Francoise Gilot (partner Picasso)
exposeert in t Weefh uis Nuenen
Franse revolutie in een leeg zwembad
a.
u
QeidwOowumt
GROOT IN KLEUR, STEMMING EN DIEPTE
ty
KUNST
DOHDERDAG 11IÜU 1985 PAQR'
Vader prinses van Wales
blijft familiebezit veilen
LONDEN Graaf Spencer, de vader van prinses Diana
van Wales, heeft gisteren opnieuw erfstukken uit het fa
miliebezit geveild om aan de twee miljoen pond sterling
te komen die nodig zijn voor het herstelwerk aan het
voorvaderlijke landgoed. Vijf schilderijen uit „Althorp"
in Northamptonshire, brachten op een openbare verkoop
bij Sotheby in Londen een kleine 170.000 pond sterling
op. Vorige Week verkocht Lord Spencer bij Sotheby een
15e-eeuws schilderij van de Venetiaan Cima, „St. Christo-
foor met het Kind Jezus en St. Pieter", voor ruim een
kwart miljoen pond sterling. Een Bassano, „De Madonn?
met Kind en St. Jan de Doper", bracht 38.500 pond ster
ling op. Graaf Spencer heeft zijn spijt uitgedrukt over bgt
van de hand doen van familiebezit, maar het is volgen
hem de enige manier om zijn paleisachtige landgoed in
goede staat te kunnen houden.
Zangtalent krijgt kans bij NCRV
HILVERSUM De NCRV en de stichting Conamus gaan vanaf septem
ber een groot aantal audities organiseren voor Nederlands zangtalent op
het gebied van de lichte muziek. Onder de titel ,,Star(t) '86" zullen de
audities gehouden worden in de Palace Promenade te Scheveningen.
Het ligt in de bedoeling om daar een aantal veelbelovende zangers en
zangeressen te selecteren en hun gedurende het televisieseizoen 1985/1986
een mogelijkheid te bieden op te treden in een aflevering van het nieuwe
middagprogramma van de NCRV-televisie, dat wordt gepresenteerd door
Dick Passchier. Bovendien zullen de zes beste zangers en zangeressen mo
gen deelnemen aan de finale van „Star(t) '86", tijdens een groots showpro-
framma dat de NCRV begin 1986 gaat opnemen in het Circustheater in
cheveningen.
De winnaar van de finale krijgt de grote NCRV/Conamus-prijs en een
zogenaamd „starmaking-pakket" bestaande uit een aanvullende professio
nele opleiding in zang, muziek en beweging alsmede professionele bege
leidingsbanden, kleding, make-up, artiestenfoto's etc. Zowel de audities
als het grote showprogramma worden gepresenteerd door Eddy Becker.
Meer informatie over (meedoen aan) „Star(t) '86" kan worden aange
vraagd bij de Stichting Conamus, Postbus 929, 1200 AX Hilversum.
Popster Bob Geldof. organisator van
het „Live Aid" mammoet-rockcon-
cert.
Minder kijkers voor „Live Aid"
door Chinees afzeggen
PEKING De hoge voorspellingen van het aantal
kijkers naar het zaterdag uit te zenden „Live
Aid"-rockconcert moeten worden bijgesteld nu China
heeft meegedeeld dat het de uitzending niet zal over
nemen.
Een woordvoerder van de Chinese televisie gaf giste
ren geen reden voor het besluit. Naar verwachting
zouden rond een miljard mensen in de gehele wereld
de uitzending volgen.
De gebeurtenis, waarmee geld wordt ingezameld voor
de slachtoffers van de droogte in Afrika, zal naar
verwachting per satelliet worden overgestraald naar
150 landen, waaronder de Sovjetunie.
In Moskou deelde een woordvoerder van de Russi
sche televisie woensdag mee dat het concert zaterdag
in de Sovjetunie niet „live" zal worden uitgezonden.
NUENEN Hoe belang
rijk is de expositie in Ga
lerie 't Weefhuis in het
Brabantse Nuenen, met
83 originele werken van
de nu 65-jarige Franpoise
Gilot? Zonder meer is de
van oorsprong Frangaise,
die nu in Amerika
woont, een vrouw die
haar vak verstaat en
hoogst persoonlijk weet
te boeien. Haar kleur-
voering, de manier waar
op zij kans ziet diepte te
suggereren, haar verbor
gen gevoel voor symbo
liek en stemming spre
ken aan en tonen een
vrouw met een warm
hart. Een groot kunste
nares. Maar met deze
handicap: haar naam is
onverbrekelijk verbon
den met die van Pablo
Piacasso, met wie zij tien
jaar samenwoonde en
van wie zij twee kinde
ren kreeg.
Waar Franpoise Gilot ver
schijnt, waar zij exposeert,
nergens is zij geheel zichzelf,
maar steeds „de ex van Pia
casso". Maar dan dus ook met
dit voordeel: wie zich een Gi
lot aanschaft en de expo
sitie in Nuenen is een ver
koop-tentoonstelling die
koopt ook een beetje Picasso.
Dat hoeft niet op een teleur
stelling uit te draaien, want
de hand van de Spaanse
meester, althans zijn invloed,
is in sommig werk duidelijk
aanwezig, vermengd met het
talent van de schilderes zelf.
En dat zijn dan wonderlijke
doeken, omdat Franpoise Gi
lot en Piacasso, ondanks hun
leeftijdsverschil van veertig
jaar, duidelijk geestverwant
schap tonen, maar toch over
een eigen aanpak en levens
beschouwing beschikten.
Titels
De titels die Gilot aan haar
werk geeft, spreken vaak
voorzichzelf en geven de be
zoeker aan de expositie enig
houvast, wanneer het gaat
om de interpretatie van werk
dat soms wel, soms niet figu
ratief kan worden genoemd.
En soms is van een meng
vorm sprake.
„Being there" is zo'n werk,
dat om meer dan gebruikelij
ke aandacht vraagt, in tegen
stelling tot een doek waarop
luid en duidelijk een zeil
schip staat afgebeeld, bijna al
te eenvoudig, maar toch ook
weer met zoveel charme en
nadrukkelijkheid, dat er een
langdurige herinnering van
uit gaat.
Waar de invloed van Picasso
Stier, met duidelijk invloed van Picasso.
begint en ophoudt, is nergens
duidelijk aan te wijzen, hoe
wel die invloed wel sterk
aanwezig is; wellicht in een
stierachtige afbeelding in
oostindische inkt het duide
lijkst. Maar Picasso zit ook in
de felle kleuren, de karakter
volle lijnen, hoewel Frangoi-
Warm
Waarin de kunstenares zich
in elk geval onderscheidt van
haar beroemde en tijdelijke
levenspartner, is de felle
gloed die zij uitstraalt, die
verder gaat dan een warm
hart; haar werk kan typisch
vrouwelijk worden genoemd,
in vorm en kleur, waarin
zich gevoel voor mystiek
mengt.
Die mystiek zit in vrijwel elk
werk, al is niet altijd even
duidelijk te zien wat de schil
deres wilde zeggen; wanneer
men op eigen gevoel afgaat,
komt terecht bij een vredige
vorm van levensenthousias-
me, dat op twee doeken wel
heel duidelijk tot uiting
komt: „Enthusiasm" en een
verkleinde vorm daarvan:
„Cosmic dance". De grote,
vrijhangende doeken, die
Frangoise Gilot „floating pic
tures" noemt, zijn tweezijdig
beschilderd, met een duidelij
ke voor- en achterkant. De
Franpoise Gi lot: Blue sun rise.
voorkant kan als de belang
rijkste afbeelding worden be
schouwd,* de achterzijde van
het canvas als aanzienlijk
minder, maar toch bedoeld
als gevoelsuiting.
Wie over Franpoise Gilot
meer wil weten kan zich bij
de galeriehouder, Henk
Smolders vervoegen, de (bin
nenhuisarchitect die de kun
stenares persoonlijk leerde
kennen en een groot bewon
deraar van haar werd.
Hij gaat zich ongeremd te
buiten aan superlatieven,
soms te pas, soms te onpas,
het is maar hoe men tegen
over het werk van de Ameri
kaanse Franpaise staat. Ver
moedelijk zal die houding
aanvankelijk afwachtend
zijn, want hoewel sommig
werk onmiddellijk aan
spreekt, ander werk vraagt
om langdurige beschouwing.
Zoals, om bij één werk te
blijven, „Red Bouquet", zo
speels als wat en toch streng
van opbouw. Maar gewoon
fijn om naar te kijken zijn
„Friendly birds", vier jolige
vogels tegen een blauw waar
van de nuanceringen ver
schuivend in elkaar over
gaan. Of de werken die grote
samenhang vertonen: „La
pierre qui vive", „Early sun
rise", „Flower of time", „Au-
rore" en „Love"; klein, maar
sterk ruimtelijk en herken
baar. En tot slot voor ons het
top-werk: „At sea", waarin
alle vakantieherinneringen
aan zee, van tientallen jaren
tegelijk lijken te zijn samen
gevat. De invloed van Pablo
Picasso is uitgerekend in dit
werk niet te achterhalen. En
daarom alleen al kan Fran
poise Gilot tot de groten wor
den gerekend.
FRITS BROMBERG
Galerie 't Weefhuis, Nue
nen: Franpoise Gilot. T/m
1 september. Geopend vrij
dag en zaterdag van 14.00 -
17.00 en op zon- en feestda
gen van 13.00 17.00 uur.
ONGEBRUIKELIJKE ENSCENERING VAN „DANTON" DOOR CANCI GERAEDTS
ROTTERDAM Het is
een merkwaardig ge
zicht, de metershoge tri
bune die vanaf de bodem
van het lege bassin in
het overdekte zwembad
tot halverwege het pla
fond reikt. Aan de over
zijde, in het minst diepe
gedeelte, staan een oude
lange houten tafel en
wat stoelen. Daar wordt
het stuk „Danton" een
maand lang, vanaf ko
mende zondag tot en met
14 augustus, opgevoerd.
Reusachtige torso's poste
ren in het aangrenzende
kinderbad. Er wordt nog
druk gebouwd in het
Oostelijk Zwembad aan
de Gerdesiaweg in Rot
terdam om de voorstel
ling conform de denk
beelden van Qanci Ge-
raedts op tijd te laten
plaatsvinden.
Wie op de hoogte is van haar
vorige projecten, zoals „Mac
beth" in de open lucht in Al-
mere-Haven en „Hamlet",
waarbij het hele theater als
speelvlak werd benut, kijkt
niet vreemd op, dat ze voor
de bewerking van „Danton's
dood" van George Büchner
een zwembad als lokatie
beeft gekozen. De geweldige
volksmenner Danton had
een belangrijk aandeel in de
Frqnse revolutie aan het eind
van de achttiende eeuw. In
de onderlinge machtsstrijd
tussen de nieuwe leiders
werd hij later vermoord.
Plan
Canci Geraedts: „Ik wilde de
Franse revolutie in een grote,
betegelde ruimte laten woe
den. Ik heb eerst aan een
groot abattoir gedacht, maar
dat vond ik iets te voor de
hand liggend. Het plan was
om in alle grote steden in
zwembaden dat te gaan doen.
Dat leverde gigantische pro
blemen op. In Amsterdam
bijvoorbeeld, aan de Heiliger-
bergerweg, kwamen de start
blokken bij het wegstromen
van het water omhoog. Som
mige zwembaden waren te
modern, want je hebt een ze
kere entourage nodig, niet
met golfbad en glijbanen. Dit
zwembad in Rotterdam is het
gewoon.
Het belangrijkste is de archi
tectuur van het zwembad.
Het moet allerlei associaties
oproepen bij een publiek dat
binnenkomt. Bijna iedereen
heeft toch herinneringen aan
een zwembad. Neem maar
het schoolzwemmen. Hoe heb
je als kind niet gereageerd,
wanneer je voor het eerst het
water in moest. En kijk eens
naar dat lege bad: voorzichtig
- diepte 20 meter, staat daar
op de rand, en daar op de bo
dem staat een tafel met wijn
glazen. Er komen af en toe
mensen binnen, die van niks
weten, en die kijken heel
vreemd op als ze dit zo zien".
Evenals het speelvlak is de tribune in het lege zwembasin gemonteerd. In het Oostelijk zwem
bad in Rotterdam vertolkt Theater La Luna het stuk Danton. Op de voorgrond Fred Goessens
die Danton speelt en theatermaakster Qanci Geraedts (zonnebril).
Ze vindt het spijtig, dat
„Danton" slechts eén maand
gespeeld kan worden. Hoe
wel ze huur betaalt, is het
bad niet langer beschikbaar.
Andere zwembaden hebben
afspraken met verenigingen
en clubs, die niet zo maar er
gens anders kunnen zwem
men. Daarbij zijn er techni
sche complicaties.
„Na zoveel maanden werk
dat je eraan hebt gehad, wil
je als het even kan langer
dan dertig dagen spelen. We
waren in feite al een paar
maanden geleden klaar met
de produktie, maar het
zwembad was niet eerder
dan in juli beschikbaar".
Amateurs
Net als bij „Macbeth" en
„Hamlet" werkt ze nu weer
met overwegend amateurs en
semi-professionele acteurs.
Fred Goessens, die Danton
vertolkt, heeft ook in de bei
de andere produkties meege
speeld. Naar eigen zeggen
maakt Qlanci Geraedts niet
zo'n gigantisch onderscheid
tussen beroeps en amateur.
„Ik heb een enorme affiniteit
met datgene wat Pasolini in
zijn films met niet-beroeps-
spelers weet te bereiken. Hij
werkt ook met mensen, die
hij zoal tegenkomt. Ik weet
niet of het theater is wat ik
doe. Misschien is het wel
beeldende kunst, of een soort
performance. Vooral bij dit
stuk weet ik niet, wat voor
naam het moet hebben".
Ze ontkent dat je amateurs
beter naar je hand kunt zet
ten en dat het inzetten van
n iet-beroepsmensen goedko
per is. „Zo zie ik het niet. Het
zijn mensen, die met mij be
reid zijn om maanden achter
een aan zo'n produktie mee
te werken, hoewel er haast
geen stuiver te verdienen is.
Ik heb een beetje subsidie".
In een studie over het in 1835
voltooide stuk van Büchner
„Danton's Tod" merkte Fr'itz
Martini op, dat het werk ge
kenmerkt wordt door „ont
goocheling en levensweerzin,
door een van Shakespeare af
gekeken geestrijkheid en een
o verbruisend levensverlan-
gen". Canci Geraedts lacht,
wanneer haar gevraagd
wordt, of ze zich in deze ty
pering kan vinden. „Ik weet
het niet. Ik denk, dat een an
der daarover moet oordelen.
Wat me fascineert is, dat een
revolutie in korte tijd alles
totaal kan veranderen, maar
dat men daarna weer net zo
hard in de oude fouten ver
valt. Büchner was 22 toen hij
het stuk schreef en hij was
net als ik gefixeerd op Sha
kespeare".
Theatraal
„Die Franse revolutie is naar
verhouding nog zo kort gele
den gebeurd. En het heeft zo
veel theatrale aspecten. Ge
vangenen werden onthoofd
en dat werd door velen be
schouwd als een openlucht-
voorstelling. Daarbij is die
revolutie nog zo enorm actu
eel. Je hoeft maar de kranten
open te slaan en je vindt er
zo de uitgangspunten van de
Franse revolutie in terug".
„Ik doe niet het hele stuk.
Daarom heb ik het ook
„Danton" genoemd. Ik ge
bruik citaten van Büchner,
omdat ik dat beter vind, dan
dat ik zelf zinnen bedenk.
Voor de rest is het historie,
wat je ziet. Ik houd me aan
de geschiedkundige gebeur
tenissen. Aan de aankleding
kun je zien, dat het zich in
die tijd afspeelt, maar een
echt verantwoord historisch
kostuumstuk is het niet. Met
de meest eenvoudige midde
len hebben we de kostuums
gemaakt. We spelen het met
een man of dertien".
„Het gaat over de laatste drie
dagen van Danton. Dat the
ma behandel ik in dit lege
zwembassin. Ik denk wel, dat
het stuk in het verlengde ligt
van de „Macbeth" en „Ham
let" die ik gedaan heb. Het
kan me niet schelen, of het
publiek overwegend op het
ongebruikelijke, op het spek
takel afkomt. Als het hen na
afloop maar wat doet. Ik wil
ook niet op voorhand scher
men met woorden als kunst,
klassiek theater, of wat dan
ook".
MAX SMITH
.30,!
igvc
III:)
13.45,
IEMA IVA
14.OOM
LLING
i: Liofdrm
8); za.
II: a via
I0. Eli
mes (1!
4EMA IV
ALPHEN AAN DEN Rl.
ROCINEMA I en II (Van
laerstraat 6. tel. 01720-
view to a kill (12); 13.
21.15 (In II geen middagvo
ling).* EUROCINEMA III:I
ly Hills Cop (al); 13.45,
21.30 EUROCINEMA IV
ce Academy II (al); 14.00]
21.00.
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Liefi
der schaamte (18):
EUROCINEMA II: A
kill (16); za. 24.00.
NEMA III: Sexgames
24.00. EUROCINEMA
ce academy II (16); za. 24
LEIDEN LUXOR (Static
19, tel. 071-121239): Polio,
demy II (al); 14.30. 19.00,
zo. 14.15, 16.30, 19.00, r
LIDO en STUDIO (Ste
39, tel.124130): Passage ll
(al); 20.00. A view to a I
Best Defense (al); Bevei
Cop (al); Dune (12);
21.15. TRIANON (Bre<
31. tel. 123875): Ontwi
Verlangens (16); 14.30,
21.15. zo. 14.15. 16.30,
21.15. REX (HaarlemmefC.TTh
52, tel. 071-125414): Sf
(16); 14.30, 19.00, 21.15. pnge
NACHTVOORSTELLING ftrfU!
REX: Sextheater (16); fes he
23.30. pmpo
NOORDWIJK LIDO TH( rit V
(Pr. Bernhardstraat 56jilre t
01719-12800): City Heat (fJ D,
ma. 19.00. vr. 21.15. zo.rill.
De bedrieger (al); vr. di h^an
zo. ma. 15.00. Sweet L&
(18); ma. di. 21.15. vr.
Pink Panther Festival;
do. za. 15.
bal
tier
KATWIJK CITY THEAtlte
(Badstraat 30. tel. 01718-lUpn
Amadeus (al); 14.45, p,
CITY THEATER II: De i
gel (12); 14.45. 19.00, :renr
CITY THEATER III: Wi t
mes (al); tijden zie City »1CL
CITY THEATER IV: Hot BflaatS
gum, dikke liefde (16); 2^chri!
voorschoten Gading
WAY:The killing fields (1i
20.00. vr. za. zo. 21.15. rf
wo. 20.00. Blue thunder (8en
t/m wo. 15.45. vr. t/m zo. tenh.
DEN HAAG* ASTA 1 (Sp?et Z'
tel. 463500): A view to kil
14.00, 18.45, 21.30. zo.
16.00, 18.45, 21.30. ASpnvei
(Spui 27. tel. 463500): Wfcich
(12); 14.00. 19.00, 21.30,baan
13.30. 16.00. 19.00. L.p
ASTA 3: Kaos (16); P0?*.
20.00. BABYLON 1 nel
Centraal Station, tel. 47|sveri
Police academy 2 (al); 1
19.00, 21.30. zo. 13.30,
19.00, 21.30. BABYLl
Amadeus (al); 14.00,
BABYLON 3: The eott<
(12); 14.00, 18.45, 21.1!
13.15, 15.45, 18.45, 21.15.
NEAC 1 (Buitenhof
630637): Police academy
13.15, 16.00, 19.45, 21.30.
NEAC 2: Runaway (12);
21.30. CINEAC 3: RappÜ
13.15, 16.00, 18.45.
EUROCINEMA (Leywegi'
tel. 667066): The sound
sic (al); 13.30. 48 Hours
ding Places (al); 19.30.
TROPOLE 1 (Carnegieli
456756): A view to I
13.15, 16.00, 18.45,
METROPOLE 2: Best d
(al); 13.15, 16.00, 18.45,
METROPOLE 3: Beverig
copb (al); 13.15, 16.00,
21.30. METROPOLE 4:
sage to India (al); 14.00,
METROPOLE 5: Filmi
'85; 14.00, 18.45. 21.30
13.15, 16.00, 18.45, 21.30
14.00, 19.30. La femn
cótè; do. Identificazione
donna; za. The brother
another planet; zo. Tess
IVivement dimanche; wo*to_
Strangelove: vr. Julia; dU^
ODEON 1 (Herengrachlde
tel. 462400): Supergirl
13.45, 18.45, 21.30. zo.
16.00, 18.45, 21.30. ODE^nCE
Ruaa Meyer-festival:
18.45, 21.30. zo. 13.15,
18.45, 21.30. Cherry, HaH3} 1
Raquel Goodmornin
goodbye (16); do. Faster p
cat, killl killl Finders,
pers, lovers, weepers (16(1 kl
Mud Honey Supervixeni
za. Beneath the valley of «L
travixens (16); zo. Up
snake (16); ma. Lorna (16jlom
Vixen (16); wo. ODEOf
Battle rage (16); 18.45,
ODEON 4: Vier vuisten
kwadraat (al); 13.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00,
21.30. LE PARIS 1 (Kefr Wi
straat 12b, tel. 656402):fog]
motel vol heerlijke spell)
(18); 12.00 tot 22.30. zo.eTW
13.30. LE PARIS 2: Me
die tot de grens gaanj ui-
12.15 tot 22.45. zo. v a. f U"J
LE PARIS 3: Meisjes di#
trucjes kennen (18); 12.3t>rzi(
23.00. zo. v.a. 14.00. vrH ei
23.00. PASSAGE (PassagLr i
tel. 460977): Striking bac
14.00, 18.45, 21.30. zo.
16.00, 18.45, 21.30. H*"«»
FILMHUIS (Denneweg 56,|ld,
459900): Zaal 1: 19.30, 21.3LW(
alleen 20.30. Dark victoryLar
rtiibia
fin
^rd i
1 dsti
Bek
fitje:
Spartacus; vr. Morning
za. Jezebel; zo. Pepe-le-n
ma. China seas; di. Notoi
NACHTVOORSTELLINGEN: f
CINEAC 1: Police acad
2Runaway (16); za. 00.15.
NEAC II: Madonna (16); L
00.15. CINEAC III: CheecE
Chong's nice dreams (16c
00.15. EUROCINEMA:
sex gesproken (18);
00.02. LE PARIS III: Mef
die alle trucjes kennen (181
za. 23.00.
ichl
MAGISCH FIGUUR
In elk vakje dient een letter te
ingevuld, waardoor zowel hori #t);
als verticaal woorden van navo no l
betekenis verkregen kunnen w «hl
1 één der spelers van een voe Wc
tal; 2 Nederlandse provincie; 3 da
zalige toestand; 4 steenvrud rr')
eetbare pit; 5 waardepapier. 1
[09;
OPLOSSING
I