Inpakwoede Bulgaarse
kunstenaar neemt steeds
grotere vormen aan
Amerikaanse
jazz-pionier
overleden
Ditfwidigefwffertje
ST Êeidoe Sommvt
KUNST/BOEKEN
£etdoe (Sou-unit
ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1985 PAGINA f P<
EXPOSITIE OVËR CHRISTO IN RUKSMUSEUM KRÖLLER-MÜLLER
Christo bij het ontwerp van de ingepakte brug Pont Neuf in Parijs.
OTTERLO Als ging het
om het inpakken van een
presentje zo zal de oudste
en beroemdste Parijse
brug Pont Neuf eind sep
tember in lintweefsel
worden gewikkeld door
de in New York woonach
tige Bulgaarse beeldend
kunstenaar Javacheff
Christo (50). Bedoeling
van de ingewikkelde on
derneming is volgens de
uitvoerende kunstenaar
„de Parijse bevolking be
wust te maken van de
schoonheid van de brug".
Dat zou, zo meent Christo, het
best lukken als de brug, inclu
sief lantaarnpalen en ander
straatmeubilair, gedurende
twee weken aan het oog wordt
onttrokken. Christo betaalt de
onderneming uit eigen zak en
hoopt de miljoenen guldens
die daarvoor nodig zijn terug
te verdienen door, door hem
zelf gemaakte tekeningen van
het kunstwerk, te verkopen.
De Parijse jeugd is inmiddels
opgeroepen hem bij het inpak
ken te helpen.
In het Kröller-Müller Museum
in Otterlo is van 17 augustus
tot en met 29 september een
tentoonstelling te zien over de
werkzaamheden en voorberei
ding van een vorig geruchtma
kend project van de kunste
naar. Op 17 mei 1983 werd de
uitvoering van het project
„Surrounded Islands" van zijn
hand voltooid. In de Biscayne
Baai - gelegen tussen de stad
Miami," Noord Miami, het dorp
Miami-Shores en Miami Beach
werden elf eilanden omringd
met 650.000 vierkante meter
roze plastic weefsel. Het mu
seum heeft daarover een docu
mentaire tentoonstelling in
huis gehaald, met de voorge
schiedenis, het verloop en het
resultaat van de operatie. De
expositie bestaat uit ontwer
pen. tekeningen, maquettes,
foto's en dia's. De foto's en
dia's zijn van Wolfgang Volz.
Sinds april 1981 werkten in to
taal 430 mensen, waaronder
advocaten, biologen, ornitholo
gen en ingenieurs, mee aan de
totstandkoming van zijn ..Sur
rounded Islands". Zoals bij de
vorige projecten van Christo
werd het project geheel gefi
nancierd door de kunstenaar
zelf uit de verkoop van zijn
ontwerptekeningen, zijn colla
ges en vroeger werk.
Tussen november 1982 en
april 1983 werden 650.000
vierkante meter plastic gewe
ven in 79 verschillende patro
nen om de contouren van de
eilanden te kunnen volgen. Op
4 mei 1983 begon het uitvou
wen van de in de bodem ver
ankerde stof en op 17 mei was
de installatie gereed. Elk
eiland was voorzien van een
gigantisch roze kraag, die op
het water dreef en zich 65 me
ter in zee uitstrekte.
De „Surrounded Islands" wa
ren na voltooiing twee weken
te zien. De stralendroze kleur
van de stof vormde een schit
terende combinatie met de tro
pische begroeiing van de niet-
bewoonde eilanden in de Bis
cayne Bay. De „Surrounded
Islands" fungeerden als een
versterking van twee elemen
ten waarmee de bevolking van
Miami dagelijks leeft: het land
en het water.
Christo die in 1935 als Christo
Javacheff werd geboren in
Gabravo, Bulgarije, trok al in
het begin van de jaren zestig,
toen hij in Parijs woonde, de
aandacht met ziin verpakkin
gen, ingepakte objecten en sta
pelingen van olievaten. In
1962 blokkeerde hij de Rue
Visconti in Parijs door middel
van een muur gestapelde olie
drums. Ook het museum Kröl-
ler-Müller bezit een stapeling
van 56 beschilderde olievaten
uit 1966.
In 1964 ging Christo in New
York wonen en werken.
Sindsdien vond er een enorme
schaalvergroting van zijn pro
jecten plaats, waardoor er
steeds meer mensen en instel
lingen bij betrokken raakten,
en de sociale implicaties een
belangrijke rol gingen spelen
Een aantal wapenfeiten: Het
inpakken van een fontein en
een middeleeuwse toren in
Spoleto in Italië, (1968); het in
pakken van het Museum of
Contemporary Art in Chicago
(1969) en Valley Curtain, een
410 meter lang gordijn in de
vallei van Grand Hogback,
Colorado (1970-'72). Maar ook
in Eindhoven pakte Christo
ooit eens een boom in.
In voorbereiding zijn het in
pakken van de Reichstag in
Berlijn en de toegangshekken
van het Central Park in New
York. Momenteel is hij volop
bezig met de voorbereidingen
voor de verpakking van de
Pont Neuf in Parijs. Sinds
twee maanden is Christo met
een ploeg van 100 medewer
kers in Parijs bezig aan de
voorbereidingen. In zijn team
zijn schippers, bouwvakkers,
touwslagers, houthakkers en
ervaren alpinisten vertegen
woordigd. De kunstenaar
kreeg eerst toestemming van
Chirac, die zijn „ja" afhanke
lijk stelde van dat van de rege
ring. Afgelopen week hoorde
hij van de minister van Cul
tuur, Jack Lang, dat ook Mit
terrand „enthousiast" was. Het
project zal van 22 september
tot en met 5 oktober te zien
zijn.
Met de Duitse autoriteiten is
Christo overigens al jaren in
onderhandeling. Hij heeft voor
het inpakken van de Reichstag
te maken met nog meer ge
zagsdragers: de burgemeesters
van Oost en West Berlijn, plus
de vertegenwoordigers van de
vier bezettingszones.
4
NEW YORK Sam
Wooding, de Amerikaanse
pionier-jazzbandleider die
een unieke rol vervulde
door hot jazz naar de Sov
jet-Unie te brengen, waar
deze muziek door het Sta
linistische bewind al snel
als decadent werd verbo
den, is op 90-jarige leeftijd
overleden.
Woodings 'chocolate kiddies'
big band was een sensatie toen
deze in 1926 in Moskou en Le
ningrad de Russen kennis liet
maken met de hot jazz, een
stijl waarin de improvisatie
hoofdzaak is en die dus vrijwel
uitsluitend op het ritme berust.
Er ontstond onmiddellijk een
enorme belangstelling voor
jazz in de Sovjet-Unie. Dat zin-
de het communistische bewind
niet en rond 1930 waren er
wetten uitgevaardigd, waarin
met boetes en zelfs gevange
nisstraffen werden gedreigd
voor iedereen die jazz-platen
speelde. In de jaren 50 was de
saxofoon verboden, zaten hon
derden musici achter de tralies
en mocht het woord 'djhaz'
niet meer worden gebruikt.
De big band van Wooding
maakte ook uitgebreide tour
nees in Europa en Latijns-A-
merika. De band werd in 1931
opgeheven en Sam Wooding is
er daarna nooit meer in ge
slaagd een nieuwe big band te
vormen. Hij werd later mu
ziekleraar.
Geen krant ontvangen? Bet tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00
en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond
nabezorgd.
(ADVERTENTIE)
geschikt als modieuze
schoudertas is voor u wan
neer u ons een nieuwe
abonnee opgeeft. De afme
tingen zijn 19x 11 x8cm.
De nieuwe abonnee wacht
ook een hartelijk welkom:
deze krijgt de krant de
eerste twee weken gratis
Noteer als nieuwe abonnee ingaande.
Naam:
Adres:.
Postcode/plaats:J
Telefoon:j
(voor controle bezorging)
Deze ontvangt de krant de eerste twee weken gratisj
Daarna wordt het abonnement betaald per:
O maand (per automatische betaling)
O kwartaal per acceptgiro
Stuur als dank het koffertje aan:
Naam:I
Adres:J
Postcode/plaats:
Stuur deze bon ingevuld aan de Leidse Courant, Antwoordnummer 998,
2500 VD Den Haag (postzegel niet nodig).
Vaatwerk
Hannemieke Stamperius (de
zelfde als Hannes Meinkema)
heeft een nieuw boek met wat
zij noemt „vrouwenverhalen"
samengesteld. Het heeft de
suggestieve titel „Brekend
vaatwerk", wat voor mij het
beeld van onhandigheid op
roept, maar het zal wel om
woede gaan. Verhalen van
Engelstalige schrijfsters,
waaronder Fay Weldon, Su
san Sontag en Margaret At-
wood. Mevrouw Stamperius
heeft voor de vertalingen een
aantal dames ingeschakeld en
een enkele heer, die overi
gens opvallend goed werk ge
leverd hebben, wat je lang
niet altijd kunt zeggen van dit
soort verzamelbundels. Er
staan heel knappe verhalen in
deze bundel, waaronder een
opvallende Blauwbaard-be
werking: „Het bebloede ver
trek" van Angela Carter. De
woede die kennelijk uit de ti
tel moet blijken, tref je niet
overal aan. zodat het boek in
mindere mate dan een van de
voorgangers ervan („Zie je
wel" van dezelfde samenstel
ster) de geest van het strijdba
re feminisme ademt.
Peterburgs
Gogol's beroemde „Peterburg-
se Verhalen" zijn keer op
keer (al dan niet in nieuwe
vertalingen) uitgegeven in al
lerlei boeken. Er is nu een
leuke nieuwe editie van uit
geverij Meulenhoff, waarvoor
de oude vertaling van Aleida
G. Schot gebruikt is. Het aar
dige van dit boek zijn de teke
ningen van Kurt Lob, die een
heel persoonlijke visie geven
op deze verhalen. Prachtig is
de reeks schetsen bij het be
roemde „Dagboek van een
krankzinnige", dat de „De
mantel", „Het potret" en „De
Njevski Prospekt" het totaal
van deze Peterburgse vertel
lingen van de satirische en in
dringende Nikolai Gogol
vormt. Willem Weststeijn
schreef een kort nawoord,
waarin hij zijn terechte be
wondering uit voor de illus
traties van Löb (die eerst af
zonderlijk verschenen in bi
bliofiele uitgaven). Een bij
zonder mooi boek.
Erfdeel
Het Algemeen-Nederlands
tweemaandelijks cultureel
tijdschrift „Ons Erfdeel"
wordt uitgegeven in het Bel
gische Rekkem. Hoewel het
om een tweemaandelijks tijd
schrift gaat verschijnt het vijf
keer per jaar. Het mei-juni-
nummer van dit jaar (28e
jaargang, nr. 3) bevat een paar
heel interessante bijdragen.
Wie geïnteresseerd is in de
..Standaardtaalontwikkeling
in Vlaanderen en Quebec"
kan in dit nummer een arti
kel hierover vinden. Ook „De
poëziebloemlezingen tussen
1970 en 1979" worden aan een
onderzoek onderworpen. Heel
leuk is de bijdrage van Her
man de Coninck onder de ti
tel „Over Marieke van de
Bakker" met het onderwerp
„Waarom zijn slechte gedich
ten slecht?". Daarin citeert de
auteur het een en ander aan
niet geslaagde poëzie, waarbij
hij zijn commentaar levert:
„Nooit kan ik je zeggen hoe
veel ik van je hou. Voel het in
mijn lichaam, drink het uit
mijn mond".
Waar De Coninck het volgen
de commentaar op geeft: „Ik
twijfel daar niet aan. Ik zie
trouwens ook wel dat je het
niet kunt zeggen, denk ik
dan. Maar zo duidelijk laten
zien dat je het niet kunt. is
geen poëzie meer".
Het aardigst voor Hella Haas-
se-lezers is in dit nummer van
„Ons Erfdeel" natuurlijk het
eerste, uitvoerige artikel,
waarin deze schrijfster, onder
de titel „Eeq handvol achter
grond" heel .wat vertelt over
haar Indische jeugd, waar zij
overigens aardige foto-illus
traties bij heeft geleverd. Het
begin van een autobiografie.
Privé-domein
De mooie reeks „Privé-do-
mein" blijft zich uitbreiden
met persoonlijke documenten
van schrijvers en anderen.
,,0p zoek" is van de hand van
de Pools-Amerikaans Joodse
schrijver Isaac Bashevis Sin
ger, winnaar van de Nobel
prijs voor literatuur. In dit
boek vertelt hij over zijn op
voeding in een orthodox
(chassidish) milieu als zoon
van een rabbi. De tegenstel
ling tussen de religieuze en de
erotische gevoelens is daarbij
essentieel.
De herinneringen van Natha
lie Sarraute (die in Rusland
geboren is) heten „Kinder
tijd". De Franse schrijfster
vertelt over haar gespleten
jeugd, die zij grotendeels in
Parijs doorbrengt, waar haar
moeder woont en verder in
Rusland, met name in Peters-
burg, waar zij twee maanden
per jaar bij haar vader is. Op
alle mogelijke manieren
wordt zij zo heen en weer ge
trokken tussen ouders en cul
turen. Nooit is zij ergens thuis.
„Louter verwachting" is een
autobiografische schets van
Jacques Presser, de Amster
damse historicus. Hij was de
zoon van een Amsterdams
Joods diamantbewerkersge
zin. In 1919 kon hij ontsnap
pen aan de wereld, die hem
gevangen hield, toen hij door
een toeval aan een studie kon
beginnen. Presser heeft in
zijn laatste levensjaar (hij
stierf in 1970) herinneringen
op schrift gesteld. Twee
hoofdstukken daarvan zijn
voltooid. „Louter verwach
ting" gaat over de jaren 1899
(het geboortejaar) tot 1919 OCflCS
dat heeft hij „bij haar", bij die
ander, toch maar niet gedaan.
Rat
Opmerkelijk verhaal in de
verhalenbundel „Een blonde
rat" van Maijan Berk: „Een
dame met een foutje". Een
vrouw, die aangeduid wordt
als „mijn moeder" heeft een
sterke erotische inslag. Dat
brengt haar in het bed van
menig heer. De ik van het
verhaal beziet dat, tijdens de
oorlogsjaren en later: „De be
vrijding werd uitbundig ge
vierd en mijn moeder vierde
dit alles ook in bed met be
vrijders van verschillende na
tionaliteiten". Later werkt
deze moeder in een kamp
voor geïnterneerde NSB'ers,
die ook niet veilig zijn voor
haar verliefdheden. Al blijkt
nergens dat de ik dezelfde is
als de schrijfster, het zweemt
naar verloedering. De andere
verhalen wisselen van kwali
teit, er zijn stevige dieptepun
ten bij. Zoals het bewijs dat
een man aan zijn vrouw le
vert voor zijn liefde voor
haar, na een relatie met een
ander: hij laat een wind en
De oude reeks „Amstel Klas
sieken" heeft een nieuw voor
komen. Uitgeverij Veen
brengt in deze serie twee boe
ken uit de naturalistische
school; van Frans Coenen en
Herman Heijermans. Drie
sombere verhalen van Coe
nen zijn verzameld in „Bur
germensen", waarbij het
tweede verhaal („De zomer-
genoegens van de familie
Kramp") een ontluisterend
beeld geeft van een paar men
sen die een dagje uit zijn in
Zandvoort. Van Heijermans
zijn in het boekje „Interieurs"
vijf verhalen bijeen gebracht.
Bruna brengt een nieuwe lite
raire serie, waarin herdruk
ken van vertalingen in wat
dan heet een „Beterback",
een slecht klinkende naam
voor „de beter gebonden pa
perback". Anne Philipe's
boekjes „Niet meer dan een
ademtocht" en „Ik hoorde
haar naam" zijn in deze serie
opgenomen, het beroemde
boek van André Schwarz-
Bart over het Joodse drama:
„De laatste der rechtvaardi
gen".
„Cingel" is een nieuwe reeks
van De Arbeiderspers. Mooi
uitgegeven kleine boekjes, ge
bonden, waarin ook vertalin
gen. Van V. S. Naipaul is er
- een boekje „De krokodillen
van Yamoussoukro" en van
Vercors het bekende en voor
menig literatuurlijst gelezen
„De stilte van de zee", het
verhaal van een Franse man
en zijn nicht die zich door
hun zwijgen verzetten tegen
de nazi-bezetting. Het boekje
van Naipaul is een recent
reisverslag uit het midden
van Afrika, de Ivoorkust.
Bedienden
Erg vermakelijk is de uitgave
van een boekje van Jonathan
Swift, de auteur van de be
roemde „Reizen van Gulli
ver", een satiricus van grote
scherpte, die in 1745 stierf.
Jean-A. Schalekamp heeft
een raar geschriftje van de
man vertaald „Directions to
Servants" in het Neder
lands „Richtlijnen voor be
dienden". Na een reeks alge
mene aanwijzingen spreekt
Swift allerlei bedienden per
soonlijk toe: de butler, de
kokkin, de koetsier, het ka
mermeisje. het melkmeisje,
om er enkele te noemen. Ook
de huisonderwijzeres wordt
de les gelezep. De heren en
dames, die er bedienden op na
hielden, zullen het geen stich
telijke lectuur hebben gevon
den voor hun personeel, want
de aanwijzigingen ontregelen
de zaak wel: „Wanneer u een
fout hebt begaan", raadt Swift
aan, „wees dan altijd brutaal
en onbeschaamd en gedraag u
alsof u zelf de verongelijkte
persoon bent; dit zal uw Mees
ter of Mevrouw onmiddellijk
van hun stuk brengen". En zo
gaat het door, tot vermaak en
bespotting van vele conven
ties.
In deze rubriek besproken
en genoemde boeken.
„Brekend Vaatwerk" - vrou
wenverhalen, samengesteld
door Hannemieke Stampe
rius. Uitgave Contact. Prijs
ƒ25.-.
N. W. Gogol: „Peterburgse
verhalen" - met tekeningen
van Kurt Löb. Vertaling
Aleida G. Schot Uitgave
Meulenhoff. Prijs ƒ32,50.
„Ons Erfdeel" - Algemeen-
Nederlands tweemaande
lijks cultureel tijdschrift
Uitgave Stichting Ons Erf
deel, Raamsdonksveer.
Prijs per los nummer 15,-.
Abonnement ƒ62,-.
Isaac Bashevis Singer: „Op
zoek" - Privé-domein. Prijs
ƒ34,50.
Nathalie Sarraute: „Kinder
tijd" - Privé-domein. Prijs
ƒ36,50.
Jacques Presser „Louter
verwachting" - autobiogra
fische schets 1899-1919. Pri
vé-domein. Prijs ƒ36,50.
De reeks Privédomein is
een uitgave van De Arbei
dersper.
Marjan Berk: „Een blonde
rat" - verhalen. Uitgave De
Arbeiderspers. Prijs 24,50.
Frans Coenen: „Burgermen
sen" - drie verhalen. Amstel
Klassieken. Prijs ƒ15,-.
Herman Heijermans: „Inte
rieurs" - vijf verhalen. Am
stel Klassieken. Prijs
ƒ12,50.
Amstel Klassieken is een
serie van Uitgeverij Veen.
Anne Philipe: „Niet meer
dan een ademtocht". Beter
backs. Prijs ƒ17,50. In de
zelfde reeks: „Ik hoorde
haar adem". Prijs 17,50.
André Schwars-Bart: „De
laatste der rechtvaardigen".
Beterbacks. Prijs 29,90. De
Beterbacks is een reeks van
Uitgeverij Bruna.
V. S. Naipaul: „De krokodil
len van Yamoussoukro" -
uitgave in de reeks Cingel.
Prijs ƒ21,50.
Vercors: „De stilte van de
zee" - Cingel. Prijs ƒ19,50.
De reeks Cingel is een uit
gave van De Arbeiderspers.
Jonathan Swift: „Richtlij
nen voor bedienden" - ver
taald door Jean-A. Schale
kamp. Uitgave Heureka,
Weesp. Prijs 17.50.
Of
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Poli
ce academy 2 (al); 14.00, 18.45,
21.00. EUROCINEMA II (Van
Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-
20800): Police academy 2 (al);
18.45. 21.00. EUROCINEMA
III Beat defenae (al); 13.45.
18.45. 21.30. EUROCINEMA
IV: A view to a kill (12); 14.00,
19 00, 21.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Police aca
demy 2 (16); za. 24.00 EURO
CINEMA II: Sextheater (18); za.
24.00. e EUROCINEMA III: Sex
in hogere aferen (18); za. 24.00.
EUROCINEMA IV: A view to a
kill (16); za. 24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Woody
Woodpecker-festival (al); 14.00.
LEIDEN e LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Police aca
demy 2 (al); 14 30. 19.00, 21,15.
zo. 14.15, 16.30. 19 00, 21.15.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel.124130): A view to a kill
(12); 14.30. 19.00. 21.15. Firat
blood, part 2 (in 2 zalen(12);
14.30. 1900. 21.15 Beverly
Hilla cop (al); 14.30. 1909.
21.15. Dune (12): 19.00. 21.15.
TRIANON (Breestraat 31, tel.
123875): Supergirl (al7 14.30.
19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30,
19.00, 21.15. REX (Haarlem
merstraat 52. tel. 071-125414).
Private teacher (16); 14.30.
19.00. 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Je bent helemaal te gak
(16); vr. za. 23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800): 2010 (12); vr. za.
ma. dl. 19.00 zo. 20.15 Zweed-
ae meisjea (16); zo. 15.00. ma.
dl. 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Into the night (12); 14.45, 19.00,
21.15. CITY THEATER II:
Flaahpoint (al); zie lijden City I
CITY THEATER III: Laat de Ti-
rolera maar achuivan (16); tijden
zie City I. CITY THEATER IV:
Amadeua (al); 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
CITY THEATER: Ala |e be
grijpt wat ik bedoel (al); 14.45.
ind
ïtie
ond
or 1
VOORSCHOTEN e GREEN-
WAY:Trading placea (al), do.
t/m za. 19.00, 21.15. zo. 15.45,
19.00. ma. t/m wo. 19.00. Sol
diere etory (12): zo. t/m wo.
21.15.
WASSENAAR e ASTRA Into
the night (12); do. t/m zo. 20.00.
An officer and a gentleman
(12); ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
De avonturen van Hammetje:
za. zo. ma. wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27.
tel. 463500): A view to a kill
(127. 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15. 1600, 18.45. 21.30.
ASTA 2 (Spul 27. tel. 4635007
Deaperatly aeeking Suaan (al);
14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30,
16.00. 19.00. 21.30. ASTA 3:
Bodaa de aangra (16); 14.00,
19.15, 21.45. zo. 13.30. 16.00.
19.15. 21.45. BABYLON 1
(naast Centraal Station, tel.
4716567 Police academy 2 (al);
14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30,
16.00. 19.00. 21.30. BABYLON
2: Amadeua (al); 14.00, 20.00.
BABYLON 3: Witneaa (127.
14.00, 18.45. 21.15. zo. 13.15.
15.45. 18.45, 21.15. CINEAC 1
(Buitenhof 20. tel. 630637): Poli
ce academy 2 (al7, 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45.
21.30. CINEAC 2: Runaway
(12); 18.45. 21.30. CINEAC 3:
Romancing the atone (127,
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15.
16.00. 18.45. 21.30. EUROCI
NEMA (Leyweg 910, tel. 667066):
Amadeua (al); 20.00. zo. 16.00.
20.00. The aound of mueic (al);
13.30. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): A view to a
kill (12); 14.00. 16.00. 18.45.
21.30. METROPOLE 2: Beat
defenae (al). 18.45. 21.30. ME
TROPOLE 3: Beverly Hilla cop
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15. 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: A paaaage to
a India (al); 14.00. 20.15. e ME
TROPOLE 5: Filmzomerfeatival
•85; vr. za. di. wo. 14.00, 18.45.
21.30. do ma. 14.00. 19.30. zo.
13.15. 16.00, 18.45, 21.30. Fitz-
carraldo (16); do. Koyaaniaqatai
(16); vr. Pixote (16); za Death in
Venice 16); zo. Rocco en zijn
broera (12); ma. I never promi-
aed you a roaegarden (16); di.
Lola (127 wo. ODEON 1 (He
rengracht 13. tel. 462400): Firat
blood, part 2 (127 13 45. 18.45.
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45.
21.30. ODEON 2: Friday the
13th, part 5 (16); 13.45, 18.45.
21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 3: The laat
dragon (al7 13.45. 18.45, 21.30.
zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30.
ODEON 4: Striking back (167,
18.45. 21.30. LE PARIS 1 (Ket
tingstraat 12b. tel. 656402):
Vrouwtjea waar je op (terug-
)valt (18); 12.00 tot 22.30. zo.
v.a. 13.30. LE PARIS 2: Jose-
fine Mutzenbacher zoala ze
werkelijk waa (187 12.15 tot
22.45. ZO. v.a 13.45. LE PA
RIS 3: Gratige grietjee (18);
12.30 tot 23.00. zo v.a. 14.00.
vr. za. 23.00. PASSAGE (Pas
sage 63. tel. 460977): Firat
blood, part 2 (127 14.00. 18.45,
21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45,
21.30. HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56, tel. 459900): Zaal
1: Profession: reporter (16);
19.30. 21.45. Zaal 2: 19.30.
21.30. dl. 19.30. 21.45. Je voua
aalue, Marie; do. Lea nulla de la
pleine lune; vr. Stranger than
paradiae; za. Lea favoria de la
luna; zo. A noa amoura. ma. La.
villa dea piratea; di. Een dagje'
naar het strand; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN:
CINEAC 1: Police academy 2
(16); za. 00.15. CINEAC II: Co-'
dename: Wild Geese (16): za.
00.15. CINEAC III: Romancing
the atone (16); za. 00.15. e EU
ROCINEMA: Meiajea met be-
roe pa geheim (18); vr. za. 00.02.
e LE PARIS III: Gratige grietjes
(18); vr. za. 23.00.
KINDERVOORSTELLINGEN:
CINEAC II: Donald Duck's
verjaardagspartijtje; 14.00. za.
13.15. 16.00. EUROCINEMA:
The aound of music; 13.30.
METROPOLE 2: De laatste
eenhoorn; 14.00. zo. 13.15,
16.00. ODEON 4: Het grote
Ewok-avontuur (al); 13.45. zo.
13.15, 16.00.
ASS
irt i
t W
•een
n w
:kpo
enck
ngel
j ka:
>mar
•hooi
Ir. E
errie
inzitl
)n H
et d«
lm I
lluM
in ee
n ka
et J<
)mar
'men
igen
r hei
Ikel
oora:
kat ir
rd i
Bat
lalist
:etir
,00(
Ihter