„Ik weet het soms zelf niet: ben
ik nou Hollands of Indisch?"
3nst"
CcidócCoumnt
JVi
rijksmuseum
t>rgen
ingezonden
REGISSEUSE MAAKT STUK OVER POSITIE INDISCHE NEDERLANDERS
bioscopen
JrofLou de Jong openhartiger
an AVRO in „40 Jaar na dato"
Hi
Directie verwijdert boek
uit bibliotheek
SLEUTELS DIE OP ELK KARWEITJE PASSEN
Timdelerclub
speelde levens
echte moordzaak
I
I
£cidóc (Bowumt
Een-acterfestival in De Lier
ZATERDAG 20 APRIL 1985 PAGINA 13.
ifstads Jeugd
ieuwe Kerk
I HAAG Het Hofstads
Horkest geeft morgen het
ijkse concert in de Nieuwe
aan het Spui. Uitgevoerd
i Konzertsttick uit Tris-
'ynd Isolde: Vorspiel und
Liebestot van Richard
fier, het celloconcert van
kjlle Saint-Saëns met als
jt Floris Mijnders; de Hary
'k-suite van Zoltan Kodaly
[ot slot 'Ricercare' van
prik Andriessen.
dit concert gaat het orkest
aap het werk, omdat
dank zij financiële steun
Tde Oranje-Nassau groep,
Hofstads Jeugdorkest ko-
,{ie zomer deel kan nemen
^jiet concours van Jeugd en
i Wenen.
aar 1
ituiT®
jon
aai\HAAG De speciale te-
ie-uitzending over het
varjerdjarige Amsterdamse
a ^museum, die woensdag
oetlde omroepstaking de mist
k gg. wordt morgen op de
gezet. De film, die in een
fuur een impressie geeft
museumbezoek en in
g Were mate van de te vin-
kunstschatten, wordt uit-
n tjiden aansluitend aan Het
Voiool en begint derhalve
uur op Ned. 2. De uit-
Hejng is ook het startsein
enHe actie voor de aankoop
ïels'het portret van Haesje
den Cleyburg, geschilderd
och'Rembrandt. Dit schilderij
idetien miljoen gulden is het
ebljumgeschenk voor het
2 tqmuseum. Zes miljoen gul-
inmiddels binnen dank-
espjjdragen van het rijk en
aöedrijfsleven. Het publiek
Hi| de resterende 4 miljoen
én voor het portret bijeen-
pergen. In verband hiermee
VJ een landelijke prijsvraag
igjuden via de televisie. De
giaar daarvan wordt ko-
o&e zondag op TV bekend
kt. Overigens volgt er
n tweede uitzending, die
dag 28 april te zien valt.
ZOETERMEER/DEN
BOSCH „Indische
mensen in Nederland
hebben zich altijd op de
achtergrond gehouden. Ze
hebben de reputatie van
goed aangepaste Neder
landers. Waarom hebben
we ons zo stil gehouden,
waarom is dat zo ge
groeid? De integratie is
niet zo vlekkeloos verlo
pen. Het leek me goed
daar samen met mijn ei
gen mensen aan te wer
ken in mijn vak, drama".
Tanya Kolmus (27) uit Den
Bosch is de stuwende kracht
achter „Wij als tweede genera
tie", een voorstelling waarin
tien Indische Nederlanders
van 22 tot 43 jaar aan de hand
van korte scènes een beeld ge
ven van hun ervaringen met
de tweeslachtige positie waar
in ze zijn opgegroeid. Aan de
ene kant de vaak sterk aanwe
zige Indische cultuur, aan de
andere de opgave zo Hollands
mogelijk te zijn, zich zoveel
mogelijk aan te passen aan de
Nederlandse gebruiken en ge
woonten. Ze geven aan hoe
het hen is vergaan als opgroei
end kind en later als volwasse
ne in de Hollandse maatschap
pij. De culturele vereniging
„Nazaten Indische Nederlan
ders en Sympathisanten" (NI-
NES) organiseert morgen een
eenmalige opvoering van de
voorstelling in theater De
Graanschuur in Zoetermeer.
Tanya Kolmus behoort zelf
ook tot de tweede generatie.
Een kind van Indische ouders,
die in de vijftiger jaren naar
Nederland kwamen. De spelsi
tuaties die in „Wij als tweede
generatie" zijn opgenomen zijn
deels ook haar ervaringen.
„Om een eenvoudig voorbeeld
te nomen: in het stuk komt
een meisje voor dat voor het
eerst bij Hollandse mensen
gaat eten en daar wordt gecon
fronteerd met het eten met
vork en mes, terwijl ze niet
anders gewend is dat met vork
en lepel te doen. Dat is iets
watr ik zelf heb meegemaakt.
Daarna durfde ik bij anderen
alleen nog maar te eten met
vork en mes, zelfs als die men
sen een lepel gebiuikten. Ik
was veel te bang weer een fla
ter te slaan".
Veranderd
„Wij als tweede generatie"
gaat niet over de wrijvingen
die soms ontstaan tussen de
beide generaties, wel over de
soms veranderde houding ten
opzichte van de buitenwereld.
Tanya: „In het stuk legggen
we bijvoorbeeld twee situaties
naast elkaar. In eerste instan
tie een vrouw, die staat te ko
ken en die, als de buurvrouw
opmerkt dat het zo stinkt, zegt
dat ze dat ook vindt, maar het
alleen maar doet omdat haar
man dat Indische eten zo lek
ker vindt. Deze vrouw, wringt
zich in allerlei bochten om las
tige vragen over Indische ge
bruiken uit de weg te gaan.
Daarna is er een dergelijke
scène, waarbij degene die staat
te koken, juist wel vertelt over
Indische gebruiken en ge
woonten. Al met al levert dat
komische reacties op".
De elf scènes zijn in chronolo
gische volgorde gerangschikt.
Het spelprogramma begint met
de aankomst van Indische
mensen in het pension in Ne
derland, en volgt daarna hun
ervaringen en die van hun
kinderen. Het feit dat ze door
Nederlanders als anders wor
den gezien, wordt daarbij soms
pijnlijk duidelijk. Zoals in die
scène waarin een verpleegster
in opleiding, krijgt te horen
dat ze zo langzaam werkt,
maar dat dat wel begrijpelijk is
omdat ze Indisch is. Of het
meisje dat aan de ouders van
haar Holandse vriend wordt
voorgesteld en wordt gecon
fronteerd met de verbijstering
dat hij zo'n donker meisje
heeft meegebracht. Op waar
heid gebaseerde ervaringen,
die aantonen dat de integratie
van Indische Nederlanders
vaak minder pijnloos verliep
dan wel eens wordt gedacht.
Want hoe Nederlands ze zich
ook probeerden te gedragen.
hun omgeving bepaalde hun
positie in de Nederlandse
maatschappij.
Dubbel opgevoed
Tanya: „Je Kunt je nog zoveel
Nederlander voelen, maar als
de Nederlander zegt dat je het
niet bent, houdt het op. De
buitenwereld bepaalt wat je
bent. Je weet het soms zelf
niet: Hollands of Indisch. Je'
bent dubbel opgevoed. Aan de
ene kant die Indische opvoe
ding, aan de andere kant
steeds dat door je omgeving
opgelegde „wees zo Hollands
mogelijk". In het stuk laten
we zien, dat we nog steeds aan
het knokken zijn tussen dat
witte en dat zwarte gedeelte,
tussen de Hollandse en Indi
sche kant. Dat knokken wil
niet zeggen dat we ons zielig
voelen, of dat de voorstelling
zwaarmoedig is. Integendeel,
het is bij elkaar een vrolijk
stel, wat op een speelse manier
hun ervaringen naar buiten
brengt".
Tanya wijst erop dat de erva
ringen zoals die worden opge
voerd in „Wij als tweede gene
ratie" niet maatgevend zijn
voor alle Indische mensen van
haar leeftijd in ons land. „We
zijn niet representatief voor
alle mensen van de tweede ge
neratie. Er zijn misschien
mensen die het heel anders er
varen hebben. Den Haag, waar
veel Indische mensen wonen,
neemt een heel aparte plaats
in. Er zijn verenigingen van
Indische mensen, er gebeurt
vrij veel, maar dat is hier in
Den Bosch veel minder. Op
vallend is dat de mensen van
de groep, geen van allen lid
zijn van een Indische vereni
ging of club. Voordat ik met
het stuk begon had ik zelf ver
der ook helemaal geen contact
met Indische mensen, behalve
dan mijn familie. Het kan zijn
dat de Indische mensen in de
Haagse regio niet zoveel her
kennen in „Wij als tweede ge
neratie". Maar daar kunnen
we dan over praten, na afloop
van de voorstelling".
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I en II (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Beverly
Hills Cop (al); 18.30, 21.00. za. zo.
wo. ook 13.45. EUROCINEMA III:
The killing fields (12): 18.30, 21.15.
EUROCINEMA IV Amadeus (al):
20.00. za. zo. wo. ook 13.30.
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Beverley Hills
Cop; 24.00. EUROCINEMA II: Be
verley Hills Cop; za. 24.00. EU-
ROCINEMA III: Zwoele zonnetrip
(18); za. 24.00. EUROCINEMA IV:
Ondeugende meisjes (18); za.
24.00.
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Alice in Won
derland (al); za. zo. wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): 20.10 (al); 14.30,
19.00, 21.15. zo. 14.15. 16.30.
19.00, 21.15. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39. tel. 124130): The
killing fields (12); 14.15, 18.45.
21.15. Falling in love (al); Beverly
Hills Cop (al); De lokvogel (12);
14.30, 19.00, 21.15. Amadeus (al);
20.00. zo. ook 14.30. TRIANON
(Breestraat 31, tel. 123875): Being
there (al); 14.30, 19.00, 21.15. zo.
14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Sex in de hoogste klas
(16); 14.30, 19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELLING
REX: Het snelle slippertje (16);
vr. za. 23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr.
Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Top Secret (al); zo. 20.15.
ma. di. 19.00. The woman in red
(al); zo. 15.00. ma. di. 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I (Bad-
straat 30. tel. 01718-74075): Ghost-
busters; 14.45, 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: Bachelor party
(16); tijden zie City I. CITY THEA
TER III: Midnight express (16); tij
den zie City I. CITY THEATER IV:
De ijssalon (16); tijden zie City I.
behalve za. wo. middag.
KINDERVOORSTELLING
CITY THEATER: Tom en Jerry II
(al); za. wo. 14.45. LIDO THEA
TER: Vrolijke piraten van het sche-
teiland (al); wo. 14.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY:
Gremlins (al); Do. t/m zo. wo.
15.45. Electric Boogaloo (al); do.
t/m zo. 19.00. Cujo (16); do. vr. za.
21.15. di. wo. 20.00 Storia di Piera
(16); zo. 21.15. ma. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Kuifje en de Zonnetempel; do. t/m
zo. 14.00. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA: Red danw
(12); do. t/m zo. 20.00. Over the
Brooklyn bridge (al); ma. t/m wo.
20.00.
KINDERVOORSTELLING
De onvoorstelbare tocht (v.a. 6 j.):
za. zo. wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel.
463500):,,2010" (al); 14.00, 18.45.
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ASTA 2 (Spui 27. tel.
463500): The killing fields (12);
13.45. 18.45. 21.30. ASTA 3: Las
Bicicletas son para el Verano (al);
14.00, 19,00, 21.15. zo. 13.30,
15.45, 19.00. 21.15. BABYLON 1
(naast Centraal Station. tel.
471656): Amadeus (al); 14.00.
20.00. BABYLON 2: Stop making
sense (al); 14.00. 19.00. 21.15. zo.
13.30. 16.00. 19.00. 21.15. BABY
LON 3: Micki A Maude (ai); 14.00.
19 00, 21.15. zo 13.45, 16.15.
19.00. 21.30. CINEAC 1 (Buiten
hof 20. tel. 630637): Beverly Hills
cop (al): 14,00. 18.45, 21.30. zo.
13.15. 16.00, 18.45, 21.30. CINE
AC 2: Purple rain (al); 18.45, 21.30.
do. vr. ma. di. ook 14.00. CINEAC
3: De uitroeier (16): 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45.
21.30. EURO CINEMA (Leyweg
910, tel. 667066): You only live twi
ce (12); ma. di. do. zo. 14.00, 20.00.
vr. 14.00. 19.00. 21.30. za. 19.00.
21.30. wo. 20.00. METROPOLE 1
(Carnegielaan, tel. 456756): A pas
sage to India (al); 14 00. 20.15.
METROPOLE 2: Duin (12); 14.00.
18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00.
18.45. 21.30. METROPOLE 3:
Falling in love (al); 14,00. 18.45.
21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45.
21.30. METROPOLE 4: Micki A
Maude (al); 18.45, 21.30. METRO-
POLE 5: De lokvogel (12); 14.00.
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00.
18.45. 21.30. ODEON 1 (Heren
gracht 13, tel. 462400): Beverly
Hills cop (al); 13.45. 18.45. 21.30.
zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30.
ODEON 2: Bachelor party (12);
13,45, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45. 21.30. ODEON 3:
City heat (12); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30.
ODEON 4: Ladyhawke (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ket
tingstraat 12b. tel. 656402): Zijden
slipjes (18); 12.00 tot 22.30. zo. v.a.
13.30. LE PARIS 2: Heaven's
touch (18); 12.15 tot 22.45. zo va
13.45. vr. za. 22.45. LE PARIS 3:
'n Paradijselijke droom (18); 12.30
tot 23.00. zo v.a. 14.00. vr. za.
23.00. PASSAGE (Passage 63.
tel. 460977): Repo man (16); 14.00,
18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00.
18.45. 21.30. HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1
Stranger than paradise (16); 19 45,
21.45. Zaal 2: Topper takes a trip;
do. 19.30, 21.30. Population one;
vr. 19.30. 21.30. Massacre at cen
tral high; za. 19.30, 21.30 De blan
ke slavin; zo. 19.30, 21.30. Titicut
follies; ma. 19.30. Racetrack; ma.
21.30. Alambrista; di. 19.30. The
ballad of Gregorio Cortex, di.
21.30. The connection; wo. 19.30.
Ornette: made in America; wo.
21.30.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 2: Assepoester za. wo.
14.00. zo. 13.15. 16.00. EUROCl-
NEMA: Billie Turf haantje de voor
ste; za. wo. 14 00. METROPOLE
4: Assepoester; za. wo. 14.00. zo
13.15, 16.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Beverly Hills cop (16);
za. 00.15. CINEAC 2: Purple rain
(16); za. 00.15. CINEAC 3 Top
secret! (16); za. 00.15. EUROCI-
NEMA: De hitte van 'n zomer (18);
za. 00.02.
i j
'ERSUM Prof. dr.
de Jong van het
instituut voor oor-
locumentatie komt
wat openhartiger
in de documentaire
lO-reeks „40 J^ar na
waarover onlangs
iodige moeilijkheden
tonden, dan de
lO-mensen, die voor
serie verantwoorde-
ijn. Algemeen direc-
Wibo v.d. Linde wil-
:n deel van de tekst
ippen, waarin weinig
ids wordt gezegd
AVRO-oprichter
m vogt, wiens hou-
tegenover de Duitse
er zonder meer ver-
ilijk is geweest,
begint de eerste afle-
*g van deze serie op Ned.
21.40 uur over de vraag
If wat fout of goed was in
d/^dog. In dit eerste deel
een algemeen overzicht
:n. De complicaties tus-
AVRO én prof. de Jong
„inden over het tweede
f"tdat zaterdag 27 april op
-therm komt.
tweede deel onder de ti-
urflet gerucht", handelende
iJde media in de bezet-
o-Jijd, wordt spaarzaam ge
smaakt van de kwalijke
in Willem Vogt. Toch is
rer genoeg bekend. Bij-
:ld toen de VARA van
itter kreeg opgedragen
portage te verzorgen
in propagandadag van
B en deze omroep alles
^rde om er onderuit te
?n. Bij de VARA kwam
onverwacht de melding
binnen, dat ze kon afzien van
de reportage, omdat de AVRO
al had aangeboden die te zul
len verzorgen. Willem Vogt
was het ook die daags na de
bezetting alle joodse medewer
kers ontsloeg.
Over dergelijke zaken 'bestaat
geschreven materiaal, dat de
AVRO-makers Ineke Hilhorst
en Koos Groen niet hebben
willen gebruiken. Wel weten
zij prof. de Jong tot een open
lijke spijtbetuiging te krijgen
als wordt gevraagd naar zijn
activiteiten voor Radio Oranje,
die vanuit Londen opereerde
tijdens de oorlogsdagen. Hem
wordt rechtstreeks de vraag
gesteld, of hij heeft geweten
van de massamoorden in de
concentratiekampen. Ja, daar
heeft hij van geweten. Waar
om daar in zijn uitzendingen
dan geen melding van ge
maakt? Zijn antwoord: Het
ging om rapporten die geheim
gehouden moesten worden,
omdat de gegevens daarvoor
uit de kampen gesmokkeld
waren en omdat bij publicatie
daarvan de levens van die
mensen gevaar liepen. Prof.
Lou de Jong letterlijk: „Ik heb
vijf jaar deel uitgemaakt van
de redactie van Radio Oranje.
Ook al kwamen die gegevens
uit geheim te houden materi
aal, ik had deze zaak minstens
in discussie moeten brengen in
de redactie en althans een deel
naar buiten moeten brengen.
Ik ben mij ervan bewust in
deze zaak niet zuiver te heb
ben gereageerd".
Verzetslieden in die jaren had
den trouwens evenzeer gewe
tensproblemen: „Je moest din
gen doen die normaal zijn in
kringen van misdadigers". De
vraag wie fout is geweest
blijkt gemakkelijker te stellen
dan te beantwoorden. Alle uit
zendingen zullen worden ge
volgd door studiodiscussie.
TON OLIEMULLER
NIJMEGEN De directie van de openbare bibliotheek De Lin-
denberg in Nijmegen heeft de verhalenbundel „Verhalen van
alledaagse waanzin" van de Amerikaanse schrijver Charles Bu-
kowski uit haar boekenbestand verwijderd. Zij heeft dit gedaan
op verzoek van een lezeres. De colofon van het boek vermeldt
dat het gaat om „schokkende en ongekuiste belevenissen van
een aantal mensen aan de zelfkant van de Amerikaanse samen
leving". Volgens adjunct-directeur A. Hilderink is hier sprake
van een sadistisch, zelfs fascistisch boek, waarin bevolkingsgroe
pen gediscrimineerd worden. Overigens kan het boek op ver
zoek toch geleend worden, het staat alleen niet meer op de boe
kenplanken.
Wanneer u een nieuwe abonnee aanbrengt hebt u als dank
daarvoor de keus uit drie handige mini-gereedschapsets:
A) 5 dopsleuteis, B) 5 steeksleuteis, of C) 6 schroevedraaiers.
Heel handig voor het fijne werk.
Kunt u meerdere mensen enthousiast maken voor deze fijne
avondkrant, dan kunt u evenzovele gereedschapsets uitkiezen.
De nieuwe abonnee wordt ook hartelijk door ons onthaald:
deze krijgt de krant de eerste twee weken gratis.
Noteer als nieuwe abonnee per:
NAAM: ADRES:
1
POSTCODE/PLAATS:
TELEFOON:
IDeze ontvangt de eerste twee weken de krant gratis.
Daarna wordt het abonnement betaald per: kwartaal
automatisch per maand
jaar
Stuur als dank gereedschapset A B C naar:
NAAM:
ADRES:
De Timdelerclub waagde zich
gisteravond aan een genre, dat
afwijkt van wat de groep zijn
publiek normaal voorschotelt.
In plaats van een blijspel vol
verwikkelingen bracht het ge
zelschap een „moordzaak in
drie bedrijven", geschreven
door Ayn Rand: „De nacht
van de zestiende januari".
Dat wil bepaald niet zeggen,
dat er geen verwikkelingen
waren; voordat de van moord
op haar werkgever verdachte
Karen Audre werd vrijgespro
ken, werd de toeschouwer
overspoeld met een zee van in
triges. Liefde, geld, macht, en
persoonsverwisselingen speel
den hun ingewikkelde rol in
het verhaal, waarvan het pu
bliek steeds meer te weten
kreeg.
Het bezwaar van dit genre is,
dat de voorstelling al snel sta
tisch kan worden: de rechts
zaal biedt als plaats van han
deling weinig mogelijkheden
voor een fantasievolle behan
deling van decors en kostume
ring. Zo'n stuk moet het heb
ben van de spanning die uit
gaat van de reconstructie van
de gebeurtenissen, en van de
inleving in de al of niet sym
pathieke karakters. Een voor
waarde daarvoor is, dat de
sfeer van de rechtszitting
strikt gehandhaafd moet blij
ven.
De Timdelercub is in dat laat
ste volledig geslaagd, en heeft
ook een statische opvoering
weten te vermijden. Door iury
en getuigen vanuit de zaal op
te roepen, kreeg die het ka
rakter van een publieke tribu
ne. Af en toe stormde er ie
mand met uiterst belangrijke
informatie naar voren, wat de
levendigheid van de voorstel
ling zeer ten goede kwam.
De conflicten tussen de offi
cier van justitie en de advocafe
van de verdachte deden dat
ook. Nico van Leeuwen bleef
waardig en karaktervol in zijn
rol als gezagsdrager, en kreeg
heftig tegenspel van Magda de
Frel als de soms wat driftige
advocate. Jeanette Steinër
speelde als verdachte emotio
neel verreweg de moeilijkste
rol, en bleef zelfs in haar huil
buien knap overeind. Voor de
humor in de voorstelling zorg
den Riet Krispijn-de Wolf en
Henk v. d. Reijden met veel
succes.
In de getuigenverhoren viel
begrijpelijkerwijs wel eens een
verkeerde naam. en daarnaast
was het onbevredigend dat het
stuk met de vrijspraak een
nogal slap einde had. Teveèl
losse eindjes bleven nog over.
zoals de vraag wie de moord
nu echt gepleegd heeft. Maar
dat deed er niets aan af dat de
Timdelerclub terecht eer in
legde met deze consequente
voorstelling.
DICK VAN TEYLINGEN
POSTCODE: PLAATS:
Stuur de bon ingevuld aan de Leidse Courant, Antwoordnummer 998, 2500 VD Den Haag
(postzegel niet nodig).
DE LIER Tien Westlandse amateurtoneelverenigingen hou
den op 9, 10 en 11 mei in het gebouw „De Rank" in De Lier een
een-acter festival. De groepen komen uit Naaldwijk, De Lier.
Wateringen, Monster, Poeldijk, Honselersdijk en 'sGravensan-
de Op het programma staat onder meer „Het kind" van Her
man Heyermans.
Mr „5"
Na het grote succes op het
Amsterdams Blues Festival op
29 maart in de Meervaart
treedt zondagmiddag om drie
uur op in de Haagse Jazz Club
aan de Papestraat 32 Mr. ,,B"
Mark Braun. Hij speelt De
troit pianoblues en boogie
woogie/whistle. Het optreden
van Mr. „B" belooft een at
tractie te worden. Mark
Braun. die al jong belangstel
ling kreeg voor de piano ais
muziekinstrument. ontwik
kelde snel zijn voorkeur voor
de pianoblues en boogie woog
ie. ingegoten door vaklieden
als Yancy, Ammons. Lewis en
Johnson. In 1984 kwam
Braun voor het eerst naar Eu
ropa. waar hij door zijn bij
zondere uitvoeringen de aan
dacht op zich vestigde.
Pim
De Stichting Jazz in Den
Haag haalde naar theater Pe
pijn het trio Pim Jacobs, met
zang van Rita Reys. Het trio
van Pim bestaat uit Pim-zelf
aan de piano, Ruud Jacobs bas
en Peter Ypma slagwerk. Zij
treden op om drie uur. Zoals
bekend mag worden veron
dersteld. neemt Rita Reys al
lang een aparte plaats in on
der de Nederlandse zangeres
sen. Ook buiten onze grenzen
kent men haar als Europe's
first lady of jazz".
Prat a
Ook op zondag en eveneens
onder het kopje „Jazz in Pe
pijn treedt op, maar dan om
21.00 uur, Trans-Atlantic
Brazil" van Paulo Prata. Pra-
ta. ..meester, van het ritme",
leidde een sambaschool met
1000 leden, waarmee elk jaar
de grote optochten tijdens het
karnaval worden verzorgd,
het belangrijkste festival in
Brazilië. Na verscheidene ke
ren in Europa op toer nee te
zijn geweest, vestigde Paulo
PraLi zich eind 1980 voorgoed
m Nederland. Hij treedt re
gelmatig in Pepijn op. Met
zijn groep zorgt hij steeds voor
een opwindend ritme