"Inalë £cidóc6oiuant „Ik heb vaak gedacht dat de paus de machtigste en populairste man in de wereld zou kunnen zijn PRONUNTIUS MGR. DR. EDWARD CASSIDY: ZATERDAG 4 Me 1985 Bijvoorbeeld? „Als hij morgen zou zeggen: heel onze visie op de bescherming van het ongeboren leven is fout, laat ie dereen nu maar de voorbehoed middelen gebruiken die men het liefst wil gebruiken, nou, dan zou hij miljoenen dollars kunnen ver dienen en van de ene dag op de an dere buitengewoon populair wor den. Miljoenen mensen zouden gaan applaudiseren en zeggen: pri ma, dat hebben we nou altijd ge wild dat hij zou doen Als het hem om applaus was te doen, zou dat heel gemakkelijk zijn. Maar Neem nu paus Paulus VI, die de encycliek Humane Vitae heeft ge schreven Paulus VI heeft veel geleden onder de wetenschap dat hetgeen hij naar voren bracht zo veel problemen veroorzaakte en zo moeilijk te begrijpen was. Maar hij zei: in geweten kan ik niet iets ver anderen dat als leer van de Kerk door de eeuwen heen tot ons is ge komen. Het was veel makkelijker voor hem geweest om iets anders te zeggen. Nee, de mensen die hoge posten in de Kerk bekleden, zien zichzelf heel oprecht als dienaren van de Heer en dienaren van de mensen. Ze bekommeren zich in geen enkel opzicht om de macht die ze hebben Op tal van plaatsen in de wereld en op allerlei niveaus speelt de Kerk een rol van betekenis in het politie ke krachtenveld. Hoe moeten we die politieke bemoeienis begrijpen, als de Kerk niet geïnteresseerd is in macht „U gebruikt de term „politiek", maar dat is in dit verband een ver warrend begrip. De bisschoppen in Zuid-Afrika worden heel boos als u tegen ze zegt dat ze zich in politie ke zaken mengen. Want daar wordt de term gebruikt door men sen die menen dat de Kerk zich niet mag bemoeien met de positie van de zwarten; mensen die stellen dat het de Kerk niets aangaat als de zwarten vanuit hun woonplaats worden gedeporteerd naar een an der deel van het land, omdat dat de overheid toevallig beter uitkomt Dat is politiek, vinden de macht hebbers in Zuid-Afrika en politiek is een aangelegenheid van de staat De Kerk moet bidden, de liturgie vieren en op ziekenbezoek gaan. maar zich buiten de politiek hou den. De bisschoppen protesteren dan en zeggen: wacht even, als je met mensen omgaat alsof het din gen zijn, dan is dat geen politiek meer, dan kom je aan de mensen rechten, aan de menselijke waar digheid en dat is wel degelijk ons terrein Met andere woorden: de mensen rechten moet je beschouwen als een terrein dat boven de politiek uit stijgt omdat ze universeel zijn? En pas als deze „boven-politieke" rechten in het geding komen, gaat de Kerk er zich mee bemoeien „Zo is het De menselijke waardig heid is geen geschenk van de staat, maar een geschenk van God. We hebben het dan over waarden die ons door God zijn geopenbaard en als deze waarden niet worden ge respecteerd, ja dan gaat de Kerk zich erin mengen en dan gaat de paus erover spreken. De Heilige Vader heeft vaak gesproken over het verschil in economische situatie tussen het rijke Westen en de Der de Wereld Dat is geen politieke aangelegenheid, daarmee wordt de menselijke waardigheid geschon den. De goederen op aarde zijn er voor iedereen; ze mogen niet door een bepaalde groep worden gemo nopoliseerd". Tot slot excellentie, u verblijft na tuurlijk nog maar kort in Neder land. maar bent u al een gelukkige katholiek tegengekomen „Natuurlijk. Waarom niet?". Men ontmoet vandaag de dag nog maar zelden katholieken die niet lijden onder hun Kerk. Als ze pro gressief zijn lilden ze onder de or thodoxe bisschoppen en als ze or thodox zijn lijden ze onder de pro gressieve hoogleraren. „Ik moet zeggen dat u niet de eer ste bent die me daarop wijst. Ja. Ik denk dat er iets fundamenteel fout zit met ons geloof als we geen blijd schap uitstralen. Het christendom is een religie van vreugde Het is de religie van de verrezen Christus, van de verlossing, van de bevrij ding. Als ie religie je geen vreugde schenkt, dan is er iets mis met de manier waarop je je geloof beleeft. Misschien laten de mensen zich zo zeer door de lokale problemen in beslag nemen, dat ze de grote rijk dom missen van de godsdienst waar ze ruzie om maken Als je de vreugde van je geloot met kunt ervaren, verkeer je in een zondige situatie? „Misschien ben je er niet zelf ver antwoordelijk voor Misschien ben je slachtoffer van de omstandighe den en dan is het geen zonde", al dus mgr. Cassidy met een zo vrolijk optimisme dat het wel moet voort komen uit een geloof dat staat als een huis. WILLEM SCHEER FOTO'S MILAN KONVALINKA DN HAAG Een kleine, slanke, weeglijke man. Kale schedel vol roeten. Pretogen die de wereld ïtig jaar geleden voor het eerst keken. Zijn schouders licht op- ïkkend, zegt Edward Cassidy, mbassadeur" van de Heilige Stoel 1 Nederland: „Ik heb het de men- _n gevraagd: waarom wilt u niet t de paus komt? De antwoorden n natuurlijk verschillend, maar komen erop neer dat men zegt: Ve zijn niet gediend van iemand ons even komt vertellen wat moeten doen en wat we moeten en". De Nederlandse samenle- ig is erg democratisch en indivi- alistisch. De mensen willen zelf in beslissingen nemen. Ze willen If beslissen of iets goed of slecht Vanuit zo'n autonome levens- tuding deinst men terug voor een ïilige Vader die je voorhoudt hoe eigenlijk zou moeten leven. Dat de achtergrond van het verzet, nk ik". aar toch. Alle golven van kritiek 'bitterheid ten spijt, en ondanks dikke stapel bedankjes voor een tmoeting met de paus. blijft pro- intius mgr. dr. E. Cassidy opti- istisch over het effect van het istorale bezoek van Johannes I mlus II aan de Lage Landen. )e mensen krijgen volgende week gelegenheid zelf te horen wat de ïilige Vader zegt en hoe hij het gt. Dank zij die grotere nabijheid 1 duidelijk worden dat hij niet de standelijke, autocratische figuur waarvoor hij vaak gehouden ardt. Heel de toonzetting van zijn zoek zal verzoenend zijn. Ik weet ker dat niet iedereen ingenomen 1 zijn met hetgeen hij hier gaat ggen, maar hij zal er de nadruk i leggen dat hij als broeder en iend komt. Dat zal de kritiek en verdeeldheid in de Nederlandse rkprovincie doen afnemen iminste dat verwacht ik". ïemeltje, nee! Als afgevaardigde "in de H. Vader is het niet mijn bk om te zeggen wie de goede ka- olieken zijn en wie de slechte. Ie- van ons moet dat voor zichzelf •alen. Het katholieke geloof be- i en proberen ernaar te leven I dat is de toetssteen. Als je wilt feten of je een goed katholiek nt, moet je je hieraan toetsen. atste instantie laat een katho- tich leiden door zijn eigen ge- naar als je het zo stelt, kan het jerstanden oproepen. Natuur- if het geweten de laatste maat- f voor elke beslissing die je iemt en elke visie die je uitdraagt, dat geweten moet gevormd de statige, met veel antiquiteiten jerichte villa in de Haagse Car- gylaan waarin de nuntiatuur is huisvest, resideert mgr. Cassidy een chique diplomaat. Geduren- drie nachten zal hij de gastheer n van de paus, aan wie hij met ^^Tpaste vreugde zijn slaapkamer itaat. Mgr. Cassidy zal Johannes iuIus trouwens nauwelijks uit het verliezen tijdens het bezoek, •en met onder anderen de kar- naal-staatssecretaris Casaroli, rdinaal Simonis en kardinaal tillebrands maakt de pronuntius tel uit van het gezelschap dat de ius voortdurepd begeleidt. Het boruitzicht maakt hem „opgewon- èn, maar niet nerveus". De voor leiding van de reis, voegt hij in toe, is dan ook buitengewoon jondig geweest. Zijn armen met 418 fspeelde wanhoop ten hemel hef- ind: „Ik kan de mensen er maar jet van overtuigen, maar het is "bus waar: de Heilige Vader is bij- nder goed op de hoogte van de ederlandse situatie. Uren en da- in heeft hij besteed om zijn be ek voor te bereiden. Hij weet van t weerstand die er tegen zijn bmst bestaat; hij kent de motieven )or de 8 mei manifestatie; hij is op t hoogte van de affiches waarop i.000 gulden werd uitgeloofd voor f persoon die hem zou willen ver- joorden; hij kent zelfs het Popie- )pie lied. En zoals u weet heeft hij leciaal voor zijn bezoek Neder- hds geleerd. Ook dat moet je niet bderschatten. Als je de taal leert V |in een land, krijg je er haast auto- latisch meer voeling mee". fat de 8 mei-manifestatie betreft, V>e kijkt de vertegenwoordiger J^|n de Heilige Stoel daar tegen lingje mensen wilden graag een gele- tnheid hebben om duidelijk te ken wat hun opvattingen zijn 'er allerlei kwesties. Ik denk niet it daar vanuit het gezichtspunt in de H. Vader enig bezwaar aan leeft. Er bestaat natuurlijk het ri- co dat de manifestatie door de edia geïnterpreteerd wordt als me{n protest tegen de paus. Dat is wejel niet de opzet van de organisa- ren, maar zo zou het bij buiten- nders, en misschien vooral in buitenland kunnen overkomen, at zou jammer zijn in een tijd parvan we nu juist hopen dat die mensen bij elkaar zal brengen, 'e moeten dat maar afwachten, s de bijeenkomst niet polarise- id werkt, is er natuurlijk geen iltje aan de lucht. vindt niet, zoals in orthodox-ka- olieke kring wel wordt gesteld, t de deelnemers aan de 8 mei- anifestatie „minder goede" ka- olieken zijn? worden en voor die vorming draag je ook zelf verantwoordelijkheid. Een katholiek moet zijn geweten mede vormen op basis van de leer van de Kerk. Moderne mensen verliezen dit nog wel eens uit het oog. Ze zeggen: wij zijn volwasse nen, ook in ons religieuze leven moeten we zelf onze beslissingen nemen en als we daarbij ons gewe ten volgen, zitten we goed. Maar als ie het zo simpel stelt, is het een heel riskant standpunt. Ook de na zi's zeiden dat ze hun geweten volgden en dat ze op grond van hun geweten de joden naar de gas kamers stuurden. En ook de blan ken in Zuid-Afrika zeggen dat ze in geweten van oordeel zijn dat de apartheid voor dat land de beste oplossing is. Kortom: als je je gewe ten op de verkeerde uitgangspun ten hebt gebaseerd, is het niets waard". De goede uitgangspunten vind je door te luisteren naar de katholie ke traditie? „Ja. Door te luisteren naar de tra ditie vorm je je geweten. Kijk, op een gegeven moment wil je weten: zal ik deze bepaalde beslissing nu wel of niet nemen? Je kunt dan in je stoel gaan zitten en alle overwe gingen op een rijtje zetten die er voor of ertegen pleiten. Wij zeggen: o.k., doe dat, maar neem daarbij wel in aanmerking wat de leer van de Kerk is. Is wat de Kerk zegt ook niet waar? Is dit niet wat God ge zegd heeft? En als je erkent dat Hij het heeft gezegd, kan ie geweten niet zeggen: nee God, je hebt het bij het verkeerde eind zonder daar mee tegelijkertijd te zeggen: ik wil met Jou niets te maken hebben. Ik ga mijn eigen weg, ik luister niet langer naar Jou". Een zo nauw verband tussen het geen de Kerk zegt en hetgeen God zegt is in onze tijd ook voor veel katholieken haast niet meer invoel baar. „Toch gaat het hier om een essen tieel gegeven. Wij geloven dat God tot ons spreekt door Zijn openba ring, maar ook door de traditie van de Kerk die Hij speciaal hiervoor heeft gesticht. Om ons te helpen onze weg te vinden, om ons te hel pen de waarheid te vinden. Ik denk dat men zich hiervan tegen woordig vaak onvoldoende reken schap geeft. De Rooms-Katholieke Kerk is, in tegenstelling tot andere christelijke kerken, gefundeerd op zowel het evangelie als de traditie. Beide zijn ons norm. Dus als u mij vraagt: waarom geloof je in een be paald dogma, waarom volg je juist deze moraal, dan zeg ik: ik baseer me op de goddelijke openbaring, maar ook op de leer van de Kerk. Door die Kerk krijg ik 2000 jaar le ring aangereikt. Lering van de grootste leraren. Daar ligt een enorme bron van wijsheid en ken nis en waarheid. Daar baseer ik mijn denken op. Het is dus niet zo dat ik zeg: o.k., laat ik helemaal te rug gaan naar de tijd van de Heer en laat ik bekijken wat het evange lie erover zegt. Ik hoef niet met mijn kleine verstandje al dat werk dat in 2000 jaar is verricht, op nieuw te verrichten. Die wijsheid is er al. Ze wordt mij aangereikt. Ik mag erop voortbouwen". Als nu een anti-clericale buiten staander u voor de voeten werpt: die wijsheid is flauwekul; de Kerk houdt vast aan traditionele waar den om samenhang in haar organi satie te houden en daardoor haar macht te verzekeren hoe rea geert u dan? Een onweerstaanbare lach. Dan: „Ja, dat hoor je nogal eens, ja. Maar ik weet nooit precies waar ik dan aan denken moet. Waarin uit zich die macht en wat is er het aantrek kelijke van? De Kerk heeft een verregaande en vaak zelfs beslissende invloed op het leven van de gelovigen. In vloed geeft prestige. Mensen die ra dicaal tegen de Rooms Katholieke Kerk zijn, schijnen niet zelden de verdenking te koesteren dat haar drijvende motief de instandhou ding is van prestigieuze werkgele genheid. „Ja maar het lijkt me zo ver ge zocht. Het is toch duidelijk dat de meeste mensen die in de Kerk wer ken het daarbuiten veel verder zouden schoppen. Ze zouden in aanzienlijk minder tijd aanzienlijk meer kunnen verdienen. En wat die macht betreftnee, de ge dachte daaraan komt niet bij ons op. We werken niet voor macht, maar uit dienstbaarheid. Of de mensen wel blijven betalen en of het aantal kerkleden wel op peil blijft, daar bekommeren we ons niet om. Waar je je zorgen om maakt wanneer mensen de Kerk verlaten, is niet dat de Kerk daar door wordt uitgehold. Wat je be zorgd maakt, is dat de Kerk ze iets te bieden heeft en dat ze dat ver werpen. Je fundamentele missie wordt gefrustreerd. En die missie is: de mensen helpen God te vin den en een nauwere band met Hem aan te gaan. Dat is de fundamente le taak van de Kerk". De levendige gebaren van de klei ne man vallen een ogenblik stil. Na een seconde vervolgt hij: „Hetzelfde geldt voor de Heilige Vader. De mensen zouden mis schien graag willen dat hij dingen zou veranderen. Maar als je net vertrekpunt aanvaardt dat je een openbaring hebt en een traditie van 2000 jaar, dan ontkom je er niet aan dat je zegt: ik kan dat ge bouw nu niet meer tot aan de fun damenten gaan slopen. Ik krijg het zó aangereikt en ik moet er op voortbouwen. Ook al weet ik dat als ik dit doe, ik mensen verlies die anders waren gebleven. Dat is een kwestie van geweten en niet een kwestie van macht Ik heb vaak gedacht dat de paus de machtigste en de populairste persoon in de we reld zou kunnen zyn als hij maar een paar van zijn doctrines en op vattingen zou veranderen Mgr. dr. Edward Cassi dy, geboren in Sydney in Australië, werd op 25-jarige leeftijd pries ter gewijd. Als doctor in het canoniek recht trad hij in 1955 in diploma tieke dienst van het Va- ticaan. Hij begon zijn di plomatieke loopbaan in India en werkte vervol gens in Ierland, El Sal vador en Argentinië. Zijn eerste „ambassa- deurspost" kreeg hij in 1970 toen de paus hem tot apostolisch pronun tius in Taipeh (nationa listisch China) benoem de. Vanuit Taipeh ver huisde hij naar Bangla Desj en in 1979 volgde zijn benoeming in Zuid- Afrika. November vorig jaar werd hij naar Den Haag overgeplaatst. „Kerk en Wereld'nog wat moeilijk voor de paus Het belangrijkste werkterrein van mgr. dr. Edward Cassi dy ligt op puur kerkelijk terrein. Als pronuntius infor meert hij de paus en de curie over de situatie van de Kerk in ons land en geeft hij informatie uit Rome door aan de bisschoppen. Daarnaast heeft hij tot taak een goe de relatie te bevorderen tussen de Heilige Stoel en de Ne derlandse Staat. De communicatie op kerkelijk terrein gebeurt met een grote frequentie. Elke week of elke twee weken gaan er rapporten en documenten over het reilen en zeilen in ka tholiek Nederland de deur uit richting Rome. Afhanke lijk van hun gewicht komen ze, al dan niet samengevat, ook bij de paus terecht. Daarbij veel krante-artikelen. Uit deze krant, maar ook uit andere kranten. „Die krante-artikelen vertalen we natuurlijk", aldus mgr. Cassidy, „het Nederlands van de paus is nou ook weer niet zo goed dat hij moeiteloos de rubriek Kerk en We reld kan lezen". „Waarin uit zich de macht van de Kerk en wat is er het aantrekkelijke van?".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 17