TAFEL Paus tot Togolezen: verzoen uw cultuur met de kerkleer L PRIESTER-POLITICUS IN ITALIË UIT AMBT GEZET Katholiek pastoraal werker wordt gereformeerd predikant CeidóeSoma/nj" UïïTl «r~ kerk wereld Oproep om schulden arme landen te delen Castro legt nadruk op relatie met lidkerken uueer ACHTERGROND ftwdoeSoiiAcmt VRIJDAG 9 AUGUSTUS 1985 PAGINA: Wereldraad naar Moskou Voor de eerste maal zal het centraal comité van de Wereldraad van Kerken een vergadering in de Sovjetunie houden en wel van 16 tot 27 juli 1989. Tot nu toe hebben alleen kleinere ver gaderingen van de Wereldraad in de Sovjethoofdstad plaatsge vonden Dr. Aleksei Boejevski. secretaris buitenland van de Russisch-orthodoxe kerk. noemde dit besluit van groot belang voor de kerken in de Sovjetunie. ..Dit zal voor ons en voor de leden van het centraal comité inspirerend zijn. De gelovigen in de Sovjetunie zullen direkt in kontakt kunnen komen met christenen uit andere delen van de wereld. De Wereldraad zal zelf de spiritualiteit en het leven van de Russische kerken kunnen meemaken." Jehova's: Vriendelijker getuigen ..Men vindt ons soms wat irritant. Wij zijn ons daarvan bewust en we proberen dan ook aan de kwaliteit van de benadering te werken". Dat verklaarde Jehova-opzichter Steenkamp voor de NCRV-radio ter gelegenheid van het thans begonnen interna tionale Rechtschapenheidsbewaarderscongres. De Getuigen zullen niet meer trachten een voet tussen de deur te zetten als zij van huis tot huis hun boodschap brengen. Het congres zal de 35.000 Getuigen pogen bij te brengen, dat de manier van rede neren ook rekening dient te houden met de gevoelens van an deren. Naar Steenkamp verzekerde is uit gemaakte fouten le ring getrokken en zullen Jehova's Getuigen pogen een goede ingang te vinden bij de mensen, op een prettige manier. Als u de fouten van uw vriend verdraagt, maakt u ze tot uw eigen fouten. Publilius Syrus Paus Johannes Paulus II heeft gisteren bij het be gin van zijn derde reis door Afrika gezegd dat christenen de wijsheid van de inlandse cultuur moeten behouden en te gelijkertijd de leer van de kerk moeten omhelzen. De eerste plaats die de paus op zijn 12-daagse reis aandeed was Lomé. de hoofdstad van Togo. De paus zei dat de be langrijkste doelen bij dit be zoek aan Afrika waren: de be kering tot het christendom te bevorderen en een verbete ring van de relatie met de is lamieten. Een teievisiepresentator zei bij de aankomst van de paus dat het hele land de paus van harte welkom heet. ..ook onze voorouders die diep onder de grond begraven liggen". De paus kondigde aan dat hij bij zijn bezoek aan Togo ook „protestantse broeders" zal ontmoeten, alsmede vertegen woordigers van de islamiti sche gemeenschap, welke laatste religie dominant is in veel Afrikaanse staten. ..Ik zal ook een groot aantal ande re mensen ontmoeten die hun godsdienstige gevoelens in het raamwerk van traditionele religies tot uitdrukking bren gen en ik groet hen uit het diepst van mijn hart", ver klaarde Johannes Paulus II. Hij prees de Togolese cultuur en zei dat de mensen niet de voordelen van de wijsheden uit hun oude cultuur moeten verwaarlozen. De Afrikaanse rooms-katholieken hebben de toestand bereikt waarin hun geloof is gerijpt en de vruch ten draagt van Afrikaanse en christelijke oorsprong, aldus de paus Vermenging Met deze woorden verwees Johannes Paulus vermoede lijk naar de pogingen van de kerk om de vermenging van oneigenlijke Afrikaanse ge bruiken met christelijke ge bruiken tegen te gaan Ver schillende Afrikaanse ge woonten zoals het gebruik van trommels hebben hun in gang gevonden bij katholieke kerkdiensten. Maar in Vati caanse ogen ernstiger is het verschil tussen de leer van de kerk en bepaalde Afrikaanse praktijken, zoals polygamie. voorouderverering en gebeds genezing. In Togo is ongeveer 27 pro cent van de drie miljoen in woners christelijk. Daarvan is weer 20 procent katholiek. De overgrote meerderheid hangt natuurgodsdiensten aan en de voodoo-cultuur. Honderduizenden Togolezen stonden langs de kant toen de paus in zijn speciale auto door de straten van Lomé reed. Woensdag, aan de vooravond van zijn vertrek, heeft de paus de Zuidafrikaanse apart heidspolitiek veroordeeld en hij zei te bidden voor de Afri kaanse slachtoffers van hon ger en geweld Op de vraag van een verslag gever of hij ook naar Zuid- -Afrika zou gaan. antwoordde de paus: Vele Afrikanen ra den mij aan om te gaan. maar ik moet er over nadenken. De beste oplossing voor het Afri kaanse probleem is er niet al leen over te spreken, maar ook in te spelen op gewone menselijke gevoelens. De paus bezoekt op zijn reis behalve Togo ook Kameroen, de Centraal Afrikaanse Repu bliek. Zaïre. Kenia en Marok ko. Boven: Bij aankomst in Lomé werd Johannes Paulus II verwelkomd door in traditionele kledij gestoken stamhoofden. Links: Tal van Togoleze Vvrouwen hadden ter begroeting van Johannes Paulus speciale robes aangeschaft met daarop gedrukt het motto van de paus „Totus get-Bozzo lid van het Euro pees Parlement, is afkomstig uit het bisdom Groningen. Bisschop J.B. Möller heeft hem wel op de onverenig baarheid van priesterschap en politieke activiteiten gewezen, maar tot dusver nog geen stappen ondernomen om hem te suspenderen. Giovanni Baget-Bozzo, pries ter en socialistisch lid van het Europees Parlement, is uit zijn ambt gezet. De aartsbis schop van Genua, kardinaal Giuseppe Siri, is tot deze ker krechtelijke maatregel over gegaan. omdat de betrokken priester in strijd met de gel dende voorschriften zijn poli tieke activiteiten niet wil beëindigen. In het daarover uitgegeven communiqué van het aartsbisdom staat dat de priester ongehoorzaam is ge weest tegenover zijn bisschop. Baget-Bozzo heeft verklaard het vonnis naast zich neer te leggen en dan maar in onze kerheid voort te leven wat zijn positie aangaat. Het ker krechtelijk proces tegen hem werd al in juni 1984 aange spannen, toen de priester zich voor de socialistische partij kandidaat had gesteld voor het Europees Parlement. Haast werd er niet mee ge maakt en in augustus vorig jaar werd het zelfs helemaal op de lange baan geschoven. Maar omdat de priester ook als journalist voor een Itali aanse krant ging schrijven en het waagde kritiek op de paus te oefenen, werd het proces in juli van dit jaar ijlings hero pend en afgesloten. Baget-Bozzo had in „La Repu- blica" geschreven, dat de paus eerder een politiek dan een geestelijk leidsman van de Rooms-Katholieke Kerk is. De 'bekendste politieke pries ter uit Nederland. PPR-lid Herman Verbeek, evenals Ba- Van Nederlands Her vormde komaf via de Röóms-Katholieke Kerk naar de Gereformeerde Kerken; van katholiek pastoraal werker tot gere formeerd predikant in het Friese Akkrum: Die opmerkelijke kerkelijke weg heeft mevrouw A. van der Pers afgelegd. Ze werd geboren in Rotter dam, in de crisisjaren. Met name de daarop volgende oor logsjaren in de Maasstad wa ren voor haar zo traumatisch, dat ze jaren nodig heeft gehad om die gruwelijke ervaringen te verwerken. Haar leven was ontwricht. Ze had behoefte aan zekerheid en warmte, ge voelens die in de oorlog ka potgemaakt waren. De Rooms-Katholieke' kerk kon in de beleving van die gevoelens tegemoetkomen. Daar was ruimte voor een mystieke benadering van God. die ze in haar eigen her vormde kerk nooit had ge kend. Ze ervaarde "hoe je verliefd op God kon zijn en hoe je daar in een kerk uit drukking aan kon geven". In de geborgenheid en de stiltes van de eucharistieviering konden haar opgejaagde emo ties uit de oorlog enigszins een rustplaats vinden. In de tweede helft van de veertiger jaren hield me vrouw Van der Pers zich in tensief bezig met theologiestu die. De duidelijk afgebakende theologie van de rooms-ka- tholieke kerk bracht enige lijn in de kapotgeschoten overtuigingen uit de nazi-tijd. De rooms-katholieke theolo gie gaf 'een sluitend systeem, waar antwoorden werden ge geven op alle voorkomende vragen. Dat sprak haar na de chaos van de oorlog aan; ze liet zich dopen in de katholie ke kerk. Kerkgevoel Als katholiek vrijwilliger was ze al direct actief in het jeugd werk van Rotterdam. In pro- gessief katholiek Rotterdam voelde mevrouw Van der Pers zich als een vis in het water. Terwijl ze actief was in het onderwijs, bleef de theolo gische belangstelling. Na de opleiding MO-theologie. volg de de pastorale opleiding in Tilburg. Daarna kon ze als pastoraal werkster aan de slag in Rockanje op Voorne. Het was de eerste kennismaking met gewoon pastoraal kerke lijk werk. Het ontaardde in een heilloze confrontatie met de starre, dogmatische structuren van een "genadeloze" kerk De Voornse pastorale werkster voelde zich niet langer thuis in deze kerkvorm en ze ging op zoek naar een andere ge loofsgemeenschap. Het gereformeerde kerkge voel sprak haar aan. De be langstelling en de overgave die ze binnen deze kerken aantrof, drukten naar haar gevoel iets wezenlijks uit van het kerk-zijn. Ze waardeert de offervaardigheid van de gereformeerden voor hun kerk. „Ik snap niet hoe de mensen het allemaal opbren gen: tijd, energie en geld. Mensen die zoveel voor hun kerk over hebben moeten dierbare gevoelens voor hun kerk koesteren". De aanstaande predikant van Akkrum heeft een gepronon ceerde mening over de 'kerk'. "Kerk dat ben jezelf. Het Volk van God: we moeten be seffen dat we zelf drager zijn van deze grote woorden". Hoewel mevrouw Van der. Pers geen lid meer is van de katholieke kerk, meent ze, dat de inbreng vanuit deze traditie voor de oecumene niet te verwaarlozen is. Naast de geschetste diepe beleving van de kerkdiensten, wijst de voormalige pastorale werkster op de gebedstraditie. Daar kunnen ook protestanten hun voordeel mee doen. Iedere ochtend en avond maakt me vrouw Van der Perstijd tijd voor het gebed. Een half uur bidt ze het kerkelijk formu liergebed, waarin de psalmen zo'n grote rol spelen met de lofprijzing van God centraal. De voorbede voor medemen sen wordt niet vergeten en het gebed wordt afgesloten met een zegenbede. Eigenlijk zouden de protes tanten allemaal hun getijden weer moeten ontdekken, vindt ze. De hervormden en gereformeerden hoeven hun kerkboek enkel open te slaan om de formuleringen te vin den. De gereformeerden heb ben het zogenaamde 'Katern', bij de hervormden heet het 'Onze Hulp'. In de oecumene kunnen ook protestantse tradities een ver rijkende rol spelen. De her vormde kerk heeft een schat aan ervaring in het bijeen houden van drie totaal ver schillende modaliteiten. Dat kerkgevoel heeft de oecume ne in deze tijd nodig, aldus mevrouw Van der Pers. Ondanks haar rooms-katho- lieke ervaringen, is ze in één opzicht altijd reformatorisch geweest. Het betreft hier het onderscheid tussen natuur en genade, tussen ervaring en openbaring. "Ik geloof niet dat het Godsbesef kan op bloeien uit menselijke erva ringen, zoals de rooms-katho lieke kerk leert. Hij moet het geloof als gave aan je geven". De geschiedenis heeft haar geleerd dat het (nog) niet mo gelijk is één oecumenische kerk te bouwen. Toch blijft de straks gereformeerde domi nee geloven in één kerk. Voorwaarde voor het ontstaan is wel, dat de mensen open staan voor elkaar, bereid zijn om veranderingen aan te brengen. Het is de vraag of mensen deze "pijn willen lij den om het verlies van ver trouwde dingen". Aan mevrouw Van der Pers zal het niet liggen. In Ak krum staat de oecumene bo ven aan haar werklijstje. KLAAS VAN DER KAMP WERELDRAAD VAN KERKEN: Een 157 leden tellende commissie van de Wereldraad van ker ken die elf dagen in Buenos Aires vergaderd heeft, heeft de rijke landen oproept de buitenlandse schuld van de arme lan den te delen en zelfs een mogelijke afschrijving van de schul den te overwegen. De commissie doet ook een beroep op de leden van de Wereld raad van Kerken zich te wenden tot hun regeringen, econo men en de publieke opinie om de schulden onmiddellijk te re valueren, het rentepeil te beperken en de terugbetalingsperio des te verlengen. De kerken zouden ook moeten praten over een mogelijke directe afschrijving van de schulden van de minst ontwikkelde landen. Bij de vergadering in Buenos Aires heeft de commissie eerder verklaringen uitgegeven waarin men de Amerikaanse politiek in Midden-Amerika bekritiseert en de recente noodtoestand in Zuid-Afrika veroordeelt. secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken, dr. Emilio Castro, lijkt een andere koers te willen varen dan zijn voorganger, Philip Pitter. Castro noemde de tijdens zijn eerste vergadering van het Centrale Comité de Wereldraad herhaaldelijk een „instrument van de lidkerken". Potter pleit te er steeds voor dat de Wereldraad indien nodig een voortrek kersrol moet kunnen vervullen. De opdracht van de Wereldraad is gehoorzaam te zijn aan het Evangelie, meende Potter, meer dan aan de lidkerken. Emilio Castro liet ook in beleid blijken nauwe aansluiting te willen zoeken bij de aangesloten kerken. Zo zei hij in de kwes tie van een eventuele amnestie voor degenen die schuldig zijn aan de terreur van de dictatuur in het gastland Argentinië dat deze vraag in eerste instantie door de Argentijnse kerken moet worden beantwoord. Tijdens de vergadering van het Centrale Comité is de Wereld raad op diverse wijzen geconfronteerd met de gigantische prblemen in Argentinië. Er waren de Dwaze Moeders van het plaza de mayo, de strijd van de Indianen voor hun oorspronke lijke grondrechten en de sociale en economische problemen, waaronder de loodzware schuldenlast aan de rijke landen. Het Centrale Comité heeft, in het bewustzijn dat de Wereld raad geen problemen kan oplossen, wegen aangegeven welke de kerken in het land kunnen bewandelen. Castro, liet zijn Latijnsamerikaanse temperament eenmaal blij ken toen hij het opnam voor de bevrijdingstheoloog Leonardo Boff, die van het Vaticaan een zwijgbevel heeft gekregen. Deze zaak is schadelijk voor de verkondiging van het evangelie in Latijns-Amerika en voor de oecumenische betrekkingen met Rome, zei hij. Weliswaar tikte de vertegenwoordiger van het Vaticaan, mgr. Basil Meeking, hem op formele gronden op de vingers, maar Castro hield in tweede instantie zijn kritiek staande. De leiding van de Wereldraad wekte de indruk alles te willen vermijden om de positie van president Alfonsin in gevaar te brengen. Castro en voorzitter dr. Heinz Joachim Held ontbra ken tijdens de stille tocht van de Dwaze Moeders, hoewel er in de agenda ruimte voor was vrij gehouden. Tijdens een demon stratie, die de Dwaze Moeders met linkse partijen en maat schappelijke organisaties hielden, mochten de leden van het centrale comité hun naamkaartjes niet dragen, aldus de Cana dese mevrouw Lois Wilson, een van de presidenten van de Wereldraad. Internationale schulden tic ia; n F L/RIE jaar geleden raakte de financiële wereld hevig inpr roering door wat sindsdien bekend staat als de „schulden#*1* blematiek". Latijnsamerikaanse landen als Brazilië, Argefë^ nië en Mexico bleken als gevolg van de steeds duurdere droj, lar en de almaar stijgende rente niet meer in staat aan m torenhoge financiële verplichtingen te voldoen. Hoewel t(t 1 een financiële crisis mede als gevolg van het térughoude )I1C* optreden van westerse met name Amerikaanse ban werd voorkomen, zijn de oorzaken voor de buitenis schuldenproblematiek niet weggenomen. Latijns-Ameia heeft al een schuld van ruim duizend miljard gulden aan rdt buitenland. t h; ér d TN Pu's UIT probleem heeft duidelijk gemaakt dat de economii van de geïndustrialiseerde landen en de Derde-Wereldlf den van elkaar afhankelijk zijn geworden. Het direct opeij door de westerse banken van schulden die uitstaan in de a wikkelingslanden is een onhaalbare zaak geworden. De nomische groei in de Derde Wereld is te zwak om afl van de schulden binnen de overeengekomen termijnen voldoen. Zouden ze in het geheel niet worden voldaan, i zou dat tot het faillissement van diverse bankinstellingen I den. En juist een internationale bankcrisis moet koste i_ kost worden voorkomen om het broze herstel van de werTB economie niet ongedaan te maken. j J[ Het voorstel dat de Cubaanse president Castro deze wt deed om de schulden van de Latijnsamerikaanse landen de westerse banken maar helemaal niet meer na te komev daarom onzinnig. Op papier zou daarmee de schuldenkweA wel zijn opgelost, maar de onvermijdelijke economischeV ruggang in de westerse landen zal als een boemerang werf op de economieën in Latijns-Amerika, hetgeen de betrok) landen nog afhankelijker van het geïndustrialiseerde Wes zou maken. EEN kant en klare oplossing voor het internationale denprobleem lijkt tot dusverre niemand voorhanden Ie b ben. Radicale oplossingen zouden voor zowel de westi banken als de onder schulden gebukt gaande landen i averechts effect hebben, zodat gezocht zal moeten woifST naar een afbetalingsvorm die een economische groei iifekk Derde Wereld niet dwarsboomt. De groei-mogelijkheden fc-de de Derde-Wereldlanden verschillen onderling sterk, zt\ va rekening gehouden zal moeten worden met de specif|ste economische kenmerken van elk land afzonderlijk. mt me MEER dan voorheen zullen oplossingen het resultaat ng v ten zijn van intensieve contacten tussen arme en rijke r^ei den, al dan niet door tussenkomst van internationale inj spi lingen als het Internationale Monetaire Fonds en de Wert00* bank. Just DE dreigende bankcrisis van enkele jaren geleden heeft I delijk gemaakt, dat een hervatting van de Noord-ZuiddiaTenl meer dan ooit voorwaarde is geworden om het zwakke nationale financiële stelsel niet in elkaar te laten va(je j. Arme en rijke landen zijn van elkaar afhankelijk gewon Cr en alleen economische groei in de Derde Wereld is de batié garantie dat schulden ooit kunnen worden afgelost en gro vocht. Meng een saus i bel azijn, zout, peper, s|a olie en zure room met stuene2 ui of sjalot en fijngeknim oi verse of gedroogde baen u cum. Schep de aardappd wc en bonen met stukjes pi ka, perzik of si/iaasappefeven blokjes komkommer of rfchij; gette door de saus. Maai de salade op smaak af mei de gebruikte toevoegsels echt schep er zoveel bonePn& door dat het mengsel let 1 smeuïg is. Leg de bonen/ de op een schotel waarvsT rand is bedekt met m blaadjes sla of ijsbergsla. Pel de eieren, snijd er kapje af en haal de dooie uit. Prak het eigeel mayonaise, zout en pepei een smakelijk mengsel strijk dat in de eiwi\ Snijd van de tomaten aai kroontjeskant een derde hol wat overblijft uit en dat op de eieren, versie) paddestoelen met stukjes kookt eiwit (vastplakken rauw eiwit) en zet ze o\rm. salade. Breng de melk aan de k m schenk een paar lepels bitterkoekjes en laat in VI rest de rijst in een half gaar worden. Voeg de suVeI toe. Prak vier koekjes fij meng er de helft van d«5-d stepap door, leg daar de ^33 rijstepap op en garneer met stukjes van het la>§\Q koekje en met jam. Bonensalade met namaak- vliegenzwammen bitterkoekjesrijst vegetarisch Nodig voor twee: 500 g aardappelen, half blik of glas witte bonen, 3 lepels azijn, zout, peper, mosterd, 1 lepel olie, half bekertje zure room, ui of sjalot, ba silicum, 1 rode paprika, 1 perzik of sinaasappel, stuk komkommer of courgette, sla of ijsbergsla; 4 hardgekookte eieren, 4 niet te grote tomaten, 2 le pels mayonaise, zout, pe per, rauw eiwit; Vt liter melk, 5 bitterkoek jes, 50 g rijst, 30 g suiker, jam. Kook nieuwe aardappelen in de schil gaar, laat ze lauw worden. Snijd de afgekoelde aardappelen klein. Laat de witte bonen op een zeef uit lekken, bewaar wat van het Mogelijk een bui DE BILT (KNMI) In de nacht en ochtend trekt een wolkenzone over het land. In deze zone komen stapelwolken voor die hier en daar het bui enstadium bereiken. Sommige buien kunnen vergezeld gaan van onweer. Na het passeren van dit gebied gaat in de mid dag en avond de zon weer schijnen. De met zuidwesten wind aan gevoerde lucht is dan iets koe ler dan die van vandaag. Deze zuidweststroming wordt in stand gehouden door een goed ontwikkelde depressie ten westen van Schotland. Dit la gedrukgebied verplaatst zich maar zeer langzaam naar het oosten. Voor de komende da gen is daarom weinig verande ring in het weer te verwach ten. Vooruitzichten voor diverse Europe se landen, geldig voor zondag en maandag: Scandinavië: Half tot zwaar bewolkt en af en toe een bui. Middagtempera- tuur van 17 graden in het westen tot 20 graden elders. Britse eilanden: Perioden met buien Vol Prij: MiddagtempelSlGC Benelux, Noord- en West- FraiL^ Zonnige perioden, ook af en uLl6C bui. Middagtemperatuur van 2x den in de kustgebieden tot rd graden in het binnenland. Ann Duitsland: Zonnige periode», e slechts een enkele regen- of oni» J bui. Middagtemperatuur den in het noorden tot 27 Alpengebied: Een enkele 1 onweersbui. Middagtempera Ui de dalen 23 tot 27 graden. Vorl 1 boven 3000 meter 'Ur'01 Spanje, Portugal: Flinke zc rioden en in het noorden e bui. Middagtemperatuur rond i den in het noordwesten ti 30 graden in het zuiden, in lHB_. nenland van Spanje tot 3S gra||PI Zuid Frankrijk. Italië. Ad rit kust: Droog en zonnig. Tempd in de middag meest 27 tot 33 g infBUS 1 Min iptemp w.bew. 21 13 w.bew 18 12 w bew. 20 15

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2