,Een Kerk die meer over goed spreekt over kwaad 99 =f ,We blijven streven laar de dialoog" Malieveld is noodzakelijke aanvulling ATER PIET STRUIK: „Hoe overleven we de grondstructuur van de kerk?" ^CNNENLAND/BUITENLANP" EeidócSornxmt WOENSDAG 8 MEI 198S PAGINA 7 Lrvolg van de voorpagina) HAAG „We willen i Kerk met een ander ge- ht. Een Kerk die meer ver ft dan vernedert, die meei »r goed spreekt dan ovei •aad. die minder luistert ir wanhoopsprofeten dan >r vernieuwers, die uitno- j in plaats van afstoot, die ir wetten onder kritiek rft te stellen, een Kerk arin de blijde boodsohap rdt verkondigd en waarin »n verkettering plaats idt". Dit zei Michel van der Plas, redacteur van de bundel met 57 brieven aan de paus („Uit de grond van ons hart") van morgen tijdens de manifestatie van katholieken op het Malie veld. ,,De kerk kiest nog vaak de zijde van de machten, is nog vaak te clericaal, miskent nog te veel de waarde en de waardigheid van de vrouw, is te hard voor dissidenten, kent een te onverbiddelijke moraal. De Kerk is niet alleen een Kerk van heiligen, zij is er vooral een van zondaars", al dus Van der Plas. „Maar", zo voegde hij hieraan toe, „wij zijn de Kerk. Dat verplicht ons het gesprek aan te gaan met degenen die volgens ons ver hard en eenzijdig, legalistisch en machtsbewust zijn. Zo kun nen we de Kerk, die voortdu rend hervormd moet worden, zuiveren en ontwapenen" Prof. Catharina Halkes ver werkte in haar toespraak op merkingen die zij komende zondag tot paus Johannes Pau- lus II had willen richten tij dens zijn bezoek aan Neder land Kardinaal Simonis ver bood haar echter op de ont moeting van de paus met maatschappelijke organisaties te spreken. Het zou vooral voor jonge vrouwen „inspirerend" zijn als de paus vrouwen niet alleen in verband brengt met moeder schap en gezin, maar mannen èn vrouwen oproept het leven op deze planeet te redden, al dus mevrouw Halkes. „Man nen zouden moeten worden uitgenodigd meer aandacht te besteden aan het respecteren van de natuur dan aan het steeds agressiever manipule ren ervan". Het spreekverbod dat kardinaal Simonis haar in eerste instantie had opgelegd, getuigt niet alleen van diens gebrek aan vertrouwen in fe ministische theologie, zo zei mevrouw Halkes, maar heeft ook tot een grotere helderheid geleid voor al die vrouwen, groepen en bewegingen die zich hierdoor nog meer bewust zijn geworden van hun vastbe radenheid om door te gaan. Het negatieve gebaar van kar dinaal Simonis heeft als een katalysator gewerkt, ook voor andere organisaties en vrou wen die opkomen voor de vrij heid van spreken van vrou wen in kerk en theologie, al dus mevrouw Halkes Zuster Lidy Brager. die be hoort tot de congregatie van Onze Lieve Vrouwe Ter Eem in Amersfoort, waar de paus volgende week een nacht ver blijft, sprak het openings woord uit van de bijeenkomst. Zij zei: „Niet alleen om de pijn en het verdriet, de teleurstel ling of de kwaadheid, zijn we vandaag bijeen, maar vooral om elkaar te bemoedigen, om te laten zien wat ons hoopvol stemt. We staan nog maar aan het begin van een echte ver nieuwing. Met vallen en op staan groeien we naar een vol wassen Kerk. Zo worden we een volk dat niemand aan de kant zet en dat zich boven nie mand verheft". Zuster Lidy verwees naar paus Johannes XXIII, die de gelovigen opriep de ramen en deuren wijd open te gooien, en naar bisschop Bekkers van Den Bosch, die de Kerk Gods volk onderweg noemde. Uit een brief van de Nederlandse bisschoppen uit 1968 citeerde zij enkele passa- f;es. Daarin pleitte het toenma- ige episcopaat voor kleine ..samenscholingen" die „de openingen naar de toekomst maken" en „het klimaat le vend i|^ houde n gg JMEGEN „Het an- l27®> re gezicht van de Kerk" 157.00 een getuigenis van al i mensen voor wie het ao'oo* l°ven een Persoonlijke aoioo leving is, een ervaring ^j} t wordt beleefd vanuit looob e*êen geschiedenis en 87ioo jistandigheden. De men- 2;J5 [i op het Malieveld wil- li dat geloof in gemeen- 7o!oos fiappelijkheid beleven U'SJ laten zien". 66.00 eqJo ter Piet Struik, provinciaal 10.00 n de Dominicaner orde en 59!» uw betrokken bij de 8 mei ro.eo inifestatie in Den Haag, moo er aan toe "^et 's jam" 52X» ïr dat we het initiatief heb- n moeten nemen om dit an- re gezicht van de Kerk te en zien; dat we ruimte heb- p moeten zoeken voor de êsentatie van die andere mier van gelovig zijn buiten ia6.oo t pausbezoek om. De indruk n ontstaan dat het Platform 3aeo itiatieven Pausbezoek tégen <0.20 traditionele Kerk is of té- 31|jo n het pausbezoek. Maar we 34.50 jlen juist aangeven hoe we 25 8o s verbonden voelen met die 8i[oo erk. We willen niet anders ,n het beeld van de Kerk in 43'eo ederland dat wordt gegeven 57!oo st het pausbezoek, volledig «!oo fken- Want wij vinden dat m]oo k de zogeheten kritische aepen binnen de Kerk deel 52.60 n die Kerk zijn. De mensen *9,30 Malieveld geven door 57,20 in aanwezigheid vorm aan 12.10 in wens bij die Kerk te wil- 1 h°ren" M.90 iter Struik gaat nog even in de achtergronden van de 8 »i manifestatie: „Het is op □ihzelf logisch dat tijdens het rte bezoek van de paus niet aspecten van de katholie- Kerk in Nederland aan de 15$ de kunnen komen. Er moet jrden geselecteerd. Een pro- 9.» eem vormt de uitspraak van 3$} aartsbisschop dat alleen 5.75 yale groepen voor die selec- i in aanmerking komen. Als- 9.60 kritische groepen niet 9*60 aan ^ei"k zouden j.50 p. Zo ontstond de behoefte ^20 ji de groepen die geen kans 5.40 *J6en- l°ch de gelegenheid te wo ven hun gezicht te laten r8 >n" WO et liefst had pater Struik ge- tn dat het officiële gezicht 560 tn de Kerk en „het andere" >.6o één verband getoond zou- m worden. „Het is immers mo n reëel gegeven dat steeds eer mensen in de ene Kerk 1.40 fit meer uit de voeten kun- >•30 in met de wijze van geloven 1,20 fi door de hiërarchie als de k20 iste wordt gezien. De sterke idruk op de Kerk als insti- 120 lit bewerkt een verwijde- ^2 Ag'- veel mensen kunnen niet ,80 iders geloven dan vanuit de gen ervaring. Zo'n geloof ;2 in niet worden ingekaderd !ao de strakke lijnen van de aditionele Kerk. Veel men- ao n kunnen niets aan met bij- ■50 torbeeld het Kerkelijk stand- eo int over de vrouw in de erk. ]et gesprek over die bijna te- mover elkaar staande wijzen in geloven, moet binnen de erk kunnen plaatsvinden. T7S0 De dialoog tussen behoudend en vernieuwend is heel legi tiem en wezenlijk voor de toe komst van de Kerk. De mani festatie op het Malieveld wil ook dat aspect benadrukken. We willen aangeven dat we in gesprek willen blijven en steeds openingen voor die dia loog blijven zoeken". Onomkeerbaar Het proces van vernieuwing is onomkeerbaar, meent pater Struik. "Er is op alle terreinen een geweldige ommekeer merkbaar. De hele westerse wereld beleeft een overgang stijd naar nieuwe vormen, nieuwe waarden en normen. Meer dan in voorgaande cul tuurperioden bijvoorbeeld is er nu aandacht voor de eigen er varing van mensen. Het for mele „de leer zegt..." kan niet meer. Mensen leven in en met die veranderingen; gaan daar door anders geloven. Er ko men nieuwe vragen naar zin en betekenis van gelovig zijn, van de Kerk, ook als organisa tie. Al die verschuivingen kunnen mensen onzeker maken. In die sfeer moeten we ook de tegen stelling tussen behoudend en vernieuwend zien. Er kan on zekerheid schuilen onder de felheid bij verdediging van standpunten". De provinciaal van de Domi nicanen zegt bégrip te hebben voor de hiërarchie die pro beert de structuren en vormen bij het oude te laten. „Dat is ook haar taak. Stel je voor dat ze de hele Keek zou omtur nen". Wel hoopt hij dat de Kerk gaat inzien dat het uit sluiten van groepen mensen niet de goede weg is. „Maar ik besef dat het eigenlijk onmo gelijk is met dé hiërarchie écht hierover in gesprek te komen De gezagstructuur binnen de Kerk ter discussie stellen is nu nog te veel gevraagd". Met opzet zegt pater Struik: „nü nog te veel". Op termijn ziet hij veranderingen komen: „Als je de Kerkgeschiedenis leest, kun je zien dat er grote theologische veranderingen mogelijk zijn. Kwesties als het celibaat en het Petrusambt zijn in de geschiedenis aan veran dering onderhevig. En je ziet dat in diverse hedendaagse studies het bisschops- en het Petrusambt nogal worden ge relativeerd". Mondiaal Hij wijst er op dat de vernieu wingsbeweging niet aan de Nederlandse Kerk is voorbe houden. „We denken dat soms wel en zijn er soms ook nog een beetje trots op, maar de vernieuwing is natuurlijk mondiaal. Overal zie je in we zen dezelfde vragen opkomen. In Pakistan bezinnen gelovi gen zich op de vraag: hoe kan ik hier, in dit moslim-land, christen zijn; Afrikaanse bis schoppen uiten hun bezwaren tegen uitspraken van het Vati- caan over het huwelijk. Omdat ze als Afrikaan daar niets mee kunnen. In Latijns Amerika komt de bevrijdingstheologie op als vormgeving van het ge lovig zijn in de specifieke om standigheden daar". De manifestatie op het Malie veld is ook bedoeld om uit drukking te geven aan de ver bondenheid met al die christe nen over heel de wereld die op hun manier bezig zijn met ge loven en Kerk zijn „We wil len de band naar buiten ver sterken; duidelijk maken dat we geen eilandje zijn, geen ex clusieve groep". belangstelling van groepen en individuele gelovi gen geeft aan hoe „het andere gezicht" van de Kerk leeft. En ook hoe er geleden wordt aan het bestaan van het ene en het andere gezicht. „Het zit bij heel veel mensen erg diep", constateert pater Struik. „De manifestastie is mee daarom een heel belangrijke gebeurte nis. Het gaat om mensen die in onze onzekere tijd het gevoel hebben de kern van bestaan en geloven te raken en daar voor de ruimte vragen binnen de Kerk die ze niet willen en kunnen loslaten. Ondanks alle moeite en pijn". Pater Struik met de affiche van de 8 mei manifestatie. >USKE EN WISKE HET DREIGENDE DINGES Op het Malieveld in Den Haag verzamelden zich vanmorgen deel nemers en sympathisanten van maar liefst 130 katholieke organisa ties om gestalte te geven aan wat zij zelf noemen „Het andere ge zicht van de Kerk". Dat wil zeggen het Rome-kritische gezicht zo als dat in ons land wordt geprofileerd door kopstukken als Cathari na Halkes, Edward Schillebeeckx en Michel van der Plas. Bedoe ling van de manifestatie is om in loyaliteit aan de Rooms-Katholie- ke Kerk een aanvulling te bieden op het orthodoxe kerkbeeld dat naar voren komt uit het officiële programma tijdens het pausbe zoek. Redacteur Lütsen Kooistra sprak met Henk Baars, bedrijfs- pastor van de Hoogovens; Nico Snel, voorzitter van de Katholieke Onderwijs Vakorganisaties; en Piet Struik, overste van de orde der Dominicanen in ons land. „Wij zijn een kerk in tientallen tijdelijke tenten", aldus Michel van der Plas vanmor gen, „vervuld van goede wil en authentieke dienstbaarheid; van goed vertrouwen en de geest van verzoening". HENK BAARS, COORDINATOR PIP MANIFESTATIE: BEVERWIJK „De gro te vraag na de 8 mei ma nifestatie is natuurlijk: „wat nu". We maken ons daar op dit ogenblik nog niet al te druk over, maar begin juni komt die vraag nadrukkelijk aan de orde. We zullen met de hon derddertig organisaties die de PIP (Platform Initiatie ven Pausbezoek)-manifes- tatie dragen, om de tafel gaan zitten voor een eva luatie. En dan maar zien welke mogelijkheden er zijn voor een eventueel vervolg". De coördinator van de 8 mei manifestatie Henk Baars uit Beverwijk kan daarom nog niet zoveel zeggen over wat er na „het Malieveld" gaat gebeu ren. „Het hangt van zoveel dingen af. Wat komt er zo'n dag op, maar ook: Wat kunnen we als leken in de kerk? Het centrale thema van een voort zetting in welke vorm dan ook zal in ieder geval moeten zijn: Hoe kunnen we overleven in een kerk die ons officiéél niet wil zien. Als er na 8 mei iets gebeurt, dan moet dat goed ge structureerd. Want we hebben geleerd dat onsamenhangende initiatiefgroepen niet een lang leven hebben". Henk Baars, bedrijfspastor, maakt duidelijk dat een even tueel vervolg op de PIP-mani- festatie niet een duplicaat moet zijn van organisaties die er al zijn. „We moeten wellicht denken aan dwarsverbindin gen tussen al die organisaties Op de dag zelf worden die al gelegd. Er ontstaan samenwer kingsverbanden via de werk groepen. Een ding is inmiddels wel dui delijk: De PIP-manifestatie is een schot in de roos en maakt de verwachtingen van een voortzetting reëel. Al heel snel na het aanschrijven van de or ganisaties bleek dat veel ka tholieken grote behoefte heb ben aan zo'n manifestatie. „Het liep storm met de aan meldingen. Mensen zaten als het ware te wachten op zo'n initiatief. We zijn begonnen met zeventig organisaties en groepen, we zitten nu op hon derddertig". „Die massale aanmelding geeft al aan dat er op 8 mei iets heel bijzonders gebeurt. Tiendui zend mensen bij elkaar. Een massale beweging aan de basis van de kerk. De manifestatie is een veel ingrijpender en omvattender iets dan bijvoor beeld het bestaan van de stu- dentenecclesia's of kritische gemeenten. Het is een verza meling van mensen die pijn hebben aan het beleid van de bisschoppen en die bij elkaar komen om samen de grond structuur van de kerk te over leven. De dag van 8 mei is een grootscheeps getuigenis, een congres te velde met als inzet „heel de kerk, heel de we reld". De manifestatie stijgt dan ook ver uit boven een bij eenkomst waarin mensen be vestigd willen worden in hun mening". Geen gebaar Henk Baars kan er niet over uit dat het allemaal zo is gelo pen. Met name de afwezigheid van de bisschoppen raakt nem. "Moet je je voorstellen. Tien duizend gelovigen bijelkaar en de bisschoppen kunnen op het laatste ogenblik nog niet een gebaar maken. Hoe kan dat? Waarom doen de bisschoppen niets met al die mensen? Vra gen waarop ik geen antwoord weet. maar die me buitenge woon bezig houden Er wordt geklaagd over ge brek aan ambtsdragers in de kerk Op het Malieveld staan ze bij duizenden: Mensen die er blijk van geven zich voor kerk en wereld in te willen zetten. En die bereid zijn in de kerk te willen functioneren, als het daar maar iets anders zou toegaan" Henk Baars. Het effect van de 8 mei mani festatie op het pausbezoek, kan Henk Baars niet goed inschat ten. „Je hebt kans dat onze werkdag er voor zorgt dat er al heel wat stoom van de ketel is, als de paus komt. Ik weet het niet. Netzomin als ik weet hoe de paus het zal doen. Is hij de onbereikbare, in die zin dat hij niet ingaat op wat hem wordt aangereikt/ Het pro gramma is „kleinschalig' in vergelijking met andere paus reizen Misschien dat hij daar door toch echt kan reageren op wat hij tijdens de gesprek ken hoort. Maar ik ben niet zo optimistisch. De voorbereidin gen op het bezoek wijzen niet op openheid. Integendeel We hebben te maken met uitslui ting en spreekverboden". „Ik ben er van overtuigd dat het op het Malieveld niet zo druk zou zijn geworden als het pausbezoek was opgezet als een ontmoeting waarin dialoog mogelijk is. Nu dat niet zo is, hebben veel meer mensen be hoefte aan een aanvulling. Een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en elkaar kunnen sterken in de geza menlijke strijd Die aanvullen- el*' Ruimte wil 8 mei bieden" KOV-voorzitter Nlko Snel. KOV-VOORZITTER NIKO SNEL: RIJSWIJK „De Katholieke Onderwijsvakorganisatie (KOV) is op het Malieveld aanwezig als noodzakelijke aanvulling op de ontmoeting met de paus. Bij de paus kan de stem van het katholiek onderwijs alleen maar worden gehoord in een toespraakje van een zes. zeven minuten", zegt Niko Snel, voorzitter van de Katholieke Onderwijsvakvereniging (KOV). „Onze vragen, moei ten en zorgen kunnen in het gesprek niet of nauwelijks doorklinken. We hebben de behoefte om de specifieke problemen in het katholiek onderwijs duidelijk te ma ken en daarover met elkaar te spreken. Dat kan niet tijdens het pausbezoek en wel op de PIP-manifestatie Daarom zijn we ook op het Malieveld aanwezig". Voor de KOV is het ingaan op de uitnodiging om de paus te ontmoeten aanleiding geweest tot uitvoerige gedachtenwi&seling in het hoofdbestuur, vervolgt voorzitter Niko Snel Aan dat ge sprek lag ten grondslag de constatering dat een ontmoeting van het katholiek onderwijs in Nederland met de paus zonder KOV eigenlijk niet denkbaar is Daarvoor is de KOV te nauw verbon den met het katholiek onderwijs en teveel onderdeel van de ge loofsgemeenschap. De problemen met het bezoek liggen in dc geboden mogelijkheden. Snel „De KOV is maar heel weinig tijd gegeven. We kunnen ons laten horen via de korte toespraak van de voorzitter van de Nederlands Katholieke Schoolraad, prof. Brenninkmeijer". „Het bezoek moet volgens de paus worden gezien als een pasto rale ontmoeting. Maar daarvoor moet je over en weer kunnen en willen luisteren. Wii hebben die bereidheid, maar het is on mogelijk dat de paus echt inzicht krijgt in wat wij willen vertel len". Volgens Snel heeft de KOV veel te zeggen en te vragen aan de leider van de geloofsgemeenschap. „Als het aan de KOV ligt. zou er een uitermate kritisch gesprek plaatsvinden over de stand van zaken in katholiek Nederland en de doorwerking daarvan in het katholiek onderwijs. We zouden willen praten over het steeds verder terugdringen van de vernieuwingsbewe ging die sinds het Tweede Vaticaans Concilie en het Landelijk Pastoraal Overleg op gang kwam. En over de starre opstelling van kerkelijke gezagsdragers in concrete maatschappelijke vraagstukken Over de versterking van de hiërarchie in de kerk ten koste van de gezamenlijke verantwoordelijkheid van gelovi gen van en voor nun kerk, over het tekortschieten van de kerk als het gaat om wegwijzer te zijn in de samenleving van van daag" Snel noemt als concreet voorbeeld de recente bisschopsbenoe mingen. Veel KOV-leden zijn daarover erg teleurgesteld Ook haalt hij het conflict aan met bisschop Gijsen over het catechese onderwijs in de basisscholen Het gaat daarbij over wie de ver antwoordelijkheid heeft voor de didaktiek, de wijze van lesge ven, tijdens de godsdienstlessen. De KOV is van mening dat de onderwijsgevenden de deskundigen zijn en daarom verantwoor delijk zijn. Bisschop Gijsen wil de verantwoordelijkheid daar niet leggen, maar bij, uiteindelijk, de bisschop Identiteit De KOV heeft een identiteitsprogramma waarin wordt gekozen voor de vernieuwingen waarvoor het Tweede Vaticaans Conci lie de ruimte gaf. "Onze leden hebben zich voor dit beleid uitge sproken. In die koers willen wij varen en dan is het logisch dat er problemen ontstaan bij de verstarring zoals die nu steeds blijkt". „Wij willen ruimte bieden aan de pluriformiteit van onze katho lieke geloofsgemeenschap. Respect voor overtuiging en visie van de ander, diens motieven en zorgen, staan voorop. In dialoog wil de KOV mensen en meningen bij elkaar brengen. Zonder de pretentie te hebben de waarneid te kennen' Ook onderwijskundig wil en kan de KOV niet terug. „De laatste jaren hebben de onderwijsgevenden tal van nieuwe inzichten omgezet in pedagogisch en didaktisch handelen. We zijn andere gaan denken over de voorbereiding op de eerste communie cn over de catechese. Er vond een verschuiving plaats van „het le ren vanuit een boekje" naar het leren vanuit de ervaring van het kind". De KOV-voorzitter witst er op dat het katholiek onderwijs de laatste jaren een duidelijke opleving kent m de idenUteitsbele- ving De ruimte van het Vaticaans Concilie daagde daartoe uit, maar ook het formuleren van een Schoolwerkplan was een stimluans. „Op allerlei manieren zijn heel veel onderwijsgeven den bezig die katholieke identiteit te doordenken en te beleven. Dat is vaak een waardevol, maar moeizaam zoeken naar waar den en normen". „Het pausbezoek zou juist daarom een heel goed bezoek kunnen worden Als er maar gelegenheid was tot een echte dialoog Maar de opzet van het bezoek laat dat niet toe De paus zal blij ken Nederlands te kunnen spreken, maar het is de vraag of hij het Nederlands ook echt verstaat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 7