Torhout /Werchter festival wisselvallig maar gezellig M Castiglioni: serieuze ondertoon aan lichtvoetige expositie Gemeentemuseum bioscopen KUNST QeidóaQowumt MAANDAG 8 JULI 1985 PAGIN, Dallas producent doodgeslagen LOS ANGELES De Amerikaanse tv-producent Barry Crane van „Mission Impossible" en episodes uit het begin van de serie „Dallas" is doodgeslagen. Crane, 57, ook bekend als bridgekampioen, werd dood gevonden in zijn huis in Los Angeles. Crane pro duceerde of realiseerde op tv ook verscheidene afle veringen van „The Streets of San Francisco", „Police Story" en „The Incredible Hulk". NEDERLAND WINT „KNOKKE CUP 1985" KNOKKE - De Nederlandse VAR A-ploeg heeft zaterdag in de Belgische badplaats Knokke de „Knokke-cu|J-1985" gewonnen. Aan deze prijs is een geldsom van 250.000 frank (bijna 14.000 gul den) verbonden. De Nederlandse ploeg bestond uit de drie zangeressen Mathilde Santing, Julya Loko en Astrid Seriese. De VARA-ploeg maakte van meet af aan de beste indruk. De tweede prijs (150.000 frank of bijna 8500 gulden) ging naar de Belgische BRT-ploeg samengesteld uit Patrick Alessi, Nikki Langley en John Vijdt, terwijl het Bulgaarse team (samengesteld uit Levis, Petkova en Nikolova) derde werd. Aan de Knokke- -cup-1985, waarvan de finale rechtstreeks in de Sovjetunie werd uitgezonden, namen zeven ploe gen uit zes Europese landen deel. Het puntenver- schil was aanzienlijk: Nederland 153 punten; Bel gië 138 punten en Bulgarije 122 punten. Astrid Serieze (rechts) krijgt bloemen van haar nichtje Ricky, terwijl Julya Loko en Mathilde Santing lachend toezien. Leefwijze eskimo's op expositie LEIDEN De expositie „Groen land-tastbaar verleden" tot en met 1 september in het Rijksmuseum voor volkenkunde in Leiden, toont de be zoeker de traditionele manier van wonen op Groenland, de jacht met de hondenslee en in de zomer met de kajak en de noodzaak letterlijk alles van de jachtbuit, zoals de zeehond, te gebruiken. De leefwijze van de eski mo (Inuitbevolking) van Groenland vóór de jaren dertig, bestaande uit ja gen en vissen, is nog nauwelijks ver stoord door de invloeden van de wes terse beschaving. De tentoonstelling is mede door technische voorzienin gen toegankelijk voor visueel en au ditief gehandicapten. Muziek voor eeuw Kurhaus DEN HAAG Onder hel kopje Scheveningen Zondag- concert „100 jaar Kur haus geven drie musici van naam zondagmiddag 14 juli een concert in het Circusthea ter, dat om 12.15 uur begint. De drie musici zijn de Brazili aanse pianiste Eleana Rodri guez, Jaap van Zweden viool en Ronald Brautigam, piano. Van Zweden, 24 jaar, is con certmeester van het Concert gebouworkest. Hij was negen toen hij naar het concervato- rium ging en zestien toen hij winnaar werd van het viool concours Oskar Back. En dat, Ronald Brautigam. terwijl hij eigenlijk beroeps- voetballer had willen worden. Ronald Brautigam, die regel matig op de Haagse podia is te beluisteren, won vorig jaar de Nederlandse Muziekprijs, ook genoemd de Prijs van uitne mendheid. Hij wordt de laat ste tijd een „pianist van groot formaat" genoemd. U2: PLICHTMATIG EN ONGEÏNSPIREERD De populariteit van het Ierse U2 is groot. Dat werd zaterdag duidelijk tijdens de eerste dag van het inmiddels wereldbe roemde Belgische dubbel festival Torhout/Werch ter. Het aantal t-shirts, waarop de groep stond afgebeeld, was zo talrijk, dat het er even op leek dat het gebeuren omgedoopt zou gaan worden tot U2-fes- tijn. Maar net als andere ver wachtingen, kwam ook deze niet uit. Zo kondigde presenta tor Guy Mortier zanger Paul Young and The Royal Family aan als het hoogtepunt van het Torhout/Werchter festival en niet de inmiddels tot huisor kest uitgeroepen U2, hadden veel optredens iets weg van een Coca Cola-fles, die te lang heeft opengestaan waardoor de kracht eraf is en kon de or ganisatie zijn belofte: Wij be ginnen altijd op tijd dit jaar niet inlossen. Een verslag van de hoogte- en dieptepunten van een gezellig festijn. De festivalkoorts heeft op een epidemische manier toegesla gen in Europa. Het Haagsê Parkpop Festival zag met hon derdduizend mensen nog nooit zoveel festivalgangers bij el kaar, het verregende Engelse Milton Keynes festijn had al leen te klagen over het gedrag van, maar niet over het aantal mensen en ook Torhout- Werchter trok meer bezoe kers dan voorgaande jaren. Het roek-festival werd totaal door ongeveer 120.000 liefheb bers opgezocht: 58.000 in Tor hout en een dikke 60.000 in Werchter. Daarmee heeft het dubbel-festival een nieuw re cord gevestigd, want vorig jaar bleef de teller stilstaan bij de 110.000. De organisatie had er, naar aanleiding van het zeer aan trekkelijke festival-program- Torhout/Werchter festival, België. Met The Ramones, R.E.M, Lloyd Cole and the Commotions, The Sty le Council, Depeche Mode, Paul Young and the Royal F Joe Cocker. Zaterdag. ma, al een beetje op gerekend en had de terreinen vergroot. Hierdoor stonden in Torhout acht-en-een-halve hectare grond ter beschikking van een publiek, dat vanuit de lucht, op één gekleurde dekken leek. Hoewel de weerdeskundigen heel andere voorspellingen hadden gedaan, staat de zon al vroeg hoog aan de hemel. Dankzij een lekker zomers briesje branden de zestigdui zend festivalgangers niet aan als braadkippen in een te hete gril. Van de zon genietend lig gen ze te bruinen, terwijl de klanken van groepen zoals The Ramones, R.E.M en Lloyd Cole and the Commotions tot ver in de omtrek zijn te horen. Helemaal achter in het veld, waar alleen met een heel goe de verrekijker de verrichtin gen op het podium kunnen worden waargenomen, komt de muziek dankzij de bries met vlagen harder dan weer zachter overwaaien. Wat di rect opvalt, is dat de mensen er minder extravagant gekleed bijlopen dan tijdens het Park pop Festival. Op Torhout zijn de gekleurde kapsels en ande re gangbare modetrents ver te zoeken. Smaakmakers De eerste drie groepen blijken vooral als smaakmakers te die nen. Ze spelen geen onver dienstelijke concerten, maar echt indruk maken ze niet. Daarbij lijken zowel R.E.M als Lloyd Cole voor hun muzikale stormloop inspiratie in alle hevigheid te rug te grijpen naar de jaren zestig. Het is muziek vol akoestische elementen met veel slaggitaar én weinig soli. Niets nieuws onder de zon dus. Hoewel naar mijn smaak The Style Council en Depeche Mode in omgekeerde volgorde hadden mogen optreden, is het programma goed opgebouwd. The Style Council slaagt er als eerste in het publiek massaal mee te laten dansen. Het wordt het eerste hoogtepunt van de dag. Paul Weller en Mick Talbot aangevuld met een hecht spelende groep brengen een swingende show met voor velen „klassiek" songmateriaal zoals „Long hot summer" en „You're the best thing". Een geluk voor Paul Weller is dat het weer volledig meewerkt, want de ballades van The Style Council ademen de sfeer van een zachte zomer avond. De groep brengt overi gens geen kijkmuziek, want op het podium gebeurt weinig. Hoewel het concert, dat een uur duurt, voor het gevoel veel te snel is afgelopen, ver schillen de met soul doorspek te nummers niet zo heel veel van elkaar. Hierdoor worden de muzikale accenten die Wel ler en Talbot leggen op den duur voorspelbaar. De Engelse groep wordt echter door een behoorlijk verhit geraakt veld terecht teruggeroepen voor een toegift. Komt The Style Council vo caal niet zo sterk uit de hoek (er wordt regelmatig vals ge zongen) bij Depeche Mode dwingt de zang juist bewonde ring af. De bombastische syn- thesizermuziek wordt knap gebracht, maar boeit niet echt. Zanger David Gahan doet zijn uiterste best het publiek bij het gebeuren te betrekken, maar behalve de eerste rijen lukt dat niet echt. De zon heeft tijdens het con cert van Depeche Mode zijn hoogste punt bereikt en dat doet de stormloop op de tenten met frisdranken en bier alleen nog maar toenemen. Na elk optreden lijkt een volksver huizing van bezwete lichamen in gang gezet te worden. Heel anders is het achter het podi um waar Lloyd Cole in de schaduw van een parasol een interview weggeeft en Bart „Villa tempo" Peeters aan de tand wordt gevoeld door een verslaggever van de BRT. Pre sentator Guy Mortier is onder tussen humoristisch, maar toch leuk. „Vanderaerden is tijdens de vandaag gereden Tour de France-rit vijf minuten kwijt geraakt. Deze is terug te bezor gen bij de Humo-tent". Eén keer moet de veldwacht in ac tie komen als een verhitte fes tivalganger zich niet langer kan beheersen. Hij wordt ge boeid afgevoerd. De rest van de dag lijkt Torhout op één grote familie feestende men sen. Het concert van Paul Young begint 35 minuten te laat en duurt langer dan verwacht. Het wordt het tweede hoogte punt van de dag want zijn goed geoliede machine vol hits, mist zijn uitwerking niet. In zijn enthousiasme maakt Paul z'n gitarist bijna een kop je kleiner, wanneer hij tijdens een soepele dans net iets te wild met zijn micr'ofoonstand- aard heen en weer zwaait. Door velen zal dit incidentje niet eens zijn opgemerkt, want het is dringen voor het podium en slecht zicht is een van de gevolgen. De alcohol eist ook zijn tol, wat betekent dat een aantal mensen wat uitbundi ger is, dan ze normaal gespro ken zouden zijn. Dansend, ter wijl ze op eikaars schouders zitten, delen ze hier en daar, zonder dat er kwade opzet in het spel is, wat schoppen uit en belanden wat vuisten in wat maagstreken. Paul Young brengt ondertussen onder steund door een strak spelende groep en prachtige achter- grondvocalen van de drie steeds gelijk bewegende zan gers, lange, soms té lange uit voeringen van nummers zoals „Everything must change". Het publiek eet uit zijn hand, maar ook aan alle mooie din gen komt een eind. Het ge rucht als zal Bono aan het slot van het festival een duet zin gen met Joe Cocker heeft in middels de kop opgestoken. De leden van U2 arriveren ruim voor zij aan moeten treden op het festivalterrein. Als de bus langsrijdt, kijkt Bono wat treu rig, maar dat zijn waarschijn lijk de zenuwen. Op het moment dat het Ierse kwartet het podium betreedt lijkt het alsof er onweer los barst, zo enthousiast zijn de re acties. De nummers volgen el kaar, in eerste instantie, in snel tempo op. Daarbij zorgt de ondergaande zon voor een prachtig decor bij „MLK". Toch is er iets mis met U2. Het komt allemaal niet erg over tuigend over, zelfs zeer onge ïnspireerd. Zanger Bono is mi nutenlang bezig een baby het podium op te krijgen en haalt met enige moeite een jongen uit het publiek, die gitaar mag spelen tijdens „Knocking on heavens door". Het publiek dat weet hoe goed een concert van U2 kan zijn, laat het gela ten over zich heen komen. Een deel van de fans vertrekt nog voor de groep een noot heeft gespeeld. Ze hebben ge leerd dat de laatste trein niet wacht tot de Ieren zijn uitge speeld. En U2... Die lijkt de tol te betalen van een vermoeien de Amerikaanse concertreis. Bono probeert het nog met: het lijkt wel Woodstock. Ik wou dat ik „Stop the rain" kon zingen", maar zijn woorden missen doel. De eerste vuren worden ontstoken en even keert met „Gloria" en „Pride", waarvan het refrein massaal wordt meegezongen, het en thousiasme terug, maar U2 tilt zichzelf niet uit boven een plichtmatig spelen van de nummers. Even houdt het pu bliek zijn adem in als Bono aankondigt dat hij vereerd is op hetzelfde podium te mogen staan als Joe Cocker. Gaat het dan toch nog gebeuren... Nee dus. Joe Cocker levert het derde en laatste hoogtepunt van de dag, al is het veld dan al behoorlijk leeg. Hij begint op het moment dat de eerste festivaldag al driekwartier afgelopen had moeten zijn. Maar wie heeft gewacht krijgt waar voor zijn geld. Een opmerkelijk dikke Cocker werkt zich geïnspi reerd door het helaas maar een uur durende concert heen. Bijgestaan door de bijpassende schreeuwerige achtergrond koortjes en een fantastisch spelende groep, zingt hij de sterren van de hemel. Zowel tijdens de ballads als in de snellere rhythm blues-num mers boeit hij. Joe drinkt veel tussendoor en eindigt tenslotte met een nummer dat hem we reldberoemd maakte „With a little help from my friend". Wie het allemaal met zijn ei gen oren wil beleven moet blijven luisteren naar de KRO. Deze omroep maakte opna men, die binnenkort worden uitgezonden. HANS PIËT Haags Gemeentemuseum, Stad houderslaan 41, „Achilla Castiglio- ni, industrial design 1950-1984", tot 25 augustus, dinsdag t/m zaterdag 10-17 uur, zondag 13-17 uup INDUSTRIËLE ONTWERPEN Op de omslag van de ca talogus prijkt een vuurro de zitting van een kruk, die enigszins de vorm van een hart heeft. Dit sym bool, dat grote populari teit geniet om aan te ge ven dat bepaalde steden, sporten of andere dingen de voorkeur hebben, wordt door de Italiaanse industrieel ontwerper Achille Castiglioni (1918) ironisch gebruikt. De Duitstalige catalogus gaat immers over Castiglioni als „Meister des Design der Gegenwart". Op het affiche, dat de ten toonstelling van zijn ontwer pen tussen 1950 en 1984 in het Haags Gemeentemuseum aan kondigt, is dezelfde soort rela tivering te zien. Het figuurtje dat telkens in een andere pose is afgebeeld lijkt een tapdans uit te voeren. Bij het bezoek aan de tentoonstelling onder leiding van Castiglioni wordt het verband duidelijk. Druk gebarend, niet alleen met handen en voeten maar met zijn hele lichaam, zet hij zijn woorden kracht bij en demon streert zijn ontwerpen. In de brochure, die eveneens bij deze rondreizende tentoon stelling door Europa ver schijnt, is de ontwerper op elke bladzijde in een andere houding naast één van zijn produkten te zien. De aangekondigde zelfironie (catalogus, affiche, brochure) krijgt haar vervolg in de ten toonstelling. Castiglioni ont wierp in samenwerking met Ferrari en Cerri een opstel ling van zijn produkten, die verrassend en geestig is. Het eerste produkt waarmee de bezoeker oog in oog staat is Achille Castiglioni met één van zijn stapelingen. uverzicnt van werk van Castiglioni. een rode ligstoel. Samen met twee identieke exemplaren vormt d "e een carrousel. Castiglioni uoemt de construc tie een eerbetoon aan de Hol landse molen, maar voegt er aan toe dat de carrousel in Madrid of Parijs, de plaatsen waar de tentoonstelling na Den Haag te zien is, natuur lijk iets anders zal verbeelden. Zowel het ding zelf als de op merking van Castiglioni zijn exemplarisch voor zijn werk wijze; verandering, beweging, flexibiliteit zijn belangrijk. Wanneer aan dit alles een be hoorlijke dosis ironie wordt toegevoegd, ontstaat het beeld van een man die de nodige vraagtekens zet bij de indus trieel ontwerper als kunste naar en het ontwerp als sta tussymbool. Op de tentoon stelling wordt dit geïllu streerd door een groot goud kleurig triptiek als omlijsting van zijn succesvolle ontwer pen, waaronder zich geluids apparatuur, lampen en een wastafel bevinden. Helderheid Zijn ontwerpen worden gety peerd door grote helderheid; overbodige elementen ver mijdt hij zoveel mogelijk. „Onbevooroordeeld gebruik van voorwerpen leidt tot het opnieuw ontdekken van de oorspronkelijke logica van hun vorm. Als iets ons name lijk sinds jaar en dag ver trouwd is, dan denken wij er niet meer over na. Een over bekende vorm begrijpen, be tekent in dit geval de beteke nis ervan ontdekken. Dit in zicht ook aan anderen over brengen, betekent het voor werp een logisch voorkomen geven". Zo formuleerden de gebroeders Castiglioni van 1952 tot 1968 werkten Achille en Pier Giacomo samen hun uitgangspunt twintig jaar geleden. Juist het opnieuw bezien van het hoe en waar om kan tot nieuwe oplossin gen en tot nieuwe vormen lei den. Functionaliteit en esthe tiek hoeven elkaar niet in de weg te zitten. Bepaalde ontwerpen zijn in massaproduktie genomen, zo als een schakelaar uit 1968. Zij zijn in warenhuizen te koop en slechts weinig mensen zul len zich realiseren dat zo'n gewoon voorwerp door ie mand ontworpen is. Als ode aan de „anonieme ontwerper" is op de tentoonstelling een groot patroon van witte en zwarte schakelaars gemaakt waarin de naam Achille te le- Kooi Even verderop staat een enorm wite kooi waarin sani tair is opgesteld. Castiglioni vindt het belangrijk dat toilet, bidet, wastafel juist door hun plastische eigenschappen, van alle kanten goed te zien zijn. Bovendien krijgen ze door deze manier van presentatie de betekenis van voederbak jes in een vogelkooi en de ge kleurde handdoeken moeten aldus als papegaaien be schouwd worden. Bij elke op stelling hoort een verhaal. Ondanks de serieuze onder toon van dit reizende circus, is het vooral een lichtvoetig geheel geworden, met een en kele keer de neiging tot me ligheid. Bewonderenswaardig is het dat er door Castiglioni en zijn medewerkers een vorm bedacht werd waardoor het industriële ontwerp op een levendige manier getoond wordt. Door stoelen, tafels, krukjes op allerlei wijzen te stapelen of in speciaal ont worpen installaties te plaat sen, (een circuswagen, een wagon, een enorme balg van een camera), ontstond de mo gelijkheid om een aantal iden tieke produkten te laten zien. En deze manier van expose ren moet tegelijkertijd als commentaar opgevat worden, want Castiglioni weet elke schijn van een tentoonstelling van unieke kunstvoorwerpen te vermijden. De muziek op de achtergrond neemt het laatste restant twijfel weg. INGRID VAN SANTEN Voor een uitgebreid! agenda, ook voor de korOl' mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis well p kelijkse bijlage van dezi krant. hjST ALPHEN AAN DEN RIJN EUirbre ROCINEMA I en II (Van Boetzejnom laerstraat 6. tel. 01720-20800): A.prg view to a kill (12): 13.30, 18.30; 21.15. EUROCINEMA III: passage to India (al); 20.00ai"le' EUROCINEMA IV: Beverljr de Hills cop (al); 13.30, 18.30; jn a 21 00- de KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA III: Donald" Duck in het wilde westen (alü sel 14.00. UI LEIDEN LUXOR (Stationsweg j 19, tel. 071-121239): The Glon?1 au Miller Story (al): 14.30, 19.00f 21.15. LIDO en STUDiq (Steenstraat 39, tel.124130): passage to India (al); 20.00. view to a kill (12); Best defensJ (al); Beverly Hills cop (al); Will ness (12); 14.30, 19.00, 21.151 TRIANON (Breestraat 31, tell 123875): Vier vuisten in her kwadraat (al); 14.30, 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Good girl bad girl (16); 14.30. 19.00] 21.15. KINDERVOORSTELLING LIDO Assepoester (al); wof 14.30. NOORDWIJK LIDO THEATER. (Pr. Bernhardstraat 56, tell* 01719-12800): The killing fieldt (12); ma. di. 19.00. zo. 20.15. Dt)N]S bedrieger (al); di. wo. 15.00. Til roler slipjes (18); ma. di. 21.15.*"co idbi KATWIJK CITY THEATER y (Badstraat 30, tel. 01718-74075)!1' City heat; 14.45, 19.00, 21.15(1 d CITY THEATER II: Hot bub' U, blegum, dikke liefde (16); tijden c zie City I. CITY THEATER lllfeen Jaws III (al); tijden, zie City lkre' CITY THEATER IV: Sweet lolf lipop (18); 19.00, 21.15. ?eK( KINDERVOORSTELLINGEN I CITY THEATER: Pink Pantei Festival (al); 14.45. LIDOTHE- ATER; Popoye's grote lachparaj de (al); di. 16.00. wo. 15.00. VOORSCHOTEN WAY:Ghostbusteri The killing fields (12); 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN rvv Woody Woodpecker tekenfilms"1 wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA: Beintf^ there (al); 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Sneeuwwitje; 14.00. L DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27)rdt tel. 463500): A view to kill (12)L 13.15, 16.00, 21.30. ASTA f (Spui 27, tel. 463500): Witnes/i (12); 14.00. 19.00, 21.30fcon( ASTA 3: Kaos (16); 14.00Lor( 20.00. BABYLON 1 (naaslMTT Centraal Station, tel. 471656)PU Amadeus (al); 14.00, 20.00A si BABYLON 2: The cotton clutjd (12); 14.00, 18.45, 21.30. BAL-H, BYLON 3: Into the night (12)% 14.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Ru!79 naway (12); 14.00, 18.45, 21.30f is CINEAC 2: Beverly Hills coiptt (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINE>ru AC 3: 48 Hours (16); 18.45TOV 21.30. ma. di. 14.00. EUROCI NEMA (Leyweg 910, tel. 667066) The sound of music (al); 13.30 19.30. wo. 19.30. METROPO-' Vl LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756(lgen A view to kill (12); 13.15, 16.00»nda 18.45, 21.30. METROPOLE 2„ i\ A passage to India (al); 14.00,„t tl 20.15. METROPOLE 3: Ordea!31 l( by innocence (al); 14.00, 18.45)6 Vi 21.30. METROPOLE 4: Thief zal of hearts (16); 14.00, 18.451NU 21.30. METROPOLE 5: Filmïkpn zomer '85; di. wo. 14.00, 19.301 ma. 11.30, 18.15: Novecento I lPia II (16); ma. Paris, Texas (16); dibet Les choix des armes (16); woiken ODEON 1 (Herengracht 13|NU tel. 462400): Het grote Ewokppa avontuur (al); 12.00, 14.00, ëd 16.00. Battle rage (16); 18.45, 21.30. ODEON 2: Rues Meyer— 31 .9 31 f( S V draat (al); 13.45, 18.45, 21.30) ODEON 4: Enrico IV (16)' 13.45, 18.45, 21.30. LE PARI.' 1 (Kettingstraat 656402): Een heet duo (181 12.00 tot 22.30. LE PARIS 2 Mobilhome girls (18); 12.15 tot 22.45. LE PARIS 3: Een klas vol schootkatjes (18); 12.30 tot 23.00. PASSAGE (Passage 63 tel. 460977): Best defense (al)) 14.00, 18.45, 21.30. HAAG? FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal _1L'amore 16); f an ned one night (16); di. 19.30^ 21.30. Whatever happened toiTTc baby Jane (16); wo. 19.30) 21.45. |e I KINDERVOORSTELLINGEN: lri„. CINEAC III: Assepoester (al)Pt" ma. di. wo. 14.00. EUROCINE-Tat MA: Robin Hood (al); wo. 14.00» ODEON I: Het grote Ewok-, avontuur (al); 12.00, 14.00pcr 16.00. ar specerij; vnw.; 10 bloem; 18 verdriet; 21 bijbelse naam; 23 bouwwerktuig; 26 28 dun uiteinde v.e. zweep. Verticaal: 1 zangvogeltje; 2 zangsjK 3 Japanse munt; 4 gesteente; 5 u* bouw; 6 lang niet uitnemend; j sportevenement (afk.); 14 rekenkiL dig vraagstuk; 15 hulde: 18 kapf bint; 19 voltooid; 20 platte steen;! niet bevestigd; 25 vordering. OPLOSSING sie gz 'soi fr2 :|96ej| :»e 61 Uueds 81 Mee gi :iuos n LL :6ueiu|epp!Lu 9 Ue^je g :je| y g iBjedo 3 :efjsjoqpooj i qeeou 82 :sue lz :ai»ou 93 :6e 93 !ba3 33 !dos 13 :»jblus 81 !|e LV 91 :j9»sb ei ipsa 21 Mep 01 6 Ueded liueei y :sooj t :|bb)uozi*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 4