Den Haag neem t scha terend afscheid van Toon Hermans Improvisaties LOOS ook voor popliefhebbers i Zeer fraai spel van Frisse Jongens Incident in vliegtuig met muzikant van Wham Platen industrie eindelijk uit dal Veel meer advertenties voor personeel bij VNU bioscopen 4 "I >dagpuzze •KUNST SeidócCooumt WOENSDAG 10 APEIL 1985PAGIN PEKING Een Portugese achtergrondmuzikant van de pop groep Wham, die op toernee is door China, heeft zichzelf aan boord van een Chinees vliegtuig met een mes verwond. Hij ren de daarop de cockpit in en veroorzaakte enige consternatie bij de bemanning. Het toestel maakte even een duik voordat de muzikant kon worden overmeesterd. Het toestel, op weg van Peking naar Kanton, keerde terug naar Peking, waar de muzikant in een psychiatrische inrichting werd opgenomen. Hij zou het goed maken. Whamsterren George Michael en Andrew Ridgeley waren niet aan boord van het vliegtuig, zij zouden later naar Kanton ver trekken voor het concert van donderdag. Wham, de eerste be faamde buitenlandse popgroep die op toernee in China is, speel de zondag voor een uitverkochte Sporthal in Peking. De Chinese pers was over het algemeen positief over het optre den, maar vond het geluidsvolume dat de band produceerde wel aan de erg hoge kant. Feestje waard Julian Lennon (I) blaast in het Newyorkse Regine hotel de kaarsen uit die zijn verjaardagstaart sie ren. De zoon van ex-Be- atle John, die maandag 22 jaar werd, had alle re den uitbundig feest te vieren, want het partijtje luidde tevens het eerste concert van zijn uitge breide Amerikaanse tour nee in. Behalve Lennon deden ook producer Phil Ramon (m) en platen maatschappij Atlantlc-di- recteur Ahmet Ertegun hun best de kaarsjes uit te krijgen. Toeristen dupe van staking suppoosten in Griekenland ATHENE Meer dan 1500 museumsuppoosten en bewakers van archeologische vindplaatsen zijn gisteren in heel Grieken land aan het begin van het toeristenseizoen een staking van een week begonnen. De suppoosten willen meer geld voor overwerk op zon- en feestdagen. Bij de Akropolis in Athene vormde zich een lange rij teleurge stelde toeristen. In het zuiden van het land moesten rondreizen langs archeologische bezienswaardigheden worden afgelast, ver telden reisbureau's. Minister van cultuur Melina Mercouri ver klaarde te hopen dat de stakers donderdag weer aan het werk zullen gaan, maar dat dat afhangt van toestemming van het mi nisterie van financiën. Zolang de staking duurt, gaan iedere dag vier miljoen drachmen (ruim 100.000 gulden) verloren aan toegangsgeld, aldus ambtena ren van het ministerie van cultuur. Een vakbondswoordvoerder zei dat de suppoosten dreigden op zondag, wanneer de meeste archeologische vindplaatsen vijf uur lang zijn geopend, niet meer te werken, wanneer aan hun eis niet wordt tegemoet gekomen. HILVERSUM De Neder landse platenindustrie is uit het dal. De omzet van gram mofoonplaten, compact discs en musicassettes steeg vorig jaar voor het eerst sinds vijf jaar en wel met twee procent tot 485 miljoen gulden. In het topjaar 1978 was die omzet overigens nog 620 miljoen. Dit blijkt uit een jaaroverzicht van de platenmaatschappijen, ver enigd in de NVPI. De vereni ging wijdt dit onder meer aan de opkomst van de compact disc, vooral in de sector klas sieke muziek. Ook zijn de tie ners niet meer de grootste ko- persgroep, maar de twintigers, die beschikken over meer geld. De platenindustrie haal de in 1984 dan wel een hogere omzet, de verkoop daalde met twee procent tot 34,5 miljoen platen, cassettes en discs. De Rothschild bestolen van kunstvoorwerpen PARIJS Uit de tweede woning van mevrouw Cé cile de Rothschild, een lid van de Franse tak van de beroemde bankiersfami lie, zijn kunstvoorwerpen gestolen met een geschat te waarde van enkele mil joenen guldens. De 73-jarige mevrouw Roth schild bezat in haar huis in Noisy-sur-Oise een groot aan tal impressionistische schilde rijen, bibelots en kleine meu beltjes. Zij zijn verdwenen. De dieven hadden het alarmsys teem buiten werking gesteld en zijn zo kieskeurig te werk gegaan, dat ze moeten hebben geweten wat mee te nemen en wat niet. Ex-apothekers voor rechter DEN HAAG Twee ex-apo thekers van het Haagse zie kenfonds Azivo moeten zich op dinsdag 7 mei tegenover de Haags rechtbank verantwoor den voor ontvangen kortingen op geneesmiddelen die zij niet aan het ziekenfonds hadden afgedragen. In totaal gaat het om een be drag van zo'n 450.000 gulden aan omzetbonussen die de apo thekers in de periode tussen 1974 en 1979 in eigen zak zou den hebben gestoken. Eén van hen wordt ervan ver dacht 250.000 gulden niet te hebben afgedragen, de ander zou 200.000 gulden hebben achtergehouden. INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK, THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Toon Hermans, als vanouds vanuit zijn stoel, zijn „mandje", zoals hij.het noemt. Congresgebouw, Den Haag: Toon Hermans in One Man Show. Haagse première gisteravond. Herhalingen t/m 23 april. Alle voorstellingen zijn uitverkocht. Slechts een deel van Den Haag kan deze maand afscheid nemen van Toon Hermans, die met zijn tiende One Man Show een punt zet achter zijn theatercarrière. Gisteravond gaf hij in het Congresgebouw de Haagse première van zijn show die t/m 23 april voortduurt, maar lang te voren al geheel was uitverkocht. Wie wel in het bezit van een toegangsbewijs kon komen, wordt niet teleurgesteld: Hermans weet wat hij - nog steeds - kan en waarmee hij zich de afge lopen vijfentwintig jaar op zijn sterkst toonde. Die sterke momenten bundelt hij in zijn af- scheidsshow en dat is er de reden van, dat het Haagse publiek snikt van het lachen en een lange avond schaterend zit afscheid te nemen. Het gaat Hermans, logischerwijs, moeizamer af dan in zijn voorgaande shows. Maar hij kent zijn ijzersterke nummers, hij weet hoe hij de stemming erin kan jagen nog voor het publiek zich goed en wel heeft genesteld en hij weet zijn show af te ronden. Op zo'n wijze, dat het publiek er vrede mee kan hebben dat een van de grootste Nederlandse conferenciers zich niet meer in de theaters zal laten zien. Deze tiende en laatste show van Toon Hermans is perfect. Niet alleen om de hoge kwaliteit van wat hij te vertellen en te zingen heeft, maar omdat hij kan samenvatten en afronden. Nieuw is deze show zeker niet, maar wel anders dan de voorgaande. Hermans als goochelaar, als de in het Duits schreeuwende bruut, de familieklager die het als kind al moeilijk had, als zangeT van het nos talgische lied, het komt allemaal terug. Soms duidelijk herkenbaar uit voorgaande shows, soms met varianten daarop. Maar steeds met een grandeur die Hermans eigen is, in zekere zin uit een verleden tijd. Het feest van de her kenning op dit niveau is echter dermate groot, dat van verveling door herhaling geen moment sprake is. Natuurlijk zijn er herhalingen. Gelukkig maar. Nog één keer zien, hoe behendig Hermans met zakdoeken en touwtjes en een kleerhangertje voor goochelaar speelt. Het heeft nooit wat voorgesteld en het stelt alles voor. Kon Her mans voorheen oeverloos dooremmeren over kleinigheden, tot de tranen het publiek over de wangen stroomden, hij kan het nog steeds. Is het geen ijzertje aan de microfoon, deze. keer is het „dat ijskoude dingetje aan die slangetjes" die de dokter tijdens een medisch onderzoek in z'n oren stopt. Over deze show hangt, meer dan voorheen, een waas van nostalgie. Sommige liedjes die Her mans nog mag brengen, zouden in shows van andere conferenciers als sterk verouderd mis staan. Maar Toon sleept zijn hele theaterverle den met zich mee waarin hij zich zelden ver nieuwde, omdat hij zich niet hoefde te vernieu wen. Hij mag zich nog steeds rechtstreeks en persoonlijk met het publiek bezighouden, horen wat hij horen wil en het publiek aan het zingen krijgen: „In het stille dal, het groene dal..." tot hij er genoeg van krijgt en de zaal bruusk het zwijgen oplegt. Voor het laatst is Toon de schlemiel uit een fa milie van armoezaaiers, de vaderlijke vriend van de kalende toneelknecht die aan het eind van de show tóch nog even mag laten zien wat hij vroeger allemaal kon. En ook de beminnelij ke leider van een gezelschap waarvan enkele leden, zij het met schade en schande, in het voetlicht worden gezet. Knap, razend knap is het, de manier waarop Hermans de spot mag drijven met deze arme lieden, die enerzijds het slachtoffer worden van Toons snijdende humor, anderzijds nog net de gelegenheid krijgen te la ten horen wat zij kunnen en onderdeel vormen van een brok glanzende humor. Soms recht voor z'n raap, soms om zelf in te vullen. Het gevoel voor humor van Hermans, zijn mo gelijkheden om met en tegen het publiek te spelen, zijn bekend. Maar ook bekend is de hartverwarmende manier waarop hij dat deed en nog steeds doet, zij het wat strammer. Maar omdat Hermans zichzelf is gebleven en steunt op zijn glorie uit het verleden, zal Den Haag brullend van plezier afscheid van deze theater man nemen. En wat kan Hermans zich dan nog mooier voorstellen. FRITS BROMBERG HAAGSE FUNKGROEP WINNAAR OOYEVAERPRIJS DEN HAAG „Er ko men veel mensen bij onze optredens die eigenlijk al leen van popmuziek hou den, maar die onze mu ziek wel kunnen waarde ren. Geïmproviseerde mu ziek wordt door veel men sen toch nog in verbin ding gebracht met een hoop gepiep en geknor. Onze muziek ligt dicht bij de funk. Dat is herken baar, dat bevalt ze". Willem Jansen, slagwerker bij LOOS, de Haagse muziek groep die onlangs de Ooyevaerprijs kreeg toege kend voor haar verdiensten op het terrein van de hedendaag se muziek, constateert het met zichtbaar genoegen. De groep, die volgens de driemans-jury van de Ooyevaerprijs een pro minente plaats verdient in de Nederlandse muziekwereld, blijkt niet alleen aan te slaan bij de aanhangers van geïm proviseerde muziek, maar ook •ij de popliefhebbers. ,OOS maakt g muziek. Uitsl mentale nummers die, met een aantal basisgegevens, de leden van de groep, bestaande uit twee saxofonisten, een bassist, een slagwerker en een percus sionist, alle ruimte geven te improviseren. Het resultaat is verrassend: funky, swingende muziek, gemengd met onder meer invloeden uit de jazz en de Latijns-Amerikaanse hoek. Muziek waarop je moeilijk stil kunt blijven zitten. LOOS heeft zich, hoewel voor velen nog totaal onbekend, al wel een vast plaatsje verwor ven binnen de Nederlandse muziekwereld. Vorig jaar tra den ze op tijdens het Northsea Jazz Festival in het Congres gebouw, op 25 april dit jaar zijn ze onder meer te beluiste ren in een VPRO-radiopro- gramma op Hilversum 4, en ook aan een plaat wordt hard gewerkt. Het afgelopen jaar stond de groep verder door het hele land op een groot aantal jazz-podia. Plezier Opvallend aan LOOS is het plezier waarmee gemusiceerd wordt. Franklin Ardin, de per cussionist van de groep: „We spelen allemaal ook nog in an dere groepen, maar LOOS is wel het belangrijkste voor ons. Binnen LOOS hebben we de vrijheid te musiceren zoals we dat allemaal zelf willen. Je hebt wel een concept, maar verder kan je alle kanten uit. Dat is uiterst plezierig om te doen. Die andere groepen zijn De Haagse groep LOOS: ook gewaardeerd bij popliefhebbers. ook leuk om te doen, maar daarbij ben je meer gebon den". Tenorsaxofonist Peter van Bergen vult aan: „De mu ziek van LOOS is het belang rijkst voor mijn stylistische ontwikkeling. Maar dat bete kent niet dat ik die andere groepen zou kunnen missen. Hun muziek is anders, maar niet minder belangrijk". Alle leden van LOOS werken mee aan het schrijven van de nummers. Altsaxofonist JW van der Ham: „Iemand van ons komt met een idee, de an deren vullen dat aan met hun ideëen, en dat wordt uiteinde lijk het nummer zoals we dat op de planken brengen. Het betekent dat de muziek is ge schreven op de specifieke kwaliteiten van elk lid van de groep afzonderlijk. Als iemand van ons zou wegvallen kan je haast geen vervanger nemen. De nummers zijn gebaseerd op de inbreng van de weggeval len man. Vervanging is dan erg moeilijk. We zitten volle dig aan elkaar vast". Slagwerker Willem Jansen: „We hebben onze eigen stijl gevonden, maar de ontwikke ling daarvan gaat steeds ver der. Het mooie is dat elk con cert weer anders gaat. Je raakt op elkaar ingespeeld, bouwt dingen uit, luistert naar el kaar". Conservatorium Vier van de vijf leden van LOOS hebben een opleiding gevolgd aan het conservatori um. Niet de jazz-richting, zoals gezien hun muzikale voorkeur verondersteld mag worden, maar de klassieke opleiding. Jazz staat volgens de leden van de groep op het conserva torium gelijk aan bee-bop. Al les wat daar buiten valt zou volgens LOOS door het con servatorium al niet meer als jazz worden aangemerkt. Re den voor een groot aantal jazz liefhebbers onder de studenten niet te kiezen voor de jazz- richting. In hoeverre is er toch nog wat van hun opleiding in LOOS terug te vinden? Basgi- tarist Jan den Boer: „We heb ben er onder meer geleerd ge disciplineerd te werken. Ver der heb je toch je basis aan het conservatorium liggen, kennis gemaakt met andere muziek vormen. Je kan daardoor lek ker samenspelen. Maar daar naast hebben we natuurlijk al lemaal nog de ervaring van het spelen in andere groepen. Alles komt in LOOS samen". De muziekcritici zijn tot nu toe redelijk enthousiast over de muziek van de Hagenaars. „LOOS weerstaat de trend", zo schreef een muziekrecensent onlangs in een dagblad. Dat vond ook de jury die moest overgaan tot erkenning van de Ooyevaerprijs. „Originele en authentieke muziek op hoog niveau", zo karakteriseerde die de verrichtingen van LOOS. Ook organisator Paul Acket zag de kwaliteiten van de groep. De leden van LOOS hopen ook dit jaar weer tijdens zijn Northsea Jazz Festival op het programma te mogen staan. Altsaxofonist JW van der Ham: „In Nederland heb ben we ons een vast plaatsje veroverd, misschien dat we via het Festival ook naar het buitenland kunnen. Daar ko men toch mensen uit heel de wereld op af. We hopen dat we daaT weer kunnen optre den. We hadden vorig jaar een volle zaal en kregen aanbie dingen uit het buitenland, maar door organisatorische problemen ging dat toen niet door. De zaken zijn nu wat be ter geregeld. Misschien lukt het nu wel". KOOS VAN WEES Frisse Jongen» «pelen .Anion Huyg komt nooit m««r thuis" op t«k«t«n von Tltu« Tlel Groenestege on Bavo Frisse Jongens, Bavo Galama en Titus Tiel Groenestege, zijn uitgegroeid van prijswinnaars van Camaretten, het Delftse cabaretfestival, tot troonopvol- f;ers in de rij topduo's die ons and rijk is (geweest). „Anton Huyg komt nooit meer thuis" is een theaterproductie die niet alleen op behoorlijk even wichtige wijze een zekere visie doet blijken, maar tevens de In „Anton Huyg komt nooit meer thuis" wordt het vader- zoonconflict uitgewerkt. Melle Bleeker en Anton Huyg wor den thuis door hun vaders dwars gezeten. Melle is de zoon van een professor en hij is verzot op sport. Anton moet het als leergierige zoon opne men tegen zijn vader, de ex- bokser. De zoons lopen weg, ontmoeten elkaar en trekken de wereld in. De vaders bren gen samen de laatste levensda gen door in het bejaardente huis. Uiteindelijk komen de zoons terug om nog even wraak te nemen en dan blijkt dat zij erg op hun vaders zijn gaan lijken. Een wedergeboor te als broers maakt de band tussen de vaders nog hechter. Groenestege en Galama spelen vaders en zonen beurtelings in snelle wisselingen die soms ge paard gaan aan een kleine verandering in de lichtstand. Zij tonen hun mimisch vermo- fen, hun bewegingskunst én un weloverwogen tekstbe handeling en laten de kracht van hun chemie overkomen, waardoor een zeer hilarisch en knap stuk zich ontvouwt. Hier is een buitengewoon goed op elkaar ingespeeld duo aan het werk, voel je en of het nu van I Colombaioni, de 3 Stooges of Gilbert George is gepikt, de act van Galama en Groeneste ge werkt wel. Toch vallen sommige onderdelen van „An ton Huyg..." een beetje erbui ten, als zijn zij slechts inge voegd om de techniek extra te benadrukken. Het woordspel letje bij de kapper over haar en de scheiding is er zo een. Maar dat neemt weinig weg van de buitengewoon fraaie mimiek van Bavo Galama als oude heer Bleeker, de opstan dige woedeaanvallen van Groenestege's Melle, Galama's verharde optreden als zoon die na twintig jaar zijn vader weer opzoekt, of Groenestege's per siflage op Freek de Jonge als hij in China bij de wijsgeer in de leer is. Het opvallende op treden van Titus en Bavo in La Luna's „Hamlet" was onge twijfeld te danken aan hun improvisatievermogen. „Anton Huyg komt nooit meer thuis" toont aan dat er nog voldoende talent in ons land op de plan ken staat. PETER SNEL HAARLEM Het uitgevers concern VNU signaleert in het jaarverslag over 1984 een enorme opleving van de perso neelsadvertenties. Zowel in Nederland, België en het Ver enigd Koninkrijk steeg de vraag in '84 met 50%. Omdat vooral de Business Press Group in die landen een leidende marktpositie heeft, kon de VNU daar sterk van profiteren. De omzet van deze groep steeg met 30% tot 184 miljoen. De nettowinst van het hele concern steeg met 50% tot 53 miljoen en de omzet met 10% tot 1,5 miljard. Het bedrijfs resultaat verdubbelde van 49 naar ƒ99 miljoen. Bij de dagbladen en publiek stijdschriften nam het adver tentievolume ten opzichte van 1983 toe met 2,5 tot 3%, maar het bleef belangrijk lager dan in 1980. In totaal steeg de ad vertentie-omzet met 14,3% tot f 455 miljoen. De bladenomzet kwam 1,7% hoger uit op 472 miljoen, maar in het najaar viel bij de aankopen in de detailhandel enige terughoudendheid te be speuren, aldus het jaarverslag. De raad van bestuur van ae VNU werpt dan ook de vraag op of het geen tijd wordt de binnenlandse vraag eens wat te gaan stimuleren. Het be drijfsresultaat bij de dagbla dengroep steeg 10%, dat bij de tijdschriften 30%. De boeken markt blijft slecht. De omzet daar daalde met 3,5% tot 110 miljoen. Het uitgeversconcern zal mi nister Brinkman van wvc de oorlog verklaren als hij de om roepen AVRO, TROS en Ve ronica toestaat om met over heidsgeld in een commerciële richting op te schuiven. Dit heeft de voorzitter van de Raad van Bestuur, drs. J.L. Brentjens gisteren gezegd. De VNU ziet weinig heil in deelname in commerciële tele visie. Wat betreft de vooruit zichten voor abonneetelevisie via de VNU-deelname in het project ATN/Filmnet, blijkt het uitgeversconcern nog steeds optimistisch. ALPHEN AAN OEN RIJN ROCINEMA I (Van Boetzel slraat 6, tel. 01720-208 Amadeus (al); 18.30, 20 EUROCINEMA II: Chud 13.45, 18.30, 20.30. EUR( NEMA III: Hot bubblegum, ke liefde (12); 13.45, 18 21.00. EUROCINEMA IV: killing field» (al); 18.30, 21. KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA I; Alic» Wonderland; 14.00. LEIOEN LUXOR (Stations 19, tel. 071-121239): City I (12); 14.30, 19.00, 21.15. L en STUDIO (Steenstraat 39, 124130): The killing field» Ladyhawke (al); Falling in (al); 14.30, 19.00, 21.15; Ai deus (al); 20.00. e TRIAI (Breestraat 31. tel. 1238 Flash Gordon (al); 14.30, 19 21.15. e REX (Haarlemmersl 52. tel. 071-125414): Jack A II (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEA (Pr. Bernhardstraat 56. 01719-12800): Gremlins (al); 15.00, wo. 16.00. De Prooi I di. 20.15. KATWIJK CITY THEATB (Badstraat 30. tel. 01718-740 Ghostbusters; 14.45, 19 21.15. CITY THEATER II: I pie Rain (al); tijden zie Cit CITY THEATER III: The li Barbarians (16); tijden zie Clj CITY THEATER IV: The man in Red (al); 19.00, 21.1 KINDERVOORSTELLING CITY THEATER: De Gou Zeehond; 14.45. LIDO TH TER; Tom and Jerry Deel 1 wo. 14.00. VOORSCHOTEN» GREENW Gremlins (al); 15.45. 19 Broadway Danny Rose 21.15. 1 KINDERVOORSTELLING Als ]e begrijp wat ik bed 14.00. !l WASSENAAR ASTRA; NeverEnding Story (al); 20 wo 14.00. KINDERVOORSTELLING F' The NeverEnding Story; v 14.00. a DEN HAAG* ASTA 1 (Spul b tel. 463500):Duin (12); 13,1 18.45, 21.30. ASTA 2 (Spul tel. 463500); The killing fii (12); 14.00, 18.45, 21 1 ASTA 3: Trading places ir 14.00. 18.45. Filmfrieken fi j val; Sophie's choice (16); The world according to C (12); dl. All that jazz (al); 1 9.15. BABYLON 1 (naast tl traal Station, tel. 471656); A e deus (al); 14.00. 20.00. BAfo LON 2: Stop making sens* 13.30, 16.00, 19.00, 21 BABYLON 3; Micki A Ma01 (al); 14.00, 19.00, 21.15. CM AC 1 (Buitenhof 20, tel. 6306 1 Beverly Hills cop (al); T j* 14.00, 16.30, 18.45, 21.30. NEAC 2: De uitroeier (16); 11 f. 21.30. CINEAC 3: Wilds (16); 11.30, 14.00, 16.30, 191 21.30. EURO CINEMA (go weg 910, tel. 667066): You live twice (12); zo. ma. l(f 16.30, 19.00, 21.30. wo. if" 21.30. overige dagen ljln 19.00, 21.30. METROPOL (Carnegielaan, tel. 456756' passage to India (al); 14.00, 20.00. METROPOll Micki A Maud* (al); ijl 15.00, 18.45, 21.30. MET* POLE 3: Falling in love I 11.30, 14.00, 16.30, 21|_ METROPOLE 4: A soldij story (al); 18.45, 21.30. TROPOLE 5; De lokvogel P 12.00. 15.00, 18.45, 2fl ODEON 1 (Herengracht:- tel. 462400): Beverly Hills (Tl (al); 11.30, 14.00. 16.30, 15.31 21.30. ODEON 2: Bachi|ji party (12); 11.30, 14.00, 16 D. 18.45, 21.30. ODEON 3: lit. hawke (al); 12.00, 15.00, 1k 21.30. ODEON 4: Blood iP1 ple(16); 11.30, 14.00, 16 W 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (IK tingstraat 12b, tel. 656402) ben 'n heel stout meisje (V 12.00 tot 22.30. LE PARIT Forbidden fantasies (18); 11.01 tot 22.45. LE PARIS 3: Eri|ki (18); 12.30 tot 23.00. PA&te GE (Passage 63, tel. 460?.. City heat (12); 11.30, 14 16.30, 18.45, 21.30. HA|n FILMHUIS (Denneweg 56,131 459900); Zaal 1: Stranger IJ| paradise (16); 19.45. 21.45.) 2: A matter of life and (16); ma. 19.30. Black r (16); ma. 21.30. I kno i'm going (16); 756™ ■o'i£ ar i 15.14, Tom (16); wo. 21.30. KRUISWOORDRAADS* Horizontaal: 1 soort paard; Q( van overtuiging; 8 gebogen b '«i glibberige substantie; 10 voof 11 bewoonster v.h. platteland; s* zieknoot; 13 geslacht van mem n< alvorens; 18 verbrandingsrest; s( werenpiramide; 21 op deze ;e 23 wijd, ruim; 25 doortochtg rund; 28 vreemde taal; 30 pers vnw.; 31 op elkaar; 32 man hond; 33 soort kabeljauw; f' kol. Verticaal: 1 stof; 2 mondrand; I tij; 4 mannelijk persoon; 5 nen korte tijd; 6 Portugese metaal; 9 Japans bordspel; bouwer; 12 lidwoord; 15 brl (alk. Latijn); 16 zeehond; 17 mode gekleed; 20 bloelwljze; soonlljk vnw.; 22 land In Euro boom;: 25 plakband; 26 zon houd; 28 insekteneter; 29 voc 30 zot; 32 muzieknoot. OPLOSSING 0G !U| 62 :|0UJ 02 :6ee| gz :se yj :ue|Od 22 'oz VZ -soj» o? -ouj /i :qoj 9i :-s i gi :ep 21 U 'oB 6 -un L :s|0j 9 :SBJ|9 P G :d|| 2 Ueexojq i :|i sijeq p£ :6uei eg :nej zz :eB og :siö|bw 82 :so iz ïoi s? G2 12 Uoj 61 'se 0i :j :sbj ei :op 2i :u|jeoq u idoi 6 :qu 8 ;peq Iseiq i :|s»|

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 14