r
Antiekbeurs Breda ook
jetaaibaar voor gewone man
Passie-honger is
amper te stillen
„Stijgers" stelt
vraag naar de zin
van het bestaan
Drie generaties Krabbé in
Singer Laren
BOEKENWEEK
„DAVEREND SUCCES'
«2 )NVREDE OVER CONCURRENTIE VAN MAASTRICHT
dagpuzzel
Bedekte bronzen van
Arno van der Mark
Verbijstering over uitstel van nieuwbouw Tweede Kamer
bioscopen
.UNST
QeidócQowuvnt
MAANDAG 1 APRIL 198S PAGINA 7
ee van de drie schilderende generaties Krabbé waren zater-
g aanwezig bij de opening van de expositie in Laren. Links
der Maarten Krabbé, naist hem acteur Jeroen en diens
>uw en kinderen.
LAREN In het Singermuseum in Laren is zaterdagmiddag
een tentoonstelling geopend van drie schilderende generaties
Krabbé. In één zaSd en de galerij van het Singermuseum zijn tot
en met 28 april gouaches, aquarellen en olieverfschilderijen te
zien van de jongste schilderende Krabbé, Jeroen, de 41-jarige ac
teur. die pas enkele jaren schildert en zijn opleiding genoot aan
de Rijksacademie in Amsterdam. Zijn werk hangt naast het oeu
vre van zijn vader, de in 1908 in Laren geboren Maarten Krab
bé, die aan dezelfde academie als zijn zoon het schilderen leerde.
De derde exposant is grootvader Hendrik Maarten, die zich het
schilderen eigen maakte op de Quellinus-school en eveneens aan
de Rijksacademie in Amsterdam. Grootvader Krabbé overleed
in 1931 op 63-jarige leeftijd. De exposanten beperken zich niet
tot één genre, maar een breed scala van landschappen, portret
ten en stillevens. De opening van de tentoonstelling werd bijge
woond door prominenten als de actrice Ellen Vogel, de acteur
Coen Flink en oud-minister Jaap Boersma.
Nieuw licht op
verliefde Grieg
BERGEN Vurige liefdesbrieven van
de Noorse, negentiende-eeuwse compo
nist Edvard Grieg aan een jonge con
certpianiste die dezer dagen in Bergen
in Noorwegen zijn gepubliceerd, wer
pen een nieuw licht op Griegs gepassio
neerde natuur. De brieven werden
door de componist geschreven jn 1896,
toen hij 52 was. en ze waren gericht
aan Bella Edwards, een weinig beken
de 17-jarige musicienne. Grieg, die met
de toneelschrijver Henrik Ibsen een
van de nationale helden van kNoorwe-
een is, was toentertijd getrouwd. Maar
historici in Bergen, waar hij in 1843
werd geboren en in 1907 stierf, wisten
ad dat hij een oog had voor mooie vrou
wen.
HILVERSUM De nationale Boekenweek is een
„daverend succes" geworden, zo heeft een woord
voerder van de collectieve propaganda voor het
Nederlandse boek (CPNB) zaterdag gezegd Het
Boekenweekgeschenk is in een oplage van 400.800
over de toonbanken gegaan. Dat betekent dat er
voor minstens acht miljoen aan boeken is gekocht
in de tien dagen dat de boekenweek heeft geduurd.
Het boekenweekgeschenk, dit jaar geschreven door
Remco Campert, kreeg men als men voor minstens
19,50 gulden aan boeken kocht. Volgens de woord
voerder verkochten ook de andere boeken van
Campert beter dan ooit. Het boekenweekgeschenk
voor volgend jaar zal worden geschreven door Mar-
ga Minco.
4,52
4,32
5,42
6,37'
8,13
9,49
10,14
12,19
13 55 ÏEDA Een achttien- met het afgelopen weekeinde
u on -eeuws drankorgel (een in Maastricht Europa s grootste
14,90 t, e kunst- en antiekshow van 1985
iR9(;!n eikenhouten fusten 0pV0eren Wetende dat „Bre-
KU5, een ïepenhouten rek), da- aitijd rond pasen valt.
17,61 it tot plusminus 1720 in hebben de Maastrichtgangers
18 96 n café in het Overijssel- hun beurs net voor die van
Wijhe Stond, is één van Breda gepland, en dat is de
20,32 mppot puriPU7P stukken meeste standhouders, die tot
I io~ aen met 8 aPril het Turfschip in
in de 19e Kunst- en An- greda bezetten, in het ver-
?kbeurs in Breda, die af
lopen zaterdag werd ge
iend.
k jaar opnieuw trekt deze
urs zo'n 15.000 bezoekers,
,der wie veel Belgen, want
aslotte ligt Breda maar op 50
lometer afstand van Ant-
?rpen. „We hebben ons eigen
ibliek en derhalve onze ei-
n charme", aldus de Haagse
itiquair Hans Smelik, die
•orzitter is van het Bredase
instgebeuren, dat dit jaar 38
■elnemers telt.
andhouders in Breda zijn
ior een deel gepikeerd op
in collega's, die nog tot en
lijk verschil tussen Breda en
Maastricht. Waar in de Lim
burgse hoofdstad slechts een
enkeling kan kopen, gezien de
soms exorbitante prijzen, daar
is Breda veel meer een pu*
blieksbeurs, met een redelijk
prijsniveau. Voor een paar
honderd gulden is in Breda
een aardig stukje Hollands
(klein) zilver te koop, terwijl
ook Delfts aardewerk en Chi
nees porselein - Jacques Fij-
naut uit Amsterdam verkoopt
stukken uit de nu al vermaar
de Hatcher-collectie - alleszins
te betalen is. Het is weliswaar
rix Futura voor
LRO-documentaire
'EST-BERLIJN Op het
temationale radio- en tv-
tncours "Prix Futura Berlin"
de KRO-inzending van Ad
Dnneveld en Maarten
thmidt ex aequo onderschei
en met de Belgische inzen-
Ing van Jan van Hammei on-
ïr de titel „De moeder van
eorge T.". De KRO-inzen-
Ing heette "Een kind van
iute ouders" en betrof een
ortret van een 52-jarige Ne»
lander die terugkijkt op
jeugd in de oorlog als kind
NSB-ouders.
pichael Jackson met een van
meest Britse attributen: de
obby-hoed, zoals die wordt
Jragen door het gehele Brit-
i politiekorps. Jackson bracht
jen bezoek aan een Londens
plitiebureau. om daar de
genten te danken die hem tij-
jéns zijn bezoek aan Londen
or de opdringende massa's
schermden. Voor de Amerl-
anse popster, zoals altijd
et zonnebril en één witte
jmdschoen, zit zijn bezoek
Engeland er inmiddels op.
IGUURPUZZEL
RAPPUZZEL
elk vakje dient een letter te worden
|evuld. waardoor zowel horizontaal
verticaal woorden van navolgende
tekenis verkregen kunnen worden:
rode kleur op het gezicht;
buigzaam;
wilde woudezel;
tabaksartlkel;
praatje dat in omloop Is:
bestuurder v.e. atheneum;
Hebreeuwse naam voor de MozaT-
metseispecie.
PLOSSING:
Japanse porseleinen kan onder glazuur blauw met Nederlands
zilver montuur van ca. 1645 (collectie: Smelik en Stokking, Den
Haag).
niet de absolute top, maar tn
de open prijspolitiek die de
meeste antiquairs in Breda
hanteren, komt dat ook tot ui
ting. Dat doet sympathiek aan.
Specialisten zijn er weinig in
Breda. EigenlijK maar twee: de
barometerspecialist Bert Bolle
uit Maartensdijk en J.B. Wes
terhof uit Sneek met oude
munten en penningen. De eer
ste laat een prachtige contra-
bakbarometer uit plusminus
1800 van Nederlands bekaid-
te barometermaker Paulus
Vost zien (vraagprijs:
ltf.oüO,-) en is daar meteen een
uitschieter. Kunsthandel Jan
Roelofs uit Amsterdam heeft
een uit plusminus 1400 stam
mend houten beeld uit de
Rijn-Maasvallei te koop voor
rond 25.000 gulden. Het stuk
doet sterk denken aan de Ol-
denzaalse patroonsheilige
St.Plechelmus.
Speeldozen (19e-eeuw$e meest
al) ziin te vinden bij Van Os
en Yu (Amsterdam), terwijl
Van der Gulik (eveneens uit
Amsterdam) een paar stukken
bijzonder fraai keramiek laat
zien. Opvallend bij dit alles is
de aanwezigheid van veel
,jong" antiek: Jugenstil-kera-
miek (niet alleen uit de beken
de Haagse Rozenburg-fabriek,
maar ook uit Purmerend) en
juwelen uit de wat latere Art
Déco-periode (als voorbeeld
van dit laatste is er een prach
tig platina collier met parels
en briljanten van George Fou-
quet).
Alles overziend is de 19e
Kunst- en Antiekbeurs in Bre
da een kwalitatief goed en in
teressant gebeuren. Ameri
kaanse collectioneurs en mu
seumdirecties, die met hun
dure dollars op zak Maastricht
reeds hebben afgestroopt, zul»
len het Turfsehip waarschijn
lijk mijden. Maar het publiek,
dat niet de beschikking heeft
over een schier onuitputtelijke
portemonnee, maar wel de
liefde voor oude kunst en an
tiek bezit, kan er heel goed te
recht. Wat dat betreft is „Bre
da" een beurs, waar nog met
de menselijke maat gemeten
wordt.
KLAAS GOINGA
Een Nederlandse contra-bak-
toarometer uit ca 1800 van Pau
lus Wast en Zoon, Amsterdam.
8ijzonder is de achter-glas
schildering (Collectie: Bert Bol
le, Maartensdijk).
De sculptuur van Arno van
der Mark (1949) vult tot 7
april het zaaltje van galerie
Den Haag. Drie bronzen
beelden staan schuin achter
elkaar opgesteld; een vierde
is er tegenover geplaatst. De
titel luidt: „Abstract beeld:
metaforisch licht groen, pur
per, oranje, zwart".
De genoemde kleuren zijn
die van de acrylverf, aange
bracht over het brons, zodat
het brons slechts plaatselijk
zichtbaar is. Hoewel Van der
Mark een vage titel hanteert,
moet er geen symbolische be
tekenis aan de kleuren ver
leend worden. Ook de bron
zen beelden zijn geen symbo
len, want hun abstracte vor
men hebben geen binding
met vormen uif de werkelijk
heid. Betekenis moet in het
beeld zelf gezocht worden en
dat vereist, zoals bij vele
kunstwerken, een intensieve
re beschouwing dan een rou
tineuze blik door de ruimte.
Elk bronzen beeld heeft zijn
eigen vorm, zijn eigen kleur,
kortom zijn eigen identiteit.
Daarentegen zijn de sokkels
identiek van vorm. De con
structie bestaat uit een smalle
langwerpige drager met ijze
ren pootjes, die grotendeels
aan het gezicht wordt ont
trokken door een zwart, pur
per, rood of zwart kleed. Dat
geeft ze het aanzien van een
altaar, maar het sacrale as-
pekt wordt gerelativeerd
Galerie Den Heag, Boomslulters-
kede 359, „Arno van dar Mark,
Bronzen", tot 7 april, woensdag
t/m zaterdag 13.10-17.30 uur.
Staal Bankier*, Lange Houtstraat
I, „Charlotte Mutsaar»", tot 1 juni,
maandag t/m vrijdag 9-16 uur.
door de pootjes die eronder
uit steken. Een sokkel is be
doeld om een beeld van de
grond te tillen en een eigen
plek in de ruimte te geven.
De beschouwer moest in de
loop van de geschiedenis
meestal letterlijk en figuur
lijk tegen de sculptuur opkij
ken, die veilig op zijn voet
stuk stond.
Beeldhouwkundige opvattin-
Sen in de twintigste eeuw
rongen de sokkel steeds
meer terug en maakten van
de sokkel een traditioneel
principe. De sokkels, van
Arno van der Mark dragen
een bronzen beeld, dat even
eens op traditionele wijze ge
modelleerd is. Maar de voor
naamheid van materiaal en
het persoonlijk handschrift
van de kunstenaar worden
gerelativeerd door het „slor
dig" aanbrengen van acryl
verf. Arno van der Mark ge
bruikt traditionele sculptura
le principes, maar niet zon
der commentaar. De beelden
gaan over beeldhouwkunst,
waarbij de kunstenaar het
belangrijker vindt om vragen
te stellen dan met pasklare
antwoorden te komen.
Arno van der Mark: „Abstract beeld, metaforisch licht
groen", 1985.
Bij Staal Bankiers in de Lan
ge Houtstraat worden regel
matig tentoonstellingen geor
ganiseerd en het is de ko
mende maanden beslist de
moeite waard om te gaan kij
ken naar de acht schilderijen
van Charlotte Mutsaers. Zes
werken ziin aan hetzelfde
thema gewijd, de Piëta. Grote
Maria's houden de gestorven
zoon in hun armen. „Als een
rotsblok, als een grot waarin
een grote zoon kan schuilen,
7.6 rijst de Piëta voor ons op.
Waar vinden wij, dochters,
zo'n toevluchtsoord?". (Char
lotte Mutsaers). De ene keer
ligt er een verstarde uitdruk
king op het gezicht van de
moeder, het is als een mas
ker, de andere keer buigt zij
zich vol leed en erbarmen
over het lichaam van haar
den omvatten het lijk. Deze
vertekeningen in proporties
ondersteunen de inhoudelijk
emotionele aspekten van het
werk. Onhandig geschilderde
figuren met te grote handen,
te kleine lichamen, te lange
benen. Heel mooi is de in
zwart geklede Maria met
haar witte masker en op de
schoot een felgele Christus.
De geconcentreerde vormen
die Mutsaers gebruikt spre
ken heel direct tot de kijker.
De vlak-decoratieve invul
ling van de achtergrond is
nooit storend en leidt nooit
de aandacht af, zelfs niet als
het zwierig geschilderde
DEN HAAG Met verbijstering heeft het college van
B en W van Den Haag kennis genomen van het voor
nemen de nieuwbouw van de Tweede Kamer voor on
bepaalde tijd uit te stellen. Het geld dat daardoor vrij
komt, kan dan worden aangewend voor de bouw van
twee gevangeniscomplexen in het noorden van het
land.
In een brief die naar de ministerraad gestuurd.
stelt het Haagse gemeentebestuur dat het plan tot uitstel van de
nieuwbouw het zoveelste bewijs is dat het kabinet een loopje
neemt met de uitvoering van ae motie-Eversdijk In die motie
wordt voorgesteld initiatieven te ontwikkelen ter versterking
van de sociaal-economische situatie in Den Haag.
Dit om de ne
gatieve gevolgen v#n het spreidingsbeleid van de overheid te
compenseren Tot nu toe nebben gemeente- en provinciebe
stuurders bij het indienen van elk plan ter stimulering van de
werkgelegenheid steeds nul op rekest gekregen.
Uitvoering van da Mstthiu* Paaalon van Bach door Resldonlle Bschkoor an
Kamerkoor, ankala ladan van hal R'dom» Kamorkoor, Phillppo Hutlanlochaf
(Chrlstusparlij), Haln Maans (Evangahat). Jo*4 Wognor. Ernst DanMH Smid.
Jitska Staandam an Sjrlvis Schlütsr. Bagalaldtng door hal Raaldanlla Oraal
an organial Lao van Daaaalaar. Grata Kart, Dan Haag.
Wie verwachtte dat de rechtstreekse radio en tv-uitzending uit
het Concertgebouw van Bach's Matthaus Passion. onder leiding
van Nikolaus Harnoncourt, van nadelige invloed zou zijn op de
belangstelling voor de weergave van hetzelfde werk gistermid
dag in de Grote Kerk onder leiding van Gerard Akkerhuis, ver
giste zich deerlijk.
Reeds twee uur voor de aanvang stonden de eersten voor de
deur en bij de aanvang was het kerkgebouw meer dan vol. Be
richten uit het land wijzen op een groeiende belangstelling voor
Bachs Passies. Met name voor veel jongeren zijn zij een openba
ring.
Harnoncourt zei onlangs in een interview: „Alle uitvoeringen le
ken op elkaar, elke dirigent deed hetzelfde, er werd niet nage
dacht'. Vandaag de dag wordt over de uitvoeringspraktijk door
de dirigenten wel degelijk nagedacht. Ook Gerard Akkerhuis, al
jaren vertrouwd met de Bachmaterie, heeft zo'n visie. De weer
gave was wars van enige dramatiek, de gehele uitvoering vol
trok zich als het ware in een beschouwende aanpak. Geen kwes
tie van tempokeuze: Harnoncourt deed over het openingskoor
tien seconden langer dan Akkerhuis.
Het zat veel meer in de nuancering, in de expressie en in de
kleuring. Tot aan het koor „Sind Blitze, sind Donner" hield Ak
kerhuis koor en orkest op bijna introverte wijze in. Matthaus
vertelde zijn verhaal en de ontroering kwam meer door de in
houd van het verhaal dan door de wijze van vertellen. Dikwijls
wonderschoon van klank, al zal lang niet iedereen in de slechte
akoestiek van de Grote Kerk zich bij het gebeuren betrokken
hebben gevoeld.
Ronduit een mislukking is het achterwege laten van het jonge
renkoor, de door enkele dames gezongen Cantus Firmus ging
volledig op in de totaalklank. Gerard Akkerhuis zou er verstan
dig aan doen op deze dwaling terug te komen. De talrijke aan
wezigen, onder wie burgemeester Schols en zijn echtgenote,
hoorden een uitstekend solistencorps. Philippe Huttenlocher in
de Christuspartij. Hein Meens als Evangelist, Jitske Steendam,
Sylvia Schlüter, Ernst Daniël Smid en als een nog wat onzekere
vervanger van Guy de Mey José Wagner. Het Residentie Orkest
leverde even betrouwbaar als weinig opvallend werk.
ADR. HAGER
Hssjm Cemedle studio spoolt „Slljgsrs", om voorstolling van Lucas Oio
opril.
„Stijgers" heet de voorstelling
die ontstond in gesprekken
tussen de acteurs en de regis
seur en het is „een stuk over
de aantrekkingskracht van de
aarde op grote hoogte". Het
gaat over twee mannen die
heel hoog bezig zijn aan de
bouw van steigers. Zij komen
op een dag tot enige ontdek
kingen.
Als de voorstelling begint, kun
ie op muziek van „A taste of
honey" door Herb Alperts
Tijuana Brass het toneelbeeld
op je in laten werken. Enige
steigers uit de Hamlet van de
Haagse Comedie staan opge
steld. De acteurs liggen onder
lakens te wachten op het aan
breken van de dag. Achter
wand en vloer zijn voorzien
van kleine lampjes die de ster
renhemel en de aarde op grote
diepte suggereren. De Tijuana
Brass wordt gevolgd door
firachtige Bulgaarse zang. Al-
es lijkt koek en ei.
Dat is echter niet het geval. De
twee aanwezigen, Buis en
Plugge, blijken verlaten door
hun chef, Remmerswaan. Die
is 's nachts verdwenen, ver
moedelijk in de diepte. Lahg
staan Buis en Plugge daar in
eerste instantie niet bij stil. Zij
voeren de gebruikelijke han
delingen uit die bij zo'n ver
trek schijnen te horen. Toch
knaagt de afwezigheid aan
hun existentie. Wat moeten zij
nu doen en waarom deden zij
eindelijk enige opheldering
over diens verdwijning. Het
materiaal om verder te bou
wen aan de steigers is op, de
zin van hun bestaan is er niet
meer.
Het ligt dankzij de intense uit
voering van Dietens en Van
den Heuvel voor de hand pa
rallellen te trekken met klas
sieken als Wachten op Godot
van Beckett. Het op improvi
saties gebaseerde Stijgers roept
ook vragen op over het bou
wen van deze steiger in het
bijzonder of van het bouwen
van een samenleving in het al
gemeen. Dietens en Van den
Heuvel geven overigens heel
weinig aan van wat hun arbei
ders Buis en Plugge bezig
houdt. Die hebben over die
vragen nooit nagedacht en be
schikken niet over het vermo
ten er verder wat van te vin
en. Daarbij is het eten op. Het
gevolg laat zich raden.
Nederlands meest produktieve
repertoiregezelschap biedt met
„Stijgers" weer een interessan
te invulling van een verloren
uurtje op vrijdag, zaterdag of
zondag. De confrontatie met
een vraag naar de zin van het
bestaan is altijd nuttig, zeker
als hij in een amuserende
vorm is gegoten zoals „Stij
gers".
PETER SNEL
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant
ALPHEN AAN DEN RUN EU
ROCINEMA l (Van Boetzeiae*-
slraat 6. lel 01720-20800V
Amadous (al); ma. dl. wo. 20.00.
•EUROCINEMA II: AIOM M «Ha
dark (16); 18 30. ma. di. wo. ook
21.00 wo. OOk 13.45. EURO
CINEMA III: Hol bubblogum,
dikka liafda (12); 18.45. 21 00
wo. OOk 13.45 EUROCINEMA
IV: Tho killing fialds (all; 18.30,
21.15. wo. ook 13.30.
K IN 0 E R VOOR STELLING
EUROCINEMA I Bilt*
contra Kwal (al), wo. 14.0"
LEIOEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): An offieor
and a gentleman (12); 14 30.
19 00. 21.15. LIOO en STUDIO
(Steenstraat 39. lal. 124130):
The killing fields (12k Bachelor
party (16). Falling In love (all;
Lady Hawk* (al* 14.30. 19 00.
21.15. Amadeus (all. 20 00
TRIANON (Breestraat 31. tal.
123875) Claaa (16). 14 30.
19.00. 21.15. REX (Haarlem
merstraat 52. tet. 071-125414):
Marilyn (16). 14.30, 19 00, 21.15.
NOORDWUK LIOO THEATER
(Pr Bernhardslraal 56. lei.
01719-12800) Acaa High (12);
ma. 19.00. Missing in Action
(16); mi 21.15. dl 20.15.
KATWUK CITY THEATER I
(Badstraal 30. tel 01718-74075*
Gremlins (al). wo 14 45. 19 00.
21.15. ma. di. 1900. 21.15.
CITY THEATER II De Prooi
(12); li|den zie City I. o CITY
THEATER III Commando (12);
lilden zie City L CITY THEA
TER IV: Calharina (18); tijden zie
City I behalve wo 14.45
KINDERVOORSTELLING
CITY THEATER IV Oik Trom
waal raad (al); wo 14.45
LIDO THEATER Maisjaa mat
da lach (al): wo 14 30.
VOORSCHOTEN GREENWAV
Gremlins (at); 15.45. ma di. <m.
19 00 Oa proolr (12); 21 IS.
KINDERVOORSTELLING
Wald Disney's festival van ba-
kroonde tekenfilme; 14.00.
WASSENAAR ASTRA. Oraro-
lins (al); 20 00
KINOERVOOASTELUNO
Dolle avonturen in dn Jangle;
wo. 14.00
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27.
tal 463500):Duln (12): 13.45.
18.45, 21.30. ASTA 2 (Spul 27.
tal 463500) Falling In lava (al);
14 00, 19 00. 21 30. ASTA 3
Fllmtrleken festival The and of
august; ma. Zalig; dl 14 00,
19 00. 21.30. bah. wo.nuddag
BABYLON 1 (naast Centraal
Station, tal. 471656): Amadaua
(al); 14 00. 20.00 BABYLON
JTrodlng placee (al). 14 00.
19 00, 21 30. BABYLON 3 An
officer and e gentlemen (ei),
14 00. 19 00. 21 IS CINEAC 1
(Buitenbol 20. lal 630437) La
dy ha wke (al). 14 00. 18.41,
21 30. CINEAC 2 Da uitroeier
(16); 14 00, 18 45. 21.30. CI
NEAC 3: Gromlina (al); 16 45.
2130 ma dl ook 1400
a EURO CINEMA (Leyweg 910.
tal 667086): O nee ugan time
In America (12). ma dl 13 30.
19 30 wo alleen 19 30 The Ke-
v*rEnding Stery (al), wo. 14.00
a METROPOLE 1 (Carnegteiaen.
lal 4 56756) The killing hetde
(12); 14 00. 10 45, 21 30 a ME
TROPOLE 2: A eeidter's alary
(al); 14 00. 18.45, 21 30 a ME
TROPOLE 3 Da lak vagal (12);
14 00. 18.45, 21.30 a METRO-
ON 1 (Herengracht 13. lal.
462400): Blood eimple (16).
13 45. 18 45, 21 30. OOEON 2:
Bachelor party (If* 13 45.
18.45. 21 30. OOEON 3: WWd-
echut (16); 13 45. 16 45. 21 30.
OOEON 4 Broeit (af). 13 45,
18 45, 21.30. a LE PARIS 1 (Kol-
tlngstraal 12b. lal. 654402) Sm
emeria gaal bullen zijn b(r)ook-
ja (18); 12.00 tol 22 30. LE
RIS 3 Eruptie (16* 12 30 tal
23 00 ZO va 14 00 PASSA
GE (Paaaaga 63. lal 440477)
Deadly blaaalng (14* 14 00,
18 45. 21 30 HAAGS FILM
HUIS (Denneweg 54. lal
459900) Zaal 1: Strong*' than
paradis* (16* 19.45. 21 45. ZaN
2 Mamma Roma. ma 19 30.
Uccellecc! a Uocettlnt; ma.
2130 Edipa ro: dl 19 30 Oeaa-
mar one N; dl 21.30 Canterbury
telee, wo. 19 30 Bala a la 134
?|iomete di Sadoma. wo. 21.45.
Alle films 16 J.)
KINDERVOORSTELLINGEN
ASTA 3 Fstival ven bekroon
de takenlHma; wo 1440- e CI
NEAC 3 Sneeuwwitje en da te
ven dwergen; wo 14 00 zo
13 16. 16 00 EUROCINEMA:
The never anding story, we.
1400.
VIJFTIEN
MAANDEN GEEIST
Pleegdochter (11)
zwanger van voogd
DEN HAAG De officier
van justitie In Den Haag heeft
tegen een 5ö-jarige
Leidenaar vijftien maanden
gevangenisstraf geëist wegens
sexuele omgang met zijn 11-ja-
'rige pleegdochter. Het meisje
moest begin dit jaar een abor
tus ondergaan. Ze was al vijf
maanden zwanger van oe
man.
De psychiiter, die de verdach
te onderzocht, adviseerde de
rechtbank rekening te houden
met transculturele factoren die
in deze zaak een rol zouden
spelen. De Leidenaar is af
komstig uit Suriname en heeft
een Aziatische achtergrond.
Zijn pleegdochter, het kind
van zijn schoonzuster, was in
1983 naar ons land gekomen
om de lege plaata te bezetten
in het kinderloze gezin van de
Leidenaar en diens tweede
vrouw.
Uit een eerder huwelijk hield
de man vijf zonen en een
dochter over De scheiding
met zijn familie en het feit dat
zijn nieuwe vrouw geen kin
deren kon krijgen, maakte
hem erg depressief. Hy is alco
holist
De verdachte zei vanwege zijn
problemen troost te hebben
Srzocht bij zijn pleegdochter
ie, naar fijn reecen. erg lief
voor hem was ny heeft het
meisje verschillende malen
misbruikt, onder meer in de
periode dat zijn vrouw in het
ziekenhuis lag.
De cultureel-antropoloog P.
Kloos, die door de verdediging
als getuige-deskundite was op
geroepen, stelde dat Surinaam
se meisjes vaak eerder ge-
blarhtsrijp zyn dan hun leef
tijdgenoten in Nederland. De
huwbare leeftijd ligt daar ook
aanzienlijk lager Sommige
meisjes trouwen al op hun der
tiende. aldus de ondertoeker.
Bovendien wees hij erop dat in
bepaalde Surinaamse kringen
sexuele contacten met jonge
familieleden niet als inctft
worden beschouwd.
Officier van justitie, mr H
den Os, was het hier volstrekt
niet mee eens. De aanklager
zei zelf tn Suriname en op de
Antillen officier van justitie te
zijn geweest „Een delict als dit
wordt daar, net als hier. vol
strekt met geaccepteerd".
Vonnis 13 april