ndré Yolten toont „zijn ad in Kröller- Müller Nederlandse filmwereld barst an schijnprofessionalisme r>r> DEREEN HAD MIJN WERKEN KUNNEN MAKEN" IEO VAN GOGH: „Beest van de cinema" over Wolkers-fihn „Terugnaar Oegstgeest géén plat realisme dagpuzzel CcidoeSouoant WOENSDAG 17 APRIL 1985 PAGINA 19 lg V{ aje°)e Hilster. Gitaar-recital Nelly de Hilster DEN HAAG De gitariste Nelly de Hilster, die op haar zeventiende op dit instrument docente werd aan de mu ziekschool in Eindhoven, geeft zater dagavond 27 april een recital in Dili- gentia. Nelly studeerde aan het Con servatorium in Tilburg en volgde vier zomercursussen aan het conservatori um van Nice onder leiding van Ida Presti en Alexander Lagoya. Nelly de Hilster die een studiebeurs ontving van de Franse regering en in Frank rijk verscheidene keren voor de radio optrad, is ook via de Nederlandse om roep regelmatig te beluisteren; zij maakte enkele grammofoonplaten. Ramses Shaffy. Ramses Shaffy in Diligentia DEN HAAG Ramses Shaffy geeft vrijdag 26 april voor het eerst sinds lange tijd een solo voorstelling, in Diligentia in Den Haag. In het programma zingt Shaffy naast een aantal bekende nummers ook een groot aantal nieuwe liedjes, ge baseerd op zijn toetreding tot de Bhagwan-gemeenschap. Ramses Shaffy zal na zijn solo toernee langs de Nederlandse podia volgend jaar weer sa menwerken met Liesbeth List en het trio Louis van Dijk. Zijn optreden in Diligentia be gint volgende week vrijdag om 20.15 uur. Charlie Parker-trofee voor beste muzikanten North Sea Jazz DEN HAAG De internationale jazz-prijs van het North Sea Jazz Festival, die zoals wij eerder meldden voor het eerst dit jaar wordt uitgereikt, zal worden vernoemd naar de in 1955 overle den jazz-musicus Charlie Parker. De trofee krijgt de vorm van een gestyleerde vogel, die Parkers bijnaam „Bird" symboliseert. Het beeldje wordt ontworpen door de Haagse beeldhouwster Thea IJdens. Het is de bedoeling de prijs ieder jaar uit te reiken. Er zullen op het jazzfestival vier Charlie Parker trofeeën wor den uitgereikt. Twee ervan gaan naar Nederlandse jazzmusici- /groepen in de categorieën traditionele jazz (oude stijl, main- straem, bebop) en actuele jazz (avant garde, experimenteel, free jazz). De derde onderscheiding gaat naar een Europese musicus of groep en de vierde naar een musicus of groep afkomstig van buiten Europa. De jury bestaat uit Tom Beetz. Aad Bos. Willem Bruring, Eddy Determeyer. Frank van Dixhoorn, Ruud Kuyper. John Oomkes. Han Reiziger, Paul van Schaik, Bert Vuysje en Dick de Winter. D( kan med( ae: (ILO „Mijn wer- »an in verschillende verspreid over zo- I hele wereld. Over- r en ze deel uit van omringende stede- jundige architec- ïet leek me aardig t elk van de kunst- ["ln met de omgeving LX' ze een plaats heb- laquettes te maken .anaib'j elkaar te Plaat' de jjeen tentoonstelling, ovjzeg het niet om op de cieppen, maar dan ge Ée een soort André en j-stad. Je haalt als stu^Jes sta<^ van en nergens van- Sun enige relatie is te bitoevallig kunstwer- ;ls vin mij staan. Al die iXelerstad-met-kunst een keer bij elkaar Delf'- aaffj woorcj 1S André Vol- deJ. Hij was verantwoor- *Voor de omvangrijke 'ichting rond het Jaar- pnerescentrum in t ontwierp een fontein Duitse Duisburg en maakte talloze kunstwerken in steden over de hele wereld. Altijd in samenhang met de het werk omringende stede- bouw. Tot 28 mei is het werk van deze Amsterdamse beel dend kunstenaar te zien op een expositie in het Kröller- Müller Museum op de Hoge Veluwe. Onder het motto „André Volten 1:100" staan voorbeelden van zijn werk overzichtelijk gerangschikt in maquettes. André: ,,Die titel heeft veel minder met schaal te maken dan veel mensen denken. Hij heeft te maken met wat ik van honderden mensen heb gekregen en ver werkt tot monumenten, die ik vervolgens aan weer andere honderden heb gegeven. Want ik krijg het voedsel voor mijn ideeën van de mensen die me omringen en van de opdracht gevers. Het resultaat is een kunstwerk, dat een plaats krijgt temidden van de ge meenschap". André Volten bezoekt zijn mo numenten regelmatig. Niet om ze nog eens te bewonderen, maar om te kijken of de ge meenten waarin ze staan zor gen voor een goed onderhoud. „Het stoort me als ik zie dat m'n werk ontluisterd wordt door vormen van verval. Het gaat me trouwens niet alleen om de technische staat van mijn werken, maar misschien nog wel meer om hun maat schappelijke positie temidden van de mensen. Ik wil zien hoe men er mee omgaat en hoe de werken zich in de maatschappij eventueel ont wikkelen". Hij noemt zijn werken gesta mel, „en mijn gestamel en ge stotter moet niet ook nog eens verbasterd worden. Een werk dat in strakke vormen is opge bouwd, mag geen verminkin gen oplopen door verzakkin gen of beschadigingen. De din gen staan tussen ons in, tussen de mensen en de gebouwen en tussen de mensen en de ma ker. Daardoor hebben we met elkaar te maken. Het stoort me als mijn bijdrage aan die relatie er onbedoeld verminkt bij staat". Kind „Gelukkig zijn al mijn werken zodanig gemaakt, dat iedereen ze had kunnen maken". André Volten zegt het als het gezeur ter sprake komt van mensen die met name bij moderne beeldende kunst komen aan zetten met de opmerking dat hun zoontje van drie „zoiets" ook kan maken. Inderdaad kunnen zoontjes van drie vaak tekeningen maken die lijken op kunstwerken van echte kunstenaars. Het beroerde is meestal dat de vader of de moeder van dat beroemde en beruchte kind van drie, „zo iets" niet, of niet méér kan maken. André Volten: „Wat zou mooi er zijn dan dingen te kunnen maken die een kind van drie maakt. Want wat staat zo'n kind nog benijdenswaardig dicht bij de natuur en bij het „paradijs" en bij alles wat oor spronkelijk en waarachig is. Daar kunnen wij volwassenen toch alleen nog maar naar hunkeren. Godzijdank zijn er kunstenaars die af en toe de brug tussen dat „paradijs" en de wereld waarin we leven, kunnen en mogen slaan. Daar om hebben we kunstenaars zo hard nodig, zeker in de maat schappij waarin we thans le ven". Vriendenboek Hij is in februari zestig gewor den. „Een bijkomstigheid", noemt hij dat. Maar zijn vrien den en kennissen hebben de André Volten bij een deel van de ma quettes die tot 28 mei in museum Kröller-Müller in Hoenderlo te zien zijn. Het zijn ma quettes van kunst werken die op tal van plaatsen in de wereld temidden van de hen omrin gende architectuur een plaats hebben gekregen. verjaardag aangegrepen om een vriendenboek samen te stellen. Een schitterend ca deau. Het bevat een groot aan tal zeer persoonlijke „liefdes brieven", waaruit in allerlei toonaarden grote waardering voor André Volten als beeld houwer en als mens spreekt. Velen van die honderden la ten in het vriendenboek mer ken hoezeer ze de samenwer king met André en Sophie op prijs hebben gesteld. Henk de By bijvoorbeeld: „Over de kunst van André Volten valt niets te zeggen. Of beter: qver grote kunst valt niets te zeg gen. Maar we leven in een verbale cultuur en daarom ge beurt het toch, want in den be ginne was het woord". Verderop stelt een vriend en bewonderaar vast: „Het werk van André is steenhard en flu weelzacht. gereserveerd en in dringend, koel en vol emotie. En daarom hou ik van jou en van je werk". André: „Ik ben een bevoor recht mens. Want ik mag door m'n werk leren weten waar aan ik werk. En die situatie verandert van moment tot mo ment. Maar dat is een gevolg van het feit dat m'n leven per moment een eenmalige zaak is. Het is een kwestie van de altijd weer terugkerende vra gen: waar kom ik vandaan, waar ben ik en waar ga ik heen? Wat trek.ik uit anderen, hoe verwerk ik dat en wat geef ik de anderen terug? Het houdt me bezig, want ik wil dan wel kapot, maar niet aan niks. Dat ik besta is dankzij dë anderen. En zo moet je ook te gen de titel van de tentoonstel ling aankijken". André Volten is verzot op (schaken. Een goede schaak vriend had hij jarenlang aan Bram van Heel, een van de di recteuren van WMF-Werk- spoor. In het vriendenboek be schrijft Van Heel dat hij An dré ooit heeft horen zeggen dat metaal hem de beste moge lijkheid geeft om uit te druk ken wat aan de orde is. André zegt daar nu over: „Roestvrij staal heeft een tolerantie van nul. En dat is wat ik in al m'n beperktheid ben. Een nul. maar dan in diezelfde zin als het ontbreken van tolerantie bij roestvrij staal. Daar bete kent het dat het geen marge toelaat. Er kunnen dus geen onduidelijkheden zijn over wat ik wil zeggen. Ik zeg iets en dan verantwoord ik het ook, of ik zeg het niet, omdat ik het niet weet". HAAG Hij werd (ntekoppen al „het van de Nederlandse a" genoemd, zijn op- I in de tv-program- De Uitkijk" en RUR zaakte vorig jaar it huizenhoge dei- in het Nederlandse jvertje: Theo van Hij werd om zijn ferende houding tweigerd op de Ne- jdse filmacademie,; inmiddels is hij wél n derde film en eer- erkelijk grote pro toe: „Terug naar [eest" naar het boek In Wolkers. )ghs (inderdaad familie jschilder) tweede speel den dagje naar het gaat nu pas in Haagse •- re in het Filmhuis aan Ïjieweg. Laat, vooral ge- t feit dat de film opge- g is „in en om de Resi- Als goedmakertje is pn Gogh zaterdagavond _j ilijk aanwezig om na de j avondvoorstelling het - i te woord te staan, pe prijs stelt op een pit- bversatie een „must", p hoeft Theo van Gogh ft te sporen tot een leu- ïraak. Hij heeft ze in de t varianten paraat. Wat len van deze: „De Ne- Ise filmwereld zit vol rofessionalisme van g| die zo graag filmma- Spelen om er in de brui- tg over te kunnen zeu- Van Gogh nooit gezien, p soort afweerhouding |wd door verhalen uit f ide hand over zijn op- jruzie's met collega's en En ik had nog nooit m van hem bekeken, ltste blijft het belang- [zie elders op deze pagi- iar ook Van Gogh zelf hi mij best. Hij provo- feet natuurlijk donders at een leuke uitspraak r het is wel zo dat hij lelijk heeft. De meeste &nde filmers zullen hun louden - je weet tenslot te nooit wie je weer tegenkomt - maar de 27-jarige Van Gogh zegt gewoon wat-ie denkt. En dat met een zelfverzekerde eerlijkheid die niet gespeend is van humor. Hij treedt je bru taal zonder .poespas tegemoet, slordig blond krullenhoofd, blauwe ogen, en als je zegt dat je Cas Enklaar zo goed vond als de alcoholistische vader die met z'n dochtertje op stap gaat in „Een dagje naar het strand" poneert hij daartegenin: „Ik vond juist dat kleine meisje erg goed. Dat is zonder enige, sentimentaliteit gefilmd. En je kan dat anders doen, kijk maar naar „Ciske de Rat". Stroopwafel We beginnen bij „Terug naar Oegstgeest": „Daar kan ik na tuurlijk nog niet veel over vertellen. Bovendien, als ik daar nu interviews over ga ge ven, krijg ik straks als de film uitkomt geen woord meer in de krant. In elk geval zal het niet van dat .platte realisme worden als in Ate de Jongs Wolkers-verfilming „Branden de liefde". Want dat was vre selijk. Die Ate de Jong zat in de jury voor de Hollandse film week in New York en die sprekende stroopwafel heeft tegengehouden dat „Een dagje naar het strand" daar gedraaid werd. Ik ben met m'n Heeres- ma-film onder m'n arm naar Jan Wolkers op Texel gegaan en die zag me wel zitten. Ik denk dat de film zo'n ander half miljoen zal gaan kosten. Misschien dat we in het najaar beginnen, maar er zijn nog zo veel onzekere factoren. Ik moet bijvoorbeeld drie kinde ren hebben van 8, 13 en 16 die ook nog op elkaar moeten lij ken om de diverse levenssta dia van de hoofdfiguur te spe len. Kom daar maar 'ns an. Ik ben wel net terug uit Katwijk waar ik naar locaties gekeken heb. Ook al zo'n badplaats die ze compleet aan 't vernielen zijn. De paar leuke plekken die ik gevonden heb, zullen te gen de tijd dat we gaan filmen vast vakbekwaam tegen de grond gewerkt zijn. En ver vangen door van die bouwsels Brouwer en Haig Balian van de Movies doen de produktie. En dat vind ik toch een mooie erkenning voor iemand die ze ven jaar geleden voor de film academie werd geweigerd. Het zal de moeilijkste film worden die ik gemaakt heb, met al die flashbacks. Maar ik zal me in elk geval aan het boek hou den. In Nederland heerst het misverstand dat je een boek moet veranderen als je er een film van maakt. Schrijf dan een eigen scenario, denk ik dan. Je kiest een boek toch omdat je het bewondert? Dan ga je toch niet het einde ver anderen of iets dergelijks?" Japan Mooi moment voor een over stapje naar „Een dagje naar het strand". Theo van Gogh: „Het is een hommage aan het boek. Heeresma spreekt de commentaarstem, en de laatste zin van het boek laat ik in ti tels in beeld zien. Omdat het een prachtige zin is, en omdat ik dan nog eens benadruk: dat was 't boek. Ik zie best waar we fouten gemaakt hebben, maar ik vind het toch een ge slaagde film. Dat-ie al acht maanden met een aantal ko pieën in roulatie is in allerlei filmhuizen in Nederland zegt genoeg. Hij gaat straks op het filmfestival van Tokyo draai en en krijgt daarna een roula tie in Japan. De dialogen heb ben we zo uit het boek gelicht. Ze zijn niet makkelijk en Cas Enklaar doet het echt voor treffelijk. Maar we hebben dan ook twee maanden gere peteerd voor we begonnen te filmen. Ik vind dat je dat moet doen. Bij de Nederlandse film is het vaak iets van: we zien wel of de inspiratie komt bij het draaien. Zeker die rol van Cas Enklaar, die steeds dron- kener moet worden, dat is ont zettend moeilijk om te spelen. Je neemt die scènes niet in de logische volgorde op. Zo'n dronkenschap is een complete puzzle. Enklaar doet dat fan tastisch. Hij had de prijs voor$ de beste acteur moeten nebben tijdens de Filmdagen in Utrecht. Maar ze denken hier dat alleen Gerard Thoolen kan acteren". Eikel Heeresma's boek „Een dagje naar het strand" kreeg vele ja ren geleden de aandacht van Roman Polanski, maar uitein delijk maakte diens vriend Si mon Hereira de film. „Die moet zo slecht geweest zijn dat ze hem hier nooit hebben ver toond. Ik heb hem in elk geval niet gezien" zegt Van Gogh. Over Heeresma, die een slech te naam kreeg door zijn ca priolen in uitgeversland, van hem niets dan goeds: „Heeres ma heeft zich zeer correct aan alle afspraken gehouden. Theo Sontrop, directeur van de Ar beiderspers heeft eens iets ge zegd als „waar Heeresma zijn hoeven zet, zal nooit gras meer groeien". Dus ik dacht: laten we die pseudo-dichter uit het boek eens een gedichtje van meester-dichter Sontrop mee geven. Dat werd „De eikel spreekt". Die dronken dichter wordt al cynisch neergezet door Heeresma, en ik laat hem dan ook nog eens bij het cite ren aan z'n kruis krabbelen. Dus ik zag tot mijn grote ge noegen Sontrop briesend van woede weglopen bij de pre mière in Kriterion vorig jaar. Hij heeft me nog wel een briefje om betaling gestuurd. Ik heb hem een affiche van de film teruggezonden." Hondje uitlaten Naast Cas Enklaar gebruikt Van Gogh een enkele beroep sactrice, maar vooral ama teurs. „Mensen die ik ken uit de kroeg en van het hondje uitlaten" zegt hij. „Trouwens de hele technische crew be staat uit amateurs. Allemaal mensen die nooit de filmaca demie hebben gehaald. Vrien den met wie ik steeds gewerkt heb sinds mijn eerste film „Lüger", zoals cameraman Willem Verboom (camera) en Serge Everdepoelen^ (licht)". Van Gogh droeg „Een dagje naar het strand" op aan Gied Jaspers. „Want" zegt hij, „toen ik „Lüger" gemaakt had en ik kreeg al die kwaaie reacties als zou de film fascistisch zijn en kwamen alle dierenliefheb bers in actie omdat er twee ka tjes de wasmachine ingaan - al gebeurde dat natuurlijk niet werkelijk - is Gied Jaspers de film komen zien en hij heeft gezegd: Jij moet doorgaan met filmen. Hij heeft gezorgd dat ik verder kon werken". „Je ziet de Nederlandse filmwe reld dus niet zo zitten" vat ik nog eens samen. „Nou, dat zeg je dan zeer diplomatiek" komt meteen Van Goghs reactie. Zijn kreet over het schijnpro fessionalisme volgt. „En dan bedoel ik niet mensen als Dick Maas en Ruud van Hemert. Maar hoe kan je nou met de oorlog als historie op de ach tergrond een film maken als „De ijssalon"? Frenkel Frank had gewoon tv moeten blijven maken. En „Wildschut". Zoge naamd Amerikaans. Nou, elke C-film uit Amerika is honderd keer beter. Als je stunts doet, moet je gewoon goeie stunt mensen hebben. Dat ik inder tijd zo kwaad werd op „De grens" van Leon de Winter, was omdat die film aangekon digd werd als „on-Neder- lands". Gesubsidieerd naar Portugal op vakantie gaan en dan een film maken die slech ter is dan de slechtste Neder landse film, en dan nog die pretenties! Wat is dat trou wens, on-Nederlands. De Zweedse film werd indertijd beroemd, omdat het een Theo van Gogh, met „Terug naar Oegstgeest" aan zijn derde film toe: „Toch een mooie erkenning voor iemand die geweigerd is voor de Filmacademie". Zwéédse film was. Ik denk dat je in het buitenland verder komt met een herkenbare Ne derlandse film, dan met iets dat je eigenlijk toch nooit kan namaken". Films waar hij dan wél van houdt, déór wilde ik heen. Van Gogh: „Een film als „Brazil". Daar worden echt nieuwe dingen met video technieken gedaan, geen „Starwars" toestanden. En die film geeft een visie op de we reld, zeer zwart, maar toch met humor. Je weet niet of je lachen of huilen moet. En het gaat over iets wezenlijks. Over ons. Over een droom die kapot gemaakt is". „Mijn film wil niet meer zijn dan-ie is. Het verhaal van een alcoholist die in dat dochtertje zijn laatste houvast ook nog kwijt raakt. Een verfilming van Heeresma. niet meer en niet minder Met de haat van Heeresma voor mensen en te gelijk die toon van medelijden eronder. Een kleine film. geen film voor een groot publiek, al vertelt-ie een verhaal van A naar Z. Maar hel woordge bruik is daar te ongewoon voor". Het wachten is nu op Wolkers' „Terug naar Oegstgeest". Een spannende zaak Theo van Gogh „Het moet iets krijgen van Ajax-Feijenoord". BERT JANSMA Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN OEN RUN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- slraat 6. tel. 01720-20800): Amadeus (al); 13.30. 20.30. EUROCINEMA II: De vereer ders van Saint Tropez (16); 18.30. ma di. ook 14.00. EU ROCINEMA III Hot bubblegum, dikke liefde (12); 13.45. 18.45. 21.00. EUROCINEMA IV: The killing fields (12); 18.30. 21.15. KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA I: Alice in Wonderland (al); wo 14.00 LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): City heat (12); 14.30. 19.00, 21.15. LIOO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): The killing fields 12); 14.15, 18 45. 21.15. Falling in love (al), Beverly Hills Cop (12); A soldiers story (al); 14.30, 19.00. 21.15. Amadeus (al); 20.00. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): The Key (12); 14.30. 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414): Jong en op drift (16); 14.30. 19 00. 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-12800): Gremlins (al); ma. di. 21 30. Purple rain (12); za. 16.00. 20.15. 20.15. ma di. 19.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Ghostbusters; 14.45. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Wildschut (12); tijden zie City I. CITY THEATER III: The termi nator (16); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Vlucht uit New York (16). 19.00. 21.15 KINDERVOORSTELLING CITY THEATER: Vrolijke pira ten van het schateiland; 14 45. LIDO THEATER: De Gouden zeehond (al); wo. 14.30 VOORSCHOTEN GREENWAY Gremlins (al); ma. dL wo. 19.00. Under fire (16). di. wo. 21.15 Un dimanche a la campagne (16); ma. 21.15 KINDERVOORSTELLING Annie. 15.45 uur DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500):Duin (12); 13.45. 18.45. 21.30. ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500): The killing fields (12); 1400. 18.45, 21.30. ASTA 3: Trading places (al); 14.00. 18.45. Filmfrieken festi val An unmarried woman (16); ma. Merry Christmas mr. La wrence (16); di Apocalypse now (16); wo. dag. 9 15. BA BYLON 1 (naast Centraal Sta tion. tel 471656); Amadeus (al); 14.00. 20.00 BABYLON 2: Stop making sense (al); 14.00 19.00, 21.15. BABYLON 3. Micki Maude (al). 14.00. 19.00. 21.15. CINEAC 1 (Bui tenhof 20. tel. 630637): Beverly Hills cop (al); 14.00. 18.45. 21.30 CINEAC 2 Wildschut (16); 18.45, 21.30. CINEAC 3: De uitroeier (16); 14.00. 18.45. 21.30. EURO CINEMA (Ley- weg 910. tel 667066): You only live twice (12); wo, 19.00. 21.30. overige dagen 14.00, 19.00, 21.30. METROPOLE 1 (Carne- gielaan. tel. 456756). A passage to India (al); 14.00. 20.15. ME TROPOLE 2: Mr. Mom (al); 14.00. 18 45. 21.30 METRO- POLE 3: Falling in love 14 00. 18 45. 21.30 METROPOLE 4: Micki A Maude (al); 18.45. 21 30. METROPOLE 5 Do lokvogel (12); 14.00. 18.45. 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Beverly Hills cop (al); 13.45, 18.45. 21.30. ODEON 2 Bachelor party (12); 13.45. 18.45, 21.30. ODE ON 3: Ladyhawke (al), 13 45. 18 45. 21.30. ODEON 4: Blood simple(16); 13.45. 16.45, 21.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b. tel. 656402): 'n Paradijselij ke droom (18); 12 00 tot 22.30. LE PARIS 2: Begeerte (18); 12.15 tot 22 45 LE PARIS 3: Ik ben 'n heel stout meisje (16); 12.30 tot 23.00 PASSAGE (Passage 63. tel 460977): City heat (12); 14 00. 18 45. 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel 459900): Zaal 1 Stran ger than paradise (16); 19.45. 21.45. Zaal 2: From here to eternity (16); ma. 19.30. Guys and dolls (16); ma. 21 45 The joker is wild (16); di. 19.30 Pal Joey (16); di 21 45 Can Can (16); wo 19.30 Robin and the seven hoods (16); wo. 21 45. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 2 Assepoester. 14.00. EUROCINEMA Pietje Bell, wo 14 00. METROPOLE 4: Assepoester. 14.00 GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE Bil UW KRANT MH INFORMATIE OVER FILMS.MUZIEK THEATER, RECREATIE EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA FIGUURPUZZEL Horizontaal: 1 bevel; 6 plan; 7 iemand met een eenzijdige belang stelling voor kunst en schoonheid; 8 taille Verticaal: 2 mengelmoes. 3 naaste. 4 opgewekt. 5 soort koek OPLOSSING: -sa i 'dJöMjuo g 'japjo t ivejuoxtJOM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 19