I TAFEL Patriottisme viert hoogtij in Sovjet-Unie 1 Emancipatie komt ook op gang onder vrouwelijke religieuzen IÏÏÏÏ71 ACHTERGROND Het hart op de tong kerk wereld brieven lezers ff BIJ NADERENDE HERDENKING VAN EINDE WERELDOORLOG EaidM&owtwnt DINSDAG 23 APRIL 1985 PAG11 Talloze Nederlanders zouden het bezoek van Johannes Pau- lus II aan ons land willen aangrijpen om hem nu eens recht uit te laten weten wat hun op het hart ligt. In deze rubriek het woord aan stad- en streekgenoten die niet als „spreker" zijn uitgenodigd tijdens de officiële bijeenkomsten, maar de paus toch wat te zeggen hebben. Het hart op de tong. Van daag ds. E.M. Pannekoek (63), hervormd predikant in Leiden. Sinds 1969 is hij werkzaam rond de Bethlehemkerk in De Kooi en de Hooglandse Kerk in de binnenstad. „U hebt de moed om de wereld in te gaan en de leden van Uw kerk te bezoeken daar waar zij wonen en werken. Daar voor wil ik U mijn respect betonen", zo zou dominee Panne- koek zich tot Johannes Paulus II wenden. „Onze protestantse kerkorde kent het pauselijk gezag niet. Wij zouden echter slechte protestanten zijn, wanneer wij niet met grote belang stelling meeleefden met al wat zich in de rooms-katholieke kerk afspeelt. Zeker waar het Uw bezoek aan ons land be treft. Ik hoop dat Uw aanwezigheid in Nederland zal bijdra gen tot verdieping van het geestelijk leven, tot beter begrip voor elkaar, tot steeds meer overleg van de kerken onderling en tot dienstbaarheid van het Evangelie aan de wereld. Mo gen onwaardige incidenten U bespaard blijven, zodat U te meer gelegenheid zult vinden om te luisteren naar de stem van hen, die met U delen in zorg en bezorgdheid. De tijd van Uw bezoek zal te kort zijn U ter plaatse grondig op de hoogte te stellen van wat er leeft in in de niet R.-K. Kerk en in dit deel van Europa. Daarom zou ik U hierbij als symbolisch ge schenk en herinnering aan Uw verblijf in ons land een exem plaar willen aanbieden van de „Heidelbergse catechismus". Een oud leer- en belijdenisgeschrift der reformatie, zoals deze hier gestalte heeft gekregen. Wellicht heeft U, wanneer U in Rome bent terugekeerd, een ogenblik van stilte om U in dit boekje te verdiepen. Hoe meer wij van elkaar op de hoogte zijn, des te beter kunnen wij elkaar helpen in verbondenheid met Hem, die Uw en onze Heer zijn wil. Ik wens U een op recht en goed en gezegend verblijf in Nederland". Studiedag in Leiden over pausbezoek Mgr. dr. J. P. Lescrauwaet, mgr. dr. E. Cassidy en mgr. J.G. ter Schure zullen aanstaande zaterdag in de Stadsgehoorzaal in Leiden als spreker optreden op een studiedag die het Comité Studenten voor Pausbezoek organiseert ter voorbereiding van de komst van Johannes Paulus II. Centraal op deze bijeen komst staat het schrijven van de paus getiteld „Verzoening en boete". Als thema is dan ook gekozen „En vergeef ons onze schuld". De toegangsprijs bedraagt 25,- per persoon en kan aan de ingang (Breestraat 60) worden voldaan. Studenten beta len 15. Opgave telefonisch bij mevr. A. Fluyter: 02159 - 31344 of 02159 - 16860. Wie zich wil omkeren om de bron te zoeken, moet tegen de stroom in zwemmen. Er zijn verschillende signalen die wijzen op emancipatie van de vrouwelijke religieu zen, zoals een zelfbewustere houding tegenover de geeste lijken en een verschuiving naar een minder aan de per soon van Jezus Christus ge bonden religieus ideaal. Vrouwelijke religieuzen zijn meer gaan nadenken over hun vrouw-zijn maar dat be tekent nog niet dat zij zich allen graag met het feminis me bezighouden. Dat schrijft Annelies van Heijst in haar dezer dagen uitgegeven boek: „Zusters, vrouwen van de wereld". Annelies van Heijst, studie- -secretaris van de Stichting Nederlandse Vrouwelijke Re ligieuzen (SNVR) geeft de ontwikkelingen weer sinds de oprichting in de vorige of deze eeuw bij de ruim tachtig concregaties van actieve vrouwelijke religieuzen in Nederland. De leden van deze congregaties zijn vooral actief geweest in het onder wijs, de gezondheidszorg, de missie en het maatschappe lijk leven. Op dit moment hebben de congregaties van actieve vrouwelijke religieu zen ongeveer 19.000 leden, de grootste groep religieuzen in ons land. Daarnaast zijn er ruim duizend vrouwen lid van een beschouwende orde, de zogeheten „monialen". Concilie Annelies van Heijst gaat uit gebreid in op de veranderin gen die de congregaties sinds het Tweede Vaticaans Conci lie hebben ondergaan. Eind jaren zestig werden in elke congregatie vernieuwingen doorgevoerd. Van Heijst wijst er op, dat paters, die een theologische opleiding had den gehad, bij alle congrega ties van zusters de gidsen van deze vernieuwing zijn ge weest. Een der gevolgen van die vernieuwing is geweest dat het aantal alleen wonen de religieuzen en het aantal vestigingen met maar twee tot vijf religieuzen is toegeno men ten koste van het aantal grote kloosters. De schrijfster somt diverse redenen op voor het feit dat vrouwelijke religieuzen zich niet graag met het feminisme bezighouden. Zo is er de tra ditionele vorming tot reli gieuze, waarbij vooral de na druk werd gelegd op passieve „vrouwelijke" deugden als naastenliefde, nederigheid èn dienstbaarheid. Verder werd de religieuze er herhaaldelijk op gewezen dat zij zich zo veel mogelijk op God en de hemel moest richten, waar door het aardse en menselij ke al snel werd vereenzel vigd met het kwade. Verder is volgens de schrijfster ken merkend dat zusters zich in de eerste plaats religieuze en dan pas vrouw voelen. PIP teleurgesteld over houding bisschoppen „De bisschoppen blijken het niet op te brengen een brug te slaan naar de duizenden, die zullen deelnemen aan de mani festatie van 8 mei op het Haagse Malieveld". Dat is de reactie van het Platform Initiatieven Pausbezoek PIP op de gisteren gearriveerde brief van bisschop H. Ernst van Breda. Namens de bisschoppenconferentie meldt hij daarin het onjuist te vinden, dat de bisschoppen alleen aan de- manifestatie mogen deelnemen als ze vooraf een verklaring afleggen ten gunste van „kritische katholieken". Mgr. Ernst spreekt dankbaarheid uit voor de verzekering van PIP dat men polarisatie wil vermijden. Hij spreekt de hoop uit dat deze opzet bewaard zal blijven, maar de bisschoppenconferen tie zal geen afvaardiging naar Den Haag sturen. Rijk betaalt toch extra politie pausbezoek Gemeenten die de paus op bezoek krijgen, kunnen directe po litiekosten die daarvoor moeten worden gemaakt in principe declareren bij het ministerie van binnenlandse zaken. Het in zetten van extra eigen mensen en de bijstand van politiemen sen van buiten de gemeente kunnen worden verhaald op grond van een desbetreffende beschikking uit 1980. Met deze toelichting heeft het ministerie van binnenlandse zaken de bewering van minister Korthals Altes tegengesproken dat de gemeenten de extra kosten zelf zouden moeten betalen. Om dat deze kosten al gauw in de miljoenen lopen, hadden ver schillende gemeenten zich bezorgd getoond over de, naar nu is gebleken onjuiste, informatie van minister Korthals. Basisbeweging: mensenrechten los zien van ontwapening Het is onjuist het vraagstuk van de mensenrechten te koppe len aan de strijd voor wapenvermindering. De opvatting dat de mensenrechten-beweging in Oost-Europa de natuurlijke bondgenoot is van de westerse vredesbeweging, is voor de Sovjet-Unie niets anders dan een variant van de „roll-back"- theorie van president Reagan: het terugdringen van de Sov jet-Unie in Oost-Europa. Dit schrijft de Oost-Europa sectie van de Basisbeweging van kritische groepen en gemeenten in Nederland in een notitie ter voorbereiding van het Tweede EuropeseJ3asiscongres dat van 25 tot 28 april in Turijn wordt gehouden. De notitie staat haaks op op de opvatting van vredesbewegingen als Pax Christi en het Interkerkelijk Vredesberaad, die juist grote waarde hechten aan de koppeling tussen „mensenrechten" en „ontwapening". Volgens de Oost-Europa sectie is het onmogelijk van het wes ten uit wezenlijke invloed uit te oefenen op de naleving van de mensenrechten in Oost-Europa. Bovendien moeten de mensenrechten van het socialisme uit worden ontwikkeld, al dus de notitie. „Zouden wij het nemen wanneer Oosteöropese socialisten hun bereidheid mee te werken aan de vrede af hankelijk zouden maken van onze pogingen eindelijk het mensenrecht op arbeid te verwezenlijken?", zo vraagt men zich in de Basisbeweging af. lp I Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Omroepstaking Volgens de bonden is de om roepstaking van woensdag een éclatant succes geweest. Vol gens de bonden. Nu de feiten. Dat het scherm „zwart" bleef was hoofdzakelijk te danken aan enkele technici van de NOS. Geen vakbondsleden bo vendien. De vraag is gerecht vaardigd wat voor mensen dat dan wel niet zijn. Je voor het karretje van een vakbond la ten spannen, waarmee je feite lijk niets te maken wilt heb ben. Bij de NOS zaten ook de meeste stakers. Maar de NOS is geen omroep. Bij de omroe pen zelf was de stakingsbe reidheid nihil, tot zeer gering. Met uitzondering bij de VARA dan. Maar daar hadden even tuele werkwilligen ook geen keus. De VARA had gewoon de gebouwen op slot gedaan. Over vrijheid van meningsui ting gesproken. P de Vries, DEN HAAG. Popié-Jopie Het CDA is, om de woorden van kamerlid Van der Sanden te gebruiken, verontwaardigd over schokkende uitlatingen en uitzendigen via radio en te levisie. Gedoeld wordt op o.a. de Vara-actie Popie-Jopie. Het CDA is wel rijkelijk laat met deze reactie. Bovendien: enke le weken geleden nam de gro te CDA-voorman prof. Steen kamp zonder al te veel blik ken of blozen in het Vara-pro- gramma „Bij Koos" het Popie- Jopie-spandoekje in ontvangst. Niet voor zichzelf, zo liet hij nog weten, maar voor zijn kleinkind. Wat een hypocrisie. Steenkamp zou in mijn ogen een vent zijn geweest, een rooms-katholiek met rugge- graat, als hij zijn kleinkind verstoken had laten blijven van het spandoekje en de gele genheid te baat had genomen uiting te geven aan de wrevel van het CDA over het Vara- programma. Nu lijkt het teveel op gelegenheidsverontwaardi- ging, zo in de geest van „Er zijn nu al zoveel katholieken die zich ergeren, laten wij ook maar eens onze stem verhef fen". Want het mooiste is, er verandert uiteindelijk niets. Het CDA voelt er^y mers volgens Van der Sa|r niets voor om minister man te vragen in te grijp de programma-vrijheid vi1 zendgemachtigden. T.v.d. Wiel, DELFT. Hart op de Tong In de rubriek „Het Hart q Tong" schrijft pastoor dat hij de paus graag de ogen zou zien. Welnul gelovigen zouden ook eens oog in oog staan met to parochiële leiders en daT enkele onderwerpen naam ren brengen. Eerst even i meren, pastoor Meijer, I Uw behuizing: is dat een of een woning voorziend alle gemakken en modern! paratuur? Naar Uw klefc- behoeven wij niet te info* ren. Qua kleding kent f geen verschil meer geestelijken en leken. Dif digt trouwens niet zo uil- tot een vertrouwe"" te komen. Verder: is er niet meer bij, ten: schriftelijke of telefonj uitnodiging. Het is nameli dat de heren geestelijke! tegenwoordig te druk het met vergaderen om het loof nieuwe stijl" te bespi In de hoop de kerken wee;l te krijgen? Dat de kerken leeglopen gevolg van het marchan^J met de kerkelijke begint De Tien Geboden zijn do( heren geestelijken afgezV- het huwelijk hoeft niet ir actieve euthanasie is sommigen toegestaan. De? dagsplicht bestaat ook aljg' meer. Dit alles zou ik melLf toor Meijer willen bespi> als ik oog in oog met ff kwam te staan. En tot delp zou ik zeggen: „Dank d|V net als Jezus tot ons ijer Jammer alleen dat U zo bU-j] ligd moet worden omdat]- ook U, zoals in het verlei c gebleken, naar het lf"( staat". 11 A. van Stijn, ge DEN HAAG. en Aids en onderwijl In verband met de ziekt*— lijkt het mij belangrijk homo-leerkrachten geaardheid aan ouders oL zorgers bekendmaken. Or' en verzorgers hebben da|n ker recht op. P. Regten, N DEN HAAG. dei (Naschrift: Onze medisch^ I dewerker heeft er in zij q briek al enkele malen qer wezen, dat aids niet lou^d een homo-ziekte moet u» h beschouwd. Er zijn meestz cogroepen. Redactie.) nn Cu; t<| Gehakt-omelet met groentensalade, rijst en ketjapsaus rumvla met peer Voor twee personen: ui, knoflook, boemboc saté, zout, 1 lepel olie, 150 g ge hakt, 2 lepels water, 1 lepel gemalen kokos, 1 theelepel citroensap, 2 eieren, 2 le pels melk, peper, 10 gr margarine; 2 tomaten, 1 paprika, 100 g taugé, 1 lepel azijn, sam bal, ketjap, selderij, zout, 1 grote ui, 1 lepel olie; 250 g droogkokende rijst, 4.5 dl water, zout; 10 g margarine, 10 g bloem, 2 dl water, half bouillon blokje, ketjap, zout, peper; 4 dl gele vla (4 dl melk, 20 gr custard, 24 g suiker), rum of rumessence naar smaak, 2 halve peren uit blik. Fruit kleingesneden ui met geperste knoflook, boemboe saté en zout goudbruin in de olie. Bak het gehakt al roe rende een paar minuten mee. Voeg water, kokos en ci troensap toe en laat het mengsel koken tot het vocht verdampt is. Klop de eieren los met melk, zout en peper en bak er twee omelets van. Leg in het mid den van elke omelet een langwerpig bergje gehakt, klap er de zijkanten van de omelet overheen en laat ze uit de pan op een warme schotel glijden. Meng stukjes tomaat en pa prika met de gewassen en met kokend water overgoten taugé en een sausje van azijn, sambal, ketjap, fijngeknipte selderij en zout. Garneer met gebakken en afgekoelde ui ringen. Bak voor de saus de bloem al roerende lichtbruin in de margarine, voeg water, bouillonblokje, ketjap, zout en peper toe en laat het mengsel vijf minuten koken. Meng een koude vla met rum of rumessence en schenk haar over de peren. (Geef eventueel overgeble ven peren donderdag als compóte bij een stamppot). JEANNE MOSKOU Zij drukken momenteel een duidelijk stempel op het straat beeld van de Sovjetrussi- sche hoofdstad: De oude re en oude mannen en vrouwen in hun donker grijze kostuums en man telpakjes. Hun borst is, soms zowel rechts als links, zwaar behangen met allerlei soorten on derscheidingen. Deze kleurrijke versierselen symboliseren heldenda den of eenvoudigweg trouwe dienst aan het front gedurende de laat ste wereldoorlog. Dege nen die dit goud, zilver of brons mogen dragen, zijn veteranen, strijders die hun vaderland in zijn moeilijkste tijd dapper hebben gediend en die derhalve het recht heb ben dit met ordetekens op hun borst te demon streren. Er leven momenteel in de Sovjet-Unie nog ongeveer zes miljoen „actieve deelnemers aan de oorlog", die georgani seerd zijn in het Comité van Oorlogsveteranen dat een centrale in Moskou heeft. Elk jaar op 9 mei, de „Dag van de Overwinning van het Rode Leger op het Duitse fascis me vindt er in het Moskouse Gorki-ontspanningspark een reünie plaats waarbij de vete ranen, keurig opgedeeld in re gimenten en bataljons, hun oorlogsherinneringen opha len. Naarmate de oorlog ver der in het verleden komt te liggen blijven de herinnerin gen weliswaar bestaan, doch worden de gelederen van de actieve frontsoldaten steeds meer uitgedund. De veertigste herdenking van de „Dag van de Overwin ning" wordt met een uitzon derlijke hoeveelheid publici- 1 teit en propaganda begeleid. De overwinning op het Hit- Ier-bewind betekende de red ding van de „rodina" het vaderland. Dit is een van de redenen waarom deze oorlog in de Sovjet-Unie te boek staat als de Grote Vaderland se Oorlog. De herinnering aan deze oorlog wordt zo levend mogelijk gehouden in de schoolboekjes, in literatuur en kunst en als thema voor speelfilms en documentaires gebruikt. Met het aanwakke ren van de patriottische ge voelens hoopt de Sovjetrussi- sche leiding te bereiken, dat de bevolking zich ook gedisci plineerd zal gedragen waar het gaat om de problemen die nu op haar afkomen. De Sov jetburgers mogen niet verge ten, dat zij in moeilijke tijden enorme prestaties hebben ge leverd en ontberingen hebben verdragen. Zo nodig moeten zij dat ook in de toekomst kunnen. In het licht van de internatio nale wapenwedloop, die voor de Sovjetrussische economie en voor de toch al niet hoge levensstandaard van de Sov jetburgers een zware belasting betekent, is dit een niet te on derschatten motief voor de verheerlijking van de over winning op het fascisme. Privileges Wie indertijd actief aan de oorlog heeft deelgenorpen, doch wiens prestaties tot nu toe niet of onvoldoende met onderscheidingen werden be loond, heeft nu het recht op de „Orde van de Vaderlandse Oorlog". Vereist is wel dat de betrokken activiteiten met documenten kunnen worden gestaafd. Oorlogsveteranen behoeven vanaf 1 mei dit jaar geen be lasting meer te betalen of krijgen op zijn minst gedeelte lijke vrijstelling: voor medicij nen behoeven ze nog maar de halve prijs neer te tellen en hun pensioenen worden opge trokken. Ook de gezinsleden van de gevallenen en invali den krijgen meer materite privileges. Op de Moskouse Kotoezov- -boulevard heeft een populair stadspark plaats moeten ma ken voor een enorm oorlogs monument dat 175 hectare gaat bëstrijken. Twintig ver schillende instituten zijn er druk doende mee geweest en op 9 mei, de „Dag van de Overwinning" zullen alleen nog slechts de betonnen fun damenten te bewonderen zijn. De monumentale standbeel den en overwinningszuilen voor elk van de 1418 oorlogs dagen een volgen later. Hele legerscharen beeldende kunstenaars zijn de afgelopen maanden bezig geweest de oorlog op het schilderslinnen vast te leggen of de „Over winning" met hamer en sik kel in aardewerk of houtsne den uit te beelden. Tussen Vredes- en oorlogspropaganda zijn In de SU onscheidbaar. Deze wervingsaffiche roept op voor meer staal, meer wapens. kunst en kitsch bestaan vloei ende grenzen en zo nu en dan neemt de oorlogs-hausse in de gebruikskunst pijnlijke afme tingen aan. In elk geval wordt lang niet altijd het bewijs ge leverd voor de officieel zo ge prezen vredeswil van de Sov jet-Unie. De jonge, na de oorlog gebo ren kunstenaars, die in 1985 proberen de tankslagen uit 1941 in beeld te brengen zijn over het algemeen alleen maar jammerlijke epigonen van middelmatige voorgan gers. Ze hebben, zo lijkt het, zonder enige inspiratie, doch op bevel van partij en staat, hun bijdrage aan het over winningsjubileum geleverd. Daarmee hebben ze waar schijnlijk behoorlijk verdiend, maar zij zullen er noch roem noch de belangstelling van degenen die de tentoonstel ling bezoeken mee kunnen oogsten. Stalin De literatuur biedt hetzelfde beeld. Alleen al in de eerste vier maanden van dit jaar zijn er 546 boeken met een totale oplage van 33 miljoen exem plaren over het thema oorlog verschenen. De meeste blij ven echter onverkocht. Want hoewel oorlogsproza in de re cente literatuurgeschiedenis van de Sovjet-Unie een be langrijke plaats heeft, wordt er in dit genre maar weinig geproduceerd dat de oorlogs generatie zal overleven. Wel licht behoren slechts de mi croscopische conflictbeschrij vingen van Bykov, Baklanov of Astavjev hiertoe en natuur lijk de ook in het Neder landse vertaalde oorlogs dagboeken van Simonov en de politieke romans van Tsja- kovskij, Semjonov en Zjoe- kov. De Sovjetrussische schrijver die zich met de Tweede We reldoorlog bezig houdt, moet op de eerste plaats voor zich zelf uitmaken hoe hij de rol van Stalin inschat. Grigorij Baklanov, die in de jaren zes tig met zijn eerlijke psycholo gische beschrijvingen van menselijke gedragingen in de oorlog naam heeft gemaakt, zei kort geleden: Over Stalin hebben de Sovjetrussische oorlogsschrijvers verschillen de meningen. Volgens Bakla nov heeft Stalin met de liqui datie van de „beste Sovjetrus sische militaire strateeg maar schalk Toechatsjevskij en an dere talenten die met hem de dood in gingen" bedoeld zijn de zuiveringen in het le ger die Stalin in 1936/1937 ten uitvoer liet brengen de si tuatie in 1941 „aanzienlijk be moeilijkt". Alexander Tsja- kovskij, held van de socialisti sche arbeid en schrijver van de romans „Blokkade" en „De overwinning" is daarentegen zeer positief over Stalin, in wie hij de succesvolle veld heer prijst, die de Sovjet-Unie en het Rode Leger en die de na-oorlogse grenzen in Euro pa door zijn slimme onder- handelingstaktiek ten gunste van het socialisme heeft kun nen laten vastleggen. Goed en kwaad Het filmepos „Pobeda" (De Overwinning), naar Tsjakovs- kij's gelijknamige roman, is naast de documentaire film „Maarschalk Zjoekov blad zijden uit zijn leven" de be langrijkste Sovjetrussische filmproduktie die naar aanlei ding van het overwinningsju bileum gemaakt werd. De film beleefde op 19 april in 1300 bioscopen tegelijk zijn première en is een vier uur durende mengelmoes van do cumentaire en fictie. Volgens Tsjakovskii moet deze film de waarheid en niets dan de waarheid tonen en de waarheid is volgens Sovjetbegrippen altijd partij dig. Het kan derhalve niet verbazen, dat beide helden, de Sovjetrussiche journalist Vo- ronov en zijn Amerikaanse collega Bright, in het begin van de film, namelijk waar zij als jonge oorlogscorrespon denten de conferentie van Potsdam bijwonen, goede ka meraden zijn. Dertig jaar ïa- ter, wanneer beiden elkaar in de wandelgangen van de Con ferentie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa in Helsinki weer ontmoeten is het duideliik wie „goed" en wie „slechtis. De een toont gevoel voor verantwoordelijk heid en is waarheidslievend, de ander probeert de histori sche feiten in anti-Sovjetrussi- sche zin te manipuleren. In het spanningsveld tussèn beide hoofdfiguren recon strueert de film de conferen tie van de Grote Drie in Pots dam: Stalin, Churchill en Truman. Stalin, voortreffelijk vertolkt door de Georgische acteur Ramaz Tsjikawadze, komt in de film naar voren als de superieure, humoristi sche en evenwichtige onder handelaar en de grote redder van het Poolse volk. Dat over Stalins negatieve karakter trekken en daden slechts in een summier commentaar-ge wag wordt gemaakt, stemt menige Sovjetkijker af en toe tot kritisch nadenken. Ondanks het feit dat Stalin weer in het beeld komt kan men toch niet zeggen dat het overwinningsjubileum met een restalinisatie gepaard gaat. Dat in de afgelopen ja ren er in de Sovjet-Unie heel wat oorlogsfilms gemaakt zijn waarin Stalin een belangrijke plaats inneemt, is nu eenmaal niet te vermijden. Veel ernsti ger is het gevaar, dat een overdreven overwinningseu- forie in oorlogspropaganda omslaat, ook al is dit formeel bij de wet verboden. En natuurlijk komt het ook voor, dat de haat jegens de Duitsers, de voormalige vijan den, gewekt wordt bij diege nen die de oorlog niet eens hebben meegemaakt; bij de jeugd. Niet zelden gebeurt het dat Sovjetrussische kinderen, wanneer ze een Duitser ont moeten hem prompt „fascist" noemen. De volwassenen ma ken doorgaans echter een zorgvuldig onderscheid tussen „de Duitsers" en „de Hitler- -fascisten". Het is som3 ont roerend te zien hoe oorlogsve teranen in Minsk, Leningrad of Volgograd met groepen jonge Duitsers uit de Bondsre publiek over het verleden praten en over de mogelijkhe den voor een goede weder zijdse verstandhouding in het heden discussiëren» Er heerst niet alleen een overwinnings roes. ELFIE SIEGL Zonnig en sch de DE BILT Het wordt r gen volgens het KNM d van de beste dagen vi di week. De temperatuur |rj weliswaar niet zo hoogi h de wind neemt af ei*^ maakt voor het gevoelt uit. We bevinden ons mttel in een uitloper van een taj drukgebied ten zuidenjhe IJsland. Die uitloper trèffe de loop van de dag naam zuiden. De wind die vanjnc nog af en toe krachtig ist het noordoosten neemt d^fi af tot matig en draait najdi noordwest. Bij helder irc daalt de temperatuur van&u tot ongeveer 2 graden e^u gelijk treedt hier en daa( j de grond vorst op. |W Fn Morgenmiddag wordt hettre 12 graden en tot diep J middag is er volop zon. "J de avond kan vanuit hett, den bewolking binnendr» Donderdag en vrijdag tzo het weer bepaald doong snel in betekenis toenert depressie die naar mil -Noorwegen koers zet. Kj van het Noordpool-gebid komstige luchtmassa's A dan over ons land uitstrB Als het dan tot buien fl komen zijn het sneeuwt^ 's Nachts gaat het dan. vriezen, dicht bij de I moet met zware vorst ning worden gehouden. Weersvooruitzichten voli verse Europese landen, geldig voor woensdag eif derdag. Zuid-Scandinavië: zwaar bewolkt en plai buien. Middagtempe^ rond 4 graden. Britse Eilanden: enkele U Middagtemperatuur 6 aan de Noordzeekust 7 graden in zuid-Engelaip Ierland. f- Benelux: zonnige period enkele buien, mogelijl natte sneeuw. Plaatselijk vorst in de nacht, midd; peratuur van 8 graden Waddeneilanden tot 10 in België en Luxemburg Duitsland: wolkenvelden wicseld door zonnige pen Middagtemperatuur van- den in het noorden tot 1} den in het zuiden. Frankrijk: af en toe z( vooral donderdag nu ei regen. MiddagtempeT" van 9 graden in de Kar] ne tot 18 aan de Rivièraié

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2