„Het bittere kruid": tegendeel van sensatie Tekeningen en sieraden in Delft KUNST Vijftiende Oude Stijl Jazz Festival in Breda MARGA MINCO KAN RUSTIG KOMEN KIJKEN Paus veroordeelt „Je vous salue, Marie" DE KRANT. OMDAT U NIET IEDERE DAG OPHET BINNENHOF KUNT ZIJN. EeidóeGoiwfmt WOENSDAG 24 APRIL 1985 PAGINA 1$ Vondst van handschrift uit negende eeuw NEURENBERG In de universi teitsbibliotheek van Eichstatt in Beie ren is een 1100 jaar oud handschrift van de orderegel van de heilige Bene- dictus van Nursia, de vader van het westerse monnikendom, gevonden. De vondst werd gedaan door een Ita liaanse, die in Eichstatt oude hand schriften bestudeert. Een boekbinder uit de 15e eeuw bleek het kostbare fragment te hebben gebruikt voor de versterking van een band. Door ver gelijking met handschriften van mid deleeuwse schrijfscholen werd vastge steld dat het benedictijnse regelhand- schrift in de negende eeuw in Oppe- r-Italië ontstond Veiling schilderijen brengt bijna 1,5 miljoen op AMSTERDAM Een veiling van schilderijen uit de 19de en 20ste eeuw bij het veilinghuis Christie's in Amsterdam heeft gisteren een kleine 1,5 miljoen gulden opgeleverd. De hoogste prijs, 171.000 gulden, werd geboden voor een ijsgezicht van Barend Cor nells Koekkoek uit 1836. Een schilderij in de vorm van een waaier uit de zogenoemde Münchener school ging voor 136.800 gulden van de hand. De waaier is opgebouwd uit vijftien verschillende seg menten, elk beschilderd door een schilder uit de Münchener school, zoals Schleick, Von Uhde, Von Stuck en Defregger. Een rivierlandschap van Char les Leickert bracht 91.200 gulden op en een werk van Heinrich Von Zügel 74.100 gulden. Dat laatste bedrag werd ook betaald voor een gezicht op de nieuwe haven in Den Haag van Willem Bastiaan Tholen. BREDA Het vijftiende Oude Stijl Jazz Festival in Breda wordt dit jaar van 16 tot en met 19 mei gehouden. Het Turfschip in Breda wordt het centrum van de evenementen en in de bin nenstad worden openluchtconcerten, streetparades en een jazz- markt georganiseerd. De programma-onderdelen bestaan uit een themaconcert „100 jaar New Orleans", foyerconcerten en de voorronden van het concours, waaraan in totaal vijftien orkesten deelnemen, „At the Jazzband Ball'" (dansbare jazzmuziek) en een jubileumconcert. Zaterdag is er een groot nachtconcert en zondag een jazz-kerkdienst in de Grote Kerk. De openluchtcon certen worden vooral op de Grote Markt en op de Havermarkt gegeven. De jazzmarkt en de streetparades vinden door de hele stad plaats. VECHTKUNSTENAARS UIT CHINA IN CIRCUSTHEATER DEN HAAG De Guangzhou Wu Shu Troop, vechtkunste naars uit de Volksrepubliek China, geven 2 en 3 mei in het Cir custheater in Scheveningen twee voorstellingen. De Haagse im presario H. J. da Silva heeft onder de naam Kung Fu-kunste- naars uit China voor de groep een tournee door Nederland geor ganiseerd. Volgens Da Silva is hun optreden niet alleen interes sant voor sportbeoefenaars, maar voor alle theaterbezoekers. Het is voor het eerst dat een elitegroep van 23 Chinezen uit Kanton hun kunst, de Wu Shu, in West-Europa tonen. Wu Shu is een vechtkunst die hier bekend werd door Kung Fu-films. Het is de laatste twintig jaar weer zeer populair geworden, ook door het feit, dat men deze kunst van acht tot tachtig jaar kan beoefenen. Miljoenen in China beoefenen haar elke morgen in straten, par ken en kantoren en noemen het „zacht schaduwboksen". Het ensemble uit China laat met razendsnelle acties, vuistgevechten, vechten met wapens en acrobatie zien, wat een mens kan berei ken. Behalve Nederland worden op de tournee ook West-Duits- land, Zwitserland en België bezocht. AMSTERDAM Marga Minco hoeft niet bang te zijn dat haar boek „Het bittere kruid" in de ge lijknamige film van regis seur Kees van Oostrum om zeep geholpen zou zijn. Integendeel. Ondanks de voor Nederland wat onge bruikelijke voorgeschiede- (ADVERTENTIE) Casino Scheve ningen. Het grootste casino aan de Noord zeekust Zeer correct, goed beveiligd. Met perfect opge leide croupiers, internationaal publiek. Bar en Brasserie. Roulette, Black Jack en Baccara. Casino Scheveningen Elke dag van 2 tot 2. Colbert, stropdas en legitimatie ver plicht Entree f 7,50 incl. gratis f 5,- jeton. nis, waarbij een recht bank-president naar een „ruwe" werkkopie van de film komt kijken om tot een vonnis in een kort ge ding tussen auteur en filmproducent te komen, is er geen spatje sensatie te beleven aan „Het bitte re kruid". De film is een rustig, integer en in een aantal moment ontroe rend gemaakt werkstuk, dat wordt voorafgegaan door de mededeling dat de schrijfster Marga Minco het niet met de weergave van haar boek eens is. Maar die tekst zit hele maal aan de kop van de film, en een operateur in de bioscoop hoeft maar even te laat de gordijnen van het scherm te openen en niemand ziet het. Gisteren vond in het overvolle Amsterdamse Tuschinski-the- ater de perspremière plaats van de film die donderdag a.s. in diverse bioscooptheaters in Nederland in première zal gaan. Producent Rob Houwer knoopte er - tegen zijn ge woonte in - een persconferen tie aan vast, maar daar kon hij gezien de voorpubliciteit ook nauwelijks om heen. Dus vlo gen de verwijtende vragen producent Houwer en regis seur Van Oostrum om de oren: Waarom er toevoegingen aan het boek waren gepleegd? Waarom het einde van het boek niet gehandhaafd was? Waarom er niet meer arme jo den te zien zijn en waarom (nota bene) Van Oostrum niet een andere film had gemaakt? De zuster van componist Loek Dikker kwam zelfs vragen waarom het door hem gecom poneerde hoofdthema naar de zijlijn was verwezen en zijn muzikale Mahler-citaten hoofdzaak werden. Blauwdrukken Natuurlijk zijn er aanmerkin gen te maken op „Het bittere kruid", al staat het als een paal boven water dat het een van de beste Nederlandse speel films van de laatste tijd is. Een film als „De IJssalon" ver bleekt er bij tot een uitgespro ken B-produkt. Maar Van Oostrum volgt Marga Minco's boek zeer behoorlijk, heeft duidelijk een alternatief voor de zeer bijzondere „toon" van dat boek gezocht en de ruim van te voren gewraakte ver houding tussen een NSB-jon- gen en het meisje Sara - waar tegen Marga Minco vooral pro testeerde - wordt in het eind- produkt beperkt tot een aantal ontmoetingen, en dan nog via zijn zuster. In hoeverre de film nog veranderd is na alle com motie rond het proces valt niet meer te bezien. Tenslotte is dit het énige eindprodukt en ver anderingen - stelt Houwer - zijn in het proces van filmma ken aan de orde van de dag. Houwer: „Scenario's zijn blauwdrukken voor een film. Je kan daar niet op oordelen, ze zijn alleen bestemd voor het proces van het maken van de film". En regisseur Van Oost rum - die met „Het bittere kruid" zijn debuut als speel- filmregsiseur maakt: „Heeft u iets gezien van een liefdesrela tie tussen een Joods meisje en een NSBer? Ik begrijp dan ook niet waarom ik en Rob Hou wer voor het gerecht zijn ge daagd. op gronden die nauwe lijks in overeenstemming zijn met het wetboek in dit land. Begeleid door artikelen in de pers die allerminst prettig wa- Menselijk vonnis Een schrijver die zijn werk af staat voor verfilming, kan er meestal op rekenen dat bij het vormgeven van dat werk ver anderingen optreden. Een He mingway heeft dat talloze ma len protestloos ondergaan. Rob Houwer: „De hele filmgeschie denis loopt over van zulke toe voegingen in de dramatische context van een boek". Van Oostrum: „lk heb een aantal spanningsbogen moeten ma ken en daartoe conflicten ge schapen. Daarbij ben ik beslist niet over één nacht ijs gegaan. We hebben een paar jaar aan het scenario gewerkt en me vrouw Minco wist dat ik een aantal dingen zou abstrahe ren". Rob Houwer, wanneer er irritatie ontstaat door het doordouwen van een aantal vragenstellers: „Praten we nu over een film, of zitten we hier met z'n allen het boek te lezen? Toen het boek „De vierde man" van Reve ge maakt werd, heeft die uitge breid gezegd: „Natuurlijk moe- Sfeervolle momentopname uit „Het bittere kruid", met Gerard Thoolen en Ester Spitz. Componist muziek Het bittere kruid stapt naar rechter AMSTERDAM Loek Dikker, componist van de sound-track van „Het bit tere kruid", stapt naar de rechter als de muziek bij de film niet in de oor spronkelijke staat wordt teruggebracht. Volgens Dikker is zijn compositie „op onverantwoorde en groteske wijze verminkt". Hij heeft producent Rob Houwer gesommeerd dit recht te zetten en dreigt met een kort geding als deze hieraan niet tegemoet komt. ten filmmensen van zo'n dun boekje iets meer maken. Daar in moet een dramatische con text bedacht worden". Toen 'bleek er geen enkel probleem, iedereen vond dat prima. Ik vind dat mr. Asscher een heel menselijk vonnis heeft geveld. Wij hebben dat kort geding niet gewild, wij hebben het niet gezocht en de pleiter voor mevrouw Minco had geen been om op te staan. Maar Mr Asscher heeft geprobeerd de gevoelens van mevrouw Min co te sparen met zijn vonnis en dat hebben wij gerespecteerd. We zijn dan ook niet in hoger beroep gegaan". Naoorlogs Kees van Oostrum over het waarom van zijn keuze voor Marga Minco's bijzondere boek, een van de meest gele zen boeken hier te lande, niet in het minst omdat het zo dun is dat middelbare scholieren het schielijk op hun „boeken lijsten" plaatsen: „Ik heb als naoorlogs iemand kennis ge nomen van die oorlog via een aantal literaire werken, via school of via m'n ouders. Ik had daar nooit genoeg aan, ik kon niet begrijpen hoe het al lemaal heeft kunnen gebeu ren. Bovendien wilde ik met „Het bittere kruid" niet alleen maar die oorlog van veertig jaar geleden laten zien. Die oorlog heeft te maken met wat er daarvoor gebeurde, daarna en wat er straks gaat gebeu ren. Ik wilde een beeld geven van een familie die bij u om de hoek zou kunnen wonen, een verhaal dat daar zou kunnen plaatsvinden. Dat klinkt als een cliché, maar dat was mijn oprechte uitgangspunt. En ik was gefascineerd door het vrij heidsideaal van de hoofdper soon, Sara. Zij is een voorbeeld van iemand die niet zonder meer accepteert, die zich van uit een frisheid verzet en die vragen stelt. En als ik veran deringen heb aangebracht, wa ren die alleen maar om die ontwikkeling duidelijker te maken. Want wat ik als jon gen hoorde was voor mij niet voldoende en ik denk dat het voor een groot publiek van nu ook niet voldoende is. Natuur lijk zijn er de boeken van Presser, de boeken van De Jong, maar we weten allemaal dat niet iedereen die dagelijks inkijkt. Ik wilde daarom ook nog eens aandacht op die oor log vestigen via ons medium, film". Emoties Filmer Theo van Gogh zei laatst, in een interview naar aanleiding van zijn boekverfil- ming „Een dagje naar het strand": „Als je van een boek houdt, ga je dat toch niet ver anderen?". Ongelijk had hij niet, maar elke filmer die een beeld van een schrijver invult, verandert in feite al. En de toon waarin dat gebeurt maakt alles uit. In „Het bittere kruid" is die toon passend. Nergens heeft de film de gro- ve-effecten-ziekte die zo meni ge Nederlandse speelfilm teis tert. Kitty Courbois, die de rol van de moeder van Sara speelt: „Ik wilde dit beslist spelen. Ik heb zelfs voor het eerst van m'n leven een audi tie moeten doen. Terecht, trouwens. Natuurlijk raak je geëmotioneerd bij zo'n rol. Zo sterk zelfs, dat ik af en toe mijn emoties ernstig heb moe ten terugdringen, zodat ze niet tevéél werden voor deze film. En, dat wil ik hier nadrukke lijk zeggen, ik vind het een prachtige film". Toch nog ap plaus uit de zaal. De jonge, in deze film debute rende, actrice Ester Spitz, die het joodse meisje Sara speelt: „Je hebt zoveel gevoelens bij zo'n rol. Het is geen geschiede nis meer die je staat te spelen. Ik raakte enorm onder de in druk toen ik bezig was. Alsof het is iets was dat ik nu mee maakte". Marga Minco was uitgenodigd voor de perspremière maar verscheen niet. Ze zou er niet slecht aan doen straks tóch te komen kijken. BERT JANSMA „Confrontatie van Arie van Geest en Willem Lefeber" is de titel van de tentoonstel ling die tot 13 mei in het Ste delijk Museum Het Prinsen hof te Delft wordt gehouden. Confrontaties van kunstwer ken zijn populair sinds Rudi Fuchs de Documenta te Kas sei in 1982 aan de hand van dit principe inrichtte. Ook in Kassei was niet elke confron tatie even geslaagd, maar in de jaren erna werd er in de museumwereld soms wel erg gemakkelijk met het principe omgesprongen. Natuurlijk kun je twee totaal verschil lende werken naast elkaar of tegenover elkaar hangen en dan zeggen dat zij met elkaar worden geconfronteerd, maar dat betekent niet zo veel. Er zullen toch op zijn minst enkele aanknopings punten tussen de afzonderlij ke werken moeten bestaan', wil een vergelijking mogelijk zijn. Als er geen enkele over eenkomst is in techniek, con cept, stijl of inhoud, dan wordt een confrontatie wel erg willekeurig. In de catalogus van de ten toonstelling in Het Prinsen hof wordt niet geprobeerd om een raakvlak tussen Le feber en Van Geest aan te geven om de confrontatie aannemelijk te maken, inte gendeel, de samensteller van de tentoonstelling legt de na druk op de verschillen tussen de kunstenaars. Er ligt blijk baar geen concept aan de tentoonstelling ten grondslag. Spontaan Arie van Geest (1948) werkt met oostindische inkt op klein formaat papier. Zijn lij nen maken een spontane in druk en zijn tekeningen lij ken met enkele snelle bewe gingen tot stand te komen. Dromen, angsten, verlangens worden vliegensvlug in lijn vastgelegd voordat zij weer verdwijnen in het onbegrens de gebied dat onderbewust- Stedelijk Museum Het Prinsenhof, St. Agethaplein 1, Dellt, „Confron tatie Arie van Geest Willem Lefe ber", tot 13 mei, dinsdag t/m za terdag van 10.00-17.00 uur, zondag 13.00-17.00 uur. Trits-aieraden, Nieuwstraat 11-13, Delft, „Laura Bakker en Anneliea Planteydt", tot 5 mei, donderdag en vrijdag 10.00-18.00 uur, vrijdag avond 19.00-21.00 uur, zaterdag 10.00-17.00 uur. zijn heet. Het innerlijke le ven, dat verborgen ligt onder de oppervlakte van het uiter lijke leven, wordt door Vpn Geest voorzichtig beroerd. In zijn beste tekeningen zoeken de lijnen zich een weg over het papier en duiden zij slechts iets aan. Er wordt niets stellig beweerd, want de twijfel blijft zichtbaar. Mede door de toevoeging van aquarel en het consequent hanteren van een klein for maat, bezit het werk van Van Geest grote intimiteit. Zijn stijl en formaat zijn even intiem als de inhoud van zijn kunst. Niettemin moet hij zich ervoor hoeden om niet te vervallen in voorspelbare symbolen, waardoor zijn te keningen te eenduidig wor den. Aandacht De tekeningen van Willem Lefeber (1947) dateren ook uit 1983-1985. Zij zijn groter van formaat en non-figura tief, maar zij bezitten eenzelf de aandacht en zorgvuldig heid voor het materiaal. Dat bestaat bij Lefeber uit was en grafiet, waardoor zijn teke ningen plastisch van karak ter zijn. Opgeleid als beeld houwer, interesseert hii zich nog steeds voor vormrelaties. Niet de lijn, maar de vorm is belangrijk voor Lefeber. Zijn donkere vormen hebben iets dwingends, maar door ze te verschuiven, te stapelen, te doorkruisen, wordt hun ma teriële karakter verstoord en de beslotenheid doorbroken. Laura Bakker, „Hommage aan Marcel Broodthaers", 1985. Trits In het centrum van Delft, vlakbij Het Prinsenhof open den Laura Bakker en Gerrit Boekestein een paar jaar ge leden hun sieradenwinkel en werkplaats. De naam die zij voor de winkel bedachten hield een belofte in, want pas als de galerie toegevoegd zou zijn werd Trits (drietal) een feit. Deze maand opende de derde tentoonstelling in de galerie op de entresol. De kleine, lage ruimte is uiterst funktioneel ingericht; strak ke, slanke vitrines vullen de hoeken en de sieraden ko men hierin volledig tot hun recht. Samen met haar studiegenote van de Rietveld Academie, Annelies Planteydt, expo-' seert Laura Bakker sieraden en objecten. Toen Bakker in 1983 afstudeerde, hielden haar rubberen banden met metalen piramiden het mid den tussen object en sieraad. Traditionele en kostbare ma terialen als zilver en goud worden door moderne ont werpers vaak vervangen door een assortiment van materialen, waaronder per spex. metaal en zelfs het ver gankelijke papier. Eigenlijk is alles mogelijk, zo als in deze expositie getoond wordt. Van Annelies Plan teydt liggen er brede arm banden van gescheurde stuk jes papier, die in elkaar ge lijmd zijn en een zacht kleur tje kregen. De armbanden zijn een lust voor het oog, maar aan de pols zal hun le vensduur niet lang* zijn. Het zijn eigenlijk meer objecten, zoals „Ding 1,2,3", die als sculpturen geëxposeerd zijn. Eén van hen is een prachtige rode vulkaan, die als een spi raal opgerold ligt. De elkaar overlappende stukjes papier zijn gecomponeerd tot een object, waarbij de functie van sieraad helemaal losgelaten is. In één van de hoekvitri- nes hangen van Planteydt enkele colliers van goud en zilver, waarin zij zich minder experimenteel ontpopt. Niet handig Ook Laura Bakker maakte enkele halssieraden; een dunne gouddraad waaraan kleine spiralen hangen. Mis schien niet zo handig om te dragen, maar wel mooi om te zien. Als gevolg van een reis naar Thailand nam zij de tro- Eische natuur als inspiratie- ron: „In Thailand werd me duidelijk dat je met heel wei nig hulpmiddelen kunt wer ken. De natuur, het leven zelf, reikt je alles aan wat no dig is." Op de tentoonstelling zijn daar voorbeelden van; een ketting van esdoornvleu geltjes, proeven uit palmbla deren en allerlei strandvond- sten. INGRID VAN SANTEN (Van onze correspondent Cees Manders) ROME „Je vous salue, Marie", de omstreden film van de Frans-Zwitserse ci neast Jean Luc Godard, heeft in het Italiaanse ka tholieke kamp een schei ding der geesten teweeg gebracht, die uniek is in de naoorlogse geschiede nis van dit land. De paus en de Italiaanse christen democraten blijken het niet eens over de .juiste" interpretatie van de Mari- a-film, die nu in de bio scopen van de grote ste den begint te draaien. De paus heeft in een brief aan de vicaris voor de stad Rome gezegd de vertoning van de film te betreuren. Volgens hem „verdraait en belastert de film de spirituele betekenis en de historische waarde van het katholieke geloof en verwondt zij diep het religieuse gevoel van de gelovigen en het res pect voor de figuur van de maagd Maria, die met zoveel broederlijke liefde door de ka tholieken aanbeden wordt en die de christenen zo dierbaar is". De afwijzende mening van de paus over „Je vous salue, Ma rie" blijkt niet door alle Itali aanse katholieken te worden gedeeld. De christen-democra tische partij noemt in haar partijorgaan de film lyrisch en mysterisch: „Wat opvalt in deze film, die wezenlijk ly risch is en fantastische beelden van de natuur toont, is dat constante gevoel van mysterie dat Godard tot uitdrukking weet te brengen, en de zacht heid waarmee hij deze uitzon derlijke liefdesaffaire vertelt, een affaire waarin Maria, Jo zef en God voorkomen en die uiteindelijk de buitengewone geschiedenis van Jezus te weegbrengt". Volgens het christen-democratische par tijorgaan komen er in de film weliswaar enkele naaktscènes voor, maar die zijn functioneel en storen niet. De jezuiet professor Egidio Guidubaldi, „expert" op het gebied van de religieuze film, noemt de film „de mooiste ci nematografische vertolking van de boodschap van paus Jo hannes Paulus II zelf". Vol gens de jezuiet heeft de paus op 12 december 1980 in zijn rede „De volheid van de eros in de spontaniteit van de rijpe liefde" gezegd wat Godard nu in een film heeft trachten weer te geven. „Je vous salue, Marie" draait nu nog steeds in maar één Ro meinse bioscoop. Storm loopt het niet, en ondanks de gratis publiciteit ziet het er ook niet naar uit dat deze merkwaardi ge film de Italianen nog mas saal op de been zal brengen, anders dan voor religieuze en minder religieuze protestac ties. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege i men „UIT", de gratis we- kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I en II (Van Boetze- laerstraal 6, tel. 01720-20800): Beverly Hills Cop (al); 18.30, 21.00. wo. OOK 13.45. EURO CINEMA III: The killing fields (12); 18.30, 21.15. e EUROCINE- MA IV: Amadeus (al); 20.00. wo. ook 13.30. KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA I: Alice in Wonderland (al); wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg!^ 19, tel. 071-121239). 20.10 (al); 14.30. 19.00. 21.15. e LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): The killing fields (12); 14.15, 18.45, 21.15. Falling in love (al); Beverly Hills Cop (al); De lokvogel (12); 14.30, 19.00, 21.15. Amadeus (al); 20.00. zo. ook 14.30. TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): Being there (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414); Sex in de hoogste klas (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): Top Secret (al); ma. di. 19.00. The woman in red (al); ma. di. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Ghostbusters; 14.45, 19.00, 21.15. e CITY THEATER II: Ba chelor party (16); tijden zie City I. CITY THEATER III: Midnight express (16); tijden zie City I. CITY THEATER IV: De ijssalon (16); tijden zie City I. behalve wo. middag. KINDERVOORSTELLING CITY THEATER: Tom en Jerry II (al); wo. 14.45. LIDO THEA TER: Vrolijke piraten van het schateilsnd (al); wo. 14.30. VOORSCHOTEN GREENWAY: Gremlins (al); wo. 15.45. Cujo (16); di. wo. 20.00. Storia di Pie- ra (16); ma. 20.00. KINDERVOORSTELLING Kuifje en de Zonnetempel; wo. 14.00. :ity-£ )htf- WASSENAAR ASTRA: Over the Brooklyn bridge (al); 20.00. KINDERVOORSTELLING De onvoorstelbare tocht (v.a. 6 j.); wo. 14.00. se OEN HAAGe ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500):,,2010" (al); U.OO,™ 18.45, 21.30. ASTA 2 (Spui 27.801 tel. 463500): The killing fields on (12); 13.45. 18.45, 21.30., ASTA 3: Las Bicicletas son':, para el Verano (al); 14.00. 19.00, J' 21.15. BABYLON 1 (naast*1 Centraal Station, tel. 471656);ils Amadeus (al); 14.00, 20.00., a BABYLON 2: Stop makingAC sense (al); 14.00, 19.00, 21.15. BABYLON 3: Micki Maude d' (al); 14.00, 19.00, 21.15. CiNE-ne AC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637):ó-, Beverly Hills cop (al); 14,00,5.1 18.45, 21.30. e CINEAC 2: Pur-' t pie rain (al); 18.45, 21.30. ma. di'4 ook 14.00. CINEAC 3: De uit-'dc roeier (16); 14.00, 18.45, 21.30.fm EURO CINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): You only live twice»-,. (12); ma. dl. 14.00, 20.00. wo," 20.00. METROPOLE 1 (CarneJf r gielaan, tel. 456756): A passageJo to India (al); 14.00, 20.15. ME TROPOLE 2: Duin (12); 14.0O,— 18.45, 21.30. METROPOLE 3:p Falling in love (al); 14,00, 18.45.L 21.30. METROPOLE 4: MickH A Maude (al); 18.45, 21.30.fT METROPOLE 5: De lokvogel!. (12); 14.00, 18.45, 21.30. ODE-IÉ| ON 1 (Herengracht 13, telH 462400): Beverly Hills cop (al)| 13,45, 18.45, 21.30, ODEON 2 Bachelor party (12); 13,45 18,45, 21.30. ODEON 3: Cit) heat (12); 13.45. 18.45, 21.30 ODEON 4: Ladyhawke (al); 13.45, 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, 656402): Zijden elipjea (18); 12.00 tot 22.30. e LE PARIS 2: Heaven's touch (18); 12.15 t 22.45. LE PARIS 3: 'n Paradij selijke droom (18); 12.30 tot 23.00. PASSAGE (Passage 63, tel. 460977): Repo man (16); 14,00, 18.45, 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1 Stranger than paradise (16); 19.45, 21.45. Zaa 2: Titicut lollies; ma 19.30. Ra cetrack; ma. 21.30. Alambrista; di. 19.30. The ballad of Grego- rio Cortez; di. 21.30. The con neclion; wo. 19.30. Ornelte made in America; wo. 21.30. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 2: Assepoester; 14.00. EUROCINEMA: Billie Turf haantje de voorste; wo.f 14.00. METROPOLE 4: Atse-I F poester; wo. 14.00. »oJ>| ilhea kruiswoordraadsel! Horizontaal: 1 uitgebouwd venstei hakwerktuig; 7 populaire benarrj voor sociëteit; 8. onderricht; 9 dc$ met (Latijn); 10 keurig; 12. baan; 16. telwoord; 17. zandheu^ 18 persoonlijk vnw 20. bittere v stof; 22. persoonlijk vnw 23. hoi drinkkom; 25. scheepsmaat; 27. soon die voortdurend va verandert; 30 etmaal; 31 ligplal voor schepen; 33. vogel; 34. geviel zangeres; 35 projectieplaatje; schermwapen. Verticaal; 1 boom; 2. faam, r heilig boek; 4. loofboom; 5. bouwrf teriaal; 6. bevroren water; 8 streml 10. onachtzaam; 11 weg met born' 13. deel v.e. boek; 14, gezichts* gaan; 15. boom; 19 voertuig; 21.1 terijbriefje, 24. stad in Italië; r noodzakelijk; 28. lokspljs; 29. tenij term; 32. vaatwerk; 33. muzieknr 34. lidwoord. oplossing :uu "ue>i zz :»aoi 62 'see* :6(pou gg :enped frZ 'loi iz jen» 'apuil Sl ;6oo h :6m ei 'aaiiB :6iie|eu oi 'P^l 8 'sf! 9 uoiaq sL :u8jo>i e ;deoj z :dsa 1 leeoiir uaöapf :eip se -BAip p£ tsnui ee >top! :6ep oe ^loiieejp LZ 'uoi sZ 'deuÉ :a6 ZZ |B6 0Z >t' 81 *>u n tinuf Hooqejed zi 'isu 01 6 :soos l ;l'!Q 'S üeijja 1 iieeiuozif1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 12