Celenk moet paus-proces redden fieidoeSotwonfc Dominee Wentsel houdt van de joden, maar ze moeten wel christenen worden kerk wereld "H ACHTERGROND QeidóaQowuvnt DINSDAG 9 JULI I985PAGINi 40.000 tempels en kerken in China weer open Volgens de buitenlandse edi tie van het Chinese Volks dagblad (Renmin Ribao) zijn er in de afgelopen tien jaar in de Volksrepubliek 40.000 moskeeën. kerken, boeddhis tische en taoïstische tempels opgeknapt en heropend. In China wonen ongeveer 10 miljoen moslims tussen tien tallen miljoenen andere gelo vigen. Zo n 5000 zijn verte genwoordigd in allerlei open bare functies. De regering schat dat er in China nog 3 miljoen katholieken en even zoveel protestanten leven. Het uitoefenen van religie was tijdens de Culturele Re volutie van 1966 - 1976 streng verboden en atheïsme wordt bevorderd door de commu- nistiche partij van China. Of ficieel is er volgens de grond wet geloofsvrijheid Het be wind in China staat een be perkte herleving van de reli gie toe zolang deze door de staat gecontroleerd kan wor den. Een voorbeeld daarvan is de zogeheten patriottische katholieke kerk van China die geen banden met het Va- ticaan heeft. Dikwijls gelooft en zegt men van een ander eerder het kwaad dan het goede; zo zwak zijn wij. „DE JODEN HET HEIL TE ONTHOUDEN IS EEN VAN DE GROFSTE VORMEN VAN ANTI-JUDAïSME' „God straft het volk Is raël door zijn vijanden, de Hitler-troepen. Dat is de straf Gods". Aldus dr. B. Wentsel, als gerefor meerd predikant verbon den aan de Westduinkerk in Den Haag, afgelopen vrijdag in een toespraak over „De zin van het lij den" voor de zomerconfe- rentie in Amerongen van de Reformatorische Stu dentenvereniging CSFR. ,,Hèt klassieke antwoord van de anti - judaïstische theologie" ,,De opvattingen van dr. Wentsel vormen in de kern hèt klassieke ant woord zoals dat eeuwen lang dooi- de anti-judaïsti- sche theologie is geformu leerd aan het adres van het jodendom". Aldus het commentaar van Hans Janseri, theoloog binnen de Nederlandse Hervorm de Kerk bij nevenstaand interview met de Haagse gereformeerde predikant. „Door Jezus niet als de Messias te erkennen", vat Jansen dit anti-judaïsme samen, „heeft het joodse volk de vervloeking over zich afgeroepen. Als ge volg hiervan blijft God door de eeuwen heen de joden straffen. Elke cata strofe hebben de joden dus aan zichzelf te wijten. Dit is het klassieke schema dat de weg heeft gebaand naar de holocaust en dit is het schema van dr. Wentsel". Hans Jansen is de auteur van het in twee delen ver schenen boekwerk „Chris telijke theologie na Ausch witz" en een kenner bij uitstek van de theologi sche gestalten die het anti- judaïsme anti-semitisme kon en en kan aannemen. Hij is tevens lid van het Overlegorgaan van Joden en Christenen. Dit Ojec onderzoekt thans in sa menwerking met de Anne Frank Stichting de moge lijkheden om dr. Wentsel wegens opwekking tot jo denhaat voor de rechter te dagen. Voorzitter Dick Houwaart van de Anne Frank Stichting tekent bij de uitaltingen van dr. Wentsel aan: „Dit is onge hoord. Dit is erger dan ik mocht vrezen. Dit laat ik niet passeren". En Marcel Poorthuis, stu die-secretaris van de Ka tholieke Raad voor Israel zegt: „Dit is verziekte the ologie. Pervers". Simon Schoon, de gerefor meerde voorzitter van het Ojec, was niet voor com mentaar bereikbaar. dit nu wel echt zo bedoeld had. Dr. B. Wentsel, welwillend: „Zeker, onder de joden die zijn omgekomen in de holo caust waren ook martelaren. Ongetwijfeld. Denk maar aan Anne Frank. De goeden lij den met de slechten mee. Maar dat alle joden martelaar, slachtoffer waren nee dat kun je onmogelijk volhouden. Daarvoor was de catastrofe te groot. De holocaust was de straf van God voor de zonden, die door de joderi waren be gaan". We schrijven 8 juli 1985. Ruim 40 jaar zijn verstreken sinds Anne Frank en die zes miljoen anderen in dq gaska mer verdwenen. Op de salon tafel liggen een bijbel, een pe riodiek uit Zuid-Afrika en een werk van de hand van de geïnterviewde zelf. Een niet onhartelijke man, deze dr. B. Wentsel. die iets van recht vaardige gestrengheid uit straalt. Als gereformeerd pre dikant staat hij sinds dertien jaar in de Westduinkerk in Den Haag. Recht door zee is hij ook: „De weergave van mijn woorden in uw krant van afgelopen zaterdag was correct. Daar ding ik niet op af. Natuurlijk heb ik veel r de i toegeschreven juist. Alleen de kop vond ik wat ongelukkig gekozen „Ho locaust was Gods straf voor joodse zonde". Dat was maar één zinnetje uit een lang be toog. Dat juist dat boven het artikel is komen te staan, vind ik niet terecht". Dr. Wentsel heeft er niette min begrip voor dat we nog even bij dit zinnetje stilstaan De jopdse zonde. Bedoelt hij daarmee de kruisiging van de Zoon van God? „Nou. niet in eerste in stantie. De belangrijkste zon de van de joden is dat ze zich van God hebben afgekeerd. Negentig procent van de jo den lapt de Here aan zijn laars. Zo is het toch? Dat kun nen we toch niet ontkennen? Vraag het de orthodoxe joden zelf. Negentig procent van het jodendom heeft zich van God afgekeerd. En als je je van God afkeert, ja. dan gaat het nu eenmaal verkeerd". De kruisiging van Jezus en het feit dat de joden in Hem niet hun verlosser herkennen komen op de tweede plaats? „Dat zie ik als secundair, ja. Voorop staat dat de joden zich van de Here hebben afge keerd. Daarmee hebben ze het onheil van de holocaust over zich afgeroepen. Lees Deuteronomium 28 er maar op na. In de verzen 15 tot 68 worden daar alle vervloekin gen opgesomd die het uitver koren volk over zich heen krijgt indien het de Here niet gehoorzaamt. Dat staat er niet voor niets. En dit hoofdstuk geldt ook nu nog. Natuurlijk moet je de ontwikkeling van de geschiedenis honoreren, maar vervolgens moet je de Dr. B. Wentsel: jodenvriend lijn van het Oude Testament doortrekken naar heel de ge schiedenis" De secularisatie in de Wester se wereld heeft haar stempel onmiskenbaar ook .op het jo dendom gedrukt. Massale on godsdienstigheid is echter een verschijnsel van na de oorlog. Wat hadden de joden in de ja ren dertig precies misdaan dat ze de holocaust verdienden Moeten we niet vaststellen dat uw redenering begint bij de constatering van de holo caust? En dat u uit dit gege ven afleidt dat God de joden heeft gestraft? „Dat doet er niet zoveel toe, lijkt mij. Heel de structuur van het Oude Testament wijst erheen dat zegen en vloek sa menhangen met gehoorzaam heid en ongehoorzaamheid aan God. Ongehoorzaamheid en vloek horen bij elkaar. De ballingschap in Babel was een straf die aan Israel werd op gelegd. De verwoesting van Jeruzalem in 586 door Assyrië staat voor de vergelding Gods. Zo ook de holocaust. Als zo'n catastrofe zich voordoet heeft men kennelijk niet naar God geluisterd. Minus de slachtof fers dan de goeden die met de kwaaien meelijden. En be grijp me gqed: ik presenteer dit niet als mijn visie. Ik zeg alleen wat er in de bijbel staat". De afgelopen veertig jaar heeft hier en daar de visie veld gewonnen volgens welke de holocaust niet zozeer aan de joden zelf te wijten is als wel aan de christenen. Dank zij een eeuwenlange stigmati sering van de joden als gods moordenaars werd Hitier de zondebok die hem zo van pas „Ik erken dat wij christenen mede het klimaat hebben op geroepen dat de holocaust mo gelijk maakte. Wij zijn mede schuldig. En uiteraard zijn ook de nazis mede-schuldig. Het nationaal-socialisme was Gods roede en het werd ook zelf door God vernietigd. Maar ik vermag met in te zien hoe de schuld van chris tenen en nazi's een afdoende verklaring kan bieden voor hetgeen gebeurd is. Zou je die veronderstelling volgen, dan rijst immers direct de vraag: hoe heeft God de holocaust dan goed gevonden? Hij heeft toch toegestaan dat het ge beurde?" Is God niet een beetje te groot om je in Zijn overwegingen te kunnen verplaatsen? „Natuurlijk, we zitten niet op Gods troon. We moeten veel aan hem overlaten. Maar ik probeer de geschiedenis toch altijd uit Gods Majesteit te duiden. God regeert. Niets ge beurt bij toeval. U en ik zitten hier niet bij toeval. Dit moet over ons komen". U erkent dat u als christen mede-schuldig bent aan de moord op zes miljoen joden. Maar door uw schuld heen. zegt u, heeft de wrekende God toegeslagen. Uiteindelijk, zegt u, hebben de joden hun lot dus aan zichzelf te wijten. Mogen we dit religieus anti semitisme Ridderkerk, hebben we joden in de onderduik gehad. En mijn vader heeft mij altijd ge leerd: als je een jood ziet, zie je Jezus, dan zie je iemand van het volk van Jezus. Voor een jood moet je een dubbele buiging maken, zei hij altijd. Het heil komt uit de joden. Op de troon in de hemel zit een jood. Een telg van David. De aarde wordt bestuurd door een jood, die tegelijkertijd God is. Dat is het typische". „Dat is absurd! Volkomen ab surd! Ik ben een jodenvriend. Ik hou van de joden" U houdt van de joden? „Natuurlijk! Ik heb de joden juist bij uitstek lief als volk Gods. Bij mijn ouders thuis, in „Wat ik zeg. Ze hebben zich van God afgewend. Ze heb ben zich van het heil afge wend. En wij christenen heb ben de opdracht hun dat heil alsnog te brengen" „Natuurlijk. Wij christenen hebben de opdracht ook de jo den in het heil te betrekken. De joden het heil te onthou den is één van de grofste vor men van anti-judaïsme". Teruggekeerd op de redactie, welt er tenslotte toch weer twijfel op of dr. B. Wentsel bovenstaande uitlatingen nu wel echt zó en niet anders heeft gezegd. Telefonisch ge confronteerd met de weerga ve van het vraaggesprek, be vestigt hij andermaal dat zijn gedachtengoed juist is weerge geven. „Voegt u er alleen nog dit aan toe", vraagt hij vrien delijk: „Zoals de joden zijn en worden gestraft voor hun on gehoorzaamheid aan de Here, zo geldt dit ook voor de kerk. We leven in een tijd van afval van de levende God. Wie weet wat wij qhristenen nog voor massale slachtingen te verwerken krijgen?". WILLEM SCHEER ROMEINSE RECHTBANK WIL NAAR TURKIJE (Van onze Romeinse corres pondent Cees Manders) Bekir Celenk, die het brein zou zijn achter de aanslag op de paus, zal wel nooit door zijn vaderland Turkije aan Italië worden uitgeleverd. Maar het feit dat hij zich nu in Turkije bevindt en niet meer in Bulgarije heeft bij de ■Romeinse justitie de hoop ge wekt hem in. het proces dat hier loopt in verband met de aanslag op de paus alsnog te kunnen betrekken. De Ro meinse rechters willen als het verzoek om uitlevering niets oplevert naar Turkije reizen om Celenk daar te ver horen. „uitwijzing" door lan Turkije, zater- heeft gisteren de zitting van het Romeinse pro ces in verband met de aanslag op de paus geheel beheerst. Ali Agca, de feitelijke dader van de aanslag, zou opnieuw worden gehoord. Maar hij liet Bulgarije dagnacht, rechter Santiapichi schrifte lijk weten liever in zijn cel te blijven. „Ik kom niet, uit pro test tegen die belachelijke uit levering van Bekir Celenk door Bulgarije aan Turkije", schreef Agca. „Alles maakt deel uit van een politiek com plot tussen Bulgarije en Tur kije". Agca beloofde de rechtbank dat hij de „rest van de waar heid" over de aanslag op de paus zou onthullen als de paus en de secretaris generaal van de VN Perez de Cuelar zich zouden inzetten voor de vrij lating van Emanuela Orlandi. Emanuela Orlandi, een in het Vaticaan woonachtig meisje, werd twee jaar geleden ont voerd, volgens Ali Agca om zijn vrijlating af te dwingen. Ali Agca, die het gehele pro ces tot nog toe beheerst heeft met zijn bizarre en raadsel achtige optreden, liet de rechtbank gisteren ook weten dat zijn landgenoot Oral Ce- lik. die hem bij de aanslag fy siek zou hebben geholpen, zich momenteel in Nicaragua bevindt. Daar maakt hij vol gens Agca deel uit van de „Internationale Brigade". Ook nu weer is met geen ze kerheid te zeggen of Agca liegt, verzint of de waarheid spreekt. Maar vaststaat in elk geval dat de plotselinge „vrij lating" van Celenk hem niet onberoerd heeft gelaten. Vol gens Ali Agca was Celenk de grote man achter de aanslag op de paus: hij zou destijds in opdracht van de bulgaarse ge heime dienst Agca en zijn vrienden hebben ingehuurd om de paus te vermoorden. Vanuit Bulgarije heeft Celenk zich er altijd toe kunnen be perken Agca's verhaal simpel weg te ontkennen. Nu Celenk zich in het voor de Italiaanse justitie wat toegan kelijkere Turkije bevindt, wordt het makkelijker de verklaringen van Agca te toetsen aan die van Celenk. Het proces in Rome zit te springen om een dergelijke „opening", want over de hele linie (aanklager, rechters, verdediging en publiek) is een zekere Agca-moeheid te be speuren. Niemand weet wat Agca morgen weer gaat „ont hullen", en niemand durft te beweren dat Agca volledige onzin kletst. Celenk kan hier enige hoognodige opheldering verschaffen. De Romeinse rechtbank heeft gisteren de eerste stappen on dernomen om in contact te kunnen treden met Bekir Ce lenk. Er zal een verzoek om uitlevering worden gedaan aan de Turkse regering, want Celenk is verdachte in dit paus-proces. Het verzoek om uitlevering zal worden gedaan op grond van de conventie van Straatsburg van 1977. Daarbij hebben enkele lan den, waaronder Italië en Tur kije, zich ertoe verplicht el kaar te helpen bij de bestrij ding van het terrorisme. Dit zou uitlevering aan elkaar van van terrorisme verdachte person.en (zoals Celenk) kun nen inhouden, ware het niet dat Turkije zijn onderdanen nooit aan andere landen uitle vert. De Romeinse rechtbank heeft daarom ook een andere proce dure op gang gebracht: die om de Turkse justitie ertoe te be wegen haar medewerking te verlenen aan een zogenaamd „rogatorio internazionale". Dat betekent dat de Romeinse rechters naar Turkije reizen om verdachte Celenk daar in het kader van dit proces te verhoren. Maar een veroorde ling, als die daarop zou vol gen, kan Celenk dus niet tref fen. Voorlopig gaat het de Ro meinse rechtbank er alleen maar om Celenk te „confron teren" met Ali Agca en het „proces van de eeuw" te red den. Verse worst met stamppot rauwe andijvie vruchtengruwel De benodigdheden voor twee: 200 g verse worst, 25 g margarine, salie, tijm, uitje, mespunt bloem, 1 le pel tomatenpuree, zout; tot 1 kg aardappelen, zout, peper, nootmuskaat, melk, 250 g andijvie, 75 g geraspte kaas; 2,5 dl water, 25 g gerste- vlokken, 200 g vruchten (ten minste twee soorten: aardbeien, bessen, frambo zen, perziken), halve ci troen, suiker naar smaak. Breng in de braadpan drie centimeter water aan de kook, leg er de worst in, keer haar na een paar tellen en haal haar na nóg een paar tellen uit de pan. Bewaar het kooknat. Braad de worst op een matig vuur en regelma tig kerend bruin en gaar in twintig minuten. Braad de laatste vijf minuten weinig salie, tijm en fijngesneden ui mee. Leg de worst op een warm bord en maak de jus af door de bloem door het vet te roeren en een deel van het kooknat tóe te voegen met tomatenpuree en zout. Kook de aardappelen gaar in weinig water met zout, giet ze af. stamp ze fijn en maak er met peper, nootmuskaat en melk een stevige puree van. Meng de gewassen en fijngesneden andijvie door de puree en warm de stamppot al roerende op een groot vuur op. Meng op het laatste moment de kaas door de stamppot. Strooi de gerstevlokken (re formartikel) in het aan de kook gebrachte water, roer een keer en laat ze in een kwartier zacht koken gaar worden. Warm vervolgens de schoongemaakte en even tueel kleingesneden vruch ten een halve minuut mee. Maak de vruchtengruwel van het vuur op smaak af met citroensap en suiker en laat de massa koud worden. JEANNE Zonnige perioden DE BILT Een uitloper van het Azoren-hogedrukgebied beheerst morgen en de eerst volgende dagen het weer. Er zijn perioden met zon, en het blijft morgen vrijwel overal droog. Vannacht kan bij tame lijk heldere hemel de lucht af koelen tot een minimumtem peratuur van omstreeks 12 graden. Morgenmiddag zal de maximumtemperatuur in de buurt van de 20 graden liggen, maar in het waddengebied blijft het iets koeler. Er staat een matige, meest noordweste lijke wind, kracht 3 a 4. Na' morgen gaat de tempera tuur iets omhoog, tot circa 24 graden. In het weekeinde ver liest het hogedrukgebied gelei delijk de greep" op het weer bij ons. De laatste computer-prog noses duiden erop, dat dan een buiengebied passeert, wat zon dag opnieuw afkoeling zou moeten brengen. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor donderdag en vrijdag: Zuid-Skandinavië: wisselend bewolkt, in zuid-Noorwegen enkele buien. Middagtempera- tuur van 17 graden langs de Noorse westkust tot 24 langs de Zweedse oostkust. Ierland en Schotland: veel be wolking en plaatselijk regen. Middagtemperatuur tussen 16 en 20 graden. Engeland: perioden met zon en meest droog. Middagtempe ratuur van 18 graden in Wales tot 24 in Zuidoost-Engeland. Benelux: perioden met zon en meest droog. Middagtempera tuur rond 24 graden. Duitsland: perioden met zon en droog. Middagtemperatuur tussen 22 en 26 graden. Frankrijk: zonnig en droog. Middagtemperatuur van 20 fraden in het noordwesten tot 0 bij de Pyreneeen en aan de Riviera. Spanje en Portugal: zonnig en droog. Vrijdag in het zuidwes ten meer bewolking. Middag temperatuur langs de kusten 25 tot 30 graden, op de Spaan se hoogvlakte tot circa 36 gra den. Italië en Joegoslavische kust: droog en zonnig. Middagtem peratuur tussen 26 en 31 gra den. Alpengebied: zonnig en droog. Middagtemperatuur tussen 22 en 27 graden -EN H Religieus anti-semitisme De gereformeerd predikant dr. B. Wentsel uit Den H "IE houdt van de joden, maar haat hun religie. Hierop komt flus d< stellingname neer die hij afgelopen vrijdag in Amerongjben, i verdedigde en gisteren tegenover een onzer redacteuren nté eens in alle duidelijkheid toelichtte. Weliswaar kunnen <f[jvjtg thodoxe joden van dr. Wentsel een genadiger oordeel ven(j wachten dan niet-orthodoxe, maar uiteindelijk moeten afn. joden christenen worden. De joodse religie heeft in de ogfct gan van dr. Wentsel geen bestaansrecht en dient, liefst op milfiik- d wijze, te worden uitgeroeid. h geb Om te beginnen is deze opvatting buitengewoon bizar f onwaarachtig. Voor religieuze mensen is hun godsdienst f dragende grond van hun bestaan. Zij ervaren hun mi in hun religie. Het is de lucht waarin zij ademen. Hoe k; men van iemand houden en hem toewensen niet meer ademen? Zoals dit niet mogelijk is, is het ook niet mogeli van joden te „houden" en hun religie te vervloeken. Wie se van joden wil „houden" de pathetiek van deze uitdru) king bezorgt ons koud zweet respecteert noodzakelijke wijs ook hun religie. Wie hun religieuze adem verwerpt, ve werpt ook de joden zelf. Indien zijn afschuw van de jooi" religie waarachtig is, is de liefdesbetuiging van de Haaj predikant voor het joodse volk dus huichelarij. Het gedachtengoed van dr. Wentsel is ook heel gevaarliji De kern van zijn visie komt overeen met de kern van anti-judaïstische theologie die in de loop van vele eeuwen <krf joden heeft gestempeld tot godsmoordenaars. Deze theology heeft het klimaat waarin de holocaust kon plaats vindejoe(j( mede mogelijk gemaakt. De sterke opkomst van fundameiu talistisch georiënteerde christenen kan het religieus anti-s|orc|€ mitisme van dr. Wentsel en zijn geestverwanten ook in or^nge land nieuw leven inblazeh. Tegen deze achtergrond hebbaet de Stichting Bestrijding Anti-semitisme' en de Anne Frai|r v; Stichting groot gelijk dat ze van de uitlatingen van de Haa£ h; se predikant „een zaak" maken en bezien of een aanklacht} wegens opwekking tot jodenhaat juridisch haalbaar is. e y un g INTUSSEN moeten we ons ervoor hoeden de ernst van hjondi anti-semitische gevaar buiten proporties op te blazen. De re?ant liteit gebiedt ook oog te hebben voor de groeiende tolerantetrol voor het jodendom binnen zowel de Wereldraad van KerkeJan als de R.-K. Kerk. De erkenning dat de weg naar God nocferzo door het christendom noch door jodendom gemonopoliseenng. wordt, lijkt hier onherroepelijk. Ook voor de islam en cfcige> overige godsdiensten begint geleidelijk aan de dageraad vajem begrip te rijzen. Het zou te wensen zijn dat wij allemaal aaijoeg dachtiger naar het joodse adagium luisteren dat zegt: het gabaar er niet om dat alle mensen joden worden, het gaat erom daar alle mensen „mensen" worden. yel loffie Veelzijdig drama Ich h Er zitten twee kanten aan de inspanning die 7.000 (van ti0® in totaal 7.500) inwoners van Wognum zich getroosten 05 via een kort geding te voorkomen, dat het in dat Noordhq\ant, landse dorp wonende Argentijnse gezin Scelso wordt uitgten n wezen. Het is zonder meer hartverwarmend dat in ons laroiede een plaatselijke leefgemeenschap vol overtuiging gaat sta^BM achter een buitenlands gezin, dat zich in moeilijkheden I vindt. Of zoals de woordvoerder van het actiecomité, pastbf Mars, het in het Westfries formuleert: „We gaan hend hend tot het bittere end". Buitenlanders hebben bij eens andere ervaringen. lat d Jaan ■tt naak V AN de andere kant heeft staatssecretaris Korte-van Hem^aat i van Justitie er terecht op gewezen, dat de goed bedoelde a<k de tie ook een gevaarlijk precedent kan zijn. Als een groep buïPvi€ gers er bij de rechter voor kan pleiten een buitenlands gezi{'ez'( te laten blijven, dan kan een andere groep met evenveej°^2 recht een beroep op de rechter doen om het tegendeel te be^jets reiken. Iedereen heeft uiteraard het recht over welke zaalerle dan ook een mening te hebben, maar wat gaat het niet i()us I menselijk opzicht, maar in juridische zin de individuele"*1 burgers feitelijk aan? In dat licht zou de president van dn Haagse rechtbank morgen in kort geding de zaak wel 1 niet-ontvankelijk kunnen verklaren, omdat de inwoners vaf" Wognum geen direct belanghebbenden zijn. Er zijn meer kanttekeningen te plaatsen bij de zaak-Scelso De burgemeester van Wognum heeft laten weten, dat hij all hoofd van de plaatselijke politie een eventueel bevel vair Justitie om het Argentijns gezin vóór de afhandeling van hel kort geding uit te wijzen, tot 10 juli naast zich neer zal leg; gen. Een opmerkelijk voorbeeld van burgerlijke ongehoor zaamheid, waar we echter best begrip voor kunnen opbren- gen. De onduidelijke zig-zag-koers, die het ministerie op dil punt heeft gevolgd, is even onzorgvuldig als onbehoorlijk Justitie heeft in de afgelopen dagen nu eens verklaard, dal door het kort geding de uitwijzingsprocedure zou worden op- I geschort, dan weer dat daar geen sprake van was. Van een burgemeester kan moeilijk worden verwacht, dat hij klakke- loos bevelen opvolgt als een ministerie zó met mensen omj springt. Het ministerie zou zich het handigst uit de zaak kunnen redden door de ambtelijke molens wat langzamer dan nor maal te laten malen, zodat de „voorbereidende procedure" voor de uitzetting pas na het kort geding zal zijn voltooid, Wil de staatssecretaris daarentegen het risico van gezichts; verlies voor lief nemen, dan blijven haar twee mogelijkhe den over. Via een formeel verzoek van het kabinet kan zij de Commissaris der Koningin in Noord-Holland vragen de uit] voering over te nemen van de aan de burgemeester opgedra gen wettelijke taak. Minder kans op succes zal er zijn indien de staatssecretaris de procureur-generaal vraagt de burgew* meester tot andere gedachten te dwingen, want die procu reur-generaal kan de weigerachtige burgemeester niet dwin gen. Al die juridische verwikkelingen zouden bijna doen verge-i ten, dat er in Wognum iets merkwaardigs aan de hand is Het is immers onbegrijpelijk dat dit buitenlandse gezin, da' zich vier jaar geleden in Wognum vestigde en waarvan twet van de drie kinderen in ons land zijn geboren, pas onlangs tt horen kreeg dat zijn beroep op het asylrecht was afgewezen Zo'n onderzoek dient uiteraard zorgvuldig te gebeuren, maar de tijd die het nu heeft gevergd is niet aanvaardbaar. Juri- disch zal de staatssecretaris het gelijk wel aan haar zijde heb-l p ben, maar de affaire toont opnieuw aan, dat het vreemdelin genrecht in ons land hoognodig moet worden bijgeschaafd. J""

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2