Police Academy 2: zekerheid aan de kassa DE KEER Haagse loftrompet en foto-collage voor Paul Acket iDuitsc verhalen en homosexuele literatuur „De wereld van Anne Frank": veelomvattende foto verzameling Lezer als vertrouwensfiguur LOEKE VERZAMELBUNDELS VAN MANTEAU SOEKEN In haar eerste roman Machi- nedromen beschrijft de Ameri kaanse Jayne Anne Phillips de geschiedenis en belevenissen van een Amerikaans gezin vanaf de crisis in de jaren der tig tot aan de oorlog in Viet nam. Het bijzondere aan de ro man is dat deze niet geschre ven is volgens het patroon van een gebruikelijke opeenvol ging in de tijd van gebeurte nissen, maar dat de leden van de familie Hampson, bestaan de uit moeder Jean, vader Mitch, dochter Danner en zoon Billy om beurten een hoofdstuk krijgen waarin ze het woord krijgen. Daartussen zitten dan weer hoofdstukken waarin telkens een van de vier gezinsleden tot speciaal onderwerp is gemaakt Zo begint het boek met „ge sprekken met een dochter", waarin Jean haar dochter Danner vertelt over haar ei gen moeder, haar jeugd en de eerste iaren van haar huwelijk met Mitch: „Ik ging er altijd van uit dat ik zelf een dochter zou krijgen. Toen ik twaalf was heb ik je naam bedacht en zorgvuldig bewaard. Op een rare manier bestond je al voor me". Later zal Billy tegen zijn zus zeggen: „Je praat net als mam". „Ik ben mam", ant woordt Danner dan. De ver bindende kracht van de fami lieband en het herkennen van jezelf in je dochter of zoon en omgekeerd is een van de steeds terugkerende thema's in de roman. Op deze manier wordt de kro niek van de Hampsons als het ware door de familie zelf ge schreven, wat de roman realis tisch en boeiend om te lezen maakt De hoogte- en diepte punten, maar ook de alledaag se gebeurtenissen in het leven van de Hampsons krijgen een extra dimensie omdat ze door ieder gezinslid apart toegelicht worden. Vooral in de hoofd stukken waar de gezinsleden hun herinneringen ophalen krijg je als lezer het gevoel dat je tot een soort vertrouwensfi guur geworden bent, op de noogte van angsten, dromen en emoties die voor de andere familieleden verborgen blij ven. Hoe belangrijk de familieband is, blijkt ook wanneer Jean en Mitch gaan scheiden en het gezin steeds verder uit elkaar valt. Danner gaat experimen teren met drugs en Billy be sluit in afwachting van zijn mogelijke oproep voor de oor log in Vietnam zijn studie op te geven. Wanneer hij inder daad ingeloot wordt, probeert Danner, die al van jongs af te horen heeft gekregen dat ze op haar kleine broertje moet pas sen, hem nog over te halen uit te wijken naar Canada. Billy, die in z'n jeugd altijd al verzot was op vliegtuigen, besluit toch te gaan. „In de lucht ben ik veilig", zegt hij nog. Hij is de enige van het gezin die zijn ièugddroom weet te verwezen lijken maar dat kost hem wel zijn leven. Zoals de titel al doet vermoe den spelen machines een be langrijke rol in het bestaan van de Hampsons. De bulldo zers van het betonbedrijf waar Mitch mede-eigenaar van is, de naaimachine waarop Jean eindeloos kleren maakt, Billy's liefde voor vliegtuigen en Danners transistorradio, waar ze in haar puberteit bijna niet van te scheiden is, allemaal le venloze objecten die telkens weer opduiken en het verle den en heden, werkelijkheid en droom met elkaar verbin den. IRENE KOPPENAAL Machined romen, door Jayne Anne Phillips. Uit het En- Sïls vertaald door Marion p Den Camp. Uitgeverij Bert Bakker. Prijs 34*0. (ADVERTENTIE) BOEKHANDEL LEIDEN-LEIDERDORP OEGSTGEEST KATWUIC VOORSCHOTEN All# op d#z# poglno b##p*oNm txwken zijn bij om dirofcl Imt- bur. Of vl# oru# TERMINAL bentellen en (Un Wnnen dri# do gen verkrijgbaar. heeft de resultaten van zijn t ïïTVl Film frieken festival (acht we- U 4 Lr ken een roulerend aantal oude en vaak heel goede films in zestien steden) op een rijtje ge- malaise in de bioscopen zet. Er kwamen 60.785 bezoe- aakt dat er toch weer wat kers (de vertoonde Disney- larder aan de publiciteit films niet meegerekend). De mi ordt getrokken dan eerder meeste in Utrecht (gemiddeld 30 geval was. Voor „Police 723.4 per week) Groningen cademy 2" was een als poli- (681,6) en Eindhoven (680,9) laeent verkleed drietal op Den Haag volgt op een negen- iSioort strandmotor in enke- de plaats (555,8) De catego- steden actief, een aantal ëen komedieen „besten •users is bet voor de komen- volgens de Nederlandse pers" fjlm „The last dragon". In werden het best bezocht. De 'elropole Den Haag kan je meeste bezoekers kwamen im lis een complete auto in de "oor „The world according to toilyer zien staan. Je kan hem Garp'de hoogste waarde- OQ L„en als bezoeker aan de ringscijfers (via enqueteformu- - iel]We Bond-film „A view to deren gemeten) gingen naar kill" Er zijn drie auto's aan- „Missing". Er lijken nauwe- tschaft door de firma Cannon Hjks consequenties aan die cij- die kunnen in Amsterdam, fers te verbinden. Opvallend is tot tn Haag en Rotterdam ge- dat er slechts maar 206 passe- onnen worden. Alléén in een partouts werden verkocht, via annon-theater. Maar de "'elke men op een gemiddelde om Mld-film draait in die steden toegangsprijs van vier gulden *2 Igelijkertijd in een niet-Can- per film kon komen. De con- on theater (Den Haag: Asta) clusie van Koppies („Een ramp !',s 'eden voor filmdistributeur dus. en bewezen is dat men van Praag om een beetje niet direkt de conclusie moet „,„jd te zijn op directeur Jan trekken dat de bioscoop te -- ruinstroop van Cannon: „Ik duur is") lijkt me ook behoor- :n/j dat je dat niet kan doen, lijk voorbarig. int >ar niet 8r°ot mee kan ad- ï.OO erteren. Bovendien geloof ik 100 iet in dat soort stunts. Denk J-rwsTTT WPJTTXT Itaa dat het publiek naar een be- I\/\ J iLlr/jiV P—theater gaat omdat het auto kan winnenMax, weet het niet. Cannon wel. ep menseUjkste uit. a spraak van de maand komt van Kathleen Turner, via drie films („Body Heat", „Roman- ab/ir' ITI? c,nS the Stone" en het komen- t de mCrimes of passion een to- pactrice. In Andy Warhols blad „Interview" bekent ze w naar aanleiding van haar eer- ',t de mond van Roger Moore sft? m] a]$ de femme {a_ unt u binnenkort via Veroni- {aye met de sterk erotische uit- ■S» een wervende tekst over straling in Lawrence Kasdans Greenpeace horen. Tijdens zijn B Heat„. Jn dje tijd werd iferview met Tineke van die jk vaak midden in de nacht mroepkreeg hij daartoe een wakker, doodsbang dat het pu- )7s>ra3g v9°rr,zn neys- "I bliek straks die zwoele blik- y^omered. Ik werd voor het ken van me Qp het doek zou kvo Sezft zei hij me later in Zien en zou gaan zitten gieche- 1.15 msterdam „Natuurlijk ben ]en„ Geen ]ast van gehad> voor milieubescherming en h Kathleen oor bewustwording van wat BERT JANSMA ve met de aarde aan het doen jn. Ik vind Greenpeace niet nsympathiek, maar ik kan ne niet altijd vinden in hun 45 \ethodes. Bovendien vind ik at we voor protesten en ver- nderingen andere wegen >.00 ebben in onze democratische ystemen." Als Roger Moore's ikst t.z.t. te horen is, dus even oed luisteren en een korrel vr out plaatsen. mCOR DEN HAAG Vlak voor het begin van het tiende North Sea Jazz Festival heeft de stad Den Haag nog eens uitgebreid de loftrompet gestoken voor organisator Paul Acket. Op een door B W van Den Haag aangeboden re ceptie kreeg Acket van loco-burgemeester P.Vink als dank voor zijn inspan ningen een oude spotprent op het thema jazz uit een nummer van het Britse blad Punch uit 1919 aan geboden, mevrouw Jos Acket onthulde daarna met haar man een indruk wekkende foto-collage aan de muur van de foyer van de PWA-zaal, die daar een blijvend aanden ken aan het succesvolle jazzfeest zal zijn. Een dag voor het uitbreken van het tiende North Sea Jazz festival een kijkje in het Haag se Congresgebouw: alles staat klaar om de tienduizenden straks te ontvangen. De zalen leeg, maar vol verwachting, de geluidsapparaat in slagorde, de fraaie nieuwe verkooppunten van eetwaren gereed om straks de duizenden broodjes, haringen en wat dies meer van eigenaar te laten verande ren, maar., wat een rust. De stilte voor de storm wordt al leen verbroken door de toe spraken van o.a. loco-burge meester Vink die zich de eer ste subsidie-aanvrage van North Sea Jazz herinnert en blij is dat die toen - hij had zelf de portefeuille Kunstzaken onder zijn beheer - gehono reerd is. „Het North Sea Jazz festival krijgt nog altijd te wei nig steun" aldus Vink. En met een blik op wethouder van economisch zaken Dijkhuizen erachteraan: „Ja, wees maar niet ongerust, ik bedoel van het rijk". Wethouder Dijkhuizen in zijn functie van president-direc teur van het Congresgebouw liet weten dat het gebouw nu al duidelijk te klein is voor het festival en dat er met nieuw bouw zal worden begonnen die najaar '87 klaar zal zijn. Den Haag, liet hij verder we ten, neemt jaarlijks het nega tieve saldo van zes miljoen op de exploitatie van het gebouw voor zijn rekening, maar doet dat graag. I^Ril Acket zelf stond er glunderender bij dan gebruikelijk is zo vlak voor de eerste festivaldag. Reden: de voorverkoop gaat beter dan ooit, de zaterdag is al bijna he lemaal uitverkocht. Het heeft er alle schijn van dat het North Sea Jazz weer een be zoekersrecord gaat slaan. Onder de grote fotomontage, gemaakt door eindexamen leerlingen van de Rotterdamse kunstacademie, verklapt me vrouw Jos Acket: „Ik wist van dit cadeau, Paul dit keer abso luut niets. Den Haag wilde eerst iets voor Paul in huis ge ven, maar ik geloof dat dit als aandenken veel mooier is". 'or Koppies van de Amster- lamse Cinecenter-bioscopen Kathleen Turner: doodsbang Ccidóö SoutuutVRIJDAG 12IUL11985 PAGINA 9 LUXOR Leiden en Eurocinema Al phen a/d Rijn „Police Academy 2" (a.l.) met Steve Guttenberg en Bub- ba Smith. Regie: Jerry Paria. Er is niets vervelenders dan vervolgen. Terwijl ik dit schrijf denk ik aan hoe ik als jongen heb genoten van te gen de twintig delen Winne- tou en Old Shatterhand en evenzovele delen van Willy van der Heide's Bob Evers serie, en dan lijkt het alweer niet te kloppen. Maar het gaat in elk geval op voor film. In de Haagse bioscoop Passage hangt een affiche voor Friday the 13th, deel 5, met de wat belachelijke on dertitel „a new beginning". Bij mij brengt zo'n affiche een diepe triestheid te weeg. Is er dan echt niets anders, dan weer al die ellende uit te melken? Hetzelfde geldt in zekere zin voor „Police Aca demy 2". Vervolg op een suc cesnummer. Zekerheid aan de kassa. De eerste „Police Academy" werd een hit: een wat hard handige, maar onschuldige klucht over Amerikaanse po litieagenten in opleiding. Producer-regisseur Paul Maslanksy kreeg er overi gens het idee voor toen hij een aantal agenten zag stun telen bij opnames voor een van zijn films. Dan nummer Steve Guttenberg van recruut in „Police Academy één", naar agent-tegen-wil-en-dank In het ver volg. twee: Een nieuwe regisseur, mer één, in nummer twee van Los Angeles op te fris- nieuwe scenarioschrijvers en heeft hij, een broer die in- sen. Ze worden binnen het een aantal dezelfde acteurs, specteur is en aan hem kan eigen corps tegengewerkt Was George Gay nes als com- hij een groep van zijn recru- door een ambitieuze luite- mandant de lijdelijke leider ten slijten om een door pun- nant (Art Metrano). Simpel, van de politieschool in num- kers geterroriseerde wijk maar goed genoeg als raam- wee mooie boeken van uitge- ferij Manteau, die zozeer op kaar lijken, dat ze het begin an een nieuwe serie lijken, al L,ordt daar niet over gerept en er geen naam aan gegeven, itvoerige verzamelingen van teraire teksten, in een gebon- en boekwerk van tussen de 1)0 'en 400 pagina's. Het ene leel is gewijd aan „Verhalen lit de Westduitse werkelijk- 'id 1970-heden", het andere heet „Het huis dat lendschap heet" en bevat Nederlandse literaire tek- uit de twintigste eeuw, als onderwerp de manne- ;e homosexualiteit. Het eerste boek „Als de dagen van het jaar", met jonge Duitse verhalen, is samengesteld door Martin Mooij. Je mag het zon der meer „indrukwekkend noemen. Mooij heeft met grote kennis van zaken, betrokken heid en goede smaak verhalen van meer dan veertig auteurs bijeengebracht, die over het geheel op een heel hoog peil staan. „Helemaal representa tief is deze anthologie niet", deelt Mooij overigens mee. „Er is gekozen voor verhalen uit de Westduitse werkelijkheid van de afgelopen vijftien jaar. Behalve verhalen zijn er ook romanfragmenten opgenomen, evenals enkele sprookjes. Maar alleen van schrijvers, die in de Bondsrepubliek wonen en werken. Niet van Oostenrijkse of Zwitserse auteurs of van li teratoren uit de DDR". In een uitvoerige inleiding geeft Mooij dan een overzicht van de Westduitse literatuur van de afgelopen vijftien jaar. Dat loopt uit in een verant woording van de keuze van de auteurs, die in deze bundel zijn opgenomen teksten betreft niet voor onder. Hier ook een voorwoord en inleiding met een verantwoording voor de keuze en achtertin veel infor matie over leven en werk van de gekozen auteurs. De lezer vindt hier vele bekende na men tussen: Gerard Reve na tuurlijk, Hans Warren en Ger- rit Komrij en van een wat ou dere generatie Hans Lodeizen. En uit het begin van de eeuw P. C. Boutens, Jacob Israël de Haan, Louis Couperus en Wil lem de Merode, die het zo moeilijk had met zijn homose xuele geaardheid. De keuze is soms wat merk waardig. Zo is uit de Gehieme Dagboeken van Hans Warren een aantal notities genomen uit de dagen waarin hij zich nogal tomeloos gedraagt in Pa rijs, waar hij zich rigoureus overgeeft aan sexuele ontmoe tingen. Dit terwijl elders in die dagboeken vaak veel door- dachter en indringender erva ringen worden beschreven, die verband houden met de homo sexuele gevoelens van de au teur. Het zijn niet alleen verhalen, dat blijkt uit het hierboven ge noemde rijtje namen natuur lijk al. Veel poëzie is in deze bundel te vinden. Als geheel geeft het boek een heel goed beeld van de heel verschillen de manieren waarop auteurs hun gevoelsleven en hun sexuele ervaringen of verlan gens uitwerken in verhalen, dagboekfragmenten of poëzie. Twee heel mooie boeken van Manteau. Je moet maar hopen dat het de bedoeling is, dat de uitgever er een mooie serie van gaat maken. JAN VERSTAPPEN „Als de dagen van het jaar" - verhalen uit de Westduitse werkelijkheid, 1970 tot he den. Samengesteld door Martin Mooij. „Het huis dat vriendschap heet" - mannelijke homo sexualiteit in de twintigste- eeuwse Nederlandse litera tuur. Samengesteld door Ron Mooser. Uitg.: Manteau. Prijs per deel 45,-. Beeld uit het leven van Anne Frank: als tweejarig meisje met haar moeder op een speel- plaatsje in Frankfurt. Anne (het meisje links, met het donkere jurkje) viert met vrien dinnen haar tiende verjaardag: 12 juni 1939. Michael Winslow als een geluiden imiterende en karate-vechten- de agent. Bruce Mahler als Fackler, de agent die stuntelend af en toe toch nog een boef klem zet. werk voor een hoop politio neel stuntelwerk en visuele grappen. Helaas komen ze niet erg, en als ze komen zijn ze van een heel matig ni veau. Een van de aardigste: Wapenfreak Tackleberry (David Graf) belandt in bed bij zijn vrouwelijke collega Kirkland. In plaats van kle dingstukken vallen er aller lei schietijzers naast het bed. nissen, waar Anne Frank als zovelen het slachtoffer van werd. „Had Anne Frank tijdens haar leven een gewoon, onbe kend kind op onze steun kunnen rekenen als ze in de nazi-periode ons buurmeisje was geweest?" vragen de sa menstellers van dit boekje („De wereld van Anne Frank") zich af. En de conclu sie van deze overweging luidt: „Ieder mens draagt daarin een persoonlijke verantwoordelijk heid. Als dat besef in 1930 de houding van de mensen had bepaald, dan had de naam Hit- Ier niemand nu iets gezegd". Bijna 250 foto's zijn bijeenge zocht om in dit boek een beeld te geven van die wereld tussen 1929 en 1945, geboorte-en sterfjaar van Anne Frank. We volgen haar levensloop: het boek begint met foto's van de familie Frank rond 1900 in Frankfurt, waar Anne's groot vader bankier was. Andere fa milie-foto's: Otto Frank en zijn vrouw op huwelijksreis in San Remo, in 1925. Maar ook beelden van Frank furt: de stad; de crisis in de economie en in de politiek; beelden van de joodse gemeen schap in die stad. De draad van Anne Franks levensver haal wordt dan weer opgepakt met kiekjes, gemaakt door Otto Frank, een enthousiast amateurfotograaf. Zo wordt het boekje verder uitgewerkt: beelden (soms zijn die heel schaars) van Anne's leventje en beelden van de wereld daaromheen, die bepa lend zijn voor dat kind en haar afwezige toekomst. Lang zamerhand komt het accent te liggen op die „buitengebeurte nissen", vooral vanaf 1942, het jaar waarin de familie. Frank zich verborg in het Achterhuis bij de Amsterdamse Wester- kerk. Een paar foto's van het huis, de zolder, Anne's kamer- tie, nog een paar beelden, zoals de pagina's uit haar dagboek, en daarna is er nog slechts de gruwel van de jodenvernieti- ging, die in de daarop volgen de beelden te zien is. Een pagi na uit een register met namen van Nederlandse joden die uit Westerbrok op transport naar Duitse kampen zijn gezet, laat nog eens de vier namen zien: Margot, Otto, Edith en Anne, die hier Anneliese heet. De laatste registratie van de fami lie Frank. Bert Bakker en de Anne Frank Stichting die dit boekje samen hebben uitgegeven, verzamelden een veelomvat tende reeks van beelden, die de waanzin van discriminatie en het vervolgen van perso nen van het een of ander ras, aangrijpend gestalte geven. Het boekje bevat een aantal toelichtende teksten, die zowel in het Nederlands als in het Engels zijn opgenomen. JAN VERSTAPPEN „De wereld van Anne Frank" - 1929-1945. Een uit- fave van de Anne Frank lichting en Uitgeverij Bert Bakker. Prijs ƒ14,90. Anne Frank Stichting ie zich bezig houdt met e strijd tegen discrimina- ie, heeft een boekje ge laakt met het doel er in- ringend op te wijzen dat fwijzing en voorkoming 'an discriminatie in een stadium moesten ginnen. Daartoe heeft ien de levensgeschiede- lis van Anne Frank ge- aan de hand van fo- 's uit haar leven, maar k van de vele dramati ze historische gebeurte-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 9