male Filmer en fotograaf I-PauldeNooiier I verschuift g de ^werkelijkheid ^Ëienkort worden in het Stedelijk Museum in ^^terdam korte Nederlandse films vertoond. Nederlandse tegenvoeter van het Duitse èrhausen? Op de programma-rol onder meer is van Paul de Nooijer, 41 jaar, een tassend eigenzinnig fotograaf. In 1974 inaar van het festival voor hedendaagse jigrafie in het Franse Rouaan en in 1979 de jier met het grootste succes in het eerder joemde Duitse Oberhausen. Sinds vorig jaar maker van twee video-clips voor Golden ring: News en Something heavy. Een chreven portret. ZATERDAG 30 MAART 1965 gDELBURG De zwart-wit qi van Paul de Nooijer roepen c geheel verschillende reacties Q)if ze nu tentoongesteld worden oiew York, Parijs, Stockholm,. Sterdam, Milaan of Apeldoorn, 5 bij het publiek een duidelijke en afkeur. Een middenweg ^*it er niet te zijn. Geheel con- Pauls ideeën, overigens. Zijn zijn bizar, absurd, persifle- moraliserend, pikant, ero- 1 humoristisch, verwarring jpend, vertwijfeling creërend, f bijna altijd waanzinnig mooi. s foto's laten zich moeilijk in ireven regels vangen. Vergelij ken zijn nauwelijks te vinden, ^zijn korte kleurenfilms is het jveel anders gesteld. Meestal is Reactie afwachtend, onzeker. M te denken bijvoorbeeld van jring Holland bij bicycle", een minuten durende rolprent •in we de hoofdpersonen als jiden een kamer rond zien pe- niets gaf De Nooijer zijn eigen produktie uitgege- iotoboek de titel mee „Losing head". Je moet, bladerend dat boek, je hoofd er wel bij len. Anders bpn je verloren. 34-3lotograaf liet een paar jaar gele- 42-31 vriend en vijand in opperste staatvarring achter na de presenta- duit pan zijn tweede boek „Losing 35-38 photo's". Een fotoboek zonder 28-Z's. In 64 blanco pagina's liet 22-281 ons weten welke foto's de af gelopen jaren waren verdwenen. Gestolen door een of andere louche Italiaanse galeriehouder, plotseling verdwenen na een expositie in Spanje, beschadigd of niet terug ge zonden na gebruik door een voor aanstaand Duits fotomagazine. Zo gaat dat blijkbaar. Het werd hem niet in dank afgenomenm. Slecht voor de fotografie, zo reageerden velen. Verschuiven Pauls schuivende wolkenpartijen, onwaarachtig geportretteerde per sonages, filmisch gefotografeerde situaties en vooral het zwevende element in zijn foto's zijn ver maard. Omdat ze oorspronkelijk zijn. Nadat hij in de beginfase, van wat hij zelf de vrije fotografie noemt, vooral werkte met ongewo ne montages en onwerkelijk aan doende composities, kenmerkt zijn werk zich de laatste jaren door minder gecompliceerde expressies. Ze zijn herkenbaarder, voor zover je van herkenning spreken kan. Rode draad door het werk van De Nooijer is zijn onuitroeibare dwang tot het verschuiven, het manipule ren soms, van de werkelijkheid. Houdt hij ons (echt) een spiegel voor? Paul denkt in foto's. Heeft, wanneer hij iets hoort of (be)denkt daar onmiddellijk een beeld bij. Droomt, zoals ieder ander, maar zet een paar dagen later zijn beleefde II-17 d i. W comb "1 24.. „De violist", uit een serie van zes. „Ik had vroeger een droom waarin het gegeven dat ik kon zweven steeds terugkwam". droom om in zichtbare fotografie. De droom wordt werkelijkheid, schreef jaren geleden menig recen sent. Paul daarover nu: „Ik had vroeger een droom waarin het ge geven dat ik kon zweven telkens terug kwam. Ik alleen en verder niemand. Een beetje in de lucht hangen en met mijn handen zo'n beetje peddelen". Dat werd een bekend thema in zijn foto's. „Ook omdat het natuurlijk best een eigenaardige ervaring is, dat zweven in je eentje. Maar dat is nu veel minder geworden. Fotogra- ferén betekent voor mij het vast leggen van een beleving, een erva ring. Toch wel het verbeelden van de werkelijkheid. Om de aandacht vast te houden, verschuif ik dingen dan een beetje". Wat is voor jou belangrijk in de fo tografie? „Het is een soort drijfveer. Je moet. Je ontkomt er niet aan. Iets tussen nieuwsgierigheid en angst. Angst om er aan te beginnen, nieuwsgie righeid omdat ik wil weten waar ik nu weer mee bezig ben. Wat me telkens gaande houdt. Daar kom ik overigens nooit achter. Ja, ik heb inderdaad heel erg snel ergens beelden bij. Iets dat je tegenkomt, waarmee ie wordt geconfronteerd. Die indrukken, die invallen. Toch iets van herkenning. Dat werk ik verder uit. Een continu proces van dingen bij jezelf opbouwen en af breken". Pindakaas Ruim tien jaar geleden zei de toen in Eindhoven wonende en werken de fotograaf de reclame-fotografie abrupt vaarwel. Geen opdrachten meer voor Sporthuis Centrum, Stork, Ahrend of een of andere Belgische koekjesfabrikant. Van de potten pindakaas naar de vrije foto grafie. Eigen werk, experimenten, prijzèn, exposities, polaroids, films workshops. Financieel was dat wel even wennen, want de vlotte jon gens van de publicity laten de waardepapiertjes makkelijker flad deren dan de armlastige galerie houders in de regio. „Het fotograferen van potten pin dakaas was iets dat ik niet meer met mezelf kon verenigen. Potten pindakaas waar je niets mee kunt doen en zodra je er wel iets mee wil, dan kan het niet omdat er dan minder pindakaas verkocht wordt Ik moest ermee stoppen. Ook naar mijn opdrachtgevers toe was dat juister". De Nooijer geeft twee dagen per week les aan de lerarenopleiding in Tilburg. Is inmiddels met zijn gezin verhuisd naar een statig, maar vooral ruim pand in de binnenstad van Middelburg. Werkt op gezette tijden aan éénprocentsopdrachten, wanneer een (semi-)overheid weer een nieuw gebouw mag neerzetten. De Nooijers meest opvallende werk in deze reeks is de fotomuur die hij voor een scholengemeenschap in Rotterdam vervaardigde Een reis door de kunstgeschiedenis heeft hij de verwezenlijking van deze op dracht genoemd. Mensen spelen er in tegenstelling tot bijna al zijn andere werk nauwelijks een zichtbare rol in. Wel de sporen die zij achterlieten. „Ja, in recenter werk komen inder daad minder mensen voor. Ik weet niet hoe dat komt. Ik had ze waar schijnlijk niet nodig. Het kon blijk baar ook zonder. Vandaar dat ze er niet zijn. Maar het is niet zo dat ik ze door een zijdeur heb afgevoerd. Ze komen wel weer terug". Videoclips De Nooijer heeft onlangs twee vi deo-clips gemaakt. In wezen een verkapte STER-spot. „Nou ja, misschien is dat ook wel zo. Je probeert de muziek onder de aandacht te brengen. En dat moet nu met een film. Daar staat tegen over dat ik met name in „News" geprobeerd heb en dat is ook ge lukt, vind ik mijn ei kwijt te ra ken. Het is een moeilijke film, maar past uitstekend bij mijn ande re films. „News" heeft ook vrijwel direkt gedraaid op het Los Angeles Art Festival. „Wat ik sinds 1975 doe, is in grote lijnen gelijk gebleven. Het is wel waar dat ik niet meer alleen een bepaalde humor in mijn foto's stop. Dat heeft met m'n leeftijd te ma ken. denk ik. Ik ga nu dieper op de dingen in. Veel serieuzer. Ik zie die video-clips niet hetzelfde als de puur commerciële opdrachten van vroeger". Je wilt geen clips maken bij mu ziek die niet de jouwe is? „Nee, dan kunnen ze 't vergeten. Dat is ook het begin geweest van het afzeggen van commerciële op drachten, omdat ik mij niet meer kon verenigen met wat ik moest doen. Je zit toch voor een deel. ze ker bij de slechte reclame-makers, het publiek te belazeren. Daar komt het op neer. de goeden niet te na gesproken. Echt slechte muziek, nee. vader Abraham hoeft bij mij niet aan te komen". Niettemin is zo'n clip minder be langrijk dan de muziek, terwijl dat voor jou andersom ligt. „Nou, ja en nee. Ik heb kritiek ge hoord dat de film bij „News" be langrijker was dan de muziek, maar ik denk dat die kritiek van de echte Golden Earring-fans kwam die in dat nummer teleurge steld waren omdat ze er niet hun echte favorieten in hoorden spe len". „Heel veel muziek en zeker pop muziek heeft beeldende kwalitei ten. Ik weet niet of ik dat heb om dat ik elke dag met dit vak bezig ben, maar er is popmuziek waar van ik direct zeg: dat is film. Dat er korte filmpjes gemaakt worden om een plaat beter te verkopen, ja dat kan ik natuurlijk niet tegenspre ken". „Maar je kunt nog zo'n prachtige film hebben, als de fans net num mer niks vinden dan helpt het niet De eerste reactie van Golden Ear ring op de film was uiterst positief. Dat veranderde wel naarmate de single niet bleek te lopen. Niet dat ze negatief waren, maar toch". Alle vrijheid Je bent gewend vrii te werken, zonder verhaal, zonder script. Je maakt ook eerst de film en pas daarna het geluid. Bij de videoclips moest je een andere werkwijze kie zen. „Voor..News" was er geen script, ik had alleen een hele vage omschrij ving. Toen ik begon wist ik ook niet wat ik zou maliën. Dingen ont staan gaandeweg. Dat is mijn werk wijze. inderdaad. Dat is bij „News" ook zo geweest. Ik had alle vrij heid". „In technisch opzicht voelde ik me door die heel andere werkwijze niet altijd even safe. Er was een aantal dingen die ik nog niet eer der gedaan had. Ik moest het ge luid omzetten in beelden, terwijl er nog helemaal geen beelden waren. Uitgangspunt was de muziek en ik begon net beelden te tellen zodat ik later beeld en geluid synchroon kon laten lopen. Met behulp van een perfo-tape (een geluidsband met de perforatie van een 16 mm film) kreeg ik uiteindelijk een schema met tekens en cijfertjes. Toen wist ik hoeveel beelden ik nodig had en wat daarin moest ge beuren. Vreselijk arbeidsintensief". „Voor „News" had ik drie maan den de tijd, de tweede clip „Some thing heavy"«moest in vier weken af zijn. Mede omdat ik „Heavy" op de klassieke manier wilde filmen, heb ik daar wel een script voor ge maakt. Is ook lip-synchroon opge nomen. Heel anders, wel leuk. Spannend ook, zeker als dingen niet blijken te kunnen Maar dat ben ik gewend, ik blijf wijzigen tot het laatste moment". „Heavy" heeft voor mil positief ge werkt in die zin dat iK mijzelf nu ook nog eens een speelfilm zie ma ken. Daar dacht ik vroeger nooit aan". Geldschieters Je financiert je films zelf. Is dat vol te houden7 „Ja, ik blijf dat ook doen. daar deins ik niet voor terug. Ik denk dat dat de enige methode is om je eigen films te Kunnen blijven ma ken. Allerlei figuren die je als fil mer nodig hebt om er een breder publiek voor te krijgen, willen niet meegaan als ze weten dat er geen markt voor je is". „Godard zei het onlangs nog voor de VPRO-televisie. Hollywood is de grote boosdoener Er wordt al leen maar dat gemaakt wat al be kend is. Er zijn mensen die bereid zijn om veel geld in een film te ste ken en die willen het tienvoudige terug. Die geldschieters beginnen zich meteen met de inhoud van de film te bemoeien. Ik denk dat veel Nederlandse filmers daar vreselijk onder gebukt gaan Dat vrijwel nie mand z'n eigen film kan maken. Dat is heel treurig, natuurlijk" „Film is duur, vergeet dat niet. Echt, afgrijselijk duur, hoor. Dat kun je bijna niet zelf doen. Negen tig minuten kleurenfilm is bijna niet zelf te betalen of je moet je als filmer ontzettend veel beperkingen opleggen. Maar ik heb liever min der geld en meer vrijheid, dan een ton en aan handen en voeten ge bonden". Sex, soft porno en geweld spelen in veel films een rol. Een filmmaker schijnt daar niet onderuit te ko men. Ook in video-clips zie je dat „Het is niet waar, zoals wel gezegd wordt, dat sex en geweld alleen in clips overheersen. Terugkomend op wat Godard zei. ligt het erg voor de hand dat, als een film veel geld op moet brengen, sex en geweld een belangrijke rol spelen Daar is bij het publiek belangstelling voor" „Toen ik voor Golden Earring die filmpjes moest maken was er juist, vooral in Amerika, een hoop ge donder geweest met eerdere clips. Vandaar dat tegen mij gezegd werd: voorzichtig met sex en ge weld". Erotiek Het zijn geen thema's die jouw fo to's en films beheersen. „Nee. Als er al sprake is van sex dan zou ik dat erotiek willen noe men. Dat zit wel in mijn foto's en dan nog in een bepaald deel Mijn films nebben 't in het geheel niet. Sex en geweld zijn geen ele menten waar ik mee werk. Hoeft ook niet". „Maar het is wel zo dat sex of ero tiek iedereen aan gaat. welke ge aardheid je ook hebt. De nieuws gierigheid naar dat thema is groot, het beheerst een deel van je leven. Als je -12 jaar bent en naar popmu ziek luistert, speelt dat helemaal. Volgens mij is erotiek ook een van de drijfveren waarop je alsmaar de mouwen oprolt en weer aan de slag gaat. Dan is het allemaal erg lo gisch dat een aantal mensen daar heel snel op inhaakt. Je trekt op eenvoudige wijze de belangstelling van de kijker". „Mijn foto's en films gaan over per soonlijke ervaringen. Je hebt, grof weg. twee soorten van fotografie. In Amerika noemen ze dat de sour ce- en de bndge-photography. De source-foto's kun je beschouwen als reportages, bij voorbeeld om de ar moede zo duidelijk mogelijk uit te beelden Dat is in zekere zin nieuws, ja. Daar bereik je eer. grote groep mensen mee. je beïnvloedt opinies". Ook de shocking-foto's? „Nee. dat hoeft niet eens. Een goe de fotograaf heeft dat niet nodig. De bndge-fotografie is het slaan van een brug tussen de fotograaf en de kijker. De kijker heeft deel in de ervaringsereld van de maker En dat is. denk ik. wat ik doe Met mijn eigen werk probeer ik een brug te slaan tussen mijn wereld en die van de toeschouwer". Toch zeg je dat je films niet zo open ziin voor een breed publiek. „Nee, het werk is niet zo toeganke lijk. Niet zo herkenbaar, zeker niet voor diegenen die me niet zo goed kennen. Iets dat mij erg intrigeert is het, wat Godard ook eens heeft gezegd, met je films onzichtbare dingen zichtbaar maken. Met je ca mera, filmsnelheid, montage kun je de werkelijkheid manipuleren. Maar mijn films en dat geldt overigens ook voor mijn fotos zijn in werkelijkheid wel gemaakt zoals je ze geprojecteerd ziet. Film- realileiL Wat komt er van die brug-functie terecht7 „Het is niet in de eerste plaats mijn probleem. Het klinkt wat onaardig, maar in mijn films hanteer ik een totaal andere beeldcombinatie en een verhaalstructuur dan wat het publiek gewoonlijk ziet Do ingre diënten in mijn films zijn hetzelfde als in een speelfilm, alleen is de structuur andere Een Western wordt volgens één codering ge maakt en als je er een hebt gezien, heb ie ze in wezen allemaal gezien De kijker verwacht dat. Nou ja. mijn films wijken daar sterk van af. Laatste vraag: Heeft de film nog toekomst? „De film verdwijnt nooit. De ma nier waarop de films gemaakt wor den verandert. In welke richting weet ik niet Ik denk wel dat er steeds meer goedkope produkties komen. In de vrije vorm van finan cieren ligt een kans. Het zou wel eens afgelopen kunnen zijn met Hollywood en alles wat daar om heen gebeurt Want, ik zei het al, op dit moment kun ie maar een soort film maken en aal is de film die geld opbrengt. En dat is niet in teressant voor filmmakers". „Ja, de film blijft". GERARD CHEL Foto's PAUL DE NOOIJER voor de Golden Earring-videoclip „Something hea- aps en bounds", met grote sprongen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 25