Romantische liefde: droombeeld vereeuwigd Finale MBD: de ziekte die niet bestond Arnhem de eerste etappe van rondreizende expositie ZATERDAG 30 MAART 1' icurr< bmen echt. eervol huwe-: Jonge moeder met hiar kind, een schilderij van C. Wappers (I803*®nst ARNHEM In 1834 penseelt de Arnhemse schilder Gijsbert Buitendijk Kuijk op een doek van twee bij twee en een hal ve meter zijn ouders omringd door hun tien kinderen. De onderwijzer tekenkunde aan het Tekengenootschap Kunst oefening in de Gelderse hoofdstad etaleert de hechte familieband, de intimiteit van het gezin en romantiseert het huiselijk geluk als uitvloeisel van de huwelijkstrouw. In 1846 schildert Jan Hendrik van de Laar het olieverfdoek „De echtscheiding". De voor stelling is een illustratie van Tollens' gedicht dat zo gaat: O knaap, sprak de regter, en deed zich geweld: Gij moogt hier, gij moet hier beslis- Verklaar wien van beiden gij lie ver verzeil. O Regter, zoo nokte, zoo snikte het kind, U wil ik, U neem ik tot hoeder: Verhoor niet hun bede: zij menen die niet Och, laat mij mijn vader en moe der. Toen greep het de moeder op eens bij de hand Toen trok het de vader alvoort bij zijn pand Toen schoof het hun handen zoo zacht in elkaar En klemde die vast met zijn kus- Het bragt hen al digter en digter tot een. En sloeg reeds zijn armpjes om bei den hen heen. En dwong hen nog eens tot een tre de! De kinderliefde overwint de huwe lijkse twisten. Het kind wijst zijn ouders er op dat het de bekroning van hun liefde is. Zijn woorden missen hun uitwerking niet: de ge negenheid voor hun kind doet hun liefdesvuur weer oplaaien. Het re sultaat: zij geven gehoor aan „de kreet der natuur" en storten zich in elkanders armen. Kuijk, Tollens en Van de Laar zijn drie van de talrijke kunstenaars die in de loop van de achttiende eeuw het ideaalbeeld van het op zuivere en eeuwige liefde gebaseerde hu welijk vereeuwigd hebben. De lief de versmelt de in gescheiden we relden levende man en vrouw en moet de garantie vormen voor le venslang geluk, een droombeeld dat de massamedia nu nog steeds de samenleving voorspiegelen. Schrijvers als Feith, de al genoem de Tollens en Bilderdijk bezongen de onwankelbare liefde binnen het huwelijk. Schilders als die Kuiik en Van de Laar hebben het beeld van liefde en eeuwige trouw in tal van huwelijks- en familieportretten neergelegd. Had eerder het sluiten van een hu welijk weinig of niets met liefde te maken en werd er getrouwd om bezit of stand veilig te stellen, in de 18e eeuw werd het huwelijk aan de liefde gekoppeld. Een citaat van A. Loosjes uit 1819: „Het is wenselijk dat men uit den droom der ver liefdheid niet ontwake, dan reeds overgevoerd in den staat des huwe lijks' Ideaalbeeld Het ideaal vaiï de romantische lief de was het gelukkige echtpaar. De school kan blijken dat het moeite heeft met lezen, schrijven of reke nen, maar het is wel normaal intel ligent. Andere kinderen laten hem vaak links liggen omdat hij onze ker is, onevenwichtig en soms agressief. Een buitenbeentje. Jaren lang was men er vrij zeker van dat bij dergelijke kinderen iets met de hersenen mis is. Er was een moeilijkheid: bij neurologisch on derzoek werd er zelden een bewijs voor gevonden. Amerikaanse on derzoekers bedachten aan het be gin van de jaren zestig daarom de volgende theorie: bij deze kinderen zijn de hersenen door zuurstofge brek tijdens de bevalling, door vroeggeboorte, medicijngebruik van de moeder tijdens de zwanger schap of anders wel door een kin derziekte, heel licht beschadigd. Zo licht, dat de neuroloog zelden dui delijke neurologische afwijkingen kan vinden. In het Engels heet zo'n lichte beschadiging een Minimal Brain Damage (MBD) en zo komen MBD- kinderen aan hun naam. Terwijl het begrip MBD-kind steeds meer inburgerde, raakte de theorie zelf in steeds grotere moei lijkheden. Van geen van de ge noemde oorzaken kon worden be wezen dat ze tot MBD- gedrag lei den. Voor roken en alcoholgebruik door de moeder, of lood in het mi lieu geldt hetzelfde: het bewijs ont breekt. Bij een aantal MBD-kinde- ren worden minimale neurologi sche afwijkingen gezien. Toen later bleek dat bij liefst 20% van normale kinderen dat ook het geval was, kwam de beschadigingstheorie echt in moeilijkheden. Men probeerde de theorie te reden door MBD om te dopen tot Minimal Brain Dys- funtion, ofwel een minimale ge stoorde werking van de hersenen, maar ook dat mocht niet baten. Het werd steeds duidelijker dat die vier hoofdkenmerken (een onder zoeker kwam zelfs tot 92 verschil lende symptomen) nauwelijks een eenheid vormen. De verwarring werd zelfs zo groot, dat de staatsse cretaris van Volksgezondheid de Gezondheidsraad om uitsluitsel vroeg. Dat rapport kwam 4 februa ri uit. MBD, aldus de laad, bestaat niet als apart ziektebeeld en is dus een hoedje om een gnep gedrags- en leerstoornissen ondtr te vangen. Wat die aparte stoornssen veroor zaakt is volmaakt onduidelijk. Het zou zelfs kunnen ziji, dat er van echt abnormaal gedra» geen sprake is. Je hebt nu eenmail heel slimme kinderen en hele, hee domme. Die hele domme kinderm zijn niet ab normaal. Zo zijn er ïaast hele bra ve, rustige en gezejgelijke kinde ren ook uiterst onristige, onhandi ge enzovoort kindeen en die noe men we dan MBD. Maar een grote afwijking van het gemiddelde hoeft nog gèen stoom» te zijn. Daar komt bij, dat ouders tegenwoordig van kinderen vee meer verwacl* ten. Wat vroeger ïog normaal was, is dat tegenwoordg niet meer. Schuldgevjelens In het verleden werden dergelijke kritische^geluicfen door nogal wat P. Oyens schilderde in 1877 dit rendez-vous. liefde kreeg in het huwelijk ook haar maatschappelijke acceptatie. De schrijvers en schilders liepen in het voetspoor van de zedenmeester en predikten het ideaal van het ro mantische huwelijksgeluk. In hun werk werd niet zozeer de werke lijkheid gedekt maar meer nog hielpen zij mee aan de totstandko ming van het ideaalbeeld. Zij pro pageerden de huwelijkstrouw, het gezin als hoeksteen van de samen leving, kortom de liefde die alleen het graf als barrière kent. Op welke manieren het droom beeld van de romantische liefde vereeuwigd is, is tot en met 12 mei te zien in het Gemeentemuseum Arnhem. Een werkgroep, de Stichting Kunst en Kontekst te Nijmegen, heeft al lerhande materiaal schilderijen, prenten en literatuur uit de 18e en 19e eeuw alsmede hedendaags beeldmateriaal bij elkaar ge bracht (uit bezit van musea en par ticulieren) om de ontstaansgeschie denis van het liefdesideaal en de betekenis van het romantische lief deshuwelijk in beeld te brengen. Dat gebeurt heel illustratief en educatief. De tentoonstelling maakt na de Arnhemse presentatie een tournee van dik een jaar door het land waarbij zij het Frans-Halsmuseum in Haarlem (26 mei tot en met 14 juli), de Beyerd te Breda, Museum De Waag in Almelo en Museum Kempenland te Eindhoven aan doet. Voor wie dan nog niet in de gelegenheid is geweest de expositie te zien (of voor wie er een tastbare herinnering aan wil overhouden) is er nog altijd het bij SUN Nijmegen verschenen boek over de Romanti sche Liefde. Opvoedende taak Bilderdijk, in een gedicht uit 1799 zich afvragend wat het volmaakste geluk kan geven, schrijft: Een familietafereeltje geschilderd rond 1855 door D. van der Keller jr. Gij de zaligste der ik, de blijdste man op aard! Het hoogste geluk is verbonden aan de echtelijke staat. En de basis voor het gelukkige liefdeshuwelijk werd gevormd door de rolverdeling die de man en vrouw op grond van hun „natuur" kregen opgelegd. Dat ideaalbeeld werd er stevig inge prent: via opvoedkundige geschrif ten, van de kansels, in de literatuur en ook in de beeldende kunst. Daarin verschijnt het zoete plaatje van het gelukkige gezin, de toege wijde man en de vrouw die „volko men verkleefd was aan haren ge maal". Die kunstwerken hebben bijgedragen aan de verbreiding van die ideeën. Hun werd een opvoe dende taak toegewezen. De schilder Kruseman in 1851 tegen z'n leerlin gen: „Bedenkt dat de kunstenaar onbegrijpelijk behulpzaam wezen kan aan de algemene beschaving". De kunstenaars moesten gevoelens David Bles: Portret van jhr. mr. J. L. van den Berck van Heemstede met zijn gezin en schoonouders (1841 opwekken die het publiek zouden kunnen stichten. Ze moesten maat schappelijke deugden aankweken. Een schilderij moest een verhef fend onderwerp tonen want: „Eene Schilderij, dat niet zégt, niet léért, verdient in ons oog dien naam niet", zoals iemand in 1856 in de Kunstkroniek schrijft. Het gezin en het echtpaar op het schilderij geven het goede voor beeld. De man blikt de wijde we reld in, de vrouw kijkt smachtend op naar haar gemaal. H§t kind tus sen hen in houdt hun handen vast. Een spiegel van de morele waarden van de Hollandse burgerij. En die spiegel is nog niet gebroken. De wil om de ideale verhouding of het ide ale huwelijk waar te maken is bi^ velen nu nog steeds aanwezig. Een recent onderzoek van J.A. Kooy en Iteke Weeda heeft aangetoond dat het romantisch lief desideaal nog steeds sterk leeft. En uit een enquête van het Nederlands Instituut voor Seksuologisch On derzoek is naar voren gekomen dat teleurstellingen en schuldgevoelens van mensen over relaties alles met het romantisch liefdesideaal te ma ken hébben. De belangstelling voor de liefde en het huwelijk vanuit so ciaal-wetenschappelijke hoek staat niet los van de veranderde positie van de vrouw. Die positie werd overigens al eens eerder, in 1981- '82, in een tentoonstelling, „De kunst van het moederschap" ter discussie gesteld. Traditie Alleen in een verbintenis, gefun deerd op liefde, kan een vrouw haar natuurlijke en ideale levens vervulling vinden, vond men in de 18e eeuw. Daarvóór lag dat anders. Het nog overwegend agrarische ka rakter van ons land heeft daar veel mee te maken. De sociale controle was groot. De traditie schreef voor dat een huwelijk voldoende reke- 'sd?: De wanhopige". A. Stevens (1823-1906) schilderde ning moest houden met de sociale achtergrond van de man en de vrouw. Het huwelijk op basis van affectie kreeg kans toen het moder niseringsproces op gang kwam en de betere economische omstandig heden een vrijere partnerkeuze toestonden. De vrouw die in de 17e eeuw nog volop met haar man sa men de arbeid deed, kon zich in de 18e eeuw permitteren thuis te blij ven zitten en zich geheel aan het huishouden te wijden. Dat gebeur de in eerste instantie in de gegoede burgerij waar de financiële omstan digheden zo goed waren dat de vrouw er niet meer bij behoefde te werken. Zij werd financieel afhan kelijk van haar man, die zij liefde vol verzorgde als waarborg voor een gelukkig bestaan. De beperkte taak kreeg een aureool van geluk zaligheid. De huiselijke intimiteit Werd bewierookt. De realiteit was overigens nog lang niet zover. Maar door met name de literatuur werden de vrouwen be stookt met stichtelijke vermanin gen. „Julia" predikt „een liefde die zonder deugd niet bestaat". Mr. Rhijnvis Feith wil zijn lezeres ervan overtuigen „hoe er door de liefde een waar geluk te smaker zij, een geluk dat alle de overiger aardsche genoegens overtreft, ei waarvan deze laatste volstrekt af hankelijk zijn". Ook Sara Burger hart van Betje Wolff en Aagje D<- ken heeft die opvoedende toon: h>t boek dient ter waarschuwing am levenslustige jonge mêisjes opdat rij niet in hun naïviteit hun eer va liezen. Want door spontaan toe te geven aan een moment van „tone- loze liefde en niet vooruitzieide onvoorzigtigheid" verspelen zij de kans ooit nog „gelukkig ter plaitse harer bestemming" te belandei en Portretten Dit eervol huwelijk is heel wa^, keertjes het thema van de 18e-n( eeuwse schilderkunst. Echtparen;^ zin in de vaderlandse portretkunstQp, vinaf de romantiek ruim vertegen-jneze"| voordigd. En het zijn niet de min-fgner se schilders die de romantischejjgen lefde vereeuwigen. J. A. Kruse-jeejs nan, J. W. Pieneman, David Blesljnee Charles Rochussen, ze penselen^ers net niet aflatende ijver het huwe-L^j ijksgenot. De tentoonstelling laat^t- a] er overtuigende staaltjes van zien. ^s'vt In de portretten wordt de idylle& wjn overgedragen die Tollens welhaast^. en juichend beschreef als „Herkent giïj g t, zalig paar, in uw ontgloeyendegewe ader? Het is de moedervreugd, het dus is de rang van vader!" De grond-jg oej slag was: „De man teekent de^gn, plaats op het schouwtoneel. DeFvja'i< vrouw vervult die. Waare liefde al-k tra leen bezit het geheim, om de rollen^ yj te verdeelen, zonder het schone neelstujc des leevens zélf te ver-.|yjaa stooren". Het familieportret laat de^ vrouw overigens in deze rol volle-,edstr dig tot haar recht komen. De manfcen beleeft zijn gelukkige ogenblikken' thuis in haar domein. De ideologieën van „vrouwelijke bestemming" verbloemt de economische en soci-Lnb ale afhankelijkheid van haar echt-'van genoot. Haar droom moet in stand^pio gehouden worden. Een droom dieper nog steeds bestaat. Het bewijs: jaar- tQC lijks worden zo'n slordige 45 milj joen boekjes in het genre van denter Bouquetreeks verslonden. Alles isTlan illusie maar illusie is voor velenrsfoc nog alles lelijk Nu zijn alle kinderen wel eens moeilijk, om niet te zeggen spuug- vervelend, maar de kinderen waar Euwema over schreef, lijken een klasse apart. „Het kind is ANDERS dan andere kinderen", aldus een folder van een werkgroep. Zo an ders, dat je onwillekeurig gaat den ken aan een afwijking van het ze nuwstelsel. En inderdaad, in die richting is jarenlang nijver gezocht, wat leidde tot. boeiende ruzies ih medische kring. In de vakliteratuur komen vijf ei genschappen van het „andere" kind steeds weer terug. Het kind kan de aandacht heel slecht vast houden. Is vaak uiterst druk. Het beweegt zich houterig en is onhan dig tot soms op het klunzige af. Op ouders niet in dank afgenomenor Niet onbegrijpelijk. Een probleem*!®urs kind wordt vaak gezien als eenpwe brevet van onvermogen. Daarbij^'ee komt dan de terreur van adviezenWare en goede raad, van als ik jou wasien dan zou ik nooit dit of dat enzo-rsfoc voort, die over hen heenspoeltjde Vooral ouders die in het bezit zijir'^y probleemloze kinderen kunl°8ei daar buitengewoon hovaardifarn' zijn. Gevolg: gevoelens schuld en onvermogen. De diagno-l se MBD kan dan een verlossing zijn: het is onze schuld niet. De c geving: MBD? Natuurlijk, dat v klaart een hoop. Al verklaart de term MBD wei of niets, toch wil dat niet zegge| er met het betreffende kinj ts aan de hand is. Integendei MBD, zo zegt de Gezondheidsraadj mag dan niet meer zijn dan verzamelnaam voor een heel smissen, maar het is nog altijc[ i dringend signaal om te kijker^ wat er werkelijk met het kind looSj „Er zijn kinderen die voor on-ge- luksvogel in de wieg zijn ge legd", zo begint een brochure van de kinderpsychiater J. Eu wema. „Het betreft vaak kinde ren die een aantal zeer kenmer kende eigenschappen met elkaar gemeen hebben: ze zijn on-rus- tig, on-gedurig, on-gericht, on achtzaam, on-oplettend,on-e- venwichtig, on-berekenbaar, on geremd, kortom: on-beheerst in hun doen en laten". J. Paalman

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 22