" wijze te beoordelen. In hoeverre is een uiting van geloof aan stootgevend en discrimine rend omdat het juist om reli gieuze overtuiging gaat? Een geloof is vaak absoluut. Altijd hebben kerkelijke groeperin gen elkaar bestreden. Mag en kan een rechter het vaste ge loof van het evangelisten- echtpaar verwerpen en ver volgen? Voorzitter Richard Stein van de STIBA vindt van wel. ECHTPAAR GOEREE. Het evangelisten-echtpaar Lucas en Jenny Goeree uit Zwolle spant in ieder geval vijf processen aan te gen organisaties, die het echtpaar discriminatie van joden verwijten. De Goeree's voelen zich bedreigd in hun evangelisatiewerk en betichten de organisaties van het gebruik van opruiende taal die de publieke opinie beïnvloedt. De afgelopen weken zijn strafklachten voorbereid door advo caten uit Emmen en Zwolle tegen de Anne Frank-stichting in Amsterdam, de Stichting Bestrijding Anti-semitisme (STIBA) in Rotterdam, het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (CIDI) in Den Haag, de gemeente Utrecht en de eige naren van zalen die het echtpaar de toegang weigerden voor het houden van evangelisatiebijeenkomsten. Onderzocht wordt nog of tegen andere organisaties een strafklacht wordt ingediend. „Ons werk wordt belemmerd en het publiek is door alle negatieve publicaties tegen ons opgehitst", licht Jen ny Goeree toe. „Daarom kiezen we nu het wapen van de aan val". Hij schreef: „Een godsdiensti ge minderheid die fungeert als bliksemafleider voor lief de en haat in andermans the ologie, loopt het gevaar van de fatale aanslag. Zij zit op een vulkaan en tijdbom als het ware. De mythe (onwaar geacht verhaal) zien wij als anti-semitisch ook als ze ge hanteerd wordt op personen die zeggen niets uitstaande te hebben met anti-semitisme". Eenvoudiger gezegd: Volgens Stein is er geen vrijheid van godsdienst die iemand in staat stelt een ander te bele digen over zijn eigen gods dienst. „Het gaat mij niet om het echtpaar Goeree aan de schandpaal te nagelen maar juist om de ideeën over joden die zij hardnekkig in stand houden", reageert Stein. „Ik ben daarom zeer ver baasd dat men tegen ons een strafklacht indient. Dat is de ene onzinnigheid bij de ander opstapelen. Het is een actie van mensen die ten enenma le iedere realiteitszin missen. Het raakt gevoelige snaren bij de joodse gemeenschap in ons land die flink blijven na trillen", aldus Stein. Kern ervan is dat de joden de volkerenmoord in de Tweede Wereldoorlog over zichzelf hebben uitgeroepen, omdat zij meer dan 2000 jaar gele den Jezus hebben vermoord. Het is best begrijpelijk dat de regeringspartijen VVD niet staan te juichen bij het ontwerp-verkief gramma dat de«PvdA zaterdag heeft gepresenteerd werp-programma van de PvdA druist namelijk op e onderdelen regelrecht in tegen het door CDA en Vt streefde beleid. Nu dient daarbij aangetekend te wof de socialisten op sociaal-economisch en financiei geen enkel „keihard strijdpunt" naar voren hebben Alles is onderhandelbaar. De PvdA heeft het kabinet-Lubbers de afgelopen jf"~ name op sociaal-economisch en financieel gebied fel seerd. Uit het nu op tafel liggende ontwerp-progn echter geenszins, dat de socialisten van plan zijn di i terug te draaien. Slechts op enkele punten, zoals he ym ken van de uitkeringen naar 75 procent van het 1^® diende loon en het herstel van de koppeling tussen uitkeringen, wil de PvdA enkele politiek-chirurgiscj pen verrichten. Het alternatief van het huidige ka|^ leid is dus wel heel erg mager. Het is dan ook geen wonder, dat de woordvoer! beide coalitiepartners vasthouden aan eerdere uitspij, zij in de volgende kabinetsperiode het liefst opnieuj f i een kabinet willen vormen teneinde de lijn van het Lubbers door te trekken. Zouden CDA en VVD in i g opnieuw een meerderheid behalen dan kan de Pv regeringsambities ook wel vergeten. VOORLOPIG echter gokken de socialisten erop,1 door de opiniepeilingen van dit jaar, dat zij volgenc de kabinetsformatie de eerste viool kunnen spele: CDA en VVD het samen niet redden. Uitgaande varilï - onderstelling belooft de weg naar een nieuw katf' J nieuw lang en moeizaam te worden. De schoen wijkos ongetwijfeld waar het de defensieparagraaf in het P\ in gram betreft. Hoewel het geen strijdpunt wordt jjs blijkt het afwijzen van de kruisraketten een onwrikop derdeel van het PvdA-programma te zijn. De gehebrdi sieparagraaf met de daarin vervatte bezuinigingen sten wens haaks op het beleid van de huidige regeringjind Waar op sociaal-economisch gebied nog wel enkele aai komsten met de opvattingen en doelstellingen van inde VVD te vinden zijn ontbreken die op het terrein vairtir sie geheel. tgei zo HET is tenslotte ook de vraag of het wel zo gelukHw*j de PvdA in de komende vier opnieuw door Den Uyl den geleid. Weliswaar is hij een door en door ervan Je 1 cus van grote kwaliteit, maar tegelijkertijd roept zijn^ra door alles wat er in het verleden is gebeurd veel \hee den op bij CDA en VVD, hetgeen de toenadering tu?e^ partijen en de PvdA niet bevordert. Het is uiteraai*1**" pelijk dat Den Uyl nog één keer een gooi naar het we£ schap wil doen. Niettemin zou het voor het image en PvdA naar andere partijen toe wellicht beter fcijr w nieuwe elan van de socialisten ook door een nieuwe*®*** zou worden uitgedragen. 1C" Aardappel- spekscholel met sla gele vla met rozijnen De benodigdheden voor twee personen zijn: Vt tot 1 kg aardappelen, 100 g ont bijtspek in dunne plakjes, 2 eieren, Vt dl melk, 100 g geraspte kaas, zoüt, peper, paprikapoeder; kropje sla, halve rode pa prika, 2 lepels yoghurt, 1 lepel azijn, zout, peper, sui ker, mosterd, 1 lepel olie, bieslook, peterselie, bora ge, pimpernel, basilicum; Va liter melk, 25 g custard, 30 g suiker, 1 lepel rozij nen. Was de aardappelen, kook ze gaar, laat ze afkoelen en pel ze. Verdeel het spek in stuk jes van vijf centimeter en bak die op een matig vuur in een vettige koekepan iets uit. Leg het spek in een oven schotel met daarop de in dunne plakjes rfljal aardappelen. Klop <ftaaj los met de melk, kaas en niet al te f (kaas is altijd nogacede en peper. Schenk mai mengsel over de heiden s peloppervlakte. *>t u Zet de schaal circa dat minuten in een overfler of 200 staat om het én stollen en de bef1 e lichtbruin te laten *eVN Stooi er als garnerid%en, kapoeder over. Pluk*_sc- sla uit elkaar en ve blaadjes in stukjes. groente en laat haai <jo( ken. Haal alle pitjes |van erg peperig) uit deerwi en snijd de vrucht k^ Sci Meng een slasausje hurt, azijn, zout, pec ker, mosterd en olie u geknipte tuinkruideW of meer soorten) me en paprika. «o r Zet de helft van de i Meng custard, suiker nig koude melk. Scl dit papje wat hete /n t doe het in de pan. heel vla onder voortdure °plo ren even koken enPP01 vervolgens van het pÜ v rest koude melk bij. aan vla onder af en afkoelen. Kook de rozijnen tien minuteif° a nig water, laat ze ujtenp en koud worden. Averk vla met de rozijnen.ja g, Weinig zon DE BILT (KNMI) We be vinden ons de komende dagen in een zuidwestelijke stroming waarmee vochtige lucht wordt aangevoerd. Er is daarom vrij veel bewolking, dus weinig zon, te verwachten. In de zuid westelijke stroming trekken storingen mee die van tijd tot tijd voor buien zorgen. Zo'n zone met buien bereikt morgen-avond ons land. Door de bewolking varieert de tem peratuur in de loop van de dag maar weinig. De komende nacht wordt een minimum temperatuur verwacht van omstreeks 15 graden en mor genmiddag wordt het een graad of 20. De wind zal me rendeels matig zijn, kracht 4, en waaien uit het zuidwesten. Aan de kust neemt de wind te gen of in de avond toe tot krachtig, 6. Zoals al gezegd: de zuidweste lijke luchtstroming blijft de komende dagen het weer bij ons bepalen. Er is dan ook weinig verandering te ver wachten: de rest van de week wisselvallig weer en middag- temperaturen tussen 20 en 22 graden. Den Heidei Twente Vlissingen 20 j Gai 19 ■Serinl \l «W(1 21 »n) en 20 aljon). Srgriel Zd Limburg iw bew 20 JjJ Aberdeen reeen 13 ls een 31 |of^ 19 aat f o! rlld va 2 n Vo 2\ Brd of 25 - 25 I 22 22 1 la9 IEL Aberdeen Athen< Barceli se. Mallorca Malta Munchen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2