Ccidóc Qowumt Theo Joosten: Mijn Jezus is geen kwezel, maar een rebelse revolutionair J -de veertiende maal in ■y *ssie werpen de priester Jacques Schreurs MSC voor de Tweede Wereldoorlog schreef voor zijn ruim drie uur durende drama, waarin hij met berijmde volzinnen de triomfen en de lijdensweg van Jezus Christus tot aan diens kruisdood op de Calvarieberg heeft gevolgd. De 320 vrijwilligers, die in ruil voor een handvol consumptiebonnen de woorden van de schrijver in de komende maanden tot leven wekken, hebben inmiddels alarmfase één bereikt en leven nu constant in verhoogde waakzaamheid. Caiphas, Annas en Nicodemus, de apostelen, Romeinse krijgers, het volk van Israël, Pilatus en Herodes, Maria en de moeder van Judas zijn gereed voor hun periodieke verhuizing naar het beboste hart van Tegelen, waar de wijzers van de tijdklok tussen 26 mei en 31 augustus twintig eeuwen worden teruggedraaid ten behoeve van een werelds spektakel, waarvan proloogzegger Pierre Driessen bij voorbaat zal zeggen: „Wij doen het uit liefde. Dies staat God ons bij. Aan Hem de eer. De schande dragen wij". fespelen van Tegelen hun Juwen ver vooruit over f acht glooiende landschap 7 Limburg. Op Eerste sterdag is het zover en zal t openluchttheater „De hof" ten overstaan van 4000 premièrebezoekers het eerst in 1985 de tekst klinken, die de dichter- Schouwspel „In ons passiespel reageren mensen op problemen zoals wij dat ook doen", vult regisseur Driessen aan, „er is een tijd geweest, dat hier een religieuze happening plaats vond, waarin de tekst volkomen onbe langrijk was. Het publiek kwam uitsluitend om zich te vergapen aan het schouwspel, waar mensen zich overschreeuwden en toch niet ver staan werden. Gelukkig is daar ra dicaal verandering in gekomen. De boodschap staat nu centraal en het woord krijgt de aandacht, die het verdient. Wie straks goed luistert, ontdekt dan ook dat er deugden en ondeugden aan de orde komen, die het leven van ieder van ons nog steeds draaglijk of ondraaglijk ma ken: vriendschap, saamhorigheid, wraakgevoelens, heerszucht, onbe grip, willekeur, lafheid en moed, noem ze maar bij de naam en je vindt ze terug in ons passiespel". „En omdat we goddank leven in een tijd, waarin je je emoties weer mag tonen, is het geen zoetsappig religieus gebeuren geworden, maar een brok levende werkelijkheid. Het kan zijn, dat sommige ouderen nog steeds naar Tegelen komen in de hoop, dat ze er wat bijvoeding krijgen voor hun nostalgie. Maar de meesten, onder wie verheugend veel jongeren, komen voor een confrontatie met zaken van deze tijd, die ze herkennen omdat ze er zelf volop mee bezig zijn". „Dat noem ik het grote winstpunt van de Passiespelen van 1985". LEO THURING ZATERDAG 25 MEI 198S torst het kruis op weg naar de Calvarieberg. beslist geen figuur, die in een ach terhaald bijbels prentenboek rond dwaalt. Een man met zulke opvat tingen past ook in deze tijd. In feite jaagt hij dezelfde doelstellingen na, waarvoor nu een Amnesty Interna tional vecht Ook hij maakt zich sterk voor de menselijke waardig heid, ook hij vecht voor vrijheid van meningsuiting. Als Jezus ech ter blijft zwijgen, geeft hij zich uit eindelijk gewonnen met de ver zuchting: „Het gaat zo het wil. Ik kan dit niet verhinderen. Ik ben onschuldig aan onschuldig bloed". Dat zijn letterlijk de woorden aan het einde van mijn tekst". Reserve Lommen hoopt ondertussen vurig, dat Theo Joosten, in wiens huis hij zojuist de riolering tot volle tevre denheid heeft vernieuwd, niet tus sentijds geveld zal worden door de een of andere ziekte. In dat geval zal hij zijn bruine Judaspij namelijk moeten verruilen voor het witte Nagelbakdrager Achter hem, tussen de varens in de Hof van Getsemane, duikt op dat moment de 49-jarige boomkweker Sef Houba op. Als kleuter van vijf g hij indertijd met zijn over- irman naar De Doolhof om zich in een passend pijtje onder het volk te mengen. Vijf jaar later was hij nagelbakdrager en weer vijf jaar daarna was hij opgeklommen tot de rang van Romeins soldaat. In 1960 werd hij voor de eerste keer uitver kozen voor de rol van Pilatus, die hij nu voor de vijfde keer gaat spe len. Daartussendoor heeft hij ook Caiphas voor zijn rekening geno men en de dubbelrol van Centurio en blindgeborene, die voor hem on der anderen door ex-plaatsgenoot André van den Heuvel is gespeeld. „Pilatus is een prachtige rol", roept Houba bezwerend, „daar zit nou letterlijk van alles in. Hij is de heerser, die wanhopig knokt om niet gecorrumpeerd te worden door zijn macht. Maar uiteindelijk is hij toch te zwak om voet bij stuk te kunnen houden. Pilatus is dan ook en na.us aan het kruis op de Calvarieberg. Links op paard de Centurio, in het eiiig 5 m de hogepriesters Caiphas en Annas, bostei >.w. '"c^leN Zodra Theo Joosten lUlSjgkt in de deuropening van zijn vlswatizinswoning aan de Sint-The- veg i9Jtraat in het Limburgse foren- 303- |rp Reuver is er geen plaats .vóór6 voor twijfel. Het kan niet 5780-v*1' ^aar staat «*ezus Christus Deten uit. De 39-jarige proces- Westerpleur bij een plaatselijke ijzer- iiet STfij 's °P dit heilloos vroege uur '.w. lr*vaar incognito draagt een 08- (rbroek en een bijpassend f vrijetijdshemd maar >oofd beantwoordt tot in de- kan de voorstelling, die beeld iers, schilders en tekenaars in vooPP der eeuwen hebben gege- artsendan deze geruchtmakende Man -. van7azareth- Rapenl aslotenjgens dateert zijn baard pas jlgeheip67, toen hij met het oog op Tel. fol van proloogzegger in de espelen zijn eigen haar ver- iboven aan aangeplakte nep- Jienio I van dé grimeur. Enkele De vadsige koning Herodes, omgeven door enige hofdames. Ip_ den later was het groeiproces ■en Idels zo ver gevorderd, dat hij >aanglj een fotoreportage in een bezwablad moeiteloos kon invallen 565. |de toenmalige Christus, die naakt. Was komen opdagen. Op het naakt, ^nt dat de fotograaf toornig 8. „Ik kan niet tot in de eeuwig- op hem blijven wachten", kon en volstaan met het wisselen 14 tieren. Vijf minuten later nam Ivast temidden van de aposte- Jlaats aan de tafel van het I), te Avondmaal, plantodn huiskamer, waar parkiet rugsptiem geregeld voorziet van bij- n, gra/1061 het Joosten allereerst van :tra-), lart- dat zijn zenuwen hem al >r Uw hie tijd danig op de proef stel- Beea.Ze gieren nog net niet door Tel. keel", verduidelijkt hij bereid- „maar de hoeveelheid vlin- Zactjdie in mijn buik een reidans tongin, is niettemin aanzienlijk. ïzus lijkt mij een onontkoombare mstigheid. Ik sta immers voor Ipgave, die letterlijk onmense- i. Over vier uur wordt van mij iet veracht, dat ik de figuur van ratie, ttus zo uitbeeld, dat hij authen- atc. Bi en geloofwaardig overkomt. f maar aan staan. Ik doe het re s<xjwaar voor de vierde keer en gwijze*et dus onderhand wat me te ten staat en wat er van me r. 26 achf wordt, maar dan nog blijf jt een loodzwaar karwei vin- is in l{ i dooréén ding is Joosten inmiddels Ook Ifcst overtuigd: Jezus is beslist D^r|R kwezel, geen zoetgevooisd ,16 ietie uit de zachte sector, dat ^""^jpeldoende op aarde is rondge- PANN Als ik hem zo moest uitbeel- I: eneihad ik trouwens voor de eer Tel. Cikt. Op die manier kan en wil i Christus-figuur niet spelen. ^ijn visie is hij een man van en bloed, een revolutionair het zuiverste water, die op- I voor armen, verdrukten en koppelingen. Hij heeft toch de moed gehad het establish- ter verantwoording te roe- I hij heeft hun voorgehouden er allemaal mis was. En die I heeft hij moeten bekopen tijn dood". 1 verleden zo'n uitgangspunt kan ik ten- te wat beginnen. Ik kan een (r neerzetten, die niet in een verleden thuis hoort, maar glevend is in 1985. Met die- e trouw aan hun principes ten nog steeds mensen om het 8n sloebers te verbeteren. Lu- King, Gandhi, Helder Camara, hop Romero, de een na de an- tijn ze in dezelfde voetsporen den.Daarom blijft ons passie- Zo razend actueel". _is verheugend, want zo'n vijf jaar geleden heeft het er even .'leken, dat de Passiespelen een leefde zaak waren en een iloze dood zouden sterven. Het tkersaantal tuimelde toen dra- ich met tienduizenden omlaag. sinds 1975 gaat het weer Jpwaarts. En zoals het er nu f uitziet zullen er dit jaar tussen tventig- en tachtigduizend be- L Brs komen. Wat een toename tent van ruim veertig procent hrgelijking met vijf jaar gele- ten, die niet alleen dank zij zijn je van één meter zesentachtig g^jkop en schouders boven zijn leerlingen uitsteekt, woont krap acht kilometer van Golgotha, dat in Tegelen grenst aan het paleis van landvoogd Pontius Pilatus. Daar naast liggen achtereenvolgens het Sanhedrin, de zaal, waar de vadsige koning Herodes straks vanaf zijn praalbed de Godszoon tot koning aller narren zal kronen, en de hof van Getsemane, die onder invloed van de natte lente uitbundig in bloei staat. In Tegelen is in de voormalige kloostertuin gewoekerd met de be perkte ruimte en zijn de bijbelse plaatsen overzichtelijk gegroepeerd op enkele honderden vierkante meters. Omdat in dit dorp met 20.000 inwoners slechts geput kan worden uit een klein arsenaal vrij willigers, zijn de meeste spelers ge- recruteerd uit een handvol fami lies, die van generatie op generatie hun talentvolle dochters en zonen naar De Doolhof hebben gezonden. Theo Joosten ging als negenjarige reeds met zijn ouders en zeven broers en zusjes naar het open luchttheater, waar in eendrachtig gezinsverband werd deelgenomen aan de Passiespelen. Zijn vader was toen Simon van Bethanië, de rest figureerde met palmtakken in de menigte, die Jezus beurtelings toe juichte en beschimpte. „In die tijd droomde ik al geregeld, dat ik nog eens de Christus-rol zou krijgen", herinnert Joosten zich met gepaste weemoed, „dat idee fascineerde me dus blijkbaar als kind reeds in hoge mate". Sinds zijn jeugddroom werkelijk heid is geworden reist hij opnieuw in familieverband naar de plaats des onheils, waar hij zijn geest zal bevelen in de handen van zijn va der. Zijn vrouw Mariët neemt de rol van Maria voor haar rekening moeder en echtgenote dus onder één voorlopige noemer gebracht en hun dochters Manon van elf en Veronique van acht maken deel uit van het volk. „In ons huis wordt al maanden over niets anders gepraat dan over de Passiespelen", bekent Mariët Joosten, „voor andere onderwerpen is er voorlopig geen tijd. We gaan overigens wel met vakantie. Niet ver uiteraard. Want we moeten elke zondag met zijn allen weer aantreden in Tegelen. Daarom heb ben we een vakantiehuisje in Zee land gehuurd. Dat is nog net te be happen. We stappen straks op zon dagmorgen rond een uur of tien in de auto en zijn keurig op tijd in De Doolhof. Op die manier heeft nie mand een centje pijn". Opgaaf Voor de 33-jarige Frans Lommen vormen de Passiespelen een opgaaf, die aanzienlijk minder problemen oplevert. Allereerst wenst hij tot nader order vrijgezel te blijven en daardoor is hij aan niemand reke ning en verantwoording verschul digd over de besteding van zijn vrije uren. Een tweede voordeel is, dat hij op nauwelijks vijftig meter van de plaats woont, waar hij als Judas zijn Meester zal verraden voor dertig zilverlingen. Om vast in de stemming te komen is hij vanmorgen al vroeg naar De Doolhof gegaan, waar nij in de tempel met Pontius Pilatus en re gisseur Pierre Driessen de lopende zaken doorneemt en koffie drinkt uit plastic bekers. In 1967 behoorde ook hij tot het volk, dat voor plaat selijke talenten sinds jaar en dag de uitvalsbasis is naar de grotere rol len. Daarna speelde hij achtereen volgens een Romeinse soldaat, Si mon van Sirene en tweemaal de apostel Petrus. Aanvankelijk was het de bedoeling dat hij dit jaar voor de derde maal de rol van Petrus op zich zou ne men. Maar te elfder ure is Pierre Driessen tot het inzicht gekomen, dat de Judas-rol onverenigbaar is met de omvangrijke regie van het passiespel. „Natuurlijk had hij Judas weer graag gespeeld", weet Lommen uit betrouwbare bron, „dat was zijn lust en zijn leven. Ik kan me dat goed voorstellen, want het is de rol waar je het meeste van kunt ma ken. Ik ben overigens blij, dat het zo is gelopen, want in feite was ik allang uitgekeken op Petrus. Ik heb jarenlang driftig aan die apos tel gesleuteld en ben er nog steeds van overtuigd, dat ik hem heel aanvaardbaar heb neergezet. Maar ik had de pech, dat voor mij Petrus werd gespeeld door Franssen, die in ons dorp de bijnaam „De Spin" had. Hij was een man met een wil de, witte haardos, een legendari sche krachtfiguur, over wie na zijn dood nog steeds met diepe eerbied gesproken wordt. Toen ik Petrus voor de eerste keer gespeeld had, zei iedereen na afloop: „Prima ge daan, Lommen. Je bent een echte Petrus. Maar je bent helaas geen Spin". Op die manier was er voor mij aan die rol geen echte eer te behalen. Ik kreeg van het publiek en de pers genoeg comlimenten. Maar altijd werd er wel ergens aan toegevoegd, dat Franssen het in dertijd toch beter gedaan heeft". Geen ploert „Bij de rolverdeling vorig jaar heb ik dan ook gedacht: waar ben ik nou eigenlijk aan bezig? Moest ik weer Petrus spelen en daarna op nieuw te horen krijgen, dat ik niet in de schaduw kon staan van De Spin? Dat kon alleen maar frustre rend werken. Daarom sprong ik letterlijk een gat in de lucht, toen Driessen op een vergadering vroeg: „Frans, zou jij Judas van me O' willen nemen?" „Ik wist natuurliik dat het voor mij een harde dobber zou worden. Want Driessen regisseert me im mers en hij heeft zijn eigen, speci fieke opvattingen over die rol. Als hij mii straks hoort schreeuwen, denkt hij toch onwillekeurig: wan neer ze me die regie niet hadden opgedragen zou ik daar nu als Ju das staan. Want reken er op, dat het hem steekt tot op de dag van vandaag". „Toch heeft hij me de ruimte gege ven. En daar ben ik hem ten zeer ste dankbaar voor. In mijn opvat ting is Judas beslist geen echte ploert. Geen schurk. Hij is eerder een beklagenswaardige tobberd, die door zijn hebzucht is verblind. In het begin is hij de meest toegewijde volgeling, een idealist, die zijn Meester door dik en dun volgt. Hij heeft het volste vertrouwen in Je zus. Maar gaandeweg begint hij te twijfelen aan de gang van zaken. Hij wil keiharde resultaten zien. Boter bij de vis. Vandaar dat hij zich groen en geel ergert aan de zachte aanpak van Jezus, die het alleen heeft over een rijk dat niet van deze wereld is". kleed van Christus. „Ik ben ook nog de eerste reserve van Jezus", legt hij uit. „Mocht Joosten dus om welke reden dan ook uitvallen, dan moet ik zijn rol overnemen. In de afgelopen maanden heb ik serieus geprobeerd de teksten van Judas en Jezus tegelijk in mijn kop te stampen, maar daar werd ik met permissie gek van. Ik heb mijn handen al meer dan vol aan de complexe Judas-rol, waarmee ik in feite nog steeds niet klaar ben. Ik heb daarom overal tekstboekjes neergelegd, thuis, in mijn auto, op mijn werk, je kunt het zo gek niet verzinnen. Want elke minuut, die ik over heb moet nu benut worden. Vorige week zat ik in mijn auto met een tekstboek voor me op het stuur en had ik niet in de gaten dat op de weghelft waar ik reed een auto stil stond. Op het laatste mo ment heb ik een frontale botsing kunnen voorkomen door mijn wa gen via het fietspad in de berm te manoeuvreren. Toen heb ik het be sluit genomen JezuS voorlopig te laten rusten en me volledig te con centreren op Judas". „Wat koop ik daar nu voor?, denkt Judas, die zichzelf in zijn fantasie al op de stoel van de minister-pre sident zag zitten. Ondertussen ziet hij pal voor zijn ogen allerlei won deren gebeuren en duizenden men sen in katzwijm liggen voor de Man van Nazareth. Omdat daar niet onmiddellijk profijt van wordt getrokken, besluit hij het heft in ei gen hand te nemen en persoonlijk het onderste uit de kan te graaien". „Al die mooie verhalen over geluk en rijkdom in het hiernamaals is hij onderhand zat. Aan dat soort spiritualiteit heeft hij geen enkele boodschap. Want als verstokte ma terialist wil hij onmiddellijk gewin en blijft hij het doodzonde vinden, dat Jezus volgens hem opgelegde kansen laat liggen. Daar zit mijns inziens niets ploerterigs in. Dat is in- en in-menselijk gedacht. Je maakt het ook nu dagelijks mee, dat mensen de materiële kant laten prevaleren en er desnoods anderen voor laten bloeden. Dat Judas be wust uit was op de dood van zijn Meester weiger ik te geloven. Hij heeft Hem alleen voor het blok willen zetten. Hij heeft Hem uitge daagd: oké Jezus, dat rijk waar je nu al zolang over praat, maak dat eerst maar eens waar". „Voor mij blijft de Judasrol de mooiste in het Passiespel. De ande re spelers behoren tot een groep, het Sanhedrin bijvoorbeeld, of het volk, de apostelen, het Romeinse leger, de hofhouding van Pilatus en van Koning Herodes. Maar Judas staat alleen, wordt door niemand begrepen en door iedereen gehaat. Judas beschouwde zich als de even knie van zijn Meester, maar werd door iedereen uitgestoten nadat hij op het paard van de hebzucht had gegokt. Die tragiek van een volle dig geïsoleerde man, die een held had kunnen zijn, fascineert me".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 17