Rockopera „Ik Jan Cremer99 spektakel met relpotentie Wereldmuziekconcours Kerkrade5 trekt meer bezoekers dan ooit dagpuzzel Kunstenaar Christo mag Parijse fc brug „inpakken" i KUNST CcidócGouuint MAANDAG 29 JULI 1985PAGIIf Recordseizoen voor Christie's AMSTERDAM De totale omzet van het inter nationale veilinghuis Christie's is het afgelopen seizoen 1984-1985 gestegen van 1536 miljoen gul den vorig jaar naar 1552 miljoen gulden dit jaar. In Europa steeg de omzet met 38 procent van 116 miljoen gulden naar 160 miljoen Christie's in Amsterdam boekte het eerste half jaar van 1985 een recordomzet van 23.200.000 gulden. Toppers op de veilingen van de eerste zes maanden wa ren vooral schilderijen. Zo bracht een rivierland schap van Salomon van Ruysdael ruim een mil joen gulden op. Het hoogste bedrag dat ooit in Nederland op een veiling betaald werd voor een dergelijk object, aldus Christie's. Forse bedragen ook brachten een bloemstilleven van Jacob van Walscapelle (934.000 gulden) en een boerenbrui loft van Martin van Cleve (296.000 gulden) op. Een sculpture van Kirchner werd verkocht voor 216.600 gulden. School Fontainebleau in prentenkabinet Museum Boymans ROTTERDAM In het prentenkabinet van museum Boymans-van Beuningen in Rotterdam is van 3 augustus tot en met 7 oktober een tentoonstelling te zien van pren ten van 16e eeuwse kunstenaars, die behoorden tot de zo genoemde School van Fontainebleau. De kunstwerken in fresco en stucco die in het paleis van Fontainebleau wer den aangebracht - het paleis werd omstreeks 1540 ge bouwd - werden zo bewonderd, dat er onmiddellijk pren ten van werden vervaardigd. Omdat in de loop der eeu wen veel van de kunstwerken zijn vernietigd door ver anderingen aan het paleis zijn de prenten van groot artis tiek en historisch belang. Fontainebleau ligt 60 kilometer ten zuiden van Parijs. Het paleis werd gebouwd onder koning Francois I van Valois. Aan de bouw werkten Ita liaanse, Vlaamse en Franse kunstenaars mee, onder wie G.B. Rosso en F. Primaticcio. De veertig prenten, die Boymans tentoonstelt komen uit eigen bezit. HAAGSE KUNSTENAAR WILLEM MINDERMAN (74) OVERLEDEN DEN HAAG Op 74-jarige leeftijd is vorige week, naar nu pas bekend is gemaakt, de Haagse kunstschilder en restaurateur Wilem Minderman overleden Minderman was onder meer jarenlang als adviseur en restau rateur verbonden aan het Haags Gemeentemuseum. In die hoedanigheid heeft een heel groot aandeel gehad in de verrijking van de collectie. Als restaurateur heeft hij, ook toen hij zelf niet meer restaureerde, de tot standkoming van een goed restauratieatelier gestimuleerd en begeleid. Daarnaast is hij steeds zeer intensief bezig geweest met het maken van tekeningen en prenten. De laatste tijd maakte hij daarnaast prachtige stil levens. Willem Minderman werd op 13 augustus 1910 in Leiden geboren. Hij volgde eerst de opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beelden de Kunsten, onder Henk Meier, Arend Hendriks en Arnold Smith. Sinds 1937 was hij lid van Pulchri Studio, jarenlang ook als bestuurslid. In 1950 werd hij benoemd als docent tekenen en schilderen aan de Akademie. Het Haags Gemeentemuseum heeft een tentoonstelling ingericht van wer ken van de laatste jaren van Minderman: landschappen en stadsgezichten, van plekken in of in de omgeving van Den Haag. Vooral de duinen, waar hij in de zomermaanden het liefst verbleef, keren daarin steeds terug. PRIJZEN VOOR „DE IJSSALON" OP SICILIË TAORMINA Renée Soutendljk, Gerard Thoolen en Bruno Ganz zijn gezamenlijk onderscheiden met de zilveren Polifemo op het zestiende filmfestival van Taormina op Sici lië. De jury oordeelde dat hun ver tolkingen in de Nederlandse speel film „De IJssalon" van Dimitri Frenkel Frank en produdent Roe land Kerbosch, individueel van bij zonder hoog niveau zijn. Hun gelijk waardige optreden geeft de film een ontroerende zeggingskracht, aldus de jury, die mede daarom besloot „De IJssalon" te bekronen met de speciale juryprijs. GROOTSE THEATERPRODUCTIE IN PREMIÈRE GRONINGEN Zelden heeft het verschijnen van een boek in Nederland zoveel beroering gewekt als in 1964 de uitgave van „Ik Jan Cremer", het on verbloemde maar zwaar aangezette levensverhaal van een toen pas 24 jaar oud schoffie uit Ensche de. Grimmig, schaamte loos en gewapend met een verwoestende, niets en niemand ontziende humor voerde Jan Cre mer al schrijvend zijn éénmansguerilla tegen de hele wereld. Diezelfde wereld kocht na de eerste schok verwerkt te heb ben massaal zijn boeken, waarvan er sindsdien miljoenen over de toon bank zijn gegaan. Jan Cremer werd een legen de, een vrijgevochten idool en een onverbeter lijke praatjesmaker. Gebaseerd op „Ik Jan Cre mer" en het vervolg daarop brengt de stichting Noordelijk Theater De Voorziening van af augustus de rockopera „Ik Jan Cremer" op de planken, één van de grootste theater producties die Nederland en België ooit te zien zullen krij gen. Twee komma twee mil joen gulden moet de opera kosten. Behalve de'theater show zelf komt er ook een langspeelplaat met muziek van uit, wordt er gehoopt op een paar flinke single-hits plus bijbehorende videoclips, maken VARA en NOS een te levisieregistratie, wordt één en ander waarschijnlijk ook nog eens verfilmd en wordt er zelfs al voorzichtig over ex port van het hele rockopera- circus naar Engeland en Amerika gepraat. „The Sky is the limit", stelt schrijver Jan Cremer zelf, „alles is moge lijk". Ook in de jaren zeventig is er al eens sprake van geweest.de avonturen van Jan Cremer in de vorm van muzikaal thea terproject te gieten. De toen geplande rockoperette ging niet door, wegens gebrek aan animo, goede zangers/spelers en vooral geld. Dat geld, die spelers en de animo zijn er nu wel, en zelfs volop. In een bij kans unieke samenwerking hebben de Belgische en de Nederlandse overheid meer dan de helft van de op totaal 2,2 miljoen gulden geraamde productiekosten op tafel ge legd. VARA en NOS betalen voor de televisierechten 3,5 ton. Sponsors uit het bedrijf sleven en de gemeente Gro ningen moeten voor de rest zorgdragen. De rockopera wordt behalve door Noorde lijk Theater De Voorziening mede-geproduceerd door de Groningse Dienst Stads schouwburg en de vrije pro ducent René Solleveld. De Groningse wethouder van cultuur Ate Berger is heel en thousiast over de plannen en heeft er veel geld voor over, maar stuit momenteel op een gemeenteraad die zich terug houdender opstelt. Die zal vier dagen nadat de opera in première is gegaan een beslis sing nemen over de hoeveel heid geld die aan de opera ge geven moet worden. Ate Ber ger: „Bijzonder is dat ons las tige en trage ministerie van WVC nu eindelijk eens heeft gezegd: „Dit maken we moge lijk". Tel daarbij de unieke sa menwerking met de Belgische overheid, en natuurlijk de eenmalige combinatie van twee talenten als Jan Cremer en regisseur Franz Marijnen. Dat heeft voor Groningen de hobbel heel klein gemaakt om deze rockopera mede te pro duceren. En bovendien: als iets bijna onmogelijk lijkt, wordt het juist interessant voor Groningen. Wij zijn geen provinciestadje, we zijn de kleinste wereldstad!". Niet te Iaat Regisseur Franz Marijnen (42), die zijn eerder geplande rockopera niet door zag gaan, nu enthousiast: „Mijn gezel schap was er destijds eigenlijk niet op gebouwd om Jan Cre mer te doen. er zaten niet ge noeg goede zangstemmen bij", aldus de regisseur. „Ik vind het nu, twintig jaar na het verschijnen van „Ik Jan Cre mer", nog niet te laat om het alsnog te doen. Elke tijd is goed voor zoiets, vooral als het eigenlijk niet kan. Het wordt ook geen reconstructie van de jaren zestig of zo, geen jeugdsentiment. We gebrui ken de boeken als vehikel voor het vertellen van een verhaal, maar dat wordt wel in 1985 geplaatst, het wordt voor vandaag gemaakt. De persoon Jan Cremer spreekt ongetwijfeld ook nu nog aan. Er is wat ons betreft weer be hoefte aan het verhaal van een non-conformist, iemand die zich nergens iets van aan- Spelmoment uit de rockopera „Ik Jan Cremer", met acteur Peter Tuinman in de rol van de schrijver. trekt. Er is toch niemand meer nou die zijn rugzakje pakt en de wereld intrekt, het is allemaal zekerheid troef nu. Als ze hier de schouwburg uitlopen op 10 augustus en een anarchistische daad ple gen hebben we heel wat be reikt, vinden we zelf. Maar schrijf dat maar niet op...". Ingrediënten „Oorlog, sex en geweld, dat is waar het om gaat", zo stelt Jan Cremer zelf over de roc kopera. „Het wordt geen re constructie van mijn boeken, maar ze gebruiken wel de in grediënten eruit". Verder houdt de schrijver zich opzet telijk wat op de vlakte wat het op stapel staande monster project rond zijn toch beslist niet bescheiden persoontje be treft. „Ik bemoei me er niet zo veel mee, ik heb alleen een adviserende rol gespeeld. We hebben het script uitvoerig besproken en ik heb het goed gekeurd, ik heb er het volste vertrouwen in dat het zal luk ken. Ik hoop niet alleen in Nederland en in België, Broadway en West-End (de theaterwijken in New York en Londen, red.) zijn toch ei genlijk wel mijn doelen. Ame rika komt altijd naar ons toe. daarom wordt het nu eens tijd dat Holland naar Amerika gaat", zo vindt Jan Cremer. Regisseur Franz Marijnen stelt de betrokkenheid van Cremer zelf bij de productie wel iets groter voor dan de schrijver zelf. „Ik zou zijn rol niet alleen adviserend maar ook stimulerend willen noe men. Hij is bij de meeste audi ties geweest om de mensen aan te wijzen die volgens hem het beste met zijn boeken-fi- guren overeen zouden komen - ia ook de dames. Verder hebben we ons samen een heel weekend opgesloten in een hotelkamer, waar hij op een groot schoolbord allerlei episodes uit zijn leven heeft uitgetekend. Tussen alle buik- pijrt van het lachen door werkte dat zeer verhelderend. Al pratend heeft hij zich ook dingen herinnerd uit zijn jeugd die hij vergeten is in zijn boeken te beschrijven, zijn danslessen bijvoorbeeld, maar die we wel in de opera opnemen. Het is, vind ik, wel moeilijk om met een auteur in leven te werken, want er is altijd een bepaalde span kracht tussen zijn leVen en zijn werk. We richten ons in de rockopera overigens niet zozeer op het sexuele aspect in de boeken, het gaat ons meer om de non-conformist Jan Cremer". Hoofdrol De hoofdrol in de rockopera wordt gespeeld door acteur Peter Tuinman, bekend van televisieseries, het Ro-theater en diverse speelfilms als „Spetters", „Een vlucht re genwulpen", „Het meisje met het rode haar" en „De Schor pioen". Tuinman maakte ook deel uit van het al eerder ge noemde Jules Verne-project van Franz Marijnen. Uit audi ties met in totaal bijna zes honderd man zijn verder nog een stuk of twintig Vlaamse en Nederlandse acteurs en ac trices gekozen, voornamelijk op hun muzikale (zang)kwali- teiten, alsmede acht professio nele dansers en een stel erva ren rockmuzikanten. De cho reografie is in handen van de Amerikaan Rick Atwell, het bijna helemaal beweegbare decor is ontworpen door de Britse architect Paul Staples, die ook de decors ontwierp voor de rockshows van groo theden als Elton John, Neil Diamond en Bob Dylan. De muziek voor de rockopera is fecomponeerd door Gerard tellaard. Het script voor „Ik Jan Cre mer", de teksten en de liedjes, zijn geschreven door Len- naert Nijgh. Hij is er niet van uit gegaan dat de bezoekers van de rockopera de boeken van Jan Cremer gelezen heb ben zodat parate kennis van diens werk niet vereist is om het verhaal in muziekvorm te kunnen volgen. „De rockope ra volgt Cremer vanaf zijn ge boorte tot aan het moment dat die ontsnapt aan de werke lijkheid en een mythe wordt. Je hebt mensen die denken de samenvatting van Len- naert Nijgh. Nijgh verzekert dat zijn script nog genoeg van de relpotentie die de boeken hadden bevat om bij de uitvoeringen nog wat leuke schandaaltjes te kunnen verwachten. Volgens de scriptschrijver zullen voor al uit feministische hoek pro testen komen. Nijgh gooit zelf alvast maar wat olie op het vuur, door hen te beschrijven als „schreeuwende vrouwen met tuinbroeken aan". Ook Jan Cremer zelf verwacht, bijna hoopvol zelfs, wel weer de nodige heisa rond de roc kopera: „Toen mijn eerste boek uitkwam zei boer Koe koek in de Tweede .Kamer: „Ik heb het niet lez'n, moar ik vind 't 'n vies vuil smerig boek!". Zulke mensen zullen er altijd wel blijven. En ge lukkig maar...". RONALD HOOYENGA bioscopen LEIDEN LUXOR (Stations^ 19. lel. 071-121239): Police demy II (al); 14.30, 19 00. 21, LIDO en STUDIO (Steenstik 39. tel 124130): A view lo af (12); Slop making aense Beverly Hill* cop (al); The c pany of wolves (16); 1- 19 00. 21.15 Dune (al); 19i< 21.15. TRIANON (Breestrj, 31. tel. 123875): Supergirl 14.30. 1900, 21.15. R (Haarlemmerstraat 52, tel 01 125414): Sexboot (16); 14ji 19.00, 21.15. i. KINDERVOORSTELLINGEN e LIDO: Assepoester (al); 14r ALPHEN AAN DEN RIJN B ROCINEMA I (Van Boetzeli straat 6. tel. 01720-20800)ll view to a kill (12); 13.30. 18# 21.15. EUROCINEMA II Boetzelaerstraat 6, tel. 017Z 20800): A view to a kill (v 18.30, 21.15. EUROClNEr III: Best defense (al); 13.f 18 45. 21.30 EUROCINEf IV: Police academy II (al); 14.1 19 00, 21.30 KINDERVOORSTELLINGEN k EUROCINEMA I: WoJ Woodpecker festival (al); 14 NOORDWIJK LIDO THEAT| (Pr. Bernhardstraat 56. I 01719-12800): Hot Bubbles! dikke liefde (16); ma. dl. 19I zo. 20.15. Tirolers weten il hete wanten (16); ma. dl. 21.1 KATWIJK CITY THEATER (Badstraat 30. tel. 01718-7407^ Amadeua (al); 14.45. 20 0 CITY THEATER II: 2010 (i 14.45. 19.00. 21.15. Cft" THEATER III: Body Double (1i tijden, zie City II CITY THEr TER IV: Kom met je Waldhoctókf tussen mijn alpen (16); 21 15;In<. KINDERVOORSTELLINGEN te"S CITY THEATER: Robin HotPn (al); 14 45. ffac VOORSCHOTEN e GREBeslc WAYTop secret (al); dag. 157" Micky and Maude (al); 20.00.kfaa KINDERVOORSTELLINGEN en i Tom and Jerry; 14.00. Ufa WASSENAAR ASTRA: Folllijiar] in love (al); 20.00. t l. KINDERVOORSTELLINGEN r The Muppet take to Manhatt4agT 14 00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spul *Jet tel. 463500): A view to a if (12); 14.00. 18.45. 21.*" ASTA 2 (Spul 27. tel. 4635®n Desperatly seeking Susan (fe 14.00, 19.00. 21.30. ASTAL... Kaos (16); 14.00. 20.00. rf BYLON 1 (naast Centraal Sf°nt tion, tel. 471656): Police aca<fcch my 2 (al); 14.00. 19.00. 21.ie) BABYLON 2: Amadeus 14.00. 20.00. BABYLON ïjtei Witness (12); 14.00. 18.(jir 21.15. CINEAC 1 (Buitenlj'J 20. tel. 630637): Police acadeiMna 2 (al); 13.15, 16.00. 19.45, 21.fend CINEAC 2: Runaway (1n A 18.45, 21.30 CINEAC 3: IL, mancing the stone (12); 13 16.00, 18.45. 21.30. EUROAlbl: NEMA (Leyweg 910. tel. 66706|oor Amadeus (al); 20.00. The »ouL~, of music (al); 13.30. METRr POLE 1 (Carnegielaan. #P'1 456756): A view to a kill (1]ate 13.15. 16.00. 18.45. 213 METROPOLE 2: Best defeni (al); 18.45, 21.30. METROPÉ LE 3: Beverly hills cop (L. 14.00. 18.45, 21.30. METRi POLE 4 A passage to a Ine (al); 14.00. 20.15. METROP| LE 5: Filmzomer '85; dl. 14.00. 18.45, 21.30. ma. 14 19.30. Frances (12); ma. Fe 8V> (16); dl. Body heat (12); j ODEON 1 (Herengracht tel. 462400) The last dra( (al); 13.45. 18.45. 21.30. Ol ON 2: Battle rage (16); 18.1 21.30 ODEON 3: Strik! back (16); 13.45. 18.45, 21.1 ODEON 4 The bostonis (16); 18 45. 21.30. LE PARK (Kettingstraat 12b. tel. 6564G onschuld (18); 12.15 t LE PARIS 3; Marilyn (lPd/ 12.30 tot 23.00. PASSAPto (Pgssage 63. tel. 460977): Fridt d 13th Deel V (16); 14.00. 18.4 wc 21.30. HAAGS FILMHUJ (Denneweg 56. tel. 459900): Zr 1: Profession: reporter (11 19.30. 21.45. Zaal 2: 19 Sder 21.30. 20.000 years in sing siijsta. ma. Blood and sand; dl. T Pn third r KINDERVOORSTELLINGEN: e CINEAC II: Donald Duct verjaardagspartijtje; 13.(0 j 16.00. EUROCINEMA: T 3 sound of music; 13.30. TROPOLE 2: De laatste er hoorn; 14.00. ODEON 2: S m' pergirl; 13 45. e ODEON 3 W -2 grote Ewok-avontuur (al); 13.4ts hel -Sta SL Horizontaal: 1 jaargetijde. 5 hofper- soon in vroegere jaren. 7 bakruimte. 8 zonder moed. 9 keurig, 10 bittere afgunst. 12 spreker. 16 historisch strafwerktuig. 17 open strook in een bos als afscheiding. 18 laagtij, 20 on derdeel v.e. tennispartij. 22 walkant, 23 huidziekte aan het onderbeen van paarden. 25 waterdier, 27 gedeelte lijk. 30 gezichtsorgaan, 31 geheel ge vuld. 33 onbezonnen. 34 overwinning, 35 niet grof. 36 glibberige substantie. Verticaal: 1 hemellichaam, 2 voorzet sel. 3 lengtemaat. 4 voegwoord, 5 voegwoord. 6 gereed. 8 streep, 10 ootmoedig. 11 vrucht, 13 halsdoek. 14 woonschip. 15 snelheid. 19 soort dameshalsbont, 21 gesloten. 24 Zweedse munt. 26 gebod. 28 door- tochtgeld. 29 schouwburgrang. 32 gesteente. 33 deel v.h. bovenbeen, 34 persoonlijk vnw. OPLOSSING ez pc 'fip EC '|9| ZE 'e6oi 63 'IO) 92 'leAeq 92 'uooj)t pz e°) IZ 'eoq 61 'oduiaj si 'X-ie pi 'sep ei 'ujeejq II 'Bpepau 01 'u(!l 8 '1® 9 'tepeu g 'ue p 'jeiatu c z 'uoz 1 qeeoiuaA laieB ge 'ufu ge 's6az fE 'lop CE 'IOa te '6oo oe "i33!ued lz 'qoj sz '>10^ ez 'BX ZZ "10S 0Z 'qa 81 'en LI 'pej 91 'jeeuepaj 21 'pf|u ot 'iau 6 'jei 8 'ubao l ^eu g 'jauioz t qeejuozuoH Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00. telefoonnummer 071- 122248 en uw krant wordt nog dezelf de avond nabezorgd. Alexis in was bekende actrice staat opge- beeld, dat is gestoken in een steld bij Madame Tussaud in van de kostbare jurken waarin Met enige moeite valt er wel Londen, maar echt geslaagd Alexis zich doorgaans hult. De enige gelijkenis te ontdekken lijkt de weergave ons niet. De actrice was blijkbaar zelf wel tussen de echte Joan Collins echte Joan Collins bracht dit gelukkig met het werkstuk van en het wassen beeld dat van weekeinde even een bliksem- de Londense wassen beelden deze als Alexis uit „Dynasty" bezoek aan haar wassen even- makers. Kunsthistorici vinden werk Goya in Spaanse kerk MADRID Twee kunsthis torici hebben in de kerk van Onze Lieve Vrouw in Jaraba in de Spaanse provincie Sara- gossa een schilderij ontdekt van Goya. Het schilderij van 127 x 88 cm verkeert in goede. staat en toont de Heilige Aloysius van Gonzaga die door paus Benedictus XIII tot patroon van de jeugd wordt uitgeroepen. De kunsthistori ci hebben over hun vondst bericht in een artikel in het tijdschrift „Anticuaria". Zij speculeren dat Goya het schilderij in de kerk van Ja raba zou kunnen hebben ge maakt op de terugweg naar Saragossa van zijn tweede reis naar Madrid in 1766. jk KERKRADE Het tiende vierjaarlijkse wereldmuziek concours in Kerkrade heeft alle voorafgaande concoursen in de Limburgse plaats over troffen. De belangstelling was groter dan ooit en ook kwali tatief was er sprake van een hoger niveau dan voorgaande jaren. Aan de concourswed strijden in de Rodahal namen tachtig internationale korpsen deel. Voor de populaire mars en showwedstrijden in het ge meentelijk sportpark, die meer dan 100.000 bezoekers trokken en zondag op de slotdag 27.000, schreven 110 korpsen in. De voorzitter van het stichtings bestuur mr. H. van de Weijer en mr. J. Smeets, burgemees ter van Kerkrade, brachten zondagavond bij de prijsuitrei king vooral dank uit aan de inwoners van Kerkrade, die de afgelopen dagen maar liefst tienduizend muzikanten uit 26 landen gratis hebben gehuis vest. Het concours verliep vooral succesvol voor de Limburgers zelf. De Koninklijke Philhar- monie uit Bocholtz eindigde op de eerste plaats in de sectie harmonie en in de sectie fan fare muziekvereniging „Sint Caecilia" uit Horst-America. Het hoogste aantal punten van het hele concours, 350,5 van het maximaal aantal van 360 punten, veroverde evenwel de National Band of New Zealand uit Christchurch in de eerste divisie brassband. Dit korps verwierf de internationale prijs. De nationale prijs in deze sectie ging naar het muziek korps uit het Limburgse Me- rum-Herten. Nationaal en internationaal dra het beste gezelschap in de ?uf tie fanfare eerste divisie bl de Koninklijke Fanfare cordia uit het Limburgse t straten te zijn. Bij de se harmonie verwierf de r. ninklijke Harmonie van Limburgse Beek de natioi n prijs. Alleen in de marsvf. strijden kwamen de LimlrA gers nauwelijks aan bod.. nationale onderscheiding hier weggelegd voor het r~ veerkorps uit Leeuwarden'., de showwedstrijden „Kunst en Genoegen" den. rrwt> n" u" r PARIJS De Bulgaarse kunstenaar Christo heeft van de gei meente Parijs toestemming gekregen om de historische P»r Neuf over de Seine in te pakken. Christo wil de brug verpaklfcex in 40.000 vierkante meter steenkleurige stof dat met touw d worden bevestigd waardoor een geheel ontstaat dat de kun il c naar aanduidt als een reusachtig sculptuur. De 50 jarige artfel heeft al tal van dergelijke mammoetprojecten op zijn naeat staan. Eerdere verpakkingsopdrachten voerde hij onder mtite uit bij het museum voor moderne kunst in Chicago, een deel iyai de kustlijn van Australië en 11 eilandjes in de Biscayne baaifoj Florida. Op 23 september zal hij aan de verpakking van de Pf, i Neuf beginnen. Met het project is de lieve som gemoeid varïdej miljoen franc. 6,7 miljoen gulden. Dit bedrag wil hij geheel djs opbrengen met de verkoop van schetsen en werktekenin^t/g van het project. Sinds juni zijn al 100 mensen met de voorbe^ ding bezig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 6