Jazz-prominenten op Loosdrecht festival lorsvan opper vlakkigheid <Ji8öo Amerikaanse fotografie in sfeer schilderijen DENKEND AAN MURDANIHADIADMAJA KUNST CeidócOotuant ta Dames van plezier maken plaats voor heren van smaak ZATERDAG 6 JULI 1985 PAGINA 1 LOOSDRECHT Voor de vijfde maal wordt in Loosdrecht een internatio naal jazzfestival gehou den. De evenementen worden door vrijwilligers en zonder subsidie georga niseerd. Met gepaste trots wil de stichting Loos drecht Festival aan dit eerste lustrum een feeste lijk tintje geven. Art Blakey and the Jazz Mes sengere, het McCoy Tyner Trio, Chris Barber, het Cu baanse salsa-orkest Arturo Sandoval, het Trio Pim Jacobs met Rita Reys en als gast Louis van Dijk, het trio Pia Beek en het Harry Verbeke Kwartet zijn onder andere uit genodigd om in de periode 17 juli tot en met 18 augustus in Loosdrecht te komen musice ren. De optredens vinden plaats in de Swingboei, de bo- tenloods van Ottenhome. zal Pirn Jacob kenprijs uitreiken. De trofee is bedoeld om jong talent op het gebied van de jazz te stimule ren. Op de opening-avond is ook de presentatie van de el pee „Vijf jaar Loosdrecht Fes tival" met opnamen van jazz- groten, die de afgelopen tijd hier hebben opgetreden. Het Quartet Lou Donaldson, gast- saxofonist Buck Hill en Waso verzorgen de eerste concerten uit de reeks. Pop De serie jazzconcerten wordt in de periode 25 juli tot en met 28 juli onderbroken door een aantal pop-manifestaties. Op 25 juli is er een rock and roll- avond met de Gigantjes, Cap tain Marveil en Nippy Noya. Daarnaast zijn er allerlei soci aal-culturele evenementen, zo als spuitvoetbal en een kolder- wedstrijd, georganiseerd door de Loosdrechtse brandweer. Het schema van het Loos drecht Festival 1985 ziet er als volgt uit: 17 juli: Optreden Quartet Lou Donaldson, gast-saxofonist Buck Hill en Waso. Uitreiking Wessel Ilckenprijs. 18 juli: Tribute to Coltrane met McCoy Tyner, Pharoah San ders, Avery Sharpe en Louis Hayes. 19 juli: Het Cubaanse jazz-or- kest Arturo Sandoval. 20 juli: Trio Pim Jacobs met Rita Reys en als gast Louis van dijk. 21 juli: Art Blakey and the Jazz Messenger^ Toon Roos met het Ellen Helmus Quartet en de winnaar van de Wessel Ilckenprijs 1984. 25 juli: Rock and roll met de Gigantjes, Captain Marveil en Nippy Noya. 26 juli: Discoshow. 27 juli: Waterspektakelshow. Aanvang 19.00 uur. 28 juli: Discoshow. 2 aug: The dutch Swing Colle ge Band. 3 aug: Rod Mason Hot Five met als speciale gast Chris Barber en de Down Town Jazz Band. 4 aug: The Revival Jazz Band met Beryl Bryden. 8 aug: Discoshow. 9 aug: Jole Blond Zydeco Lati no Band. 10 aug: Trio Pia Beek en het Harry Verbeke Kwartet. 18 aug: Zomerzangavond Tenzij andere dan vermeld be- m.m.v. de Loosdrechtse koren ginnen de optredens in de en muziekverenigingen. Swingboei steeds om 20.15 uur. (ADVERTENTIE) CAMERA WORK" RIJKSMUSEUM TWENTHE: w ENSCHEDE Tot 22 juli is in het Rijksmuseum Twenthe (Enschede) de tentoonstelling „Camera Work" te zien, foto gravures uit het gelijknamige tijdschrift. Het is de tweede maal na de Fotobiennale En schede in september 1984, dat het Rijksmuseum een tentoon stelling brengt op fotografiege- bied. Evenals verleden jaar is in En schede Amerikaanse fotografie te zien. Betrof het toen recent werk van Michael Smith, Jim Stone en Jack Welpott, nu zijn het fotogravures uit het tijd schrift „Camera Work" uit het begin van deze eeuw. Met „Camera Work" is onverbre kelijk de naam verbonden van Alfred Stieglitz, fotograaf en belangrijk voorvechter van het door hem gekozen medium in de Verenigde Staten. Stie glitz werd in New York gebo ren, maar studeerde werktuig bouwkunde in Berlijn. Deze studie bracht hem in kontakt met fotochemie en fotomecha- nika. Al spoedig hield Stieglitz de werktuigbouw voor gezien en wijdde hij zich geheel aan de fotografie. Handwerk „Camera Work" bestond tot 1917. Voor de foto's in het blad werd de grotendeels op hand werk berustende techniek van de fotogravure gebruikt. Naar het originele negatief werd een koperen etsplaat gemaakt, die ingetnkt werd en vervol gens met de hand afgedrukt. De afdrukken werden door Stieglitz persoonlijk op kwali teit gekontroleerd. Eenmaal goed bevonden werden ze licht vastgelijmd aan de pagi na's van „Camera Work". Een uiterst tijdrovend en arbeids intensief procédé, aangezien het tijdschrift in een oplage van zo'n 1000 stuks verscheen. De fotogravures zijn zeldzaam en gezocht bij verzamelaars, in veel gevallen zijn bovendien de originelen verloren gegaan. De verzameling die in het Rijksmuseum Twenthe bij el kaar is te zien, is dan ook uniek. Talrijker zijn de foto's die de sfeer van het fin de siècle ade men, met sterk symbolistische tendenzen. De vergelijkingen met de schilderkunst liggen hier voor het opscheppen. „Winged Victory" van Herbert French heeft de geest van Fer- nand Khnopff, „Lilac Buds Mre.S." van Edward Steichen lijkt wel van de hand van een Engelse Pre-Raphaelite en uit „Severity" van Robert De Ma- chy spreekt de in het Symbo lisme zo belangrijke verzon- kenheid in beschouwing en meditatie. Ontwikkeling De foto's staan voor een fase in de fotografie die van groot belang is geweest voor de ver dere ontwikkeling van het medium. Als zodanig dienen ze dan ook beoordeeld en be keken te worden. Dat kan nog tot 22 juli in Enschede, daarna gaat de kollektie weer terug naar de Amerikaanse eige naar. mlT Ceidoe (Sou/ua/nt bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I en II (Van Boetze- laerstraat 6. tel. 01720-20800): A view to a kill (12); 13.30, 18.30, 21.15. EUROCINEMA III: A passage to India (al); 20.00. EUROCINEMA IV: Beverly Hills cop (al); 13.30, 18.30, 21.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: A view to a kill (18); za. 24.00. e EUROCI- NEMA II: Suzy superstar (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Liefde zonder schaamte (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Beverly Hills Cop (16); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA III: Donald Duck in het wilde westen (al); 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): The Glenn Miller Story (al): 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel.124130): A passage to India (al); 20.00. A view to a kill (12); Best defense (al); Beverly Hills cop (al); Wit ness (12); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Vier vuisten in het kwadraat (al); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Good girl, bad girl (16); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Thrashy (16); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): The killing fields (12); za. ma. di. 19.00. zo. 20.15. De bedrieger (al); vr. 16.00. za. zo. dl. wo. 15.00. Tiroler slipjea (18); ma. di. 21.15. KATWIJK e CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): City heat; 14.45. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Hot bub- blegum, dikke liefde (16); tijden, zie City I. CITY THEATER III: Jaws III (al); tijden, zie City I. CITY THEATER IV: Sweet lol lipop (18); 19.00, 21.15. zo. ook 14.45. KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER: Pink Panter Festival (al); 14.45. beh. zo. LIDOTHEATER: Popeye's gro te lachparade (al); za. 15.00. di. 16.00. wo. 15.00. VOORSCHOTEN e GREEN- WAY Ghostbusters (16); vr. t/m zo. 19.00. za. t/m wo. 15.45. The killing fields (12); do. 20.00. vr. t/m zo. 21.15. ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Woody Woodpecker tekenfilms; za. t/m wo. 14.00. WASSENAAR e ASTRA:De lok- KINDERVOORSTELLINGEN Sneeuwwitje; za. t/m wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): A view to kill (12); 13.15, 16.00, 21.30. ASTA 2 (Spul 27. tel. 463500): Witnose (12); 14.00, 19.00. 21.30. zo. 13.30. 16.00. 19.00. 21.30. ASTA 3: Kaoa (16); 14.00. 20.00. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): (dl); 14.00. 20.00. e BABYLON 2: The cotton club (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 19.00. 21.30. e BABYLON 3: Into the night (12); 14.00. 19.00. 21.30. zo. 13.30, 16.00. 19.00, 21.30. CI NEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Runaway (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. CINEAC 2: Be verly Hills cop (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: 48 Hours (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma. dl. 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The sound of music (al); 13.30, 19.30. zo. 14.00, 19.30. za. wo. 19.30. e METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756). A view to kill (12); 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 2: A passage to India (al); 14.00, 20.15. e ME TROPOLE 3: Ordeal by inno cence (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Thief of he arts (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Filmzomer '85; do. vr. za. 14.00. 18.45, 21.30. zo. dl. wo. 14.00, 19.30. ma. 11.30, 18.l3£Un dimanche a la campagne (to); do. La stra- da (16); vr. Oblomow (16); zo. Paria, Texas (16); di. Local Hero (al); za. Novecento I A II (16); ma. Lea choix des armes (16); wo. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Het grote Ewok avontuur (al); 12.00, 14.00, 16.00. Battle rage (16); 18.45, 21.30. ODEON 2: Ruse Meyer- festival: 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. Cher ry, Harry A Raquel Good mor ning A goodbye (16); do. Faster pussycat, killl killl Finders, keepers, lovers, weepers (16); vr. MUd Honey Supervixens (16); za. Beneath the valley of the ultravixens (16); zo. Up Black snake (16); ma. Lorna (16); di. Vixen (16); wo. ODE ON 3: Vier vuisten in het kwa draat (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. e ODEON 4: Enrico IV (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. e LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Een heet duo (18); 12.00 tot 22.30. zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2: Mobilhome girls (18); 12.15 tot 22.45. zo. v.a. 13.45. LE PARIS 3: Een klas vol schootkatjes (18); 12.30 tot 23.00. zo. v.a. 14.00. vr. za. 23.00. PASSAGE (Passage 63, tel. 460977): Best defense (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: L'amore (16); 19.30, 21.30. Zaal 2: Casablan ca; do. 19.30, 21.30. The african queen (16); vr. 19.30, 21.30. Who is afraid of Virginia Wolf; za. 19.30. 22.00. Edge of the city (16); zo. 19.30, 21.30. I con fess (16); ma. 19.30. 21.30. It' happened one night (16); dl. 19.30, 21.30. Whatever happe ned to baby Jane (16); wo. 19.30, 21.45. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Runaway (16); za. 00.15. CINEAC II: Beverly Hills cop (16); za. 00.15. CI NEAC III: Cheech A Chong's nice dreams (16); za. 00.15. e EUROCINEMA. Prille pootjes die verleiden (16); vr. zq. 00.02. e LE PARIS III: Een klaa vol schootkat jee (16); vr. za. 23.00. KINDERVOORSTELLINGEN: e CINEAC III: Assepoester (al); za. ma. di. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. EUROCINEMA: Robin Hood (al); za. zo. wo. 14.00. ODEON I: Het grote Ewok- avontuur (al); 12.00, 14.00, 16.00. Aan weerszijden van de Haagse gracht, die het Groenewegje scheidt van de Dunne Bierkade, doven nu langzaam de laatste rode lantaarns, waarmee de Lichte Bri gade van de Residentie het man volk vele jaren verleidde. Dit ge beurt in het raam van een rigou reuze stadsvernieuwing, waar geen plaats meer is ingeruimd voor da mes met een uitzonderlijk licht soortelijk gewicht. Zij werden der halve vriendelijk doch dringend verzocht hun bed op te nemen en in de richting van andere wijken te wandelen. Als deze gedwongen evacuatie verloopt volgens de ambitieuze plannen van het gemeentebestuur, zal de laatste Keetje Tippel in Haagse uitmonstering aan het einde van dit jaar verdwenen zijn uit dit stokoude centrum, waarvan de hartka mers ooit bewoond werden door bevlo gen vaderlanders als Jan van Goyen, Paulus Potter, Jan Steen en Johannes Bosboom, die de tijd, waarin zij leefden, in vlammend coloriet gestalte gaven op hun schilderijen. Helaas kwam in de twintigste eeuw een abrupt einde aan deze bloeiperiode, die terecht in de geschiedenis van Den Haag een prominente plaats heeft gekregen. Eén voor één ruilden de bewoners hun kloeke panden aan de smalle gracht voor een buitenplaats in de periferie. Onaf wendbaar luidde die massale vlucht de Profeet Een der weinigen, die achterbleef, was uitgever Hans Voorhoeve, wiens statige herenhuis gaandeweg werd ingeraamd door morsige uitbaters, die via ingehuur de dames hun liggende gelden gestadig zagen groeien. Voorhoeve was in hun midden een onbegrepen profeet, een roe pende in de steenwoestijn, die als een hagepreker telkens weer op zijn zeepkist klom om te pleiten voor herstel van de buurt, die hij innig lief heeft. Zijn eenmanskruistocht, die lange tijd door velen gedwarsboomd werd (inclu sief het Haagse gemeentebestuur, dat in zijn overspannen dadendrang dwars door de wijk een zesbaans snelweg wilde aanleggen), heeft tenslotte toch succes opgeleverd. Heilloze plannen verdwenen onder de vergadertafels en medestanders van Voorhoeve kwamen hem te hulp, restaureerden met steun van Monumen tenzorg tientallen gekapseisde huizen en gingen er daarna in wonen. Tot deze Gideonsbende behoorde ook mr. Harry van Andel, een slim ogende Haagse makelaar, die met nuttige advie zen aan handel en industrie, een aan trekkelijk fortuin bijeen gemetseld heeft. Toen hij op een dag vernam, dat het res taurant „Jean Martin" aan de Dunne Bierkade na een exploitatie van amper een jaar reeds uit zijn krappe kelderjas was gegroeid, aarzelde hij geen moment en bood hij het culinaire tandem, dat deze zaak dreef, grootmoedig een hoek- pand aan de overzijde aan, dat kort tevo ren door de Lichte Brigade was ont ruimd. Dauwvers Inmiddels zijn Jan Lagrouw en Martin Goudriaan met hun potten, pannen en tongstrelende recepturen verhuisd naar het Groenewegje 115, waar zij nu zes da gen per week (de woensdag uitgezon derd) hun gestadig groeiende klanten De veelgeroemde Belgische toprestaurateur Roger Souvereyns (midden) hief het glas met zijn vrienden Jan Lagrouw (links) en Martin Goudriaan op de stralende toekomst van „Jean Martin". kring tussen zes uur 's avonds en twaalf uur 's nachts verrassen met de dauwver- se vruchten des velds. Zij doen dat van uit hun filosofie, die inhoudt, dat zij elke week een andere kaart met drie menu's presenteren voor een prijs, die ook voor de modale lekkerbek te behappen is. Gangen Dat zij in gastronomische kringen voor vol worden aangezien bewees de spraak makende toprestaurateur Roger Souve reyns, die voor de officiële opening van hun beeldschoon eetpaleisje zijn eigen twee-sterren-restaurant „Scholteshof" bij Hasselt in België in de steek had gelaten om als gastheer te kunnen fungeren tij dens een zorgvuldig uitgebalanceerde lunch, waarvan de gangen gevuld waren met zalm op salade, gegrilde tonijn, lamsrug, een dessert in rode tinten en uitgelezen wijnen van het kwaliteitshuis Turkenburg in Bodegraven. Na deze proeve van bekwaamheid ont hulde Souvereyns, dat hij sinds jaar en dag veel liever uit eten gaat in Neder land dan in Frankrijk. De meeste Franse chef-koks, is zijn oordeel, zijn zo over tuigd van hun volmaakte klasse, dat ze twintig jaar geleden besloten hebben hun kookkunst niet meer te vernieuwen. Dat heeft tot gevolg gehad, dat in de Franse Haute Cuisine voornamelijk ge teerd wordt op oude roem. De Neder landse keuken daarentegen maakt de laatste jaren een opzienbarende evolutie door. Er wordt" in dit land, waar ik graag op bezoek ga, op een fantastische wijze gekookt door tientallen collega's, die ik dan ook ten zeerste bewonder. Let maar eens op. België heeft nog steeds de faam, dat daar de beste koks van Europa aan het werk zijn. Of dat nog lang zal duren waag ik echter te betwijfelen. De Neder landers zitten ons gevaarlijk dicht op de hielen". Hofdanser Murdanl Hadiadmaja: „Ik ken Nederland op mijn duimp je". De oosterse krachten, die nog vandaag en morgen in alle hevigheid woeden op de Haagse Pasar Malam Besar in de Haagse Houtrusthallen, hebben mijn smeulend heimwee naar de verbrokkel de legpuzzel in de Indonesische Archipel opnieuw opgerakeld. Kijkend naar de danseressen, die mij probeerden over te halen diep in de buidel te tasten voor de herbouw van het sultanspaleis in Solo, dat in het begin van dit jaar een prooi der vlammen werd, maakten mijn ge dachten zich in tijgersluipgang uit de voeten en werden ze door een laserstraal van het eeuwig verlangen vliegensvlug naar Djokjakarta geprojecteerd. In deze Middenjavaanse zilverstad tus sen eindeloos groene rijstvelden ging de even sierlijke als broodmagere hofdanser Murdani Hadiadmaja mij op een snikhe te ochtend in 1982 voor over de stille pa tio's van het plaatselijke sultanspaleis, de wereldberoemde Kraton. Zijn uitleg bij deze sightseeing in correct Nederlands, waarvan hij de woorden als te brosse speculaas op de wonderlijkste plaatsen doormidden brak, echoot nog steeds dooi mijn hersenschors. Wat niet zo verwon derlijk is. Want Murdani ontpopte zich van meet af aan als een begenadigde conferencier, die in zijn teksten voortdu rend inhaakte op actuele gebeurtenissen in Nederland. Deze verbijsterende ken nis had hij uit ietwat belegen kranten en tijdschriften gevlooid, die Nederlandse bezoekers hem hadden toegespeeld. Door zijn parate kennis wekte hij aan vankelijk de indruk, dat hij onlangs nog een reis naar ons land had gemaakt en daar zijn ogen en oren uitzonderlijk goeo de kost had gegeven. Wat niet het geval bleek te zijn. Want bij de uitgang ver trouwde hij me met een glimlach, die stand-by stond bij zijn mondhoeken, toe, dat hij nog nooit in Nederland was ge weest. „Maar", voegde hij er haastig aan toe, „ik ken het wel op miin duimpje" (Ook het woord duimpje klonk uit zijn mond weer vele malen aantrekkelijker dan uit de waffel van de doorsnee jon gen van Jan de Witt). Om te bewijzen dat hij geen pocher was, die ons fabeltjes op de mouw speldde, be gon hij in rap tempo uit de Grote-Bosat- las te reciteren. Van Hoogezand, Sappe- meer en Zuidbroek tot aan het Drielan denpunt bij Vaals. Na die ingelaste aardrijkskundeles riep hij stralend: „Ik ben een zeer oude man, zoals u ongetwijfeld al hebt vastgesteld. Ik ben drieënzeventig en dans dan ook lang zo soepel niet meer als vroeger in mijn jeugd. Ik neem overigens aan, dat u mijn leeftijd voor lief zult nemen, want ik heb gehoord, dat Nederlanders dol zijn op an tie te volgen". Weight Watchers Dribbelend in de richting van de toe gangspoort wees hij even later naar twee boeddhabeelden, die duidelijk bij de Weight Watchers ook geen baat hadden gevonden voor hun overbloezende tors. „U ziet dat de beide heren een aantrek kelijke bierbuik hebben veronderstelde Murdani, „maar wat valt u nog meer op aan hen?". Er kwamen wat suggesties uit de kring om hem heen, die hij hoofdschuddend afwees. „Dat is oliedom van u", riep hij bestraffend, „het is immers overduide lijk, dat deze boeddha's topless gekleed zijn. Ze dragen immers een mono-kini". Hemels Als een door alle wateren gewassen en tertainer pauzeerde hij even totdat zijn gehoor bekomen was van de luide lach salvo's. Toen vervolgde hij: „De game lan, die u daarginds ziet, is nog gebruikt tijdens het bezoek van uw voormalige koningin Juliana en prins Bernhard aan de Kraton. Zij vonden het een zeer mooi geluid, zeiden ze. Ik herinner me, dat prins Bernhard tegen onze sultan zei: Dit is hemels. De rillingen lopen me over de rug". Als u nu even de moeite doet een kwartslag te draaien ziet u eni ge ouderwetse lantaarnpalen. Het glas daarvoor is geblazen in uw land. Wat u zeker deugd zal doen. Om precies te zijn in Leerdam. Dat ligt, als ik het wel heb, aan de Linge. Niet ver van Geldermal- sen. De lantaarnpalen daarentegen zijn gegoten in Hengelo. Bij de firma Stork. En dat is lang niet onverdienstelijk ge daan. Ofschoon ze toch bijna zo oud zijn als ik, zien ze er aanzienlijk jeugdiger uit". Vleermuizen Na dit ijzersterke terzijde danste hij weer welgemoed verder in de richting van het hoofdgebouw, waar hij opmerkte: „Het geluid, dat u nu hoort, is afkomstig van de vleermuizen, die onder het dak zitten. Bii mijn weten hebben ze daar nog nooit één cent voor betaald. Wat dus betekent, dat deze vleermuizen dit pand gekraakt hebben. U dacht natuurlijk, dat er alleen in Amsterdam gekraakt wordt. Maar dat hebt u mis. Ook in Djokjakarta vindt het op grote schaal plaats. En bij ons zijn de krakers ook nog zo onbeschoft, dat ze als dank voor de gratis inwoning voortdu rend een grote poep op ons hoofd depo neren. Dat is nu met recht stank voor dank". Moppentrommel Zo ging hij onvermoeibaar nog anderhalf uur voort met het legen van ziin mop pentrommel. De zon was ondertussen hoger in de strakblauwe hemel geklom men en had van de Kraton een bakoven gemaakt, waarin de bleke toeans uit de verre moerasdelta in tropische croma ge braden werden. De enige, die geen krimp gaf was Mur dani Hadiatmaja, die als een bovenmees ter tijdens een jaarlijks schoolreisje zijn uitgelaten klasje over de binnenhoven sleepte. „U mag hier overal fotograferen", riep hij ook nog, „want we zijn hier niet in Rusland": Het was een excursie om nooit meer te vergeten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 10