?s)of de 9Ï e tamers jens i *P,,# Knuffelen is gezond! Time-lapse videorecorder met 72-uurs opnamecapaciteit Milieuvriendelijk tuinieren vruidenkussens kalme slaap ^NSUMENTENINFORMATIE EeidócGouoaut VRIJDAG 12 APRIL 1985 PAGINA 9 htecollecties gordijnen luidj vitrages) stromen de ^jfiothandels binnen om indi voor3aar te vieren, dejlldwit zijn de uit het doopleden opgedoken „val- ifteli" beneden aan het hetlm tegen inkijk van a d<jten. en i ie" (staan echter ook beeldig en 1 tooi, aan de bovenkant het venster pavoiserend. ngejetjes, boven en beneden zo iijr het raam zijn er in Zwit- gre^e batist, fijne katoen, vis- geschulpte tule, kant, éierd met Broderie Anglai- itvoi opengewerkte bloemran- e pJ en ingewerkte motieven. ®cru' maar ook in htblauw of wit met gebor- jrde blauwe weidebloemp- Wie valt voor de „val" I kiezen uit lengtes van 28, 45 en 60 centimeter. In de "oblate maat komt er een witte ;nerfl" in de handel, waarop in en i met de lineaal getrokken eenfe wit satijnen appelboomp- ensipp rechte fiere stammetjes se; geborduurd (batist, naar Hel|te resP- 18,90 en 23,75 ner<jm)- *n ™eu batist valletje erj 2 rijen bloempjes (35 cm j 0J[) kost 15,95 per m Als de vernieuwing erh' s overromPelt- W>1 een lovergordijn er ook wel in. £iy^ Vb*. £l.< -y f? "fï-'t?- W* 'r-v" "VV* «4 i''r -M i •*tw" t\JR -T Uit de Dehnert en Jansen-collectie, drukstof Mount Rivièra, 280 cm hoog en voorzien van loodband (links) 72,50 per meter en (rechts) de transparante bijpassende „ausbrenner", eveneens kamerhoog en met loodband, 79,90 per meter (48 procent viscose, 29 procent polyamide, 23 procent polyester). „Broderie Anglaise", een nostalgische batist „ringenval" (de stof kan door afgewerkte „gaten" aan de bovenkant moeiteloos door rail of „veer" worden getrokken) van 50 procent polyester en 50 procent katoen. Gewenste plooiing 35 procent voor flau we rimpeling. (De „val" mag niet te strak hangen om het open borduursel beter te laten uitkomen). Adviesprijs op 35 cm 19,90 per meter bij lengte van 47 cm 23,75 per meter. De trend neigt naar zachte, onbedorven tinten: grijs, licht beige, b.v. in een satijnig aan doend damast in beschaafd écru, waarin bloemreliëfs, beige en wit afgebiesd, als ontluikend blad in flauwe pastels een spiegelend effect geven. Ook zijn er prachtige beige of grijs/witte gordijnen (100 procent viscose), waarop met hetzelfde damasteffect grassen en pluimen waaien. („Platina", ƒ22,90 per meter heeft ingeweven zijden diago nalen). De verf- en weeftech- nieken voor textiel zijn de laatste jaren zo vooruit gegaan dat prints levensecht overko men. Heel mooi ook bij elkaar passende gordijnstoffen met tendens naar grijzig en wit wit (kamerhoog met de trans parante vitrage eveneens ka merhoog), beide bedrukt met natuurgetrouw luchtig gebla derte met zichtbare nerven. Bloemenliefhebbers kunnen gordijnen kopen met borders erop, die in tere of gloeiende kleuren de wereld buiten slui ten in slaap- of zitkamer. A la Bistro... Opfrissertjes voor de keuken vormen snaakse gordijnen met alle soorten groente: wor teltjes, prei, verse knolletjes, aubergine en ook vruchten als verse aardbeien in een rood belijnd venstertje op wit fond. 14,50 per meter). In een grote druk (cm of 20-25) ook prints van flessen wijn, peper en zoutstel, knoflookstrengen, alles voor smulpapen. Zonnig, lenteachtig. Wie de lentezon nog niet in tuin of op balkon heeft, moet 'm dan maar zoe ken in de gordijnen... TINY FRANCIS Er is een nieuwe rage: de troetelbeer! Psychologen en andere lieden die zich over zieleroerselen buigen, vinden dat er te weinig getroeteld wordt. Vandaar wellicht wor den er vandaag de dag „knuf felclubs" georganiseerd, „knuffelwanden" aangelegd bij speeltuinen en vindt ten slotte ook de „knuffelbeer" gretig aftrek. De Bijenkorf is momenteel uitverkocht in de sector plu che beren voor volwassenen, die vlot over de toonbank gaan. Maar elk warenhuis kan ervan meepraten: beren zijn „in"; en mèt de beren tas jes, etuitjes, dagboekjes, pen netjes, toetertjes, stiften, schaartjes, wat niet al voor prulletjes met een beertje erop! In Amerika en Enge land is de rage zo intensief dat Newsweek er vier pagina's aan wijdde. De deskundige weet waarom de knuffelbeer zo's succes heeft. Een vertrouwd troetel dier in de armen roept im mers herinneringen op van veiligheid en moeders warme armen. De berenfans heten „arctophiles": ze praten onbe kommerd over hun lievelin gen en de Engelse schrijfster Barbara Gartland noemt haar troetelbeest: „mijn eerste lief de". Ook de ijzeren lady uit Downingstreet 10, Margaret Thatcher, schijnt te hebben gezegd dat zij haar teddybeer al „50 jaar koestert". De filmactrice Samantha Eg- gar kreeg een troeielbeer als huwelijksgeschenk en Elliot Gould zegt dat zijn drie beren 's morgens en 's avonds met hem het televisienieuws vol gen en daar „heftig op reage ren". Engelse en Amerikaan se publicaties te over: een jon getje werd een ellendelingetje omdat zijn tante zijn teddy beer in het open haardvuur smeet (bij afwezigheid van moeder), omdat bruintje vies en afgesabbeld was; een vrouw kreeg een trauma om dat haar vader toen ze op kostschool was haar troetel- beer had „weggedaan". Onlangs verscheen voor En gelse teddyberenfans een offi ciële catalogus van Ted Men- ten, eigenaar van 2.000 beren: „The Teddybear Lovers Cata log", maar met dit aantal spant hij niet de kroon: er be staat een verzamelaar met 5.000 beren, alsmede een me vrouw die in haar huis een speciale toren voor teddybe ren liet bouwen, de „Teddy Towers". In het land van de onbegrensde mogelijkheden zet men zelfs boven invitaties uitgeroepen tot het .daar de beer", waarop de bekei de letters BYOB (Bring Your Own Bear breng je eigen beer mee). Kortom: al deze activiteiten inclusief „Teddy a Teddy to Tea" hebben 1985 in Amerika van waarop de bekende beddenspecialist Dorma in haakte met een Droom beer in haar voorjaarscollectie. Ook de geel gestreepte poes „Gar field" uit het dagelijkse strip verhaal van een der grote Ne derlandse ochtendbladen heeft een beertje in de ar men... Tenslotte: Steif, van oudsher speelgoeddierenfabri kant, bracht kort geleden beertje „Ophelia" op de markt, gekleed in een Parijse haute couture outfit. TINY FRANCIS I ■'lui hulpeloosheid is een ellendig euvel waaraan veel mensen lij- je 1. Jos van Rijswijk schreef er een boekje over. Hij is een jrent tegenstander van slaappillen en daarip zal hij wel ge- hebben. Je went er te makkelijk aan, maar er zijn nu een- Al mensen die er om verschillende redenen tijdelijk op aan- 1 ./ezen zijn. Het zij hier echter met nadruk vermeld: slaappil- P zijn alleen verantwoord wanneer de arts ze voorschrijft en wefoosis bepaalt, ns i 1Sert boekje constateert dat er lang- en kortslapers zijn. Gedegen en lerzoek in Duitsland meldt dat 10 procent der mensheid ge- 'ed&g heeft aan 5 uur slaap, 15 procent aan 6 uur; 60 procent >]t zich goed bij 8 uur in Morpheus' armen, 15 procent moet 10 uur slapen. Ook dagdutjes tellen mee. ng i trotóeven in laboratoria waar vrijwilligers onderzocht worden, log tellen dat het aantal benodigde uren afhangt van de slaap- en. De kortslaper bereikt in diepe rust viermaal de REM- iode (waarin de oogballen heen en weer bewegerf en de af- kn stoffen van het lichaam worden afgevoerd) en de langslaper venmaal. Onthoudt men mensen de perioden'van REM-slaap, meest in de eerste slaapuren voorkomen, dan worden enkele dagen depressief, agressief, ontredderd, bijna Gestoorde REM-slaap is feitelijk auto-intoxicatie ijn «vergiftiging). Bij gezonde mensen zal de lichte, matige dat)p en diepe slaap circa driekwart van de tijd innemen en de maM-periode éénkwart van de tijd. Maar die heeft men dan ied nodig, ïiinf ^appatroon iet in macht ter wereld kan van een kortslaper een langslaper vonken. Elke persoonlijkheid heeft zijn eigen slaappatroon. van'intjes hebben veel slaap nodig voor het vormen der groei- e r^onen, ouderen voor herstel der weefsels. Toch liggen korts- |e £rs onder de jeugd soms uren wakker en staan 's morgens >ch ffit °P. van de vormen van slapeloosheid is, dat men bang is niet en dan door nervositeit inderdaad ook niet slaapt, l v'c'euze cirkel die moet worden doorbroken. Slaapbevor- And kan zijn het bed eens anders te plaatsen en te zorgen - 7 veel frisse lucht in een vooral gezellige slaapkamer. 1 .jrts kan het helpen voor bedtijd (anijs)melk te drinken, zich jied te concentreren op het zwaar worden van de ledematen toepassen van (zelf)massage voor het hoofd of wervel- en»bm (schommelen in yogaZit op een oude deken op de Het boekje noemt verder het ontspannen van ogen en r, islakorganen en het aanhouden van een vast avondritueel kkiider wijzigingen of variaties (poes naar bed brengen, planten Pr geven, lichten uit). onjr wie meer wil weten over avonddrankjes voor het doeze- jvorden, wisselbaden, borstelbeurten, Freudiaanse theorieën k dromen, en hoofdkussens gevuld met hop, kruiden of la- del ten behoeve van een gezonde slaap, kan daarover lezen ,Niet meer slapeloos" van Jos van Rijswijk. Uitgeverij De Bhoek, Amsterdam. T.F Een „time-lapse" recor der zal in een huiskamer- opstelling niet vaak wor den gebruikt. Daarvoor is hij niet in de eerste plaats bedoeld. Eigenlijk zijn bewakingsdoeleinden het belangrijkste toepassings gebied. „Time-lapse" wil zeggen dat met korte tussenpozen steeds één of meer beelden worden vastgelegd, zodat later in een versneld tempo een tijdsperio de kan worden weergegeven. Bij „normale" video-opnames worden per seconde 25 beel den opgenomen: elk beeld wordt samengesteld uit wat twee videokoppen elk in 312,5 beeldlijnen „schrijven". Per seconde maakt de koppen schijf waarop zich de twee koppen bevinden 25 omwen telingen. De koppen schrijven ieder „om en om" 25 sporen van elk ongeveer 10 centime ter lengte diagonaal over de band, dat zijn totaal 50 sporen per seconde. In diezelfde se conde verplaatst de videoband zich ongeveer twee centime ter. Doordat deze band zich, hoe langzaam ook, met gelijk matige snelheid verplaatst en de koppen een „rechte" weg afleggen, diagonaal over de band, zijn de sporen niet pre cies rechtlijnig, maar flauw gebogen. Bij weergave op de zelfde snelheid als waarbij werd opgenomen volgen de koppen precies dezelfde weg als bij de opname. Wanneer wordt afgeweken van deze snelheid zoals dat bij versnelde weergave, bij „slo\fr-motion" c.q. „stil staand" beeld gebeurt, dienen ingewikkelde technische voorzieningen genomen te worden en door toepassing van extra weergave-koppen die een zodanige positie kun nen innemen ten opzichte van de sporen dat toch een her kenbaar en meestal prima beeld te zien is. Een „time-lapse" recorder dient over veel voorzieningen als bovenstaand te beschik ken, omdat speciale eisen ge De Time-lapse videorecorder wordt veelal gebruikt voor bewakingsdoeleinden. steld worden bij het gebruik. Dit gebruik voor bewakings doeleinden is eigenlijk de voornaamste toepassing. De video-band loopt met kor te onderbrekingen van min der dan één per seconde langs de videokop. Hierdoor is het mogelijk om op een normale drie uurs band een periode van maximaal 72 uur min of meer samengevat, vast te leg gen. De Panasonic AG-6010 Time- lapse recorder is voorzien van een frontladingssysteem, een groot aantal zoekfuncties en een ingebouwde datum/tijd generator. Behalve de 18-36 en 72 uur opnamestanden voor observatie en bewa kingsdoeleinden biedt de AG- 6010 tevens een normale 3 uurs VHS opnamestand. Er is tevens voorzien in een RF converter, zodat de recorder ook kan worden aangesloten op een gewone TV. De specia le opnamebeveiligingsfunctie voorkomt het per abuis stop pen van de recorder in opna mestand. Dank zij een gea vanceerd micro-computer ge-' stuurd 3-koppensysteem heeft de AG-6010 een groot aantal bandloopfuncties en een per fect stilstaand beeld, slow-mo tion en frame-shift, waarbij ieder beeld afzonderlijk kan worden bekeken. De diverse opnamemogelijk heden zijn onder meer: Tijd klok-opname waarbij door middel van de ingebouwde datum-tijd generator de da tum en de tijd op de band worden vastgelegd. Tijdklok opnamen kunnen starten en stoppen binnen een periode van 24 uur. Datum in dagen, maanden en uren en tijd in uren, minuten en seconden kunnen naar keuze in elk van de vier hoeken op het beeld scherm worden weergegeven, Verder is er de automatische herhaal-opnamefunctie. Wan neer deze functie vooraf is in gesteld, zullen automatisch continu-opnamen worden ge maakt. Als de VHS band voJ is wordt deze automatisch te ruggespoeld en opnieuw ge start met opnemen Ook wordt automatisch opge nomen na een stroom-onder breking: indien de external-ti mer schakelaar is ingescha keld zal na een stroomonder- breking de opname automa tisch hervat worden. Verder kan, als deze recorder werkt in combinatie met een alarm systeem, onmiddellijk overge schakeld worden van de Time-lapse stand naar de nor male VHS opnamesnelheid, zodat gedurende deze alarm periode (3,5 minuut) alle in formatie op de band woedt vastgelegd. Na 3,5 minuut schakelt de recorder weer te rug in de ingestelde time-lap se stand. Tevenfr behoren tot de loop functies: achterwartse weer gave op normale snelheid voor het opzoeken van een bepaalde scène, „speed-se- arch" voor het snel opzoeken in zowel voor- als achter waartse richting van een be paald gedeelte op de hand met behoud van beeld. Bij eventuele stroom uitval zorgt een geheugen van 72 uur ervoor, dat datum, tijd en opnameduur bewaard hlijven. Samen met een camera is de Panasonic AG-6010 een uit stekende combinatie om con tinu of gedurende bepaalde tijden naderhand een beeld te geven van te bewaken ruim ten. De prijs ervan is 6500,-. (excl. BTW). De leverancier Haagtechno BV, Rietveldenweg 60, 5201 AE Den Bosch, tel 071- 202911 FRITS VAN ECHTEN rfandaag start een se- tweewekelijkse fcrhalen over milieu- jiendelijk tuinieren. irslaggever Ronnie volgt dit sei- in een cursus voor op het bui- icentrum De mphaan in Almere te ervaren dat de istuin ook zonder stmest en chemi- middelen tot kan komen. Hij t daarmee een •rschotje op de cur- milieuvriendelijk linieren die Teleac najaar in samen- trking met De (mphaan start. De imphaan is in 1978 •sprbgezet door de rijks- ngstenst voor de IJssel- noeleerpolders en is met Bme bedoeld om te geven Yer de (milieuvrien- plijke) teelt van Joenten, fruit en ruiden. ïen^— 22,1— „Vanmorgen stonden ze nog op het land", zo zegt de boer in de tv-reclame en toont een glazen pot doperwten. Vers van het land, zo de pot in er. de smaak blijft behouden. Welke smaak? Cursusleider Peter Ketel van het centrum De Kemphaan belooft het „zijn leerlingen'!: „Straks zul je eindelijk weer doperwten en capucijners proeven zoals ze horen te smaken". En hij laat er geen onduidelijkheid over bestaan, dat de eigen milieuvriendelijk geteelde doppers niet te vergelijken zijn met de chemische kunst- mesterwten „van de televi- Het is pas begin april, maar ik ben nu al ongeduldig om de proef op de som te nemen. Onzin natuurlijk. Een tuin der dient bovenal geduldig te zijn. Vorig jaar heb ik achter mijn huis een bed eerstejaars doordragende aardbeien ge koesterd. De resultaten wa ren niet schokkend, maar de vogels en ik hebben toch en kele rijpe vruchten kunnen verorberen. En als je een maal de streling over de tong hebt ervaren, dan laat je de doosjes watersmakers wel in de winkel staan. Tenzij ze van een milieuvriendelijke tuinder komen uiteraard. Maar de smakelijkheid is niet de reden waarom ik mij aan gemeld heb om een cursus milieuvriendelijk tuinieren te volgen. Ik scharrel graag wat rond in de tuin. De re sultaten in mijn zeer beschei den moestuin zijn echter wat al te wisselend. De cursus zal mij allicht tot een meer gede gen aanpak zetten. Boven dien boeit mij zeer de vraag op welke wijze de milieu vriendelijke tuinder de strijd tegen ziekten en ongedierte aanbindt en in staat is zonder kunstmest en chemische middelen tot een redelijk ge waarborgd resultaat te ko men. Praktijkonderzoek op De Kemphaan heeft al aan getoond dat een hogere op brengst mogelijk is dan de professionele tuinder nu haalt. Tot zelfs een kwart meer. Wat mij en vele andere ama teurtuinders betreft, komt de opbrengst niet meer op de eerste plaats. In de filosofie van het milieuvriendelijk tuinieren zijn de opbrengsten weliswaar belangrijk, maar ze gaan niet ten koste van al les. De kwaliteit van milieu en produkt staat voorop. De verbouw van de groente, in wezen al onnatuurlijk, wordt sterk gericht op het in stand houden van een zo goed mo gelijk natuurlijk evenwicht. De biologische tuinder streeft ernaar met de natuur méé te werken. Dat leidt onmiddellijk tot de basisregel voor het milieu vriendelijke tuinieren: zorg voor een levende, aktieve bo dem met voldoende humus. „Grond is het allerbelang rijkste", zegt Peter Ketel dan ook. Van deze basisregel is een aantal andere regels af geleid: 1. gebruik organische, lang- zaamwerkende mest ofwel rottend materiaal; 2. werk de grond zo weinig mogelijk om, spitten gooit het bodemleven door el kaar 3. gebruik geen chemische gewasbeschermingsmidde len tegen ziekten, planten en onkruiid 4. pas een ruime vruchtwis seling toe 5. werk zo mogelijk met combinatie-teelten 6. kies sterke, ziektebesten- dige rassen. Verder valt het aan te raden hagen, bomen of struiken te planten en nestkastjes op te hangen. Vogels immers halen vele boosdoeners (emelten, ritnaalden) weg. Deze regels zullen in de loop van de cur sus regelmatig aangehaald worden. Dat begint al bij de bemesting. Op de eerste dag dit voorjaar die niet te koud en te nat was om buiten flink aan de slag te gaan, beleefde de cursus de eerste praktij kles. Twee uur lang heen en weer rijden met kruiwagens mest. De moestuin is ook nog RONNIE HENDRIKS De moestuin kan ook zonder kunstmest en chemische middelen tot bloei komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 9