Dwaze moeders krijgen steun van Wereldraad TAFEL „Geen vermenging politieke en religieuze dimensie" W.T.VI DR. KLAAS STEUR BEGRAVEN ACHTERGROND CeidócSouixiiit kerk wereld Vaticaanse bank betrokken bij leningen aan Zuid-Afrika beroepingen DR. B. WENTSEL: WAAR ZIT COMMUNICATIESTOORNIS? £eidóc SouAcmt' Sociale zekerheid weer VRIIDAG 2 AUGUSTUS 1985 PAGINA X Tsjech predikant in Schotland Tomas Bisek (45). voorheen predikant van de Evangelische Kerk der Herrnhutters te Teleci. in Bohemen, heeft voor het eerst op de kansel geslaan van de Kerk van Schotland als predikant van die kerk. Hij is benoemd in het graafschap Cumbernauld en staat te Condorrat. Bisek en zijn vrouw heb ben hun Tsjechisch staatsburgerschap moeten opgeven. Tomas Bisek ontving zijn opleiding in New York en werd in Bohemen beroepen in 1970. Na zijn handtekening te hebben gezet onder een oproep van de mensenrechtenorganisatie Charta 77 ondervond hij toenemende moeilijkheden van de zijde der autoriteiten. In 1982 werd hem zijn bevoegdheid als predikant ontnomen en moest hij als bosarbeider in zijn on derhoud voorzien. Leven Russische christelijke rock-musicus in gevaar Het leven van de 40-jarige rock-musicus Walerij Barinow uit Leningrad is in gevaar. De voormalige leider van de rock groep „Trompetstoot", componeerde samen met anderen een rockopera over het leven van Jezus, die met groot succes bij de jeugd in een aantal steden van de Sovjet-Unie is opge voerd. In november 1984 werd Walerij Barinow. die verant woordelijk werd gesteld voor oproepen van zijn band om Je zus te volgen, veroordeeld tot 2 1/2 jaar gevangenisstraf. Bari now werd als straf voor een hongerstaking in een kleine cel gestopt waarin geen daglicht doordringt en moest hij zonder beschutting op de vochtige vloer slapen. Hij is nu zwaak ziek. Het oog waarmee men naar iemand kijkt, bepaalt diens gezicht Jiddische spreuk onbekende vermisten droegen dwaze moeders tijdens eerdere tochten maskers De dwaze moeders van het Plaza de Mayo, die sinds zeven jaar elke week een stille tocht hou den voor het presidentie le paleis in Buenos Aires, hebben donderdag more le steun gekregen van be stuursleden van de we reldraad van kerken. On geveer de helft van de le den van het centraal co mité nam deel aan de ge weldloze tocht vcan de moeders, die daarmee kracht willen bijzetten aan hun pleidooi voor in formatie over hun ver dwenen familieleden en voor berechting van alle schuldigen aan de misda den van de militaire dic tatuur (1966-1973). Terwijl de uiterst rechtse amerikaan Carl Mcintyre van de „internationale raad voor de christelijke kerken", aan journalisten precies kon uit leggen wie van de deelnemers aan de tocht „communist" wa ren. liepen twee van de zeven presidenten van de Wereld raad mee: mevrouw Marga Buehrig uit Zwitserland en de Canadese predikante Lois Wilson. In de stoet van vrou wen, die soms vele familiele den tijdens de dictatuur verlo ren hebben, liepen van de Ne derlandse deelnemers prof. dr. D. C. Mulder voorzitter van de raad van kerken, en de gereformeerde predikante mevrouw M. van der Veen- -Schenkeveld mee. Secretaris- -generaal dr. Emilio Castro en voorzitter Heinz-Joachim Held van het Centraal Comité waren verhinderd. Uit solidariteit met de hon gerstaking van pater Miguel d'Escoto, minister van buiten landse zaken van Nicaragua, hebben de meeste leden van het centraal comité donderdag gevast. In de oproep tot deel name noemde het dagelijks bestuur van de Wereldraad de stille tocht van de dwaze moe ders een symbool voor het ge weldloos verzet over de gehe le wereld tegen alle vormen van onderdrukking. Vanavond houden de dwaze moeders, in samenwerking met vele mensenrechtenbe wegingen en enkele kleinere linkse partijen, een demon stratieve optocht door het centrum van Buenos Aires. Deze organisaties verzetten zich tegen de voorzichtige koers van president Alfonsin van Argentinië, die slechts een klein aantal van de mili tairen voor het gerecht heeft laten brengen. In het bulletin van de dwaze moeders wordt Alfonsin's toe nadering tot de strijdkrachten een vrijbrief voor de moorde naars genoemd. Een medewerkster van de Wereldraad van Kerken heeft gezegd dat de bank van het Vaticaan de afgelopen twee maanden indirect betrokken is geweest bij het geven van leningen aan Zuid-Afrika. De leningen ter waarde van 320 miljoen Duitse marken zijn verstrekt door Duitse banken, in samenwerking met de Banco di Roma per la Svizzera. In die Italiaanse bank heeft het Instituut voor Religieuze Werken, zoals de bank van het Vaticaan heet. een meerderheidsbelang van 51 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van Eva Militz die werkt voor de Wereldraad van Kerken. Kort geleden stelde zij in een rapport dat banken in 20 lan den tussen half 1982 en 1984 in totaal 4,2 miljard dollar naar Zuid-Afrika hebben ge- .sluisd. De Zwitserse dochter van de bank van het Vaticaan zou in die tijd goed zijn ge weest voor 172 miljoen dollar. Militz heeft een kopie van haar onderzoek naar Paus Jo hannes Paulus II gestuurd met een begeleidende brief. „Ik schreef dat ik ervan over tuigd ben dat de paus het niet eens is met de onchristelijke en onmenselijke rassendiscri minatie zoals die door Zuid- -Afrika wordt uitgeoefend en dat ik er zeker van was dat de Vaticaanse bank door dezelf de principes wordt gebon den", zei zij. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Nieuwleusen. S. Ypma te Oosthem-Abbega- Folsgare. Aangenomen naar Tange-Alteveer toezegging. J. L.Schreuders. kandidaat te Groenekan, die bedankte voor Wijnjeterp-Duurswoude. Bedankt voor Klooster ter Apel (buitengewone wijkge- meente De Kapel), L. Hoek stra kandidaat te Loosdrecht. Na een pontificale Eurcha- ristievering is gisteren on der grote belangstelling de op 29 juli overleden prof. en emeritus-pastoor dr. Klaas Steur in zijn geboortedorp Volendam begraven. Voor ganger tijdens de viering was de bisschop van Haar lem mgr. H. Bomers, samen met o.m. vicaris-generaal J. G. M. Zuidgeest. De af scheidsrede tijdens de vie ring werd uitgesproken door prof. dr. J. Stieger, oud-leerling en op het se minarie van Warmend col lega van dr. Steur. Prof. Stieger schetste de overledene als een theoloog die zonder de helderheid van het scholastieke denken los te laten of te verwaarlozen, in zijn theologie de rijkdom en warmte van de geloofsin houd aan de orde stelde. Hij was een theoloog met een heldere geest, maar evenzeer met een groot hart voor le ven en geloven, aldus prof. Stiegers. Dr. Steur, die op tachtigjarige leeftijd overleed, moest in 1954 ontslag nemen als hoog leraar in Warmond, wegens zijn betrokkenheid bij de „nouvelle théologie". Daarna werd hij pastoor in achter eenvolgens Pijnacker. Sche- veningen en De Zilk. In 1969 ging hij met emeritaat. Na overlijden van dr. Steur karakteriseerde bisschop Bar de betekenis van de theoloog onder meer als volgt: „Er zul len vele regels nodig zijn om de betekenis van Klaas Steur te beschrijven. Zijn colleges, zijn publicaties, zijn preken, zijn brieven, ze zullen altijd een bron blijken van grote diepte en omvang voor hen die het godsdienstig en ker kelijk leven van het vroegere bisdom Haarlem tussen 1930 en nu willen verstaan. Meer dan het ernstige incident van zijn heengaan uit „War mond" zullen deze de bakens blijken waarop priesters en leken, vaak zonder het te weten, hebben gevaren en nog varen". Naar aanleiding van zijn uitlatingen over de joden en de holocaust heeft de Haagse gereformeerde predikant dr. B. Wentsel veel reacties ontvangen. Zoals bekend legde de predikant tijdens een lezing in Amerongen voor een chris telijke studentenvereniging een verband tussen de afwij zing door de joden van Christus en de holocaust. Onze krant maakte daarvan melding. Naderhand verduidelijkte dr. Wentsel zijn standpunt in een interview met een onzer redakteuren. De gereformeerde predikant meent dat veel reacties zijn ingegeven door onbegrip. Om dat onbegrip weg te nemen schreef hij een artikel dat wij op zijn verzoek plaatsen. Het is mij uit allerlei reacties gebleken dat mijn bedoeling, in een mij afgenomen inter view uiteengezet, niet of on voldoende duidelijk is overge komen. Anderen hebben mij gezet in een hoek waar ik niet thuishoor. Het verwijt van anti-semitisme werp ik - be droefd - ver van mij. Ik heb een hartstochtelijke liefde voor het volk van het ver bond. Twee vragen stonden in de reacties centraal: zijn wij westerlingen en christenen niet de hoofdschuldigen aan het lijden van het volk der jo den in de tweede wereldoor log? En ten tweede: hoe is dit alles met Gods liefde en ge rechtigheid te rijmen? Godsbestuur en lijden Als er één zin als kop uit een betoog wordt gehaald, dan kan dit gevaarlijk worden. Het kan een steen worden die de inleider treft en schade doet. In mijn betoog in Ame rongen ging het over het pro bleem: hoe is het grote lijden in deze wereld te rijmen met het bestuur van God? Het is de vraag naar de rechtvaardi- Sng van Gods handelen, e bijbel geeft op de zin van het lijden een aantal antwoor den. Zij legt verband tussen schuld en gevolgen: oorlogen doen de mensen elkaar aan. Zij bezorgen ons veel leed. De Bijbel vertolkt het lijden ook als beproeving van het geloof (Job) of als loutering en op voeding tot meer dienst. Zij legt sterke verbanden tussen het dienen van God en de ge rechtigheid. Wat een leed vloeit er voort uit tirannie en wat een onrecht is er: Amnes ty International publiceert hoeveel mensen er gemarteld worden! En dit in vele lan den. De bijbel ziet het lijden vooral vanuit de verzoening door Christus. Vanuit de liefde Gods kan niets en niemand meer tegen ons zijn en werkt alles mee ten goede. Lijden wordt dan ook geduid als ver nieuwing van de hoop op de volmaakte toekomst. In deze context kwam ook het lijden van Israël in de ballingschap (586) en na 70 (de val van Je ruzalem) ter sprake. De poli tieke dimensie was het thema niet. gruwelijke misdrijf? 1. Met duizenden anderen ben ik van mening dat de hoofd schuldigen aan dit misdrijf zijn de nationaal-socialisten. De germaanse, arische rassen leer is volstrekt verwerpelijk, goddeloos. Terecht zijn vele aanhangers van het nationaal- socialisme als criminelen ge brandmerkt en - voor een deel - ook gestraft. Alle racis me dient, ook in deze tijd, ontmaskerd en veroordeeld te worden als zonde tegen de menselijkheid en tegen God. 2. De tweede voornaamste schuldige is dat deel van het Duitse volk dat het nationaal- socialisme in het zadel hielp en daarom mede zoveel leed veroorzaakte. Hierbij vermeld ik met ere al die Duitsers die grote smart hierover hadden en met name de groep rond om de Duitse predikant D. Bonhoeffer, die zich met inzet van zijn leven tegen dit moorddadig systeem keerde. 3. De derde schuldige is dat deel van de kerk in Duitsland dat heulde met het nationaal- socialisme en dat de joden niet of volstrekt onvoldoende heeft geholpen. Geheel ten onrechte hebben sommigen het Oude Testament - de vloek - misbruikt om de da den der nationaal-socialisten te dekken (1). 4. Ook de Nedèrlandse natie en de kerk zijn schuldig om dat men niet voldoende te genweer geboden heeft tegen de deportatie der joden. Had den we niet voor de treinen moeten gaan liggen? Dit alles begint nu pas (door de theologie na Auschwitz) beter als onze schuld in het misdrijf tot ons door te drin gen. Maar het moet ook er kend dat velen hun leven in zetten voor het behoud van de joden door in hun huis hun gastvrijheid aan te bieden. Tot zover - vermoed ik - dat velen met mij mee kunnen denken, de slachtoffers waren de joden; de anderen de schuldigen. Maar nu komt het moeilijkste probleem: wat heeft Gods hand met dit alles te maken? En dat was het thema waarover ik gevraagd was te spreken. Joodse stemmen In een serie lezingen, getiteld, Gesprekken in Israël,(2) te Nes Ammim gehouden op 27 juli 1983 hield de Israëliër Rav Mordechai Rotem een le zing over de Holocaust en de joodse respons. Hij is rabbijn aan het Hebrew Union Colle ge. Hij vermeldt daarin de uitspraak van een slachtoffer van de massamoord. Ik citeer nu deze uitspraak van Josef Rakover. „Ik sterf in vrede, maar niet gelukkig. Vervolgd, maar niet geknecht. Bitter, maar niet cynisch, gelovig, maar niet aanbiddend. Als ie mand die God liefheeft, maar geen blinde amenzegger. Ik heb in Zijn wegen gewandeld, Dr. B. Wentsel hoewel Hij mij van zich ge dreven heeft. Ik heb zijn ge boden onderhouden, zelfs al heeft Hij mij ervoor gestraft. Ik heb Hem liefgehad, ook al heeft Hij mij vervolgd. Ook al heeft Hij mij gemarteld tot de dood toe. Dit zijn mijn laatste woorden tot U, mijn toornige God: U zult hier nooit in sla gen. U hebt alles gedaan om mij van mijn geloof af te brengen. Maar nee! Ik sterf zoals ik heb geleefd, en ik verklaar ondanks alles: de HERE is één.." (einde citaat uit genoemde brochure, pagi na 9). We zullen als christe nen steeds moeten luisteren naar hetgeen joden hierover zeggen. Zij zijn bezig met de religieuze dimensie: naast de menselijke schuld en dwars door die schuld heen is er de goddelijke Hand. De Hand Met het duiden van diezelfde goddelijke Hand zijn ook de profeten in de zesde eeuw voor Christus bezig geweest. De diktators van Assyrië en Babel moordden en brand schatten stad en land. Het volk werd gedeporteerd. De profeet Jeremia heeft er mee geworsteld: kan God zijn volk vergeten? Hij kreunde onder de last. Men leze zijn gelijkna mig boek en zijn Klaagliede ren. Zonder enige uitzonde ring hebben de profeten Gods Hand in dit lijden gezien, Gods beproevende, louterende en straffende Hand. Men leze Jeremia 15 1-6. Wij leven in een andere tijd. Christus is gekomen. „Alzo lief heeft God de wereld ge had dat Hij zijn Eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat een ieder die gelooft, niet ver loren ga maar eeuwig leven hebbe" (Johannes 3 vers 16.) Maar ook wij zitten met de vraag: hoe moeten wij het leed duiden: de verticale zijde: Gods Hand. Hij wil ons geluk in Zijn liefde, maar als zulk een massaal leed een volk overkomt wat is er dan aan de hand? Hoe zit het verband tussen onze schuld en het lij den? Zo worstelen wij samen met h?t leed. Hoe is Zijn Hand met ons bezig? Loute rend, bemoedigend, opvoe dend, vernederend, hoopge vend, reinigend, troostend? Wie alleen de horizontale kant ziet, vergeet één dimen sie. Als vrienden van het volk van Abraham worstelen wij samen om de zin van hun en onze gemeenschappelijke lij densgeschiedenis. Communicatiestoornis Ik heb mij suf gepiekerd wat nu de communicatiestoornis kan geweest zijn. Wèlnu, vol gens mij is een van de oorza ken dat de maatschappelijk- politieke schuldvraag verwis seld werd met de religieuze. Het blijft dus zaak dat wij de horizontale kant niet met de vertikale verwisselen. Ik hoop dat op deze wijze mijn bedoeling aangaande vraag naar de rechtvaardiging van het Godsbestuur inzake het lijden - het thema van ge noemde conferentie - beter is overgekomen. Ook dan blij ven er vele vragen over. Het spijt mij buitengewoon dat een zeef klein onderdeel van mijn lezing ging fungeren als een beschuldigende kop. In het interview trachtte ik duidelijk te maken hoe de schuldvraag inzake het lijden geduid wordt door de profe ten in Deuteronomium 28, door Jeremia en door Eze- chiël en anderen. Maar ook dit is kennelijk bij sommigen niet aangeslagen. Ik distantieer mij van hen die de Holocaust zo zonder meer straf noemen; ik acht dit een gevaarlijke vergroving van de feiten, zeker als men dan aan de schuld van het westen en de kerk voorbijgaat. Daarom vraag ik ieder die ge schokt werd - wellicht mede door allerlei verkeerde ge volgtrekkingen - om verge ving. Ik heb niemand willen beze ren. Ons probleem is: hoe is Gods Hand in het lijden aanwezig. Wat is ons Gods-beeld. Daar over gaat de discussie. En die moet voortgezet worden, al zal veel moeilijk op te lossen zijn. We gaan met vele raad sels het graf in. DR. B. WENTSEL (1) Ik verwijs hier naar de brochure van J. S. Vos, Politiek en exegese. Gerhard Kittels beeld van het joden dom. In de reeks: Verkenning en be zinning, 17, 2, 1983, Kampen, J. H. Kok. (2) Nes Ammim lezingen. Negende jaargang no. 6. De Holocaust en de joosde respons, 1983. Wanneer volgende maand de nieuwe begroting wordtUC^ gepresenteerd, zal blijken dat er in het lopende jaar weer>u meer is uitgegeven dan was geraamd. Het kabinet is er nog niet in geslaagd de overheidsfinanciën in de houdgreep tefg krijgen. De balans opmakend toonde minister Ruding zich'st onlangs niet pessimistisch, maar hij beklaagde er zich niette-9" min over dat de overheidshuishouding nog steeds onbeheers-yU baar is. fn HeT belangrijkste middel tegen deze kwaal meent het kabi-m net te hebben gevonden in een bijstelling van ons stelsel vareu sociale zekerheid. Om ook op de lange duur en in slechte(re)A' tijden werklozen en arbeidsongeschikten een uitkering te kunnen garanderen, is een nieuw systeem nodig dat zuiniger zal moeten zijn. Om te bezuinigen op de sociale zekerheid staan weinig an dere mogelijkheden open dan verlaging van de uitkeringen. Die weg heeft het kabinet gelukkig maar gedeeltelijk willen volgen. Het is van oordeel, dat gedurende de eerste periode 4 dat iemand werkloos is, een relatie moet blijven bestaan met het laatst verdiende loon. De uitkering is immers vooral be doeld als overbrugging van de tijd, die iemand (onder nor-L male omstandigheden) nodig heeft om een nieuwe baan te^ vinden. Wie daarin niet slaagt krijgt na verloop van tijd min der en uiteindelijk slechts het sociale minimum. De duur van die „overbruggingstijd" is afhankelijk van de tijd die men heeft gewerkt, een periode die in het ambtelijke jargon „het arbeidsverleden" wordt genoemd. Omdat dat 1 „verleden" nog niet voor iedereen waterdicht is vast te stel- len kiest het kabinet als vervangende norm vooralsnog voor de leeftijd. De moeilijkheid is uiteraard dat een werkloos heidsuitkering tegenwoordig veelal niet meer een overbrug ging is, want velen blijven heel lang en soms zelfs uitzicht loos zonder werk. En zij allen vallen volgens het nieuwe sys teem sneller terug op de bijstand. De SER, de Sociaal Economische Raad, was enige tijd gele den hopeloos verdeeld toen hij over deze zaak een advies moest uitbrengen. Deze week echter dook eerst bij het NOS- journaal en daarna in tal van kranten plotseling het bericht op, dat de SER als belangrijk adviesorgaan van de regering alsnog de vloer had aangeveegd met de kabinetsplannen. Die berichtgeving was hoogst merkwaardig, want de SER is de laatste tijd niet eens bijeen geweest. Kennelijk is slechts biu.. sommige SER-leden een plan gerijpt tot een nieuw en min-*-? der verdeeld advies te komen. Een commissie heeft zich daarom verdiept in een oritwerp-advies, waarin de kabinets plannen inderdaad bepaald niet worden toegejuicht. Maai hoe een definitief advies uiteindelijk zal luiden is nog volko men onduidelijk; daarvoor zijn te veel SER-leden op vakan- In het ontwerp-advies wordt vooral geprotesteerd tegen het^® loslaten van de relatie tussen de te ontvangen uitkering de betaalde premie. Wie meer verdient en dus meer premie^ betaalt, moet ook een hogere uitkering hebben, aldus de re-<~ denering van sommige SER-leden. Over dat principe is al: H eerder gediscussieerd, maar desondanks geldt het bij de aowpfl niet, evenmin als bij de ziekenfondspremie. Daar staat het solidariteitsprincipe voorop. Als de voltallige SER met eengggjj nieuw advies wil komen, moet hij maar niet te diep ingaan op deze omstreden kwestie. Voorlopig is er echter nog geen advies en de al te voorbarige berichtgeving van deze week^' berust daarom op een misverstand. i30' Chinese koolschotel met room- aardappelen - kersenkwark vegetarisch Voor twee personen heeft u nodig: 500 g Chinese kool, zout, 150 g tempé, 2 lepels olie, 1 grote ui, knoflook, sambal, laos, selderij, 75 g geraspte kaas; 500 g nieuwe aardappelen, 0,75 dl slagroom, zout, pe per; 200 g kersen, 1 dl water, 20 g suiker, 225 g kwark, 1 ei, 20 g basterdsuiker. Spoel de hele Chinese kool af, snijd haar in smalle repen en was die zo nodig nog een keer. Zet de groente op met weinig kokend water en zout en kook haar tien minuten. Snijd de tempé in blokjes en bak die in hete olie goud bruin. Schep de tempé uit de pan en fruit in het overblij fh€ vende vet stukjes ui met gé>Pz perste knoflook, zout, sambc£ en laos lichtbruin. Doe er dieZ( tempé met fijngeknipte seiche derij bij. Leg de helft van doen kool in een ovenschaal 00 spreid er het tempé-mengse^w over uit en leg daarop de fes van de kool. Schenk he kooknat van de kool in d(Tei schaal. Strooi de kaas gelijk on matig over de groente. te Zet de warm gevulde schaadt onder een hete grill of in eei)en hete oven om de kaas te fa^he ten smelten en iets bruin laten bakken. 'jm Kook de gewassen aardappe len gaar. laat ze lauw wor den. pel ze en snijd ze iien plakjes. Strooi zout en pepe?e over de aardappelen, scheniott er de room over en warm zie I op een matig vuur op. Getad bruik er zo mogelijk ee^en vlam vaste schaal of tafelpaiyaT] voor en zet die op een sua derplaatje. ail Breng het water met suikeicht aan de kook, leg er de kersereld> in. laat het water een paaterr tellen koken en zet de paioev af. Splits het ei. roer het geèiek schuimig met de basterdsufik ker. Klop het wit stijf. Menfi kwark, eigeel en eiwit en 7e?ele dit mengsel laagsgewijs mrsc de afgekoelde kersen in schaal(tjes). JEANN Af en toe buien DE BILT (KNMI) Het weer in ons land komt zaterdag on der invloed te staan van een actieve depressie die van het midden van de oceaan naar het zeegebied ten noorden van Schotland trekt. Het regenge- bied van deze depressie be reikt vrijdagavond het westen van ons land en trekt verder naar het oosten. Achter dit re- gengebied wordt lucht aange voerd waarin buien ontstaan. Sommige buien kunnen het onweersstadium bereiken. Za terdagavond wordt de buie nactiviteit minder op de nade ring van een zwakke rug van hogeluchtdruk. Deze kan zon dagmorgen nog voor redelijk weer zorgen, maar in de mid dag neemt van het westen uit de bewolking weer toe op de nadering van een nieuwe sto ring. De wind kan dan flink toenemen. Het weer blijft de eerst komende dagen wissel vallig. Vooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië, Denemar ken: Half tot zwaar bewolkt en nu en dan regen. Middag] temperatuur van 18 tot 22 gra den. Britse Eilanden: Zondag enigl-'T tijd regen, maandag buien Middagtemperatuur van 1( graden in het noordwesten toJ*0 21 graden in zuidoost Enge? land. JTR Benelux, Noord-Duitslancpdei Toenemende bewolking er^n. van het westen uit regen. Mid'te^ dagtemperatuur van 19 tot 27* graden. chaf chrij Noord-Frankrijk, Zuid-Duitsia de land: Wolkenvelden en af errijhi toe regen. Middagtemperatuuferin van 20 tot 24 graden. Ur v Zuid-Frankrijk, Noord-Spanji? Noord-Portugal: Perioden mef zon afgewisseld door buierf- Middagtemperatuur van 22 toe Dl 25 graden. rKI Zuid-Portugal, Zuid-Spanjé-TL, Zonnig, middagtemperatuui/J^ van 29 tot 35 graden. 1 Alpengebied: Aan de noordzij de af en toe regen, aan d zuidzijde wolkenvelden ei droog. Middagtemperatuu van 20 tot 25 graden. Italië, Adriatische kust: Zon nig, in het noorden wolken velden. Middagtemperatuu van 29 tot 36 graden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2