Arbeidsonrust in Vaticaan groeit 1ÏÏÏÏ71 TAFEL NIW oneens met Haagse rabbijn Van de Kamp kerk wereld Aartsbisschop Milingo zet genezingspraktijk in Rome voort Evangelistenechtpaar voor rechter gedaagd fieidócSotwaK! brieven lezers ACHTERGROND EsidóeSoivuwt ZATERDAG 6 APRIL 1985 PAl Gereformeerd Synodejournaal „Deze krant verschijnt hooguit eens in de twee jaar". Met die woorden leiden Henk Verburg en Bert van der Kruk van de Gereformeerde informatiedienst het eerste nummer in van het „Synodejournaal", een speciale uitgave van „Kerkinformatie", officieel orgaan van de Gereformeerde Kerken in Nederland. Het Synodejournaal geeft in kort bestek een overzicht van de besluiten van de synode van Dokkum (1983-1984). Die heeft za ken behandeld als Kerk en Israël, euthansaie, kernbewapening, Samen op Weg, het pastoraat onder jongeren alsmede kerk-zijn in de grote stad. Verder bevat het 8 bladzijden tellend krantje al een vooruitzicht op vraagstukken waar de komende synode (van Gouda) mee te maken krijgt. Moskeeën in China heropend Na een investering van rond 10 miljoen gulden is in de Chi nese provincie Henan de door de Culturele Revolutie aange richte schade hersteld en 400 moskeeën 1 gerestaureerd of nieuw opgebouwd. De Islamvereniging te Peking deelt ver der mee, dat er ook cursussen in het Arabisch worden gege ven voor de (her)scholing van islamitische voorgangers, ter wijl voorts toebereidselen worden getroffen voor een koran school, die per jaar 120 studenten in de theologie zou kunnen opleiden. De Chinese autoriteiten hebben in februari al laten weten, dat de afgelopen jaren 6.000 moskeeën zijn herbouwd in de autonome provincie Sinkiang. Naar schatting wonen in de volksrepubliek China 30 miljoen moslims. Henan is één van de gewesten waar moslims in de meerderheid zijn. Zonder liefde heeft een uiterlijk werk niet de minste waarde. Thomas Kempis: (Van onze correspondent Cees Manders)) VATICAANSTAD Het gaat maar om 1.917 mannen en vrouwen, gewone (niet re ligieuze) Romeinen, die in het Vaticaanse ministaatje hun „dagelijks brood" ver dienen. Maar de wijze waar op deze „1917 eenheden in dienst" (zoals de Vaticaanse stukken hen aanduidt) wor den behandeld trekt in heel Italië de aandacht. En met reden. Want velen zien een verschil tussen de sociale leer die de kerk verkondigt en de manier waarop de kerk die leer in haar eigen bedrijven toepast. De „werknemers van de paus" werken in de Vati caanse Musea, in het post kantoor, de „duty free" win kel. in de veiligheidsdienst, voor Radio-Vaticaan, voor de Osservatore Romano, enzo voort. Zij verrichten normale werkzaamheden, die zij als het met de Italiaanse werk gelegenheidssituatie iets be ter was gesteld ook best „bui ten" (dus in Rome) hadden kunnen verrichten. Het grote verschil met „Rome" is dat de 1.917 voor de paus werken, een heel bij zondere werkgever. Een werkgever die niet alleen „baas" is van zijn werkne mers, maar ook invloed uit oefent op hun leven buiten de werksfeer. Voor de paus houd je dus eigenlijk nooit op te „werken". De paus is een werkgever die een andere loyaliteit van zijn „afhanke- lijken" verlangt, dan waar normale arbeidsovereenkom sten vanuit gaan. „Loyaliteit" zou je in dit verband best kunnen vervangen met „de votie". Veranderingen Altijd hebben de werkne mers het prachtig gevonden om voor de paus te werken. Maar nu doen er zich toch veranderingen voor. Het had al erg lang geduurd voordat de paus, of zijn vertegen woordiger aan het sociale front, het bestaan van de vakbond van Vaticaanse werknemers (de ADLV) er kende. Maar nu blijkt dat de Kaus er ook grote moeite mee eeft die vakbond te aan vaarden als gesprekspartner in het arbeidsvoorwaardeno verleg. De vakbond, in de persoon van voorzitter Cerullo, een werknemer van Radio-Vati- caan, tracht een onderscheid te maken tussen de paus als persoon en de mensen die hem vertegenwoordigen. Nu treedt voor de paus op de Vlaming mgr. Jan Schotte. Maar het wordt voor de vak bond steeds moeilijker de paus erbuiten te laten. Schot- te haalt zijn instructies bij Casaroli, de „onder-paus" of bij de paus zelf. Trouwens, de arbeidsproblemen in het Va ticaan krijgen zoveel publici teit in Italië dat die de paus niet kunnen (zijn) ontgaan. Toch blijft de Vaticaanse houding onveranderd. Vol gens sommigen komt dat in wezen omdat de paus zelf vanwege zijn Poolse achter grond „gewoon" geen gevoel heeft voor moderne westerse arbeidsverhoudingen. In de praktijk dan wel te verstaan. Zijn theorie, neergelegd in de sociale encycliek Laborem Exercens, is voortreffelijk. Overigens erkende het conci liedocument Gaudium et Spes van 1965 al de rechten van de vakbond inclusief het stakingsrecht. In februari kon een staking van de Vaticaanse werkne mers op het nippertje worden voorkomen, dankzij persoon lijk ingrijpen van Kardinaal Casaroli. Sindsdien is de situ atie niet verbeterd, eerder verslechterd. Deze week be zorgde mgr. Schotte de vak bond de nieuwe lijst met ar beidsvoorwaarden. Over de inhoud zijn de werknemers niet ontevreden, wel over de presentatie. „Ik heb het ge noegen u de nieuwe loon schalen te doen toekomen", schrijft Schotte aan Cerullo, de vakbondsleider. „Deze nieuwe tabellen zijn al aan de bevoegde autoriteiten overhandigd". Cerullo wilde er eerst over praten, zoals gebruikelijk in elk arbeidsvoorwaardenover leg. Maar hij ziet zich nu ge plaatst voor een voldongen feit. De opgelegde arbeids voorwaarden verwerpt hij dan ook als „eenzijdig vastge steld". Ook vindt hij deze voorwaarden „een beledi ging". Hij zegt dat de Vati caanse autoriteiten weer doen alsof de vakbond niet bestaat. Geen belasting De loonschalen zijn vergele ken met Italië inderdaad niet zo slecht. Een ongeschoold arbeider, bijvoorbeeld de man die op het Pietersplein de stoelen klaar zet voor de zondagmis in de openlucht krijgt in zijn eerste twee jaar een salaris van f24.500,- per jaar. Daarvan gaan af voor pensioen en ziekenfonds f2100,-. Hij betaalt geen be lasting, koopt zijn levensmid delen in de BTW-vrije Vati caanse supermarkt en tankt benzine voor een literprijs van f 1,53 (f0,86 minder dan in Italië). De pauselijke werknemers werken 36 uur per week en hebben recht op 47 betaalde vrije dagen per jaar (doordeweekse religieuze feestdagen inbegrepen). De familiebijslag tenslotte be draagt f62,- per maand voor de niet-verdienende echtge note en (elk) kind. Het hoofd van de veiligheids dienst of de archeoloog ver bonden aan het Vaticaans Museum (op de wie de hoog ste tabellen van toepassing zijn) beurt per jaar f39.500,- waarvan f3.350,- afgaat aan sociale premies. Voor hen gelden dezelfde Vaticaanse voordelen als voor de laagst betaalden. Het salaris van al len wordt elke twee jaar met gemiddeld f55,- verhoogd en elke zes maanden aangepast aan de stijging van de kosten voor levensonderhoud in Rome. Niemand zal beweren dat deze salarissen beneden de maat zijn. Ze zijn zelfs nog iets hoger dan die van de Ro meinse ambtenaren. Maar volgens de werknemers van de paus staat hier iets op het spel wat nog veel belangrij ker is, en dat is de erkenning van de vakbond als volwaar dige onderhandelingspartner. „We willen geen hoge lonen onder de voorwaarde dat we ons als vakbond dan verder maar koest rnoeten houden", zegt vakbondsleider Cerullo. „Geen enkele werkgever kan de werknemer zomaar iets opleggen, dicteren, ook al is datgene wat opgelegd wordt nog zo fraai. Tussen werkge ver en werknemer moet on der alle omstandigheden nor maal overleg en samenwer king mogelijk zijn. Het Vati caan gaat over onze hoof den". De vakbond van het Vati caan hebben actievergaderin gen aangekondigd en de ar beidsonrust in het anders zo rustige Vaticaanstad duurt dus nog wel even voort. „De erkenning van ons bestaan is belangrijker dan het geld", zegt de vakbond. Paus Johannes Paulus droeg gisteren eigenhandig een houten kruis van. het Colosseum naar het Romeinse Forum. Paus draagt kruis door Rome ROME Een somber kij kende paus Johannes Paulus II heeft gisteren tijdens een met fakkels verlichte proces sie een houten kruis door de ruïnes van Rome gedragen, om aldus een beeld op te roe pen van de laatste uren van Jezus Christus. De processie vormde het hoogtepunt van een dag die een aaneenschakeling van religieuze plechtigheden was voor de 65-jarige paus. Hij was onder meer aanwezig bij een drie uur durende passie in de St. Pieter Basiliek. Johannes Paulus droeg het kruis van het Colosseum naar het nabijgelegen Ro meinse Forum. Duizenden mensen met kaarsen stonden stil op het met schijnwerpers verlichte plein buiten het Co losseum, terwijl de paus bij de 14 stopplaatsen van de lij densweg in gebed ging. Mil joenen andere belangstellen den waren van het schouw spel getuige via de televisie. Het programma werd recht streeks uitgezonden in Italië en 25 andere landen. In een korte preek aan het einde van de processie schet ste de paus in het kort het lij den van Christus aan het kruis: „Ieder overlijden is een weerspiegeling van de dood van Christus; het over dragen van de geest aan Hem die de mens schiep voor de onsterfelijkheid. Dood en liefde komen samen aan het slot van het kruisoffer. De overwinning van het kruis begint met dit feit: liefde overwint door de dood". De menigte brak in een luid applaus uit. Paus stuurt Kolvenbach telegram naar aanleiding van moord op Kluiters In een telegram aan de gene raal overste der Jezuïeten, Peter-Hans Kolvenbach, heeft paus Johannes Paulus II uitdrukking gegeven aan zijn bedroefdheid over de „gruwelijke moord" op de Nederlandse Jezuïet Nicolaas Kluiters. Het stoffelijk over schot van Kluiters, die op 14 maart werd ontvoerd, werd maandag aangetroffen in een put, ongeveer twintig kilo meter van Baalbek in de Beeka-vallei in Libanon. Over de toedracht van de moord en de motieven van de daders tasten de Libanese autoriteiten hog in het duis ter. De paus verzekert Kol venbach van zijn christelijke solidariteit en gebed wegens „dit nieuwe bloedgetuigenis". Kluiters is op 3 april onder grote belangstelling begraven op de begraafplaats van de Jezuïeten in Tanaïl in de Beeka-vallei. Maandag wordt in de Pastoor van Arskerk in Delft een herdenkingsdienst voor Kluiters gehouden. Kluiters was uit Delft afkom stig. Aartsbisschop Emmanuel Mi lingo, die onder zware druk van het Vaticaan in juli 1983 zijn ontslag aanbood als aarts bisschop van de Zambiaanse hoofdstad Lusaka, zet zijn ge nezingspraktijk in Rome voort, 's Morgens werkt Mi lingo als bijzonder gedelegeer de voor de pauselijke commis sie voor de migranten en het toeristenpastoraat in het Vati caan. 's Middags verzamelen honderden gelovigen zich in een kerk in een buitenwijk van Rome om de mis waarin de aartsbisschop voorgaat, bij te wonen en zijn zegen te ont vangen. Dit aantal neemt nog steeds toe. De „genezingsmis sen" die hij elke laatste don- Aartsbisschop Emmanuel Milingo derdag van de maand viert, trekken bijna 2000 mensen, een aantal dat veel te groot is voor de kerk van Onze Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen aan de oude Via Laurentia in Rome. Onze kerk is niet geschikt om zoveel mensen op te vangen, zo klaagt pater Sebastiano Bo- ticello, een der pastores van de parochie. Wij hadden geen idee van de gevolgen, toen we een jaar geleden Milingo toe stemming gaven hier voor te gaan in de eucharistie, aldus Boticello, die meedeelt dat de pastores de aartsbisschop heb ben gevraagd een andere kerk te zoeken. Mensen in rolstoelen, blinden, geestelijk gehandicapten en gehandicapte kinderen, ver gezeld van hun moeder, vrou wen die zeggen door de duivel bezeten te zijn en mensen die op zoek zijn naar spirituele vernieuwing zoeken, allen waren aanwezig bij de „gene zingsmis" van 29 maart, die meer dan zes uur duurde. De gelovigen waren niet alleen uit Rome afkomstig, maar ook uit Napels, Florence, Bologna en Palermo. Honderden had den glazen olie, water en zak doeken bij zich of foto's en kleren van zieke familieleden die Milingo zou moeten zege nen. noemd, raakte in conflict met zijn collega-bisschoppen, na dat hij was begonnen met ge nezingsdiensten waarbij hij zieken de hand oplegde. Ver der werd hem verweten dat hij heidense praktijken in de erdienst zou hebben inge voerd en duivels probeerde uit te drijven. Nadat de Zam biaanse bisschoppen hem in 1980 hadden berispt, zond het Vaticaan een onderzoekscom missie naar Zambia. De com missie stelde vast dat Milingo zijn bisdom verwaarloosde en meende dat Milingo in Rome aan een medisch, psycholo gisch en theologisch onder zoek zou moeten worden on derworpen. Aartsbisschop Mi lingo kwam in april 1982 in Rome aan. Hij bracht ander half jaar in afzondering in e'en klooster door. In augustus 1983 maakte het Vaticaan be kend dat de paus het verzoek om ontslag als aartsbisschop van Lusaka had aanvaard. In een interview zei Milingo kort geleden dat het Vaticaan hem sinds 1983 geen strobreed in de weg heeft gelegd. Hij noemde zijn gave om mensen te genezen een geschenk van God en verklaarde dat hij „werkte door de aanwezig heid van Jezus". „God geeft de mens zoveel gaven en de gave om te genezen is niet al leen aan mij toegevallen, ze is ook te vinden in kruiden en de wortels van planten", aldus Milingo. Een „schadelijke beslissing" noemt het Nieuw Israëlietisch Weekblad in een hoofdartikel de beslissing van rabbijn Lode van de Kamp van de Neder- lands-Israëlietische gemeente in Den Haag, op 21 april niet deel te nemen aan de herden kingsdienst voor zes miljoen joden in de Haagse Klooster kerk. Deze herdenkingsdienst heeft de Raad van Kerken be legd ter gelegenheid van Jom Hasjoa, de joodse herdenkings dag. Rabbijn Van de Kamp heeft zijn weigering gemoti veerd met te zeggen dat joden en christenen niet samen kun- n bidden. Het NIW wijst echter op de verklaring, die rabbijn Van de Kamp voor zijn gemeentele den heeft uitgegeven en waar uit volgens het blad blijkt, dat het wel deelnemen van de li berale rabbijn Abraham Soe- tendorp het belangrijkste be zwaar is. „De weigering van rabbijn Lode van de Kamp deel te nemen aan een Jom Hasjoa-bijeenkomst is in strijd met ieder gevoel, is in strijd met iedere heldere gedachte, is in strijd met de lijn, die zijn voorgangers met kennis en in zicht hebben uitgestippeld". Net NIW denkt dat dit is inge geven door de wens dwars te liggen bij de ideeën van de Haagse liberale rabbijn Abra ham Soetendorp. Het blad meent dat afschuw past als een orthodoxe rabbijn zijn gemeentestrijd met een li berale rabbijn voert met de nagedachtenis van zes miljoen vermoorde joden als inzet. De weigering van rabbijn Van de Kamp aan een Jom Hasjoa- -dienst in een Haagse kerk deel te nemen noemt het NIW een „belediging voor de nage dachtenis van de zes miljoen, een slag in het gezicht van de genen die deel willen hebben aan het joodse verdriet, scha delijk voor deze joodse ge meenschap en voor Israël". Het blad voert aan dat van joodse zijde voortdurend wordt geklaagd dat zo weinig men sen zich inleven in de joodse gevoelens terwijl voortdurend wordt gevraagd solidariteit met Israël te betrachten. „De Raad ^n Kerken van Rotter dam en die van Den Haag hebben dat onderkend. Zij wil len de Jom Hasjoa mee bele ven. Dan weigert een rabbijn zijn medewerking uit prestige- strijd, uit naijver op een libe rale college". Het NIW meent dat rabbijn Van de Kamp zeker halachi- sche (joods wettelijke) argu menten kan aanvoeren voor zijn beslissing. Maar welke hij mag hebben gevonden zijn de verkeerde, aldus het NIW, omdat de weigering van de heer Van de Kamp „beledi gend, frustrerend en schade lijk is zowel voor de doden als voor de levenden". Inmiddels is overigens bekend geworden, dat de Rotterdamse orthodoxe en liberale joden wel meewerken aan de her denkingsbijeenkomst van de Rotterdamse kerken op 14 april, een week eerder dus dan in Den Haag. STIBA (de stichting tot bestrijding van het anti-se- mitsme) zal een strafklacht indienen tegen het Zwolse evangelistenechtpaar Lucas en Jenny Goe- ree. In hun kwartaalblad wekken zij de indruk dat de joden zelf schuldig zijn aan de jodenvervolging, omdat die Jezus hebben verworpen. Volgens de STIBA heeft het echtpaar Goeree zich schul dig gemaakt aan discriminatie op grond van ras, gods dienst of levensovertuiging en het in voorraad hebben van dergelijke geschriften (art. 137 c en e). Dit heeft R. Stein van de STIBA desgevraagd bevestigd. De Joden hebben een vreselijk oordeel over zich hebben afgeroepen door aan te dringen op de kruisiging van Je zus, aldus het evangelisatieblad van het echtpaar Goeree. „Ze zijn gehaat, vervolgd, uitgemoord op beestachtige wijze. Dit oordeel heeft hen achtervolgd door de hele geschiedenis heen. De joden zouden geen prooi voor de volkeren zijn geworden als zij de Messias hadden aan genomen. Als zij gewild hadden waren zij geen schouwspel voor de hele wereld geworden." Bij het arti kel staan foto's van de Klaagmuur, een synagoge en een goederenwagon met kinderen op weg naar het concen tratiekamp. Het echtpaar Goeree was niet voor commen taar bereikbaar. hl hl 1 HA Omstreden propaganda POLITIEKE propaganda, niet alleen op laag niveau5van ook in de allerhoogste sferen, komt dikwijls zeer naïefjur j Kort nadat Reagan Gorbatsjov had uitgenodigd voor eie b zamenlijk gesprek en op dezelfde dag dat Gorbatsjov Rfngsl liet weten wel op die invitatie te willen ingaan, maaktfr b' nister van defensie Weinberger met veel tam tam eer ontrustend Amerikaans rapport bekend. !-arc DAARIN werd uit de doeken gedaan, dat de Sovjet' binnen tien jaar in staat is een defensiesysteem te stat. ren, dat vanaf de grond met behulp van laserwapens ba sche raketten kan vernietigen. En ook kunnen de Sovje"""" gen die tijd laserwapens in de ruimte stationeren gericjgj gen vijandelijke satellieten. De reactie van Moskou biet teraard niet uit: het is kwaardaardige laster, bestem(3.T „Genève" te torpederen, aldus de Russen. WEINBERGER heeft nooit eerder gewag gemaakt vahjn Amerikaanse rapport, hoewel dat gezien de fraaie uitvorst toch een voorgeschiedenis van enkele jaren moet heVrzu Dat neemt natuurlijk niet weg dat de inhoud best volkfia«"r' correct kan zijn of minstens voor een belangrijk de^ waarheid kan berusten. rd jissÉ PROPAGANDA van het kaliber van-dik-hout-zaagt-Ê planken heeft het nadeel, dat de doorsnee bewoner van |n^j aardbol onmogelijk kan weten wat er van waar is. Van;" sprekend zitten de Russen niet rustig af te wachten tot djs z, hun Star Wars geproduceerd hebben. Er is ook wein^n geen aanleiding vertrouwen te hebben in de oprechtheidat de Russen bij hun beweringen op het gebied van be^cb' TV/T P"1 MEN ontkomt er echter niet aan ook de nodige twijffag gaan koesteren aan wat er op dit gebied vanuit Washinf r als democratisch bolwerk, wordt meegedeeld. Op het gef1^ van militaire voorlichting en bangmaker^ is kennelijk jgn geoorloofd. Dat lijkt zelfs het uitgangspunt te zijn van fe taire propaganda: de propaganda is zelf een brok (psychojgei sche) oorlogsvoering. >nd Er is een kleine troost: zowel Reagan als Gorbatsjov wlers drommels goed wat er werkelijk aan de hand is. Het met mer dat zij er om heen opvoeren is slechts bedoeld voo^1" buitenwacht. Het zou aardig zijn als beide staatslieden tijaur hun ontmoeting zouden afspreken ook deze koude woonf-j^ oorlog in de diepvries te stoppen. De gewone burger zou hel er wat behaaglijker bij voelen. yoi ka* tel tije warm bord, gameer met jat toef of fijngeknipte pefe&nl lie. Wo Spoel de struikjes wjEei schoon en snijd ze in stukfret van een centimeter. Wadoe groente zo nodig nog M keer en laat haar uitlekPlt Laat de margarine smefF in een ruime braadpan bak daar de groente al c" scheppende in, zonder da?\ bruin wordt. Het is de bec^c ling dat het loskomenu vocht van het witlof iLe dampt tijdens het gaar den. Reken een bereidiiL] tijd van tien minuten. Vye naar smaak zout en pe^s toe. |co Kook de rozijnen tien mim ten in weinig water, laatac uitlekken en afkoelen. Jw> de helft van de melk Meng custard, suiker en v»al nig koude melk tot een pfi je. Schenk er wat van hete melk bij en doe het*" de pan. Laat de vla stet roerende kort koken. Viv van het vuur de overige kr de melk toe en laat de iin onder af en toe roeren, k<£1 worden. Week de bitterkoekjes ie rum of melk, maak ze fic\ meng er de rozijnen door leg er de vla op. p JEANL Krokante ham met gebakken witlof en aardappelpuree - bitterkoekjesvla Dit menu is bedoeld voor dinsdag, de paasmenu's werden al eerder gepubli ceerd. Voor twee personen hebt u nodig: 2 plakken gekookte ham a 100 g, ei, paneer meel, 15 g margarine, pe terselie; 750 g witlof, 15 g margari ne, zout, peper; Vz tot 1 kg aardappelen, zout, peper, nootmuskaat, melk, 10 g margarine; Vz 1 melk, 25 g custard, 30 g suiker, 4 bitterkoekjes, (2 lepels rum), 1 lepel rozij- Haal de ham door losgeklopt ei en door paneermeel. Bak de plakken in warme marga rine bruin en leg ze op een Hofvijver 'P Brieven graag kort en duideli|k geschreven. De redactie behoudt zich het recht 'voor ingezon den stukken te bekorten Discrimina tie Wie bekleedt een der hoogste plaatsen in de R.K. kerk? Een vrouw - Maria, de Allerheilig ste. Wie nemen vooraanstaan de plaatsen in onder de ker kleraren? Vrouwen - de H. Theresia van Avila en de H. Catherina van Siëna. Wie zette een paus op zijn plaats? Een vrouw - de H. Catherina van Siëna. Wie bezorgen de kerk heilige priesters? Vrouwen - heilige moeders, o.a. de H. Mo nica, maar ook niet gecanoni seerde heilige moeders. Aan wie vertrouwt God de taak toe het leven te beschermen? Aan vrouwen, die de kinderen ter wereld brengen en opvoeden tot steunpilaren van de kerk. Aan wie geeft God de genade het beste deel te kiezen? Aan vrouwen evenzeer als aan mannen. Wie spreken over discriminatie der vrouwen in de R.K.-kerk? De dochters van Eva. Mr. J. D. Hermans-Lebert, DEN HAAG. f De ondersteuningsbereidhfo. jn West-Duitsland bij de v^ vanging van oude auto's v<j,{ nieuwe schonere types en re onmacht dat land de sn|u heidslimiet te verlagen, maap het beroep op een verteg^ woordiger van West-Duitslaj,, in de Haagse Hofvijverzak weinig fijntjes. Wat betrjn West-Duitsland zal het autolja zit niet dalen. Het ding mo dus schoner worden, o.a. do. beperking van het brandstfl gebruik. Dat betekent dat prestatie minder zal zijn en dl zal van de auto een vervot middel maken, dat typisch j schikt is voor regionaal j bruik. In de stad zal je hi dan ook in enorme aantal! blijven tegenkomen. Additi neel openbaar vervoer, waa j van de schoorsteen om i r hoek staat, en parkeervoorzi. ningen buiten proporties, st ren aan op het verder vull< van de binnenstad met voo zieningen en wekken bij burger de indruk dat waar woont en waar hij werkt ni zijn zorg is. Het resultaat dan behoud van het Binnei hof, maar de rest van de ou< stad komt onder zo'n druk staan, dat hij weg is voor je twee kan tellen. Indien techniek verantwoord is inz ke de Hofvijver, is een maat gemaakte voorziening minst ingrijpende. Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 e en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en i nabezorgd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2