TAFEL
Jonge mensen zoeken „iets meer
maar neemt de Kerk hen serieus?
CcicUc Soman
ïi
HLLVI
Langer dan vier dagen werken is overwerk"
Paus ontsnapt aan pers
en haalt frisse neus
3)]
1
kerk
wereld
NIEUWE DISCUSSIE-BROCHURE RAAD VAN KERKEN:
weer
ACHTERGROND
üeidóaQowuvnt
MAANDAG 15 JULI 1985 PAG1
Identiteit bejaardenoorden in geding
Het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) heeft in
een brief aan minister Brinkman van WVC zijn zorg uitgespro
ken over het niet of onvoldoende bieden van waarborgen voor
de religieuze of levénsbeschouwelijke identiteit van bejaarden
oorden Het Contact, waarin 18 kerkgenootschappen samen
werken. vraagt met het oog op de democratisering van bejaar
denoorden in het bijzonder aandacht voor die bejaardenoorden,
waarvan de samenstelling van het bestuur wordt bepaald door
kerkelijke of confessioneel gebonden colleges. Het CIO vindt
dat de overheid aan dergelijke bejaardenoorden geen voor
schriften mag opleggen die de godsdienstige identiteit aan ban
den leggen-
Priesterschap als tweede carrière
Pater Francis Fajella. lid van de missionarissen van de Heilige
Apostelen en directeur van een seminarie voor roepingen op
rijpere leeftijd, kan bogen op een ongedacht succes sinds hij
een reclamebord heeft geplaatst langs de grote autoweg te
Bridgeport in Connecticut, is het aantal aanmeldingen voor
zijn seminarie met 125 procent gestegen. Op het reclamebord
ziet men Johannes Paulus II een miskelk verheffen met daar
bij de tekst :„God roept tot het priesterschap op elke leeftijd",
waarbij het woord ..elke" dik is onderstreept. Ook de VS kam
pen met een krachtige afname van het aantal priesters. „Het
priesterschap als tweede carrière" biedt volgens pater Fajella
de oplossing.
Gestage arbeid kom t
alles te boven.
„Ieder die op dit moment
een betaalde baan heeft
van meer dan vier dagen
per week gemiddeld,
werkt over". Dit zegt de
sectie voor sociale vragen
van de Raad van Kerken
in Nederland in een bro
chure, getiteld „Niemand
zonder arbeid", die han
delt over herwaardering
en herverdeling van ar
beid. Het boekje is ver
schenen onder auspiciën
van de Raad en kan wor
den beschouwd als een
vervolg op de brochure
„Over rrbeid en inko
men" van augustus 1980.
gegeven In één jaar waren
er al 14.000 exemplaren ver
spreid en kwamen 65 schrif
telijke reacties binnen, zo laat
het bestuur van de Raad van
Kerken weten. Het nieuwe
boekje heeft lot doel een ver
dieping van de discussie te
bewerkstelligen, zowel aan
de hand van de reacties als
van de actualiteit. Ook op de
nieuwe publikatie worden
reacties ingewacht, liefst
vóór 1 juni 1986.
Naar de mening van de sa
menstellers dient het werken
met een uitkering uit de
sfeer van fraude te worden
gehaald zo lang de herverde
ling van betaalde beroepsar
beid niet voldoende tot stand
komt. De opdracht tot. en het
recht op. participatie weegt
zwaarder dan het kwaad van
concurrentievervalsing op de
arbeidmarkt en van zwart of
grijs werken. Naar de samen
stellers menen is arbeid niet
een voorrecht van enkelen,
maar een recht en een op
dracht van allen Mensen
De paus van Rome is wellicht
de meest bekende publieke
figuur ter wereld, dankzij de
de moderne media. Toch
slaagt hij er telkens weer in
zich ..onder de mensen" te
begeven zonder te worden
opgemerkt.
Zo ook is het uitstapje van de
paus. afgelopen vrijdagmid
dag naar men aanneemt naar
de Gran Sasso. een gebergte
in midden Italië, een groot
mysterie. Zijn medewerkers,
zijn veiligheidsmensen, de
Italiaanse autoriteiten en niet
te vergeten de immer waak
zame Italiaanse pers vragen
zich nog steeds af hoe de
paus het heeft klaargespeeld
aan zijn zo beschermde om
geving te ontsnappen en
..anoniem" een bergwande
ling te gaan maken, in een
drukbezocht vakantiegebied.
150 km van huis.
Waarschijnlijk is dit vierde
heimelijke uitstapje dat de
paus tijdens zijn pontificaat
heeft gemaakt, als volgt in
zijn werk gegaan: Johannes
Paulus, op vakantie in zijn
buitenverblijf te Castelgan-
dolfo. heeft vrijdagmiddag
enkele intimi van zijn plan
nen op de hoogte gesteld, zijn
auto laten voorkomen en zich
via de openbare weg naar de
Gran Sasso (of daaromtrent
laten vervoeren. Zonder de
wereldlijke en kerkelijke au
toriteiten van het gebied dat
hij als bestemming had geko
zen in te lichten. Zelfs zonder
de politiehelikopter die altijd
voor hem klaar staat te ge
bruiken. Als deze helikopter
gevlogen heeft (ook dat staat
niet vast) dan zou dat alleen
gebeurd zijn om pers en pu
bliek op een dwaalspoor te
brengen.
Overigens heeft niemand de
paus in de bergen gezien en
niemand weet dan ook pre
cies te zeggen waar de paus is
geweest. De enigen die ze
kerheid zouden kunnen ver
schaffen zijn de paus zelf,
zijn persoonlijk secretaris,
zijn chauffeur en het hoofd
van zijn lijfwacht. Zijn
woordvoerder, mgr Nicolini.
heeft zaterdag de geruchten
over de trektocht van de
paus bevestigd noch ont
kend
moeten aan de samenleving
kunnen deelnemen. Daarom
is in het boekje „participatie"
het ene kernwoord, „herver
deling van arbeid" het ande
re.
Verdubbeld
Sinds in 1980 de vorige bro
chure verscheen is de werk
loosheid meer dan verdub
beld, zodat het vraagstuk van
de herverdeling van arbeid
nog veel klemmender is ge
worden. meent de sectie.
Daarom is de visie op arbeid,
verwoord in 1980. nog veel
belangrijker geworden. Ar
beid is daarin omschreven als
„alle moeite, pijn en vreugde
om iets tot stand te brengen.
Dat wil zeggen zich inzetten
om de hele werkelijkheid
mens en dier en aarde in
een zinvol verband bijeen te
houden en naar de toekomst
open te houden"
Nader verklaard was de stel
ling van de vorige, en thans
ook gehandhaafde, brochure,
dat arbeid de mens niet al
leen levensonderhoud ver
schaft in materiele zin. maar
ook sociaal contact bewerk
stelligt en het mogelijk
maakt zichzelf en zijn of haar
plaats binnen de schepping te
(her)vinden.
De samenstellers zijn van
mening dat de kwaliteit van
arbeid afhangt van de mate
waarin die arbeid gestalte
geeft aan zowel de zorg dat je
te eten hebt, als ook aan
rechtvaardig omgaan met el
kaar en met de aarde, en aan
zin en bestemming geven aan
het leven. Of die arbeid be
roepsmatig wordt verricht of
in „vrije tijd" is daarbij naar
hun mening niet van belang.
Een opdeling van de samen
leving in mensen met en zon-
Raad van Kerken: de samenleving opdelen in mensen met
en zonder betaalde beroepsarbeid is onrechtvaardig.
der betaalde beroepsarbeid is
volgens de nieuwe brochure
in strijd met het streven naar
een rechtvaardige en houd
bare samenleving waarin ie
der een aandeel kan hebben
Het betaalde werk moet,
nodig met behulp van wette
lijke maatregelen, worden
herverdeeld, vooral door ar
beidstijdverkorting en het
omzetten van volledige ba
nen in deeltijdbanen.
Het vorenstaande vraagt van
mensen met een volledig be
taalde baan een stap terug,
aldus de brochure, ook in ar
beidsinkomen.
..Maar weet je lieve schat wat het geval is? Ik zoek iets meer
Ik zoek iets meer. ik weet alleen niet waar". Een citaat uit
een tophit van de popgroep Doe Maar. Hoezeer de vraag ook
voor de groepsleden zelf klemde, bleek het afgelopen najaar,
toen ze op het hoogtepunt van hun succes besloten de forma
tie op te heffen. Jonge mensen willen „iets meer" en zoeken
zich een ongeluk naar de vervulling van hun leven. En
Christus dan9 Een beschouwing van prof. dr. K. Runia over
de vraag waarom de kerken leeglopen
Bij het beantwoorden van de
vraag waarom zoveel (jonge)
mensen de kerk verlaten,
kan eerst worden vastgesteld
dat er algemene factoren zijn
die dit beeld veroorzaken. De
algemene tendens van onze
tijd, het levensgevoel, leidt er
toe dat godsdienst en kerk
randverschijnselen worden
in de samenleving. De jeugd
ondergaat deze invloeden,
het levensgevoel zit hen als
het ware in de botten.
Toch verklaart dit nog niet
waarom juist nu zoveel jonge
mensen de kerk verlaten. Ik
denk dat je dan toch meer in
de richting van de persoonlij
ke factoren moet zoeken. In
een gesprek over deze dingen
dat ik onlangs met een groep
studenten had, viel me op dat
zij zelf het ook meer in deze
richting zoeken.
Wat me in dat gesprek vooral
ook opviel, was dat ze bijna
allemaal de factor „gezin"
noemden. Eigenlijk is het
ook geen wonder dat het ge
zin bij dit alles een belangrij
ke rol speelt. Daar worden
nu eenmaal de grondslagen
voor het verdere leven ge
legd. Het is al een heel oud
gezegde van de Jezuïeten:
„Geef ons de kinderen de
eerste zeven jaar van hun le
ven; dan mag u ze voor de
rest hebben". Veel van ons
optreden als volwassenen
gaat terug op de vorming die
we in onze eerste levensjaren
hebben gekregen.
Het is dan ook van bijzonder
groot belang hoe ouders met
hun eigen geloof en met de
kerk m hun gezin omgaan
Ik denk dat een van de meest
funeste dingen is dat ouders
altijd kritisch zijn op de kerk
zelf, op de predikant, op de
preek, op de traditie van de
kerk, enz. Deze kritische (of
sceptische) houding wordt
door de kinderen gemakke
lijk overgenomen en kan
juist in deze tijd, waarin alle
tradities op de tocht zijn ko
men te staan, gemakkelijk
een ontwortelend effekt heb-
nben. Hetzelfde geldt als ge
loof en kerkgang iets puur
formeels zijn en verder geen
enkele uitstraling hebben en
geen enkele consequentie in
levensgedrag blijken te heb
ben Waarom zou je als jon
gere dan nog naar de kerk
gaan en je druk maken om
zo'n geloof?
Toch is het gezin niet de al-
les-verklarende faktor (al
kan het dat in bepaalde ge
vallen wel zijn). Daarvoor is
het afhaken van de jongeren
veel te algemeen. Bovendien
komt het ook herhaaldelijk
voor in warm-gelovige en
kerkelijk-meelevende gezin
nen. Maar wat is het dan
wel?
Zin van het leven
Er zijn twee factoren die
mijns inziens erg belangrijk
zijn en ook nauw samenhan
gen. De eerste is datgene
waarnaar veel jonge mensen
in onze tijd allereerst schij
nen te zoeken, namelijk de
zin van het leven. Die vraag
is rtatuurlijk een heel oude
vraag. Je kunt wel zeggen
dat de mens in alle tijden die
vraag gesteld heeft. Het is
een existentiéle grondvraag
van het mensenleven. In veel
perioden echter is het ant
woord eigenlijk meteen ook
voorhanden. Dat antwoord
ligt vast in de traditie en
wordt vanuit die traditie
doorgegeven aan de volgende
generatie, die het zonder al te
veel kritiek aanvaardt.
De zinvraag wordt pas ac-
cuut, als er plotseling grote
veranderingen optreden en
de antwoorden uit de traditie
niet meer blijken te kloppen.
Zo'n situatie krijg je met
name als er een omslag in de
cultuur plaats vindt, waarin
vaste gegevenheden (bij
voorbeeld traditionele vor
men van gezag) ineens van
hun plaats schuiven of waar
in men ineens tot de ontdek
king komt dat oude idealen
helemaal niet meer „wer
ken". Welnu, in zo'n situatie
bevinden de jonge mensen
zich vandaag.
Treffend is dit uitgedrukt in
een lied van de Nederlandse
Zanger Henny Vrienten van Doe Maar (rechts): „Is dit alles? I
is?"
popgroep „Doe Maar", die
(niet zonder reden) een grote
populariteit genoot bij de
jeugd. De tekst van het lied
luidt:
Ga zitten, want ik wil eens
met je pralen
'k Ben allang met meer zo
blij als toen.
Nee. schrik maar met, ik wil
je niet verlaten.
Nee er is iets en ik kan er
niets aan doen.
We komen niets tekort, we
hebben alles:
een kind, een huis. een auto
en elkaar
Maar weet je lieve schat wat
het geval is
ik zoek iets meer, ik weet al
leen niet waar.
Is dit allesIs dit alles? Is dit
alles wat er is?
We zijn nu net een stuk in
dertien delen.
Aan 't einde zijn we allemaal
de klos.
Er leven trouwens even van
zovelen.
Ik wil iets meer, ik wil een
beetje los.
Is dit alles? Is dit alles? Is dat
alles wat er is?
Ach kom nou. Is dit alles?
Nee, nee, nee!
Deze jonge mensen zijn op
zoek naar iets. Ze hebben het
gevoel dat hun leven leeg is.
Maar wat is. het dat ze zoe
ken9 Het gaat niet om nieu
we ideeën, i m een of andere
ideologie die hen op gang
kan helpen. Ze zoeken om de
zin van het leven zelf én
hier komen we bij de tweede
belangrijke faktor ze zoe
ken om een zin die ze kun
nen ervaren.
Persoonlijke ervaring
De genoemde projektleider
zegt op grond van zijn eigen
ervaringen met jonge men
sen van vandaag: alles wat je
met ze bepraat toetsen ze aan
de eigen ervaring. „Alleen
dat wat in de eigen ervaring
van de jongeren relevant
blijkt, wordt als waar en
waardevol beschouwd".
Die ervaring is niet allereerst
een kwestie van het intellect
(klopt dit alles wel met de
kennis die ik heb?), maar ze
is heel sterk affectief, ge
voelsmatig geladen. Maar
zelfs dat is nog niet alles. Ei
genlijk gaat het nog een laag
dieper. Het gaat om het diep
ste innerlijk, het diepste zelf
bewustzijn dat de kern van je
mens-zijn is.
Dit alles geldt ook voor de
zaken van het geloof. Veel
jonge mensen hebben op
zichzelf geen bezwaar tegen
het geloof, maar hun pro
bleem is: hoe wordt God voor
mij tot een te beleven werke
lijkheid? Of zoals dr. K. Bleij,
hervormd predikant te Haar
lem, het ergens zegt: Er is
een zoektocht op gang geko
men. „niet zozeer naar de
God-uit-het-Boek (de bijbel)
alswel naar de levende God-
dit alles? Is dit alles wat er
hier-en-nu die je vandaag
kunt ervaren. Tegenover de
met gezag voorgehouden
oude geloofswaarheden wil
men zich (kunnen) beroepen
op wat men zelf wil, uit eigen
ervaring weet".
Juist op de twee genoemde
punten ontstaat bij veel jon
geren dan ook in verhevigde
mate het probleem ten aan
zien van de kerk. In de eer
ste plaats hebben ze het ge
voel dat de kerk niet serieus
met de zinvraag bezig is. Al
thans niet op die manier dat
het hun iets zegt. In de twee
de plaats hebben ze het ge
voel dat in de kerk eigen er
varingen veel te weinig aan
bod komen. Ze hebben vaak
het gevoel dat in de kerk je
van bovenaf (ook letterlijk!
de preekstoel!) verteld
wordt wat je moet denken of
voelen, kortom: ervaren. Bo
vendien gaat het in de kerk
vaak over wat je allemaal
moet geloven, maar dat vin
den veel jongeren niet inte
ressant. Hun primaire vraag
is: wie is Hij in wie ik kan
geloven, aan wie ik me kan
toevertrouwen, met wie ik
een echte relatie kan opbou
wen?
Kerkdienst
Hier vinden we ook de kern
van veel kritiek op de kerk
dienst bij jongeren. In het
zelfde gesprek met de stu
denten bleek ook dit een van
de telkens terugkerende pun
ten te zijn. Daarbij werden
allerlei aspekten genoemd:
altjd dezelfde dingen: te wei
nig variatie, veranderingen
zijn niet toegestaan; een taal
gebruik dat jongeren niet
aanspreekt, oude woorden
worden steeds herhaald,
maar jonge mensen kunnen
er zich niets bij voorstellen
enz. Maar op een gegeven
moment ging het toch dieper.
Eén zei: de probleemstellin
gen zeggen ons vaak niets.
Een ander zei: jonge mensen
kunnen hun eigen existentië
le vragen niet herkennen.
Ik denk dat we hier bij de ei
genlijke problematiek uitko
men. Jonge mensen zitten
met allerlei existentiële vra
gen en ze hangen allemaal
samen: wie ben ik zelf? wie is
God en wie is Hij voor mij?
wie is Jezus en wat heb ik
aan Hem? Uiteindelijk zijn ze
in al die vragen met één en
hetzelfde thema bezig: hoe
vind ik de zin van mijn leven
en hoe kan ik die zin ervaren
(wie is God, wie is Jezus voor
mij?).
Uiteraard wil ik met dit alles
niet de indruk wekken dat
alle jonge mensen, in en bui
ten de kerk, bijna elke nacht
wakker liggen van de zin
vraag. We moeten in alle eer
lijkheid ook constateren dat
er bij hele grote groepen jon
ge mensen een stuk pure on
verschilligheid aanwezig is.
Velen gaan niet meer naar
de kerk om de doodeenvou
dige reden dat het ze „geen
barst" interesseert. Ze heb
ben wel andere dingen aan
hun hoofd. Zo lang ze maar
genoeg geld hebben om naar
de disco of de bar te gaan of
hun auto te onderhouden,
zijn ze meer dan tevreden.
Ook hier krijgen we weer te
maken met de dynamiek van
het ongeloof. Het begint vaak
met onverschilligheid; daar
na volgt het wegblijven uit
de kerk; je krijgt langzamer
hand hele andere vrienden,
en zo gaat men de weg op die
uiteindelijk naar doodgewone
onkerkelijkheid en puur on
geloof leidt.
Ook in dit geval kan de kerk
echter haar handen niet in
onschuld wassen. Heeft ze bij
deze jonge mensen wel wer
kelijk serieus geprobeerd te
laten zien dat het evangelie
„zin" geeft aan het leven? Of
zijn de preek en de catechisa
tie altijd op hen afgekomen
als zaken die a) puur traditio
neel waren, en b) eigenlijk
alleen voor ouderen zijn?
Ik denk dat de kerk voor een
geweldige opgave staat.
PROF. DR. K. RUNIA
aai.
JJU
rrEF
cn ji
6! i cck
Veronica en de wet
NOG niet zo lang geleden beleefden we een periode, wi
de oude heer Landré geregeld stralend voor het scherm
scheen om de tv-kijker mee te delen, dat wéér enkele
zenden leden zich hadden aangemeld en dat de TROS a'
vende op de fel begeerde A-status. Vervolgens is het
maanden lang de beurt geweest aan Veronica voor dit
fanfaregeschal. Bij het bereiken van het 450.000e lid
deze omroep het televisiescherm gedurende negen volle
(nu vijf en een half) per week vullen, terwijl hij de jong ;j
die graag wat willen, via de radiozenders gedurende
uur zal kunnen bereiken, tegen nu slechts 28 1/2.
Volgens Veronica was het vereiste aantal leden tijdij
reikt, maar op het moment van de peiling (maart 1984) sif
te het Centraal Bureau voor de Statistiek dat aantal sl<
op 448.000. Rekening houdend met de afwijkingen in di
derzoeksmethode van het CBS kan het feitelijke aantal 1
schommelen tussen de 440.000 (de ondergrens) en de 45
leden (de bovengrens). De Omroepraad stelde een onder
in, zette wat vraagtekens bij de controleerbaarheid vat l
opgegeven aantal en adviseerde de A-status niet toe te
nen. Minister Brinkman, die bij andere omroepen de bo
grens van de CBS-schatting aanhield, vond de krap duii
leden (in het gunstigste geval) boven de vereiste 450.0(bA(
weinig en nam het negatieve advies van de Omroep
over: Veronica zal zijn A-status nu niet eerder kunnen b|r q
ken dan op 1 oktober van het volgend jaar. l0UCj
Minister Brinkman, die in het begin van dit jaarKJ
storm van kritiek over zich afriep toen hij terecht o^er^.
gens het advies van de jury voor de P.C.Hooftprijs
zich neerlegde, heeft het bij sommigen weer verbruid nf gj
het advies van de Omroepraad alweer terecht °P^'ans
De VVD-fractie had vrijdag de koffers al gepakt, maarver
op hoge toon weten de minister direct na het zomerree*
de Kamer ter verantwoording te zullen roepen. En Vero(heb
de piraat van weleer, die er in die periode blijk van gafruk
anderszins de wet aan zijn laars te lappen door een bomr koi
slag te plegen op het zendschip MEBO II van concurrent^'®*
dio Nordsee, spreekt van een „onrechtmatige beslissinjpv;ï
tegen alle redelijkheid ingaat". Veronica gaat zelfs in
bij de Raad van State, hetgeen naar wij verwachten
weinig zal uithalen. lopo
t Rc
lN de verwachting dat de A-status wel gehaald zou woÉlaui
heeft Veronica onlangs drie journalisten aangetrokkeifn®h
een actualiteitenprogramma te gaan verzorgen. Jaapj."®
Meekren (voorheen AVRO, maar gevlucht voor Wibo va
Linde van de TROS), George Musters (ex-KRO) en
Daalmeijer (ex-VARA) zullen nu eenmaal in de twee w
hun nieuwe tv-programma in de bestaande vijf en een
uur zien te proppen. Maar ook de overige omroepen zi
de problemen geraakt, doordat zij de zendschema's voo i
dio en tv ook al vast hadden afgestemd op een situatie,
in Veronica A-omroep zou zijn geworden. Dat getuigt i
waar van een vooruitziende, maar niet van een wijze bil
de toekomst, omdat in het geheel geen rekening werd gel
den met de mogelijkheid, dat de beslissing wel eens ai|
zou kunnen uitvallen. Midden in de vakantietijd moet«
schema's nu totaal worden veranderd. We hebben er
het volste vertrouwen in dat de dames en heren in Hl
sum er wel in zullen slagen de zendtijd te vullen. Een|
herhalingen meer zal nauwelijks opvallen.
Enige tijd regen
DE BILT Voor morgen
moet rekening worden gehou
den met half tot zwaar be
wolkt weer. Op de meeste
plaatsen zal het enige tijd re
genen. Die regen hangt samen
met een storing die van west
naar oost over ons land trekt.
De storing trekt zo snel voor
bij. dat het aan het eind van de
dag van het westen uit alweer
kan opklaren.
De middagtemperatuur loopt
morgen uiteen van 18 graden
in het noordwesten van het
land tot 22 graden in Brabant
en Limburg. De komende
nacht zal het nog helder zijn.
Bij weinig wind wordt het een
frisse nacht. De minimumtem
peratuur komt rond de 10 gra
den te liggen. Overdag zal er
een zuidwestenwind waaien,
die in het binnenland meest
matig is, windkracht 3 a 4.
Aan de kust. vooral in het
noorden, kan de wind tijdelijk
aanwakkeren tot vrij krachtig,
Ook de rest van de week blijft
het weer wisselvallig, waarbij
perioden met zon zullen over
heersen. Er moet echter ook
op enkele buien worden gere
kend, vooral donderdag. De
middagtemperatuur blijft met
ongeveer 20 graden aan de
lage kant.
Weersvooruitzichten vqqJ
verse Europese landen. j_
voor woensdag en dondeil
Denemarken. zuid-Noon
en zuid-Zweden: perioden!
zon, maar in de loop vanky
derdag enkele buien. MiirL.
temperatuur tussen 16 ei
graden.
Britse Eilanden: half tot zv J
bewolkt en enkele peri0
met regen. Middagtemp
tuur van 16 graden aanervi
westkust van SchotlandERl
Ierland tot 23 graden in n e
oost-Engeland. khvi
Benelux:"' woensdag penKu
met zon. donderdag
buien. Middagtemperatuui^enJ
boven de 20 graden. ;en
Duitsland: perioden mei i^en
ook een enkele bui. Mi<£
temperatuur van 20 gradet
het noorden tot 25 gradejte®
Beieren. pve
Frankrijk, vooral in hetf^C
den zonnig, donderdag injp
noorden enige tijd regen, i -
dagtemperatuur van 20 gr^j t
in Bretagne tot 30 graden^en
de Rivièra. Ljr
»rle
Spanje en Portugal: zonnik
zeer warm. Middagtemp 'j
tuur van 20 graden aai£ t
Spaanse noordkust tot 35 L
den in het binnenland. L»
Italië en de kust van Joegëer
vie: zonnig en zeer warra"e'
het noorden mogelijk eei^8ls
middag-onweer. Middaji. 01
peratuur tussen 28 en 35 l*n,s
den. Pk
Sla vink, tuinbonen
met kaassaus en
aardappelen
citroenrijst met vla
Voor twee personen hebt u
nodig: 2 slavinken, 25 g bo
ter, mespunt bloem, papri
kapoeder, kerrie;
1,5 kg tuinbonen, zout, 1 dl
melk, 6 g bloem, 5 g boter,
1 lepel geraspte kaas, pe
per;
0,5 tot 1 kg aardappelen;
50 g rijst, 2,5 dl water, 1 ci
troen, 45 g suiker, 2,5 dl
gele vla.
Braad de slavinken op een
matig vuur bruin en gaar in
20 minuten. Keer het vlees
geregeld zodat het gelijkma
tig bruin wordt. Leg tijdens
vin
het. braden het deksel sc^li
op de pan.
Bak, nadat de slavinkei
een warm bord gelegd
de bloem lichtbruin in
overgebleven vet. Voeg
nig water toe aan de ji
doe er naar smaak papt
poeder en kerrie bij.
Kook de tuinbonen ga,
weinig water met zoui
ruim een kwartier. Menj
bloem met weinig melï
breng het mengsel roei
aan de kook. Laat het
een minuut zacht ki
roer er van het vuur de
en kaas door en maak hi
met zout en peper. Sc/iet
afgegoten tuinbonen doonll
saus.
Was de rijst in een zee ff, t.
der de kraan tot er he
water afkomt. Laat de
uitlekken en strooi ze i'iA -
aan de kook gebrachte i\
ter. Roer tot het water v
kookt, sluit de pan en las
rijit op een kleine pit i/il
'half uur gaar worden. Dó
van het vuur citroensap
suiker bij. Laat de citry
rijst koud worden, doe J
een schaal en leg er \f
eveneens koude vla op. i
JEA f-