André van Duin als publiektrekker gouden greep Radio Tour de France Verzamelingen Haags Gemeentemuseum naar Japan alletten van Jacques Luyten „Miks" hekkensluiter bij Theater PePijn dagpuzzel £eldóC@otnmttl MAANDAG 1IULI 1985 PAGINA 9 Ichtse Uitmarkt in Amsterdam AMSTERDAM Ongeveer 250 kunstinstellingen, allerlei ezelschappen, muziekensembles, dansgroepen en dergelij- zullen op van vrijdagavond 23 tot en met zondag 25 au- Igustus weer vertegenwoordigd zijn op de achtste Uitmarkt jin de Amsterdamse binnenstad. Op de Dam en Rokin en in de Nes zullen zij die dagen tonen wat Amsterdam het ko- .jmende seizoen al zo te bieden heeft op een breed terrein kunst en cultuur. Dat zal gebeuren met optredens op Itwaalf binnen- en buitenpodia en een grote informatie- narkt met 130 kramen. De afgelopen jaren is de Uitmarkt uitgegroeid tot een enorm festijn dat vorig jaar 350.000 be- Jzoekers trok. De Boekenmarkt als onderdeel van het geheel al zowel op zaterdag als zondag plaats vinden op de Dam. Ongeveer vijftig uitgeverijen zullen daar deel van uitma- De Uitmarkt wordt georganiseerd door het Amster- s Uitburo in nauwe samenwerking met de theaters in ie Nes (Brakke Grond, Engelenbak en Frascati), de Nieuwe Kerk, de Stichting Dam, het Amsterdams Historisch Mu- i en de Amsterdamse Boekenmarkt. Mischa Spoliansky (86) overleden LONDEN De componist Mi scha Spoliansky die chansons schreef voor Mariene Dietrich voordat zij internationaal be roemd werd, is in zijn woning in Londen op 86-jarige leeftijd overleden. De in Rusland gebo ren Spoliansky was een voor aanstaand lid van de Berlijnse muziekwereld in de jaren twin tig en begin dertig. In 1933 vluchtte hij voor Hitler. In de ja ren dertig en vijftig schreef Spo liansky het muzikale commen taar bij een reeks Britse en Ame rikaanse films. Een van zijn be kendste chansons is „Teil Me Tonight". Rellen na popconcert in Dublin DUBLIN /BELFAST In de Ierse hoofdstad Dub lin werden zaterdagnacht meer dan 200 mensen ge wond bij rellen die uitbraken na een popconcert van de Ierse rockgroep U-2. Ruiten van winkels werden ingegooid en de etalages geplunderd. Vol gens de politie werden er vijftig arrestaties ver richt. Onder de gewonden waren zes politieagen ten. Niemand liep ernstige verwondingen op. De si tuatie liep uit de hand toen duizenden rockfans het stadion, waar het concert had plaatsgevonden, uit stroomden en terechtkwamen in het centrum van de stad, waar het al zeer druk was wegens een straatcarnaval. Vele jongeren waren dronken, aldus de politie. In Belfast, de hoofdstad van Noord-Ier- land, schoot de politie zaterdagavond met plastic kogels om een menigte van ongeveer 200 jongeren te verspreiden. Zij hadden de politie met benzine bommen en stenen bekogeld na een traditionele pa rade van de Oranje-orde, de grootste protestantse organisatie in Noord-Ierland. AMSTERDAM WIL STREEP ONDER BEZUINIGINGEN AMSTERDAM Onder de be zuinigingen op de kunst moet nu maar eens een streep worden ge zet en in plaats daarvan moet de gemeente Amsterdam een bedrag van 2,3 miljoen gulden extra be schikbaar stellen. Dit advies heeft de Amsterdamse Kunstraad Burgemeester en Wethouders van Amsterdam gegeven. Van dat extra bedrag moet acht ton ten goede komen aan de schep pende kunst en 1,1 miljoen aan de uitvoerende kunst. De rest moet gaan naar instellingen zoals theaters en filmhuizen die voor accommodaties ten behoeve van kunstuitingen kunnen zorgen. Herberg waar Van Gogh stierf te koop PONTOISE De herberg in de buurt van Parijs waar Van Gogh zijn laatste levensdagen sleet, is te koop voor 1,5 miljoen frank (ca. 550.000). De eigena resse van L'Auberge Ravoux, Jacqueli ne Tagliane, zou graag zien dat de re gionale autoriteiten het pand aanko pen en als historisch monument wijzen. Maar deze hebben al laten ten dat de begroting dat voorlopig toelaat. De kamer, waar Van Gogh stierf en waar jaarlijks duizenden mensen een kijkje nemen, verkeert momenteel in verregaande staat van verval. Dit ondanks een regeringsbe sluit in 1984 om de kamer en de trap ernaartoe op de lijst van historische monumenten te zetten. 'Balletstudio Jacques A.Luyten met leerlingen-uitvoering, Ned.Congres- gebouw. 30 Juni. Choreografie: Jac- ques A.Luyten. In de toneelzaal van het Ned.Congresgebouw is gis termiddag de traditionele leerlingen-uitvoering van Balletacademie Jacques Luy- gegeven. Een altijd zeer bewerkelijk project, omdat Jacques alle leerlingen een kans wil geven hun kunnen te tonen. Zowel klassiek als jazz-ballet zijn verwerkt in de uitvoeringen. Dit jaar 1 er jazz gedanst op de muziek van de Pointer Sis- Deze makkelijk in het gehoor liggende muziek is uitstekend te gebruiken voor de strakke bewegingen die de jazz verlangt. In snel tem po wisselden de groepen el kaar af en een ontroerend onderdeel vormen altijd de allerkleinsten, die over het toneel huppelen met de glans in hun ogen van „zien pa en ma mij wel goed". Naarmate de leeftijd van tfe leerlingen vordert komt ook de dicipline op een hoger peil te staan. De Slavische Dansen op muziek van Dvo rak zijn daar een voorbeeld van. De choreografie van het nummer „Initialen: R.T.F." is een voorbeeld van een uit stekende combinatie van jazz- en klassiek ballet, door de muziek van Allan Parson Frederic Chopin samen te smelten tot een geheel. Er komt dan iets heel subtiels tevoorschijn. Een uitsteken de dansprestatie van Rosita, Thea en Marion die ermee boven het amateurniveau uit stijgen. Omdat Jacques van nature een klassiek docent is zijn zijn "klassieke balletten duidelijk geperfectioneerd. Zijn „Pas Classique" en .Chopiniana" zijn derhalve meesterstukjes van concen tratie en spierbeheersing van de leerlingen. In lindengroen rode tutu's is zo'n klassiek ballet een lust voor het oog. VAN DER MIJL MET MEDEWERKING VANDRS. TROMMELREM HILVERSUM Het zit er dik in, dat Radio Tour de France in de komende drie weken alle bestaan de luisterrecords zal ver brijzelen. Kennelijk nog niet tevreden met de trouwe fanclub van ruim twee miljoen Nederlan ders, die in de afgelopen zeven jaar het ganse wie lerspektakel reeds via de radio volgden, hebben de samenstellers voor de editie 1985, namelijk An dré van Duin aangetrok ken als presentator voor het eerste blok tussen 2 en 3 uur 's middags. „Een gouden greep", meldt mede-presentator Klaas Sam- plonius die terwille van de nationale lolbroek vrijwillig is uitgeweken naar de zendtijd tussen 3 en 4 uur. „Zelfs het televisiejournaal vond het opeens de moeite waard een cameraploeg naar onze studio te sturen. Dat is in al die jaren niet vertoond. Wij van de ra dio zijn in de ogen van de te levisiemensen immers niet veel meer dan" ondergescho ven kincjeren. Maar nu Van Duin onze gelederen is komen versterken, staan we opeens in het middelpunt van hun belangstelling. »Arme André, ik zou nu niet graag in zijn stoel willen zitten. Hij wekt verwachtingen, die hij eerst nog maar eens waar zal moe ten maken". Hekkesluiter „Mijn idee", zegt Koos Poste- ma, die als hekkesluiter het uur tussen 4 en 5 voor zijn re kening neemt, „het is voor die jongen een gigantisch groot waagstuk. De laatste dagen heb ik niet anders gehoord dan: Van Duin komt bij jullie presenteren. Dat wordt dus ter ore gekomen, dat de Tour de France iets met fietsen te maken lachen geblazen. Daar gaan v/e eens goed voor zitten". „Vanmorgen ontmoette ik nog iemand, die een kaart van Frankrijk boven zijn dressoir heeft gehangen. Dat deden wij thuis in de Tweede Wereldoorlog ook. Tóen hing er ook een landkaart van Eu ropa in de kamer, waar mijn vader met vlaggetjes de op mars van de geallieerde troe pen bijhield. Omdat Van Duin nu meedoet is ons volk opeens door het dolle heen". Titanenklus Gisteren bleek overigens, dat Van Duin voor zijn titanen klus niet over een nacht zo- meriis is gegaan. Het risico op een levensgrote flop heeft hij aanzienlijk verkleind door zijn introductie van drie gloednieuwe typetjes, die hij daags voor de proloog nog even gauw in hechte samen werking met zijn vaste gabber Ferry Maat in zijn privéstudio tot leven heeft gewekt. Om dat hijzelf hoegenaamd niets van wielrennen weet - „Het is me weliswaar ter ore geko men dat het iets met fietsen te maken heeft", ventileert hij gelaten - wierp hij even over tweeën allereerst drs. P.C. Trommelrem als kenner bij uitstek de ether in. Deze inge wijde, die hij verder niet meer aan het woord laat, zal aan het einde van de serie door Van Duin uitvoerig bedankt worden voor de heldere uit leg, waar hij helaas niet aan toe is gekomen. „Een grapje dus", verduidelijkt Van Duin bij voorbaat op sombere toon. Gemiddeld Wie van hem wèl alle ruimte krijgt om zijn geprangde hart te luchten is Toon Doorde- bankgenomen, die als verte genwoordiger van de gemid delde luisteraar resoluut aan de bel zal trekken zodra de gebezigde teksten boven zijn pet uitrijzen. Op zo'n moment - en dat waren er gisteren goddank al vele - eist hij luid ruchtig om opening van za ken. De eerste prooi, die Van Duin in deze actuele vermomming besprong, was verslaggever Bep van 't Hout, die tussen tijds vanuit Wimbledon door gaf, dat er volop strijd gele verd werd op het centre court. Hij had dat woord nog niet over zijn lippen gestoten, of Doordebankgenomen ïnte- rumpeerde hem met de kreet: „Hallo, kunt u even uit de doeken doen, wat centre court vermag te zijn?" Van 't Hout, die hoorbaar niet op deze verraderlijke tackle bedacht was, jammerde pie pend: „Kijkt u dan nooit naar een tenniswedstrijd? U heeft toch ook televisie?" „Nou nee", bekende Doorde bankgenomen, „ik kijk wel eens bij de buren. Ik woon bo ven een sigarenwinkel, be grijpt U?" Welnu, Van 't Hout, de beklagenswaardige heraut van omroepland, be greep er geen jota van en nam uit lijfsbehoud overhaast af scheid van het thuisfront. Wielerfanaat De derde handlanger, die Van Duin gisteren in de strijd wierp, is de wielerfanaat Koos Hoek, die heet van de naald vanuit Frankrijk zijn oogge tuigeverslagen doorgeeft. Om deze neuzelende figuur ge loofwaardig bij de luisteraars over te laten komen, maakt Van Duin gebruik van een tweede microfoon, die tevo ren vervormd is. Om de sa menspraak tussen de presen tatoren en zijn denkbeeldige helpers soepel te laten verlo pen, hebben de technici van de NOS trouwens hun intru- mentarium grondig moeten aanpassen aan de hand van een duister schema, dat le vensgroot aan een der studio- wanden is geprikt. Van Duin Schakeling, staat er in ge kleurde letters boven. Eerste uur Als het eerste uur erop zit en Samplonius de nog warme stoel van Van Duin bezet heeft, wordt de nieuwbakken presentator bedolven onder al dan niet gemeende gelukwen sen. Duimen worden omhoog gestoken. Prima gedaan An dré. Houwe zo. Van Duin is de enige, die een kantteke ning plaatst. „Ik was te ge spannen", vindt hij zelf, „het kwam er niet uit zoals ik het wil. De ellende is, dat de luis teraars teveel van mij ver wachten. Ze hebben indertijd mijn commentaar gehoord op die televisieserie „Te land, ter zee en in de lucht" en herin neren zich allemaal die ene kreet: Me gras. Dat was toen de grote voltreffer. Nu ver wachten ze weer zoiets van mij. En dat moet ik live in mijn dooie eentje waar zien te maken. Ik vind het een op gaaf die me voorlopig bloed nerveus maakt. Ik zat liever met die hele handel op Hil versum 5. Dan luisterde nie mand naar me en was er dus niets aan de hand. „Dit is trouwens gans iets an ders dan een amusementspro gramma zoals „Te land, ter zee en in de lucht" waar ik naar hartelust gein kon trap pen. Dat was toch allemaal flauwekul. Maar deze keer heb ik te maken met een se rieuze zaak, want dat is de Tour de France, heb ik begre pen. Als straks een van die renners in een ravijn lazert, kan ik toch moeilijk de grote pias uithangen". LEO THURING DEN HAAG Op 20 juli vindt de officiële opening plaats van het nieuwe ge deelte van het Holland Villa- ge bij Nagasaki in Japan. Aan de kust verrijst een edu catief en recreatief open luchtmuseum waarin tal van voorbeelden uit de geschie denis van de Nederlandse ar chitectuur worden nage bouwd. Binnenkort arriveert ook een kopie van het 17e eeuwse schip Prins Willem. In een replica van een 18e eeuws buitenhuis is ruimte gereserveerd voor presenta ties uit het bezit van Neder landse musea. De komende negen maanden zal als eerste het Haags Gemeentemuseum uit zijn verzamelingen een overzicht tonen van repre sentatieve voorbeelden uit de Nederlandse cultuur vanaf de 17e eeuw. Er is Delfts blauw (17e eeuw), Haags porselein (18e eeuw), een Rozenburg mok ka-servies, een werk van Eissenloeffel, een koffie- en theeservies van Mosa (1959) ontworpen door Bellefroid en stoelen vanaf de 18e eeuw tot aan ontwerpen van Riet veld en Martin Visser. De kostuumafdeling laat zo wel een 18e eeuwse robe la Fran^aise zien als actuele haute couture van Frans Mo lenaar en Frank Govers. De muziekafdeling presenteert zich met een aantal instru menten uit de Europese volksmuziek, de officiële muziekcultuur en enkele schilderijen waarop een mu sicerend gezelschap is afge beeld. De afdeling moderne kunst laat uit de 19e eeuw Haagse School kunstenaars als Weissenbruch, de gebroe ders Maris, Israels, Bosboom en Mauve zien, naast 20e werken van Bart der Leek, Charley Toorop, M.C. Escher, Karei Ap_ Co Westerik, Jan Schoonho ven. Tenslotte is de afdeling Haagse historie met een zes tal topografische afbeeldin gen van Den Haag vertegen woord igd. Bordjes op hoofd en handen Acrobaten uit Peking geven tien dagen demonstraties in Valencia, Californië. Tijdens de ope ning, afgelopen weekeinde, toonde een deelneemster een van de twaalf manieren om borden op het hoofd te dragen. Als handgangster. „Hebbu ook sticker» 7" door Cabaret Mik» met Han» Casta, Marline Grün- wald, Jaap-Jan van Hamburg, Eveline Karelse en Nina Miezelmoe. Regie: Gijsbert van Es. Theater PePijn, 29 juni. Als afsluiting van het seizoen moesten er zaterdagavond in The ater PePijn stoelen bijgezet worden om de grote toeloop te kun ne Karelse en Nina Miezelmoe werd in 1981 opgericht als gele genheidscabaret bij het 10-jarig bestaan van de jongerensocieteit Miks in Oostvoorne. Nu, vier jaar later zijn zij uitgegroeid tot een proffesioneel gezelschap dat zich toelegt op herkenbare da gelijkse dingen. Martine Grtlnwald draait dit jaar voor het eerst mee en weet de show te maken. Het programma van zaterdag was van een uitzonderlijke klasse. De groep vormde een eenheid door de perfectie waar naar gestreefd werd. De vocale onderde len van het programma, vaak in close-harmony, waren zuiver en werden met veel begrip en gevoel voor de tekst gebracht. Het was een lang programma, maar door de grote verscheiden heid aan onderwerpen geen moment vervelend. De groep be handelde onderwerpen als het platspuiten van psychiatrische patiënten en de nieuwe videoclipziekte. Het nummer „Trom mels" met het langzame opbouwen van het volume door steeds een andere stem toe te voegen en weer te laten wegsterven was een subliem voorbeeld van hun perfectie. Een verrassend num mer was het uitbeelden van topsport door twee dames te laten synchroon-zwemmen achter een paar stoelen slechts begeleid door de piano. Het gevoel werd gesuggereerd echt chloorwater te ruiken. Het steeds terugkerende geroddel van de dames over de heren vice versa was een leuke vondst en wist menige lach bui te veroorzaken. Alles omlijst door prima pianospel was het de moeite meer dan waard om dit gezelschap te aanschouwen. Theater PePijn gaat nu op zomerreces om eind augustus haar poorten weer te openen voor het publiek. ROB VAN DER MIJL Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen t 6. tel. 01720-20800): Pas- KINDERVOORSTELLING LEIDEN LUXOR (Stationsweg STUDIO (Steenstraat 123875): Young doctor» in love (16); 14.30. 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414): Viva Vanessa (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLING LIDO Assepoester (al); wo. 01719-12800): Geen opgave. The kilhng fields (12): (16); tijden zie City I. CITY THEATER III: De bedrieger (12); tijden zie City I. CITY THEA TER IV: A girls best friend (18); tijden zie City I. behalve za. wo. 14.45. KINDERVOORSTELLING CITY THEATER: Sjors en Sjimmie in het land der reuzen; 20.00. KINDERVOORSTELLING Never ending story; wo. 15.45 Billy Turl tegen Kwel; wo kwadraat (al); 14.00. 19.00. 21.30. ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500): Witness (12); 14.00. 19.00. 21.30. ASTA 3: Kaos (16); 14.00. 20.00. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Amadeus (at): 14.00, 21.30. CINEAC 3: 48 Hours (16); 18.45, 21.30. ma. di. 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Duin (12); 14.00. 20.00. METROPOLE 1 (Carne- haaf LE 3: Ordeal by innocence (al); 14.00. 18.45, 21.30. METRO- POLE 5: Filmzomer '85: The French connection 1 2; ma. Storia di piera (16); di. Blow up* 13. tel. 462400): Battle rage (16); kunstjes (18); 12.00 tot 22.30. RIS 3: Good girl, bad girt (18): 12.30 tot 23.00. PASSAGE (Passage 63, tel. 460977): Best defense (al); 14.00, 18.45. 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: A bell for Nirwana (16); 19.45, 21.45. Zaal 2: Les visiteurs du soir; ma Top hat; di. To have and to KINDERVOORSTELLING CINEAC 3: Assepoester; za. wo 14.00. zo. 13.15, 16.00. EURO CINEMA; De bende van hiernaast; za. zo. wo. 1 Cabaret Miks: ijzersterk. KRUISWOORDRAADSEL Horizontaal: 1 handwerkzaamheid; 5 afstandsmaat; 7 eer bewijzen; 8 danspartij; 9 voertuig; 10 vochtig; 12 brandstof voor vliegtuigen; 16 loterij briefje; 17 kleefmlddel; 18 paarde- slee; 20 duivenhok: 22 persoonlijk vnw.; 23 kostuum; 25 ogenblik; 27 het overnemen van andermans ontwer pen; 30 aanwijzend vnw.; 31 buiten kansje; 33 vaste regel; 34 overwin ning; 35 Europeaan; 36 visuil. Verticaal: 1 soort afsluiting; 2 rijst brandewijn; 3 flink manspersoon, 4 voegwoord; 5 sober, eenvoudig; 6 leeg, 8 zangstem; 10 aantekening; 11 uitspansel; 13 gewerenpiramide; 14 bij voortduring; 1S leersoort; 19 moe rasvogel; 21 bijbelse naam; 24 omlij ning; 26 adreskaartje aan reiskoffers Afrll vnw.; 34 persoonlijk vnw. OPLOSSING ez ft :om c€ ZZ 'oOoi 62 l«0 82 :ieqei 92 :jape* vz "een 12 :ibj 61 :eddeu gi :6ou n :»oj 51 "ieuj -au 11 'auuou 01 :seq 9 :ifi 9 •öubuj 9 ■ue p :i©J95t z z '>teg 1 :|wk>iijsa 8 :uej9 1 :i||uj g lua^eg 1 issjuozuoh

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 9