Nieuwe Bond valt tegen
iGekte is zo gek nog niet in Bellocehio 's Enrico IV
.Mm
Beren "die geen
broodjes smeren
3
AMSTERDAM Roger
jloore kijkt terug van zijn
fcfel naar drie journalis
ten met wie hij geacht
yordt te lunchen. „Oh
io". Niet onbegrijpelijk,
'e avond ervoor heeft hij
Ipgezeten en pootjes gege-
|en tijdens de première
tan de laatste Bond-film
|A View to a Kill" in*ftet
'uschinski-theater te Am-
:erdam. Het journaal was
|r voordien al voor hem
>p Schiphol - tenslotte
lien we niet dagelijks een
er in ons land -, voor de
iremière moest hij diep-
iand (nou ja) aan de tand
[evoeld worden door Si-
on van Collem, en van-
aag heeft hij al weer
ichter de rug: 1 perscon-
rentie, 1 interview met
'ineke van Veronica, 1
;prek met de Nieuwe
•vue en dan komen wij.
iet dat het zin heeft te den-
n dat je met Roger Moore
n tafel wèl tot een zwaar-
ichtige babbel komt (tenslot-
moet de man ook eten),
aar in elk geval hebben vo-
^ge ontmoetingen geleerd dat
?nk(iet met ex-Ivanhoe, en mis-
dirjchien ooit ex-Bond goed ker-
'.o eigen eten is. Roger Moore kijkt
weaan tafel dan ook onmiddellijk
1 z'i
het bloeknote van een collega
in. „Wat vindt u van leest
hij zogenaamd. Moore-Bond
staat ook in het dagelijks leven
zijn mannetje. Vraagt u maar...
Niet dat ik enige illusie heb
dat Moore zich ons gesprek in
de kleedkamer/trailer in dé
Pinewoodstudio kan herinne
ren, maar toch roep ik tijdens
het handenschudden optimis
tisch: „We hebben elkaar in
Londen al ontmoet". „Yes, I
remember", antwoordt Moore
minzaam. Natuurlijk niet,
weet de man veel. Hij is een
half leven lang al aan zijn kop
gezeurd door journalisten, die
elke keer natuurlijk wilde we
ten of hij weer een Bond-film
zou gaan maken. Maar toch,
hij ziet er even zo keurig uit.
Uitgerust, gebruind, netjes in
pak met das. Zijn zoon Geof
frey (18) is mee. Ook al met
een kleur afkomstig van het
betere stuk van de weerkaart.
Geoffrey heeft ambities om
acteur te worden. Of zanger.
Met pa neemt hij aan tafel
even de laatste video-clips
door. Roger Moore: „Is dat
Phil Collins, met die stukken
cowboy-film?". Sinds kort
heeft hij te maken met het
medium video. Concurrentie
van de bioscoop? Wat denkt
hij ervan? Moore: „Ik ben in
Amerika in de studio's van
MTV geweest. MTV vertoont
de hele dag video-clips. Daar
komt ook de clip vandaan van
Duran Duran voor „A View to
a Kill". Mijn aandeel is in
stukjes geknipt en wordt in
brokken van seconden aan het
publiek gevoerd. Maar het
blijkt dat het werkt. Ze heb
ben in Amerika onderzoekin
gen gehouden - ze moeten
daar altijd weten waarom je
wat doet - en daaruit bleek dat
het percentage van het pu
bliek dat van een film de keu
ze van die film via MTV
maakte, maar liefst zes procent
bedroeg.
Dat is veel. Dus je mag video
niet onderschatten als steun in
de promotie van een film. Je
kan ook wel eens bekocht
thuiskomen. De clip die inder
tijd gemaakt is voor de film
„1984" heeft althans in Enge
land heel wat mensen naar de
bioscoop gebracht. Maar ik
vond het een nare, slechte,
zwakke film die overigens
niets meer met die clip te ma
ken had. Ondanks dat ik John
Hurt een kei van een acteur
vind".
Naked face
Moore is over het algemeen
niet zo rap met het smijten
van namen. Films die hij zou
maken en die anderen daarna
wèl gemaakt hebben: geen
commentaar. Alleen als ik
vraag naar Naked Face, zijn
voorlaatste film, een thriller
naar het boek van Sidney
Sheldon, zegt hij: „Je moet dat
eigenlijk niet opschrijven,
maar die film had veel en veel
beter gekund. Maar de mensen
van de productiemaatschapppij
Cannon, willen gewoon te veel
doen. Ze distribueren, produ
ceren, regisseren.
Ik denk dat als regisseur Bry
an Forbes en ik die film met
ons tweeën gemaakt hadden,
dat we dan een veel beter pro
duct hadden gehad. Kijk, we
hebben scènes moeten opne
men terwijl de tegenspeler er
nog niet was. Menachem Go
lem, de baas van Cannon, had
de contracten afgesloten. Rod
Steiger voor veertien dagen,
maar die veertien dagen die
hij kon bleken niet gelijk te
vallen met ons opnamesche
ma. We hebben ontzettend
veel tijd verdaan met heen en
weer reizen en verschuiven.
Zo maak je geen goede film.
Eén van de redenen dat ik
niet meer met de heren van
Cannon samenwerk". Nou, het
staat het er toch, sorry Roger
Moore, maar aangezien Can
non zo'n grote naam in Neder
land aan het worden is, kan ik
er niet omheen.
We zijn inmiddels aan het
eten. Roger Moore: „Ik wordt
gek van al die vis overal. Heb
je geen typisch Nederlands ge
recht?". De kaart van het Am-
stelhotel vermeldt niets in die
richting, dus wordt het een kip
in een pannetje. Het ziet eruit
als een magere variant op de
Kentucky Fried Chicken.
Maar het is de vierde juli, dat
wil zeggen „Independence
Day" voor de Verenigde Sta
ten. Dus Roger Moore viert
mee met een kippetje;
Vraag aan hem over de rol
van de vrouw in de Bond-film,
met Tanya Roberts als heuse
secretaresse, komt die waar
schijnlijk niet alleen op sex-
object neer? Roger Moore
lacht. „Ach. dat hoor je elke
Bond-film weer. Bij „Octopus-
sy" ook. Die dingen zeggen ac
trices altijd om een alibi te
vinden voor het feit dat ze die
rol genomen hebben. Natuur
lijk zijn en blijven de vrouwen
lustobjecten. Althans, wat mij
betreft". Het lagere peil van
de humor in „A View to a
Kill"? „Ze hebben mijn grap
pen laten sneuvelen op de
montagetafel. Misschien „to
turkey".
Het geweld in „A View to a
Kill" is nogal stevig. In een
mijnscène in Californië wor
den tallozen niets vermoeden
de arbeiders door een mitrail-
leurvuur van Christopher
Walken (Zorin) weggevaagd.
Het doet aan de nazi's denken
Is dat niet te „heavy"? „Wel
nee", zegt Moore beslist, „het
zijn toch boeven. Hadden ze
maar niet moeten meedoen.
Weg met die hap". Het klinkt
opeens wat eng. Maar onmid
dellijk komt de omgekrulde
trek terug rond de helblauwe
ogen van Roger. „Ach, er
wordt zoveel gepraat over ge
weld, over de conflicten tussen
Oost en West, Ierland, Ameri
ka en Rusland in de film Het
is film", zegt hij met een
hoofdletter F.
„Voor wat dat betreft zal ik
nooit het verhaal vergeten dat
de Bond-producent Cubby
Broccoli me vertelde. Hij werd
hevig gevendeerd door Russen
in Moskou om daar de produc
tie op te nemen. Geen Bond
film natuurlijk. Maar er werd
wel een Bond-film voor de
Rus gedraaid. „The Man with
the Golden Gun" was het.
Christopher Lee speelt daarin
de schurk Scaramanga. In het
begin wordt zijn doopceel ge
licht: Scaramanga, geboren in
een circus, vader leeuwentem
mer, kreeg opleiding bij de
KGB en gaat daarna voor
zichzelf werken. Opleiding bij
de KGB, dat was dus duidelijk.
Nou, aan het eind van de film
wordt Scaramanga door Bond
doodgeschoten. Draait één van
de Russen zich in het zaaltje
om naar Broccoli en zegt: Dan
is je opleiding toch niet goed
genoeg geweest". Een van
mijn favoriete anekdotes. Zelfs
daar wordt het met een korrel
zout genomen", aldus Moore.
McEnroe
Roger Moore is nog altijd bezig
met vage plannen zijn carrière
definitief respectabel te ma
ken. Onder meer door een op
zet met thrillerschrijver Jack
Higgins, acteur Michael Caine
en hemzelf om eigen films te
Roger Moore,
geschminkt en
al om de,,set"
op te gaan in
gesprek met
verslaggever
Bert Jansma in
de filmstudio.
gaan produceren. Dat komt er
voorlopig nog niet van. „We
lopen elkaar steeds mis", zucht
Moore met een grijns. Dit wil
zeggen dat hij voorlopig nog
voor een actieve acteurscarriè
re kiest.
Wat Bond betreft, is de vraag
al duizend keer gesteld: Gaat
hij door? Roger Moore heeft al
nee gezegd, maar als ze hem
genoeg bieden? Je weet nooit.
Wie zou de volgende Bond
kunnen worden9 Moore:
„John McEnroe". Een collega
van de Volkskrant oppert een
betere: Boris Becker. „Te
jong", vindt Moore. „Maar hij
hoeft maar een paar jaar prof
tennis te spelen en hij is ge
schikt. Want het is keihard
werken". Moore, met zoon Ge
offrey, amateurtennisser weet
er van mee te praten. „Ik sla
vaak partijtjes met mensen als
Gerulaitis. Nou, prof is prof
hoor, ook in een partijtje voor
de lol. Je hoort voortdurend:
die pak ik wel als de bal vlak
achter het net komt Het komt
er op neer dat je zelf geen bal
slaat".
Bond is over We zijn defini
tief bij de koetjes en de kalfjes
beland. Moore verlangt naar
huis: „Ik ga straks naar mijn
huis in St. Paul de Vence.
Daar wacht mijn jongste zoon
16) op me. Die heb ik al weer
veel te lang niet gezien".
Ook nog een aardige vader,
die James Bond?
BERT JANSMA
:oll^ufc)ree Miller en een van de Ewoks uit „Caravan of courage".
-i.Het grote Ewok avontuur" (a.l.) van John
g<orty, met stemmen van o.a. Coen Flink en Viola van
Emmenes.
RHCaravan of Courage" is speciaal voor de allerkleinsten nage
synchroniseerd en heet nu „Het grote Ewok avontuur". Het uni-
'ersum van filmproducenten als Lucas (Star Wars, Jedi) kent'
lehalve special effects en gaten met weerhaken in de grond al-
ërlei aardige en onaardige wezens, met E.T. als grote lieveling,
ïoede tweede zijn de beertjes die het bij het laatste gevecht in
|The Return of the Jedi" opnamen tegen grotere tegenstanders,
üij dragen de naam Ewoks en maken ook nog andere avonturen
nee. Je kunt het je nauwelijks voorstellen: beren horen immers
|en winterslaap te houden, honing te eten of broodjes te smeren
Deze Ewoks overtreden die berenregel. Ze zijn klein, maar
^-Tapper.
j^n het „Ewok avontuur" krijgt de familie Towani pech aan hun
"\^uimte-kruiser die op de maan Endor strandt. Daarbij raken de
tinderen Mace en Cindel hun ouders plotseling kwijt. Gelukkig
Vicaliseren de Ewoks pa en ma die gevangen gehouden worden
*oor een gemene reus in een grot in een kale berg. Mace en Cin-
lel en een escorte Ewoks verslaan na een lange en barre tocht
jen grote spin, klimmen over een ravijn en bevrijden de ouders,
jn „Het grote Ewok avontuur" blijkt hoe belangrijk het is bij het
'ertalen ook te bewerken. Het past bij een kinderfilm dat er
eel wordt geslapen, dat de kinderen worden geholpen door
riendelijke vuurvliegjes en af en toe door een onbekend maar
velriekend drankje op de been worden gehouden. Mace en Cin-
lel praten echter als twee zeurpieten, die als figuren uit een
Stripverhaal het avontuur beleven. Cindel (met pruik) imiteert
ibb^nnie, Mace doet Superman na. Toch lijkt dit „Ewok avontuur"
venij leuk voor kinderen van acht en jonger. PETER SNEL
Ko<
>kai
METROPOLE 1 en ASTA
1: „With a view to a kill"
(12) met Roger Moore,
Grace Jones, Tanya Ro
berts en Christopher Wal
ken. Regie: John Glen.
Opvallendste zaak bij de pre
mière van „With a view to a
kill": Het hevigste schrikeffect
komt van een ordinaire kat
die met een gil uit het duister
van een door Commander Ja
mes Bond, geheimagent 007,
betreden huis vlucht. Gillen in
de zaal. Alsof er niet eerder
miljoenen tegen het doek ge
smeten waren om de kijker
met technologie, achtervolgin
gen en sinister geweld de ogen
te laten uitpuilen.
Gogd, niet helemaal terecht
die kritiek, de Bond-films pre
tenderen nauwelijks meer
spannend te zijn. We hebben
ons inmiddels neergelegd bij
de onverslaanbare oude heer
en we zijn alleen nieuwsgierig
naar hoe schurkachtig de
schurken zijn, wat er voor
nieuwe snufjes bedacht wor
den. We willen versteld staan,
geamuseerd worden met een
stripverhaal in superproporties
en vooral lachen. Dat laatste
kan helaas weinig in John
Glens „With a view to a kill".
De befaamde Britse humor
van Roger Moore wil niet zo
best meer (matige teksten) en
de echte lachmomenten zijn bij
te houden voor wie tot tien
kan tellen. Een van de leuke
re: Bond (in datzelfde huis) in
vuistgevecht boeven beschadi
gend om de fraaie Tanya Ro
berts te redden en tussendoor
de dure Ming-vaas van de fa
milie doorgevend opdat die
heel blijft.
Bond is „money" vertaald in
superscènes. Ze zijn er wel:
Van de adembenemende eer
ste ski-scènes in Siberië, terug
naar Miss Moneypenny in
Londen, daarna de Eiffeltoren
in Parijs op en af, naar de gro
te boze man Christopher Wal
ken op een Frans kasteel met
een renstal vol automatisch
gedrogeerde paarden, naar
San Francisco voor de ontkno
ping met veel actie ter land,
ter zee en op de Golden Gate-
brug.
Het gaat allemaal om een mi
cro-chip die ontvreemd is
voor de Russen door boef
Zorin (Walken), zelf een pro
duct van de genetische proe
ven van een Mengele-achtige
nazi-dokter die voor de Russen
is gaan werken. Zorin dreigt
de complete Silicone Valley in
Californië onder water te zet
ten en zo de chip-produktie
van de wereld te vernietigen
om aldus het alleenrecht te
houden. Bond redt Silicone
Valley en krijgt (cynisch slot)
er zelfs een medaille van de
Russen voor. Tenslotte halen
zij er illegaal ook hun
vooruitgang vandaan.
Walken-Zorin is geen hoogte
punt in het boevenrijtje No,
Godfinger, Scaramanga, Blo-
feld, Mr. Big. etc. Grace Jones
kan dan wel aardig grauwen
en ziet er niet uit, maar blijft
een beetje meelijwekkende
handlangster. Roger Moore
zelf als Bond moest er maar
mee ophouden als hij geen be
ter materiaal krijgt. Kortom,
„With a view to a kill" is een
tegenvallende Bond-film,
waarbij het hardere geweld de
humor van het doek drukt. En
dat dat geweld nogal bot is,
valt dan des te meer op.
BERT JANSMA
nak
Enrico IV
J<an Marco Bellocehio met
plaudia Cardinale en Mar-
ello Mastroianni.
Regisseur Marco Bellocehio
heeft Luigi Pirandello's to
neelstuk „Enrico IV" gebruikt
om de paradox van de gek
aanschouwelijk te maken. De
gek kan zichzelf immers nooit
genezen verklaren, de gek die
zegt niet gek te zijn wordt niet
serieus genomen. Hoe het met
de beoordelaars is gesteld,
wordt meestal niet onderzocht,
zelfs niet als de gekte al lang
duurt en zij de gek in zijn ge
drag sterken.
In „Enrico IV" gaat het om
een man (Marcello Mastroian
ni) die door de val van een
paard „gek" is geworden en
zich verbeeldt dat hij de Duit
se koning Hendrik IV uit de
elfde eeuw is. Zijn adellijke fa
milie heeft hem al twintig jaar
in de waan gelaten en doet af
en toe mee in een van de stuk
jes toneel die zijn rol vergen
Bellfccchio neemt je als kijker
mee op een moment dat zo'n
bezoek weer aanbreekt. Met
een psychiater is ditmaal de
ex-geliefde van Enrico, Ma
thilda (Claudia Cardinale),
meegekomen. Zij zal met haar
dochter een rolletje spelen in
een poging om Enrico te gene
zen. In het kasteel waar Enri
co woont, wordt de schijn
angstvallig in stand gehouden,
al voetballen de minstreels in
de tuin. speelt de blazer Char
lie Parkers „Donna Lee" en
dolt Enrico met het zoontje
van een van zijn masseuses.
Het meest schokkende zit hem
in de bevestiging van het nor
maal zijn van Enrico. Zijn
naaste omgeving wil dat niet
direct aanvaarden, de bezoe
kers met de minnaar van Ma
thilda aan het hoofd weigeren
de genezing te accepteren: het
leven wordt er maar lastiger
door.
Bellocehio heeft in Mastroian
ni de ideale speler voor zijn
opzet. De acteur beschikt over
de ervaring en de afstand om
de „gekke" koning perfect te
spelen zonder tot snieren over
te gaan. Knipogend en de zaak
goed overziend draagt Ma
stroianni de film. Hij speelt
het moment waarop Enrico de
knoop doorhakt en besluit dan
maar êek te blijven voor de
buitenwereld uitstekend.
..Kom jongens, we gaan", zegt
hij. en dat maakt een einde
aan ons genieten.
PETER SNEL
Al eerder kon u in deze kolommen lezen
dat de firma van George Lucas c.s. een
tweede Hollywood aan het worden was.
Compleet met het uitmelken van suc
cessen en het exploiteren van namen.
Steven Spielberg leent z'n naam inmid
dels aan reeksen produkties, George
Lucas laat karaktertjes uit zijn films op
nieuw in hoofdfilms optreden. Zie de
Ewoks elders op deze pagina. In Ameri
ka waren de „Gremlins" vorig dè zomer
hit, dit jaar verwacht men veel van
„Goonies", geschreven door de man die
de Gremlin bedacht en - alweer - „ge
presenteerd" door Steven Spielberg.
Met een aantal films die nou niet zo ge
weldig waren, lijkt me dat Spielberg met
dat naampje-lenen zijn naam langza
merhand toch aan het devalueren is.
Maar wie weet worden de „goonies"
leuk. De hoofdrol wordt gespeeld door
Ke Huy-Quan, het jongetje dat „Short
Round" (Kleintje pils) speelde in „India
na Jones and the Temple of Doom". Hij
staat aan het hoofd van groepje kinde
ren dat met allerlei magische praktijken
van doen krijgt. De film is gemaakt door
Richard Donner (Superman, The Omen).
De titelsong wordt vertolkt door Qyndi
Lauper,
Alweer Mozart.
MOZART
Wat dacht u van de titel „Vergesst Mo
zart" (Vergeet Mozart maar). Een film
van de Duitse regisseur Slavo Luther die
begint waar Amadeus ophoudt. Het is
een detective thriller rond Mozart, die
speelt vanaf de dag van de dood van
Wolfgang Amadeus, 5 december 1791
Aan diens doodsbed staan de vrienden
van de componist plus een inspecteur
van de geheime politie. Hij begint een
onderzoek naar wie nu écht Mozart ge
dood heeft. Volgen ondervragingen en
flashbacks met Konstanze. mevrouw
Mozart dus, Von Swieten, het hoofd van
de Vrijmetselaars Loge en een van Mo-
zarts weldoeners. Schikaneder, tekst
schrijver voor Mozart-opera's als „De
bruiloft van Fiugaro", Magdalena, een
van Mozarts liefjes aan het hof en na
tuurlijk de jaloerse Salieri. Geen muziek
film, geen film over kunstenaar en maat
schappij als Milos Forman maakte, maar
een pure detective met eep Mozart die
zijn eigen dood voelt aankomen. Origi
neel. als Peter Shaffer en daarna Milos
Forman er al niet geweest waren. Af
wachten wat dat wordt, als de film Ne
derland tenminste haalt. Maar er zal
best een slimme distributeur zijn die
brood ziet in het inhaken op de Mozarj.-
rage. Luthers film maakte overigens ge
bruik van dezelfde locaties en decors
(restanten) in Praag als „Aamadeus"
Die Tsjechen beginnen ook een slaatje
uit Mozart te slaan, lijkt het.
John Travolta: health club.
TRAVOLTA
Kranteberichten en reportages doen het
tegenwoordig goed als onderwerp voor
speelfilms De New York Times scoort
vooral hoog Na de verfilming van „The
killing fields", is nu een kranteverhaal
van Nicholas Cage aan de beurt die zijn
baan opgaf om de feiten rond zijn moe
ders dood tijdens de Griekse burgeroor
log van 1948 te reconstrueren en uit te
zoeken wie haar ter dood veroordeelde
De film heet „Eleni" en is geregisseerd
door Peter Yates. Het volgende verhaal
komt uit het blad „Rolling Stone" en is
van de hand van reporter Aaran Lat
ham. Hij dook in het Amerikaanse ..he
alth dub"-fenomeen en ontdekte dat
dat een soort vrijgezellenclubs. doe-het-
zelf huwelijksbureaus zijn De film gaat
„Perlect!" heten en heeft John Travolta
in de hoofdrol als reporter Hij mag zijn
„work outs" doen met instructrice Ja-
mie Lee Curtis Misschien een idee voor
Nederlanse scenarioschrijhvers en regis
seurs: Meer de krant lezen
BERT JANSMA