Britse ridder op bres voor de natuur Finale SIR DAVID ATTENBOROUGH: geen plaats meer voor enige andere plant. Die creosootheester moest zich over een groot oppervlak ver spreiden om het beschikbare vocht te pakken te krijgen. Daardoor gaat hij in grote cirkels groeien. Hij is waarschijnlijk 10.000 jaar oud, het oudste organisme op aarde". Grote oren „Kijk naar het woestijn vosje, de fe- nek, dat met hitte-problemen zit. Net zoals wij de warmte in een auto via radiatoren kwijt raken, doet hij dat via zijn grote oren. Het bloed heeft een groter oppervlakte om te doorstromen en kan dus ook meer warmte afstaan. Maar de egel in Centraal-Azië, geen familie dus, heeft dezelfde grote oren, en de .jack rabbit", een Australische ko nijnsoort die ook in de woestijn leeft, heeft óók die grote oren. Mijn allermooiste voorbeeld van aanpas sing is eert kever in de Namib- woestijn. Die verzamelt water op een wel zeer unieke manier, geen ander dier doet het zo. De Namib ligt vlak langs de zee. Een aantal dagen komt er 's nachts een natte mist over dat gebied. Die kevers verzamelen zich op een zandheuvel als een soort wachtposten en zodra de mist er is, steken ze hun kop naar beneden en hun achterkant omhoog. Over hun lichaampjes lo pen rillen. De neerslag komt op hun achterlijf, loopt naar beneden en daar happen zij die op". „Mijn boek en serie zijn een ver volg op een eerdere publikatie en serie, „Het leven op aarde". Daarin liet ik zien hoe leven op aarde on stond en hoe dieren en planten zich ontwikkelden. Wat ik niet in dat boek kwijt kon, was wat dieren doen wanneer omstandigheden wij zigen. Dit boek completeert het beeld dus. Ik volg dieren in bepaal de soorten omgeving. In de jungle, het water, de bergen, de woestijn. Ik begin met een filmscript. We maken de film en daarna schrijf ik de hoofdstukken van het boek. Boek en film zijn niet hetzelfde. Film is beelden, een boek is meer woorden. Meer feiten en meer the orie dus". De mens is op diverse manieren, op voor- of achtergrond, onmiskenbaar aanwezig. Attenbo- rough: „Het heeft vijftig miljoen jaar geduurd voordat de armen van reptielen in vleugels met veren veranderden. De mens kan door zijn verstand zijn ervaringen neer schrijven. Doorgeven aan volgende generaties. Hij hoeft geen veren meer te krijgen, hij maakt valse ve ren. Hij leert in honderd jaar tijd vliegen. Die capaciteit geeft hem de mogelijkheid de wereld te verove ren. Hij past zich niet meer zo aan zich Panf' igpi" iusical ,,C om", (avid Atte n ma^ONDEN Koningin Eliza- g, wéeth heeft hem deze week tot de Ridder geslagen. Dus is het n on4anaf nu Sir David Attenbo- z^"n°pugh, zoöloog, schrijver, n teel (er van televisie-programma's iver de natuur. Niet te ver warren trouwens met die an- Here Sir in de familie, broer lir Richard Attenborough, 'mregisseur, laatste film eerstvolgende de Chorus Line". Van Attenborough (59) ver- het vpheen kortgeleden het boek een pe levende planeet", onder ?nlcv,ezelfde titel brengt Attenbo- dat npugh op dit ogenblik een se- vooije televisie-programma's op dat e BBC. De VARA heeft ze DemP°r Nederland gereserveerd. ien uitzenddata nog onbekend, i hem es, o\/e spreken hem op het kantoor men zijn Londense uitgeverij Col- ij wiins. David Attenborough heeft, be- •r zellhaafd in het grijs, en „oh dear, oh i hun^ar" kreunend als hij opstaat, wei- len hig van de man die al dertig jaar den. ergen beklimt, oerwouden door- ze teviekt om er het wel en wee van flo- n reli en fauna op te tekenen. Maar laar *rbaal blijkt hij goed voor een on- iugge^rmoeibaar pleidooi. Een Britse sroe vdder op de bres voor de natuur, 'avid Attenborough: „Natuurlijk eb ik in de dertig jaar dat ik dit oe de meeste gebieden waarover i schrijf al meerdere malen gezien n bezocht. Alleen was ik nooit in .ntarctica geweest en op de Hima- Iiya. Toen men mij op de Britse te- tvisie dan ook wat hijgend de Hi- ialaya zag bestijgen in het gezel- :hap van driftig doorstappende ragers, was de reactie in Engelse ranten onmiddellijk van: „Kijk ie arme Attenborough nou toch. ij heeft dit werk al dertig jaar ge- aan en nog steeds stuurt die BBC em er op uit. Die man heeft z'n oogtepunt gehad. Dit kan toch cht niet meer". Ik ben daar wel sn tikje nijdig om geworden, moet I t zeggen. Kijk, mensen die op gro- L f hoogte wonen, passen zich aan. 'ie hebben veel meer rode bloedli- laampjes, waardoor ze meer zuur- ,of kunnen opnemen dan wij. Wij unnen dan wel acclimatiseren, )H^aar we zullen nooit 'het uithou- ingsvermogen hebben van bij- oorbeeld de muilezeldrijvers aar". /e zitten meteen op een van de lema's die door „De levende pla- eet" heenspelen: de aanpassing an mens en dier aan de omstan- igheden waarin zij leven. Atten- Drough vindt verrassende voor- eelden: „Je hoeft geen bioloog of *n genie te zijn om te beseffen dat «t moeilijk leven is in een woes- jn met weinig water. Maar wat je iet zo beseft is, dat compleet ver killende leefvormen in de Sahara f de Australische woestijn dezelf- oplossingen hebben voor hun ■Icoblemen. Neem de cactus in - fjmerika. Die is zijn bladeren kwijt v ^iraakt en heeft een dikke huid tkregen waarin hij water kan op- laan In Afrika gebeurde hetzelfde iet de euphorbia. Geen familie, laar datzelfde patroon: bladeren wijt en een dikke huid. De oudste Jant die wij kennen, groeit in de jojave-woestijn. Die Weet via fijn- vertakte wortels water te halen uit \>tsachtige grond waar verder niets «$pn groeien. Elke molecule water ordt opgezogen. Daardoor is er \MSTERDAM De acteurs Bd-jnden wè in het „Top Floor I le Management", de speelfilms met r.omen van de „First Floor >et features", videoclips en com mercials uit de koker van ^—Elevator Projects" en al die ^Hiaatschappijen zitten samen ^^^mgeborgen in de „Basement [olding Ltd". Het klinkt als et Vleesgeworden Jongens oek waarin de knullen aan et Hollywoodje spelen zijn. famen uit de kantlijn van het ïonopolyspel. Maar het zijn 5CED rare en heuse maatschappijen ie verbonden worden door én ding. Een lift. Beter ge- tokkesgd: »De Lift", iende jgg^gJant de succesvolle eerste speel- lm van regisseur Dick Maas is de ^ndende factor in het activiteiten- j^^Hpkket van Dick Maas, Laurens ^Heels en Robert Swaab. Onder hun. ^^^mede is kortgeleden, in hun eigen r. Studio Jarmuiden 13, Amsterdam, le re*> de startknop gedrukt voor een ieuwe Nederlandse speelfilmpro- liktie: „Abel", van en door Alex at bean Warmerdam. Er staan nog drie >t. Iklms op het lijstje. De opwaartse Nee, ïweging valt niet te loochenen, wild man'r'e j°nÉ>e mensen uit het filmvak ,had 0 daaromtrent: Laurens Geels, af- »geboPmst'6 "it het bioscoopbedrijf en vel ^ns gedoodverfd als opvolger van isch ?et Meerburg, in wiens bioscoop- bei*drijf echter weinig meer op te trokk^S6" viel; Robert Swaab, mana gen ?r van de acteurs Renee Souten- woonijk. Huub Stapel, Thorn Hoffman etage1 Monique Rosier; Dick Maas, het nakomend filmer. In '83 besloten chaft! samenwerking. Hun eerste ?1 weei"k was commercieel: commerci- r W€s en videoclips. Die voor de pop- erdie'oep Golden Earring sprongen er zin>Jt' „Twilight Zone", „When the >S-actdy smiles' ,en „Clear Night Moon- i herght". Voor Polygram USA en net b|TV maakten ze de Golden Ear- ïd af.ng concertfilm. Dat werd de op- uitd<chting van „Elevator Projects", end iiick Maas was inmiddels bezig met gen, f filni „De lift", een eersteling in le naPt horrorgenre die vriend en vij- die pd verraste, aangekocht werd het £°r de Amerikaanse maatschappij ien dfarner Bros (al heeft die er nog gedo^inig mee gedaan) en de eerste daarfijs won op het festival voor de jntastische film in Avoriaz. In 84 werd besloten op een bredere [E Ktsis aan filmproduktie te gaan Dick Maas, geen verfrommelde lege velletjes maar twee kant en klare scenario's na „De lift". doen. „First Floor Features" was geboren. Kanaalkoorts Inmiddels is er een eigen filmstu dio, ergens aan de grijze buitenkant van Amsterdam Sloterdijk. Dezer dagen was daar een „open dag" tus sen de decors voor de eerste pro- duktie van de firma. Manager Lau rens Geels: „We zochten een ruim te en opeens hoorden we dat dit pand leeg stond. De vloerruimte is anderhalf maal zo groot als die van de Cinetone Studio's en we zijn in middels al volgeboekt voor het eer ste jaar. Nu wordt hier „Abel" op genomen. Daarna hebben we dit voor een paar maanden verhuurd aan een producent van commerci als. In januari volgend jaar starten we er met een nieuwe speelfilm van Dick Maas, „Flodder". We hebben inmiddels al r\ge moeten verkopen aan de televisie, die ook om ruimte zat te springen". De pro- duktiemaatschappij streeft ernaar om vanaf 1986 twee speelfilms per iaar te realiseren. Geels: „Ondanks berichten in sommige bladen dat Dick Maas na „De lift" alleen maar achter z'n schrijfmachine lege vel letjes heeft zitten verfrommelen heeft hij al twee prima scenario's klaar: „Flodder" is een komedie, over zijn tweede film kan ik nu nog niets vertellen. We zijn er trou wens weer over aan het praten met Warner Bros. Volgend jaar gaat Sa muel Meyering „Channel fever" (Kanaalkoorts) maken. In die film .is de Engelse maatschappij Thorn EMI zeer geïnteresseerd". „Channel fever" gaat over een Ka naalrace in de jaren dertig, toen het zonder enige kennis van golfstro men en zonder medische begelei ding overzwemmen van het Ka naal tussen Frankrijk en Engeland behalve een levensgevaarlijk avon tuur een heldendaad van de eerste orde was. Samuel Meyerings ver haal gaat over het wereldje van desperado's, gokkers, dronkelap pen, avonturiers en profiteurs, die met z'n allen rond een Kanaal- zwemster de depressie proberen te ontvluchten. Omschrijving van de climax in de synopsis van Meye ring: „De hele scene heeft meer weg van een drijvend gekkenhuis dan van een sportgebeurtenis". Kuifje Inmiddels is „Abel" in de studio Jarmuiden 13 onderweg een film te worden. Een oorspronkelijk ver haal van Alex van Warmerdam, van wie kortgeleden bij de Interna tional Theatre Bookshop twee mu ziektheater-teksten uitkwamen die hij schreef voor de theatergroep De Mexicaanse Hond, een afsplitsing van het vroegere Hauser Orkater. Van Warmerdam maakte van bei de internationaal succesvolle groe pen (toernee's door Verenigde Sta ten, Canada, Frankrijk) deel uit als acteur, raakte steeds sterker be trokken bij het maken van teksten en bij dè uiteindelijke vormgeving van de produkties en werkte nauw samen met regisseur Frans Weisz die twee films van hun optreden maakte, „Entree Brussels" en „Striptease" (films die ook op de te levisie te zien geweest zijn). In eer ste instantie wilde hij met Weisz „Abel" verfilmen. „We zijn zeer vriendschappelijk overigens uit elkaar gegaan omdat we uiteinde lijk toch andere ideeën bleken te hebben over de verfilming. Maar de filmervaring die ik heb, heb ik wel via hem en zijn films van onze groep", aldus Van Warmerdam. „Abel" is het verhaal van een jon gen die de ouderlijke woning nog nooit verlaten heeft, met z'n ouders een dakappartement in het hoogste flatgebouw van een onbenoemde stad bewoont, een lichtelijk ero tisch beladen verhouding tot zijn moeder heeft en uiteindelijk zijn vader als minnaar ook elders in de weg zit. „Een bizarre komedie over onderlinge verhoudingen", noemt Van Warmerdam zijn film. „Ik ben begonnen met de situatie van een gezin aan tafel, al hun onderlinge onuitgesproken relaties en dat ge geven is uitgegroeid tot „Abel". We hebben alle decors van die stad hier nagebouwd. Een stuk gevel- wand uit de Czaar Peterstraat, exact gekopieerd, de interieurs van de flat en de fictieve gebouwen waarop de familie uitkijkt. Het moest iets niet-realistisch, ver- vreemdends en toch cosmopolitisch hebben. Een beetje zoals ik me de stadstekeningen van Hergé uit de strip „Kuifjeherinner. Al blijken die bij nader inzien toch wat tegen te vallen. Er zit ook een meer prak tische kant achter dat bouwen van al die decors hier. Wil je bijvoor beeld in Amsterdam op straat fil men en je gaat die Amsterdammer tjes langs de trottoirs weg laten ha len, dan kost je dat duizend piek per stuk". Riva-garage Na de opnames in de studio gaat de Alex van Warmerdam (tweede van recht»), regisseur, acteur en schrij ver van de nieuwe Nederlandse speelfilm „Abel" met vlnr acteurs Henri Garcin, Annette Malherbe en Olga Zuiderhoek. filmploeg op locatie. Naar de Czaar Peterstraat en de Spuistraat in Am sterdam, naar de Hondsbosse Zee wering, naar het hoofdkantoor van de PTT in Den Haag en naar de showroom van de Riva-garage die omgebouwd wordt tot lunchroom. „Allemaal locaties die iets impo sants en iets vreemds hebben. Ty pische Grote Stads-gebouwen", vindt Van Warmerdam. Hij speelt zelf de rol van Alex en heeft de be schikking over de al een leven lang in Frankrijk werkende acteur van Nederlandse afkomst Henry Gar cin („Je hebt hem laatst nog kunne zien in Truffaut's „La Femme d'a Coté". Hij spreekt nog vlekkeloos Nederlands"), Olga Zuiderhoek, Anette Malherbe en Loes Luca. Voor het draaiboek werkte hij sa men met Otokar Votocek, een in Nederland werkzame jonge Tsje chische regisseur met wie hij in 1980 de door de VPRO uitgezonden film „De stedeling" maakte. Van Warmerdam: „Votocek heeft me geholpen bij het uitwerken van het scenario in een „story-board". We zijn alle scènes langs gegaan en die hebben we uitgetekend op een schoolbord. Dat is een ontzettend goede manier om te merken waar zwakke punten zitten, waar je fou ten in je opbouw hebt". De koek is nog niet op wat Base ment Productions betreft. De ver filmingsrechten voor een aantal nog niet nader te noemen boeken en oorspronkelijke scripts zitten al in de map voor de komende jaren, in het zakelijk hoofdkwartier is ook de Coöperatieve Vereniging Orkater onder leiding van Hans de Weers opgenomen, die bovendien televisieprodukties zal gaan realise ren. Het doet allemaal een beetje denken aan de Nederlandse versie van wat George Lucas, Steven Spielberg c.s. een aantal jaren gele den deden in Amerika: Enthousias te filmgekken die zich afkeerden van Hollywood en voor zichzelf een eigen Hollywoodje creëerden, waar de grote filmmensen van wel eer nu met stevig ontzag tegen aan kijken. Lucas en de zijnen maken films, produceren films, hebben studio's, ontwikkelen vernieuwen de technische procédé's met hun maatschappij „Industrial Light" en hebben belangrijkste van alles een goed gevoel voor wat het jonge publiek wil zien dat inmid dels het wel en wee van het bio scoopbedrijf uitmaakt. Dick Maas heeft met „De lift" bewezen dat hij dat ook heeft. Het woord, pardon het beeld, is aan First Floor Featu res. De lift lijkt onderweg naar om hoog. BERT JANSMA ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1985 Etiopië, dat soort ecologische rampen zullen de wereld gaan beheersen als we niet oppassen' Sir David Attenborough: „De Sahel, zijn omstandigheden aan. hij ver andert zélf die omstandigheden". Jeremia „Maar het kost hem ook slechts tien minuten om een boom te vel len die er tweehonderd jaar over gedaan heeft om groot te groeien. Dan zoekt hij een nieuw woud. Maar het mensdom is zo overvloe dig geworden dat er steeds meer hout nodig is. De mens verandert, zonder dat hij het beseft, wouden in woestijnen. Wij zitten hier in Londen met die smerige lucht uit fabrieksschoorstenen. Wat doen we? We maken de schoorstenen hoger, de wind neemt dat vuil wel mee en de atmosfeer kan je toch niet vervuilen? Dus wordt de regen zuur, eroderen de gebouwen, ver giftigen we de longen van de men sen en maken we levend water dood. Het laatste hoofdstuk van m'n boek gaat vooral over wat de mens met de wereld doet. Ik ben niet graag een Jeremia. Ik maak programma's over dieren, omdat ik vind dat er niets mooiers en niets boeiendere is dan dieren bekijken. Maar als die dieren bedreigd wor den, moet ik iets zeggen. Ik ben „trustee" van het World Life Fund. Daar geloof ik in. Ik geloof ook dat de mens verandert. Als ik 25 jaar geleden Piccadilly Circus was opge rend om tegen het doden van wal vissen te protesteren omdat die die ren niets hebben dat we niet op een onschuldiger manier kunnen ver krijgen, had ik geen hand op elkaar gekregen. Doe ik dat nu, dan staan er gegarandeerd zo duizend man mee te protesteren. Dus de houding verandert. En ik ben dan maar zo vrij om te denken dat ons werk daaraan meehelpt". „Ik ben geen milieubeschermer van m'n vak. Ik ben bioloog. Maar ik weet wel dat schade aan de na tuur steeds economische oorzaken heeft. Het antwoord op zo'n econo mische bedreiging moet dan ook niet zijn dat je mensen alleen maar wijst op hun morele verplichtingen. Het antwoord moet óók econo misch zijn. En dat kan. Kijk naar de regenwouden. Die worden ge kapt om houtpulp te verkrijgen voor onder meer papier. Dus al dat prachtige hout, met z'n insecten, z'n vlinders, z'n vogels en z'n apen wordt vernietigd om aan pulp geld te verdienen. Je kan dat inkomen niet zomaar wegnemen. Nu heeft men op Borneo en op de oostelijke Molukken de snelst groeiende boom ter wereld ontdekt. Die groeit een meter per jaar. Als je even niet kijkt staat-ie er al, bij wijze van spreken. En je kan er prima pulp van maken. Bovendien blijken de papierfabrieken dat hout te preferen, want het komt in uni forme maten. Eén soort stam, één dikte, één lengte. Het aanplanten van die bomen is zo'n antwoord. Daarom vind ik het ook onzin dat er een tegenstelling zou moeten be staan tussen natuurbeschermers en economische ontwikkelaars. Ze staan niet tegenover elkaar, maar naast elkaar. Als we niet zorgen voor wat we hebben valt er ook niets te ontwikkelen". Berggorilla „Nog een voorbeeld. Ik ben zelf zeer betrokken bij het wel en wee van de berggorilla in het Virunga- gebergte in Oost-Afrika. Een fan tastisch dier waarvan er nog maar 200 op de wereld zijn. Vooral om dat ze gejaagd worden. Niet dat die jagers beslist die gorilla's dood wil len hebben, maar ze schieten alles wat ze maar geld of voedsel ople vert. Dus hebben we binnen het World Life Fund een speciaal berg- gorilla-project opgezet. Daar heb ben we al tienduizenden guldens voor binnen gekregen. Dat geld gaat direct naar waar het nodig is. De salarissen voor de wachtposten worden ervan betaald, maar ook scholings- en informatieprojecten. Net zo belangrijk. De kinderen daar hebben nooit een gorilla ge zien. Je moet ze tonen hoe mooi die dieren zijn, dat ze een schat vor men die bewaard moet worden. En dat die schat hen ook aan een inko men kan helpen. Want hoe meer mensen uit de wereld ze kunnen komen bekijken, hoe meer geld dat binnenbrengt. En het helpt. Je ziet dat de gorilla's nu in elk geval vei liger zijn dan ze ooit geweest zijn". Laatste vraag aan Ridder David. Je kan dan prachtig uitziende boeken produceren, de mensen thuis met mooie films verwennen, maar de natuur staat in onze samenleving voortdurend met de rug tegen de muur. Maakt dat niet pessimistisch? Attenborough: „Ik denk dat het eerst slechter moet worden voor het beter kan gaan. Kijk naar de Sahel, naar Ethiopië nu. Dat soort ecologische rampen zullen de we reld gaan beheersen als we niet op passen. Dat moet een les zijn voor ons allemaal. Als je me vraagt of het menselijk ras zal overleven, dan geloof ik dat daar een kans op is. En als daar een kans op is, denk ik dat iedereen die te maken heeft met de natuur de verplichting heeft te doen wat hij kan om die kans zo groot mogelijk te maken. Dus moet ik boeken schrijven als dit boek. En er over praten. Ik heb geen alternatief." BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 15