Mevrouw Mozart
is geen
gekweld
tiepje
meer
Verhuizing Haagse
Tamils komt op gang
WAAR WAS DIE SPEELTUIN MET DIE GLOEDNIEUWE
KANOVIJVER TOCH?
SOMS IS DE KRANT OM TE BEWAREN.
Elisabeth Berridge was
tweede keus voor „Amadeus
5
Ml HAAGSE
LEERGANGEN
LYDA,
■WAAR IS
DIE KRANT
■MET DAT
I FRANSE
ECHTPAAR
I DATHUN
HUIS
llN PARIJS
VOLGENDE
ZOMER
EEN
MAAND
WILDE I
RUILEN
SENSATIONELE
INRUILAKTIE!
OPERATIE GAAT DRIE MAANDEN DUREN
mil
-FILM
CcidócSouAOtit
VRIJDAG 17 MEI 1985 PAGINA 17
Links:
Elisabeth
Berridge als
mevrouw
Mozart naast
Wolfgang
Amadeus(Tom
Hulce)
AMSTERDAM „Ik
voelde me echt een beetje
dom zoals ik daar voor
jullie koning stond" zegt
Elisabeth Berridge.
Woensdagavond j.l. was ze
onderdeel van het Con-
certgebouwgebeuren en
mocht er de gouden plaat
voor de soundtrack van
de film „Amadeus" uitrei
ken. In kostuum. Als me
vrouw Mozart. Want die
rol speelde Elisabeth in
Milos Formans succesfilm.
Gelegenheid tot een bab
beltje. Dus eerst maar ver
tellen dat we geen koning
hebben, maar gewoon
prins Claus.
„Ik wist niet goed waar ik kij
ken moest op dat podium met
mensen voor me en achter
me" zegt ze. „En ik denk dat
niemand mijn eerste tekst
heeft verstaan. Daarmee wilde
ik jullie Nationale Operastich
ting bedanken voor het werk
dat ze aan me besteed hebben.
Ik ben dan wel uit Amerika
overgevlogen voor die avond,
maar het kostuum kwam uit
hun Rosen ka valier". De 23-ja-
rige Elisabeth Berridge is een
actricetje van nauwelijks meer
dan anderhalve meter, met
grote ogen in een kinderge
zichtje. Op de film lijkt ze gro
ter. „Omdat Tom Hulce ook zo
klein is, leken we in „Ama
deus" net twee normale men
sen" lacht ze. „Op het toneel
speel ik vaak meisjes van der
tien, maar ik denk zelfs dat ik
ze nog jonger kan spelen".
De historie van haar rol als
mevrouw Mozart. „Oorspron
kelijk zou een andere actrice
die rol spelen. Maar ze brak
haar voet bij de repetities. En
Milos Forman wilde niemand
hebben van de actrices die de
eerste auditie hadden meege
daan. Nou, in New York wa-
van goed getrainde mensen
met ervaring, al zijn het voor
het filmpubliek vaak onbe
kenden die hij gebruikt". Ze
imiteert Forman sonore stem
geluid: „Waarom doe je dat
nou anders. Je had net een
„beautiful moment". Ik denk
dat de film ook zo'n succes is
geworden, omdat Forman
voortdurend heeft benadrukt
dat we dan wel historische
kostuums aan hadden, maar
ren er niet zoveel nieuwe ge- dat we ons vooral niet moesten
zichten meer over. Dus ik heb bewegen als historische figu-
geluk gehad. Ik heb auditie ren. We moesten doen alsof
gedaan, kreeg een uitnodiging die kostuums er niet waren,
om met een andere actrice Dat heeft het zo levend ge-
Praag te vliegen want maakt. Constanze werd zo
daar was Forman inmiddels al
aan 't filmen en daar heb ik
een week lang tests gedaan.
voor mij niet de vrouw van
het historische genie Mozart,
maar gewoon een jonge vrouw
En kreeg ik die rol. Daarvóór die met een onverantwoorde-
had ik commercials gedaan en üjke knul getrouwd is, die het
„soap opera's". En opeens zit je niet redt zonder mijn hulp",
in zo'n enorme produktie, met
al die kostuums, die prachtige
decors. Ik had het er moeilijk
mee. En Milos Forman is geen
man die je even rustig komt
uitleggen waarom je dat zus en
dat zo moet doen. Hij houdt
Kameleon
Niemand had er enig idee van
dat „Amadeus" zo'n succes zou
worden. Ook „mevrouw Mo
zart" niet. „In Amerika is de
bioscoop voor jongeren. Teena-
„Amadeus" zo'n succes zou worden",
ger-films, sex en drugs en rock weer in films te spelen. Hoe-
'n roll. Forman heeft Mozart wel, gek ben ik er niet op. Ik
voor dat publiek toegankelijk vind het afschuwelijk om me-
gemaakt. Opgeschoten slun- zelf te zien",
gels fluiten nu Mozart op 't toi- Op haar zestiende wilde Elisa-
let van de bioscoop". Elisabeth beth Berridge al acteren.
Berridge praat in korte, een dat ik dacht dat ik dat kon"
beetje afgebeten zinnetjes; zegt ze. Ze werd toegelaten tot
haar gezichtje verandert snel de beroemde Studio van Lee
van ernstig naar vrolijk. „Ik Strassberg. „Maar ik was te
ben een beetje een kameleon" jong. Voor hun werkwiize
vindt ze. „Ik zou niet weten in moet je echt al iets van het le-
welk hokje ik zou passen. Dat ven weten. En je moet er
was ook de moeilijkheid bij die urenlang bezig zijn met jezelf,
eerste commercials en soap Nou vind ik mezelf niet zo in-
opera's. Voor film moet je een teressant, dus dat lag me niet.
bepaald type zijn. En ik veran- Ik was bovendien een nogal
der teveel. Ik heb nu ontdekt gekweld tiepje en ik was blij
dat ik theater honderdmiljoen toen ik van Warren Robertson
keer fijner vind dan film. Na (leraar van Jessica Lange en
„Amadeus" heb ik in een aan- Diane Keaton) les kreeg. Hij
tal komedies gestaan. Een paar was de eerste leraar die me
ondeugende jonge meisjes ge- aansprak en hij heeft de splin-
speeld. En dat proces van re- ters uit me getrokken. Door
peteren, nog niet weten waar hem ben ik ook aanbevolen
t allemaal heen moet, en dan voor die rol in „Amadeus".
bij de première voor die zaal Want de „casting director"
met publiek staan, waarbij al- moest me eerst absoluut niet.
les op z'n plaats valt, daar Die kende me nog als dat ge-
houd ik van. Ik denk dat ik kweld kijkende juffertje van
Pausbezoek
,Het Vaticaan mag zijn finan-
Iciele- en ethische fouten heb-
jben, een feit blijft dat de
lideeën van Christus heel veel
ihebben bijgedragen aan de be-
Fschaving waarin wii momen-
teel leven. Deze ideeën zijn
door de eeuwen heen blijven
itaan en het Vaticaan heeft
veel aan bijgedragen. Een
ander argument is dat het ge
loof, en de organisatie die dat
verbreidt, twee verschillende
dingen ziin. Het Vaticaan
heeft in ieder geval waarde als
mbool van een zeer waarde
volle religie. Het hedendaagse
materialisme en de daarmee
gepaard gaande onvrede is
rechtstreeks afkomstig van het
verval van religieuze overtui-
;ing. Ik onderschrijf hiermee
Ie stelling van de Amerikaan-
filosoof L. Ron Hubbard,
lat een samenleving zonder
religie er slecht aan toe is. Ik
denk dat het pausbezoek meer
lop zijn waarde geschat moet
worden en niet alleen op zijn
L„onwaarde".
tP. Peperstraete,
HAMSTERDAM.
Pausbezoek (2)
Ontroerd hebben we de paus
gevolgd, maar zoals vroeger in
Palestina, zo gaat het nu nog
na 2000 jaar; „Dat is teveel; dat
kunnen we niet aan; dat is
overleefd; dat is een verzon
nen evangelie". En we doen
niets anders dan het evangelie
de grond in bekommentarië-
ren. En bij voorbaat zeggen,
.dat hen die het zwijgen wordt
opgelegd, onder struktureel
.kerkelijk geweld lijden is zo
onwaarachtig, omdat zij die
dat beweren zelf met hun be
vrijdingstheologie stuivertje
wisselen met diktators ten
koste van vele doden.
H. Rutges,
"DEN HAAG.
Pausbezoek (3)
Mevrouw H. Wasser las tijdens
>de ontmoeting van Nederland
se missieorganisaties met de
.paus op persoonlijke titel een
Ltekst voor, die een verdediging
.van ketterij en scheermakerij
jjbevatte. Op de eerste plaats
LWas dit woordbreuk. Op de
QLtweede plaats wist zij, dat een
paus ketters en scheurmakers
.dient te bestraffen. Het was
«dus ook nog oliedom. Ze gaf
ichteraf bovendien toe, niet
iver de gevolgen van haar
voorden te hebben nagedacht.
Dat was ronduit stom. Zij
heeft niet alleen de Heilige
Vader, maar ook talloze katho
lieken in de gehele wereld
'tioor haar optreden geschokt.
Dat was dan de naastenliefde
!Van mevrouw H. Wasser als
'tegenprestatie tegenover de
JÜoor haar gesignaleerde „lief-
Jdeloosheid" van de paus. Nog
'èrgerlijker was de triomf die
'de KRO haar vervolgens be
reidde in een televisie inter
view als heldin van de dag!
Pausbezoek (4)
-Het is zinvol nog even stil te
staan bij de ontmoeting van de
paus met jongeren in Amers
foort, voordat het beeld daar
van verkeerde sporen achter
laat. De paus zwaaide zo
vriendelijk zelfs midden in
de speech van Mgr. Niënhaus
naar die enthousiaste jonge
ren vooraan, die almaar rie
pen: Jan Paul twee, we leven
met je mee. Ze zwaaiden met
vlaggetjes van de pausfanclub,
hadden „Totus Tuus"-buttons
op, en de -meisjes een gele en
een witte sok. Niemand mocht
spandoeken ophangen, maar
zij dramden toch door. Met
verbeten gezichten yelden ze
hun kreten telkens als een
meisje links het sein gaf. Ze
drongen dusdanig op tegen de
hekken dat anderen bijna be
kneld raakten, hetgeen hen de
opmerking „Totus Tuus bete
kent nog niet: alles voor mij"
bezorgde. Zou de paus hebben
gezien dat als zij schreeuwden
en gilden het waren twee
of drie kleine groepjes an
deren rustig bleven of niet re
ageerden, toen hij sprak over
gezin, seksualiteit enz. en hen
daarbij even weinig ruimte gaf
als er altijd al geweest is? Ove
rigens verzin ik dit alles niet:
ik zat er midden tussen daar
in Amersfoort.
Paul Nadorp,
Jongerenpastoraat,
DEN HAAG.
Buiten zijn boekje
PvdA-kamerlid Stemerdipk is
zijn boekje te buiten gegaan,
door in Amerika te waarschu
wen dat d» kruisraketten niet
in Nederland worden geplaatst
of zullen verdwijnen, als de
PvdA weer regeert. Het is te
hopen dat deze man niet nog
eens minister van defensie
wordt. Ons land zou dan zijn
overgeleverd aan de Sovjet-
Unie en zijn communistische
dictatuur en expansiedrift. De
geschiedenis zal zich herhalen.
Nazi-Duitsland palmde het ene
na het andere land in en ont
nam mensen hun vrijheid.
Hitier beloofde koningin Wil-
helmina de neutraliteit van
Nederland te eerbiedigen, ter
wijl de goedgelovige SDAP
kwam met het „gebroken ge
weertje": geen geld voor wa
pens. De voorlopers van de
PvdA lieten ons land bijna
zonder goede wapens over aan
Hitler, die toch binnenviel.
Eenzijdige ontwapening, ook
als het om kruisraketten gaat,
is naïef en gevaarlijk voor
onze vrijheid. We stevenen
dan af op een herhaling van
de Tweede Wereldoorlog.
P. de Jong,
Den Haag.
gericht op landen als Enge
land, Canada en de Verenigde
Staten en wordt die landen
nog eens dank gebracht voor
hun inspanningen en offers,
die zij zich voor onze bevrij
ding hebben getroost. Er is
echter nog een land, Denemar
ken, dat hoewel zelf bezet
geweest door de Duitsers
direct na de bevrijding ons in
zekere zin heeft geholpen.
Deense pleegouders hebben in
de periode juli 1945 tot maart
1946 veel kinderen opgenomen
uit het Westen van ons land,
zeker ook uit Den Haag, Lei
den en Delft. Als gevolg van
de hongerwinter verkeerden
deze kinderen in een slechte
gezondheidstoestand en ze zijn
toen in Denemarken letterlijk
„bijgevoed" om daarna gezond
naar ons land te kunnen te
rugkeren. Die kinderen van
toen zullen nu tussen de 49 en
55 jaar zijn. Wellicht is het
mogelijk iets te ondernemen
om onze dankbaarheid te to
nen?
Ook Deense hulp
Bij de uitvoerige aandacht
voor de gebeurtenissen van 40
jaar geleden, herdenkingen
van bezetting en bevrijding, is
vanzelfsprekend de aandacht
M.O-DEELTIJDOPLEIDINGEN
Nederlands, Frans, Duits, Engels,
/Geschiedenis, Wiskunde en
Economische Wetenschappen.
Voor beroepen in bedrijfsleven
en dienstverlenende sector.
Voor maatschappelijke en per-
soonlijke ontplooiing.
Voor lesbevoegdheid voortgezet
onderwijs.
I Ook cursussen:
Inleiding Informatica, Filosofie,
Kunstgeschiedenis, Latijn en
Antieke Cultuur.
Inlichtingen: Zonnebloemstraat
70, Postbus 65766, 2508 EB
's-Gravenhage, tel. 070-234977
234970- GEMEENTE
'S-GRAVENHAGE
iv.-iv;w.TU,Tj.ii.iH)-M..,i:l)j.l
DEN HAAG De eerste
in Den Haag verblijven
de Tamils zijn deze week
naar een centrale op
vangvoorziening van het
ministerie van welzijn,
volksgezondheid en cul
tuur in Oud-Gastel ver
huisd. Daarmee is de
verhuizingsoperatie van
de Haagse Tamils, die
volgens WVC zo'n drie
maanden gaat duren, na
enige vertraging op gang
gekomen.
De Haagse Tamils hebben
van«B en W van Den Haag
een brief ontvangen met alle
voor hen belangrijke gege
vens over de verhuizingsope
ratie. De brief wordt uitge
reikt aan de Tamils tijdens
hun verplichte tweewekelijk
se bezoek aan de vreemdelin
gendienst. Omdat voor ont
vangst moet worden gete
kend, bestaat er een controle-
mogelijheid om na te gaan
wie de brief wel en wie niet
heeft gehad. Bij de uitreiking
was telkens een tolk aanwe
zig, zodat eventuele vragen
meteen beantwoord konden
worden.
Er zijn circa 1.000 Tamils in
Den Haag. Dit aantal is sinds
het van kracht worden van
de „Rijksregeling Verzorgd
Verblijf Tamils' in begin
april niet groter geworden,
omdat alle Tamils die zich na
die datum in Den Haag aan
dienden meteen naar centra
le opvangvoorzieningen zijn
gebracht.
De brief aan de Tamils in
het Nederlands en in de Ta-
mil-taal brengt hen op de
hoogte van de inhoud van de
rijksregeling. Alle onderde
len van de regeling staan er
nog eens in opgesomd: dat er
in Nederland 40 verblijfscen-
tra zijn ingericht, dat er per
centrum 80 tot 100 Tamil-
Ssielzoekers wordeen gehuis
vest, dat men in de centra
kleding, voedsel, schoeisel en
een zakgeld van 20 gulden
per week ontvangt en dat
men verzekerd wordt tegen
ziektekosten en wettelijke
aansprakelijkheid. „In deze
centra", zo staat in de brief te
lezen, „zal u de gelegenheid
worden geboden om onder zo
goed mogelijke omstandighe
den de beslissing op uw asie
laanvraag af te wachten. U
wordt dus niet het land uit
gezet of ondergebracht in
slechte huisvesting".
Verder kunnen de Tamils le
zen dat zij, wanneer er ruim
te voor hen beschikbaar
komt, een uitnodiging krij
gen voor het biiwonen van
een informatiebijeenkomst.
Op die uitnodiging staat de
datum van de verhuizing al
vermeld. Bijzondere proble
men kunnen op die bijeen
komsten naar voren worden
gebracht, waarbij deskundi
gen zullen proberen er een
oplossing voor aan te dragen.
Ook is er gelegenheid tot het
stellen van vragen. Circa drie
dagen na de bijeenkomst
vindt de eigenlijke verhui
zing plaats, waarin de ge
meente voor busvervoer
zorgt. Tussen het moment
van de uitnodiging tot het
bijwonen van de informatie
bijeenkomst en de feitelijke
verhuizing ligt dus ongeveer
een week tijd. „In die periode
kunt u uw zaken in 's-Gra
venhage afwikkelen". Voorts
wordt gesteld, dat ernaar
wordt gestreefd eerst diege
nen te verhuizen, die slecht
zijn gehuisvest. Wie op korte
termijn wil verhuizen, kan
dat bij de vreemdelingedienst
kenbaar maken. Tamils, die
graag als groep willen ver
huizen om bij elkaar te blij
ven, kunnen dat eveneens
mededelen. Hierna wordt de
toon van de brief streng:
MILAN
Producer Saul Zaentz heeft
blijkbaar een goede neus voor
kwaliteit en de durf om daar
als financiële man vierkant
achter te gaan staan. Hij was
de man achter de toppers
One flew over the cuckoo's
nest" en „Amadeus". InmicF
dels heeft hij via een pagina
grote advertentie in het blad
Variety bekend gemaakt de
rechten te hebben gekocht van
The unbearable lightness of
being", de wereldbestseller
van de in Parijs levend Tsje
chische schrijver Milan Kun-
dera. Regisseur zal Phlip
Kaufman zijn. wiens laatste
film („The right stuff") in ons
land alleen op video is uitge
bracht. Zou het de Tsjech For
man („Amadeus") zijn die
Zaentz op de Tsjech Kundera
heeft gewezen?
JOE
Als je even niet oplet, heb je
hem gemist, maar Joe Dalle-
sandro speelt echt een rolletje
in Coppola's The Cotton
Club". De acteur die befaamd
werd eind '60er, begin '70er ja
ren door zijn veelal blote op
tredens in de films van Andy
Warhol en Paul Morrissey
(„Flesh", '69, „Trash" ,'70,
„Heat", '72) heeft spijt van die
tijd. „Ze vroegen me steeds om
m 'n kleren voor de camera uit
te trekken. Een of twee keer,
okay, maar de hele tijd? Ik be
sefte trouwens niet dat die
films publiekelijk vertoond
zouden worden. Ik was nog
een kind" klaagt Joe. Francis
Coppola wilde Dallesandro al
een rol geven in The Godfa
ther", maar liet zich toen beïn
vloeden - aldus Dallesandro -
door roddels als zou deze niét
kunnen acteren en drugs ge
bruiken. Dallesandro zocht
zijn heil in Itaië, iwaar hij in
locale films optrad hopend ooit
een come-back in Amerika a
la Clint Eastwood te maken.
Dat lukte niet, maar Coppola
kwam toch nog. Dallesandro
speelt bij hem de gangster
„Lucky" Lucianao in „The
Cotton Club".
„Voor de goede orde wijzen
wii u er nogmaals op dat het
belangrijk is, dat u de infor
matiebijeenkomst bijwoont.
Als u niet komt en zich ook
niet afmeldt op de op de op-
roepingskaart aangegeven
wijze gaan wij ervan uit dat u
niet wilt verhuizen. Vanaf
het tijdstip dat u had kunnen
verhuizen wordt uw uitke
ring dan beëindigd". De laat
ste zin van de brief is weer
vriendelijk: „Wij hopen dat
uw verhuizing op een zo
prettig mogelijke wijze zal
kunnen verlopen".
De verhuizingsprocedure van
de Tamils wordt gecoördi
neerd door de afdeling MWV
van de gemeente Den Haag.
Bij de uitvoering vervullen
onder andere ook de GSD en
de politie een rol. Hoewel de
vreemdelingendienst bij de
uitvoering een belangrijke
rol is toebedacht, ligt de ver
antwoordelijkheid bij het ge
meentebestuur.
JUNE
Nostalgisch nieuws. „The
Glenn Miller Story" van regis
seur Anthony Mann komt te
rug. De oude film uit 1953, van
een nieuwe geluidsband voor
zien in stereo en naar het
schijnt verrijkt met een enkel
scènetje dat indertijd niet in dp
4C3
..naar Nederland...
film werd opgenomen. Hoofd
rolspeler James Stewart is In
Cannes om de opgepepte ver
sie van „Moonlight Serenade",
„Chatanooga Choochoo",
„Little brown jug" omspeeld
met een stevig stuk sentiment
wat publiciteit te bezorgen. En
wat sentiment betreft: June
Ally son komt naar Nederland
voor de première in juni. Kent
u haar nog? Van oorsprong
heette ze Ella Geisman, ze
danste in een aantal MGM-
musicals en vormde vaak een
team met Van Johnson. En
speelde mevrouw Glenn Mil
ler. Ze is inmiddels 68 jaar.
HEKS
Gisteren is de Amerikaanse
actrice Margaret Hamilton
overleden. Ze werd 82 jaar
oud. U herkent haar niet van
..„wicked witch of the West"..
de foto? Al speelde ze een serie
filmrollen, ze werd bekend in
haar utmonstering met aange
plakte neus als de wicked
witch of the West": De heks
uit „The wizard of Oz".
BERT JANSMA
intvangen
18.00 en
Geen krant ontvar
Bel tussen
19.00 uur. zaterdi
tussen 14 00 en 15.00
uur. telefoonnr. 071-
122248 en uw krant
wordt nog dezelfde
•vond nabezorgd.