^Schoengnitf zömerse variaties nu extra laag j»g .geprijsd. „Je bent woning d BEWONER TELEUHN Modieuze LEIDERDORP „Ik blijf geloven in het succes van zonnespouwwonin- gen. Maar als er niets ge daan wordt aan de duide lijke gebreken zal het pro ject nooit een succes wor den". W. van der Leek bewoont met zijn gezin een zonnespouwwoning aan de Hella Haassestraat 17 in Leiderdorp. Hij is te leurgesteld in de werking van het zonne-energie- systeem van zijn woning. Ook de bouwkundige staat waarin zijn woning verkeert en de kwaliteit van het gebruikte materi aal stemmen hem niet he lemaal tevreden. Wat hem echter het meest dwars zit is dat er niet of nauwelijks wordt gereageerd op zijn grieven. Noch door de Stichting Zonnewoningen Leiderdorp, noch door de bouwer, aannemingsbe drijf Meerburg, noch door architect Kristinsson. De heer Van der Leek is beze ten van zonne-energie. Hij houdt alle nieuwe ontwikke lingen op dat gebied bij en be zoekt ook de bouwprojecten in den lande" die gebaseerd zijn op deze milieu-vriendelijke vorm van energie. In zijn vori ge woning installeerde hij zelf een installatie die op zonne- energie werkt en toen het pro ject met de zonnespouwwonin- gen in Leiderdorp van start was gegaan was hij één van de eerste gegadigden. „En ik ben niet bepaald met overspannen verwachtingen in deze woning gaan zitten. Het werkt vast al lemaal niet zo goed als ze be weren, dacht ik toen, maar ik was bereid om dat risico te ne men omdat ik geloof dat er een toekomst is voor dit soort woningen", stelt Van der Leek. Koud Gedurende de twee jaar dat de woningen nu worden bewoond kwamen er volgens Van der Leek echter wel erg veel te kortkomingen aan het licht „Het huis was de afgelopen winter, ook met bijstoken, niet warm te krijgen. Ik heb een aparte oliekachel moeten aan-, schaffen om het hier behaag lijk te krijgen. Het stooksei- zoen duurt in mijn huis in ie der geval niet één maand, maar drie maanden. Een be langrijke oorzaak van het fa len van het systeem is het feit dat de computerbesturing niet goed werkt. Ik heb dat kun nen nagaan omdat ik mijn ei gen computer aangesloten heb op het systeem. Er komen alle maal waarden uit die volgens mij niet kloppen", aldus de heer Van der Leek, die mo menteel zelf werkt aan de ver betering van het meetpro gramma. „Het probleem'is alleen dat de installateur van het zonne- energie-systeem, de firma Slootweg uit Deventer, failliet is gegaan. Ik heb begrepen dat het project met de zonnes- pouwwoningen in Schiedam hem de kop heeft gekost. Ook bij de zonnespouinen t Hoofddorp gaat hing niet helemaal 114 niet heb daar mijn lidechte en het blijkt datuiken daar veel te veel, en bruikt", vertelt \g", v De heer van der Ide li er niet afdoende i gaat met het probleetren zi in de kruipruimt een absoluut geen irank want daar wordtjvind ne-energie verw, juist opgeslagen- i is dat het water goed afgedichte dering heenkomt voorlopige door een gen te maar een dering maar dat is ratie, en daar mer natuurii voor". Scheuren In de lende scheur in <hr ve door een schilderijt me aan het oog wordtjt mij „En dat scheur. Er zijn de buitenmuur, dere woningen (t hop< zon nespouwwoninjdsch rij aan de Hella ftan Dat rijn krimpsche dan gezegd. Maar AJ tact gehad met d de S steenindustrie, en i L< af of het wel veren v om deze steensoort toni wordt in plaats vat rid en daarom energie kr. is, te gebruiken, ehet 3 aannemer er wellijf ei omgesprongen is.jyer 1 zonnespouw, wafnv verwarmde lucht mij 1 nog wel goed meter V; in de muur. En een akelig woning onverkoopbaar woning van mag je toch wel teit verwachten' der Leek. Het Van der aantal kleinere ning zou niet dicht rijn, zodat lies optreedt, AFtxl'HKREN nachtdiensten van de regio Leiden wc 28 juni waargenome: 'Centraal in Leiden Voorschoten in Voor» ONGEVALLENDIS HUIZEN LEIDEN dienst elke dag Aead huis behalve van dim woensdag 13.00 u. (E en van vrijdag 13.00 13.00 u. (Elisabeth-zié BEZOEKUREN ZIE gelijks van 16.00 tot 1' 18.30 tot 19.30 uur. dagelijks van 14.00 meer dan twee bezoek^ Sint Eli»bet wassenen dagelijks val en van 18.30-19.30 u_; gen ook 11.15-12.00 1 ling: dag. van 11.15-1 voor echtgenoten) var en van 18.30-19.30 u. I AOO-Ï por;-] At Geldig zolang de voorraad stretö. VROOM DREESM ANN sandalet. Lederen bootschoen, voor v hem en haar. Met solide zoo!. Diverse kleuren. ^0 Maten35-46. P®r Paar NÜ39.- Voor zonnige diverse modellen en vele kleuren.^ k Maten 36-44. (ft Perpaar 'A Nü 29. Stapper, voor groot en klein Plastic strandschoentje in vele modellen en kleuren. Maten 36-41Per paar Nü 9. - Maten 28-35. Per paar Nü 7.- Prima ballerina.* In diverse uitvoeringen^ en tal van zomerse kleuren"* Maten 36-41. Per paar Nü 19.-"* Zomerse espadrille. In zowel laag als hoog model. In uni of gedessineerd. Maten Per paar Nü 9.- BINNENLAND denkt, maar daar zelden voor uit wil komen. Dat hun kunst, prenten en gedichten, destijds verboden werden, ligt voor de hand en niet alleen omdat hun werk aanstootgevend werd ge acht. Ook hun denkpatronen werden niet in grote dank baarheid door de overheden aanvaard. Rops schrijft in 1883: „Wat me buitengewoon bevalt in Les Vingt (een Brus selse kunstenaarsgroep) dat is het ontbreken van een pro gramma. Een programma is al een voorschrift. Voorschriften behoren tot een systeem. Sy stemen en leerstellingen zijn nauw met elkaar verwant; tel uit je winst". Schoppen Aan systemen en leerstellin gen hebben zowel Rops als Beaudelaire een broertje dood en zij verzetten zich uit alle macht; de gedichtenbundel „Les fleurs du mal" en de prenten van Rops schoppen te gen alle conventies en komen daarbij zonder pardon op het terrein van de erotiek, waar alle conventies tezamen lijken te komen. Dat geeft de tentoonstelling iets krampachtigs, al valt op de vakmanschap van beiden nauwelijks af te dingen. Het voortdurende en alleen-maar hameren op kwaad en (ver drongen) lust, wat op deze ex positie gebeurt, is een poosje verfrissend. Maar het wordt eigenlijk nog verfrissender, wanneer men de permanente tentoonstelling van werk van Vincent van Gogh tot slot be zoekt, een etage lager dan Rops en Beaudelaire. Beaudelaire schreef in 1865 dat hij het hele menselijke ras tegen zich in het harnas wilde jagen en hij deed dan ook niet anders dan choqueren. Nu de tijd voor enige afstand heeft gezorgd, is het effect wat min der. Maar de stekeltjes zijn ge bleven, waardoor een bezoek aan Rops en Beaudelaire in het museum Vincent van Gogh niet alleen vreugd en jo lijt oplevert, maar ook een on bestemd gevoel van rancune En daar bezoekt men over hel algemeen geen museum voor. FRITS BROMBERG Rops: „Les Diables Frolds", de koude duivels. in' het Rijksmuseum Vin cent van Gogh. Aarzelend zoeken zij hun weg en lij ken elke ontmoeting met mannelijke bezoekers na drukkelijk uit de weg te gaan. Niet zo heel verwonderlijk, als men weet dat de expositie is gebaseerd op denkbeelden van Félicien Rops, die ervan uit gaat dat de vrouw het verleng stuk is van de duivel en het kwade belichaamt. De exposi tie staat bol van sterk erotisch Félicien Rops (1833-1898). getinte uitingen daarvan. De zienswijze van Rops wordt gedeeld door de dichter Char les Beaudelaire, onder meer bekend van de dichtbundel „Les fleurs du mal", ook titel van deze tentoonstelling, die duurt tot 12 augustus. Het werk yan de Belgische kunstenaar Rops is doortrok ken van erotiek; zijn grafische uitbeeldingen waarin de vrouw centraal staat - en hoe... - toont de vrouw als Eva's, Sa- lomé's, hoeren en sfinxen en nooit als een gewoon mens aan de afwas of op kantoor, niet als moeder de vrouw en nog minder als vriendelijk en wel denkend wezen. Een tentoonstelling met ste keltjes dus, waarin weliswaar de vrouw centraal wordt ge steld, maar nimmer als „de" vrouw; wel de vrouw zoals zij in de kunst taboe was, is en dat nog lange tijd zal blijven. Toch is het goed dat een kun stenaar als Rops, terzijde ge staan door zijn geestverwant en dichter/vertaler/criticus Beaudelaire, in de gelegenheid wordt gesteld op een dergelijk gecomprimeerde manier te ex poseren. Aangenomen dat bei den hun passie overdrijven, brengen zij wel aan de opper vlakte wat door zo veel andere kunstenaars wordt genegeerd, hoewel de achterliggende ge dachten natuurlijk meer dan bekend zijn. Zowel Beaudelaire als Rops steken de draak met hypocrie te fenomenen; zo was het in hun tijd bij vrouwen gebruik de borsten en billen danig te accentueren met keurslijf en tournure, maar zodanig dat de opgewekte erotische krachten onmiddellijk werden geblok keerd. Dat hiermee een duali- satisch en hypocriet effect werd bereikt, was voor beiden aanleiding er spottend mee om te springen. Dichter Beaudelaire en grafi cus Rops hebben een duidelijk tijdsbeeld willen geven van Parijs in de 19e eeuw, maar doen in zoverre meer, dat zij in beeld en geschrift brengen, wat vrijwel ieder mens wel AMSTERDAM - Het is op merkelijk hoeveel vrou wen te vinden zijn op de drukbezochte tentoonstel ling „Les fleurs du mal"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 4