Unieke tentoonstelling
werken Renoir in Parijs
Eklips slaapverwekkend
in monotoon stuk Duras
«S*£eicbe(Somaiit
Afwisseling
bijAmontuu
Eerste Bouw Mee-concert Residentie Orkest succes
MEESTER VAN IMPRESSIONISME" IN GRAND PALAIS
„Tederheid"
genuanceerd
gespeeld door Mot(§
bioscopen
KUNST
Ceidóe Sou/iont
ZATERDAG 25 MEI 1985 PAGD£
Miljoen dollar schadevergoeding
voor weduwe van Peter Sellers
Fredrick, weduwe
een schadevergoeding
verband met het uitbrengen indertijd van „The trail of the
Pink Panther". Een rechtbank in Londen wees gisteren de eis
tot schadevergoeding toe. Sellers 29-jarige weduwe had het
proces aanhangig gemaakt omdat zij de film „een belediging
van de nagedachtenis" van haar man achtte. „The trail of the
pink panther" werd door United Artists samengesteld uit afge
keurde stukken van vijf eerdere „Pink-Panther"-films. Toen
Sellers nog leefde had hij de maatschappij verboden de afge
keurde opnamen te gebruiken. Dat deed later ook zijn wedu
we. De rechter was van oordeel dat United Artist contract
breuk heeft gepleegd door het materiaal toch te gebruiken. Hij
achtte het niet nodig de inmiddels al in vele landen vertoonde
film alsnog in beslag te laten nemen.
Het eerste van de vier Bouw-
Mee concerten van het Resi
dentie Orkest met de inmid
dels bekende formule van een
lange pauze waarin het pu
bliek zichzelf en het Bouw-
Meefonds kan verwennen met
taartjes, ijs, champagne en mu
ziek van allerlei aard mag
weer bijzonder geslaagd ge
noemd worden. Ook in artis
tiek opzicht, met Ferdinand
Leitner als de centrale figuur.
Op het programma stond de
negende symfonie van Bruck
ner, het onvoltooide opus dat
recent weer in de belangstel
ling kwam door de voltooide
versie van William Carragan.
Eerste concert in de terie Bouw-
Mee concerten van het Residentie
Orkest geleld door Ferdinand Leit
ner in werken van Schumann en
8ruckner. Solist de cellist Godfried
Hoogeveen. PWA-zaal, Congresge
bouw Den Haag.
Een versie die wat de grote
Leitner betreft achterwege
had mogen blijven: „Voor mij
is deze symfonie een „Unvol-
lendete", die drie delen zijn
volmaakt. Ik vraag mij zelfs af
of Bruckner, indien hij langer
geleefd zou hebben, zelf wel
een finale aan de drie delen
had toegevoegd. En als ik eer
lijk ben moet ik zeggen, dat
bijvoorbeeld bij Brahms, Men
delssohn en zelfs Beethoven
het finale-deel veelal zwak is.
Voor mij geen finale, hoe
„Bruckneriaans" die versie
ook mag klinken".
Hoewel Leitner geen Bruck
ner-specialist genoemd wil
worden heeft hij gisteravond,
uitgaande van ae drie pijlers
natuur, religie en architektuur
een schitterende vertolking
ferealiseerd. Hij dirigeert van
innenuit, dat wil zeggen met
het muzikale hart, en daardoor
klinkt Bruckner mild, gevoe
lig, bewogen, fascinerend en
indringend. Het Residentie
Orkest wist zich geïnspireerd
en reageerde exact op de gra-
cieuse directie van Leitner.
Godfried Hoogeveen, de solo
cellist van het Residentie Or
kest, was de voortreffelijke
vertolker van het celloconcert
van Schumann. Als was 't om
Leitner's gelijk te bewijzen,
ook dit concert kent een zwak
ke finale, maar in de uitste
kende samenwerking tussen
solist en dirigent -waarin zij
beiden het „Sehr lebhaft" in
een rustig tempo namen -
bloeide Schumann's concert op
in alle romantische tederheid
en schoonheid.
ADR. HAGER
(Van onze correspondent
Bob van Huet)
PARIJS „Renoirs
vrouwen zijn betoverend.
Kies er een en u heeft
een maitresse. Altijd lief
vrolijk en glimlachend,
die niet om jurken of
hoeden vraagt en geen ju
welen verwacht. Het is
werkelijk een ideale
vrouw".
derd jaar geleden het werk
aan van zijn goede vriend
Pierre August Renoir. Dat
was nodig, want sinds de
schilder zich had ingelaten
met de uitgefloten impressio
nisten raakte hij zijn werk
aan de straatstenen niet kwijt.
„Probeer eens aan meneer
Renoir uit te leggen dat een
vrouwenlichaam geen hoop
rottend vlees is, met groene
plekken, duidend op een in
verre staat van ontbinding
verkerend lijk", schreef een
tegenstander. Hij verwoordde
daarmee het overheersende
,,La promenade".
gevoel in fatsoenlijke kringen.
Renoir werd genegeerd.
De schilder heeft zich derge
lijke aanvallen erg aangetrok
ken en begon te twijfelen aan
zijn talent. Uiteindelijk won
het verlangen te worden ge
waardeerd (en daar goed voor
te worden betaald) het van de
drang nieuwe artistieke we
gen in te slaan. Renoir viel te
rug op de alom geaccepteerde
academische schildertechniek,
die voor alles goed verkocht.
Om kunstbroeders als Monet
en Cézanne toch niet hele
maal te verloochenen schil
derde hij een tijd lang met
een naar het impressionisme
neigende vluchtigheid.
Die tweeslachtigheid is hem
niet door iedereen in dank af
genomen. Tal van critici wei
geren Renoir een „meester" te
noemen omdat hij in hun
ogen altijd beneden zijn mo
gelijkheden heeft geschilderd.
Desalniettemin is Pierre Au
gust Renoir de kampioen van
het impressionisme geworden.
In Frankrijk wordt hij meest
al als eerste genoemd wan
neer wordt gevraagd naar een
schilder uit deze roemruchte
stroming.
Uniek
De Franse cultuurminister
Lang heeft deze week in Pa
rijs een grote aan Renoir ge
wijde tentoonstelling geopend.
Meer dan 120 portretten van
vrouwen en kinderen, land
schappen en uitgaansbeelden
zijn tot 2 september in het
Grand Palais tentoon gesteld.
Het betreft een unieke exposi
tie (alleen in 1933 is in de
Orangerie een retrospectieve
van Renoir gehouden) waar
voor staats- en particuliere
collecties van over heel de
Detail van „Moulin de la Galet-
te", een van Renoirs bekend
ste werken.
De overzichtstentoonstelling „Renoir" is tot
2 september dagelijks van 10.00 tot 20.00 uur te
bezoeken. Woensdag tot 22.00 uur. Dinsdag gesloten.
Toegang: 22 francs. Grand Palais, Metro Champs
Elysees-Clemenceau.
wereld schilderijen hebben
afgestaan.
Opnieuw verwacht het Grand
Palais een grote toeloop. Eer
der dit jaar was Renoir ook al
vertegenwoordigd op de zeer
succesvolle expositie „Het im-
[iressionisme en het Franse
andschap", goed voor bijna
een half miljoen bezoekers.
Parijs is de tweede halteplaats
van de 2e door IBM gespon
sorde Renoir-expositie, die in
de herst naar Boston gaat. In
Londen sprak men van een
„show": Ruim 350.000 mensen
kwamen kijken. Veelzeggend
is dat bij die gelegenheid
50.000 posters en 435.000 an
sichtkaarten zijn verkocht.
Renoir werd in 1841 als zoon
van een kleermaker in Limo
ges geboren, maar de familie
verhuisde al gauw naar Parijs.
Daar wordt hij toegelaten op
de „Ecole des Beaux-Arts'
Veel meer interesse dan voor
de academische technieken
toont hij in zijn jeugd voor het
werk van Monet, Bazille en
Sisley, die hij op het Atelier
Gleyre ontmoet.
worden door de
lons sluit Renoir zich aan bij
de impressionisten. Hij staat
dan aan het begin van wat de
belangrijkste periode uit zijn
leven zal worden.
Het interessante aan deze
overzichtstentoonstelling is
dat de evolutie van Renoir
van klassiek vaasschilder tot
impressionist heel duidelijk
volgbaar is. Wereldberoemd
en nog steeds van adembene
mende schoonheid is zijn
„Grenouilliere" 1869, het bij
na willekeurig gekozen tafe
reel uit een badinrichting. Dit
werk is weieens omschreven
als „de geboorte van het het
impressionisme". In het
Grand Palais hangt het schil
derij in twee versies: Een ge
leend -uit het Pouchkine-mu-
seum in Moskou, de ander uit
het Zweeds nationale museum
in Stockholm. Eveneens uit
de gouden tijd is het „Bal bij
de molen van Galette" (1876),
dat een ieder van kalenders
en posters zal kennen. Renoir
plaatstzijn figuren in een
kleurschakering, die hem
door de natuur lijkt opgedron
gen.
Het Parijse publiek van een
eeuw geleden wilde die
schoonheid echter niet zien.
Renoir werd net als zijn
vriend Monet, die hij vaak
heeft geschilderd en wiens sil
houet te'zien is op het schilde
rij „Monet aan het schilderen
in zijn tuin in Argenteuil"
(1874), bespot door zijn tijdge
noten. Monet deed een zelf
moordpoging. Renoir veran
derde tweemaal van stijl. On
der de indruk van zijn reizen
begon hij in de jaren tachtig
te tekenen met Rafaël als
bron van inspiratie. Renoir is
ook in Amsterdam geweest
om de werken van Rem
brandt en Vermeer te bestu
deren. Na 1900 wordt de stijl
echter weer weker. Wederom
op zoek naar een groot pu
bliek schilderde hij weelderi
ge strandnimfen en wattige
landschappen.
Kort voor zijn dood vertrouw
de de bejaarde schilder zijn
zoon Jean, de beroemde film
regisseur, toe dat hij zijn hele
leven dezelfde drie, vier schil
derijen had gemaakt. Wellicht
doelde hij daarmee op de ver
schillende stijlen, waarmee hij
tragisch op erkenning en rijk
dom joeg. In Parijs zijn al die
genres met topwerken verte
genwoordigd. Het geeft soms
een wat tragisch beeld van
een zoekende Renoir, wiens
enorme talent tegenwoordig
miljoenen
veilingen.
„Ze zei: vernietigen" van Mar
guerite Duras past in de doel
stelling van de nieuwe toneel
groep Eklips: bijzondere bui
tenlandse auteurs voor Neder
land toegankelijk maken via
vertaling, bewerking en visua
lisering. De techniek zou daar
bij een bijzonder grote rol spe
len. Die techniek bestaat in
„Ze zei: vernietigen" uit op
zichtige microfoons op de re
vers van de kostuums, die het
stemgeluid van de acteurs en
actrices opvangen. Dit wordt
in de controlekamer gemengd
met reeds, opgenomen monolo
gen en het geluid van tsjilpen-
de vogeltjes. Aan acteertech-
niek ontbreekt het Eklips nog
al, maar dat valt bij zo'n stuk
van Duras niet zo erg op: mo
notone naturel, zo ingehouden
mogelijk, is wat de schrijfster
voor dit werk prefereert.
De tekst in de programmafol
der mag dan mededelen dat de
Toneelgroep Eklips speelt „Ze zeh
vernietigen" van Marguerite Duras.
Regie en dramaturgie: Frangoise
personages elkaar aanvoelen
en met de verhouding tussen
realiteit en onbereikbare idea
le, absolute liefde worstelen, er
is iets anders te zien. Max,
Stein, Elisabeth en Alissa be
vinden zich in een rustoord.
Max en Stein zijn de minnaars
van Alissa, en Max is tevens
haar echtgenoot. Gedrieën in
troduceren zij zich bij Elisa
beth als „Duitse Joden". Elisa
beth is Italiaanse en zij heeft
juist een pasgeborene moeten
afstaan. In trage onderkoelde
clausen onderhouden deze
personages zich met elkaar,
wat opvalt, is dat zij zelden
antwoord geven op eikaars
vragen, al veinzen zij betrok
kenheid met de ander. Ze zit
ten en praten, maar geven ook
de toeschouwer nauwelijks in
formatie over hun zijn. Ze toe
pen wat, maar leggen achte
loos hun kaarten neer, alsof zij
diep in gesprek zouden zijn.
Die monotonie en oppervlak
kigheid zou misschien meer
aanzetten tot fantaseren, inle
ven voor mijn part, als de aan
wezige acteurs en actrices nog
iets uitstraalden. Het gehan
teerde maniertje werkt per
slot van rekening wel in de
films van de schrijfster. Bij
Eklips kan slechts Ton Feil als
Max door zijn stem iets oproe
pen, de overigen maken wei
nig indruk. Daardoor is een ta
melijk slaapverwekkende
voorstelling het gevolg, waar
bij moet worden opgemerkt
dat „Ze zei: vernietigen" met
een melig gevoel toch wel een
paar prettige uren in het Hot
mogelijk maakt.
PETER SNEL
Striptekenaar
van Walt Disney
overleden
BURBANK Wolfgang Rei-
therman, een van de eerste
striptekenaars van Walt Dis
ney die diens figuren leven in
blies, is in Burbank in Califor-
nië aan de gevolgen van een
auto-ongeluk overleden. Rei-
therman behoorde tot de groep
tekenaars die door Disney
„mijn negen oudgedienden"
werd genoemd. Hij werkte
mee aan onsterfelijke films als
„Sneeuwwitje en de Zeven
Dwergen" en „Doornroosje".
Hij was in 1933 bij Walt Dis
ney gekomen, werd zijn in
tiemste medewerker en nam
na zijn dood in 1966 de pro-
duktie van alle tekenfilms
over.
Scheidende NOS-voorzitter
Jurgens geridderd
HILVERSUM De scheidende NOS-voorzitter E. Jurgens is
gisteren benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse
Leeuw. De bijbehorende versierselen werden hem gisteren tij
dens een afscheidsreceptie op het NOS-terrein in Hilversum uit
gereikt door secretaris-generaal Lemstra van WVC. Minister
Brinkman liet zich via een telegram excuseren. Hij brengt mo
menteel een officieel bezoek aan Bulgarije. Jurgens zat gisteren
zijn laatste bestuursvergadering voor. De tegenstellingen binnen
het bestuur bleven hem ook deze laatste maal niet bespaard. Een
voorstel tot een geïntegreerd landelijk regionaal radiobeleid
voor de lange termijn, waaraan twee jaar was gewerkt, werd
voor de tweede maal verschoven naar een volgende bestuurs
vergadering.
deze speciaal door uw
krant samengestelde set.
Hij is voor uf
wanneer u een nieuwe
abonnee aanbrengt.
Dan ontvangt u als dank:
twee plastic regenjassen
in handzame etui, een
reisschoenpoetsset, een
tandenborstelset, een
strandkluisje om uw
kleingeld zeker te stellen
tijdens het zonnebaden
en zwemmen, en een
praktische portefeuille
voor uw reischeques.
Zo gaat u goed voorbereicTop vakantie!
De nieuwe abonnee ontvangt de krant de eerste twee weken gratis.
1 I.
Adres:
i iF-ipgnirirn
Noteer als nieuwe abonnee
ingaande
Naam:
Deze ontvangt de krant de
eerste twee weken gratis.
Daarna wordt het abonnement
betaald per:
maand (per automatische betaling)
kwartaal per acceptgiro
Stuur als dank de
vakantieset aan:
Naam:
Plaats:
Adres:
Telefoon:
Postcode:
(voor contróle bezorging)
Plaats:
a
Stuur de bon mgevuld aan de Leidse Courant, Antwoordnummer 998,
2500 VD Den Haag (postzegel niet nodig).
3ET
(ANA
CrtdU
io Ar
LEIDEN - Na de klapper van vorig jaar, 'De architekt ei_,AN
keizer van Assyrië', waren de verwachtingen bij het niefr^jv
stuk van Motor hoog gespannen. De groep heeft het zichhc-F
'Tederheid' (1979) van Enzo Milioni niet gemakkelijk gem*vv-F
Het stuk, waar terecht stevig in is gehakt, leunt af en toe ljparta
tegen het sentimentele aan, maar roept tevens een aantal ij*^f'®
gerende problemen op, zeker op het vlak van de interpret^ .g?
In een villa wachten een aristocraat en een ex-hoer als drbrtun
moeder in een geforceerd samenlevingsverband de geboortec De
het kind af. Dan verschijnt een ongrijpbare huishouder, Ij® Ah
naar hij zelf zegt wanneer het kind er is, als hun geweteri®Q®
treedt, en de egoïstische motieven van vader en moeder bg 7c
legt. De vader wil zijn begeerde zoon tot een revolutionairec He
dipus vormen uit haat tegen zijn eigen jeugd, milieu en onmfeimo
De moeder wankelt heen en weer tussen hebzucht en moe'"<3hc
liefde, maar zou die twee het liefst combineren. De indriËf^
roept met zijn kritiek bij hen verbroedering op, tederheid ufc He
genbelang, maar wil zelf het kind meenemen om het in ei
tederheid op te voeden. Hij realiseert zich echter onvoldoe^m
dat de ouders inmiddels zoveel hebben geïnvesteerd in het k
dat zijn opstelling wel zijn ondergang móet zijn.
Ton de Langen speelde een consistente vader, waardig, arrojT"™
die van mij op het moment van de onthulling van zijn motiC
zijn imponerende strakheid iets minder had mogen laten vjQp|
Hans Schneider leefde zich uit in de heerlijke rol van nar-»
macht. Ondanks het feit dat hij meer een functie dan een r/ANC
verbeeldde, wist hij het karikaturale, het grote gevaar vanl|ed#|
rol, te vermijden. Hij zorgde met verve voor de broodnodigego.
luchting. jledei
Nana Leigh had beslist de moeilijkste taak. Veel snelle empport
wisselingen, onzekerheid, naïveteit gecombineerd met de*®*'
venswijsheid van iemand die zich op straat heeft moeten h£j,itt|
haven. Ze was vaak heel subtiel in haar kleine gebaren en kport
ken, maar de sentimentele en ideologische bespiegelingen puit»
haar harde verleden leken haar niet zo te liggen. In het sarr'0/®1
spel was ze veel overtuigender. r"'j*
De professionele regie van Rosamaria Rinaldi droeg sterft,
aan de kracht van het stuk. Ik vond het wel jammer dat irwest<
spel maar tweemaal de stilering naar voren kwam waar hepBC
cor om vroeg: het speelvlak was het uitvergrote schaakborj®c
het tafeltje. De eerste keer gebeurde dat in het samen af|Lk
van de vrouw en de huishouder, de tweede keer in het in gfey:
ten verband oprukken van de ouders om zich te ontdoen vaSky
indringer. Die momenten relativeerden het realisme waagt"; j
tekst aan de ene kant om vraagt, maar dat tegelijkertijd
gelijk het hele stuk lang volgehouden kan worden.
DICK VAN TEYLINGEN MOR-
Polgi
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27. tel.
463500):Tho cotton club (12);
14.00. 10.45, 21.30. zo. ma. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2
(Spui 27. tel. 463500): Witness
(12); 14.00, 19.00, 21.30. zo. ma.
13.30, 16.00, 19.00. 21.30.
ASTA 3: The killing flels (12);
13.45, 18.45, 21.30. BABYLON
1 (naast Centraal Station, tel.
471656): Amadeus (al); 14.00,
20.00. BABYLON 2: Into the
night (12); 14.00, 19.00, 21.30. zo.
ma. 13.45, 16.15, 19.00, 21.30.
BABYLON 3: Les uns et les au-
tres (al); 13.45, 19.45. CINEAC
1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Be
verly Hills cop (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. CINEAC 2: Young war
riors (16); 18.45, 21.30. do. vr. ook
14.00. CINEAC 3: Repo man
(16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
EURO CINEMA (Leyweg 910,
tel. 667066): Duin (12): za wo.
20.00. zo. 16.00, 20.00. overige
dagen 14.00. 20.00. METROPO-
LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): A
passage to India (al); 14.00,
20.15. METROPOLE 2: Metro
polis (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
ma. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30.
METROPOLE 3: Birdy (12);
14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METROPO
LE 4: Falling in love (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 5:
Het bittere kruid (al); 18.45,
21.30. do. vr. ook 14.00. ODE-
ON 1 (Herengracht 13, tel.
462400): Beverly Hills cop (al);
13.45, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2:
De nurds slaan terug (12); 13,45,
18,45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 3: Ontwa
kende verlangens (16); 13.45,
18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON *4: The
falcon the snowman (16);
13.45, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1
(Kettingstraat 12b, tel. 656402):
Meisjes in extase (18); 12.00 tot
22.30. zo. ma. v.a. 13.30. LE
PARIS 2: Hete speeltjes (18);
12.15 tot 22.45. zo. ma. v.a. 13.45.
LE PARIS 3: Liefde zonder
schaamte (18); 12.30 tot 23.00.
zo. ma. v.a. 14.00. vr. za. 23.00.
PASSAGE (Passage 63, tel.
460977): Hercules II (16); 14.00,
18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56, tel. 459900): Zaal
1: Dood door hanging; do. 19.30.
o. 21.30. 6 korte films
Harakiri; do.
lelgl
van Terayama; vr. 19.30. The pfv, 5
founds Desire of the Gods;
21.30. 6 korte films van Terav*
ma; za. 19.30. Eros MassacPui,e
za. 21.30. Coupe d'état; zo. 19. >1»*
The assasination of Rioma; ?u,,a
21.30. L'EmpIre das sens; r >P?/'
19.30. A boy called third ba )ulta
ma. 21.30. Utamaro's world; West!
19.30. Zigeunerweise; dl. 21. ®C
Les fruits de la passion; 1 ®c
19.30. Eyanaika; wo. 21.30. Z J,V'
2: Je vous salue Marie; 19. *7'
21.45. can f
Sky
KINDERVOORSTELLINGEN Davis
CINEAC 2: Assepoester; za.l
wo. 14.00. zo. ma. 13.15, 16.tfAA|
EUROCINEMA: Woody Wo£TEF
pecker festival; za. zo. wo. 14.(
METROPOLE 5: AsaepoeetH®™
za. di. wo. 14.00. zo. ma. lapP^1
le.OO. N«Ui
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Beverly Hills
(16); za. 00.15. CINEAC
Cheech A Chong's nice drea
(16); za. 00.15. CINEAC 3: 1
wall (16); za. 00.15. EUROClf#®C
MA: Lova dreams (18); za. OO-C^ol'.
LEIDEN LUXOR (StatlonswSporl
19. tel. 071-121239): The Ambi®ky
sador (12); 14.30, 19.00, 21.15. Jisch
14.15, 16.30, 19.00, 21.15. Lit
en STUDIO (Steenstraat
tel.124130): Passage to India (i
20.00. zo. ma. 00k 14.30; 1
(12); 14.30, 19.00, 21.15. Into t
night (12); 19.00, 21.15. do. 1
14,30, 19.00, 21.15. Amadeus (I
20.00. zo. ma. 00k 14.30, Beval
Hills Cop (al); 14.30, 19.00, 21.fcMM
TRIANON (Breestraat 31. tereld
123875): The postman alw*iken
rings twice (12); 14.30. 19.(| r0n«
21.15. zo. 14.15. 16.30, 19.0nerik
21.15. REX (Haarlemmerstr* b 6
52. tel. 071-125414): Wilde Ma) 2-
party's (16); 14.30, 19.00, 21.15ands
land:
KINDERVOORSTELLING ,nten
e LIDO Assepoester (al); za. *8 21
ma. wo. 14.30. 15; 6
DCKI
NACHTVOORSTELLING urepa
REX: Sweetheart (18); vr. bren,
23.30. (Fra)
CKZ
VOORSCHOTEN GREENW^botic
the Vulcano (16); do. t/m femes
21.15. di. wo. 20.00. Los santjid (E
innocentes (16); zo. ma. 21.15.
KINDERVOORSTELLING
Pinkeltje; za. zo. ma. wo. 14.
WASSENAAR ASTRA. I
double (12Y, do. t/m zo. 20.
Against all odds (12); ma. t/m
20.00.
KINDERVOORSTELLING
De vrolijke piraten van schah
land; za. zo. ma. 14.00.
Li
„Is er nog iemand", door Cabaret Amontuur met André Breedland, H
Kroeze en Jan Uriot. Piano: Frank Verkerk. Regie: Loula Dusée. Theate
Pijn, 24 mei. Herhaling vanavond.
„Is er nog iemand", is een nieuw theaterprogramma van Cj
ret-ensemble Amontuur, waarin aandacht wordt gegeven
allerlei actuele zaken. Een eigentijdse cabaretgroep die soms
surdistisch, maar ook lyrisch en poëtisch te werk gaat.
Door de plezierige en daardoor sympathieke uitstraling van
dré Breedland, de oprichter van Amontuur, is het nieuwe
gramma een opwekkend geheel. Naast een uitstralend natui
lent, beschikt André over uitstekende theatertechnieken in
juiste gebruik van stem, de interpretatie en de beweging. Ui
prestaties die Hanny Kroeze levert, blijkt dat zij hard werkl
de capaciteiten van haar medespeler te evenaren, echtei
toont geen natuurlijk spelgedrag. Weliswaar is Hanny in
groep nodig, om als aanvulling te dienen, waardoor Amon-
een sterk geheel is geworden.
Jan Uriot heeft weer een totaal andere persoonlijkheid en
de verschillen in de karakters van de spelers geven een inté
sant samenspel. Het pianospel van Frank Verkerk klinkt zu
en de muziek is gevarieerd en daardoor fascinerend om aa'
horen. Alle nummers lopen vloeiend in elkaar over en van sf
natie is geen sprake. De afwisselende kostuums, die worden
bruikt, zien er allemaal even fris en aantrekkelijk uit en 1
de groep zelf zegt: „De verschillende stofjes doen het goed.
hebben een prima stofwisseling". Dit soort grapjes komen v
vuldig voor en de woordspelingen in bijna alle nummers vo«
de boventoon.
LEN VAN DER MAAI