Galerie als podium voor beginnende kunstenaars Troep 2005 voor 1 laatst bij de Haagse Paardedagen Tom Selleck tussen dolgedraaide robotsin ongewild komische thriller QeidóaQowiant Voortreffelijk ballet bij Danstheater Isabelle van Keulen begenadigd violiste Italiaanse musea hele week open KUNST VRIJDAG 14IUNI1985 PAPEN Crouwel directeur museum Boymans ROTTERDAM De Delftse hoogleraar W. Crouwel (57) is gisteren benoemd tot directeur van het museum Boymans-van Beuningen in Rotterdam. De gemeenteraad honoreerde de voordracht van het Rotterdam se stadsbestuur met 36 stem men vóór en één ongeldig. Crouwel volgt W. Beeren op, die na een nek-aan-nek race met medekandidaat R. Fuchs, begin dit jaar directeur werd van het Stedelijk museum in Amsterdam. Crouwel was al lid van de commissie van ad vies van Boymans. Circustheater Oen Haag: Holland Festival- programma door het Ned. Oanstheater met „Dreamtime", „Dumbarton Oaks", „Balletscènes" en „Lieder eines tahrenden Gesellen". Herhalingen 14 en 15 Juni. Toch nog een vleugje Holland Festi val in Den Haag, omdat het zevende en laatste seizoenprogramma van het Nederlands Danstheater moeite loos kon worden gerelateerd aan de Amsterdamse feestweken. Er is in het Circustheater allervoortreffe lijkst gedanst in een programma dat geen enkele toeschouwer op het verkeerde been zal hebben gezet. Daarvoor zorgden choreografen als Jiri Kylian en Hans van Manen en vooral ook een balletcomponist als Strawinsky, wiens compositie „Dumbarton Oaks" - nota bene ge danst door vier bijzonder getalen teerde junioren - voor menigeen een idyllisch hoogtepunt zal zijn gewor den. De lyrische pastorale sfeer werd, mede door het feilloos dansen „sur les pointes", vrijwel volmaakt getroffen. Een volkomen logisch gestructu reerd muziekballet van Van Manen, die hiermede bewijst ook zonder ex travagante dartelheden van zeer grote choreografische klasse te kun nen zijn. Hij maakte dit fijnzinnige en vooral speelse danswerk in de ja ren zeventig voor het Nationale Ballet, maar het Danstheater ont wikkelde via zijn junioren eenzelfde constant doorvloeiende bewegings- stroom. „Balletscènes" van Van Ma nen - de feitelijke festivalpremière en eveneens prachtig aangekleed door Keso Dekker - kreeg op de muziek van Strawinsky een sterke erotische en vooral theatrale uitstra ling. Het zijn losjes aaneengeregen fragmenten in een Broadway-sfeer. De danseressen roken op de scène en worden daarbij ook nog virtuoos gelift Een zwart-witwerking van grote allure en vanzelfsprekend een zeer welkome aanwinst. De beide choreografieën van Kylian omlijsten dit puntgave middendeel van Van Manen. FRANK DELBOY Wout Oosterkamp krijgt Muziekprijs AMSTERDAM De bas-bariton Wout Oosterkamp ontvangt 22 juni in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam de Nederlandse Muziek prijs. Hij werd in 1982 tot de studie er voor toegelaten. Hij studeerde bij Lola Rodriguez in Madrid en Vera Rozsa in Londen. Oosterkamp ontving een zan gopleiding van Bodi Rapp, Herman Woltman en Pierre Bernac voor hij tot de prijs werd toegelaten. Studie en car rière van Oosterkamp werden de laat ste jaren gevolgd en begeleid door de jury: André Jurres, Annie Hermes, Ruud van der Meer en Hans Kerkhoff. Zij concludeerde unaniem dat Ooster kamp voldoet aan de hoge normen van de Nederlandse Muziekprijs. LUSTRUM TEVENS EINDE DEN HAAG De Haagse Paardedagen zijn in zicht en worden ook dit iaar bijgestaan door Troep 2005, waar de 34-jarige mede-oprichter André van den Berg, al weer voor het vijfde jaar aan deelneemt. Troep 2005 is een cabaretgroep die idealistische programma's in el kaar zet rond het thema „Den Haag", in het kader van de Haagse Paardedagen. Typisch Haagse figuren worden op karakteristieke wijze naar voren gebracht door middel van parodistische speluitingen in liedjes en sketches. Een cabaret vóór, dóór en mét Hagenaars, bijgestaan door Mijanou van Baarzel, Gaby Witteveen en Casper Latfrée. De technische verantwoording ligt bii Han Makkinje en als gas ten treden op Coos Houwing, Guidor de Groot, Pim Peters, Frank Verhoef, Harry van Barneveld en Justine van Oven. Een lijst vol namen, waarop Kaj van Oven als muzikale begeleider staat vermeld. Knollencabaret Vorig jaar bracht Troep 2005 een programma getiteld „Het Haags Knollencabaret" en daarin hadden alle sketches en liedjes betrekking op de Haagse Paardedagen. Dit iaar, het lustrumjaar, zal in het teken staan van vijf jaar Troep 2005, met als titel „Ul timo" (einde), want het lustrum is tevens het einde van het be staan van deze Haagse cabaretgroep. Enkele vaste spelers heb ben ander theaterwerk te doen in de toekomst en er zal dan geen tijd meer zijn voor dit unieke cabaret. André van den Berg is een van die spelers en hij vmdt het jam mer, want de Troep zal hij straks missen. Afgelopen seizoen speelde André een rol in Top-Conferentie, dat in het Theater aan de Haven in première ging. Deze produktie boekte veel suc ces, vooral in de Amsterdamse theaters. André:,,Het is heerlijk om nu weer even cabaret te doen, vooral na zo'n zwaar stuk te hebben gespeeld als Top-Conferentie. Je gaat zo gezegd van het ene naar het andere uiterste en dat werkt nou zo ontspannend. We hebben ontzettend veel plezier en werken hard tijdens de repetities van het cabaret, maar zo anders dan mijn laatste pro duktie". Initiatief „Alle spelers van Troep 2005 werken vanuit een eigen initiatief en we krijgen daarbij ontzettend veel steun van Eveline en Chris, de medewerkers van Theater PePijn, waar we dit jaar het cabaret gaan opvoeren. Vorig jaar speelden we in de tent aan het Lange Voorhout, maar PePijn is toch meer geschikt voor ons spel". André, die zijn theateropleiding aan de inmiddels opgeheven Academie voor Podiumvorming in Den Haag voltooide en daar na verschillende rollen vervulde in produkties van Pim Peters, John Lanting's Theater van de Lach, F'act en bij het Amster dams Projecttheater, kiest uiteindelijk voor Den Haag. „Ik ben bezeten van Den Haag. Ik voel me hier thuis en na Top-Confe rentie en Troep 2005 zal ik hier blijven werken, ook al is dat in Den Haag moeilijker dan bijvoorbeeld in Amsterdam", aldus André. Voorlopig eerst het lustrum en tevens het einde vieren van Troep 2005, dat zich op 20 en 21 juni in Theater PePijn af speelt. Aanvang voorstelling om 19.30 en 21.00 uur, dus twee voorstellingen per avond in het kader van de Haagse Paardeda gen. Voor de sponsors van deze cabaret-produktie - bekende Haagse café-houders uit de omgeving Denneweg en het Lange Voorhout - wordt een extra voorstelling gegeven op zondagmid dag 23 juni, omdat deze mensen in de avonduren zelf moeten werken. LEN VAN DER MAATEN André. „Ik ben bezeten van Den Haag". Conny Kruithof, „als een wuivend woud" Galerie Podium, leplaan 2, „Conny Kruithof', tot 21 Juni, woensdag t/m zaterdag 11-17 uur. DEN HAAG De positie van de beeldend kunste naar is er, mede door de afbrokkeling van de Beel dende Kunstenaars Rege ling (BKR), niet gunstiger op geworden. Behalve dat er steeds minder kunste naars in aanmerking ko men voor een BKR-uitke- ring (de inkomenseis is momenteel 6.000,-) pro beren steeds meer kunste naars ergens te exposeren om zoveel mogelijk naar buiten te treden èn te ver kopen. Elk verkocht werk geldt immers als inkomen. De kunstenaar moet als mana ger van zijn eigen werk op pad om ervoor te zorgen dat hij er gens kan exposeren. Het aan tal galeries is uiteraard be perkt en bovendien zal het werk van de kunstenaar in de meeste gevallen moeten aan sluiten bij het gezicht van de galerie. En zo ontstaat het overbekende trieste beeld van de kunstenaar die met zijn map werk de galeries langs gaat om iemand te interesse ren. Voor een kunstenaar die net van de academie komt is zijn onbekendheid nog eens een extra handicap, hoewel er al tijd galeriehouders zijn die juist geïnteresseerd zijn in on bekende kwaliteit. Maar van uit de positie der kunstenaars gezien is het begrijpelijk dat het niet meevalt om behalve producent te zijn ook nog de distributie van je eigen pro- dukten te regelen. Deze achterliggende proble matiek was de reden voor ze ven kunstenaars om Galerie Podium op te richten. Zij stichtten een vereniging, om dat dit de meest democratische vorm is, en betrokken een ruimte op de hoek van de Thomsonlaan en de Ieplaan. Hun tentoonstellingsbeleid is erop gericht om iedere begin nende kunstenaar die werk maakt dat door de zeven initi atiefnemers als kwaliteit wordt erkend, tegen kostprijs te laten exposeren. Dit kunnen schilders, fotografen of kuns tenaars die objekten maken zijn, want ook de zeven initia- toren komen uit verschillende kunstdisciplines. Kruithof Tot 21 juni zijn er textiel-ob- jekten van Conny Kruithof te zien. In het midden van de ga lerie (witte wanden, grijze vloer, grote boog-ramen) ligt een grote rechthoek van zand waarin een woud van gekleur de sprieten is gestoken. Door het prachtige kleurverloop van geel, oranje naar blauw en de manier van opstellen is de band met de natuur duidelijk. Zij lijken op riethalmen die zich buigen in de wind. Zoals op enkele haarscherpe kleurenfoto's te zien is, plaat ste Kruithof de halmen in de buitenlucht aan zee. Lijn en ritme zijn de belangrijkste ele menten in het werk en om dit te verbeelden maakt zij onder meer gebruik van zijdepapier en acrylverf. Galerie Podium wil haar vereniging met enke le kunstenaars uitbreiden om de werkzaamheden en kosten over meer mensen te spreiden en daarmee de kans van sla gen te verhogen. Project Dat de beeldende kunst op het Haagse Straattheaterfestival een geheel eigen plaats en aanzien kon krijgen is te dan ken aan een BKR-opdracht. Uniek is dat het geld niet voor een permanente opdracht werd uitgetrokken - bijvoor beeld een muurschildering - maar voor een tijdelijk pro- jekt. De drie Haagse kunste naars Adriaan Nette, Marian Zult en Willemijn Bouwman krijgen de gelegenheid om tij dens de tien dagen van het festival aan hun beeldend pro- dukt te werken. Met het pu bliek erbij, dat in deze situatie de kunstenaars allerlei vragen stelt. Adriaan Nette ervaart dat het vooral kinderen zijn die van alles willen weten. Zijn langwerpige kist van hout, beschilderd met fluores cerende verf trekt de aan dacht. Elke keer komt er weer wat anders uit te voorschijn, want alle materialen waarmee hij zijn ruimtelijke constructie „verblijfruimte 2A" bouwt, be vinden zich in die kist. De lat ten die als frame dienen wor den tevens als dragers ge bruikt om de kist te verplaat sen. De bedoeling is om steeds een andere plaats op Plein te kiezen waar een nieuwe con structie gemaakt wordt. Zijn „verblijfruimte" roept associa ties met theater op door een podium en achterwand. Er zouden hier evenals in de om ringende tenten voorstellingen kunnen plaatsvinden. Die ver wachting wordt geschapen, maar bij nadere beschouwing ziet men dat daar de construc tie te fragiel voor is, het podi um te klein, de materialen te kwetsbaar. Theater Elke dag verandert de „ver blijfruimte", niet alleen in vorm, maar ook in materiaal. Veel is mogelijk en het is zelfs zo dat zijn beeldende kunst theater wordt wanneer zijn constructie op het verlaten po dium van een theatertent staat. Eveneens verplaatsbaar is de grote toren op wieltjes van Marian Zult en Willemijn Bouwman. trage bekleed. Met grote pot ten verf trokken zij zich terug in de binnenruimte en brach ten zo hun schilderingen aan. Het publiek kreeg de indruk dat de grote kleurige tekens vanuit het niets verschenen. Dit was slechts de eerste laag van hun mobiele toren. De tweede laag werd gevormd door objecten van papier-ma- ché en een derde en vierde laag zal in de loop van deze week aangebracht worden. De bovenrand van de toren zal versierd worden met ballon nen als het weer beter wordt en daarmee zal de visuele ont dekkingsreis van de twee kun stenaressen ten einde zijn. Het Straattheaterfestival duurt tot maandag 17 juni en de drie kunstenaars zijn elke dag aan hun projekt op Plein bezig. R*«id«nti* Orkest o.l.v. Heinz Wall- berg. Soliet: Isabella van Keulen, viool. PWA-zaal Ned. Congresge bouw in Den Haag; 3e Bouw-Mee Concert. Alle nadruk viel gisteravond in het derde Bouw-Mee Con cert van het Residentie Orkest in de propvolle PWA-zaal op de soliste Isabella van Keulen in Tsjaikowski's Vioolconcert en op Respighi's Fontane di Roma, zulks toch wel ietwat ten nadele van Beethoven's 6e Symfonie, de Pastorale. Nu be handelde dirigent Heinz Wall- berg de Pastorale warempel niet als opmaat. Daarvan ge tuigden wel de soms verras send mooi gevonden details in zijn lezing. En de Szene am Bach kreeg door de strak ge houden lijn niets van de an ders zo vaak optredende ritmi sche onrust. Maar er lag over de gehele uitvoering iets mats en het orkestspel was niet op timaal. Bij langer repetitietijd komt er beslist een Pastorale tevoorschijn in de waarlijk klassieke traditie: de kern er van kon men al ontdekken. Maar na de vrolijke pauze die bij elk Bouw-Mee Concert past, kwam dan de jonge Isa bella van Keulen en zoals zij Tsjaikowski's Vioolconcert speelde, was werkelijk ver bluffend en ontroerend tege lijk. Wat een begenadigd vio liste.... Zij ging de supervirtuo siteit in het laatste deel niet uit de weg en Wallberg legde er zelfs nog een schepje op - het geen zij makkelijk aankon. En de Canzonetta raakte in de jonge oprechte gevoeligheid van Isabella van Keulen alle salonachtigheid kwijt. Hoe mooi klonk hier de Haagse Bouman-viool, zelfs in de voor elke viool onbarmhartige koestiek van de PWA-zaal. De schilderachtige muziek, die Respighi schreef op de vier fonteinen van Rome, was een kolfje naar de bekwame hand van Wallberg: mooi van kleur, mooi van lijn en sfeer in het Italiaanse impressionistische idioom, dat net zoals in Debus sy's La Mer ook een tikje van Wagner (hier de Rijndochters) mee kreeg. Zouden de Rijn dochters in de Trevi Fontein passen? NOES KOKEE ROME Het Italiaanse parle ment heeft gisteren een wet aangenomen waardoor staats- musea en historische plekken als het Romeinse Forum voortaan de hele week open zijn en niet meer, zoals in de oude situatie, ieder museum op een andere dag, wat altijd tot vele klachten van gefrusteerde toeristen leidde. Tegelijkertijd besloot het parlement ook de toegangsprijzen te verdubbe len. Hiermee blijven de prijzen nog aan de redelijke kant. Een bezoek aan het Etruskische museum in Tarquinia kost nu ongeveer 3,50. Studenten en bejaarden krijgen korting. SYLVESTER A. i Sylvester Stallone's r. film „Rambo", oftew^J\ Blood II", had z 'n ee cord al gebroken voJEIM film ging draaien, „m va werd namelijk voor d ze^ Amerikaanse speelwisverl boekt voor 2.074 biosc<fame ters. Een „all time reifdA, de Amerikaanse //fmijjNaai waar „Star Trek III" dPS) bioscoopschermen tijd hou eerste uitbreng z'n De kwijt raakte. „SaM ov' booking" noemen ze L k°r eèn keer het hele lanfla e' digen (of vergiftigen?))nen film. Stallone blijft «de a bliekstopper, in de biosfin v op video. Met „Rockph 2 enz.kan hij tot in de cijfers doorgaan zon dei uit te gaan. met „Ranf ex-Vietnamvechter d moeilijk heeft met de J lijkt het net zo te gaani ne, die alles zelf wil dj verhaal schrijven, rej spelen en het grote gt dienen, droomt waars* van het summum: E* ..Rocky versus Rambo' bedenkt, regisseert hij de twee hoofdrollei Stallone: record ken! luize MENAHEM «te. Menahem Golan, de rijkste van de twee ni y het tot wereldconcern groeide Cannon (ze hefcTeau een bod op MGM ged pel zei eigenaar Kirk Ke; krij nee), wordt definitief n^ori bel. Dat mag je toch w*ron gen als journalist en fi cus Gideon Bachman ran cumentaire van een uui nat carrière gaat wijden. Bauis1 maakte meer van die iet tretten. Zijn bekendste van Federico Feil mi, gezelschap voor Golan, financiert zelf de film en helft mee en Bachma ook op 1 oka ties kiiken belangrijkste produkU Cannon. er i ELEVTERIO -aet ,w Weet u nog wie „El was? De groep Boney JV de eens een hit aan hen stelde zijn eigen levens te boek. Het is de bijnaa de kleine bebrilde Spje Eleuterio Sanchez, a/lostij uti de sloppenwijken^-^ Barcelona, jarenlang i wegens diefstal en ver aandeel in een schietpah w' vangen, ontsnapt, weerver gen, weer ontsnapt en iet delijk gestraft met een selijk aantal gevangeni.QOl In die gevangenis bra het via zelfstudie tot Na Franco kreeg hij stfijke mindering. Inmiddels /stiet lemaal vrij en volgens <|om ste informatie doet hijoecj sociale advocatuur in Jn.0] Allerlaatste nieuws: de i| van zijn boek zijn voorn a ming gekocht door de fln c producers en filmverhiDe José Maria Cunilles en;elw Mula. In het najaar zoujjen( filmd moeten gaan Budget: 1 miljoen dolla£r BERT JAPor mst lw LUXOR: „Runaway" (12) met Tom Selleck en Cynt hia Rhodes. Verhaal en re- gie: Michael Crlghton. Met Tom „Magnum" Sellecks filmcarrière wilde het tot nu toe niet erg vlotten. Misschien dat Michael Crightons „Runa way" een opening voor hem is naar meer mogelijkheden dan alleen maar die rol van ro mantische draufgflnger. Dit maal speelt hij een politieman, een beetje een „workaholic", onbewust alsmaar bezig een fout uit zijn verleden goed te maken. Op het thuisfront is hij bovendien een weduwnaar die als een goedmoedige kloek over zijn zoontje waakt. Poli tieman Selleck is werkzaam op de afdeling Bestrijding van dolle robots in een niet nader aangeduide, nabije toekomst. Regisseur en schrijver Michael Crighton mag graag in zijn thrillers doorborduren op technische ontwikkelingen in de maatschappij. Hij kreeg naam toen Robert Wise zijn boek „The Andromeda strain" verfilmde, over een ruimtelijk virus dat rampen op aarde veroorzaakt, hij werd van schrijver regisseur met films als „Westworld" (waarin men sen geheel mechanische dub belgangers kregen), maakte met „Coma" een thriller rond een illegale handel in mense lijke organen. Zijn werk is dus gewoon een kwestie van over drijven, overigens een ken merk van alle ouderwetse ver halen vertellers. In „Runa way" tekent hij een wereld die zich aan alle kanten laat assis teren met robots. In de bouwe rij is bijna geen menselijke bouwvakker meer te bekken- nen, elk huis heeft zijn robot die kookt, afwast, de telefoon beantwoordt. Nadeel: ze raken defect en voor die „runaway robots" (dolgedraaide robots dus) is er de politie. En Sel leck. Tot halverwege de film heb je de indruk naar een onbedoel de komedie te kijken in plaats van een thriller. De gekke ro bots, die voor hun beurt pra ten, als landbouwmachine een maisveld ruineren, zijn aardi ge lachertjes. Bovendien intro duceert Crighton een boef die, gespeeld door Gene Simmons, leider van de rockgroep Kiss, zo vuil in de camera's mag kij ken dat hij bijna een parodie op zichzelf wordt. Stijloneffen heden die slechts in de staart van de film worden geffend naar de thriller pur sang. Dan mag Selleck, op z'n Hitchcocks gehandicapt door hoogtevrees die hij moet overwinnen, in Vertigo-stiil een wolkenkrab- ber-in-aanbouw in om daar boef Simmons uit te schake len. Die man van „Kiss" bedreigt de wereld met een misdadige chip, die hij o.m. inbouwt in kogels die als geleide projectie len het doelwit nooit uit het oog verliezen, zelfs hoeken om slaan en uitwijken voor vreemde objecten in hun baan. Selleck op z'n meest roman tisch verwijdert als een perfec te chirurg zo'n ding uit de arm van assistente Cynthia Rhodes, dat zoete blonde meisje uit „Staying alive". Dat daar iets moois uit groeit ligt voor de hand. BERT JANSMA Tom „Magnum" Selleck. nu belaagd door robotversies van gbeni spinnen in „Runaway". n.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 14