iïïïïTI
TAFEL
„Star Wars": paus
is er nog niet uit
ACHTERGROND
kerk
wereld
Zingeving holocaust door dr.
B. Wentsel wekt ontsteltenis
Pinchas Lapide biedt verrijkende visie op de pacifist Jezus
fieidoeSo
1
Af en toe regen
QeidóaQowuwt
MAANDAG 8 JULI 1985 PAGINA
Aanklaagde pausproces terug naar Turkije
Een van de beklaagden in het proces in verband met de aan
slag op de paus in mei 1981 is zaterdagnacht onverwacht vanuit
de Bulgaarse hoofdstad Sofia teruggekeerd naar Turkije. Dit
heeft de Turkse staatsradio gemeld. Bekir Celenk. die in Tur
kije werd gezocht wegens smokkel, is onmiddellijk na aan
komst in Istanbul gearresteerd. De Turk staat in Rome bij af
wezigheid terecht in verband met zijn vermeende betrokken
heid bij de aanslag op Johannes Paulus II. Na de machtsover
name in Turkije in 1980 verliet hij het land en vestigde hij zich
in Bulgarije. Sinds zijn naam werd genoemd in het pausproces
hadden de Bulgaarse autoriteiten zijn bewegingsvrijheid be
perkt.
Rumoer rond „column van de paus"
De Australische krantenmagnaat Rupert Murdoch zal weke
lijks een rubriek laten samenstellen uit de geschriften en toe
spraken van paus Johannes Paulus II. Deze conclusie kan wor
den getrokken uit de stroom van geruchten, bevestigingen en
ontkenningen die het afgelopen weekeinde de ronde deden
over een „eigen column" die de de paus zou schrijven voor de
honderden kranten die Murdoch uitgeeft of van nieuws be
dient. De kroniek zal waarschijnlijk worden samengesteld door
de Vaticanist Alfred Bloch. Op toespraken en geschriften van
de paus rust geen auteursrecht. Iedereen mag ze vrijelijk cite
ren en er „columns" uit samenstellen.
Jeugd is geen leeftijd,
het is een
geestestoestand
Samuel Ullman
(Van onze correspondent in
Rome, Cees Manders)
De paus heeft het moei
lijk met de „Star Wars".
Dit (Amerikaanse) idee
van de „Star Wars" of
„strategie defense initia
tive" beoogt de construc
tie van een ruimteschild
tegen (Russische) aanval
len met kernraketten.
De Russen hebben de
Star Wars-plannen, die
volgens hen slechts de
wapenwedloop versnel
len, van het begin af aan
hevig veroordeeld.
Voortdurend trachten zij
daarbij medestanders te
vinden.
De vraag was nu of de Rus
sen ook de paus, die regelma
tig pleit voor een afbouw van
de wapenrace, zo ver zouden
kunnen krijgen hun kritiek
op „Star Wars" te delen.
Eind vorige week werd in
Rome het bericht verspreid
dat de paus ronduit „nee"
zegt tegen die Amerikaanse
„Star Wars". Maar het afge
lopen weekend heeft de offi
ciële Vaticaanse woordvoer
der haastig dergelijke berich
ten moeten tegenspreken.
„De paus is er nog niet uit".
zo heette het. „Zijn rapport
over „Star Wars" is nog niet
klaar".
„Star Wars" blijkt een van de
neteligste problemen te zijn
die het Vaticaan de laatste ja
ren te behandelen heeft ge
had. In januari riep de paus
de „pauselijke academie van
wetenschappen", zijn hoogste
adviescollege inzake weten
schap en techniek, speciaal in
Rome bij elkaar om hem met
raad en daad terzijde te
staan. De 29 leden van dit il
lustere college, vooraanstaan
de geleerden uit zowel oost
als west, maakten voor de
paus een rapport. Dit rapport,
zo liet de voorzitter van het
college, de Braziliaanse pro
fessor Chagas, toen aan de
pers doorschemeren, twijfelt
aan de haalbaarheid en het
nut van „Star Wars".
De paus zou het advies van
„zijn" geleerden het liefst
willen overnemen, en had
dat met een officiële verkla
ring in januari ook al zullen
doen. Maar naar verluidt
„sterke diplomatieke druk"
(van de Amerikanen dus)
zouden de beslissing van de
paus hebben uitgesteld. De
Amerikaanse regering is er
veel aan gelegen te voorko
men dat de paus zich openlijk
tegen hun „Star Wars" ver
klaart. Voor de Russen geldt
het tegendeel.
Audiëntie
En volgens sterke geruchten
zou de Sovjet-minister Gro-
myko in februari bij de paus
slechts op audiërttie zijn ge
weest om hem ertoe over te
halen het voor de Russen zo
gunstige Star Warsrapport
van de Academia Ponteficia
over te nemen en te publice
ren. Volgens het Romeinse
dagblad La Repubblica zou
Gromyko de paus bij die ge
legenheid in ruil zelfs wat
meer godsdienstvrijheid in de
Sovjet-Unie hebben gebo
den... De paus is daar kenne
lijk niet op ingegaan.
Intussen blijft de wereld met
spanning en ongeduld uitkij
ken naar het Vaticaanse rap
port en dus het „laatste
woord" van de paus over
president Reagan's idee van
de zogenaamde „Star Wars".
„De paus studeert er nog op",
zegt het Vaticaan, en in het
Vaticaanse jargon betekent
dat dat de paus het er bijzon
der moeilijk mee heeft en het
voorlopig verstandiger of
meer opportuun acht zijn me
ning maar voor zich te hou
den. Trouwens, „Star Wars"
is geen zaak van een of twee
jaar. Volgens de pauselijke
adviseur Chagas kan het nog
wel 15 jaar duren, voordat
dergelijke plannen geconcre
tiseerd kunnen worden.
Katholieke f
kus voor
Libanese
vlag
Een Vaticaanse delegatie
onder leiding van kardi
naal Etchegaray heeft
vrijdag namens paus Jo
hannes Paulus II in Bei
roet besprekingen ge
voerd met onder anderen
president Amin Gemayel
en premier Rashid Kara-
mi van Libanon over de
christenen in het land.
Het sturen van de dele
gatie is de meest concre
te stap die de paus heeft
gezet ter ondersteuning
van de ruim 1 miljoen I
met Rome verbonden
christenen in Libanon. Op
de foto een plechtigheid
waarbij kardinaal Etche-
gary een Libanese vlag
kust waarin een crucifix
is gewikkeld.
Meer dan 100.000 mensen
herdenken 1100e
sterfdag H. Methodius
Meer dan 100.000 mensen
hebben gisteren in Velehrad
(300 kilometer ten oosten van
Praag) de kerkelijke plech
tigheid bijgewoond ter ere
van de 1100e sterfdag van de
H. Methodius, die samen met
zijn broer de H. Cyrillus het
christendom naar de Slavi
sche volkeren heeft gebracht.
Tot de aanwezigen behoor
den president Gustav Husak,
de Tsjechische minister van
cultuur, Milan Klusak, kardi
naal Frantisek Tomasek,
aartsbisschop van Praag, en
kardinaal-staatssecretaris
Agostino Casaroli die paus
Johannes Paulus II vertegen
woordigde. De laatste twee
werden door de menigte met
een lange ovatie verwel
komd.
De paus had van de Tsjechos-
lowaakse autoriteiten geen
toestemming gekregen de
plechtigheden bij te wonen.
Kardinaal Franz König,
aartsbisschop van Wenen, de
Engelse kardinaal Basil
Hume en kardinaal Jean-Ma-
rie Lustiger uit Parijs hadden
geen visum gekregen voor
een verblijf in Tsjecho-Slo-
wakije geen visum gekregen.
De gelovigen in Velehrad
hieven telkens spreekkoren
aan ter ere van de paus, kar
dinaal Casaroli en kardinaal
Tomasek. Toen minister Klu
sak op het „volksfeest", zoals
de autoriteiten het noemden,
de culturele betekenis van
Methodius en Cyrillus onder
streepte, corrigeerde de me
nigte hem steeds door te roe
pen „de heilige, de heilige".
Kardinaal Casaroli had voor
Vrijdag had kardinaal Casa
roli een ontmoeting met pre
sident Husak. Bijzonderheden
over het onderhoud werden
niet meegedeeld.
de kerk van Velehrad een
geschenk van de paus meege
bracht: de gouden roos, een
onderscheiding die pausen
aan heilige plaatsen kunnen
verlenen. Talrijke pelgrims
bleken in het bezit van ge
typte gebedsboeken uit de
ondergrondse pers ter ver
vanging van gedrukte boe
ken. Voordat de plechtigheid
begon scandeerde de menigte
leuzen als „Wij willen de
paus" en „Leve Johannes
Paulus II".
De paus riep zondag tijdens
het middaggebed de menigte
op het St. Pietersplein op tot
„geestelijke eenheid" met de
gelovigen in Velehrad. Hij
liet duidelijk uitkomen te
leurgesteld te zijn dat hij niet
persoonlijk in Velehrad aan
wezig kon zijn.
„GODS STRAF VOOR JOODSE ZONDE"
Van verschillende kanten is
het afgelopen weekeinde ont
hutst gereageerd op de stel
ling van de Haagse predikant
dr. B. Wentsel (gerefor
meerd) dat „de holocaust
Gods straf was voor joodse
zonde". Ook dr. H. Vreek
amp, secretaris van de Her
vormde Raad voor de ver
houding van Kerk en Israel,
toonde zich „geschokt". Dr.
Wentsel verdedigde zijn op
vatting vrijdag tijdens een
toespraak voor de zomercon-
ferentie van de Reformatori
sche Studentenvereniging
CSFR te Amerongen. Een
verslag daarvan stond zater
dag op deze pagina.
„Dit kan zo niet worden ge
zegd", aldus de reactie van
dr. Vreekamp op onder ande
re de volgende zinsnede uit
de toespraak van dr. Went
sel: „God straft het volk Is
raël door zijn vijanden, de
Hilertroepen. Dat is de straf
Gods".
Dr. Vreekamp zei te menén
dat de visie van dr.Wentsel
niet op zichzelf staat, maar
dat dezelfde gedachten weke
lijks op verborgen wijze van
af sommige kansels klinken.
Hij miste in die houding iets
van de bescheidenheid die
Christenen tegenover Israel
eigen zou moeten zijn. „Wees
niet hoogmoedig, maar vrees.
Dat zou de houding van de
volken ten opzichte van Is
rael moeten zijn", aldus dr.
Vreekamp.
Dr.Wentsel ging vrijdag in op
de vraag of het lijden in de
wereld wel te rijmen is met
het bestaan van God. Hij
kwam in zijn doordenking
tot een zestal zingevingen
van het lijden in deze wereld.
Het lijden als straf op de ver-
bondsbreuk van de mens, als
beproeving van de echtheid
van het geloof, als tuchtiging
om mensen tot meer geloof te
brengen, als deelname aan
het lijden van Christus, als
verheerlijking van God en
als stimulans in het verlan
gen naar Gods toekomst. Hij
benadrukte dat het anti-se-
mitisme ook volgens hem een
groot kwaad is.
Om respectabele redenen
heeft het „Onze Vader" nu al
vele maanden in ons land bij
zondere aandacht gekregen.
Toch mag dit ons niet doen
vergeten, dat dit gebed maar
een klein onderdeel vormt
van Jezus' aankondiging, die
als de Bergrede werd opgete
kend (Mattheüs 5-7). Ook
voor het geheel van dit even
actuele als boeiende leerstuk
blijft voortdurende interesse
geboden. In het verleden
werden er al vele geschriften
aan gewijd, zoals de nog altijd
verkrijgbare voortreffelijke
beschouwingen van Feitse
Boerwinkel onder de trefze
kere titel „Meer dan het ge
wone" (Ambo, 7de druk,
1977).
Aan de literatuur over de
Bergrede zijn twee nieuwe
publicaties toegevoegd van
dr. Pinchas Lapide (1922), de
joodse nieuwtestamenticus,
die na zijn promotie zowel
hoogleraar is geweest aan de
Hebreeuwse Universiteit in
Jeruzalem, als te Göttingen,
Wuppertal en Frankfurt, zijn
tegenwoordige woonplaats.
Hij schreef zowel „De Berg
rede, utopie of program?" als
de nadere uitwerking van
een onderdeel: „Hoe heeft
men zijn vijanden lief?",
waaraan toegevoegd een ge
heel nieuwe vertaling van
een Hebreeuws/Aramese
oervorm van wat hij zelf bij-
voorkeur de „Bergleer"
noemt.
Pinchas Lapide
Zijn interpretaties zijn zowel
helder als verrijkend, verdie
pend en corrigerend. Uiter
aard zijn ze niet los te zien
van de joodse visie op de per
soon van Jezus, zoals die in
de historie verscheen. Ook
daarover schreef Lapide al
eerder (1976) een boek, waar
van eerst kortgeleden de ver
taling werd uitgegeven: „Is
dat niet de zoon van Jozef?
Jezus in het hedendaagse Jo
dendom" Daarin wordt een
buitengemeen informatief
overzicht geboden, zowel
over de visie op Jezus in de
meer eigentijdse hebreeuwse
literatuur, als over de aan
dacht die hij krijgt in het mo
derne Israëlische onderwijs.
Bovendien wordt uitgebreid
samengevat hoe rabbijnen in
de loop van vele eeuwen hun
gedachten over Jezus hebben
geformuleerd.
Het even rijke als overvloe
dige materiaal dat Lapide in
deze drie geschriften aan
draagt, laat zich natuurlijk in
een beknopte recensie nau
welijks passend weergeven.
We weten (ook uit een recent
televisie-gesprek) hoe hoog
Lapide Jezus' optreden in de'
heilsgeschiedenis schat: de
joodse rabbi in wiens naam
een groot deel van de we
reldbevolking gewonnen
werd voor de dienst aan de
éne God, de God van Abra
ham, Isaac en Jacob.
We weten voorts dat het jo
dendom in Jezus (die zichzelf
nooit de Messias heeft ge
noemd) niet de langverwach
te Messias heeft kunnen zien
en ziet, vooral ook niet om
dat zij in en na hem geen
vervulling hebben aan
schouwd van de voorspellin
gen die omtrent de Messias in
de Schriften waren gedaan:
een koninklijk Rijk van vre
de over de ganse aarde. Te
genover het „nu al" van de
christenen, staat Lapide's
joodse „nog niet". Waarbij
men zou kunnen bedenken,
dat ook onder christenen iets
van het „nog niet" ener mes-
siaanse verwachting levend
is gebleven. Bidden wij niet
telkens weer, dat wij „zijn
De wet vervuld?
Wat de Bergrede betreft wijst
Lapide o.a. in de gebruikelij
ke Mattheüsvertaling een
flink aantal passages aan,
waarin hij afwijkingen ver
moedt van wat de oorspron
kelijke tekst moet zijn ge
weest. Dit geldt b.v. waar het
over de „wet" gaat die in Je
zus zou zijn „vervuld", dus
volgens Paulus volein
digd, afgesloten, overwon
nen, opgeheven. Maar in Je
zus „het einde der wet" te
zien is volgens Lapide vol
strekt onverenigbaar met hoe
Hij het zelf zag: „er zal geen
jota of tittel van vergaan", al
dus Lapide, die „wet" boven
dien een foutieve Griekse
vertaling acht van wat in
werkelijkheid als de „tora"
de vijf boeken van Mo-
zes moet zijn bedoeld.
Het voert te ver om hier diep
in te gaan op tal van verras
sende gezichtspunten uit La
pide's welgedocumenteerde
interpretaties. Opmerkelijk is
zeker ook zijn visie op Jezus'
kruisdood (stellig geen joodse
godsmoord maar Romeinse
terechtstelling), een vonnis
dat hij in verband brengt met
het joodse verzet tegen de
Romeinse bezetters van die
tijd. Lapide houdt het er op,
dat zeker Judas Iskariot (de
„dolkman"), Simon (de „Ze
loot"), Jacobus en Johannes
(de „zonen des donders") en
misschien ook Petrus, niet al
leen Jezus' leerlingen waren
maar ook behoorden tot de
kring van militante aktivis-
ten, verzetslieden, vrijheids
strijders uit het Zeloten-
kamp. Tegenover hun akti-
visme zou tenslotte Jezus'
prediking van geweldloos
verzet het hebben moeten
opgeven: Lapide veronder
stelt dat er een militaire con
frontatie is geweest, waaro
ver de evangeliën zwijgen.
Jezus zou voor dat gebeuren
de schuld op zich hebben ge
nomen, en aldus zijn leven
hebben gegeven voor zijn
vrienden.
Dit lijkt puur speculatief en
slechts ten dele met andere
teksten te rijmen, zij het con
sequent doordacht voor wie
in Jezus' dood alleen het dra
ma ziet van een mens, die
juist aan het geweldloos ver
zet zulke opvallende passages
van de Bergrede wijdde. Zo
wel Gandhi als Martin Lu
ther King werden erdoor ge
ïnspireerd, tot ook hun dood
er op volgde.
Het gaat dan om de teksten
van Matthelis 5-39 en volgen
de (de andere wang toekeren;
naast het kleed ook je mantel
aanbieden; wie je dwingt een
mijl te gaan, ga er twee; be
wijs je tegenstanders liefde
diensten) als evenzovele ma
nieren om de vijand, de ver
volger, als het ware te ont
wapenen door verrassende
reacties van wijze, maar vast
beraden, weerloosheid. Goed
stellen tegenover kwaad, on
danks het risico dat de more
le winnaar tenslotte toch nog
het onderspit schijnt te del
ven.
Op teksten als deze, gaat La
pide diep in. Velen zullen
zijn geschriften ervaren als
het slaan van bruggen over
de afschuwelijke afgronden
die zich in de loop van de
eeuwen tussen de belijders
van toch één en dezelfde God
bleken te kunnen vormen.
Dat het onderwijs in de staat
Israël het zijne doet tot het
bevorderen van begrip, moet
ons wel beschaamd doen
staan over eigen, vaak zo
weinig bijbels gefundeerde
opvoeding. In de joodse tradi
tie met haar prioriteit van
het „lernen" en haar ere
plaats voor het leerhuis, heb
ben wij nog in bijna alles een
voorbeeld te zien. De lessen
van Lapide helpen daarbij
zeker vruchtbaar op weg.
JAN ONSTENKi
Dr. Pinchas Lapide: „De
Bergrede, utopie of pro
gram?"
Uitgeverij Ten Have,
Baarn, Prijs ƒ17.90
„Hoe heeft men zijn vijan
den lief?".
Uitgeverij Kok, Kampen.
Prijs ƒ12,90
„Is dat niet de zoon van Jo
zef? Jezus in het heden
daagse jodendom". Uitge
verij Ten Have, Baarn,
Prijs ƒ19,50
Formidabel tegenstander
VAN Gromyko is de uitspraak dat de Russische partijleiding,
Gorbatsjov een man is met een vriendelijke glimlach, d~
echter over ijzeren tanden beschikt. Gromyko zei dat in <r
toespraak die beslissend was voor de verkiezing van Gofcr d
batsjov tot partijleider in maart, kort voor het overlijden va£ a'
Tsjernenko. Kennelijk was deze week de beurt aan Gorbatf aa(
jov voor het bewijzen van een wederdienst door hem voor Lje
dragen voor de ceremoniële functie van het presidentscha^tei
Als ambtenaar van de buitenlandse dienst was Gromyko inpilit
mers een van de weinigen in de Russische leiding, die niiran
over een machtsbasis in de partij of het leger beschikten. Epm£
die geldt als absoluut noodzakelijk voor het bereiken van 4
top.
I 11WV4, W»'fl
Sovjetlei
ev. Waai!
eft hij zicï 1
n, die niejr
ALS gevolg van de betrekkelijke onervarenheid van Goi
batsjov op het terrein van de buitenlandse politiek en voor!
van de nieuwe man op het ministerie van buitenlandse za
ken, Shevarnadze, zal Gromyko waarschijnlijk een flinke in
vloed behouden op het buitenlands beleid van de Sovjej
Unie. Maar in wezen is hij een man die zich altijd heeft we
ten te schikken naar de wensen van uiteenlopende Sovjetle
ders als Stalin, Kroetsjev, Andropov en Brezjne1
schijnlijk vooral door de zwakte yan de laatste heeft
geleidelijk aan kunnen manifesteren als een man,
langer uitvoering gaf aan de bevelen van zijn bazen, maar ij
feite zelf de buitenlandse politiek van de Sovjets bepaalde.
DH
Dat het echter nu de relatief jonge en sterke Gorbatsjov
die aan de leiding staat, blijkt uit zijn beslissing in te gaan off
de uitnodiging van president Reagan. Die moet gevallen ziji
onmiddellijk nadat achter de schermen de beslissingen be
treffende de bezetting van de voornaamste posten in het par
tij- en regeringsapparaat in Gorbatsjovs voordeel waren g^0^'
nomen. En over dat topoverleg weerklonk dit weekeinde eei 2
opmerkelijk positief geluid uit Moskou.
OPVALLEND aan Gorbatsjov is niet alleen dat hij een wejjn
nig ideologisch geïnspireerd, naar doelmatigheid strevenj!jij|
politicus is, hij is ook een man die zijn persoonlijke charm^t v
heeft bewezen tijdens zijn bezoek aan Groot-Brittannië vorip ti
jaar. Premier Thatcher heeft niet nagelaten heel duidelijk tlord
zeggen dat Gorbatsjov „een man is met wie te praten valt'r—
Het is wel duidelijk dat Gorbatsjov heel nadrukkelijk dih
persoonlijke charmes in de strijd zal werpen om invloed till
verwerven. Dat is dan wel een radicale breuk met de doodse
stereotiepe propagandacampagnes, die tot nu toe het gezicH
van de Sovjet-Unie in het Westen bepaalden bij gebrek aal**
een persoonlijke benadering.
01
GORBATSJOV zal naar Frankrijk gaan nog vóór hij presi:
dent Reagan in Genève ontmoet. De Fransen voelen zicPF
daardoor uiteraard gestreeld en dat is waarschijnlijk precier^1
wat Gorbatsjov beoogt. Dat is een handige tactiek in een situlm
atie, waarin de verhouding met de Amerikanen nog moeiinde
zaam verloopt. Het verzoenende gebaar, dat Moskou in hepndi
afgelopen weekeinde heeft gemaakt, kan een aanwijzing zijfemi
dat van het overleg in Genève enig uitzicht op verbetering
verwacht mag worden. Maar ondertussen worden de be
staande spanningen tussen de Verenigde Staten en West-Euesti
ropa door de handige Kremlinleider in elk geval volledig uifan
gebuit. De jonge en energieke Gorbatsjov blijkt, nu zijn posierda
tie in het Kremlin hecht verankerd is, een formidabel teger
stander. Ook de Amerikanen hebben dat begrepen; zij besef^™
fen kennelijk dat zij dit keer met de Russen zaken moete»erk
doen. laar
'Pikante vlees-
groentensaus met
rijst bessen flip
Als u met zijn tweeën bent
dan heeft u nodig: 2,5 dl
water, zout, peperkorrels,
laurierblad, 200 g varken
spoelet, 2 uien, 1,5 lepel
olie, 1 paprika, 200 g toma
ten, suiker, sambal, ketjap,
worcestersaus, 1 lepel mai-
zena, selderij;
250 g droogkokende rijst,
4,5 dl water, zout;
150 g rode bessen, basterd
suiker naar smaak, 2,5 dl
yoghurt, 2,5 dl gele vla (2,5
dl melk, 12 g custard, 15 g
suiker).
Breng het water aan de kook
met zout, een paar peperkor
rels en een stukje laurier
blad. Leg het varkenspoelet
in het kokende water, laat de
massa aan de kook komen,
temper vervolgens het vuur
zo sterk dat het water net
blijft koken. Laat het vleLjts
in drie kwartier gaar woio.ot
den. Zeef het poelet uit
bouillon. vers
Fruit de grofgesneden tiiejakc
lichtbruin in de olie en bajukg
dan het vlees een paar minvptte
ten al omscheppende mee are
Voeg de bouillon en de literr
stukjes gesneden paprika to#
Ontvel de tomaten, snijd 2Ï[n
in stukken en stoof ze ee?Im
paar minuten mee met h£ei
vleesmengsel. Voeg naslfrs
smaak zout, suiker, samba[wv
ketjap en worcestersaus fofn>
en bind de massa met de
koud water aangemaakt^
maizena. Schep op het laatSfejs
de fijngeknipte selderij c/ooU)
het vlees-groentengerechl
Geef er de drooggekooktb—
rijst bij.
Was de rode bessen en ris zff f
van de steeltjes. VerricHr
deze handelingen niet an.p_
dersom, de bessen zoudel^
dan veel sap en dus smaai».
verliezen. Zet de bessen en/"*
ge uren weg met basterdsui]
ker en schep ze in die
een paar keer om. Houd eer
lepel bessen apart en menj
de yoghurt door de overige^
Verdeel het yoghurtmengstf^
over hoge glazen, leg er dtie.(
gele vla op en garneer di?
met de achtergehouden besfg'
sen. fc'
JEANNR*
DE BILT Een kleine sto
ring boven Schotland trekt
naar noord-Duitsland en zorgt
bij ons voor vrij veel bewol
king waaruit af en toe regen
valt. Na het voorbij trekken
van het regengebied breekt
morgenavond de bewolking en
komt het weer bij ons geleide
lijk onder invloed van een ho-
gedrukgebied. Dit hogedruk-
gebied neemt de eerst komen
de dagen in betekenis toe. Aan
de oostflank hiervan wordt
met een noordwesten wind
lucht via de Noordzee aange
voerd. Hierdoor blijft de tem
peratuur aan de kust rond de
twintig graden, in het binnen
land wordt het iets warmer.
Aan het einde van de week
draait de wind naar het zuiden
en lopen de temperaturen op
tot boven de vijf-en-twintig
graden.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor woensdag en donderdag:
Zuid-Scandinavië: eerst zonnig
en droog. Donderdag veel beng
wolking en kans op regen'acl
Middagtemperatuur van l|ak
graden aan de westkust tot 2p ai
graden in zuid-Zweden. iar
bes
Britse Eilanden: zonnige periojstil
den. Donderdag van het wes'n i
ten uit regen. Middagtemperainge
tuur van 17 graden in Schot>eg<
land tot 22 graden in zuid-En>l»ti
geland. thte
Hjvi
Benelux en Frankrijk: zonniger
perioden en vrijwel overafave
droog. Middagtemperatuujet
van 19 graden aan zee tot 2>dei
graden in zuid-Frankrijk. )Hti
Ige
Duitsland: woensdag en keil
buien, donderdag zonnige pe'
rioden en droog. MiddagtemfQ
peratuur van 20 tot 25 graden!
Alpenlanden: zonnig en warm US
In de middag en avond kan c
op onweer. Middagtemperaw^_
tuur rond 30 graden.
Spanje en Portugal: zonnig, ii
het binnenland een kleine
kans op onweer. Middagtem
peratuur rond 30 graden.
Italië en Joegoslavische kust
zonnig en warm, maar woens
dag enkele buien. Middagtem^2.2
peratuur circa 28 graden.