8.-
15.-
25.-
Dag voor de „zwarte"
kunst in Congresgebouw
senroaer
Ai®
De Salon geeft
stuk van Duras
verrassend vorm
GRANDIOOS AANBOD
Slechte
ontvangst
voor
sterfilms
in Cannes
Een lange middag vol
van vioolspel
Schitterend concert
van Manfred Trojahn
jPÜHBÜSi
ug I
KUNST
£eidóc©ouAcuit
MAANDAG 20 MEI 1985 PAd
Leidse band wint
jazz-festival Breda
BREDA Het Leidsch Studenten Jazz Ge
zelschap heeft zondag het concours van het
15e oude stijl jazz-festival in Breda gewon
nen. Het orkest behaalde 305,5 punten, 20,5
punten meer dan het New Orleans Hot Lips
Jazz Orchestra uit Zwitserland. De River
City Jazzmen uit Engeland, al eerder eerste
prijswinnaar, werd dit keer derde met 276
punten. De solistenprijs werd gewonnen door
de Leidse tenorsaxofonist Bernard Berkhout.
Voor de Swing Award scoorde gitarist-violist
Fapi Lafertin van de Belgische viermansfor
matie Waso het hoogst. Voor het vijftiend
Oude Stijl Jazz-festival bestond grote belang
stelling. Nagenoeg alle binnenconcerten wa
ren uitverkocht en in de Bredase binnenstad
bewoog zich vier dagen lang een mensenme
nigte van podium naar podium.
Auteur „Guys and
Dolls" overleden
NEW YORK Abe Burrows, auteur van
de zeer populaire musical „Guys and
Dolls" en andere kasstukken op Broad
way, is na een ziekte van jaren het afgelo
pen weekeinde op 74-jarige leeftijd over
leden. Onder de successtukken van Bur
rows waren „How to succeed in business
without really trying", „Can Can", „What
makes Sammy run" en een Amerikaanse
lezing van een Franse revue, „Cactus Flo
wer". Hij was mede-auteur van „Silk
Stockingsen auteur van het script voor
de film „The Solid Gold Cadillac". Voor
Guys and Dolls werkte Burrows samen
met de componist-tekstdichter Frank
Loesser. Deze musical beleefde op Broad
way 1.200 opvoeringen, bracht miljoenen
dollars op en beleefde een reeks reprises.
Vondst van steles
in Italië
ROME Op het eiland San-
t'Antioco voor de zuidwest-kusl
van Sardinië heeft men meer
dan 1.500 stenen stéles van Cart-
haagse oorsprong gevonden die
dateren van de zesde tot de eer
ste eeuw voor Christus. De mo
nolieten dragen religieuze in
scripties en afbeeldingen van
mensen en goden. Naar bij de
bekendmaking van de vondst
door de kenner professor Sabati-
no Moscati in het weekeinde in
Rome werd meegedeeld, zijn de
stéles afkomstig uit een heilig
dom waar de Carthagers hun ri
tuele kinderoffers brachten.
Brinkman moet afvloeiing regelen voor toneel
DEN HAAG Minister
Brinkman van cultuur
moet voor mensen die bij
het toneel werken, een af
vloeiingsregeling treffen
als ze door zijn reorganisa
tieplannen zonder werk
komen. Dit heeft de afde
ling rechtspraak van de
Raad van State bepaald in
een zaak die de Nieuwe
Komedie in Den Haag en
de Amsterdamse gezel
schappen Theaterunie,
Centrum, Sater, en Poëzie
Hardop tegen de minister
hadden aangespannen. Een
dergelijke regeling kost,
ruw geschat, één miljoen
gulden.
Brinkman wil een reorganisatie
van het toneelbestel doorvoe
ren. De subsidies voor genoem
de gezelschappen werden daar
toe met ingang van het komen
de seizoen stopgezet of vermin
derd. De minister wilde geen
afvloeiingsregeling, omdat de
werkgelegenheid in de gehele
gesubsidieerde toneelsector
blijft bestaan. Het is evenwel
niet reëel te verwachten dat de
betreffende personeelsleden
meteen bij andere gezelschap
pen aan de slag kunnen, vindt
de afdeling rechtspraak van de
Raad van State, die de motive
ring van Brinkman voor zijn
weigering onvoldoende vindt.
Bij een betere motivering zou in
theorie een afvloeiingsregeling
dus alsnog afgewezen kunnen
worden.
Nieuwe Komedie en Sater had
den ook beroep aangetekend te
gen het besluit de subsidies stop
te zetten. Er is evenwel geen
wettelijke regeling die dit de
minister verhindert, zodat hij
vrij is zijn naar eigen inzicht te
bepalen of hij toneelgezelschap
pen al dan niet financiert.
DEN HAAG In het Ne
derlands Congresgebouw
wordt zaterdag 8 juni een
zogenoemde „Dag van de
zwarte kunst" gehouden,
waar niet-Nederlandse
muziek, dans, theater, li
teratuur, film en beelden
de kunst wordt gepresen
teerd. De term „zwart"
moet volgens de Makan-
dra Gruppo, organisator
van het geheel, niet al te
letterlijk worden geno
men. De term staat voor
ales wat niet Nederlands
Op de „Dag van de zwarte
kunst" wordt onder andere ge
ëxposeerd door beeldende
kunstenaars uit Curacao, Suri
name, Turkije, Ghana en
Spanje, is er een Antilliaanse
speelfilm en worden dansen
opgevoerd uit India, Java,
Spanje, Brazilië en de Antil
len. Verder zijn aanwezig de
schrijvers Halil Gilr, Edgar
Cairo, Julian Wit, S. Traïda en
Astrid Roemer.
Bij de muziekuitvoeringen die
die dag op het programma
staan hoort onder meer een
optreden van de klassieke gi
tarist Julian Coco. Hij is tevens
de winnaar van de eerste prijs
voor de ethnische kunstvor
men, die die dag voor het eerst
zal worden uitgereikt. Coco
stamt van de Nederlandse An
tillen. Als musicus was hij een
van de eersten die in ons land
het diploma voor klassiek gi
taarspel haalde. Hij was jaren
lang verbonden als contra-bas
sist aan het Utrechts Stedelijk
Orkest. De onderscheiding die
hij ontvangt is een bronzen
beeldje, dat de Surinaamse
beeldhouwster Helen Ferdi
nand heeft gemaakt. Coco zal
op de „Dag van de zwarte
kunst" samen met Stanley
Noordpool optreden, eveneens
meester in het klassieke gi
taarspel. De dag wordt beslo
ten met optredens van de mu
ziekgroepen Ronald Snijders
and band (afro-jazz-funk) en
van de speciaal voor deze gele
genheid naar Nederland over
gehaalde Kameroense tenor
saxofonist Manu Dibango.
De manifestatie, die duurt van
12.00 tot 24.00 uur, wordt offi
cieel geopend door de direc
teur kunstzaken van het mi
nisterie van WVC. De VPRO-
TV en Migranten-TV maken
opnamen. De avond wordt ge
presenteerd door KRO-presen-
tator Han van der Meer en en
BRT-presentatrice Alida Nes-
lo. Voor het eerst wordt die
dag de prijs voor Ethnische
Culturele Kunstvormen uitge
reikt.
Leningrad-
orkest zeer
indrukwekkend
Concert door het Philharmonisch
Orkest van Leningrad o.l.v. Mariss
Jansons met werken van Prokofjew
en Sjostakowitsj en m.m.v. de pia
nist Grigori Sokolow. De Doelen,
Rotterdam.
In het kader van de Le
ningrad-week in Rotter
dam concerteert het Phil
harmonisch Orkest van
Leningrad tweemaal in
De Doelenzaal. Gister
avond met een program
ma bestaande uit werken
van Prokofjew en Sjosta
kowitsj, morgenavond in
het eerste concert in de
Beethoven-cyclus van het
Rotterdams Philharmo
nisch Orkest.
Het Philharmonisch Orkest
van Leningrad is even oud als
beroemd. Meer dan honderd
jaar geleden opgericht als
„Keizerlijk Muzikantenkoor",
na de revolutie van 1917 het
eerste staatsorkest van de
Sowjet-Unie. Slechts enkele ja
ren jonger dan zijn orkest is
dirigent Jewgeni Mrawinski.
Hij kwam in 1937 bij het or
kest en nu als 82-jarige
heeft hij nog steeds de leiding.
Dat bepaalt de positie van Ma
riss Jansons die als tweede di
rigent funktioneert en aan wie
Mrawinski de buitenlandse
toernees overlaat. Ook dit Rot
terdamse optreden.
Het Leningrad-orkest werd in
het verleden drie jaar lang ge
leid door Koussevitzky, meer
recent drukte Kurt Sanderling
zijn stempel op het orkest,
maar de faam van het ensem
ble dankt Leningrad in de eer
ste plaats aan Mrawinski. Op
die voortreffelijke training
met name van de strijkers
kan Jansons voortborduren en
hij deed dat in de Leningrad
symfonie met groot vakman
schap. Met al te zeer de na
druk te leggen op de kwalitei
ten van de strijkers doet men
de sublieme blazers tekort, het
is dan ook beter te spreken
van een orkest dat een grandi
oze eenheid vormt. De diverse
solotrekjes in de symfonie van
Sjostakowitsj werden supe
rieur vertolkt en het pianissi
mo in het eerste deel was van
een beangstigende perfectie.
Grigori Sokolow ook mor
genavond solist vertolkte
het eerste pianoconcert van
Prokofjew en hij deed dat met
de virtuoze banaliteit dit con
cert eigen. Zijn hamerende
techniek maakte bij het pu
bliek grote indruk.
ADR. HAGER
Kunstschatten
gestolen uit
Spaanse abdij
MADRID Inbrekers hebben
uit de afgelegen abdij Sacra-
hionte in de buurt van Grana
da waardevolle kunstchatten
ontvreemd, waaronder een
schilderij ter waarde van 7
miljoen gulden dat toegeschre
ven wordt aan de Spaanse
schilder Francisco de Goya.
Twee weken geleden beklaag
de abt Jesus Roldan zich in
een krant nog over de bedroe
vende bouwvallige toestand
waarin abdij en klooster zich
bevinden. Zij herbergen niet
alleen enige duizenden kunst
werken maar ook een 24.000
boeken tellende blibliotheek.
(Door Bob van Huet)
CANNES Sinds enkele
dagen schijnt de zon bo
even de mondaine Boule
vard de la Croisette, wat
nog eens duizenden be
zoekers extra naar „De
Bunker" lokt, zoals de bij
naam luidt van het wel
erg hoekige Palais des
Festivals, waar het film
festival van Cannes wordt
gehouden.
Ten behoeve van talrijke tele
visie-opnamen en interviews
is een deel van de beroemde
flaneerweg trouwens afgezet
en traditioneel klagen de jour
nalisten dus over de 38 contro
les, die gepasseerd moeten
worden, voordat men zich op
„interessant terrein" kan bege
ven: daar waar de sterren lo
pen dus.
Nauwelijks aanspreekbaar is
de Amerikaanse acteur/regis
seur Clint Eastwood, die een
kolossaal jacht als onderdak
heeft verkozen boven een ri
ante hotelkamer. Het vejlig-
heidsescorte van de voormali
ge „Rowdy Yates" uit de tele
visieserie „Rawhide" doet nau
welijks onder voor dat van
president Reagan. Op een
persconferentie wil de cowboy
Eastwood toch wat aardige
dingen zeggen. Bijvoorbeeld
dat hij (Eastwood is momen
teel verreweg de populairste
man in de Verenigde Staten)
geen ambities heeft eens presi
dent van Amerika te worden.
Zijn nieuwe western „Pale Ri
der" werd in Cannes desal
niettemin lichtjes uitgefloten.
Eerbetoon voor acteur Ja
mes Stewart in Cannes
door actrice June Allyson.
Beiden schitteren In „The
Glenn Miller Story", die in
het Franse filmmekka op
nieuw wordt gedraaid.
Een fikse polemiek ontstond
in de Franse pers naar aanlei
ding van „Mishima", de nieu
we film van Paul Schrader.
Schrader, een Amerikaan van
Nederlandse afkomst, maakte
een film over het bewogen le
ven en de harakiridood van
Yukio Mishima, een uiterst ex
centrieke Japanse schrijver.
Mishima had een heilig ontzag
voor de Japanse keizer en was
nogal gecharmeerd van ex
treem paramilitarisme en vor
men van lichaamscultuur. Hij
leidde een theatraal leven, dat
hij op 25 november 1970 beëin
digde door zich met een samu-
raizwaard te doorsteken. De
Franse kritiek verwijt Schra
der schandelijke oppervlak
kigheid. De film zou meer ver
tellen over de Amerikaanse
manier van denken, dan over
de Japanse, waar het allemaal
om begonnen was. Tijdens het
festival in Cannes werd be
kend dat Schrader niet ge
wenst is op het binnenkort te
houden filmfestival van Tokio,
waar Mishima zou draaien.
Woody Allen
De donderdag gepresenteerde
nieuwe film van Woody Allen
heeft opnieuw een „Rose" in
de titel. Mia Farrow heeft de
voornaamste rol in „The pur
ple rose of Cairo", waarin een
fanatieke bioscoopbezoekster
hopeloo.s verliefd wordt op een
filmster, die uiteindelijk van
het witte doek zal stappen en
voor haar tot leven komt. Al
len speelt dit keer zelf niet
mee en beperkte zich tot regie.
Naar Cannes kwam hij ook
niet. „Omdat ik een hekel heb
aan vliegen en ik in New
York eigenlijk alles vind wat
ik nodig heb", luidde de ver
klaring van de Amerikaanse
komiek.
Veelbelovend was de premiere
van de Frans-Egyptische co-
-produktie „Adieu Bonaparte"
van Youssef Chahine. Het en
fant terrible van de Franse
theaterwereld Patrice Chereau
als Nalopeon en Michel Piccoli
in een voortreffelijke rol als
diens generaal Caffarelli zijn
de centrale figuren in een ver
slag van Bonapartes Egypti
sche veldtocht in 1798. Behal
ve militairen had Napoleon
toen ook een leger geleerden
bij zich die in Egypte voor
hem allerlei studies dienden
uit te voeren. Chahines film is
inzoverre bijzonder, en wordt
daarom wellicht ook in Frank
rijk bekritiseerd, dat hij niet
vanuit het Franse, maar van
uit het Egyptische gezichts
punt heeft gefilmd. De liefde
van Caffarelli voor het exoti
sche land en zijn bevolking
leidt tot hooglopende onenig
heid tussen de generaal en de
latere keizer van Frankrijk.
Kansloos
Gisteren werd in Cannes
Claude Chabrol's „Poulet au
vinaigre" vertoond, een poli
tiefilm, die overigens al een
maand in Frankrijk draait.
Net als Godard, wiens „Detec
tive" werd uitgejouwd, wordt
Chabrol kansloos geacht voor
de Gouden Palm.
Meer succes lijkt weggelegd
voor de nieuwe Ted Kotcheff,
getiteld „Joshua then and
now". James Woods speelt de
rol van een arme, van huis
weggelopen Joodse jongen, die
verliefd wordt op de dochter
van een Engelse senator. Een
wat zwarte komedie, waarin
de verschillende geloven en
maatschappelijke klassen met
elkaar botsen.
Cannes eert ook een oude rot
uit Filmland: James Stewart.
Een gerestaureerde kopie van
Anthony Mann's „The Glen
Miller Story" (1954), met Ste
wart uiteraard in de rol van de
populaire bandleider, zal on
der meer voor de ogen van de
Franse Cultuurminister Jack
Lang worden vertoond. Van
daag valt in Cannes de afslui
tende prijzenregen.
Concert t.b.v. van de lordena Viool-
dagen 1986 door The Fancy Fiddlers
en Isabelle van Keulen. Schönberg-
zaal, Kon. Conservatorium, Den
Haag.
Achter de naam „Iordens
Viooldagen" gaat een muzi-
kaal-pedagogisch evenement
schuil, dat nadrukkelijk geen
concours wil zijn, maar dat om
de twee jaar open staat voor
violisten in de leeftijdsklssen
10 t/m 12 jaar ent 13 t/m 14
jaar. De trots van de Iordens
Viooldagen is Isabelle van
Keulen die in 1980 eerste werd
en sindsdien een aantal inter
nationale prijzen in de wacht
heeft gesleept.
Om die Viooldagen ook in
1986 te kunnen houden werd
zaterdagmiddag in het Ko
ninklijk Conservatorium een
viool-evenement georgani
seerd met de talentrijke Isa
belle van Keulen en de leer
lingen van viooldocente Coosje
Wijzenbeek, die in 1984 met
haar pupillen zo succesvol
bleek.
Mevrouw Wijzenbeek heeft uit
haar leerlingen „The fancy
fiddlers" samengesteld en
daarmee steelt zij de show. Is
het immers niet verterend te
zien hoe zelfs de allerkleinste
het Concert van Telemann uit
het hoofd speelt en is het niet
allerliefst om te zien dat zij in
staat zijn om Volksmelodieën
van Lutoslawski spelen? Van
„The fancy fiddlers" bestaat
ook nog een elitegroep aange
voerd door de talentvolle Sas-
kia Viersen. Drie leden van de
familie Viersen maken deel
uit van deze groep (The Vier
sen Fiddlers) en de acht speel
den een deel uit het Octet van
Mendelssohn. Het aandeel van
Saskia Viersen was in deze
weergave bijzonder nadrukke
lijk, met andere woorden zij
overheerste.
Op deze middag verliep de or
ganisatie slecht. De zaal werd
voor het publiek in feite rij
voor rij vrijgegeven en op het
podium waren de voorzienin
gen beneden peil. De vleugel
werd vergeten, de stoel kwam
te laat en een lessenaar kwam
er niet aan te pas. Die lesse
naar was voor Hebe Mensinga
die een krachttoer moest uit
halen in de 2e sonate van
Brahms. Een té zware opgave,
ook voor de talrijke zeer jonge
luisteraartjes die zich zichtbaar
verveelden.
ADR. HAGER
De Salon, i.a.m. Mickery Workshop, speelt „Hiroshima mon amour" van
Marguerite Duras. Vertaling: Jean A. Schalekamp. Regie: Annemarie Prins.
Bewerking: Annemarie Prins en Tom Blokdijk. Dramaturgie: Tom Blokdijk.
Decors en kostuums: Keso Dekker. Met Anne-Marie Heyligers en Edwin de
Vries. Hot, zaterdag 18 mei, herhalingen gisteren en vanavond.
Marguerite Duras schreef de geschiedenis van een ontmoeting
tussen een vrouw uit Nevers in Frankrijk en een Japanner uit
Hiroshima die in de film „Hiroshima mon amour" van Alain
Resnais (1959) een definitieve vorm gekregen leek te hebben.
Toch slagen Annemarie Prins, Tom Blokdijk en Keso Dekker
erin het gegeven voor theater uit te beelden en er commentaar
op te geven. Verrassend en interessant theater is het resultaat.
In „Hiroshima mon amour" proberen een man en een vrouw
met het verleden in het reine te komen. Zij was 17 in de Tweede
wereldoorlog en werd verliefd op een Duitser, haar eerste liefde.
Het verzet doodde hem en schoor haar kaal. Zij heeft gepro
beerd dat te verdringen door haar verdriet te projecteren op Hi
roshima. Bij een bezoek aan die stad ontmoet zij een man. Hij
wil haar verleden doorgronden en zegt, dat zij niets heeft gezien
van wat in Hiroshima is gebeurd. Duras laat haar Nevers zijn,
en hem Hiroshima, het kleine leed is zo gerelateerd aan het gro
te.
Bij De Salon werkt de film in het stuk door. De vrouw (Anne-
Marie Heyligers) kijkt in de voorstelling naar de film, herhaalt
dialogen alsof zij ze eigen gemaakt heeft en neuriet de muziek.
Als de man (Edwin de Vries) verschijnt, lijken zij te besluiten
het geheel na te spelen. Op het speelvlak staan bijna twintig mo
nitoren en twee camera's. De man en de vrouw zetten elkaar in
beeld op die monitoren, waardoor hun emoties worden uitver
groot. Het verleden komt naar boven en de man ontdekt de on
verwerkte liefde van de vrouw.
Regisseuse Prins laat Anne-Marie Heyligers de vrouw spelen
met een gepaste introvertie, waardoor haar geheim extra ver
borgen wordt gehouden. Edwin de Vries is als de man een dyna
mischer, onderzoekend type, dat op intelligente wijze het verle
den van de vrouw binnendringt. Heyligers en De Vries zijn qua
leeftijd goed gekozen, je zou je kunnen voorstellen dat de jonge
re man de vrouw afstand laat nemen van de oorlog.
Misschien dat Heyligers iets te dramatisch en gepassioneerd
speelt. Het soms teveel op rollebollen gelijkende fysieke in het
spel stoorde mij af en toe. „Hiroshima mon amour" biedt echter
een heel interessante visie op het verwerken van een oorlogs
verleden in een verrassende vormgeving. Het mag daardoor niet
gemist worden. PETER SNEL
Twee onderdelen van het programma, dat het Residentie Orkest
onder Friedemann Layer zaterdagavond in de Schönbergzaal
bood, staken met kop en schouder boven de twee andere uit, de
ééndilige symfonie van Bernd Alois Zimmermann en het Fluit
concert van de 36-jarige Manfred Trojahn met Koos Verheul als
ronduit magnifieke solist.
Want Muziek I voor blazers en slagwerk van Peter-Jan Wage-
mans mag dan wel in het begin interesseren door de veelsoortige
klankballingen, maar deze bewegen zich te veelvuldig in het
forte en doen te veel eenzelvig aan om te blijven boeien. En de
zes korte orkeststukken van Theodor Adorno zijn eigenlijk niet
meer dan epigonismen van de tweede Weense school. Zijn
schriftelijke arbeid als avantgardistisch beschouwer van moder
ne muziek lijkt ons belangwekkender.
En nu dan de twee verrassingen in dit laatste Keuze-concert.
Wij kenden uiteraard al het werk van Bernd Alois Zimmer
mann en deze Sinfonie in einem Satz uit 1951 bevat in gecom
primeerde vorm zijn complexe schrijftechniek, uitgaande van
uitgebreid orkest, en zijn zeer dramatische uitdrukkingskracht,
die tot grote felheid groeit en verstilt tot een aangrijpend uniso
no: het is als een grote treurmars, die voorbijtrekt.
Maar de grootste verrassing kwam met het Fluitconcert van
Manfred Trojahn, een van de meest veelbelovende jonge Duitse
componisten, die hier een uitnemend stuk schreef met geestig-
virtuoze dialogen tussen solo-instrument en orkest in de hoekde-
len en met een mooie, gedragen melodieusheid, bijna Raveliaans
in de magische ritmiek in de Incantation de la Licorne. Een pri
ma werk, helder gecomposeerd in een zeer besliste taal en ex
pressie. En Koos Verheul was fenomenaal in de beheersing van
de fluittechnieken en in zijn voordracht, goed gesteund door het
RO en dirigent Layer. NOES KOKEE
(ADVERTENTIE)
DIOLEN JERSEY
machine-wasbaar
kreukvrij
150 cm breed
van
19,75
NU.
per meter
POPLIN
terlenka-coton
mooie kwaliteit
25 uni kleuren
NU.
I«
per meter
LINNEN
ruiten en strepen
terlenka
mooi assortiment
NU.
COUTURE CREPE
haute-couture dessins
crêpe de chine
30 uni kleuren
tergal
115-150 cm breed
49,75
NU.
DEN HAAG - SPUISTRAAT 18
Rotterdam - Coolsingel 79
Voor een uitgebj
agenda, ook voor
mende dagen, raadi
men „UIT", de gratiï
kelijkse bijlage vanl
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJNn wel
ROCINEMA I (Van Boetiregel
straal 6. tel. 01720-2080? Kab
ling in lov® (al); 18.45, /VV
EUROCINEMA II: Beverl &lDal
cop (al); ma. di 18.30, nhanj
EUROCINEMA III: City gt zi>
(12); ma. dl. 18.45, 21.15. de
ROCINEMA IV: Missing
lion (16); ma. di. 18.30. 2
LEIDEN LUXOR (Statio d aa
19, tel. 071-121239): Vrijd jliek
dertiende (16); 14.30, (nr;n
21.15. LIDO en S\„.n
(Steenstraat 39, tel. 124131 &en
verly Hills Cop (al); Het ro
kruid (12); 14.30, 19. 21.11
the night (12); 19, 21.15. rr—-
ook 14.30. Passage to lndj_
20.00. Amadeus (al); 2|/|
TRIANON (Breestraat 3 11
123875): The postman
rings twice (12); 14.30,
21.15. REX (Haarlemmer
52. tel. 071-125414):
droomreis door sexlekkij*
(16); 14.30, 19.00, 21.15. Tg
NOORDWIJK LIDO TH0
(Pr. Bernhardstraat 56;
01719-12800): An officer
gentleman (12); i
Wildschut (16); ma. di. I9jfj
KATWIJK CITY THEA1
(Badstraat 30, tel. 01718-7]
Lady Hawke (al); wo.
19.00, 21.15. ma. di.
21.15. CITY THEATER Ipr f
only live twice (al); tijd(
City I. CITY THEATEUgd,
Maak je borst(en) maaLu a
(12); tijden zie City I.
THEATER IV: First Bloi
21.15.
KINDERVOORSTELLING
CITY THEATER: Wolve(
len niet (al); wo. 14.45,
ma. di. 19.00. LIDO THEj
Circus op Stelten (al)r
14.30.
VOORSCHOTEN GREElj
NeverEnding story
15.45. Under the Vulcantf
ma. di. wo. 20.00.
WASSENAAR ASTRA: ge R
(al); ma. t/m wo. 20.00. iuwrr
DEN HAAG* ASTA 1 (Spjf^
tel. 463500):The cotton up w
(12); 14.00. 18.45, f«ee
ASTA 2 (Spui 27. tel. 46JlbrU|
Into the night (12); 14.00, jtsers
21.30. ASTA 3: The k
fiels (12); 13.45, 18.45,
BABYLON 1 (naast Ce]
Station, tel. 471656): Ami
(al); 14.00, 20.00. BABYli
Moving in (16); 14.00, f/a»
21.30. BABYLON 3: Lei
et les autres (al); 13.45, j
CINEAC 1 (Buitenhof 2C,
630637): Beverly Hills co «p^
14.00, 18.45, 21.30. Clf**-'
2: „2010" (al); 18.45, 21.31
dl. ook 14.00. CINEifl:
Repo man (16); 14.00, L^Vi
21.30. EURO CINEMA IVII
weg 910, tel. 667066): Duin
ma. di. 14.00, 20.00. overig
gen alleen 20.00. METR'
LE 1 (Carnegielaan, tel. 45ËID1
A passage to India (al); i De
20.15. METROPOLE 2:,m
pirates of Penzance (16);
18.45, 21.30. METROPOpe 11
Hans - het leven voor defhali
(16); 14.00, 20.30. METRkrHa
LE 4: Falling in love (al);
18.45, 21.30. METROPOf
Het bittere kruid (al);
21.30. ma.
ODEON 1 (Herengracht
tel. 462400): Beverly HilIK
(al); 13.45, 18.45, 21.30. f
ON 2: De nurds slaan terujll
13,45, 18,45, 21.30. ODE«
Grace Quigley (al); 13.45,
21.30. ODEON 4: The f... .-
the snowman (16); tfttie
18.45, 21.30. LE PARIS 1|t
tingstraat 12b, tel. 656402):L
spelletjes (18); 12.00 tot 2 T
LE PARIS 2: Rasputin? Lj
12.15 tot 22.45. LE PAfïee
Liefde zonder schaamter»
12.30 tot 23.00. PASSLj.
(Passage 63. tel. 460977): YPrat
warrios (16); 14.00, 18.45, 2
HAAGS FILMHUIS (DennL
56. tel. 459900): Zaal 1: Jel
salue Marie (16); 19.45, 2.
Studio: Les nuits de la (f*.
tune (16); 20.30. Zaal 2: Defeidsi
van wierook; ma. 19.30. Rcjau.
aard; di. 19.30. Bride of th«
des; wo. 19.30. The face off~~"
ther; wo. 21.30.
KINDERVOORSTELLINGEI
CINEAC 3: Assepoestei
14.00. METROPOLE 5:
poester; wo. 14.00.
Horizontaal: «moio,
infanterie (afk.); 9 vogel; 10 Dei
11 vlaktemaat; 13 Japanse ont
14 land in Europa; 15 insekt; }aa
dicht; 20 vreemde taal; 2] e
loop; 24 niet bevestigd; 25
noot; 26 overvloed (fig.); 28
sel; 29 Europeaan. f~—
Verticaal: 1 soort huii
2 vreemde munt; 3 aan booi|rC\t
4 tuinkamer; 5 boksterm
6 stad in Duitsland; 7 gekrisfini
de suiker; 12 persoon vat
13 soort schoen; 17 soort gflEIE
18 boomvrucht; 19 stad in:,
land; 21 deel van de voet; a
ning; 26 persoonlijk vnw.; frmi
boom. BWoi
OPLOSSING Chu
se LZ '*t 92 JL
:ueaj iz luassg 61
zi :|eepues ei luewfgen
:|!puex i :uexv 9 :'0'X S f"
ten oi Jgle
TH fi :xeexseeiq i -leeiing
tnh